Helemaal goed.quote:Op zondag 7 maart 2004 20:50 schreef BrauN het volgende:
In Tilburg heb je 3 internationale studie's:
International Business (bedrijfseconomie)
Business Studies (bedrijfskunde + manusje van alles?)
International Economics & Finance (Algemene economie)
Zo zat het volgens mij, maar die details zou ik dus graag horen van de mensen die de studie volgen
Ja da's een hele goeie vraag. Ik weet eigenlijk niet wat ik moet denken van BS, het lijkt me zo verschrikkelijk algemeen. Wat zijn de beroepsperspectieven bijvoorbeeld?quote:Op zondag 7 maart 2004 21:27 schreef Xtreem het volgende:
Ik doe BS, en ik hoef idd geen 2e vreemde taal (een van de redenen waarom ik BS koos ipv IB).
IB is verder precies BE, alleen met meer focus op internationaal ondernemen, handelen etc. Accounting regels krijg je dus niet van de NL wetgeving, maar US. Financiering is ook meer gericht op het Amerikaanse model/systeem. Dat zijn de verschillen.
Maareuh... waarom geen BS?
Ja d'r komt inderdaad nog een meeloopdag, maar zo te zien is dat geen twee dagen incl. feestquote:Op zondag 7 maart 2004 22:14 schreef Hedgehog het volgende:
Volgens mij is er dit jaar nog een meeloop dag. Ik weet niet 100% zeker, maar volgens mij moet die nog komen. Schrijf je daar voor in zou ik zeggen, je leert er wat van en het is ook nog rete gezellig. Moet je wel met die studies die je net opneomde meelopen natuurlijk. Dat heb ik in der tijd ook gedaan.
Is op een donderdag en vrijdag volgens mij, en heb je donderdagavond het eco feest en blijf je in tilburg slapen (in de sporthal, lekker ongemakkelijk maar ja).
Met BE/IB kun je dezelfde masters doen als BS en meer. Je kunt na je bachelor BE/IB uit 9 masters kiezen. Bij de volgende vier diciplines steeds 2: accounting, financiering, marketing, organisation en dan nog 1 algemene masters (business studies).quote:Op zondag 7 maart 2004 21:39 schreef Xtreem het volgende:
Officieel general management. Het overzicht kunnen bewaren tussen de verschillende disciplines maar wel op meerdere disciplines je kunnen meten met een BE'er. Gezien de opzet verwacht ik wel dat veel mensen als consultant aan de bak komen. Het is zeker breed, maar niet algemeen
Kan ik jou niet 'ns een keertje wat vragen stellen via msn of iets, dat lijkt me wel makkelijk. En je kent ook vast wel wat andere mensen die ook BS of IB doenquote:Op zondag 7 maart 2004 21:39 schreef Xtreem het volgende:
Officieel general management. Het overzicht kunnen bewaren tussen de verschillende disciplines maar wel op meerdere disciplines je kunnen meten met een BE'er. Gezien de opzet verwacht ik wel dat veel mensen als consultant aan de bak komen. Het is zeker breed, maar niet algemeen
kunnen we het niet centraal houden?quote:Op maandag 8 maart 2004 16:44 schreef BrauN het volgende:
[..]
Kan ik jou niet 'ns een keertje wat vragen stellen via msn of iets, dat lijkt me wel makkelijk. En je kent ook vast wel wat andere mensen die ook BS of IB doen
Dit is het belangrijkste wat je moet weten. Kun je goed leren kun je het beste voor een zwaardere bachelor gaan, want dan kun je uit zwaardere masters kiezen.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:07 schreef Dwergje het volgende:
[..]
Met BE/IB kun je dezelfde masters doen als BS en meer. Je kunt na je bachelor BE/IB uit 9 masters kiezen. Bij de volgende vier diciplines steeds 2: accounting, financiering, marketing, organisation en dan nog 1 algemene masters (business studies).
Ik denk dat BS iets makkelijker is, je hebt minder wiskunde en je gaat minder diep op de stof in. Een voorlichtingsdag is natuurlijk nooit verkeerd he
Dat lijkt mij inderdaad ook het grote pluspunt. Ik ben geen wiskundewonder, en talen sta ik ook niet echt om te springen, afgezien van Engels dan.... In dat opzicht zou BS mij ideaal lijken.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:00 schreef Areteq het volgende:
[..]
Dit is het belangrijkste wat je moet weten. Kun je goed leren kun je het beste voor een zwaardere bachelor gaan, want dan kun je uit zwaardere masters kiezen.
Ik doe BS, 3e jaar;
het grote pluspunt van BS is de structuur; elk semester doe je een groot project en kleinere opdrachten met je team. Dat is supergezellig! En het is een erg interactief programma; er wordt veel gecommuniceerd met het bestuur van de studie.
Succes met je keuze!
Verschil in internationalisering valt mee.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:04 schreef BrauN het volgende:
[..]
Dat lijkt mij inderdaad ook het grote pluspunt. Ik ben geen wiskundewonder, en talen sta ik ook niet echt om te springen, afgezien van Engels dan.... In dat opzicht zou BS mij ideaal lijken.
Waar ik aan twijfel is echter de 'internationaliteit' van de studie. Hij is volledig Engelstalig, maar de opdrachten en vraagstukken zijn niet echt toegespits op de internationale markt, of wel? In de brochure lees ik iig dat er o.a. ondernemingsplannen worden gemaakt voor de mkb uit de regio... IB lijkt me in dat opzicht meer internationaal. En hoe zit het met de buitenland studie... dat trekt me namelijk ook heel erg.
Ok, maar ik begon te twijfelen toen ik las over opdrachten omtrent bedrijven uit de omgeving enzo, die steeds vaker engels-talige ondernemingsplannen willen hebben. En die buitenlandse studenten, is het zo dat dat enkel Aziaten zijn die gebrekkig Engels spreken (no offencequote:Op maandag 8 maart 2004 22:15 schreef Areteq het volgende:
[..]
Verschil in internationalisering valt mee.
Bbij IB zitten meer buitenlandse studenten, maar dat is ongeveer het grootste verschil. De meeste stof is (bij BE ook overigens) sterk op de Amerikaanse markt gericht. Daar worden de boekenvaak ook geschreven.
Over het buitenland; er gaan superveel BS'ers naar het buitenland! Ik vertrek in januari naar Canada
!
IB trekt dus wel meer internationale studenten.
Er komen allerhande buitenlandse studenten, waaronder veel Aziaten. Het buitenland is voor een half jaar. Dat lijkt me mooi om mee te beginnen. Er zijn voldoende mogelijkheden om daarna nog een keer naar het buitenland te gaan (bv Aisec).quote:Op maandag 8 maart 2004 22:24 schreef BrauN het volgende:
[..]
Ok, maar ik begon te twijfelen toen ik las over opdrachten omtrent bedrijven uit de omgeving enzo, die steeds vaker engels-talige ondernemingsplannen willen hebben. En die buitenlandse studenten, is het zo dat dat enkel Aziaten zijn die gebrekkig Engels spreken (no offence) of zit er wat diversiteit in de nationaliteiten?
Enne, het buitenland hè, is dat maar een half jaar of kun je ook langer studeren over de grens?
quote:Op dinsdag 9 maart 2004 08:56 schreef nurdasbeste het volgende:
ik ga denk ik voor BS op de UvT...
IB is denk ik iets te hoog gegrepen
en bij BS lijkt het me leuk om samen met een team tot goede resultaten te komen
Mmm, ik weet eigenlijk niet echt goeie vragen meer te stellenquote:Op dinsdag 9 maart 2004 10:53 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Anders doe je ff alsof IB hoger is dan BS
TS:
shoot your questions...
Ok, heb je gelijk in. Wat was eigenlijk jouw motivatie om BS te gaan studeren? Weet je ook al wat je doel is, zoals bijvoorbeeld gaan werken in het buitenland, of juist niet?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:54 schreef Xtreem het volgende:
Kansen op de arbeidsmarkt... Het feit dat je studeert aan een van de betere economische faculteiten van nederland doet meer voor je kansen dan een tweede vreemde taal vermoed ik.. helemaal als je iets naast je studie doet (actief bij een studievereniging oid.) En ja, met BS ben je idd een stukje breder.
ik geef een mijn eigen idee..quote:Op dinsdag 9 maart 2004 10:53 schreef Xtreem het volgende:
Anders doe je ff alsof IB hoger is dan BS
Overstappen kan wel tussen IB en BS, echt makkelijk is dat niet geregeld.... hoe precies weet ik niet, maar zeker in eerste jaar kan het. Na het eerste jaar wordt het moeilijker om het zonder studie vertraging te doen. Titel is uiteindelijk hetzelfde volgens mij. Omdat IB en BS vrijveel overlap hebben kun je (met als beperkende factor de keuzevakken, maar da's logisch) bijna dezelfde masters doen....quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:25 schreef BrauN het volgende:
Je kunt uiteindelijk met BS veel dezelfde masters doen als met IB, op enkele na. Klinkt voor mij vreemd, maar dat zal het wel totaal niet zijnHet komt er zeker op neer dat je uiteindelijk titel toch anders is. Wat wordt het bij BS? Master of Business Studies of zoiets?
Oh ja, en hoe zit het met overstappen halverwege of aan het eind van het propedeuse jaar bij BS? Dat is zeker niet echt mogelijk, zoals het bij BE wel mogelijk is om een andere richting op te gaan? Stel dat ik IB ga doen en het niet bevalt en ik toch liever naar BS wil, dan gaat dat zeker moeilijk worden...?
Droom lekker verder...dat interesseert niemand hoor....die verschillen zijn over het algemeen zo margineel..mogelijk wel dat er per vakgebied wat verschil tussen zit..quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:54 schreef Xtreem het volgende:
Kansen op de arbeidsmarkt... Het feit dat je studeert aan een van de betere economische faculteiten van nederland doet meer voor je kansen dan een tweede vreemde taal vermoed ik..
We gaan meer en meer naar het Amerikaanse systeem toe, waar iedereen 'studeert', maar je het niveau af moet leiden uit de naam / reputatie van de universiteit...quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:15 schreef mooiegek het volgende:
[..]
Droom lekker verder...dat interesseert niemand hoor....die verschillen zijn over het algemeen zo margineel..mogelijk wel dat er per vakgebied wat verschil tussen zit..
en idd...als je niks naast je studie doet (bestuur, commissie e.d.) dan wordt solliciteren idd een lastig verhaal.
Dat zal allemaal wel maar momenteel zit er amper verschil tussen de "oude" economiefaculteiten (eur, rug, uvt, vu, uva). Kan me wel voorstellen dat als je het in utrecht of nijmegen studeert dat daar nu nog wat meewarig tegenaan wordt gekeken doordat die studies daar nog maar kort bestaan.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:25 schreef Xtreem het volgende:
[..]
We gaan meer en meer naar het Amerikaanse systeem toe, waar iedereen 'studeert', maar je het niveau af moet leiden uit de naam / reputatie van de universiteit...
Als je planning goed is, loop je geen vertraging op. Als je planning matig is (vriendin van me gaat jan. weg, maar mist daar door haar bachelor scriptie) loop je wel een half jaar vertraging op.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:26 schreef BrauN het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met je buitenland-studie bij BS? Aangezien deze niet verplicht is, loop je dan studievertraging op indien je een half jaar studeert aan een buitelandse uni? Bij IB is dit niet het geval als ik het goed heb, omdat een half jaar buitenland daar sowieso wordt verwacht.
Het internationale komt vooral naar voren dingen als accounting standards, financiele markten etc.quote:Op woensdag 10 maart 2004 13:37 schreef BrauN het volgende:
Ok, ik ga me deze week aanmelden, dus wil de knoop door gaan hakken.
Het wordt zeer waarschijnlijk nu toch Business Studies, maar ik zit nog met een paar puntjes:
- Het internationale karakter van BS, ik twijfel er aan. Het lijkt mij meer bedrijfswetenschappen, maar dan enkel Engelstalig. Bijvoorbeeld het feit dat een jaar buitenland niet verplicht is geeft mij die twijfels.
- Hoe zit het met internationale studenten, kom je die ook al in het eerste en tweede jaar tegen of...?
- Het werken in kleine groepen staat me zeker aan, maar hoe zit dat dan bij IB? Kennen ze die werkwijze daar niet of doen ze dat ook zo?
quote:Op woensdag 10 maart 2004 23:55 schreef BrauN het volgende:
Ok dan, de knoop is doorgehakt, morgen meld ik me aan via IBG voor Business Studies.Blij dat ik eindelijk iets heb gevonden
Ik zag alleen dat ik alle introductie- en rondleidingsstuff ga missen, want ik ben op vakantie van 15 aug. t/m 2 sep., ik denk zelfs dat ik dan m'n eerste studiedag al wel zal missen... Wel jammer, want het lijkt me dat je zo al lekker in je opleiding rolt en weet hoe dingen werken en al wat mensen leert kennen, maarja, het is niet anders. Eerst maar 'ns dat vwo papiertje halen...
Damn Dude, das balen. Ik weet niet hoe het met die vakantie van jou zit, maar als het even kan zou ik zeker 1 van de 2 proberen mee te maken. Je ontmoet meteen veel mensen en hebt daardoor al snel een kennissenkring opgebouwt. Is veel makkelijker beginnen dan wanneer je helemaal niemand kentquote:Op woensdag 10 maart 2004 23:55 schreef BrauN het volgende:
Ik zag alleen dat ik alle introductie- en rondleidingsstuff ga missen, want ik ben op vakantie van 15 aug. t/m 2 sep., ik denk zelfs dat ik dan m'n eerste studiedag al wel zal missen... Wel jammer, want het lijkt me dat je zo al lekker in je opleiding rolt en weet hoe dingen werken en al wat mensen leert kennen, maarja, het is niet anders. Eerst maar 'ns dat vwo papiertje halen...
Die 'extra vakken' zijn wel degelijk te doen als keuzevakken. Die masters stellen een aantal eisen, die je als je normaal het programma volgt kun je (word mij iig verteld) alle masters doen...quote:Op donderdag 11 maart 2004 18:38 schreef Dwergje het volgende:
Kennismaken gaat supersnel. Ik heb zelf ook geen MAK en TIK gedaan (ik studeerde eerst iets anders). Je komt in een projectgroepje terecht en je leert op die manier ook meteen veel mensen kennen. Over het kennismaken zou ik me niet al te druk maken als ik jou was.... je mist alleen wel een aantal superfeesten!
Denk er wel aan dat je met een bachelor BS vaak nog extra vakken moet doen om tot een master toegelaten te worden. Vooral in de richtingen accounting en finance schiet een kale bachelor BS soms tekort. Dit in tegenstelling tot IB/BE, hiermee heb je wel direct toegang. Ik heb het nu dus niet over keuzevakken, maar over éxtra vakken. Of BS echt zoveel breder is dan IB/BE vraag ik me dus af. Het kenmerkende verschil tussen BS en IB/BE is volgens mij het groepswerk. Je werkt bij BS veel meer in projectgroepen aan cases en dergelijken (zoals hierboven al vermeld is). Bij IB/BE is het individueler. Voor wiskunde en statistiek moet je wel altijd een team-opdracht maken, maar voor de meeste andere vakken volg je alleen hoorcolleges en bepaalt één tentamen voor 100% je eindcijfer. Het is maar net wat je leuker vindt.
Ps. De meeste mensen die beginnen aan IB/BE, maar in het eerste jaar niet genoeg punten halen om aan het bindend studieadvies te voldoen, beginnen het jaar erop aan BS
Ok, dan zal dat inderdaad wel zo zijn. Op de site van de uvt staan toelatingseisen voor masters. Vaak wordt IB genoemd als bachelor waarmee je direct wordt toegelaten en BS als bachelor waar je dan nog 1 of 2 extra vakken bij moet doen. Dat ze hiermee keuzevakken bedoelen was mij niet duidelijk. Als je via IB/BE een master accountancy wilt doen zul je ook bepaalde keuzevakken moeten kiezen. (voortgezet boekhouden, extrene verslaggeving, etc).quote:Op donderdag 11 maart 2004 20:16 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Die 'extra vakken' zijn wel degelijk te doen als keuzevakken. Die masters stellen een aantal eisen, die je als je normaal het programma volgt kun je (word mij iig verteld) alle masters doen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |