abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17565466
zo ja, hoe voelt dit. ik ben dit weekend met een aantal Christenen me gaan verdiepen in het onderwerp de Heiliige Geest en nu ik snap wat deze inhoudt, weet ik niet hoe deze voelt.

is t uit te leggen? hoe besef je dat het de heilige geest is, hoe maak je onderscheidt tussen de HG en je eigen keuze?
  maandag 8 maart 2004 @ 00:24:36 #2
36050 Fearlezz
Forever and ever
pi_17566268
Geachte heren _Etter_, Knoekie, Roellio en juiced,

Zou u zo vriendelijk willen zijn ontopic en serieus te reageren? Zo niet, sodemieter hier dan op en ga terug naar de zandbak waar je thuis hoort!

Met vriendelijke groet,

Ik.

Zo, nu antwoord op je vraag: soms wel, soms niet. Het is vaak ook lastig dit onderscheid te maken, omdat je je helemaal moet openstellen voor God's Geest, en dat is een bewuste keuze. Maar op een gegeven moment merk je dat je dingen zegt/doet/bidt die niet uit jezelf komen...
pi_17566349
Alle crap en nikszeggende posts zijn verwijderd. Reageer normaal of zout gewoon op.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_17990835
quote:
Op maandag 8 maart 2004 00:24 schreef Fearlezz het volgende:
Geachte heren _Etter_, Knoekie, Roellio en juiced,

Zou u zo vriendelijk willen zijn ontopic en serieus te reageren? Zo niet, sodemieter hier dan op en ga terug naar de zandbak waar je thuis hoort!

Met vriendelijke groet,

Ik.

Zo, nu antwoord op je vraag: soms wel, soms niet. Het is vaak ook lastig dit onderscheid te maken, omdat je je helemaal moet openstellen voor God's Geest, en dat is een bewuste keuze. Maar op een gegeven moment merk je dat je dingen zegt/doet/bidt die niet uit jezelf komen...
ja maar dat heb ik ook voor ik ga slapen. als ik dan wel ns ga luisteren naar de dingen die door mn hoofd gaan dan herken ik dat niet als mezelf. is dit dan god? hoe weet ik dat t god is? hoe weet jij dat t god is?
  vrijdag 26 maart 2004 @ 20:36:37 #5
55630 MokroKees
Chaulerah Gek
pi_17991247
quote:
Op maandag 8 maart 2004 00:29 schreef MUUS het volgende:
Alle crap en nikszeggende posts zijn verwijderd. Reageer normaal of zout gewoon op.
feisty

en om in te gaan op de vraag . als ik soms zie hoe mensen dat omschrijven de vervulling, de overweldiging, de zekerheid dat het de heilige geest is, etc.. moet ik helaas bekennen dat ik waarschijnlijk geen ervaringsdeskundige ben..
kèk lekkah naajje ège sig, Fok feez
pi_17993153
Het is denk ik de eigen invulling hiervan. Heilige geest, god, of iemand uit het hiernamaals, ik weet het niet. Maar iets is er, dat geloof ik wel.
Out of my mind, back in five minutes
  FOK!fotograaf vrijdag 26 maart 2004 @ 23:53:08 #7
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17995420
Het is denk ik een bepaald gevoel waar iedereen een ander label op kan plakken. De ene noemt het nirwana, de ander de HG. Ik zie het niet als dat, ik noem het simpelweg 'rust'.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  zaterdag 27 maart 2004 @ 01:00:39 #8
43033 Shannara
Revolutionized
pi_17996488
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 23:53 schreef freud het volgende:
Het is denk ik een bepaald gevoel waar iedereen een ander label op kan plakken. De ene noemt het nirwana, de ander de HG. Ik zie het niet als dat, ik noem het simpelweg 'rust'.
Ik denk ook dat het zeer persoonlijk is en daarbij ook erg lastig om uit te leggen.
If stupidity kills, why aren't you dead? Obviously, stupidity is a survival trait.
pi_18001746
De Heilige Geest is toch "het vuur op de tongen van de discipelen" of zoiets, maw dat een christen probeert andere mensen te vertellen over zijn geloof?
pi_18003088
Hey Jones,

Het is logisch dat je het wel snapt, maar nog niet voelt. De Heilige Geest komt namelijk in je 'wonen' als je Jezus uitnodigt om in je leven te komen. De Heilige Geest is ahw een 'kadootje' dat je direct ontvangt als je dat doet. Dat is supergaaf. Want het betekent dat God vanaf dat moment met je 'meedenkt' in je leven. Jij hebt een geest - ziel - hoe je t ook wil noemen - en God verbindt zich daar dan aan. Moet je nagaan.......God - onwijs veel groter dan ik mensje........ wil zich heel concreet met mij bemoeien. Met me omgaan, tot me spreken - door die Heilige Geest -
Het is dus niet te voelen als je niet Jezus uitnodigt.......
En ....heb je m eenmaal, dan gaat ie ook niet zomaar weer weg.
Je kan 't niet makkelijk verprutsen - das wel aardig ook.
Het toffe is dat God het goede met je voor heeft, dus zijn Heilige Geest heeft dat ook met je voor.
Aan de ene kant misschien eng ofzo, maar het is niet eng, omdat je weet dat Hij het goede met je voor heeft. de Heilige Geest is goed, maar niet los van Jezus te verkrijgen zeg maar.

by the way:- als ik abracadabra schrijf, meld 't dan ff, dan probeer ik 't anders te zeggen -

Dat was 't even voor nu.
Als je nog vragen hebt....of reactie.....
be my guest!

ps wat voor weekend was dat dan? Alpha?
doe 's niet
  zaterdag 27 maart 2004 @ 15:51:24 #11
46360 japis
Errare humanum est
pi_18003223
Kijk maar uit met die heilige geest. eerst zul je het goede geloof moeten vinden en niet iedere christen heeft die. Jezus zei niet voor niets dat de weg smal zou zijn. Niet voor iedereen dus.
Voor je het weet verwar je demonische invloeden met de heilige geest.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas
pi_18013125
Ja eh....er zijn idd genoeg andere geesten die je ook niet zomaar meer kwijtraakt. en ook mensen uit de kerk genoeg die het niet helemaal begrepen hebben. Wat wel waar is, is dat je door Jezus uit te nodigen, de Heilige Geest krijgt. In welke mate 'christenen' de heilige geest ook laten meedenken in hun leven, ja....dat verschilt nogal eens. Maar als iemand christen is, dan mag je er vanuit gaan dat die persoon ook de heilige geest heeft. Christen ben je volgens mij als je Jezus Christus in je leven hebt uitgenodigd - een relatie met Hem hebt - Genoeg mensen uit de kerk die dat nog niet hebben gedaan...... zijn geen christenen m.i. En ja, als je dan gaat rotzooien met geesten......dan kan je ook best de verkeerde te pakken krijgen ja.
doe 's niet
  zondag 28 maart 2004 @ 06:55:47 #13
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_18017230
Ik heb eens het gevoel gehad. Achteraf is het voor mij moeilijk te zeggen of het wel of niet een droom is geweest. Voor mij was het, alsof je zeker weet wat goed of slecht is.
Ik denk persoonlijk dat dit niets met God, Jezus of de kerk te maken heeft gehad, maar met het onderbewustzijn en de verbindingen hiermee.
Religieuze mensen schrijven een dergelijke ervaring toe aan God.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_18017903
De Heilige Geest merk je niet alleen maar door gevoel. Het kan ook in je gevoel te merken zijn soms - heel blij, gelukkig - maar ook in je denken.
doe 's niet
pi_18018136
Ik heb mij altijd afgevraagd, of het erkennen van de Heilige Geest ook de erkenning van een niet-heilige geest of geesten impliceert.
pi_18018193
Ligt eraan denk ik. Als je er vanuit gaat dat naast wit altijd zwart moet bestaan, dan wel.
Out of my mind, back in five minutes
pi_18020215
Als je de Heilige Geest erkent, dan erken je m.i. dat er dus een 'geestenwereld' bestaat. Sommigen beseffen dat niet hoor - maar er is dus wel degelijk zo'n wereld.
doe 's niet
pi_18020543
Mijn inziens is de heilige geest niet een extern iets. Het zit in ons allemaal. Uitzonderingen daargelaten. Ik bedoel, ik ben niet aangesloten bij een kerk of een gemeenschap of vereniging. Ik laat me niet graag vertellen hoe geloven moet of waar en op welke manier. Bidden doe ik zo heel af en toe es. Dan bid ik niet tot God, maar tot mijn geest in mijn lijf om alles op een rijtje te krijgen en weer verder te kunnen gaan.

Dat is mijn visie
pi_18043914
Ik ben chriselijk opgevoed, maar hield me er niet echt mee bezig...
Je zit wel in de kerk maar eigelijk zit je daar niet voor jezelf.

Ik heb ook de heilige geest gevoeld, dat was een heel belangerijk punt in m'n leven, en heeft een hele boel veranderd. Ik ga nu heel anders om met het geloof.
Eerder had ik altijd nog wel twijfels maar alle twijfels zijn ineens weg, het in alsof ik ineens een antwoord kreeg op al m'n vragen.

Het was voor mij een ongelovelijke ervaring, niet in woorden te beschrijven....
Wat je voeld is pure liefde!!... een gevoel dat haast niet van deze aarde is.

Waarschijnlijk heb ik op dat moment m'n hart onbewust opengesteld voor hem.
Het gebeurde gewoon, zo ineens....

Ik voel de heilige geest nog steeds....en weet nu 100% zeker dat God bestaat!

Ik weet dat dit hele verhaal waarschijnlijk meer op een sprookje lijkt voor de meeste mensen. Dat kan ik ook heel goed begrijpen.... als ik het niet zelf ervaren zou hebben zou ik er zelf mischien ook zo over denken.

Geloven, moet je ervaren!
pi_18066586
Cool he!
doe 's niet
pi_18068329
Ik voel iets... ik noem het niet de heilige geest maar mijn gids.
Erg fijn om te weten dat iemand je begeleid.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 20:45:47 #22
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_18070514
Ok, ff kopieren en plakken uit een ander topic:

Er zit veel meer achter religie dan de meeste mensen denken. Ware religie is gebaseerd op filosofie (net zoals wetenschap eigenlijk voortkomt uit filosofie). Uiteindelijk gaan religie en wetenschap hand in hand.

Het probleem met religie is, is dat de kerk (of moskee) de filosofie achter religie helemaal verkeerd naar buiten uitdraagt. De bijbel wordt tegenwoordig volgens mij helemaal verkeerd geinterpreteerd. Wat wil je ook, nadat deze kennis al 2000 jaar lang wordt doorgegeven in tijdperken waarin informatie niet zo'n grote rol speelt als nu.

Neem bijvoorbeeld de Vader, de Zoon, en de heilige Geest. De filosofie hier achter is dit:
Wat zou er zijn als het heelal niet zou bestaan? Niets. Maar als er niets is, moet er ook iets zijn (de wet vd polariteit). Het een kan niet bestaan zonder het ander. Niets = niet iets, wat betekent dat er iets moet bestaan, wil er ook niet iets bestaan. Goed kan alleen bestaan, wanneer kwaad bestaat. Koud kan alleen bestaan, wanneer warm bestaat.

Het is dus onvermijdelijk dat het heelal bestaat. Ik denk ook dat het iets, de fysieke werkelijkheid, geen begin en geen einde heeft. Want wat is er voor een begin? Niets. En als er niets is moet er ook iets zijn. Er is dus altijd al iets geweest. De twee tegenpolen iets en niets zijn eeuwige begrippen.

Verder is de essentie van het iets energie. Zonder energie kan iets niet zijn. Dit is de filosofische beredenering achter de Vader (energie), de Zoon (iets), en de Heilige Geest (niets). Daarom wordt ook altijd gezegd dat de heilige geest overal om ons heen is. De essentie van een ruimte is niet de muren die de ruimte afbakenen, maar het niets dat zich tussen deze muren bevindt. Als de ruimte volledig zou bestaan uit muur, zou het geen ruimte zijn.

Uiteindelijk is mijn mening dat God niet meer is dan energie en hoe dit precies werkt gaat het menselijk voorstellingsvermogen te boven.

[ Bericht 0% gewijzigd door EMW op 30-03-2004 23:39:31 ]
pi_18070916
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 20:45 schreef EMW het volgende:
Ok, ff kopieren en plakken...

-knip-

Uiteindelijk is mijn mening dat God niet meer is dan energie en hoe dit precies werkt gaat het menselijk voorstellingsvermogen te boven.
Erg mooi stukje
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:37:51 #24
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_18071712
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 20:45 schreef EMW het volgende:
Ok, ff kopieren en plakken...

Er zit veel meer achter religie dan de meeste mensen denken. Ware religie is gebaseerd op filosofie (net zoals wetenschap eigenlijk voortkomt uit filosofie). Uiteindelijk gaan religie en wetenschap hand in hand.

Het probleem met religie is, is dat de kerk (of moskee) de filosofie achter religie helemaal verkeerd naar buiten uitdraagt. De bijbel wordt tegenwoordig volgens mij helemaal verkeerd geinterpreteerd. Wat wil je ook, nadat deze kennis al 2000 jaar lang wordt doorgegeven in tijdperken waarin informatie niet zo'n grote rol speelt als nu.

Neem bijvoorbeeld de Vader, de Zoon, en de heilige Geest. De filosofie hier achter is dit:
Wat zou er zijn als het heelal niet zou bestaan? Niets. Maar als er niets is, moet er ook iets zijn (de wet vd polariteit). Het een kan niet bestaan zonder het ander. Niets = niet iets, wat betekent dat er iets moet bestaan, wil er ook niet iets bestaan. Goed kan alleen bestaan, wanneer kwaad bestaat. Koud kan alleen bestaan, wanneer warm bestaat.

Het is dus onvermijdelijk dat het heelal bestaat. Ik denk ook dat het iets, de fysieke werkelijkheid, geen begin en geen einde heeft. Want wat is er voor een begin? Niets. En als er niets is moet er ook iets zijn. Er is dus altijd al iets geweest. De twee tegenpolen iets en niets zijn eeuwige begrippen.

Verder is de essentie van het iets energie. Zonder energie kan iets niet zijn. Dit is de filosofische beredenering achter de Vader (energie), de Zoon (iets), en de Heilige Geest (niets). Daarom wordt ook altijd gezegd dat de heilige geest overal om ons heen is. De essentie van een ruimte is niet de muren die de ruimte afbakenen, maar het niets dat zich tussen deze muren bevindt. Als de ruimte volledig zou bestaan uit muur, zou het geen ruimte zijn.

Wat een lulkoek. Wet vd polariteit? Kom nou, zaken hoeven niet tegenovergesteld te zijn. Neem kou, dat enkel een gebrek aan warmte is. Beide bestaan omdat wij relatief denken en niet absoluut. Niets tegenover iets is echter wel absoluut en dan gaat die hele wet niet door. Er kan best een niets bestaan. Dat mensen als argument aandragen dat het niets iets is, is een misplaatste opvatting omdat het heelal moet bestaan en altijd heeft bestaan omdat iets niet uit niets kan voortkomen.

Ik denk dat mensen God graag als uitweg gebruiken als ze een antwoord niet kunnen vinden. Het is geen schande om ergens 'y' te laten staan.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 21:42:10 #25
74310 nanalune
Melancholische optimist..
pi_18071804
ik voel de Geest vaak "waaien "door mij heen.
Het komt soms plotseling, vaak in een gesprek over "liefde", of bij een bepaald zelf verworven inzicht.
het is ( voor mij) het letterlijk warm worden van binnen,
het voelen van een soort "alomvattende liefde", het klinkt misschien een beetje schizo, maar op het moment dat ik het ervaar begrijp ik, al is het maar voor een paar sekonden, wat leed is, wat geluk is, waarom er leed is , waarom er geluk is, een bepaald soort inzicht , waarin vragen overbodig zijn, ik krijg geen concrete antwoorden, maar ik begrijp dat vragen stellen niet Hoeft..

ik ben niet zo evangelisch ingesteld dat ik het gelijk uit wil dragen en de drang heb iedereen aan te raden een "vriend van Jezus "te worden, maar ik heb wel de behoefte die liefde te delen in een gesprek, of gewoon om iemand te troosten:
het is positieve energie die ik wil delen, en waarvan ik zelf ontzettend gelukkig word.

het is , denk ik een "gave Gods, en inderdaad verkregen omdat ik Jezus steeds beter leer kennen, en ik ken weinig mensen die het net zo als ik ervaren. Eigenlijk niemand, heb het vaak gevraagd aan mensen die ik daarin een beetje vertrouw... ben blij dat je de vraag stelt TS.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')