Raar ijs en water heb jij dat het zich niet aan de wet van archimedes wenst te houdenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:30 schreef Menyo het volgende:
Mee eens, maar absoluut niet om de reden die jij geeft. Leg eens een blokje ijs in je glas en laat het smelten, zie daar, het waterpijl stijgt. Vergeet niet dat het meeste ijs op het water ligt, in plaats van erin.
Euhm, hij heeft anders 100% gelijk hoor. Makkelijk te bewijzen. als je water beviest dan groeit de massa -> dan daalt de dichtheid, dus dichtheid ijs < dichtheid water, dus blijft het drijven.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:44 schreef JaapB het volgende:
[..]
Raar ijs en water heb jij dat het zich niet aan de wet van archimedes wenst te houden![]()
Dit klopt altijd en is helemaal geen onzin. dit is de reden dat de waterspiegel stijgt een feit.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:47 schreef Furby het volgende:
[..]
Dit klopt als je een leeg glas gebruikt alwaar je wat ijs in flikkerd. Verder is het onzin natuurlijk.
Dit klopt als je een leeg glas gebruikt alwaar je wat ijs in flikkerd. Verder is het onzin natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:30 schreef Menyo het volgende:
Mee eens, maar absoluut niet om de reden die jij geeft. Leg eens een blokje ijs in je glas en laat het smelten, zie daar, het waterpijl stijgt. Vergeet niet dat het meeste ijs op het water ligt, in plaats van erin.
klopt wel wat hij zegt. Antarctica is gewoon land boven de zeespiegel met daarop ijs.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:44 schreef JaapB het volgende:
[..]
Raar ijs en water heb jij dat het zich niet aan de wet van archimedes wenst te houden![]()
als je geen verstand van natuurkunde hebt, loop dan niet zo dom rond te blaten.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:49 schreef Furby het volgende:
[..]
Nee.
Mooi, dus volgens jou kan antartica niet bestaan, beetje korm want de laatste keer dat ik keek lag het er toch echtquote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:51 schreef JaZekerZ het volgende:
zoals ik dus al zei: het ijs wat nu op het land ligt, geeft een hoger peil. ijs wat nu al in het water ligt Definitief Niet, want de massa van het ijs verplaatst diezelfde massa al in het water= 1-1=0
dat zijn dus natuurwetten
?!?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:53 schreef David_Aames het volgende:
[..]
Mooi, dus volgens jou kan antartica niet bestaan, beetje korm want de laatste keer dat ik keek lag het er toch echt![]()
ijs wat drijft verplaatst zijn eigen gewicht aan volume (water=water tenslotte) smelt het ijs kan het waterpeil nooit veranderen. Zou dat zo zijn zou het ijs of moeten zinken of moeten opstijgen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:52 schreef David_Aames het volgende:
als je geen verstand van natuurkunde hebt, loop dan niet zo dom rond te blaten.
hm en ik maar denken dat 1 liter ijs een groter volume heeft dan 1 liter water (fles vol water in diepvries=>fles scheurt) dus blijf ik erbij dat het waterpeil niet of nauwelijks zal stijgen als het ijs op het water gaat smelten, ookal komt het boven de 4graden.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:57 schreef Mr_Single het volgende:
Volgens mij ligt het zo:
1) Als het ijs smelt dat in het water ligt daalt de waterpeil
2) Op het land niet klopt ja
3) Al het water boven de 4 graden ligt zal zich uitdijen waardoor de waterpeil stijgt. Da's een hoop water.
Van de 3 is de 3rde het meest invloedbare en zal dus de waterpeil sterk stijgen.
Ja, maar... Hij heeft het over ijs in een glas, en waterpijl die steigt.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:48 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
klopt wel wat hij zegt. Antarctica is gewoon land boven de zeespiegel met daarop ijs.
en natuurlijk ijs in de bergen en boven de poolcirkel (groenland etc) helpt ook wel mee..
Het wordt steeds gekker, ik ga er toch wat van zeggenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:00 schreef JaZekerZ het volgende:
hm en ik maar denken dat 1 liter ijs een groter volume heeft dan 1 liter water (fles vol water in diepvries=>fles scheurt) dus blijf ik erbij dat het waterpeil niet of nauwelijks zal stijgen als het ijs op het water gaat smelten, ookal komt het boven de 4graden.
of maak ik nu een denkvout?
heb ik het over wegen?quote:Het wordt steeds gekker, ik ga er toch wat van zeggen
denk je echt dat 1 liter een groter volume heeft dan 1 liter
Een kilo lood weegt zeker ook meer dan een kilo veren ?
Als je water van 4 graden afkoelt naar 0 graden, zet het water zich uit waardoor de fles barst.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:00 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
hm en ik maar denken dat 1 liter ijs een groter volume heeft dan 1 liter water (fles vol water in diepvries=>fles scheurt) dus blijf ik erbij dat het waterpeil niet of nauwelijks zal stijgen als het ijs op het water gaat smelten, ookal komt het boven de 4graden.
of maak ik nu een denkvout?
Dat klopt, 1 kilo veren heeft een groter volume en ondervind dus een grotere opwaartse kracht, daardoor heeft het een lager gewicht. De massa daarentegen is gelijk.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:09 schreef Oud_student het volgende:
Een kilo lood weegt zeker ook meer dan een kilo veren ?
quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:13 schreef Mr_Single het volgende:
Ik zal wel even kijken bij welke temperatuur de dichtheid van water boven dat van ijs komt.
Leren jullie dan helemaal niets meer op school ?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:20 schreef Wackyduck het volgende:
Dat klopt, 1 kilo veren heeft een groter volume en ondervind dus een grotere opwaartse kracht, daardoor heeft het een lager gewicht. De massa daarentegen is gelijk.
Dit klopt het water zet uit de fles krimptquote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:13 schreef Mr_Single het volgende:
Als je water van 4 graden afkoelt naar 0 graden, zet het water zich uit waardoor de fles barst.
Water is altijd dichter dan ijs, daarom drijft ijs op water, grootste dichtheid bij 4 gr Celciusquote:Ik zal wel even kijken bij welke temperatuur de dichtheid van water boven dat van ijs komt.
Het gewicht is afhankelijk van de zwaartekracht. De massa is een eigenschap van het voorwerp (aantal moleculen in dat voorwerp en daar de massa van). De dichtheid is de hoeveelheid massa per volumeeenheid. De opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht (dus niet de massa!!!) van de door het volume verplaatste vloeistof.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:20 schreef Wackyduck het volgende:
Dat klopt, 1 kilo veren heeft een groter volume en ondervind dus een grotere opwaartse kracht, daardoor heeft het een lager gewicht. De massa daarentegen is gelijk.
Waar hebben we het over? Silicaten hebben een bijzonder lage krimp zeker bij de temperatuurspanne waar we het nu over hebben.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:36 schreef Oud_student het volgende:
Dit klopt het water zet uit de fles krimpt
Proves my point, hoeveel de silicaten krimpen is niet belangrijk, ze krimpenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:39 schreef Steijn het volgende:
Waar hebben we het over? Silicaten hebben een bijzonder lage krimp zeker bij de temperatuurspanne waar we het nu over hebben.
Hm, waar zou jij je geld op zetten vraag ik me dan af... De enige reden waarom er nog niet gesproken kan worden over een structurele klimaatverandering is omdat de periode waarin zich de veranderingen voordoen nog niet lang genoeg is, feit is wel dat de gemiddelde temperatuur de afgelopen 50 jaar in een uitzonderlijk snel tempo is gestegen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:21 schreef Oud_student het volgende:
Nu even serieus:
1. Het valt nog maar te bezien of er een structurele klimaatverandering gaande is
2. dat de mens hiervoor verantwoordelijk is, is ook niet zeker
1. Er zijn veel meningen en onderzoeken over dit onderwerp. sommigen zeggen dat de activiteitquote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Hm, waar zou jij je geld op zetten vraag ik me dan af... De enige reden waarom er nog niet gesproken kan worden over een structurele klimaatverandering is omdat de periode waarin zich de veranderingen voordoen nog niet lang genoeg is, feit is wel dat de gemiddelde temperatuur de afgelopen 50 jaar in een uitzonderlijk snel tempo is gestegen.
Dat de mens op zijn minst voor een (groot) gedeelte verantwoordelijk is voor de klimaatverandering is ook met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen.
Ik ontken niets, maar zet vraagtekens bij uitspraken van wetenschappers, diequote:Ontken je deze dingen dan steek je imho echt je kop in het zand...
Tja, je zal altijd controversiële theoriën van wetenschappers hebben en de klimaatsverandering kan natuurlijk door een combinatie van factoren veroorzaakt worden. Feit blijft echter dat de eigenschappen van broeikasgassen bekend en meetbaar zijn en dat de concentratie van die gassen flink hoger is geworden, al dan niet door menselijk toedoen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:24 schreef Oud_student het volgende:
[..]
1. Er zijn veel meningen en onderzoeken over dit onderwerp. sommigen zeggen dat de activiteit
van de zon toeneemt. Deense wetenschappers hadden eens een interessant verhaal
over kosmische srtaling die het klimaat beinvloed.
Ik las juist van de week dat de temperatuurstijging van de afgelopen 50 jaar extreem snel was gegaan in vergelijking met die in het verleden, volgens mij las ik dit op de teletekst van de belgische tv.quote:2. Max Planck Instituut heeft inderdaad en temperatuursverhoging van om en nabij de 1 graad
over de laatste 30 of 50 jaar vastgesteld. Maar dit is peanuts vergeleken met temperatuurs
stijgingen en dalingen in het verleden. Dit Duitse instituut ben ik geneigd te geloven, omdat dit
(hoop ik) niet wordt gefinancieerd door kolenboeren of milieu freaks.
Tja, ze geven wel altijd aan dat er nogal wat onbekende factoren in die modellen zitten. Ik geloof er ook niet in dat ze het over zo'n lange tijd ook maar enigzins nauwkeurig kunnen voorspellen. Maar juist het feit dat we het verloop niet goed kunnen voorspellen verontrust mij, vooral omdat we wel kunnen vaststellen dat de aarde wel degelijk warmer aan het worden is, zoek voor de grap maar eens het lijstje met warmste zomers aller tijden ter wereld op (niet alleen de zomers in Nederland dus, dat zou wat weinig zeggen) en kijk maar eens hoeveel er daar van na 1990 zijn, dat moet iedereen toch op zijn minst opmerkelijk vinden.quote:Ik ontken niets, maar zet vraagtekens bij uitspraken van wetenschappers, die
beweren dat ze het klimaat voor de komende 100 jaar kunnen berekenen![]()
Natuurlijk brengen organisaties als Greenpeace altijd het doemscenario, daar moet je een beetje door heen kijken, net zoals sommige politici en industriëlen zeggen dat het allemaal enorm meevalt omdat ze bang zijn voor ingrijpende maatregelen en hun portemonee.quote:Ook hoor ik niet bij die Greenpeace aanhangers. Je kent dat spotje nog wel:
Beelden van afbrokkelend poolijs
Apocalyptische muziek op de achtergrond
Red de wereld
Het gironummer van Greenpeace![]()
Voor mensen die niet stevig in hun schoenen staan roept dit angst op
Trouwens wat gaat Greenpeace met dit geld doen ?
Een dijk bouwen om Antartca![]()
Kijken of je er nog zo weinig om geeft als door het afsmelten van de ijskappen de zoutgraad van de oceanen omlaag gaat en de warme golfstroom stilvalt en Europa verandert in een nieuw Siberië.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:55 schreef Marvin-THE-MARTiAN het volgende:
[binnen-val-in-topic]
ik bedoel maar Who-gives-a-f*ck...![]()
[/binnen-val-in-topic]
Ach ook dat overleven we wel... In het verleden (-voordat-er-autos-waren-enzo-) schommelde de aardtemperatuur ook zo eens in de 100.000 jaar dus... -poepen-gebeurd-quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Kijken of je er nog zo weinig om geeft als door het afsmelten van de ijskappen de zoutgraad van de oceanen omlaag gaat en de warme golfstroom stilvalt en Europa verandert in een nieuw Siberië.
Soms is er ook discussie over de metingen, een aantal daarvan zouden te dicht in de buurtquote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar juist het feit dat we het verloop niet goed kunnen voorspellen verontrust mij, vooral omdat we wel kunnen vaststellen dat de aarde wel degelijk warmer aan het worden is, zoek voor de grap maar eens het lijstje met warmste zomers aller tijden ter wereld op (niet alleen de zomers in Nederland dus, dat zou wat weinig zeggen) en kijk maar eens hoeveel er daar van na 1990 zijn, dat moet iedereen toch op zijn minst opmerkelijk vinden.
Nee, de fles barst omdat het glas van de fles de vervorming niet aan kan. De spanning van het ijs wekt een grotere vervorming op in het glas dan het glas kan hebben, daarom barst de fles. Een PET-fles kan de vervorming wel aan en blijft intact. Maar we gaan off-topic op deze manier dus ik houd het hierbij.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 20:47 schreef Oud_student het volgende:
Proves my point, hoeveel de silicaten krimpen is niet belangrijk, ze krimpen
het water zet uit, dus barst de fles
`quote:Op dinsdag 9 maart 2004 23:11 schreef Starfish het volgende:
Wat pas erg verontrustend is zijn de zogenaamde 'methane depostits' op de bodem van de oceaan.
Als door oa temp. veranderingen de druk dusdanig veranderd dat deze broeikasgassen op de bodem als een 'bruistablet' dat gas los laten hebben we een zwaar probleem. Iedere kubieke meter daar beneden wordt 164 kubieke meter broeikasgassen aan de oppervlakte.
En er liggen miljarden tonnen op de bodem van de oceaan...
(verwachte temp. stijging als dit gebeurt: 8-20C boven op huidige klimaat)
Zelfs als ik jouw redenering volg ben ik het er niet mee eens. 99% van het ijs ligt namelijk op het land. Dus mischien moet je je stelling veranderen?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:17 schreef JaZekerZ het volgende:
Hiermee doel ik op het smelten van ijs en zo het overstromen van land door meer water.
ijs wat nu reeds in het water ligt en zou smelten, zou het totale waterpeil niet doen stijgen; het ijs ligt immers in het water en verplaatst door zijn gewicht net zoveel water als wanneer het vloeibaar zou zijn. Per saldo is dit géén stijging van het waterpijl.
Echter, het ijs wat op het land ligt en zou smelten zou wel degelijk een waterpeilverhoging teweeg brengen.
Ik vind het broeikaseffect niet half zo verontrustend, omdat al het ijs wat nu op het water ligt per saldo geen peilstijging veroorzaakt als het vloeibaar zou worden.
mee eens? niet mee eens?
`quote:Op woensdag 10 maart 2004 20:27 schreef Gbazz het volgende:
[..]
Zelfs als ik jouw redenering volg ben ik het er niet mee eens. 99% van het ijs ligt namelijk op het land. Dus mischien moet je je stelling veranderen?
"Broekaseffect bijna net zo verontrustend"
Klinkt natuurlijk minder indrukwekkend.
Volgens een betrouwbare bron ligt 90 % van het ijs op Antartica, als dat smelt,quote:Op zondag 14 maart 2004 17:21 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
`
Klinkt minder indrukwekkend, maar doel is ook niet indrukwekkend te zijn, maar het misverstand uit de wereld te helpen dat ijs wat nu op het water ligt het waterpeil zou doen stijgen.
Als je nu een bron hebt dat 99% van het ijs op het land ligt, dan is het broeikaseffect aardig verontrustend ja. Toch heb ik het idee dat de verdeling iets anders ligt dan 99% op het land en 1% op het water.
Eerder 60% op het land en 40% op het water
Het stuk mbt stijging van het waterpeil door het broeikaseffect kan zo met 40% gerelativeerd worden. In jouw stelling met 1%.
Je had natuurlijk zelf ook bronnen kunnen zoeken voordat je met je stelling kwam. Maar vooruit: die percentages van jou kloppen misschien aardig qua oppervlakte. Maar zeeijs is enkele meters dik, ijs op Antarctica en Groenland enkele kilometers. Zie http://meteonet.nl/educatief/natuurijs.htmquote:Op zondag 14 maart 2004 17:21 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
`
Klinkt minder indrukwekkend, maar doel is ook niet indrukwekkend te zijn, maar het misverstand uit de wereld te helpen dat ijs wat nu op het water ligt het waterpeil zou doen stijgen.
Als je nu een bron hebt dat 99% van het ijs op het land ligt, dan is het broeikaseffect aardig verontrustend ja. Toch heb ik het idee dat de verdeling iets anders ligt dan 99% op het land en 1% op het water.
Eerder 60% op het land en 40% op het water
Het stuk mbt stijging van het waterpeil door het broeikaseffect kan zo met 40% gerelativeerd worden. In jouw stelling met 1%.
Welk evenwicht? Bij evenwicht zijn dingen in balans en het stijgen van de waterspiegel duidt daar niet op.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 19:43 schreef wortels het volgende:
De zeespiegelstijging komt maar voor een erg klein deel door het smelten van ijskappen(groenland, antarctica) Het afbreken van grote stukken ijs dat je soms op tv ziet, is overigens vaak nog steeds een gevolg van de opwarming na de vorige ijstijd; dat ijs was er dus sowieso al 'te veel' voor het huidige evenwicht.
Water is een uniek goedje. Vooral in de eigenschap dat het in vaste vorm ijs meer volume heeft dan in vloeibare vorm, en wel zo'n 9% bij normale druk. Dus wanneer ijs omzet in water ontstaat er minder volume.quote:Het grootste deel van de stijging komt namelijk gewoon door de uitzetting van het water zelf, en daar is helemaal geen ijs voor nodig (he, jammer nou van die greenpeace-filmpjes!)
Volgens mij hebben de meeste stof die waterstofbruggen vormen daar last van, niet zo uniek dus.quote:Op woensdag 17 maart 2004 01:58 schreef averty het volgende:
Water is een uniek goedje. Vooral in de eigenschap dat het in vaste vorm ijs meer volume heeft dan in vloeibare vorm, en wel zo'n 9% bij normale druk. Dus wanneer ijs omzet in water ontstaat er minder volume.
Zonder het broeikaseffect zou het op de aarde ik geloof gemiddeld -18 zijn.... Gelukkig dus dat het bestaatquote:Op woensdag 17 maart 2004 11:46 schreef Koos_26 het volgende:
het al dan niet bestaande broeikaseffect.
Ik heb ook lang getwijfeld, maar volgens mij is het nu wel bewezen. De temperatuur stijgt echt behoorlijk, en de hoeveelheid CO2 in de lucht (kwantitatief gezien en op waterdamp na het belangrijkste boeikasgas) is gestegen van ca. 270 ppmv naar ca. 360 ppmv.quote:Volgens mij is die invloed er niet, of in ieder geval nauwelijks.
Wie weet hier meer over?
Dat artikel ondersteund niet alleen mijn stelling maar geeft zelfs nog meer aanleidingen om het negatieve effect van broeikaseffect idzv hoger waterpeil als minder verontrustend op te pakken dan men vaak wil voorspiegelen.quote:Op zondag 14 maart 2004 17:33 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Volgens een betrouwbare bron ligt 90 % van het ijs op Antartica, als dat smelt,
wordt de zeespiegel 75 meter hoger, Zie verder
http://ublad.warande.uu.nl/~ublad/ubladen/29/31/HetTorentje.html
Hier staat ook dat een temperatuurverhoging kan betekenen dat er juist daling van de zeespiegelop kan treden.
Er gaat dan nl meer neerslag in de vorm van sneeuw op antartica vallen
Jah, maar wie heeft er belang bij, het slechter voor te spiegelen? Als je kijkt naar de belangen van landen, organisaties en bedrijven lijkt me meer reden aanwezig om ernstige ontdekkingen weg te moffelen!quote:Op donderdag 18 maart 2004 07:55 schreef JaZekerZ het volgende:
[..]
Dat artikel ondersteund niet alleen mijn stelling maar geeft zelfs nog meer aanleidingen om het negatieve effect van broeikaseffect idzv hoger waterpeil als minder verontrustend op te pakken dan men vaak wil voorspiegelen.
Milieu organisaties zijn ook bedrijven met belangen, voornamelijk eigen belang.quote:Op donderdag 18 maart 2004 15:17 schreef wortels het volgende:
Jah, maar wie heeft er belang bij, het slechter voor te spiegelen? Als je kijkt naar de belangen van landen, organisaties en bedrijven lijkt me meer reden aanwezig om ernstige ontdekkingen weg te moffelen!
Nee blijf maar mooi geloven dat de mensheid geen invloed op het mileu heeft. En dat het ook geen ingrijpende gevolgen heeft.quote:bron nu.nl
Vrees voor massaal uitsterven dieren en planten
Uitgegeven: 19 maart 2004 07:31
WASHINGTON - Het bewijs neemt toe voor de theorie dat planten en dieren massaal uitsterven zoals dat onder meer 65 miljoen jaar geleden tijdens het dinosaurustijdperk is gebeurd. De resultaten van twee Britse onderzoeken zijn vrijdag gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Science.
Beide onderzoeken, die in opdracht van het Britse Natural Environment Research Council (NERC) tot stand zijn gekomen, wijzen erop dat de diversiteit van planten- en diersoorten in Groot-Brittannië afneemt. Deze ontwikkeling zou wereldwijd door te trekken zijn.
Afname verscheidenheid
Bij één onderzoek zijn vrijwel alle inheemse planten, vogels en vlinders in Groot-Brittannië gedurende de afgelopen veertig jaar nauw bestudeerd. Bij elke groep organismen was een afname te zien in de verscheidenheid. Van alle soorten is gemiddeld eenderde op zijn retour.
Uit het tweede onderzoek blijkt dat er een rechtstreeks verband is tussen het verdwijnen van plantensoorten in Groot-Brittannië en de toename van stikstof in het milieu. Stikstof komt in het milieu door het gebruik van kunstmest en fossiele brandstoffen.
Uitstervingsgolf
Tot nu toe was er weinig bewijs voor de theorie van een wereldwijde uitstervingsgolf. Vooral informatie over insecten, die de helft van alle diersoorten uitmaken, was zeer minimaal. Overigens zou het al voor de zesde keer zijn dat flora en fauna ernstig worden bedreigd.
Na iedere uitstervingsgolf herstelde het leven zich telkens na vijf tot tien miljoen jaar. De meeste verklaringen gaan uit van klimaatverandering, vulkanische activiteit en meteorietinslagen. Nu zou voor het eerst de mens een rol spelen.
Uiteraard heeft de mens wel invloed op het milieu, kappen van bossen, en het uitroeien van diersoorten etc., dat is duidelijk.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 08:18 schreef Basp1 het volgende:
Nee blijf maar mooi geloven dat de mensheid geen invloed op het mileu heeft. En dat het ook geen ingrijpende gevolgen heeft.
quote:bron http://www.gva.be/nieuws/(...)4-AA07-0603DFEC28B7}
27/04 Invloed ozongat Noordpool op temperatuur Aarde groter dan gedacht
De invloed van het verlies van ozon in het Noordpoolgebied op temperatuurveranderingen in de stratosfeer van de Aarde is driemaal groter dan eerder werd aangenomen. Dit heeft de NASA meegeedeeld.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie deed, in samenwerking met een aantal andere wetenschappers, voor het eerst een onderzoek naar de invloed van het verlies van ozon op de Noordpool op de temperatuur van planeet Aarde. De invloed bleek heel wat groter dan wat atmosferische modellen op computers eerder hadden voorspeld. Daardoor kunnen temperatuurdalingen in de stratosfeer van de Aarde een grotere impact hebben op de grootte van het ozongat boven de Noordpool.
"Met deze studie kunnen jaarlijkse variaties in het ozonverlies op de Noordpool aan klimaatveranderingen op Aarde gerelateerd worden", aldus Dr. Ross Salawitch, één van de wetenschappers die meewerkten aan het onderzoek. "De resultaten van het onderzoek kunnen ons ook in staat stellen in de toekomst betere computermodellen uit te werken".
In juni lanceert NASA de Aura, een ruimtetuig dat dienst doet als atmosferisch laboratorium. Aura bestudeert in de eerste plaats het eventuele herstel van de ozonlaag en moet informatie verschaffen over de luchtkwaliteit en de klimaatveranderingen op Aarde.
27/04 Invloed ozongat Noordpool op temperatuur Aarde groter dan gedacht
De invloed van het verlies van ozon in het Noordpoolgebied op temperatuurveranderingen in de stratosfeer van de Aarde is driemaal groter dan eerder werd aangenomen. Dit heeft de NASA meegeedeeld.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie deed, in samenwerking met een aantal andere wetenschappers, voor het eerst een onderzoek naar de invloed van het verlies van ozon op de Noordpool op de temperatuur van planeet Aarde. De invloed bleek heel wat groter dan wat atmosferische modellen op computers eerder hadden voorspeld. Daardoor kunnen temperatuurdalingen in de stratosfeer van de Aarde een grotere impact hebben op de grootte van het ozongat boven de Noordpool.
"Met deze studie kunnen jaarlijkse variaties in het ozonverlies op de Noordpool aan klimaatveranderingen op Aarde gerelateerd worden", aldus Dr. Ross Salawitch, één van de wetenschappers die meewerkten aan het onderzoek. "De resultaten van het onderzoek kunnen ons ook in staat stellen in de toekomst betere computermodellen uit te werken".
In juni lanceert NASA de Aura, een ruimtetuig dat dienst doet als atmosferisch laboratorium. Aura bestudeert in de eerste plaats het eventuele herstel van de ozonlaag en moet informatie verschaffen over de luchtkwaliteit en de klimaatveranderingen op Aarde.
Kip en ei verhaal? Wordt het gat in de ozonlaag boven de noordpool groter door de temperatuursstijging? Bij hogere temperaturen worden namelijk de snelheden van de moleculen in een gas hoger, en zal dus ook sneller vermenging plaatsvinden.quote:Op woensdag 28 april 2004 18:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |