Ik ken sauerbraten als gestooft in een pan met water en de marinade, niet als in de oven gebraden. Als je het in de oven maakt wordt het vlees snel droog en hard. Als je het aanbraad en dan stooft in de marinade, en in de marinade laat afkoelen (!) voor het weer op te warmen, dan blijft het vlees heel sappig.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:50 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon in de omgeving van Wesel, maar mijn (schoon)familie woont in Bonn. Vooral mijn schoonmoeder is een ontuitputtelijke bron van traditionele duitse gerechten. Jammer genoeg wordt ze dement, dus ik moet snel zijn wil ik alle gerechten van haar leren.
Nog een recept: Sauerbraten.
Sauerbraten kan je op verschillende manieren klaarmaken. Ik geef nu een recept gebaseerd op Saurbraten Niederrheinische Art.
Voorbereiden
Een groot stuk vlees (paard of rund en met groot bedoel ik ook groot), in de categorie draadjesvlees, goed schoonmaken. Dat betekent dus vliezen verwijderen en goed afspoelen.
Vlees in een grote schaal doen. Een paar uitjes erbij (heel grof gesneden), laurierblaadje, schijfje citroen, een paar wortels, eventueel wat peperkorrels, verzin maar wat.
Azijn erbij (ik neem meestal balsamico, maar wijnazijn bijvoorbeeld is ook heel erg lekker) en water (3:1 ongeveer) tot het vlees onder staat.
Het vlees 3-5 dagen laten marineren in de koelkast. Wel elke dag draaien!
Na een dag of 3-5 (ik zelf denk altijd 'hoe langer hoe beter') de oven voorverwarmen.
Het vlees uit de marinade halen en aanbraden in een pan.
Als alles dichtgeschroeid is het vlees in een overnschaal leggen en marinade toevoegen (je hoeft niet alles te gebruiken). Eventueel nog een uitje erbij, een paar exrtra worteltjes appeltje in stukjes, rozijnen, wat speculaaskruiden, nog wat wijn.....
Vlees in de oven en halverwege omdraaien zodat beide kanten mooi bruin worden. Vlees uit de oven halen als het gaar is (na een uurtje ofzo).
Van het braadvocht en eventueel de rest van de marinade een lekkere saus maken.
Vlees weer in de ovenschaal doen, saus eroverheen en opdienen met bijvoorbeeld zuurkool en aardappelpuree.
ga weer eens langs bij je moeder, en schrijf eens wat receptenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:10 schreef stuifzand het volgende:
ik ben dol op de duitse keuken.![]()
Mijn moeder is zelf Duitse (dus ik ook voor de helft) en ik heb mijn hele thuiswonende jaren mogen genieten van al dat heerlijke voedsel.
Favoriet: Spätzle!
en ook...
Süsse Krautnudeln
Krautkrapfen
De rozijnen stonden erbij. En ik heb eigenlijk nooit problemen gehad dat het vlees hard en droog werd in de oven. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het vlees heel regelmatig draai en besprenkel met marinade. Afkoelen in de marinade doe ik ook altijd. Ben nogal een luie kok, dus de saus wordt pas veel later gemaakt (en het vlees weer opnieuw opgewarmd, al is het koud ook heel lekker).quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ken sauerbraten als gestooft in een pan met water en de marinade, niet als in de oven gebraden. Als je het in de oven maakt wordt het vlees snel droog en hard. Als je het aanbraad en dan stooft in de marinade, en in de marinade laat afkoelen (!) voor het weer op te warmen, dan blijft het vlees heel sappig.
Ik mis de rozijnen in de saus, en als kruiden kan je ook gewoon sauerbraten kruiden mengsel kopen.
Oeps niet gezienquote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:28 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
De rozijnen stonden erbij.
snip
En wat betreft het sauerbratenkruidenmengsel.... Waar kan je dat kopen? Ik heb het hier nog niet kunnen vinden (woon tegenover een kleine Edeka en ben meteen even gaan kijken)
Dankje, ziet niet te moeilijk uit.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
meel eieren en wat zout mengen, 1/8 tot 1/4 liter water toevoegen, (afhankelijk van hoe groot de eieren zijn) tot je een beslag krijgt dat bellen slaat,
half uur laten rusten,
neem een Spätzle plank, en met koud water bevochtigen, en een nat mes,
In een grote pan kokend water met het mes smalle reepjes van het deeg in de pan strijken.
als de Spätzle drijven met de schuimspaan uitnemen.
www.ebay.de ?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
[..]
Dankje, ziet niet te moeilijk uit.
Maar.. waar haal ik die plank vandaan
Die heb ik dus wel eentjequote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:22 schreef _Draven_ het volgende:
[..]
Dankje, ziet niet te moeilijk uit.
Maar.. waar haal ik die plank vandaan
Hm maar eens zoeken vlak over de grens bij Kerkradequote:Op dinsdag 9 maart 2004 19:58 schreef stuifzand het volgende:
[..]
Die heb ik dus wel eentje
Kun je in Duitsland in de betere huishoudzaak kopen. .Wel prijzig (iets van 15 euro).
Bedoel je Kartoffelknödel?quote:Op woensdag 10 maart 2004 10:14 schreef Unihoc_ACE het volgende:
Ik heb in Duitsland (Clausthal) ooit een streekgerecht gegeten waarbij een Knollenknudel (spelling?) werd geserveerd. Dit was een vrij grote bal van deeg of aardappel ofzo. Ik vond het wel apart en lekker. Hoe maak je zoiets zelf? Lijkt me wel gaaf om een keer te doen.
Onderstaand recept heb ik vaak gegeten tijdens een low-budget wintersportquote:Op woensdag 10 maart 2004 11:38 schreef SHE het volgende:
schitterend topic; iemand ook een tip voor schwyzer-keuken? Heb een zwitserse vriend en zou hem graag eens verassen met een home-cooked meal
Definieer "erg vet"quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:01 schreef Megumi het volgende:
Lekkere recepten. Maar is het niet erg vet allemaal? Of valt dat wel mee?
Boter enz.quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Definieer "erg vet"
Dus als ik ergens boter door doe, is het gerecht gelijk erg vet?quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:03 schreef Megumi het volgende:
[..]
Boter enz.
Ik heb dit wel eens gemaakt met fonduekaas in plaats van geraspte kaas en slagroom. En daarna ging het niet in de oven, maar als mengsel in de pan op tafel. Wel wat onsubtieler dan bovenstaand recept dus. Maar het smaakte wel ok, hoewel alles wat warm is en vult smaakt na een dag bergwandelen natuurlijk.quote:Op woensdag 10 maart 2004 13:48 schreef Litman het volgende:
[..]
Onderstaand recept heb ik vaak gegeten tijdens een low-budget wintersport
ÄLPLER MAGRONEN MIT APFELMUS
Spätzlequote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:10 schreef stuifzand het volgende:
ik ben dol op de duitse keuken.![]()
Mijn moeder is zelf Duitse (dus ik ook voor de helft) en ik heb mijn hele thuiswonende jaren mogen genieten van al dat heerlijke voedsel.
Favoriet: Spätzle!
Wat moet je met die plank doen danquote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
meel eieren en wat zout mengen, 1/8 tot 1/4 liter water toevoegen, (afhankelijk van hoe groot de eieren zijn) tot je een beslag krijgt dat bellen slaat,
half uur laten rusten,
In een grote pan kokend water met het mes smalle reepjes van het deeg in de pan strijken.
LOL en dat op de wijs van "Happy days are here again" ?quote:Alkohol und Sonnenschein
Ficken und auf Drogen sein
Ich bleibe meinem Motto treu:
Geil, pervers und arbeitsscheu!
Gewoon een vraagje moet toch kunnen. Ik wil niet te dik worden. Verder zien de recepten er lekker uit. En echt antwoord geven doe je niet.quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus als ik ergens boter door doe, is het gerecht gelijk erg vet?
Vind je dat niet een beetje truttige paniek?
Mensen hebben vetten nodig, alleen al voor de vitaminen die je hieruit haalt.
geen vetten eten is vreselijk ongezond
Vet eten maakt niet dik, veel eten maakt dik. Oh, en om antwoord te geven op je vraag, Denen halen 45% van de Calorien uit vet, Nederlanders rond de 40% van de calorien uit vet en Duitsers 30% van hun calorien uit vet, echter, duitsers hebben 4 keer zovaak overgewicht als Nederlanders of Denen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Gewoon een vraagje moet toch kunnen. Ik wil niet te dik worden. Verder zien de recepten er lekker uit. En echt antwoord geven doe je niet.
Welk net en hoe laat? Mijn Duits is nog niet zo heel erg geweldig (al spreek ik het aardig) en er is geen betere manier om een taal te leren dan aan de hand van kookprogramma's! (zo heb ik mijn engels geupgraded met Ready Steady Cook.)quote:Op woensdag 10 maart 2004 08:59 schreef Klonk het volgende:
Ik kook ook veel na van de duitse tv koks, Johan Lafer en die man en vrouw die altijd samen in een of andere gezellige keuken staan te koken en overal wijn bij drinken.
Valt wel mee hoor, hoe vet het is. Ik woon nu een jaar in Duitsland en heb geen last gehad van plotselinge gewichtstoename. Gewoon niet elke dag met grote hoeveelheden boter en room in de weer en dan valt het allemaal best wel mee.quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:
[..]
Gewoon een vraagje moet toch kunnen. Ik wil niet te dik worden. Verder zien de recepten er lekker uit. En echt antwoord geven doe je niet.
Ik ga ze nu proberen!quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:16 schreef Tinkepink het volgende:
Erg fijn recept nummer 2: Pelkartoffeln. Smaakt altijd goed en is erg makkelijk! Ideaal als je wel zin hebt in aardappels, maar geen zin hebt om ze te schillen.
Zijn dit frittaten? Die smaken zelf gemaakt namelijk lekkerder dan uit de winkelquote:Op dinsdag 9 maart 2004 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
half uur laten rusten,
Volgens mij spel je het als Rote Grütze, dus je zat er niet zo ver vandaan! Dat gemengde rode fruit kan je hier trouwens in elke supermarkt in verschillende uitvoeringen kopen: ingevroren, in blik, in pot..quote:Op vrijdag 12 maart 2004 16:43 schreef Keroppi het volgende:
Bij duitse kennissen van mijn ouders maakte de vrouw altijd voor mijn broertje en mij een nagerecht van allerlei soorten rood fruit, opgediend met vanille-saus. Gruwelijk lekker, voor mijn broertje en mij al een reden om ons op het bezoek te verheugen.
nou was in mijn jonge jaren mijn duits niet 'je van het' dus de precieze naam weet ik niet meer maar het klonk als "Rote Grutzen"
geen idee wat frittaten zijn.quote:Op vrijdag 12 maart 2004 17:47 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Zijn dit frittaten? Die smaken zelf gemaakt namelijk lekkerder dan uit de winkel
Een gewone snijplank moet ook functioneren, lees ik net. Maar kun je het ook handmatig mengen? Heb geen apparaten hier. En als het geen frittaten (voor in de soep) is, wat dan? En voor hoeveel personen is het recept?
In de soep:quote:Op vrijdag 12 maart 2004 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
geen idee wat frittaten zijn.
maar spatzle kan je met een houten lepel mengen, of met de hand.
Nog nooit gezien, gegeten of van gehoord.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |