abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:15:56 #1
16976 Fling
Fan o' man
pi_17539335
Mening gevraagd...
Als ik met een vriend of een vriendin iets ga doen, dan komt het meestal wel zo uit dat de ene keer de één rijdt en de andere keer de ander. Maar ik heb ook vrienden die geen auto hebben en ik merk dat ze het allemaal vrij normaal vindt dat jij dan altijd rijdt, hen altijd ophaalt en ook weer wegbrengt. Benzinegeld wordt niet aangeboden en dat jij dan nooit een biertje kan drinken, staan ze ook niet bij stil.
Vanavond komt er een vriendin met de trein naar me toe en belt me net op of ik haar even van het station kan halen (10 minuten lopen). Deze week vroeg ze ook of ik haar morgen (ze blijft slapen) even naar haar ouders kon brengen want "met de trein is zo'n gedoe". Dat is ook niet zo ver hier vandaan (ik schat 20km) maar de vanzelfsprekendheid waarmee ze dat verwacht irriteert me. Het is toch 40 km bij elkaar, het kost me minstens een half uur en die auto loopt ook niet op water. En zo gaat dat eigenlijk bij al die 'autoloze' vrienden; alsof ze vinden dat jij maar mazzel hebt dat je een auto hebt en wanneer ze wat met jou gaan doen, daar ongelimiteerd gebruik van kunnen maken.
Dus ik zit me hier eigenlijk af te vragen of ik nou een kinderachtige zeikerd ben of dat het toch vreemd is dat er zo vanzelfsprekend van me wordt verwacht dat ik als hun persoonlijke chauffeur fungeer. Wat vinden jullie? En als het inderdaad niet normaal is, hoe raad je me aan om hiermee om te gaan? Ik wil de avond niet verzieken door hier een punt van te maken maar het begint me ondertussen toch aardig te storen...

Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:18:17 #2
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_17539387
ga dan fietsen
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:19:16 #3
62471 SnookieMJ
Ya Damn Skippy
pi_17539408
gewoon een vast bedrag vragen als ze mee willen rijden. een bedrag wat volgens jou redelijk is. ze zullen hier denk ik wel akkoord mee gaan, bij mij is het ook zo gegaan. als ze echt moeilijk gaan doen zijn het geen vrienden maar profiteurs.
Op vrijdag 17 juni 2005 20:22 schreef Echtwelkloon het volgende:
Ik heb wat pauper lemmings gezien in mijn tijd, maar dit slaat alles. :')
pi_17539441
Eerlijk zijn. En gewoon eens zelf benzine geld vragen. Het geld groeit jou toch ook niet op je rug. En als jij eens niet wilt rijden en ook een biertje wilt drinken is toch heel normaal gewoon allemaal eerlijk zeggen. Ik vind het wel een beetje asociaal dat ze niet vragen wat jij voor de benzine moet hebben.
pi_17539464
Kan me dit goed voorstellen. Wij hebben er goede afspraken over gemaakt. Kosten van de benzine worden betaald door de inzittenden (excl degene die rijdt als compensatie voor het rijden en dus het nuchter blijven). Prima regel, als iemand het er niet mee eens is dan blijft hij/zij gewoon lekker thuis. Nog nooit problemen over gehad.

Het moet niet vanzelfsprekend zijn dat altijd dezelfde mensen elk weekend weer iedereen thuis ophalen, nuchter blijven, mensen thuis afzetten en dat er dan niet eens wat te drinken of benzinegeld wordt aangeboden.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_17539473
Zeg het ze, of doe wanneer hun een auto hetzelfde terug;)
pi_17539475
Tja, als het echte vrienden zijn zullen ze heus wel begrijpen dat je er mee zit. Soms moeten mensen alleen even wakker worden geschut bij dit soort zaken. Ik ken dit fenomeen zelf ook wel een beetje namelijk.

