static | maandag 8 maart 2004 @ 18:37 |
quote:Dat zijn toch geen slechtverkopende artiesten? | |
roelonline | maandag 8 maart 2004 @ 18:38 |
[ Bericht 100% gewijzigd door static op 08-03-2004 18:39:51 (Wegwezen met je spam.) ] | |
novah | maandag 8 maart 2004 @ 18:39 |
Ze zijn beide wel geinig maar... niet echt intresant ofzo. | |
Skaai | maandag 8 maart 2004 @ 18:40 |
Nou die zullen vast binnen no time bij een ander zitten, zijn genoeg die ze WEL willen | |
PoisonouS | maandag 8 maart 2004 @ 18:43 |
Leken me ook niet slechtverkopende artiesten mja, zullen wel bands/lui zijn die beter verkopen.. | |
TimmyAsd | maandag 8 maart 2004 @ 18:43 |
heb al lange tijd niets van krezip gehoord.. en goed betekend nog niet dat ze veel worden gekocht.. | |
Meiske78 | maandag 8 maart 2004 @ 18:46 |
"De Nederlandse vestiging van major Warner Music heeft bekend gemaakt dat de eigen A&R afdeling opgeheven wordt. Daarmee komen artiesten als Krezip, Ilse de Lange, Relax, Postman en Wyatt op straat te staan. Tevens ontslaat Warner Music Nederland 20% van de eigen werknemers. Het opheffen van de A&R afdeling is een gevolg van een wereldwijde reorganisatie bij Warner Music, sinds de overname door de Canadees Edgar Bronfman jr en de investeringsmaatschappij Thomas H. Lee Parners. In totaal moet 200 miljoen dollar bezuinigd worden. De Nederlandse vestiging heeft de afgelopen weken al met de eigen artiesten rond de tafel gezeten om de mogelijke gevolgen van de reorganisatie door te geven. Vanaf vandaag is duidelijk dat ze naar een ander label moeten uitzien." Bron | |
SaintOfKillers | maandag 8 maart 2004 @ 20:11 |
Krezip is gewoon goedkope, onoriginele rommel, Ilse de Lange is al een pak beter, maar Postmen! Dat zou pas erg zijn! | |
Verdwaalde_99 | dinsdag 9 maart 2004 @ 11:55 |
Waarom zouden zij het beter hebben dan anderen ![]() Kunnen ze zich scharen onder de rest van de tientallen/honderduizenden die hetzelfde lot hebben meegemaakt. Enige verschil is dat ze een vette bankrekening hebben waarschijnlijk, dus bij het UWV hoeven ze niet te gaan bedelen. | |
vosss | dinsdag 9 maart 2004 @ 11:59 |
Ik hoop dat Ilse snel bij een ander label aan de slag kan ![]() De rest kan me eik geen moer schelen ![]() | |
SunChaser | dinsdag 9 maart 2004 @ 12:05 |
Omzet was 15% gedaald ivm thuiscopy en downloaden, aldus Warner. | |
Tom_Tom- | dinsdag 9 maart 2004 @ 12:08 |
quote:Krezip, Ilse, Relax, Postmen, dat zijn toch wel erg bekende artiesten die ook succesvol zijn. Ilse en Krezip lijken me dan toch nog wel het succesvolst. Ik snap dan ook niet dat zij eruit gegooid zijn. Weet iemand toevallig welke bands/artiesten wel bij Warner mogen blijven? | |
ranja | dinsdag 9 maart 2004 @ 12:08 |
Pleit weer om gewoon bij een nederlandse platenmij te gaan en niet internationaal. Amerikaanse/britse platenmaatschappijen kijken toch eerst naar hun eigen bands en niet naar voro hun buitenlandse ondernemingen. Wat is er gebeurd met CNR en Dureco om maar eens wat te noemen? Opgegaan in een major en vervolgens afgestoten waarschijnlijk ![]() is dit trouwens niet meer wat voor MUZ ![]() | |
ranja | dinsdag 9 maart 2004 @ 12:09 |
quote:Mogen er uberhaupt nederlandse bands blijven? | |
Duiveltja | dinsdag 9 maart 2004 @ 16:11 |
quote:Neen alleen de internationale artiesten worden gehouden. | |
RetepV | dinsdag 9 maart 2004 @ 17:38 |
Ff copy&paste: Perfekt dat dit gebeurt! Alle grote muziekbedrijven naar de haaien! Des te meer ruimte voor de kleine independent bedrijfjes die veel minder kosten maken en waarvan de bazen goedkopere sigaren roken, een goedkopere auto hebben en een goedkopere kleermaker. De radio draait toch wel muziek, de mensen willen toch wel muziek kopen. Dus de vraag blijft, alleen aan de aanbodkant verandert er wat. En dat is toch wat we willen? Een CD voor 25 euro i.p.v. 34,95? Ik zie hier niks slechts in hoor. Sja, eventjes moeilijk voor Krezip, maar kom op zeg, die waren toch al omhoog gevallen. Ook Ilse de Lange mag wel eens iets origineels gaan doen, al die covers komen me de keel uit. Die andere bands ken ik niet, maar als ze serieus zijn vinden ze wel een weg. In de jaren '80 werden wel meer muzikanten gedumpt dan de Nederlandse. En wat is het resultaat geweest? Een compleet vers klinkende muziekstroming kreeg de kans: grunge. Wat mij betreft kan het niet beter. Dit is een negatief bericht voor de muziekindustrie, maar niet voor muzikanten, de muziekscene en de consumenten. Het vergt alleen wat aanpassingsvermogen van de muzikanten, en sja, misschien duurt het nu wat langer voordat ze miljonair zijn. Swa (soit), who cares? Je kan je geld toch niet met je mee nemen als je dood bent. Edit: De andere bands waar ik het over heb werden hier genoemd. Ik weet wel wie Postmen enzo is. Van Postmen vond ik toch al dat ze weg moesten waar ze zaten. Ze maken echt goeie muziek, maar ook echt doorbreken als een Amerikaanse artiest: ho maar. Ik durf wel te zeggen dat Warner hen expres heeft achtergesteld. Ze hadden daar al lang weg moeten zijn. Warner heeft dat misschien ook wel met andere Nederlandse artiesten gedaan, maar bij Postmen vond ik het nogal overduidelijk. | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 17:38 |
Dit wilde ik in het andere bericht neerzetten:quote:Ik weet niet precies of je met dat eerste stukje doelt op de huidige situatie, zo ja dan klopt dat niet. De hele Nederlandse A&R wordt opgeheven en dus alle Nederlandse artiesten die daarbij horen. Dat heeft niks te maken met genoeg geld in het laatje brengen op zich, meer dat Nederland in verhouding te klein is om interessant te zijn voor Warner Music. quote:Jammer voor Krezip en Ilse? Nou, reken er maar op dat die er eerder beter dan slechter van zullen worden hoor. Of denk je dat die geen contract hebben, waar Warner nu dus onderuit probeert te komen? quote:Het vastleggen van muziek staat los van de aanvoer van illegale muziek. In de tijd van het cassettebandje moest je bij de radio gaan zitten en daar opnemen, of een CD opnemen als we wat minder ver in de tijd teruggaan, maar zo makkelijk als downloaden met Kazaa en consorten is het nog nooit geweest. Los daarvan zijn de maatschappijen gewoon heel dom omgegaan met de hele downloadkwestie. Niet de hand in eigen boezem steken is dan ook heel erg dom en hypocriet. quote:Ik kan me voorstellen dat iemand die Krezip niet volgt dat zou denken ja. Toch deed hun laatste album het helemaal niet slecht en hebben ze nog een uitverkochte semi-akoestische tour door Nederland gedaan. Daarnaast treden ze natuurlijk ook in België en Duitsland op. Over hun hoogtepunt heen? ![]() | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 17:43 |
Oh en op deze post uit dat andere topic wilde ik ook nog even reageren:quote:Jij kunt mooi rekenen ![]() Ten eerste is het bedrag dat een artiest per CD verdient NOOIT een vast bedrag. Dat is helemaal afhankelijk van het contract. Ook mooi vind ik het dat je zo zeker schijnt te zijn van de kosten van het maken van een CD. Wat keren 50 cent voor de bandleden en producer, 50 cent distributiekosten.. ![]() Dit is (nog steeds) ongeveer de opbouw van de prijs van een CD: ![]() PPD staat voor Published Price to Dealer, geen rekening houdend met kortingen. Reken er maar op dat CD's voor een prijs van 9 tot 12 euro per stuk naar de handel gaan. En in het geval van een FRS zal dat vaker 9 dan 12 zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. [ Bericht 0% gewijzigd door TripleM op 09-03-2004 18:06:24 ] | |
