abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 maart 2004 @ 13:06:57 #1
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17595618
Sinds ik in Duitsland woon ben ik me eens gaan verdiepen in de Duitse keuken. En ik moet zeggen dat ik de gerechten die ik tot op heden zelf heb klaargemaakt en in restaurants heb gegeten erg lekker vind. Een van mijn favoriete recepten is Kohlrouladen (ook perfect om in te vriezen, ze smaken dan zelfs nog lekkerder!).

Kohlrouladen
- 1 groene kool/savooiekool

Vulling
- gehakt (200 a 300 gram)
- zout, peper en kruiden die je lekker vindt
- uitje
- paneermeel
- eventueel een eitje

Saus
- boter
- roux (zie ander topic)
- water
- wijn
- kruiden en smaakmakers naar eigen inzicht (uitje bijvoorbeeld en een beetje tomatenketchup)

Je kunt ook een pakje braadsaus nemen en dat toevoegen als je niet zo van het zelf saus maken bent.

Kook de bladeren van de kool gaar.
Maak ondertussen het gehakt aan. Je mag best een beetje uitschieten met de kruiden!
Laat de gekookte koolbladeren goed uitlekken.
Snij de grote dikke nerven eruit en maak maak 6 stapeltjes van de koolbladeren.
Leg op elke stapeltje een deel van de gehakt.
Rol de bladeren om het gehakt. Maak het geheel eventueel vast met keukengaren.
Pakketjes goed in elkaar drukken en het vocht eruit knijpen!!

Boter smelten in een braadpan. Kohlrouladen erin en goed bruin bakken.
Als de Rouladen bruin zijn kun je de saus aanmaken en de Roulladen daarin verder laten sudderen. Na een halfuurtje ofzo zijn ze wel gaar.

Lekker met pel- of braadkartoffeln.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tinkepink op 09-03-2004 13:07:31 (tiepfoutje) ]
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 13:16:08 #2
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17595875
Erg fijn recept nummer 2: Pelkartoffeln. Smaakt altijd goed en is erg makkelijk! Ideaal als je wel zin hebt in aardappels, maar geen zin hebt om ze te schillen.

Kilotje aardappels (liefst biologisch) schoonborstelen (In Duitsland zijn ze meestal al schoon).
In een pan met een laagje water doen.
Ongeveer 25 minuten koken (soms is 20 minuten genoeg, soms heb je langer nodig, hangt van de groote af)
Aardappels afgieten en nog even uit laten stomen.
Met een mesje het velletje van de aardappels afhalen.

Ik maak meestal veel te veel, zodat ik van de overgebleven aardappels de volgende dag aardappelsalade of Braadkartoffeln kan maken.

Wie heeft er nog meer lekkere Duitse recepten?
  dinsdag 9 maart 2004 @ 13:58:58 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17596865
De duitse keuken is geweldig, een hele rijke, met heel veel traditie en eigen smaak. Een van de meest onterecht onderschatte keukens die er zijn.
Frankfurter groene saus.
6-8 personen,
10 hardgekookte eieren
azijn, olie, zout, suiker.
dille, peterselie, kervel, bernagie, esdragon, bevernel, lavas, zuuring citroenmelisse en spinazie.
(in de regio van frankfurt zijn er bosjes te koop van deze kruiden, de duitse namen zijn, Dill, Peterselie, kerbel, Borretsch, estragon, Pimpinelle, liebstockel, sauerampfer, zitronenmelisse, spinat)
je scheid de hardgekookte eieren, het geel haal je door een zeef en verroer je met azijn en olie, en breng je op smaak met wat zout en suiker.
het wit samen met de kruiden heel fijn hakken (blender) en de saus tot een joghurtachtige dikte mengen.
Heerlijke saus bij vlees en vis
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 14:00:52 #4
45206 Pietverdriet
pi_17596914
Waar woon je in Duitsland?
Heb zelf in Düsseldorf en Frankfurt gewoont.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 14:50:16 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17598202
Ik woon in de omgeving van Wesel, maar mijn (schoon)familie woont in Bonn. Vooral mijn schoonmoeder is een ontuitputtelijke bron van traditionele duitse gerechten. Jammer genoeg wordt ze dement, dus ik moet snel zijn wil ik alle gerechten van haar leren.

Nog een recept: Sauerbraten.
Sauerbraten kan je op verschillende manieren klaarmaken. Ik geef nu een recept gebaseerd op Saurbraten Niederrheinische Art.

Voorbereiden
Een groot stuk vlees (paard of rund en met groot bedoel ik ook groot), in de categorie draadjesvlees, goed schoonmaken. Dat betekent dus vliezen verwijderen en goed afspoelen.
Vlees in een grote schaal doen. Een paar uitjes erbij (heel grof gesneden), laurierblaadje, schijfje citroen, een paar wortels, eventueel wat peperkorrels, verzin maar wat.
Azijn erbij (ik neem meestal balsamico, maar wijnazijn bijvoorbeeld is ook heel erg lekker) en water (3:1 ongeveer) tot het vlees onder staat.
Het vlees 3-5 dagen laten marineren in de koelkast. Wel elke dag draaien!

Na een dag of 3-5 (ik zelf denk altijd 'hoe langer hoe beter') de oven voorverwarmen.
Het vlees uit de marinade halen en aanbraden in een pan.
Als alles dichtgeschroeid is het vlees in een overnschaal leggen en marinade toevoegen (je hoeft niet alles te gebruiken). Eventueel nog een uitje erbij, een paar exrtra worteltjes appeltje in stukjes, rozijnen, wat speculaaskruiden, nog wat wijn.....
Vlees in de oven en halverwege omdraaien zodat beide kanten mooi bruin worden. Vlees uit de oven halen als het gaar is (na een uurtje ofzo).
Van het braadvocht en eventueel de rest van de marinade een lekkere saus maken.
Vlees weer in de ovenschaal doen, saus eroverheen en opdienen met bijvoorbeeld zuurkool en aardappelpuree.
pi_17599356
De Duitse keuken is inderdaad erg onderschat. Zitten veel heerlijke dingen tussen.
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
  dinsdag 9 maart 2004 @ 16:07:19 #7
45206 Pietverdriet
pi_17600260
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 14:50 schreef Tinkepink het volgende:
Ik woon in de omgeving van Wesel, maar mijn (schoon)familie woont in Bonn. Vooral mijn schoonmoeder is een ontuitputtelijke bron van traditionele duitse gerechten. Jammer genoeg wordt ze dement, dus ik moet snel zijn wil ik alle gerechten van haar leren.

Nog een recept: Sauerbraten.
Sauerbraten kan je op verschillende manieren klaarmaken. Ik geef nu een recept gebaseerd op Saurbraten Niederrheinische Art.

Voorbereiden
Een groot stuk vlees (paard of rund en met groot bedoel ik ook groot), in de categorie draadjesvlees, goed schoonmaken. Dat betekent dus vliezen verwijderen en goed afspoelen.
Vlees in een grote schaal doen. Een paar uitjes erbij (heel grof gesneden), laurierblaadje, schijfje citroen, een paar wortels, eventueel wat peperkorrels, verzin maar wat.
Azijn erbij (ik neem meestal balsamico, maar wijnazijn bijvoorbeeld is ook heel erg lekker) en water (3:1 ongeveer) tot het vlees onder staat.
Het vlees 3-5 dagen laten marineren in de koelkast. Wel elke dag draaien!

Na een dag of 3-5 (ik zelf denk altijd 'hoe langer hoe beter') de oven voorverwarmen.
Het vlees uit de marinade halen en aanbraden in een pan.
Als alles dichtgeschroeid is het vlees in een overnschaal leggen en marinade toevoegen (je hoeft niet alles te gebruiken). Eventueel nog een uitje erbij, een paar exrtra worteltjes appeltje in stukjes, rozijnen, wat speculaaskruiden, nog wat wijn.....
Vlees in de oven en halverwege omdraaien zodat beide kanten mooi bruin worden. Vlees uit de oven halen als het gaar is (na een uurtje ofzo).
Van het braadvocht en eventueel de rest van de marinade een lekkere saus maken.
Vlees weer in de ovenschaal doen, saus eroverheen en opdienen met bijvoorbeeld zuurkool en aardappelpuree.
Ik ken sauerbraten als gestooft in een pan met water en de marinade, niet als in de oven gebraden. Als je het in de oven maakt wordt het vlees snel droog en hard. Als je het aanbraad en dan stooft in de marinade, en in de marinade laat afkoelen (!) voor het weer op te warmen, dan blijft het vlees heel sappig.
Ik mis de rozijnen in de saus, en als kruiden kan je ook gewoon sauerbraten kruiden mengsel kopen.
  dinsdag 9 maart 2004 @ 16:10:30 #8
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_17600347
ik ben dol op de duitse keuken.
Mijn moeder is zelf Duitse (dus ik ook voor de helft) en ik heb mijn hele thuiswonende jaren mogen genieten van al dat heerlijke voedsel.

Favoriet: Spätzle!
en ook...
Süsse Krautnudeln
Krautkrapfen
  dinsdag 9 maart 2004 @ 16:16:38 #9
45206 Pietverdriet
pi_17600524
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 16:10 schreef stuifzand het volgende:
Mijn moeder is zelf Duitse (dus ik ook voor de helft) en ik heb mijn hele thuiswonende jaren mogen genieten van al dat heerlijke voedsel.

en ook...
Süsse Krautnudeln
Krautkrapfen
ga weer eens langs bij je moeder, en schrijf eens wat recepten
  dinsdag 9 maart 2004 @ 16:28:48 #10
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17600843
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 16:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik ken sauerbraten als gestooft in een pan met water en de marinade, niet als in de oven gebraden. Als je het in de oven maakt wordt het vlees snel droog en hard. Als je het aanbraad en dan stooft in de marinade, en in de marinade laat afkoelen (!) voor het weer op te warmen, dan blijft het vlees heel sappig.
Ik mis de rozijnen in de saus, en als kruiden kan je ook gewoon sauerbraten kruiden mengsel kopen.
De rozijnen stonden erbij. En ik heb eigenlijk nooit problemen gehad dat het vlees hard en droog werd in de oven. Dat komt waarschijnlijk omdat ik het vlees heel regelmatig draai en besprenkel met marinade. Afkoelen in de marinade doe ik ook altijd. Ben nogal een luie kok, dus de saus wordt pas veel later gemaakt (en het vlees weer opnieuw opgewarmd, al is het koud ook heel lekker).

Wat betreft de pan: ja, dat gaat inderdaad zo in het originele recept. Zo heeft mijn schoonmoeder het me ook geleerd Ga het binnenkort weer eens op die manier maken....

En wat betreft het sauerbratenkruidenmengsel.... Waar kan je dat kopen? Ik heb het hier nog niet kunnen vinden (woon tegenover een kleine Edeka en ben meteen even gaan kijken )
pi_17601529
Je vergeet Frankfurter worsten.

Ingrediënten:
1 pak Frankfurters

Benodigdheden:
1 pan
Water

Vul een pan met water en laat het water koken
Maak het pakje Frankfurtes open en flikker de worsten in de pan
Na 5 tot 10 minuten zijn ze klaar.

Eet smakelijk

Ik ga die Pelkartoffeln van de week eens proberen... Maar mijn Oostenrijkse erdäpfel zijn niet schoon hoor
  dinsdag 9 maart 2004 @ 17:33:46 #12
45206 Pietverdriet
pi_17602633
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 16:28 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

De rozijnen stonden erbij.
snip
En wat betreft het sauerbratenkruidenmengsel.... Waar kan je dat kopen? Ik heb het hier nog niet kunnen vinden (woon tegenover een kleine Edeka en ben meteen even gaan kijken )
Oeps niet gezien
Die kruiden, euh,
Bij grotere supermarkten verkopen ze dat wel, zelf haal ik het bij real.
pi_17603084
Ow Spätzle

Hoe maak je dat nou?

*denkt terug aan vakantie in Duitsland *
pi_17603154
Sauerbraten zijn inderdaad lekker!

Kasslerbraten ook, net zoals de duitse frikandellen
  dinsdag 9 maart 2004 @ 18:00:40 #15
45206 Pietverdriet
pi_17603232
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
meel eieren en wat zout mengen, 1/8 tot 1/4 liter water toevoegen, (afhankelijk van hoe groot de eieren zijn) tot je een beslag krijgt dat bellen slaat,
half uur laten rusten,
neem een Spätzle plank, en met koud water bevochtigen, en een nat mes,
In een grote pan kokend water met het mes smalle reepjes van het deeg in de pan strijken.
als de Spätzle drijven met de schuimspaan uitnemen.
pi_17603707
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 18:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
meel eieren en wat zout mengen, 1/8 tot 1/4 liter water toevoegen, (afhankelijk van hoe groot de eieren zijn) tot je een beslag krijgt dat bellen slaat,
half uur laten rusten,
In een grote pan kokend water met het mes smalle reepjes van het deeg in de pan strijken.
Dankje, ziet niet te moeilijk uit.
\Maar.. waar haal ik die plank vandaan
  dinsdag 9 maart 2004 @ 18:37:55 #17
45206 Pietverdriet
pi_17604120
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 18:22 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

Maar.. waar haal ik die plank vandaan
www.ebay.de ?
  dinsdag 9 maart 2004 @ 19:58:20 #18
14321 stuifzand
Dum dum dumtiedum...
pi_17606012
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 18:22 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

Maar.. waar haal ik die plank vandaan
Die heb ik dus wel eentje
Kun je in Duitsland in de betere huishoudzaak kopen. .Wel prijzig (iets van 15 euro).
pi_17606909
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 19:58 schreef stuifzand het volgende:

[..]

Die heb ik dus wel eentje
Kun je in Duitsland in de betere huishoudzaak kopen. .Wel prijzig (iets van 15 euro).
Hm maar eens zoeken vlak over de grens bij Kerkrade
pi_17607343
Afgelopen weekend stond er een gerecht uit Oost-Pruisen in de krant. Of je er lekker van wordt is vers twee

Königsberger Klopse

2 oude broodjes
600 gram kalfsvlees (gehakt)
250 gram buikstuk (van het varken)
2 tot 3 ansjovisjes
1 grote ui
2 eetlepels boter
2 tot 6 eetlepels kappertjes
2 eieren
2 eidooiers
3/4 liter bouillon
1/4 liter slagroom
citroenschil
zout
peper

De bereidingswijze (leider auf deutsch) of beknopt beschreven in het Engels. Er kan mee worden gevarieerd.

[ Bericht 4% gewijzigd door okee6 op 09-03-2004 21:03:33 ]
  dinsdag 9 maart 2004 @ 21:23:31 #21
45206 Pietverdriet
pi_17608060
Königsberger Klopse zijn heerlijk
pi_17612752
De duitse keuken is top. In mijn jaren in Twente heb ik vaak van deze keuken mogen genieten
  woensdag 10 maart 2004 @ 08:59:06 #23
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_17615946
De duitse keuken is geweldig, ik de mazzel op een 100 meter ofzo van de grens te wonen en als ik uit eten ga, altijd in Duitsland.

Ik kook ook veel na van de duitse tv koks, Johan Lafer en die man en vrouw die altijd samen in een of andere gezellige keuken staan te koken en overal wijn bij drinken.

Maar zal ik eens wat toegeven: niets lekkerder dan een pommes rot-weiss
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_17616963
Ik heb in Duitsland (Clausthal) ooit een streekgerecht gegeten waarbij een Knollenknudel (spelling?) werd geserveerd. Dit was een vrij grote bal van deeg of aardappel ofzo. Ik vond het wel apart en lekker. Hoe maak je zoiets zelf? Lijkt me wel gaaf om een keer te doen.
Trust me, I know what I'm doing.
  woensdag 10 maart 2004 @ 11:19:28 #25
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17618087
Het lievelingsgerecht van Helmut Kohl, wat hij jan en allemaal voorzette(Gorbatsjov, Thatcher etc.) is "Pfälzer Saumagen". Ik heb het nog nooit gegeten, maar ik ben enorm benieuwd hoe het smaakt!

Hier een recept (voor heel veel personen tegelijkertijd )

4 große Magen (gereinigt beim Metzger besorgen),
6 kg gequellte Kartoffeln in kleinen Würfeln,
3 Stangen Lauch in dünnen Ringen,
250 g Zwiebeln in kleinen Würfeln,
2500 g magerer Schweinebauch in kleinen Würfeln,
2500 g mageres Schweinefleisch in kleinen Würfeln,
2500 g Bratwurstbrät,
12 Eier,
100 g Butter,
8 getrocknete Brötchen,
Fondor
Salz,
Pfeffer,
Majoran,
? Zehen Knoblauch

Zubereitung für 24 Erwachsene und 22 Kinder, Zubereitung und Garzeit bis 5 Stunden):

Saumagen gut wässern (über Nacht) und putzen

Butter in einem großen Topf zerlassen, darin die Zwiebeln und den Lauch leicht andünsten und ca. 15 Minuten schmoren lassen; Auskühlen lassen.
Schweinebauch, Schweinefleisch, Hack mit den Gewürzen, den eingeweichten Brötchen und den Eiern gut vermengen, dann das gedünstete Gemüse und die Kartoffeln untermischen.

Kräftig abschmecken, da die Gewürze beim Sieden etwas nachlassen. Die fertige Füllung in den Magen geben;

darauf achten, daß der Magen nicht zu stark gefüllt ist!

Den Magen an den Öffnungen mit einer Kordel zubinden in siedendem Salzwasser -bedeckt- ca. 3,5 Stunden garen.

Beachten!

Der Saumagen muß während der Garzeit immer schwimmen.
Das Wasser darf während des Garungsprozesses nicht kochen, damit der Magen nicht platzt.

Je nach Geschmack:
Magen herausnehmen, mit flüssiger Butter bestreichen und im Backofen goldgelb werden lassen. Darauf achten, daß der Magen nicht anbäckt.

Dazu gibt es kräftiges Sauerkraut, frisches Schwarzbrot und einen frischen Weißwein ,einen Rieslingschorle oder Winzersekt

ik zou niet weten waar je zo'n maag in nederland zou kunnen kopen
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_17618199
je ozu het kunne proberen bij de slager, als die het niet heeft zijn de meesten wel bereid om er een of meerdere voor je te bestellen

over de duitse keuken weet ik nog niet zo veel, maar ik wil heel graag in duitsland stage lopen, dus dan kom ik er vast genoeg over te weten
Fighting for peace is like fucking for virginity
I hunt therefor I am
  woensdag 10 maart 2004 @ 11:38:42 #27
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_17618480
schitterend topic; iemand ook een tip voor schwyzer-keuken? Heb een zwitserse vriend en zou hem graag eens verassen met een home-cooked meal
  woensdag 10 maart 2004 @ 12:42:45 #28
45206 Pietverdriet
pi_17619967
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 10:14 schreef Unihoc_ACE het volgende:
Ik heb in Duitsland (Clausthal) ooit een streekgerecht gegeten waarbij een Knollenknudel (spelling?) werd geserveerd. Dit was een vrij grote bal van deeg of aardappel ofzo. Ik vond het wel apart en lekker. Hoe maak je zoiets zelf? Lijkt me wel gaaf om een keer te doen.
Bedoel je Kartoffelknödel?
http://www.google.com/sea(...)l&btnG=Google+Search
  woensdag 10 maart 2004 @ 13:48:30 #29
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_17621445
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 11:38 schreef SHE het volgende:
schitterend topic; iemand ook een tip voor schwyzer-keuken? Heb een zwitserse vriend en zou hem graag eens verassen met een home-cooked meal
Onderstaand recept heb ik vaak gegeten tijdens een low-budget wintersport

ÄLPLER MAGRONEN MIT APFELMUS
4 Kartoffeln

250 g kleine Nudeln

200 g rezenter Käse

2 Zwiebeln

100 ml Sahne

Salz, Pfeffer

2 Esslöffel Butter Die Kartoffeln schälen und in mittelgrosse Stücke schneiden. Im Salzwasser gar kochen. Gleichzeitig auch die Nudeln al dente kochen. Alles warmstellen.
Die Zwiebeln in Streifen schneiden und in Butter goldbraun rösten. Den Käse reiben.

Die Kartoffeln, die Nudeln, die gerösteten Zwiebeln und den Käse lagenweise in eine Auflaufform geben und die Sahne darüber giessen.
Mit Salz und Pfeffer würzen. Dann bei 200 Grad im Backofen 10 Minuten überbacken.

Dazu wird Apfelmus serviert.

"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
  woensdag 10 maart 2004 @ 14:01:51 #30
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17621751
Lekkere recepten. Maar is het niet erg vet allemaal? Of valt dat wel mee?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 10 maart 2004 @ 14:03:05 #31
45206 Pietverdriet
pi_17621781
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:01 schreef Megumi het volgende:
Lekkere recepten. Maar is het niet erg vet allemaal? Of valt dat wel mee?
Definieer "erg vet"
  woensdag 10 maart 2004 @ 14:03:54 #32
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17621801
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Definieer "erg vet"
Boter enz.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 10 maart 2004 @ 14:13:38 #33
45206 Pietverdriet
pi_17621998
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:03 schreef Megumi het volgende:

[..]

Boter enz.
Dus als ik ergens boter door doe, is het gerecht gelijk erg vet?
Vind je dat niet een beetje truttige paniek?
Mensen hebben vetten nodig, alleen al voor de vitaminen die je hieruit haalt.
geen vetten eten is vreselijk ongezond
pi_17623231
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 13:48 schreef Litman het volgende:

[..]

Onderstaand recept heb ik vaak gegeten tijdens een low-budget wintersport

ÄLPLER MAGRONEN MIT APFELMUS
Ik heb dit wel eens gemaakt met fonduekaas in plaats van geraspte kaas en slagroom. En daarna ging het niet in de oven, maar als mengsel in de pan op tafel. Wel wat onsubtieler dan bovenstaand recept dus. Maar het smaakte wel ok, hoewel alles wat warm is en vult smaakt na een dag bergwandelen natuurlijk.
Trust me, I know what I'm doing.
pi_17624301
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 16:10 schreef stuifzand het volgende:

Spätzle
pi_17624432
quote:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
half uur laten rusten,
Wat moet je met die plank doen dan

Spätzle
Benodigdheden:

bloem 300 g
eieren 3
zout 1/2 tl
water 1/8 l
Doe alle ingrediënten in een beslagkom en mix het mengsel met deeghaken, eerst langzaam totdat de bloem niet meer stuift, daarna op hoge snelheid. Ga hiermee door tot er een mooi beslag is ontstaan waarin luchtbellen te zien zijn. Zet een grote pan met water met wat zout op en breng het water aan de kook. Breng het natte deeg over op een natte plank en snij kleine reepjes of stukjes af en laat dit meteen in het kokende water vallen. Je kunt ook een megaknoflookpers gebruiken, maar ja die heeft niet iedereen. Neem kleine hoeveelheden, anders wordt het een grote plakzooi. De spätzle zijn gaar als ze boven komt drijven. Haal het met een schuimspaan uit het water. Spoel het af met koud water en warm het op vlak voor het opdienen. Het opwarmen kan in de magnetron of even in de hete boter.
  woensdag 10 maart 2004 @ 16:51:26 #37
45206 Pietverdriet
pi_17625639
quote:
Alkohol und Sonnenschein
Ficken und auf Drogen sein
Ich bleibe meinem Motto treu:
Geil, pervers und arbeitsscheu!
LOL en dat op de wijs van "Happy days are here again" ?
  woensdag 10 maart 2004 @ 17:25:50 #38
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17626449
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus als ik ergens boter door doe, is het gerecht gelijk erg vet?
Vind je dat niet een beetje truttige paniek?
Mensen hebben vetten nodig, alleen al voor de vitaminen die je hieruit haalt.
geen vetten eten is vreselijk ongezond
Gewoon een vraagje moet toch kunnen. Ik wil niet te dik worden. Verder zien de recepten er lekker uit. En echt antwoord geven doe je niet.
  woensdag 10 maart 2004 @ 17:27:12 #39
45206 Pietverdriet
pi_17626478
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:

[..]

Gewoon een vraagje moet toch kunnen. Ik wil niet te dik worden. Verder zien de recepten er lekker uit. En echt antwoord geven doe je niet.
Vet eten maakt niet dik, veel eten maakt dik. Oh, en om antwoord te geven op je vraag, Denen halen 45% van de Calorien uit vet, Nederlanders rond de 40% van de calorien uit vet en Duitsers 30% van hun calorien uit vet, echter, duitsers hebben 4 keer zovaak overgewicht als Nederlanders of Denen.
Dit ligt niet aan de vetten die gegeten worden, maar eerder aan de hoeveelheden die er gegeten worden.
Amerikanen eten het minst vet, maar zijn het dikst.

[ Bericht 35% gewijzigd door Pietverdriet op 10-03-2004 17:33:20 ]
  woensdag 10 maart 2004 @ 18:15:49 #40
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17627482
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 08:59 schreef Klonk het volgende:
Ik kook ook veel na van de duitse tv koks, Johan Lafer en die man en vrouw die altijd samen in een of andere gezellige keuken staan te koken en overal wijn bij drinken.
Welk net en hoe laat? Mijn Duits is nog niet zo heel erg geweldig (al spreek ik het aardig) en er is geen betere manier om een taal te leren dan aan de hand van kookprogramma's! (zo heb ik mijn engels geupgraded met Ready Steady Cook.)
  woensdag 10 maart 2004 @ 18:20:39 #41
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17627572
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 17:25 schreef Megumi het volgende:

[..]

Valt wel mee hoor, hoe vet het is. Ik woon nu een jaar in Duitsland en heb geen last gehad van plotselinge gewichtstoename. Gewoon niet elke dag met grote hoeveelheden boter en room in de weer en dan valt het allemaal best wel mee.

En inderdaad, vet heb je nodig. Volgens de meest recente onderzoeken val je niet af maar kom je aan als je te weinig vetten binnen krijgt.....

Maar nu weer ontopic. Ik ga even hard nadenken over welk recept lekker is en makkelijk te beschrijven.
  FOK!fossiel vrijdag 12 maart 2004 @ 16:43:59 #42
1455 Keroppi
kool kikker
pi_17670402
Bij duitse kennissen van mijn ouders maakte de vrouw altijd voor mijn broertje en mij een nagerecht van allerlei soorten rood fruit, opgediend met vanille-saus. Gruwelijk lekker, voor mijn broertje en mij al een reden om ons op het bezoek te verheugen.

nou was in mijn jonge jaren mijn duits niet 'je van het' dus de precieze naam weet ik niet meer maar het klonk als "Rote Grutzen"
Chick on a mission
pi_17671542
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 13:16 schreef Tinkepink het volgende:
Erg fijn recept nummer 2: Pelkartoffeln. Smaakt altijd goed en is erg makkelijk! Ideaal als je wel zin hebt in aardappels, maar geen zin hebt om ze te schillen.
Ik ga ze nu proberen!
pi_17671633
quote:
Verse eierspätzle
2 eieren
375 gram meel
zout
eetlepel olie of boter
half uur laten rusten,
Zijn dit frittaten? Die smaken zelf gemaakt namelijk lekkerder dan uit de winkel
Een gewone snijplank moet ook functioneren, lees ik net. Maar kun je het ook handmatig mengen? Heb geen apparaten hier. En als het geen frittaten (voor in de soep) is, wat dan? En voor hoeveel personen is het recept?

[ Bericht 7% gewijzigd door ChrisJX op 12-03-2004 18:12:50 ]
  vrijdag 12 maart 2004 @ 18:06:18 #45
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17671997
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 16:43 schreef Keroppi het volgende:
Bij duitse kennissen van mijn ouders maakte de vrouw altijd voor mijn broertje en mij een nagerecht van allerlei soorten rood fruit, opgediend met vanille-saus. Gruwelijk lekker, voor mijn broertje en mij al een reden om ons op het bezoek te verheugen.

nou was in mijn jonge jaren mijn duits niet 'je van het' dus de precieze naam weet ik niet meer maar het klonk als "Rote Grutzen"
Volgens mij spel je het als Rote Grütze, dus je zat er niet zo ver vandaan! Dat gemengde rode fruit kan je hier trouwens in elke supermarkt in verschillende uitvoeringen kopen: ingevroren, in blik, in pot..
Ik gebruik het vaak als basis voor een kwarktaart.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:02:43 #46
45206 Pietverdriet
pi_17673292
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 17:47 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Zijn dit frittaten? Die smaken zelf gemaakt namelijk lekkerder dan uit de winkel
Een gewone snijplank moet ook functioneren, lees ik net. Maar kun je het ook handmatig mengen? Heb geen apparaten hier. En als het geen frittaten (voor in de soep) is, wat dan? En voor hoeveel personen is het recept?
geen idee wat frittaten zijn.
maar spatzle kan je met een houten lepel mengen, of met de hand.
pi_17673729
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:
geen idee wat frittaten zijn.
maar spatzle kan je met een houten lepel mengen, of met de hand.
In de soep:
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:56:26 #48
45206 Pietverdriet
pi_17674554
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 19:19 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

In de soep: [afbeelding]
Nog nooit gezien, gegeten of van gehoord.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 19:58:54 #49
45206 Pietverdriet
pi_17674620
Oh, ben er al achter, is Oostenrijks, niet duits
:-)
  woensdag 17 maart 2004 @ 13:35:41 #50
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_17775100
Heeft er iemand trouwens nog receptwensen? Ik heb mijn Duitse kookboeken maar weer eens uit de kast gehaald en er staan best leuke recepten in. Kan alleen niet kiezen welke ik in dit topic zal zetten. Verzoekjes?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')