quote:Op zondag 7 maart 2004 17:58 schreef placebeau het volgende:
Als de gelovigen een centraal topic hebben, mogen wij wiskundigen dat zeker.![]()
Hopelijk is er hier een beetje interesse voor.
Is dit dezelfde Ramsey die o.a. met Wittgenstein lid was van de Wiener Kreiss ?quote:Had gedacht aan iets van Ramseytheorie, lijkt me wel behoorlijk interessant, maar heb begrepn dat dit niet echt gemakkelijk is
eerst zat ik op de perfecte nummers te broeden, maar buiten voor het spel op zich, heeft dit niet zoveel toepassingen vrees ik
als hij nou zorgt dat hij er meer theorie van maakt issie binnen natuurlijkquote:Op zondag 7 maart 2004 22:22 schreef thabit het volgende:
Wat betreft perfecte getallen en 3x+1-problemen: dat lijken mij geen geschikte onderwerpen voor een scriptie. Dit zijn volkomen ongrijpbare problemen waar behalve wat elementair bewijsbare dingen weinig over bekend is. Zoek iets waar wat meer theorie in zit.
Nou, als gauss het niet kon, kan ik het ook niet hoorquote:Op maandag 8 maart 2004 12:32 schreef street011 het volgende:
[..]
als hij nou zorgt dat hij er meer theorie van maakt issie binnen natuurlijk
Frank P. Ramsey en Ludwig Wittgenstein waren allebei niet lid van de Wiener Kreis.quote:Op zondag 7 maart 2004 18:29 schreef Oud_student het volgende:
Is dit dezelfde Ramsey die o.a. met Wittgenstein lid was van de Wiener Kreiss ?
Een groep filosofen (veelal ook wiskundigen) uit Wenen die in het begin van de vorige eeuw het Logisch Positivisme aanhingen. En vaak samen kwamen voor debatten, waar inderdaad ook Ludwig Wittgenstein en Bertrand Russell wel eens op verschenen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 01:35 schreef placebeau het volgende:
wat is de Wiener Kreis?
(vraagje)
Ik denk niet dat het zo werkt hoor, ten minste in Utrecht niet. In het algemeen is het sowieso handig om, wanneer je zelf een onderwerp wilt zoeken, te kijken of je iets kunt doen wat in het interessegebied van één van de beschikbare docenten ligt. Tuurlijk moet je je hierdoor niet laten weerhouden wanneer je zelf een geweldig idee hebt of vastbesloten bent een bepaald onderwerp aan te pakken (en daarbij wordt zelfstandig onderzoek natuurlijk in hoge mate gewaardeerd!), maar je kunt het jezelf erg moeilijk maken en het kan een eenzame strijd worden dan...quote:Op maandag 8 maart 2004 12:48 schreef Oud_student het volgende:
@ placebeau : Lastige keuzes.
Een pragmatische invalshoek:
Ga na wat de hobbies, stokpaardjes van je hoogleraar of afstudeerdocent zijn, wat vind hij belangijk. Als je die richting op gaat dan is de kans op een hoger cijfer natuurlijk groter.
(als dit tenminste je doelstelling is)
Of misschien is het zo dat juist zelfstandig onderzoek door hen op prijs wordt gesteld![]()
Puur wiskundig gezien lijkt het mij heel moeilijk criteria te geven waarmee bepaald kan
worden dat het ene onderwerp belangrijker / waardevoller te vinden dan het andere.
Als je dit nou weglaat, ben ik het helemaal met je eens.quote:Ik denk niet dat het zo werkt hoor
hmmz ik loop al tegen de eerste aan...quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:51 schreef thabit het volgende:
Als a=b mod m en c=d mod m, dan is:
a+b=c+d mod m,
a-b=c-d mod m,
ab=cd mod m.
Het bewijs van deze eigenschappen laat ik als opgave aan de lezer om te toetsen of hij/zij de stof tot nu toe begrepen heeft.
Ik had me zelf vergist. Ik heb het nu verbeterd in de post.quote:Op woensdag 10 maart 2004 12:29 schreef Simple_Mind het volgende:
[..]
hmmz ik loop al tegen de eerste aan...
ik probeerde het eens even uit met een voorbeeld:
12 = 4 mod 8 (a = b mod m)
13 = 5 mod 8 (c = d mod m)
dus dan zou gelden:
12+4 = 13+5 mod 8 (a+b = c+d mod m)
maar dit leidt tot 16 = 18 mod 8, en dus 16 = 2 mod 8, wat incorrect is
bij "a-b=c-d mod m" klopt het weer WEL, die ligt ook redelijk voor de hand, maar de laatste klopt weer niet:
daar zou gelden:
12*4 = 13*5 mod 8 (ab = cd mod m)
dit leidt tot 48 = 65 mod 8, en dus tot 48 = 1 mod 8, wat alweer incorrect is..
Waar zit mijn fout? (of, wat eigenlijk onmogelijk is, zit Thabit fout??)
De rest snap ik trouwens nu
Da's het probleem van Collatz.quote:Op zondag 7 maart 2004 19:47 schreef Oud_student het volgende:
Ik heb zelf wel eens het volgende algorithme onderzocht (gespeeld met)
Neem een willekeurig geheel positief getal X > 1
Als X = 1 dan stop,
Als X deelbaar is door 2 dan X := X / 2 anders X := 3X + 1
De (onbewezen ?) stelling is dat dit algoritme voor elke X > 1 uit N termineert
Als je hiervoor een programmaatje schrijft, dan zie je dat voor sommige waarden van X
de uitkomst eerst heel groot wordt om vervolgens toch op 1 uit te komen.
Misschien is deze stelling te bewijzen, zo niet mischien voor bepaalde deelverzamelingen van N
Een onderzoek zou kunnen zijn om te kijken welke algoritmen van dit type termineren
en welke niet.
Dus de algemene vorm:
X> 1
X =1 dan stop
X deelbaar door P dan X := X / P anders X:= QX + 1
Voor welke P en Q termineert de algorithme.
Het probleem in de getal theorie dat een gek meer kan vragen dan 10^10 wiskundigen
in 10^10 jaar kunnen beantwoorden
![]()
Ik dacht hier ook zo over. Maar nu ik weet dat het een naam heeft, probleem van Collatz,quote:Op zondag 7 maart 2004 22:22 schreef thabit het volgende:
Wat betreft perfecte getallen en 3x+1-problemen: dat lijken mij geen geschikte onderwerpen voor een scriptie. Dit zijn volkomen ongrijpbare problemen waar behalve wat elementair bewijsbare dingen weinig over bekend is. Zoek iets waar wat meer theorie in zit.
Ja, maar wat er allemaal over gevonden is is over het algemeen vrij elementair.quote:Op donderdag 11 maart 2004 00:37 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik dacht hier ook zo over. Maar nu ik weet dat het een naam heeft, probleem van Collatz,
zie ik dat er behoorlijk wat op internet staat, er zijn zelf diverse seminars over dit onderwerp.
ook is er een prijs voor degene die het probleem oplost.
quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:43 schreef Haushofer het volgende:
Ehhmm...wat betekende mod ook alweer? modulo? Hoeveelheid van ?
quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:51 schreef thabit het volgende:
We gaan het modulo-rekenen bespreken.
Eerst even een notatie invoeren: als m en n gehele getallen zijn, dan zeggen we dat n deelbaar is door m als er een geheel getal k bestaat met n=km. We zeggen in dat geval ook wel dat n een veelvoud is van m. Ook wel dat m een deler is van n of "m deelt n". Verschillende uitspraken voor hetzelfde idee, dat we noteren als
m|n.
In een ander topic, dat ik nu niet kan vinden vanwege de uitgeschakdelde search, ben ik hier wat dieper op ingegaan. We gaan nu iets bespreken dat daar nog niet is gedaan: het modulo-rekenen. Als m een geheel getal is, dan zeggen we "a is congruent met b modulo m" als m|a-b. We noteren dit met
a=b mod m,
waarbij we eigenlijk een = met 3 streepjes moeten gebruiken maar dat zit niet op m'n toetsenbord. We zouden a=b mod m ook kunnen zien als "a en b geven beide dezelfde rest bij deling door m". Zeer belangrijk zijn de volgende eigenschappen:
Als a=b mod m en c=d mod m, dan is:
a+c=b+d mod m,
a-c=b-d mod m,
ac=bd mod m.
Het bewijs van deze eigenschappen laat ik als opgave aan de lezer om te toetsen of hij/zij de stof tot nu toe begrepen heeft.
Een eenvoudige doch leuke toepassing van dit modulo-rekenen is de volgende: stel we hebben een geheel getal n, en vervolgens berekenen we de som van de cijfers, laten we die S(n) noemen. Dan is
n=S(n) mod 9.
In het bijzonder kunnen we dus nagaan of een getal deelbaar is door 9 door na te gaan dat de som van de cijfers deelbaar is door 9.
Het bewijs gaat als volgt: als n=akak-1...a0 in decimale notatie (dus ak is het eerste cijfer, ak-1 het tweede cijfer etc), dan is
n=10kak+10k-1ak-1+...+a0.
Nu is 10=1 mod 9 en door bovenstaande rekenregels voor het modulorekenen toe te passen zien we dus dat
n=10kak+10k-1ak-1+...+a0=1kak+1k-1ak-1+...+a0=ak+ak-1+...+a0=S(n) mod 9.
Kort gezegd: rest bij deling. Dus 13 modulo 5 is 3, omdat 13 = veelvoud van 5 plus 3.quote:Op donderdag 11 maart 2004 09:43 schreef Haushofer het volgende:
Ehhmm...wat betekende mod ook alweer? modulo? Hoeveelheid van ?
Wat wilde je anders doen ?quote:Op donderdag 18 maart 2004 21:46 schreef Pietjuh het volgende:
Hier meldt zich een eertejaars natuur/wiskundige, die nog zit te twijfelen of hij doorgaat met wiskunde of natuurkunde of allebei.
Ik vind het moeilijke beslissingquote:Op donderdag 18 maart 2004 21:56 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wat wilde je anders doen ?
Ik ga het ook gewoon proberen om het te doen. Die extra colleges die ik dan heb gevolgd kunnen nooit kwaad denk ik maarquote:Op zaterdag 20 maart 2004 15:54 schreef Haushofer het volgende:
Als je allebei kunt, zou ik dat zeker doen ! Denk er zelf ook over om extra wiskundevakken te volgen, ben zowat de enige in mn jaar die wiskunde net zo boeit als natuurkunde. Ben nu Quantumfysica aan t volgen, en daarbij zie je eindelijk waar je al die 6 wiskundevakken voor hebt gevolgd ( Ej je wilt het als het even kan wel kunnen toepassen, als natuurkundige ) Anders kun je later toch nog altijd één studie laten vallen? ( of zodra je dubbel college geld moet gaan betalen..:(
)
Zij stellen een van de meest fundamentele vragen over het bestaan van wiskundige entiteiten.quote:Op maandag 22 maart 2004 15:11 schreef speknek het volgende:
Wat vinden jullie:
Intuïtionisten, neukers op de vierkantie centimeter of de ware aard van de wiskunde?
syntactisch lijkt mij het juist, de vraag is alleen betekent dit wat wiskundige gezien.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:25 schreef speknek het volgende:
Semantisch of syntactisch?
Niet dat ik weet, misschien loop ik achter.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:34 schreef speknek het volgende:
Maar er is wel een methode om het te verifiëren toch?
Een wiskundige denkt sowieso zelden in termen van 'waar'. Hij is er niet in geinteresseerd wat waar is, het gaat juist om datgene wat vanuit bepaalde regels kan worden afgeleid. 'Waarheid' is meer een idee dat natuurkundigen graag gebruiken, maar die denken dan ook dat ze God zijn.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:25 schreef speknek het volgende:
(jaja in het laatste geval spreek je van afleidbaar en niet van 'waar', thabit....)
Ik denk toch niet dat je kunt ontkomen aan waarheid of onwaarheid, per slot van rekening gebruik je de logica bij wiskundige afleidingen. En als je een wiskundig systeem "van buiten" bekijkt, danquote:Op maandag 22 maart 2004 16:51 schreef thabit het volgende:
[..]
Een wiskundige denkt sowieso zelden in termen van 'waar'. Hij is er niet in geinteresseerd wat waar is, het gaat juist om datgene wat vanuit bepaalde regels kan worden afgeleid. 'Waarheid' is meer een idee dat natuurkundigen graag gebruiken, maar die denken dan ook dat ze God zijn.
Ik ben lostquote:Op maandag 22 maart 2004 17:02 schreef speknek het volgende:
Filosofen, zou ik zeggen. Het is epistemologie. De afleidbaarheid voor wiskundigen is etymologisch gezien ook niets meer dan een geabstraheerde isomorfie van cognitie door waarheidswaardes. Wiskunde en filosofie zitten dan ook niet ver van elkaar.
(dure woorden
)
Dat is op zich wel waar, maar dit is wel weer een uitspraak die gaat over afleidbaarheid en niet over waarheid. Waarheid van een uitspraak kun je niet aantonen zonder (expliciet danwel impliciet) de afleidbaarheid aan te tonen, tenzij je, net als de intuitionisten, je afleidingsregels gaat lopen afzwakken.quote:Op maandag 22 maart 2004 17:07 schreef Oud_student het volgende:
[..]
"In theorie T is x afleidbaar", en zo'n uitspraak is dan volgense de klassieke logica of waar of niet waar.
een methode die bestaat uit 10^10 stappen is geen oneindige methode.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:43 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Wittgenstein en ik denk ook de intiutionisten zeggen:
Een oneindige methode is geen methode
klopt. aanbid mij.quote:Op maandag 22 maart 2004 16:51 schreef thabit het volgende:
[..]
Een wiskundige denkt sowieso zelden in termen van 'waar'. Hij is er niet in geinteresseerd wat waar is, het gaat juist om datgene wat vanuit bepaalde regels kan worden afgeleid. 'Waarheid' is meer een idee dat natuurkundigen graag gebruiken, maar die denken dan ook dat ze God zijn.
Ja. Maar hoe wil je waarheid aantonen zonder afleidbaarheid aan te tonen?quote:Op maandag 22 maart 2004 17:17 schreef speknek het volgende:
Eh, afleidbaarheid is toch enger dan semantische waarheid? M.a.w. als het afleidbaar is, is het toch sowieso waar? Volgens de klassieke logica, althans.
Je verwerpt Gödel?quote:Op maandag 22 maart 2004 17:18 schreef thabit het volgende:
Ja. Maar hoe wil je waarheid aantonen zonder afleidbaarheid aan te tonen?
Leg eens uit waarom je dit denkt?quote:Op maandag 22 maart 2004 17:23 schreef speknek het volgende:
[..]
Je verwerpt Gödel?
Even goed lezen, 10^10 is slechts een voorbeeld. Hoelang moet je dan doorgaan volgens jou ?quote:Op maandag 22 maart 2004 17:15 schreef MALLENS het volgende:
een methode die bestaat uit 10^10 stappen is geen oneindige methode.
Het is een langdurige methode misschien, maar geen oneindige.
Je zou ook kunnen zeggen, Wittgenstein geeft te snel op.
Dus dan ben je een intiutionist, immers voor jou bestaat iets pas al je het afgeleid hebt.quote:Op maandag 22 maart 2004 17:13 schreef thabit het volgende:
Dat is op zich wel waar, maar dit is wel weer een uitspraak die gaat over afleidbaarheid en niet over waarheid. Waarheid van een uitspraak kun je niet aantonen zonder (expliciet danwel impliciet) de afleidbaarheid aan te tonen, tenzij je, net als de intuitionisten, je afleidingsregels gaat lopen afzwakken.
Ik verwerp geen keuze-axioma of bewijzen uit het ongerijmde.quote:Op maandag 22 maart 2004 17:48 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Dus dan ben je een intiutionist, immers voor jou bestaat iets pas al je het afgeleid hebt.
Alleen wat geconstrueerd / afgeleid kan worden is waar.
OK, maar wat een belangrijk punt is voor de intiutiionisten, is het bewijzen door constructie.quote:Op maandag 22 maart 2004 17:51 schreef thabit het volgende:
Ik verwerp geen keuze-axioma of bewijzen uit het ongerijmde.
Dit is niet helemaal waar. Als a in de klassieke logica bewijsbaar is, dan is niet niet a in de intuitionistische logica bewijsbaar.quote:Op maandag 22 maart 2004 18:17 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Bewijzen uit het ongerijmde kunnen dacht ik altijd omgezet worden naar een "positief" bewijs.
Inderdaad, je kunt de negatie wel introduceren, maar niet elimineren.quote:Op maandag 22 maart 2004 18:28 schreef thabit het volgende:
Dit is niet helemaal waar. Als a in de klassieke logica bewijsbaar is, dan is niet niet a in de intuitionistische logica bewijsbaar.
Ik heb je inmiddels vergeven, Oud_student.quote:Op zondag 7 maart 2004 18:29 schreef Oud_student het volgende:
Is dit dezelfde Ramsey die o.a. met Wittgenstein lid was van de Wiener Kreiss ?
De kans is log 10 - log 9 = log(10/9), maar dit is totaal niet triviaal volgens mij. Je hebt er wel intuïtieve argumenten voor, maar het harde bewijs vereist wel een paar ingewikkelde ideeën.quote:Op donderdag 8 april 2004 17:20 schreef Oud_student het volgende:
Even een vraag voor de echte wiskundige.
Volgens het keuze axioma, is het mogelijk om een element uit een oneindige verzameling te kiezen
Dus je kunt ook een getal uit de verzameling van natuurlijke getallen (N) kiezen
Kun je ook een willekeurig getal uit N kiezen?
Zo ja, wat is dan de kans, dat dit getal begint met een 9 ?
Zolang je geen kansverdeling hierop definieert kun je sowieso niets zeggen over deze kans.quote:Op donderdag 8 april 2004 17:20 schreef Oud_student het volgende:
Even een vraag voor de echte wiskundige.
Volgens het keuze axioma, is het mogelijk om een element uit een oneindige verzameling te kiezen
Dus je kunt ook een getal uit de verzameling van natuurlijke getallen (N) kiezen
Kun je ook een willekeurig getal uit N kiezen?
Zo ja, wat is dan de kans, dat dit getal begint met een 9 ?
(ik heb het antwoord ooit eens gezien en het was niet 1/9)
zij x < n+1. De kans dat x gekozen wordt is 1/n, dus de kansverdeling is uniform.quote:Op donderdag 8 april 2004 17:31 schreef thabit het volgende:
Zolang je geen kansverdeling hierop definieert kun je sowieso niets zeggen over deze kans.
Maar je bedoelt waarschijnlijk (log(10)-log(9))/log(10)=0.0458.
Dat verhoudt zich daar niet toe. Het is een stelling uit de kansrekening of distributietheorie (welke weet ik niet) dat er geen uniforme verdeling bestaat voor het platte vlak. (Er bestaat er ook geen voor de gehele R, volgens mij.) Aangezien de enige "natuurlijke" verdeling de uniforme is, is er dus geen eenduidigheid over welke methode/distributie je aanneemt om drie punten te kiezen.quote:Op donderdag 8 april 2004 18:30 schreef Oud_student het volgende:
Er is een soortgelijk probleem van Lewis Carrol: wat is de kans, dat een willekeurige driehoek stomphoekig is? Ik vond de oplossing van Dodgeson elegant en overtuigend, maar later las ik dat het niet zonder meer mogelijk was om 3 willekeurige punten in een plat vlak te kiezen.
Hoe verhoudt zich dit nu met het keuze-axioma ?
Bestaat er wel een uniforme verdeling voor de natuurlijke getallen? Zo ja, dan kun je voor het driehoek probleem de oplossing willekeurig dicht benaderen, door ipv R2 Q2 te nemen. aangezien er een 1 op 1 functie tussen Q2 en N bestaat.quote:Op donderdag 8 april 2004 18:56 schreef Koekepan het volgende:
Dat verhoudt zich daar niet toe. Het is een stelling uit de kansrekening of distributietheorie (welke weet ik niet) dat er geen uniforme verdeling bestaat voor het platte vlak. (Er bestaat er ook geen voor de gehele R, volgens mij.) Aangezien de enige "natuurlijke" verdeling de uniforme is, is er dus geen eenduidigheid over welke methode/distributie je aanneemt om drie punten te kiezen.
Het keuze-axioma zegt niet hoe je aan de keuze functie komt, maar zegt alleen maar dat die bestaat.quote:Het keuze-axioma is een (controversieel) axioma uit de verzamelingenleer, dat helaas nodig is om enkele resultaten over lichamen af te leiden, bijvoorbeeld het resultaat dat elke eindige algebraïsche uitbreiding een (unieke) afsluiting bezit.
Dank je wel.quote:Op donderdag 8 april 2004 17:27 schreef Koekepan het volgende:
Ik heb je inmiddels vergeven, Oud_student..
Hier volgt een vertaling van die pagina naar voor mij persoonlijk net iets overtuigendere wiskunde:quote:Op donderdag 8 april 2004 21:40 schreef Koekepan het volgende:
Ik weet niet precies hoe het zit met die distributies, maar iets zegt me dat die truc met N en Q² op de een of andere manier niet opgaat.
Hier vind je trouwens meer over dat fenomeen met de begincijfers: http://mathworld.wolfram.com/BenfordsLaw.html, maar de echte bron was mijn geheugen.. (Die van thabit ook, neem ik aan. Zijn geheugen dan, hè.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |