Absoluut wijze woorden. Ik heb samen met iemand anders ooit eens overwogen om koeieuiers na te maken en met zuignappen op m'n dak van m'n auto te bevestigen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:25 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dan ook nog eens een overheid van één van de landen met de hoogste belastingdruk ter wereld. Het is eigenlijk te gek om los te lopen dat we deze discussie voeren, de inkomsten van de overheid uit de mobiliteit zijn in Nederland zo hoog dat de burger/forens er wel iets meer van mag terugverwachten dan te worden gezien als een citroen die je op alle mogelijke manieren kunt uitknijpen zonder tegenprestatie.
Ja, een hogere prijs zorgt er voor dat de mensen langer naar geschikte carpoolers gaan zoeken. Er zullen misschien websites opgezet worden, of extra busdiensten ingezet worden etc.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:28 schreef Mkleinman64 het volgende:
Dat laatste vind ik persoonlijk wel heel erg naief. Hoe groot acht jij de kans dat er mensen bij hetzelfde bedrijf werken met dezelfde werktijden etc?
Denk je nu echt dat een paar tolpoortjes dit probleem gaat oplossen?
[sarcasme]quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:25 schreef Jalu het volgende:
[..]
En dan ook nog eens een overheid van één van de landen met de hoogste belastingdruk ter wereld. Het is eigenlijk te gek om los te lopen dat we deze discussie voeren, de inkomsten van de overheid uit de mobiliteit zijn in Nederland zo hoog dat de burger/forens er wel iets meer van mag terugverwachten dan te worden gezien als een citroen die je op alle mogelijke manieren kunt uitknijpen zonder tegenprestatie.
En de laatste sprankjes hoop op economisch herstel zijn zijdelings in de grond geboord... Goede manier om Nederland een ontwikkelingsland binnen Europa te laten worden.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:25 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Nu invoeren zorgt juist voor een snelle omschakeling van de mentaliteit.
Jij bent zeker al met pensioen? Of aan het rentenieren? Of eigen baas of zo? Of je woont bij je werk om de hoek?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:28 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Ja, een hogere prijs zorgt er voor dat de mensen langer naar geschikte carpoolers gaan zoeken. Er zullen misschien websites opgezet worden, of extra busdiensten ingezet worden etc.
Tuurlijk en die websites worden dan weer betaalsites en hup weer een compleet nieuwe tak van de economie.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:28 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Ja, een hogere prijs zorgt er voor dat de mensen langer naar geschikte carpoolers gaan zoeken. Er zullen misschien websites opgezet worden, of extra busdiensten ingezet worden etc.
Bovendien, Nederland kennende, beginnen we met tolpoortjes in de spits. vervolgens gaan ze ook werken in de uren vlak voor en na de spits om te voorkomen dat de spits zich verplaatst. Vervolgens gaan ze ook op zaterdag en zondag op spitstijden werken en binnen no-time betaal je op elk moment van de dag voor gebruik van de weg, waar je notabene al wegenbelasting voor betaalt.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:28 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Dat tussen 8 en 8 op je werk zijn maakt het aantrekkelijk om te carpoolen. Daarnaast zijn er misschien meer mensen bereid om in ploegen-dienst te werken, ook iets voor banen in de industrie. En ik doe het niet om ze te pesten, ik maak alleen inzichtelijk wat het kost.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:30 schreef Gatlin het volgende:
Goed plan! Alleen vergeet je ff de gevolgen voor de diverse inkomensgroepen. De veelverdieners bepalen in het algemeen hun eigen werktijden of zoeken een andere oplossing. Zij zouden dus hoogstens het buiten-de-spits tarief betalen. De doorsnee loonslaaf moet tussen 8 en 9 uur op zijn/haar werk zijn en zal dus moeten dokken voor het file tarief of zich als vee in de trein moeten proppen. En de werkeloze hoeft al helemaal niks te betalen of te doen.
Misschien levert een baan van iemand die elke dag twee uur in de spits staat ook wel minder op dan een werkloze? Als dat zo is dan moet ie misschien wel werkloos zijn, of een baan in de buurt zoeken.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:30 schreef Gatlin het volgende: Kortom, prima idee om de armoedeval nog groter te maken. Wordt het steeds voordeliger om werkeloos te zijn.
