abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:45:30 #126
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25994887
Er zitten er nog wel een paar tussen de flamingo's maar die vliegen verder niet geloof ik. De 'wilde' ooievaars die er nesteleden zijn wel weg (tenminste de laatste paar keer heb ik ze niet meer gezien).

Als ik over de snelweg (A27?) rijd richting Utrecht zie ik in de buurt van Lexmond vaak ooievaars. Vaak zitten ze ook boven de snelweg op de lantaarnpalen.
Ik geloof dat daaro ook ergens dat ooievaarsdorp zit.
Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
  dinsdag 5 april 2005 @ 10:58:55 #127
102511 Daiha
Fragile Emotional Disorder
pi_25995187
quote:
Op dinsdag 5 april 2005 10:45 schreef Radyhyn het volgende:

Als ik over de snelweg (A27?) rijd richting Utrecht zie ik in de buurt van Lexmond vaak ooievaars. Vaak zitten ze ook boven de snelweg op de lantaarnpalen.
Ik geloof dat daaro ook ergens dat ooievaarsdorp zit.
Dat ooievaarsdorp zit in Groot Ammers, vlakbij de A27. Ik zie ze daar ook vaak langs de snelweg en op lantaarnpalen.

Als je daar rijdt moet je ook eens opletten op purperreigers, die broeden in de Zouweboezem bij Lexmond. Die staan daar vaak in het weiland, lijken wel op blauwe reigers maar hebben een meer donkere kleur.
Tranendal
  dinsdag 5 april 2005 @ 11:05:29 #128
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25995365
Ja ben wel eens in de zouweboezem geweest.. Het stikte er van de purperreigers!
Vanaf de snelweg daar heb ik wel eens een purperreiger gezien daar. Maar meestal zitten ze een beetje verscholen in de slootjes.
Op zich kom ik daar niet zo veel langs (A27) maar dat vind ik altijd wel een leuk stukkie om eens te kijken of er weer wat zit
(De laatste keer trouwens, vorige zondag, zag ik niet veel daar. Volgende keer beter )
  dinsdag 5 april 2005 @ 11:18:06 #129
102511 Daiha
Fragile Emotional Disorder
pi_25995661
Ja mooi he, ook al lijken ze veel op blauwe reigers. Het feit dat ze zeldzaam zijn vind ik al leuk.

Zag op de site van de Zouweboezem dat ze pas een week geleden weer voor het eerst gesignaleerd zijn, dus idd volgende keer beter
Tranendal
  donderdag 7 april 2005 @ 13:46:13 #130
98634 Lempicka
Back to Life
pi_26046736
Soms hoef je je bed niet eens uit om vogels te zien.. ik dacht van de winter op een ochtend.. hmm dat klinkt als een wel erg grote vlieg tegen mijn raam.. ik achter het gordijn kijken....
Is er een koolmeesje door het raam naar binnen gevlogen. Eventjes met zachte dwang weer naar buiten gejaagd..
En er zit een bonte specht in het rembrandtpark in Amsterdam (meestal in de boom vlak voor mijn raam).
"Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
pi_26108120
Vandaag om een uurtje of 11 de deur uitgegaan om een rondje te gaan doen.
In eerste instantie om roofvogelnesten te zoeken om ze voor het broedseizoen in kaart te kunnen brengen. De nesten die we vorig broedseizoen al in kaart hadden waar we broedsucces hadden waren allemaal nog onbezet ( de zichtbare dan) ben bij een buizerdnest geweest waar we vorig jaar een aantal jongen af hebben zien vliegen maar ook dat was tot nu nog onbezet. Naast de bomenrij waar dit nest zit staan ook een aantal knotwilgen, althans die er ooit voor doorgegaan zijn. Ik ben er bij gaan kijken in de hele stille hoop om er heel misschien een uil(tje) in kunnen ontdekken. Helaas…. Geen uil… maar tot mijn verbazing wel een vrouw wilde eend. Op een meter of 2 hoogte zit gewoon een wilde eend te broeden. Dit was een hele grappige ontdekking. Nadat ik een tijdje in de buurt rond gestruind had zag ik het vrouwtje van het nest afvliegen en ben er dan ook gelijk naar toe gelopen om eens een kijkje te nemen. Er liggen 2 eieren op het nest en gezien de grootte van het nest zullen er geen eieren meer bij komen.

http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/wilde%20eend.htm

Hierna ben ik verder gegaan om eens een kijkje te nemen in een “bosje” met wat jonge struik en boom aanplant midden in een weiland. Toen ik uit de auto stapte hoorde ik hem al roepen…. Een tjiftjaf. Luid en duidelijk. Terwijl ik dichterbij de struiken kwam werd het steeds duidelijker hoorbaar en heb hem dan ook op 2 meter gezien en best aardig op de camera vast kunnen leggen.
Ondertussen heb ik nog een aantal torenvalken en bruine kiekendieven gezien die lekker op en tegen de wind in lucht hingen.

Verder ben ik nog doorgegaan naar het Rammegors om eens via de andere kant een stukje route te lopen. Op de loopplank hoorde en zag ik een fitis op een meter of 4 van mij vandaan ( wat een dagje zo… 2 schuwe,qua uiterlijk, op elkaar lijkende vogel soorten van zo dichtbij te zien,helaas foto lukte niet)
Ook hier bruine kiekendieven aanwezig 3 stuks zelfs. En een flink kabaal van ganzen die er volgens mij aan het nestelen zijn in het dikke riet.
Terwijl het aardig begon door te regen weer terug naar de auto gegaan en besloten om weer huiswaarts te gaan.
Ondanks het mindere weer toch wel even leuk geweest.

Waargenomen soorten : torenvalk,rietganzen,bruine kiekendieven ( 6),rietgors (M),graspieper,scholeksters,kieviten,wulpen,kraaien,kauwen,bergeenden,fitis, tjiftjaf.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zaterdag 9 april 2005 @ 22:07:38 #132
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26109333
Wat leuk zeg.. die eend.
Het is wel bekend dat ze in holle bomen nestelen maar ik heb er zelf daar nog nooit een gezien.

Bij mij in de buurt is het paartje bruine kiekedieven alweer gespot.. we hopen dat ze weer gaan broeden zoals vorig jaar. Ik zal het eens in de gaten houden
  zondag 10 april 2005 @ 10:55:23 #133
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_26117660
gaaf van die eend

kan je misschien ook nog de foto's van die tjiftjaf uploaden?
  zondag 10 april 2005 @ 11:20:59 #134
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26117987
Ik zag gisteren in 'open gebied aan de rand van een bos' een zwarte vogel opvliegen met een witte horizontale streep over zijn staart.
Ik heb geen ideeee wat het is!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_26119230
http://home.wanadoo.nl/rvantilborg/tjiftjaf.htm

zie je wel ... ik wist dat ik wat vergeten was :-) maar bij deze nog de link. het zijn wel "verkleinde en uitgeknipte" fotootjes de rest was groen.
en die eend wil ik wel gaan volgen eens kijken of er misschien nog meer eieren bij gekomen zijn en hoe wat wanneer ze uitkomen e.d.

greetzzz ro
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  zondag 10 april 2005 @ 12:59:01 #136
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_26119958
quote:
Op donderdag 7 april 2005 13:46 schreef Lempicka het volgende:

En er zit een bonte specht in het rembrandtpark in Amsterdam (meestal in de boom vlak voor mijn raam).
Ik woon vlakbij het park, en in de populieren achter het huis hier zag ik er laatst ook eentje.
In het Vondelpark heb ik ook wel eens een grote bonte specht gezien.

Overigens hebben die volgens mij behoorlijk last van al die parkieten die hun nestplaatsen innemen.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 10 april 2005 @ 20:09:09 #137
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26130464
quote:
Op zondag 10 april 2005 11:20 schreef Pearly het volgende:
Ik zag gisteren in 'open gebied aan de rand van een bos' een zwarte vogel opvliegen met een witte horizontale streep over zijn staart.
Ik heb geen ideeee wat het is!
Hoe groot was tie?
  zondag 10 april 2005 @ 20:14:02 #138
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26130586
Nou ... Radhyn ... mijn moeder riep : Het lijkt wel een specht.
Ik zeg : Neee jho .. spechten zijn slanker en langer....
Je zou op het eerste oog zeggen dat ie groter is dan een merel maar kleiner dan een kouw

edit : ik vind het eigenlijk allemaal geweldig om te zien! Vooral in open vlaktes en bossen probeer ik te spotten. Ik zie steeds meer maar ik weet nooit wat het is. Ik moet gewoon opzoeken wat ik heb gezien!!
Misschien dat ik me er ooit eens wat meer in ga verdiepen! Het lukt me nu even niet ....

[ Bericht 41% gewijzigd door Pearly op 10-04-2005 20:31:43 ]
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
  zondag 10 april 2005 @ 21:42:57 #139
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26133019
Ja.. ik dacht eigenlijk eerst aan een zwarte specht.. maar die heeft geen witte veren bij de staart.
Hij komt echter wel in bosrijke omgeving voor. Hij is ongeveer even groot als een kraai (best groot dus).

Heel misschien is het een notenkraker. Deze komt niet zo vaak voor in Nederland. Hij is donkerbruin met op de buik en gedeelte van de rug witte stippen. Zijn rug is verder donker met aan het uiteinde van de staart een witte band. Hij leeft in naaldbossen.

Misschien heb je hier wat aan
  zondag 10 april 2005 @ 23:17:32 #140
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26135810
Vreemd .....
maar als ik even 'goed' zoek he ..... Dan kom ik op de huiszwaluw uit. Die heeft precies die witte horizontale streep over zijn achterkantje ( stuit ) lopen.
Maar een huiszwaluw zit toch niet aan de kant van de weg om daarna op te vliegen als ik met de auto langsrij?
Ik zoek verder!
  maandag 11 april 2005 @ 00:10:52 #141
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26137227
Neej.. dat kan haast niet. (heb nog nooit een zwaluw op de grond zien zitten). En die zijn ook niet zo groot.

Een vlaamse gaai heeft ook een overduidelijke witte stuit. Alleen is ie verder niet zwart.
  maandag 11 april 2005 @ 10:10:09 #142
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26141540
Dat is ook weer zo!! Ik dacht er vanmorgen ook aan dat het eigenlijk niet zou kunnen. En trouwens ... de vogel was ook lang niet zo slank als een huiszwaluw.

Ik heb nu een boekje besteld waar heel veel gangbare vogels in staan. Want nu werd ik er toch wel gek van dat ik de soort niet kon vinden.
  maandag 11 april 2005 @ 12:10:05 #143
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26144153
Ow leuk, welk boekje?

Laat je het wel ff horen als je er achter bent wat het is? Want ik ben nu ook wel nieuwsgierig geworden
  maandag 11 april 2005 @ 13:49:52 #144
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26146178
[hier is de kaft]

Ik dacht dat het deze was. Maar ik zal nog eens de schrijvers hier vermelden als ik 'm binnen heb.
  maandag 11 april 2005 @ 14:47:49 #145
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26147533
Weet je inmiddels al wat voor vogel het was Pearly?
patat ftw :)
  maandag 11 april 2005 @ 15:29:56 #146
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26148639
Welneee Daniman ....
Ik vind het allemaal prachtig maar heb er nog geen kaas van gegeten eigenlijk!
Jij wel dan? Gezien mijn omschrijving?

Ik heb me suf gezoch op internet. Maar niks hoor......
  maandag 11 april 2005 @ 15:48:30 #147
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26149053
nee, er schiet me nog niets te binnen... kan natuurlijk wel even door mijn encyclopedietje bladeren vanavond....

Even kijken:
- grootte tussen merel en kauw
- zwartig
- witte horinzontale streep op staart

dat waren de omschrijvingen toch?
  maandag 11 april 2005 @ 15:55:36 #148
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_26149179
ja ... klopt ! Maar de witte horizontale streep zat meer tegen de stuit dan er echt overheen.

De staart is een beetje in een driehoek zeg maar. Dus breed aan het uiteinde waarna hij tabs toe loopt naar het lichaam.
Toen ik heen maar ook toen ik terug reed met de auto zat hij langs de kant van de polderweg en vloog hij op over het weiland richting de bosrand.
Jeetje ... wat een ingewikkeld gedoe.

Als je de achterkant van een huiszwaluw ziet ... dan lijkt die achterkant er volgens mij nog het meest op. Maar de huiszwaluw is veel slanker he!

Succes ... ik ben benieuwd
  maandag 11 april 2005 @ 16:10:23 #149
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_26149515
Heb gisteren nog wel mijn vogelboekje doorgebladerd maar ik heb verder niks kunnen vinden.

Ow.. weiland.. het was toch geen scholekster? Hier kan je zien dat hij (o.a.)duidelijk een witte stuit heeft. http://www.xs4all.nl/~sjaak/vwgvl/avifauna/scholekster.html
  maandag 11 april 2005 @ 16:39:42 #150
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_26150207
Voor zover ik het van de foto kan aflezen lijkt het formaat ook wel te kloppen... De grootte van kauwtjes en Eksters verschillen niet zo veel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')