Loohcs | dinsdag 9 maart 2004 @ 17:47 |
quote:Mag ik vragen op welke covers je doelt? | |
Miwe | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:06 |
quote:Dus de platenwinkel gooit er ¤ 10,- bovenop? Nog een reden om geen CD's meer te kopen. ![]() Als die platenmaatschappijen slim zijn, gaan ze direct aan de consument verkopen. Dan kunnen ze ze voor de helft van de prijs aanbieden zonder dat het ze iets kost. [ Bericht 11% gewijzigd door Miwe op 09-03-2004 18:08:22 (Geniale ingeving) ] | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:10 |
quote:Dat is, denk ik, in ieder geval de platenwinkel die er het meeste aan verdient. Ze krijgen waarschijnlijk de meeste kortingen omdat ze nu eenmaal erg groot zijn en dus ook groot kunnen inkopen. Een kleinere zaak kan minder groot inkopen en betaalt dus meer voor dezelfde CD. Als die ook nog eens goedkoper zijn (en dat is volgens mij in veel gevallen zo als je FRS vergelijkt met andere winkels) dan houden die er een fatsoenlijkere marge aan over dan FRS. | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:11 |
quote:Tja en dat kan dus niet. Je kunt niet zomaar niet meer verkopen aan een FRS, en als je een eigen afzetkanaal begint en daar nauwelijks winst mee maakt (om de prijzen laag te houden) dan is er sprake van concurrentievervalsing. Het is dus helaas niet zo makkelijk ![]() | |
KiwiTjuHh | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:13 |
Baal echt ![]() *Krezipfan is* Vanavond ff Barend en van Dorp kijken, daar komt Jacq! | |
Miwe | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:38 |
quote:Als ze aan de consument voor dezelfde prijs verkopen als aan de FRS, dan maken ze toch net zoveel winst? ![]() | |
elcastel | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:40 |
quote:Hier geloof ik geen reet van, als jij dezelfde prijs hanteerd als waar je een FRS voor laat inkopen en zelf een kleinere marge rekent, dan kun je wel degelijk de prijs lager krijgen. Een vriend van me verkoopt CD op grote schaal (grotendeels klassiek dat wel), maar als ik van hem hoor wat er allemaal voor bedragen tussen de fabricage en consumetenprijs zitten, dan roept de platenindustrie dit overzichzelf af. Maar goed, laat ze maar lekker duur blijven, de consument vind zijn eigen weg wel, na KaZaA zijner nog zat alternatieven en zolang het de moeite loont, zal men alternatieven zoeken. In het geval Ilse en Krezip heb ik het idee dat het meer signaal dan onderbouwing is. Fuck Warner en die andere maatschappijen dan maar ook. Zonder aan je eerder getoonde staatje te willen onderdoen of wat dan ook, ik ben dus duidelijk anders geinformeerd en wel door meerdere personen ook. Alleen de gedupeerde platenmaatschappijen zelf beweren sinds jaar en dag anders. | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:42 |
quote:Waarom zou je balen? Krezip wordt hier alleen maar beter van ![]() | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:44 |
quote:Volgens mij mogen ze sowieso niet direct aan de consument verkopen, daar moeten ze dan dus een afzetkanaal voor opzetten. Probleem is natuurlijk wel dat het risico bij zo'n onderneming erg groot is. Een FRS neemt op dit moment een dermate groot deel van de omzet voor z'n rekening, dat je niet blij wordt als FRS besluit jou te gaan boycotten. Het zou dus wel werken als alle platenmaatschappijen samenwerken, maar dat doen ze dan weer niet. Raar wereldje, dat blijft het. | |
TripleM | dinsdag 9 maart 2004 @ 18:46 |
quote:Hmm, dat zei ik ook niet helemaal goed. Wat ik bedoel is dat je niet zomaar aan de consument kunt gaan verkopen (je moet daar dus iets voor opzetten, zie hierboven want dat doen ze dus niet) en dat je ook niet zomaar kunt bepalen dat je niet meer aan de FRS gaat leveren. quote:Hoe bedoel je, anders geinformeerd? | |
Mach1 | dinsdag 9 maart 2004 @ 19:14 |
Quote: Ik zie hier niks slechts in hoor. Sja, eventjes moeilijk voor Krezip, maar kom op zeg, die waren toch al omhoog gevallen. Ook Ilse de Lange mag wel eens iets origineels gaan doen, al die covers komen me de keel uit. Volgens mij is Ilse DeLange toch echt wel een artiest die originele muziek maakt, en welke covers bedoel je? Volgens mij heb je geen idee wat voor een muziek ze maakt en heeft gemaakt! Maar ze komt wel weer ergens anders terecht, het is volgens mij ook de succesvolste artiest uit het rijtje dat ontslagen wordt! | |
static | dinsdag 9 maart 2004 @ 19:16 |
quote: | |
sizzler | woensdag 10 maart 2004 @ 11:53 |
quote:'tuurlijk wel. Een artiest moet genoeg omzet genereren. Lukt dat niet dan is het exit artiest. En waarom zijn andere nederlande artiesten voor andere maatschappijen dan nog wel interessant? | |
static | woensdag 10 maart 2004 @ 15:22 |
quote: | |
Seborik | woensdag 10 maart 2004 @ 22:12 |
Mocht naar Muziek van Static. ![]() | |
ranja | woensdag 10 maart 2004 @ 22:28 |
Krezip's eerste album is toch ook op een independant uitgekomen? En ach, het is wat meer werk maar meer bands zouden eigenlijk het voorbeeld van the Gathering moeten volgen, dus een eigen maatschappij oprichten, gewoon alles in eigen hand houden. Dat heeft hun in elk geval geen windeieren gelegd... Black light district (ep) en Souvenirs zijn relatief erg goed verkocht. | |
BobbyDrake | woensdag 10 maart 2004 @ 22:37 |
Eigenlijk vind ik 't altijd maar lomp dat men het op het downloaden loopt af te schuiven. Let iets beter op en je ziet dat waar de jeugd vroeger genoeg geld overhad om zo af en toe een CD te kopen er nu ook nog hun beltegoed of mobiel abonnement moet dokken. Daarnaast kun je je met downloaden altijd nog meer binnenhalen dan als je het allemaal moet gaan kopen. Downloaden is immers gratis, CD's moet je voor betalen, dus als platenmaatschappij zou je toch niet alles mislopen wat er aan muziek gedownload wordt. Ikzelf heb gelukkig de mazzel dat ik via mijn werk de CD's voor een mooie prijs kan krijgen en dat er in Rotterdam twee vestigingen van de Media Markt zitten waar het allemaal niet zo duur is als bij de FRS. Hopelijk verspreid die keten zich ook wat snel, zodat andere mensen ook niet meer die hoge prijzen van de FRS hoeven te betalen om legaal aan muziek te komen. | |
ranja | woensdag 10 maart 2004 @ 22:53 |
quote:Tja wie tegenwoordig cd's bij de Freerecord shop koopt is eigenlijk dom bezig. Neem een nlstore, die hebben de meeste cd's ook voor 15 a 16 euro, een stuk goedkoper dan de FRS. En je hebt niet perse een creditcard nodig.Als je die wel hebt gaat er heelmaal een wereld voro je open en kom je nooit meer in een FRS anders dan om bij de uitverkoop dvd's te kijken ![]() | |
diesel_boy | woensdag 10 maart 2004 @ 23:29 |
Helemaal mee eens Ranja! Ik denk zelfs dat NLStore nog veel groter/bekender zou zijn, als er een beetje publiciteit/marketing aan te pas zou komen. Laatst ook, 3 cd's uit Amerika laten importeren. Géén verzendkosten, en 14 Eur per stuk!!! Daar kan geen één winkel tegenop! En tja, was het maar waar dat het voor een band met veel succes makkelijk was om er van te leven. Helaas weet ik uit ervaring dat dat verre van waar is....... | |
ranja | woensdag 10 maart 2004 @ 23:56 |
Inderdaad, Life for rent kocht ik bij play.com voor 8.50 pond, is circa 13 euro! En denkt iemand dat Dido dan minder voor de verkoop van die cd krijgt dan wanneer ik dezelfde voor 22 euro bij de FRs koop? Dacht het niet... Ik heb inmiddels zoveel bij nlstore gekocht dat ik genoeg punten had verzameld voor een gratis cd.... ideaal gewoon. Dat komt nog bovenop die lage prijzen. |