Het verhuizen en flexibele werken stimuleer je ook met rekening rijden. Daarnaast kan het geld dat de overheid krijgt uit het rekening rijden ook gebruikt worden om de wegen te verbreden, als dat nog steeds nodig is. Maar dan weet je ook dat dat het waard is. Nu niet omdat het gratis is en zoals Kaalhei al aangaf is er van gratis brood ook nooit voldoende.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:30 schreef Gatlin het volgende:Je lost het fileprobleem niet op met één maatregel. Je moet knooppunten oplossen, het secundair wegennet verbeteren, verhuizen naar binnen 5 km van het werk stimuleren, flexibeler werktijden invoeren en het OV verbeteren. En dan zul je nog steeds files houden.
Wat denk je dat het kost als de vervoerder een uur in de file staat. En wat de invloed daarvan is op de prijs en de inflatie.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:31 schreef Mkleinman64 het volgende:
Moet je eens voorstellen wat voor een consequentie tolheffing heeft op de vervoerders? ( en navenant op de prijzen. ) deze kosten worden hoe dan ook doorberekend aan de klanten wat uiteindelijk inflatie tot gevolg heeft.
En inflatie is en blijft slecht voor een economie.
Er zijn ook nog bussen!quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:33 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ja. Beetje jammer dat de NS tot pak em beet 2008 het monopolie hebben op het rijden van sneltreinen op het hoofdnet en je tot die tijd alleen winterswijk met ruurlo mag verbinden via het spoor.
[sarcasme]quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:42 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Er zijn ook nog bussen!
Wordt notaris zou ik zeggen. En de bedrijven kunnen ook verhuizen. Ik denk dat ik maar een bedrijf in Almere begin. Kan ik vast hele goedkope mensen krijgen, want als ze bij mij werken hoeven ze niet te rekeningrijden.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:43 schreef ZX9R het volgende:
Voor de overheid en een paar andere bevolkingsgroepen (notarissen en makelaars) is verhuizen idd een goede oplossing. Voor ieder verkocht huis vangt de staat 6% overdrachtsbelasting. en de makelaars gaan dan ook nog eens zo'n 1,2 à 2% courtage vragen en de notaris vraagt er ook maar wat op los.
En zoals eerder aangehaald. De overheid heeft niet voor niets polders laten aanleggen om de werknemers uit de randstad te halen. Nu worden de verhuisden door dit geweldige plannetje van je weer een keer genaaid. En als ik genaaid word, wil ik ook zoenen maar dat is er niet bij!
absoluut mee eens!quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:48 schreef Crashie het volgende:
Ik word echt een beetje simpel van enkele personen hier. Rekening Rijden wordt ingevoerd omdat men de accijnsen niet verder kan verhogen. Het kwartje van Kok bracht al veel tankstations in de grensstreek tot de afgrond. Dus ze kunnen niet verder verhogen dus moet het geld op een andere manier naar binnen komen.
Belasten naar tijd en plaats is onzin Dat is pure discriminatie.
Daarnaast: Hoe wil je het uitvoeren? Mensen steken nu flitspalen in de fik, wat denk je wat dan in de fik gaat? Kastje in de auto? Stekker eruit en klaar, en anders wordt de boel wel gehackt op 1 of andere manier.
Als je niet op file gevoelige wegen rijdt, dan hoef je ook niet te betalen. In het dorp waarin je woon wordt dan geen rekening rijden geintroduceerd dus jij mag gewoon met je auto naar je werk.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:56 schreef Jalu het volgende:
[..]
Het spijt me, ik woon in een plaats met 30000 inwoners. Maar geen station, al 40 jaar niet meer.
Dus hoe zit het met die overcapaciteit? Om op mijn werk te komen zou ik een uur in een bus moeten zitten, een afstand van 22 km die met de auto slechts 20 minuten duurt. Waarom zou ik dan voor de problemen in de Randstad moeten betalen?
Zoals al eerder is aangegeven. Wanneer dit systeem ingevoerd word in de spits. Zal het over een paar jaar worden ingevoerd net rond de spits heen omdat de spits zich verplaatst, en uiteindelijk betaal je overal.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:54 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Als je niet op file gevoelige wegen rijdt, dan hoef je ook niet te betalen. In het dorp waarin je woon wordt dan geen rekening rijden geintroduceerd dus jij mag gewoon met je auto naar je werk.
Wie gaat die uitbreiding van de wegen betalen dan? In mijn geval de gebruiker. In jouw geval moeten de inkomstenbelastingen omhoog. Maar ja, dan hoef jij in ieder geval minder te betalen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:58 schreef Mkleinman64 het volgende:
Dat is ALS we belastingverlaging krijgen, ALS de BPM wordt afgeschaft en nog meer ALS ALS ALS.
En dan nog blijf ik tegenstander van de tolpoortjes omdat het in mijn ogen absoluut niet de manier is om de files op te lossen. In mijn ogen blijft het oplossen van de files een zaak van infrastructuur verbetering en het verminderen van op/afritten op snelwegen, zoals bijv bleek op de A10-West in 2001-2002 ten tijde van de grote renovatie aldaar.
Tienduizenden auto's die elke dag van de A6 de A1 op moeten over 1 baan/invoegstrook is in mijn ogen een schoolklas voorbeeld van gebrekkige infrastructuur. Zelfs zondags staan hier files!!! Denk je nu echt dat tolpoortjes hiervan de oplossing zijn? Nee! Meer asfalt is dat wel een een goede aansluiting A1/A6/A9 kan daar bijvoorbeeld ook gigantisch veel oplossen.
Overigens is het openbaar voor mij een HEL, als ik 's ochtends op tijd op mijn werk moet zijn ben ik met het OV 90 - 120 minuten bezig ( Lelystad - Baarn ). Dat is pas een lachertje.
Pardon?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:58 schreef b_cornelisse het volgende:
[..]
Wie gaat die uitbreiding van de wegen betalen dan? In mijn geval de gebruiker. In jouw geval moeten de inkomstenbelastingen omhoog. Maar ja, dan hoef jij in ieder geval minder te betalen.
Deze vorm van wegenbelasting wordt dan ook afgeschaft bij mijn voorstel.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:00 schreef Jalu het volgende:
Onzin, ik betaal tientallen euro's per maand aan motorrijtuigenbelasting(omdat ik op het super milieuvriendelijke LPG rijdt), en dat heet in de volksmond niet voor niets wegenbelasting. Dat een paar handige politici ooit eens besloten te hebben om er een ander etiket op te plakken omdat men de opbrengsten uit die belasting liever niet voor het wegennet wilde gebruiken, doet daar niets aan af.
De gedachte is dat de gebruiker van het meest schaarse goed (= ruimte op de A2 in de spits) betaalt, niet degene in de polder bij ulestraten.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:12 schreef Mkleinman64 het volgende:
[..]
Niet waar, de hele gedachte van rekeningrijden is dat de gebruiker van de weg betaald. Dat doe ik al.
Dat zeggen ze bij mijn oplossing van de werkloosheid ook al dat arbeid geen product is, zoals brood. Onzin. Alles heeft zijn alternatieven. Wat is volgens jouw dan een volwaardig alternatief?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:02 schreef Jalu het volgende:
Het spijt me, vervoer is echt een ander produkt dan een brood bij de bakker, en dus is de elasticiteit echt niet vergelijkbaar. Carpoolen en OV zijn bijvoorbeeld absoluut geen volwaardige alternatieven, de fiets ook al niet, en flexibele werktijden al helemaal niet.
Vraag is wel degelijk elastisch.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:09 schreef Jalu het volgende:
[..]
Alleen bij een elastische vraag. En dat is hier niet aan de orde.
Precies om het te financieren planten we een geldboom op het Binnenhof en om te stipt te maken regelen we een paar aliens met een teletijdmachine.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:18 schreef Jalu het volgende:
Betere oplossing:
Maak het openbaar vervoer gratis, stipt en 24-uurs. Waarom moeten we altijd negatieve prikkels gebruiken om een gedragsverandering te bewerkstelligen?
Het gesteggel in de Nederlandse politiek kennende zal het op een gegeven moment ook wel neerkomen op een dergelijk compromis.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Je zou ook een tussenoplossing kunnen bedenken als een extra betaalstrook of iets dergelijks. Hoe dan ook zou ik de oplossing van de TS best prima vinden, met dien verstande dat de vaste lasten van de auto komen te vervallen voor het gebruik van de rijkswegen en de accijnsen op brandstof minder worden.
De gebruiker betaalt. Er valt dan alleen wel te twisten over hoeveel er wanneer betaald zou moeten worden op welke wegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |