abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 maart 2004 @ 18:59:52 #176
73528 Ifyafeelme
The fox and the fresh grapes.
pi_17628428
liever niet, krijgen we naast marokkanen ook nog eens een grote hoeveelheid turken
Life's A Mess, Don't Stress
pi_17628600
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 18:59 schreef Ifyafeelme het volgende:
liever niet, krijgen we naast marokkanen ook nog eens een grote hoeveelheid turken
Huh... die snap ik niet.

Marokko zit niet bij de EU.
Allah Al Watan Al Malik
pi_17629422
Ieder land dat economisch onder het gemiddelde van de top drie van EU landen scoort mag wmb niet toetreden.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_17632650
quote:
Hehe, het lijkt hier wel de voorbode van http://www.turkijenee.nl/

Die lui zijn ook een discussie aan het aanleggen van voor's en tegens mbt de toetreding van
Turkije tot de Eu. Naar het schijnt doen er ook Belgen mee

Zelf ben ik tegen toetreding, waarom? Omdat 98% in Turkije moslim (67.973.250) is en dit is groeiende en er rond de 10 / 15 duizend (wat bekend is) extremisten zijn. Daarbuiten val Turkije buiten de cultuur history van de huidige Europese lid-staten en ook vrijwel geheel buiten het continent Europa.
De bewering dat 98% van de Turken moslim is, is net zo leugenachtig als de bewering dat Nederland een Christelijke staat is. De helft van die zogenaamde moslims is nog nooit in hun leven in een moskee geweest en is ook geenszins van plan om daar een verandering in aan te brengen. Daarnaast is de snelstgroeiende religie in Turkije het evangelisch protestantse christendom. Daarnaast is het noeman van 10 tot 15 duizend extremisten als argument om Turkije buiten de EU te houden te gek voor woorden. Spanje of Italie mochten willen dat ze een zo laag percentage extremisten hadden.

Daarnaast was Turkije voor een groot deel van de Europese geschiedenis deel van het hartland van Europa. Een groot deel van ons rechtsstelsel is rechtsstreeks te herleiden op codificaties geschreven in wat tegenwoordig Istanbul heet en indertijd de hoofdstad van de beschaafde Romeinse wereld was. Het eerste land waar het christendom zich heeft ontwikkeld tot wat het vandaag de dag nog is, is Turkije. De eerste echte kerken bevinden zich niet in Italie, niet in Israel maar aan de Turkse kust. Onze sinterklaas komt niet uit Spanje maar uit het huidige Antalya. Iedereen die ook maar iets van geschiedenis weet, weet dat Turkije zelfs als het Ottomaanse rijk nog altijd een onderdeel van van het Europese machtenstelsel.
quote:
Buiten dat, de regering heeft niet de zaken onder controlle, zij staan onder curatele van het leger. En dat vind ik een buitengewoon slechte zaak.
En iedereen blijft elkaar maar nablaten. De regering in Turkije staat niet onder curatele van het leger. De rol van het leger in de politiek is nog altijd aanwezig, dat is waar, maar die rol wordt consequent teruggedrongen. En laat het nou juist EU lidmaatschap het makkelijker maken om het leger terug te brengen naar de kazernes. Dus als je Turkije wilt helpen om dat te bewerkstelligen is het onzin om het het beste middel om het te bereiken te ontzeggen. Of moet ik gewoon maar concluderen dat het hier gaat om het creeren van een onmogelijke voorwaarde ?
quote:
Evenals de onderdrukking van de Koerden
Welke onderdrukking? Ik hoop niet dat je het hebt over de bestrijding van de marxistische terroristische organisatie PKK. Want de bestrijding daarvan is net zomin het onderdrukken van de Koerden als het bestrijden van de ETA het onderdrukken van de Basken is.
quote:
en de conflicten rondom Cyprus.
Als je ook maar iets wist van het conflict rondom Cyprus, dan had je ook geweten dat dit niet is begonnen door de Turken maar door de Griekse Cyprioten. De onwil van de Turks-Cypriotische gemeenschap om weer te gaan samenwerken met hun Griekse landgenoten is zeer begrijpelijk als je in ogenschouw neemt hoezeer die Grieken hebben geprobeerd om de rechten van hun Turkse medeburgers te minachten.
quote:
Over het geheel genomen had je mail een nuttige rol, het maakte weer eens overduidelijk dat het debat over Turks lidmaatschap niks te maken heeft met een eerlijk debat over de merites van dat lidmaatschap, maar meer een xenofobische kapstok is waar te pas en te onpas argumenten aan worden gehangen.

[ Bericht 1% gewijzigd door HiZ op 10-03-2004 21:50:59 ]
pi_17632705
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 19:50 schreef sizzler het volgende:
Ieder land dat economisch onder het gemiddelde van de top drie van EU landen scoort mag wmb niet toetreden.
Dus het Nederlandse lidmaatschap moet nu worden opgeschort omdat het land onder de maat presteert ?
pi_17632855
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 21:47 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dus het Nederlandse lidmaatschap moet nu worden opgeschort omdat het land onder de maat presteert ?
Nederland treed toch niet toe?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  woensdag 10 maart 2004 @ 22:21:09 #182
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_17633575
Tegen.
- Kost de EU klauwen met geld
- Creeert een nog grotere buitengrens die nog moeilijker te controleren is
- weer een land met oorlog en andere grote problemen erbij
- nog meer mensen die willen werken en wonen in nederland. Het is al zo druk hier en er zijn werklozen genoeg.
- voorlopig niemand bij de EU, eerst maar eens kijken wat de effecten van de toetreding van het oostblok zijn
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_17635154
Waar we aan toevoegen:
-Hoort het niet bij Azie?
-Ze schenden de mensenrechten
-Op welke manier wordt de EU er beter van?
Een boer loopt op het land en vindt een koe, de koe vond van niet... HAHAHAHA HA HA ha ha ha...
pi_17635344
quote:
De bewering dat 98% van de Turken moslim is, is net zo leugenachtig als de bewering dat Nederland een Christelijke staat is. De helft van die zogenaamde moslims is nog nooit in hun leven in een moskee geweest en is ook geenszins van plan om daar een verandering in aan te brengen.
sorry, ik had geen bron vermelding evenals jij. Mijne: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/tu.html
Religions:
Muslim 99.8% (mostly Sunni), other 0.2% (mostly Christians and Jews)

Jij?
Bepaal jij wat een volwaardig moslim is? Zo nee, dan weet je zeker niet waar je het over hebt.
Zo ja, dan ben je zelf een extremist en minacht je 'collega' moslims in hun vrije religie.
quote:
Daarnaast is de snelstgroeiende religie in Turkije het evangelisch protestantse christendom.
Bron? Ik kan je wel een bron geven dat dat duidelijk afneemt, nu jij....
quote:
Daarnaast is het noeman van 10 tot 15 duizend extremisten als argument om Turkije buiten de EU te houden te gek voor woorden. Spanje of Italie mochten willen dat ze een zo laag percentage extremisten hadden.
Is dat zo? leg uit, graag..............
quote:
Daarnaast was Turkije voor een groot deel van de Europese geschiedenis deel van het hartland van Europa. Een groot deel van ons rechtsstelsel is rechtsstreeks te herleiden op codificaties geschreven in wat tegenwoordig Istanbul heet en indertijd de hoofdstad van de beschaafde Romeinse wereld was.
Wie moet er nu de geschiedenis boeken is ???

Je overige punten komen uit dat lul praatje over "weetjes over turkije" wat overigens al
er is ontkracht door iemand op een andere site
quote:
En iedereen blijft elkaar maar nablaten. De regering in Turkije staat niet onder curatele van het leger. De rol van het leger in de politiek is nog altijd aanwezig, dat is waar, maar die rol wordt consequent teruggedrongen.
Ofwel geheel volgens jou erkenning is het geen geblaat. Je geeft zelf toe, met je "maar" probeer
je mij in het ongelijk te stellen, waar je overigens duidelijk in faalt.
quote:
Dus als je Turkije wilt helpen om dat te bewerkstelligen is het onzin om het het beste middel om het te bereiken te ontzeggen.
Zoals ik al eerder vertelde, je geeft met gelijk. Om antwoord op je vraag te geven, ik wil turkije niet
helpen, ik verspil geen moeite.
quote:
Als je ook maar iets wist van het conflict rondom Cyprus, dan had je ook geweten dat dit niet is begonnen door de Turken maar door de Griekse Cyprioten.
Als ik maar iets weet, en dat weet ik, ik betwijfel jou kennis....
quote:
Over het geheel genomen had je mail een nuttige rol,
Mail ? heb geen mail verstuurd richting jou of Fok!
quote:
het maakte weer eens overduidelijk dat het debat over Turks lidmaatschap niks te maken heeft met een eerlijk debat over de merites van dat lidmaatschap, maar meer een xenofobische kapstok is waar te pas en te onpas argumenten aan worden gehangen.
Maakte? leer Nederlands... een eerlijk debat wil ik best aangaan maar kom dan eens met
argumenten en niet met geblaat over niet terdoene zaken.
pi_17635440
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 21:27 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
Ja, van mij mogen ze mits ze aan de gestelde voorwaarden voldoen.
pi_17635986
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 22:21 schreef Napalm het volgende:
Tegen.
- Kost de EU klauwen met geld
Er moet worden bezuinigd op landbouw uitgaven inderdaad. Maar op de lange termijn is het economisch alleen maar positief voor Nederland.
quote:
- weer een land met oorlog en andere grote problemen erbij
Dat is dus ook een criteria waar het van afhangt of Turkije bij de EU mag ofniet. Dus oorlog als er nog steeds oorlog is komen ze gewoon niet bij, dus gaat niet op.
quote:
- nog meer mensen die willen werken en wonen in nederland. Het is al zo druk hier en er zijn werklozen genoeg.
Toen Spanje tot de Europese unie toetrad nam het aantal mensen dat naar Nederland migreerde af.
Spanje is ooit ook een achterliggend land geweest.
quote:
- voorlopig niemand bij de EU, eerst maar eens kijken wat de effecten van de toetreding van het oostblok zijn
Daarom wordt er onder andere eerst ook een jaar gewacht voordat er met Turkije onderhandeld gaat worden.
lollig
pi_17636117
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 23:20 schreef Zittunsteekjelos het volgende:
Waar we aan toevoegen:
-Hoort het niet bij Azie?
Argument?
quote:
-Ze schenden de mensenrechten
Dat is dan ook een criteria of ze wel of niet bij de EU komen. Als ze nog steeds mensen rechten schenden komen ze er gewoon niet bij.
Ook Engeland schendt volgens Amnesty International mensenrechten met zijn verregaande anti terrorisme wetten. Ik heb het idee dat mensen een beetje scheef dit argument toepassen. Niet zaken als er wat er op Guantamo Bay gebeurt veroordelen en de verregaande anti terrorisme wetten in verschillende landen veroordelen. Maar mensenrechten wel gebruiken als argument tegen Turkije.
quote:
-Op welke manier wordt de EU er beter van?
Economisch.
lollig
pi_17636244
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 23:28 schreef WieWatWaarom het volgende:

[..]

sorry, ik had geen bron vermelding evenals jij. Mijne: http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/tu.html
Religions:
Muslim 99.8% (mostly Sunni), other 0.2% (mostly Christians and Jews)
Washington Times Het sprookje dat 99,8% moslim is, is ook gigantische nonsens. Het was tot voor kort in Turkije een heel bureaucratisch gedoe om je religie in het burgerregister te laten veranderen. Je moest daarvoor allerlei papieren overleggen. En veel mensen vonden het gewoon niet de moeite waard om het te doen. Met als gevolg dat er in Turkije massa's christenen en ook niet-gelovigen rondlopen met op hun identiteitskaart ''Islam" onder het kopje religie. Deze mensen voelen zich geen moslim en hebben ook geen enkele behoefte om als zodanig gezien te worden. Nu het sinds 1 januari 2004 mogelijk is geworden je religie aan te passen in het register door het simpelweg verklaren dat je dat wilt zullen er meer en meer mensen zijn die de juiste religie-aanduiding laten invullen, of ervoor kiezen om het vakje leeg te laten. Wat nu ook een stuk makkelijker is geworden.

Het CIA factbook gaat kennelijk uit van wat er geteld is in de officiele registers, maar zoals hierboven is aangegeven, zijn die registers niet een juiste weergave van de realiteit. Met andere woorden; ze kloppen niet.
quote:
Jij?
Bepaal jij wat een volwaardig moslim is? Zo nee, dan weet je zeker niet waar je het over hebt.
Zo ja, dan ben je zelf een extremist en minacht je 'collega' moslims in hun vrije religie.
[..]
Dit soort truukjes probeer je maar bij iemand anders. Ik heb het hier gewoon over mensen die zelf verklaren geen binding te hebben met de religie.
quote:
Bron? Ik kan je wel een bron geven dat dat duidelijk afneemt, nu jij....
Die bron heb ik je al gegeven. Een overduidelijke neutrale bron. Overigens ken ik persoonlijk 3 Turken die in de laatste jaren ertoe zijn overgegaan zich te laten dopen. In Turkije.
quote:
Is dat zo? leg uit, graag..............
Het betekent dat 2 op 10.000 Turken extremistisch gedachtengoed zijn toegedaan. In landen als Spanje en Italie kom je ruimschoots boven dat aantal.
quote:
Wie moet er nu de geschiedenis boeken is ???
Ik neem aan dat dit een Nederlands zinnetje is, het antwoord blijft overigens dat jij die geschiedenisboeken maar eens moet gaan bekijken.
quote:
Je overige punten komen uit dat lul praatje over "weetjes over turkije" wat overigens al
er is ontkracht door iemand op een andere site

Fijn dat jij een heilig geloof hebt in een nitwit op een andere site, ik geef er de voorkeur uit te gaan van de echte gegevens. Gegevens die overigens ook omvatten dat het Turkse volk nauwelijks bestaat uit echte Turken en voornamelijk afstammelingen zijn van mensen die net zo goed, zo niet meer, hun wortels hebben in de Judeo-Christelijke traditie als de eerste de beste Nederlander.
quote:
Ofwel geheel volgens jou erkenning is het geen geblaat. Je geeft zelf toe, met je "maar" probeer
je mij in het ongelijk te stellen, waar je overigens duidelijk in faalt.
Voor een mierenneuker -zie je domme opmerking over ''mail'' heb je een op merkelijk vermogen tot onzuiver redeneren en vaag formuleren. Ik heb niks toegegeven over de onzin die jij hier verspreidt. Behoudens dan natuurlijk het voor de hand liggende; het klopt allemaal totaal niet.
quote:
Zoals ik al eerder vertelde, je geeft met gelijk. Om antwoord op je vraag te geven, ik wil turkije niet
helpen, ik verspil geen moeite.
Dat je geen moeite in dingen steekt was me al duidelijk door de gemakzuchtige manier waarop je slechts meningen van anderen kopieert om je eigen xenofobie te rechtvaardigen.
quote:
Als ik maar iets weet, en dat weet ik, ik betwijfel jou kennis....
[..]
Fijn, ik zal het aan de Universiteit Utrecht zeggen en vragen of ze het collegegeld willen terugstorten, vooral het deel dat betrekking had op de colleges Griekse en Romeinse geschiedenis en Romeins recht. Voor jou heb ik de tip hetzelfde te doen bij je leraar Nederlands.
quote:
Mail ? heb geen mail verstuurd richting jou of Fok!
Goh, goh.
quote:
Maakte? leer Nederlands... een eerlijk debat wil ik best aangaan maar kom dan eens met
argumenten en niet met geblaat over niet terdoene zaken.
Luister naar je eigen woorden zou ik zeggen. Vooral die over het leren van Nederlands.
pi_17636348
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 00:04 schreef ub40_bboy het volgende:

Economisch.
Precies, ik ben al bezig om meer van mijn kaarten op Turkije te zetten. Ik heb meer vertrouwen in het potentieel van een land als Turkije dan in de vergrijzende landen van de huidige EU die over een paar jaar nauwelijks meer hun sociale stelsels kunnen handhaven zonder hun eigen economie te wurgen.
  donderdag 11 maart 2004 @ 08:33:12 #190
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17638453
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 00:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Precies, ik ben al bezig om meer van mijn kaarten op Turkije te zetten. Ik heb meer vertrouwen in het potentieel van een land als Turkije dan in de vergrijzende landen van de huidige EU die over een paar jaar nauwelijks meer hun sociale stelsels kunnen handhaven zonder hun eigen economie te wurgen.
Ja, dus gooi je je kaarten op een land wiens economie notabene afhankelijk is van het weer en een nog lager BNP/P heeft dan Jamaica! .
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  donderdag 11 maart 2004 @ 08:50:15 #191
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17638579
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 00:04 schreef ub40_bboy het volgende:

[..]
[..]

Economisch.
Want?
Turkije heeft een zeer slecht en beperkt machinepark, een slecht opgeleide bevolking, een enorme agrarische beroepsgroep etc.

Het zou de EU jaarlijks 19 miljard alleen al gaan kosten om ze een beetje op het niveau van Polen te krijgen....
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17641990
Fijn, zo iemand met kennis van zaken. De Turkse economie is kennelijk niet afhankelijk van het weer hebben we het laatste jaar mogen ervaren. Een rampjaar voor het toerisme en desalniettemin bij de kopgroep van Europa als het gaat om de economie. De Turkse Lira heeft in het jaar tussen het moment dat ik daar mijn eerste aankoop deed en nu ruim 10% aan waarde gewonnen ten opzichte van de euro. De inflatie is er op jaarbasis onder de 10% gekomen, wat ook al een teken is van een gezondere economie dan voorheen. Daarnaast heeft Turkije een groter arbeidspotentieel dan welk van de huidige vergrijzende EU leden ook.

Er is niet zo gek veel voor nodig om Turkije de motor van Europa te laten worden, en tegen die tijd kunnen we het land maar beter als lid binnen hebben gehaald, of ze hoeven ons niet meer. En dat is dan ons verlies.

Verder zou ik je zeggen, ga eens naar Polen en ga dan eens naar Turkije. Ga dan uitrekenen hoeveel het zou kosten om Polen op het niveau van Turkije te krijgen. Overigens doet Polen dit jaar gewoon gezellig mee met zijn westelijke buur en heeft het nauwelijks economische groei. Dat moeten we in Europa nou echt hebben. Arme landen die nog niet eens voordeel weten te halen uit hun relatieve goedkoopte.
pi_17642251
Leuk dat er weer omheen wordt geluld door beide partijen, maar het is een ieder duidelijk dat de tegenstander als enige intentie hebben om zoveel mogelijk moslims buiten de deur te houden. Al het andere is opmaak.
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:01:15 #194
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17642288
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 12:45 schreef HiZ het volgende:
Fijn, zo iemand met kennis van zaken. De Turkse economie is kennelijk niet afhankelijk van het weer hebben we het laatste jaar mogen ervaren.
Wel volgens het CIA factbook. 40%!!!!!! is nog afhankelijk vd landbouw!
quote:
Turkey's dynamic economy is a complex mix of modern industry and commerce along with a traditional agriculture sector that in 2001 still accounted for 40% of employment
quote:
Een rampjaar voor het toerisme en desalniettemin bij de kopgroep van Europa als het gaat om de economie.
Kopgroep? Kopgroep? Ze staan op de allerlaatste plaats bijna. Alleen Roemenie en Bulgarije doen het slechter.
quote:
De Turkse Lira heeft in het jaar tussen het moment dat ik daar mijn eerste aankoop deed en nu ruim 10% aan waarde gewonnen ten opzichte van de euro.
Nogal wiedes aangezien hij de laatste 5 jaar meer dan 100% in waarde was gedaald.
quote:
De inflatie is er op jaarbasis onder de 10% gekomen, wat ook al een teken is van een gezondere economie dan voorheen.
Inflation, in recent years in the high double-digit range, fell to 26% in 2003..
quote:
Daarnaast heeft Turkije een groter arbeidspotentieel dan welk van de huidige vergrijzende EU leden ook.
Van onopgeleide mensen. Mensen voor dom werk dus. En daar hebben we er al genoeg van. We moeten HOOGopgeleide jonge mensen hebben. (Zoals de Tjechen bv)
quote:
Er is niet zo gek veel voor nodig om Turkije de motor van Europa te laten worden, en tegen die tijd kunnen we het land maar beter als lid binnen hebben gehaald, of ze hoeven ons niet meer. En dat is dan ons verlies.
Nee, dat is ons verlies niet. Turkije is te onstabiel, de economie is te ouderwets, het opleidingsniveau is te slecht om Turkije een positief resultaat te laten leveren.
quote:
Verder zou ik je zeggen, ga eens naar Polen en ga dan eens naar Turkije. Ga dan uitrekenen hoeveel het zou kosten om Polen op het niveau van Turkije te krijgen. Overigens doet Polen dit jaar gewoon gezellig mee met zijn westelijke buur en heeft het nauwelijks economische groei. Dat moeten we in Europa nou echt hebben. Arme landen die nog niet eens voordeel weten te halen uit hun relatieve goedkoopte.
Polen heeft een betere economie als Turkije, heeft een beter opgeleide beroepsbevolking (De Sovjets waren dan wel honden, maar scholing was goed geregeld in het Oostblok), het BNP is zowel in totaal als per persoon hoger als dat van Turkije.

Het spijt me, maar economisch heeft Turkije Europa niets te bieden. In positieve zin dan.

In late 2000 and early 2001 a growing trade deficit and serious weaknesses in the banking sector plunged the economy into crisis - forcing Turkey to float the lira and pushing the country into recession. Results in 2002-03 were much better, because of strong financial support from the IMF and tighter fiscal policy. Continued slow global growth and serious political tensions in the Middle East could result in negative growth in 2004.

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/tu.html#Econ
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:02:21 #195
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17642316
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 12:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Leuk dat er weer omheen wordt geluld door beide partijen, maar het is een ieder duidelijk dat de tegenstander als enige intentie hebben om zoveel mogelijk moslims buiten de deur te houden. Al het andere is opmaak.
Rot een keer op met je ge-intentie. Ik kan net zo makkelijk zeggen dat het jouw intentie is zoveel mogelijk moslims binnen te halen. Slap gelul.
pi_17642330
Vergeten we niet dat Turkije vorig jaar na China de snelst groeiende economie van de wereld had en dat het dit jaar niet anders lijkt?
pi_17642355
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:02 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Ik kan net zo makkelijk zeggen dat het jouw intentie is zoveel mogelijk moslims binnen te halen.
Dan doe je dat toch? Ik hou je niet tegen.
  donderdag 11 maart 2004 @ 13:05:51 #198
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17642388
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:03 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Vergeten we niet dat Turkije vorig jaar na China de snelst groeiende economie van de wereld had en dat het dit jaar niet anders lijkt?
Dit jaar lijkt Turkije een inkrimping vd economie te krijgen.

En snelstgroeiend? Hoe kom je daar bij? Verder is het makkelijk snel te groeien als je bijna geen economie hebt. Van 0,1 naar 0,2 is een verdubbeling, maar valt nog steeds in het niet bij bv 7 of 8.
pi_17644165
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 13:05 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

Dit jaar lijkt Turkije een inkrimping vd economie te krijgen.

En snelstgroeiend? Hoe kom je daar bij? Verder is het makkelijk snel te groeien als je bijna geen economie hebt. Van 0,1 naar 0,2 is een verdubbeling, maar valt nog steeds in het niet bij bv 7 of 8.
Afgezien van je quote in het CiA factbook heb je daarvoor geen enkele onderbouwing. In de praktijk is er geen enkel bewijs dat de Turkse economie in een krimp-fase terecht is gekomen. Integendeel. Ik zie om mijn pand in Istanbul heen dat dag in dag uit mensen grootscheeps investeren in verbetering. De groei van Turkije vorig jaar was ongeveer 9% bij een dalende inflatie. Dat is een staaltje van economische sanering waar het gemiddelde Europese land wat van kan leren.

En ook de cijfertjes over het BNP zeggen mij verder niet zo heel erg veel. Ik heb zelf in Turkije zaken gedaan en weet uit eigen ervaring dat een flink deel van de omzet buiten de boeken wordt gehouden. De overheid heeft ook niet zoveel zicht op de vele miljarden euros die onder matrassen zijn verstopt in Turkije.

Tenslotte, het onderwijs in Turkije is misschien niet helemaal op een Europees niveau (maar dat is het in Nederland ook al bijna niet meer) maar het doet zeker niet onder voor het niveau in Polen. Miljoenen Turken volgen hogere opleidingen die zonder veel moeite kunnen concurreren met opleidingen in het westen. Het is gewoon objectief gezien een land met een enorm groeipotentieel.

Jouw beminde Polen daarentegen komt de EU binnen met alle kwaaltjes die het gemiddelde EU lid van nu al heeft; een vergrijzende bevolking en een stagnerende economie.
pi_17644770
quote:
Op donderdag 11 maart 2004 12:59 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Stil eens.
lollig
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')