Wat ik zou doen is eerst afspreken dat ze zo nu en dan een bedrag aan je geven voor het rijden. Heeft dit als gevolg dat ze je een keer 5 euro geven en daarna niks meer, breng het dan opnieuw aan en geef dan te kennen dat je het erg vervelend vindt. Dit zou ik alleen niet nu gelijk al doen; gewoon rustig beginnen, kijken hoe het loopt, daarna kan je altijd nog uit je vel springen
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:22:06 #8
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_17539478
Zeg er eens gewoon wat over?
ipv hier een topic te openen?
pi_17539537
of zeggen van dat je krap bij kas zit en dat je dus niet wilt rijden omdat je het geld nodig hebt voor benzine voor de rest van de week. Kijken of ze aanbieden van wij willen wel benzine mee betalen.

Ik weet van me eigen als ik met mensen mee rij dat ik altijd vraag van wat ze voor de benzine willen hebben. Is toch vrij normaal lijkt me.
pi_17539538
Ik ken het verhaal en het gevoel. Heb ook zo'n fase gehad, tegenwoordig ben ik al heel wat jaartjes verder en hebben vrijwel alle vrienden zelf een auto. (vergeet ook je partner niet; mijn vriendin heeft nu zelf ook een ruim jaar een eigen auto, daarvoor was ik ook taximan/vriend)

Ik heb me net als jou ook wel eens ernstig geergerd op een avondje na een soortgelijk verzoek in de trend van 'pick me up want het is zo koud'. Zat toen in de auto al onderweg toen ik hierover nadacht en eigenlijk pissig werd. Heb toen de auto gewoon aan de kant van de weg gezet in een parkeervak en ben gaan lopen (anderhalf kilometer of zo) om af te koelen. Eenmaal bij die vriend kreeg ik de klacht 'wat duurde dat lang, waar bleef je?'.

Gaf toch een voldoening, ook al moest ik zelf met die vriend mee naar huis lopen. Hij mocht z'n eigen bagage dragen natuurlijk... Zijn met een taxi uit geweest en hebben daarvan de kosten gedeeld. Ik was misschien duur uit, maar wel voldaan en dronken

edit: vergeten te vermelden: Ik heb als reden dat ik zo laat kwam (en te voet) gegeven dat de auto 'niet meer wilde'. Werkte prima, volgende dag weer opgehaald

[ Bericht 10% gewijzigd door 1-0-Ed op 06-03-2004 19:33:52 ]
Gravity sucks...
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:26:19 #11
37225 BAC
Lekker hoor..........
pi_17539574
Misschien ben je ook wel een beetje een zeikerd!

Die kleine dingetjes moeten kunnen. Natuurlijk als je gaat stappen kan jij ook zeggen: ik rijd niet ik zuip. Dan vinden zij dat echt niet erg hoor.
  Milf zaterdag 6 maart 2004 @ 19:26:25 #12
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_17539582
wij hebben de afspraak met uitgaan bv dat als ik rij.. mijn avond door de rest word betaals... die paar cola

en ik heb ook van die mensen gehad die me dan vroegen ( tijdens uitgaan en die niet met ons meereden ) of ik ze naar huis wou brengen. ja daahaaag.... je pakt maar een taxi of gaat op de fiets.. maar ik ben je chaauffeur niet zeg
moet niet gekker worden.

en tegen die vriendin zou ik gewoon zeggen dat het jou ook geld kost. dan betaald ze het berdag maar wat ze eigenlijk voor de trein kwijt was aan je.....
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:26:27 #13
85962 ioko
I Appear Missing
pi_17539583
Ik heb hetzelfde probleem wel eens meegemaakt. Gewoon aankaarten En het is helemaal niet vreemd om benzinegeld te vragen, zolang je geen eisen stelt, zullen je vrienden doorgaan met dit niet zo social gedrag, succes
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_17539603
Wij betalen altijd de entree voor diegene die rijdt. Werkt ook uitstekend.
pi_17539636
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:27 schreef avw1982 het volgende:
Wij betalen altijd de entree voor diegene die rijdt. Werkt ook uitstekend.
Niet altijd. Als wij naar een discotheek gaan die 100 km verder is dan is degene die rijdt niet gecompenseerd met een tientje entree.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:31:33 #16
16976 Fling
Fan o' man
pi_17539693
Dat benzinegeld vragen, daar zit natuurlijk wel wat in. Maar het zijn altijd van die kleine roteindjes en om nou 2 euro te gaan vragen... Het gaat me meer om de vanzelfsprekendheid dan om het geld en daarom vind ik het ook moeilijker om aan te kaarten. Ik wil geen geld, ik wil dat ze gewoon de trein pakken als dat kan of niet te beroerd zijn om die tien minuten te lopen. Maar zoals ik al zei, hoe moet je dat nou aanpakken zonder bij voorbaat de avond al te verzieken. Hoe had ik net op dat telefoontje moeten reageren? "Nee, ik kom je niet halen, ik moet je altijd halen, je loopt maar"?
pi_17539740
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:31 schreef Fling het volgende:
Dat benzinegeld vragen, daar zit natuurlijk wel wat in. Maar het zijn altijd van die kleine roteindjes en om nou 2 euro te gaan vragen... Het gaat me meer om de vanzelfsprekendheid dan om het geld en daarom vind ik het ook moeilijker om aan te kaarten. Ik wil geen geld, ik wil dat ze gewoon de trein pakken als dat kan of niet te beroerd zijn om die tien minuten te lopen. Maar zoals ik al zei, hoe moet je dat nou aanpakken zonder bij voorbaat de avond al te verzieken. Hoe had ik net op dat telefoontje moeten reageren? "Nee, ik kom je niet halen, ik moet je altijd halen, je loopt maar"?
Dat is idd moeilijk. Maar als het echte vrienden zijn dan snappen ze en acepteren ze dit.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:34:53 #18
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_17539769
Het is wel een moeilijk probleem, ik merk in mijn vriendengroep dat het ook wel makkelijk is dat het ik een rijbewijs en een auto heb. Maar ik doe er eigenlijk nooit moeilijk over (misschien omdat mijn baas een redelijk aantal overkilometers betaald) maar eens in de zoveel tijd dan wordt ineens de hele avond voor mij betaald of we gaan met een aantal iets leuks doen en dat wordt dan voor mij ook betaald. Nou dan speel ik niet kiet, wat maakt het uit, anders zit ik alleen in de auto of met vier man. En als ze erop rekenen dat ik met de auto ben en ik ben met de fiets dan is dat heel jammer voor ze....
En daar heeft tot op heden nog nooit iemand moeilijk over gedaan.
Live life to the Ender :D
pi_17539782
Echte vrienden of niet, het valt nooit in goede aarde als je zegt: 'ik kom niet, je loopt maar'....

Beetje tact mag ook wel natuurlijk...
Gravity sucks...
pi_17539813
gewoon zeggen als je moet bobben dat je van iedereen twee drankjes krijgt
Believe What You Want To Believ I can Only Show You The Door ..::Matrix:::..
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:38:09 #21
65918 IBAZ
broeinest
pi_17539865
ben jij zo bang voor je vrienden dat je niet met ze durft te praten ?
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:39:50 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_17539904
'Tuurlijk.. hips... kom je zo ...hips... ophalen. Maar eerzt nog een glaasje ...hipz... wodka.' Moet je eens zien hoe snel ze de benenwagen neemt.

Maar serieus: zolang jij het niet aankaart, blijft het een probleem. Je kunt toch op een vriendelijke manier zeggen dat het je ietwat dwars zit?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:40:29 #23
80536 Jig
Klere kachel!
pi_17539922
Gewoon even serieus worden (en dat dus ook zeggen, 'ehm ik wil ff wat serieus zeggen') en dat uitleggen dat je je eraan irriteerd, als het echte vrienden zijn begrijpen ze dat wel. Maar hou wel als hoofdpunt van je gesprek dat je het niet kwaad bedoelt ('No offense, maar ik erger me er gewoon beetje aan dat ik altijd moet rijden. Stel je is voor dat jij...'). Zoals ik al zei, als het echte vrienden zijn begrijpen ze je wel, anders zijn het vieze profiteurs.

Fietsen is zoiezo gezonder
asd
pi_17539946
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:38 schreef IBAZ het volgende:
ben jij zo bang voor je vrienden dat je niet met ze durft te praten ?
Krijg een beetje het idee dat we hier te maken hebben met de loopjongen (of in dit geval taxichauffeur) van een vriendengroepje. Zo komt het wel over.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:42:59 #25
16976 Fling
Fan o' man
pi_17539982
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:35 schreef 1-0-Ed het volgende:
Echte vrienden of niet, het valt nooit in goede aarde als je zegt: 'ik kom niet, je loopt maar'....

Beetje tact mag ook wel natuurlijk...
Zo zou ik het ook niet exact gezegd hebben, een beetje tact bezit ik gelukkig nog wel
Maar misschien moet ik het morgen maar zeggen, voordat ze gaat. Ik weet niet of we met de auto weggaan vanavond maar anders inderdaad vragen of ze de parkeergarage wil betalen of zo. En voor de overigen verzin ik tegen die tijd nog wel wat. Het advies dat zij dan een extra rondje geven o.i.d. is ook wel goed idee. Maar ja, wat ik al zei, dat geld maakt me nog niet eens zoveel uit. Het is meer van 'jij hebt een auto dus kun je me mooi even halen en brengen, wat handig toch'.
pi_17540001
Is blij dat ik geen auto heb .. Maar als je slim bent dan vraag je toch geld voor de benzine..
En zoals die vriendin van je komt ze kan ook de bus nemen voor dat pokke stukkie en als ze naar ma en pa wilt dan gaat ze toch met de trein jij hoeft toch niet mee
In the beginning God created the heaven and the earth. And the earth was without form...
pi_17540007
Gewoon een hint geven in de trant van :

Ik ben geen taxi en geen sinterklaas, beste maat.
Lambo of Rekt
pi_17540083
Als je gewoon zegt dat je niet wil rijden omdat je anders niet kan zuipen, zullen ze je dat echt niet aanrekenen hoor. Anders zijn het ook geen echte maten.

En tegen dat vriendinnetje zeg je gewoon bijdehand dat ze maar moet gaan lopen met haar dikke reet.
pi_17540106
Mja, ik vind het eerlijk gezegd een beetje gezeik. Ik weet dat autorijden duur is, maar als je iets irritant vindt, moet je het gewoon zeggen. Als je niks zegt, wordt het vanzelfsprekend, en blijf je je ergeren.

Wat betreft het geld:

Ik zou idd geen geld vragen voor die kleine ritjes. Als je assertief genoeg bent om nee te kunnen zeggen, zeg gewoon nee. Daarentegen, als het goede vrienden zijn die het waarderen vind ik niet dat je daarover een punt moet maken. Iemand naar huis brengen als die komt slapen, mja... Als het je vriendin is of een vrouw, vind ik het wel zo galant om die persoon terug naar huis te rijden ipv haar met de trein te laten gaan (tenzij ze het wil), maar das mijn mening. Avondje stappen is simpel, gewoon verrekenen met een aantal frisdrankjes en/of entree. Denk niet dat er veel mensen zijn die dat geen goede regeling vinden.

Wat betreft het ophalen:

Een goede smoes is 'Kan je niet ophalen want ik heb net 2 biertjes op' ofzo of gewoon eerlijk 'Vind je het erg om deze keer te lopen?'. Dat een aantal keer herhalen en de persoon in kwestie is zodanig geconditioneerd dat deze in het vervolg wel gaat lopen.

Als je met vrienden gaat stappen:

Zeg gewoon eerlijk 'Laten we met de taxi/trein/bus/lopend/fiets gaan, want ik wil graag eens een keertje drinken, en dat gaat niet samen met autorijden' of als je andere vrienden hebt die ook een auto hebben hun ook eens laten rijden ('Kan deze keer iemand anders de BOB zijn?')

Als dit alles je niets lijkt, kan je natuurlijk ook gewoon een taximeter in je auto plaatsen.
pi_17540127
Ik heb ook geen auto en als ik met een vriend mee rijd betaal ik de benzine. Vind ik persoonlijk dood normaal. Gewoon het met haar/hem er over hebben. Je moet er toch gewoon over kunnen praten.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 19:54:18 #31
66325 Sann_e
Vliegende Koe
pi_17540245
ik denk niet dat je er een probleem van moet maken als het je vriendelijk gevraadg wordt. per slot van rekening zijn het toch je vrienden! en asl het nu echt de spuitgaten uitloopt, kun je ze er toch gewoon op wijzen? gewoon op een normale en fatsoendelijke manier vertellen dat het jou ook benzine en tijd kost. daar zullen ze dan heus niet zo moeilijk over doen. en met het openbaar veroer reizen IS ook vaak een heel gedoe!
rasechte trut
pi_17540286
quote:
en met het openbaar veroer reizen IS ook vaak een heel gedoe!
Tien minuutjes lopen is toch niet zo'n probleem. Ik zou dan niet constant vrienden gaan bellen in elk geval.
pi_17540291
Je kan ook een keertje gaan tanken waar ze bij zijn, misschien valt bij hen het kwartje als je je portemonnee pakt en laat weten wat een volle tank kost

Of bij de parkeergarage zeggen dat jij de auto wel even voor rijdt, als zij even de automaat regelt
Zolang er was is, is er leven.
pi_17540479
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:15 schreef Fling het volgende:
Mening gevraagd...
...
Dus ik zit me hier eigenlijk af te vragen of ik nou een kinderachtige zeikerd ben of dat het toch vreemd is dat er zo vanzelfsprekend van me wordt verwacht dat ik als hun persoonlijke chauffeur fungeer. Wat vinden jullie? En als het inderdaad niet normaal is, hoe raad je me aan om hiermee om te gaan? Ik wil de avond niet verzieken door hier een punt van te maken maar het begint me ondertussen toch aardig te storen...
Nou, ik ben helaas niet de gelukkige eigenaar van een heilige koe, maar ik ben het wel met je eens. Ik zou me jouw situatie wel kunnen voorstellen en ik kan me wel indenken dat ik een keer "nee" zou zeggen. Of om geld te vragen (voor benzine, verzekeringspremie, parkeergeld, houderschapsbelastijng). Of om voor te stellen om maar met de trein/taxi te gaan om zo te laten merken dat het niet vanzelfsprekend is dat IK (of JIJ) voor vervoer mag zorgen. Dat mag je naar mijn mening best ter sprake brengen. Vrienden zullen dat accepteren en wellicht inzien dat jij niet altijd de Bob wil zijn.

Hebben je 'autoloze' vrienden/vriendinnen wel rijbewijzen? In dat geval zou je voor kunnen stellen dat elke keer iemand anders rijdt, zodat jij ook lekker aan de drank kunt.
quote:
Deze week vroeg ze ook of ik haar morgen (ze blijft slapen) even naar haar ouders kon brengen want "met de trein is zo'n gedoe"
Anders neemt ze rijlessen en koopt ze daarna een auto. OV'en is een keuze en dat het dan een gedoe is...tsja...het betekent niet dat jij haar om de haverklap mag gaan ophalen. Bovendien: 10 minuten lopen is nog niet zo erg!

[ Bericht 13% gewijzigd door RubberenRobbie op 06-03-2004 20:09:20 (Toevoeging over het gedoe van OV) ]
pi_17540622
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:42 schreef Fling het volgende:

[..]

Zo zou ik het ook niet exact gezegd hebben, een beetje tact bezit ik gelukkig nog wel
Maar misschien moet ik het morgen maar zeggen, voordat ze gaat. Ik weet niet of we met de auto weggaan vanavond maar anders inderdaad vragen of ze de parkeergarage wil betalen of zo. En voor de overigen verzin ik tegen die tijd nog wel wat. Het advies dat zij dan een extra rondje geven o.i.d. is ook wel goed idee. Maar ja, wat ik al zei, dat geld maakt me nog niet eens zoveel uit. Het is meer van 'jij hebt een auto dus kun je me mooi even halen en brengen, wat handig toch'.
Wellicht kun je morgen ff meelopen naar het station. Kun je nog even met je vriendin wat uitwisselen voordat je afscheid neemt en wellicht vindt zij het ook wel even lekker om naar het station te lopen. Wat al vaker is gezegd hier: als je het niet vertelt, zullen je vrienden en je vriendin niet weten dat je liever niet elke keer komt voorrijden als privé-chauffeur.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 20:16:35 #36
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_17540694
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 05:32:57 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_17544149
ik ben hier ook de lokale gekke henkie wat betreft het voor taxi spelen, maar vind het niet echt erg. dat heeft wel met omstandigheden te maken. in de auto van mijn pa mag in ongelimiteerd kostenloos rijden (nou ja wat is ongelimiteerd op texel) en idem in de auto van de baas. daarbij komt nog dat ik wel van autorijden hou.

qua de bob spelen: dat doe ik 1 keer per zomer gratis en voor niets, en de rest van de tijd fietsen ze maar. het kan te gek ook. in de kroeg staan met een sjuutje is echt niks voor mij. mijn vrienden zijn al lang blij dat ik 1 keer die ontbering wil doorstaan dus klaar weer.
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:35:35 #38
18809 woutbout
whieeeeeeeeeeee
pi_17545555
bekend probleem taxi mrtje spelen zeker als het een leuke meid is en het word zo gewoontjes maar iets voor terug krijgen ho maar en als je het dan aankaart is het van ja je hebt gelijk blablabla maar ondertussen hoor je van : pff zat die te miepen over die paar ritjes
ook al drink je niet is het ook wel eens gein als je niet hoeft te rijden + truukje van lopend naar uitgaans zooi tegaan blijft leukste :> die gezichten zijn goud waard hehe moeten ze ook gaan lopen of taxi bellen ja je zal moe worden van paar km lopen
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:38:01 #39
62182 Georges
That's the shit
pi_17545619
Gebruik allereerst eens een keer wat meer enters, zucht.
Voor de rest, laat je vrienden wat vaker lopen of verzin een smoes dat je je auto niet kan gebruiken.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
  zaterdag 6 maart 2004 @ 23:56:27 #40
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_17546150
Ik heb een auto van de zaak en een tankpasje dus benzinekosten zijn geen argument om over te vallen.
Kilometers was voorheen een argument omdat al die ritten van het thuisbrengen bij elkaar opgeteld er voor kon zorgen dat ik boven een aantal km's kwam zodat ik meer belasting moest betalen. Aangezien de belastingregels zijn aangepast zijn km's ook geen argument meer.
Blijven er 2 argumenten over, ik wil niet rijden of ik wil drinken.
En als ik wil drinken of niet rijden moet ik dat zelf aangeven, want mn vrienden zonder auto zullen nooit is zeggen heej je rijd al zo vaak laten we met het openbaar vervoer gaan want dan kan jij ook is drinken. Beetje lullig maar ja...
Je gaat je bijna afvragen zouden ze je ook meenemen als je geen auto had??

pi_17547729
je laat je gewoon naaien, als vrienden hele tijd verwachten dat ik rij zeg ik altijd gewoon dat ik geen taxi ben. Maak ze duidelijk dat je het niet op prijs stelt dat ze continu gebruik van je maken.
Good morning! And in case I don't see you: good afternoon, good evening and good night!
pi_17548741
quote:
Mening gevraagd...
Als ik met een vriend of een vriendin iets ga doen, dan komt het meestal wel zo uit dat de ene keer de één rijdt en de andere keer de ander. Maar ik heb ook vrienden die geen auto hebben en ik merk dat ze het allemaal vrij normaal vindt dat jij dan altijd rijdt, hen altijd ophaalt en ook weer wegbrengt. Benzinegeld wordt niet aangeboden en dat jij dan nooit een biertje kan drinken, staan ze ook niet bij stil.
Vanavond komt er een vriendin met de trein naar me toe en belt me net op of ik haar even van het station kan halen (10 minuten lopen). Deze week vroeg ze ook of ik haar morgen (ze blijft slapen) even naar haar ouders kon brengen want "met de trein is zo'n gedoe". Dat is ook niet zo ver hier vandaan (ik schat 20km) maar de vanzelfsprekendheid waarmee ze dat verwacht irriteert me. Het is toch 40 km bij elkaar, het kost me minstens een half uur en die auto loopt ook niet op water. En zo gaat dat eigenlijk bij al die 'autoloze' vrienden; alsof ze vinden dat jij maar mazzel hebt dat je een auto hebt en wanneer ze wat met jou gaan doen, daar ongelimiteerd gebruik van kunnen maken.
ik ken het, zit ook met dit probleem. Bijna geen enkele vriend heeft een rijbewijs, en die 2 die dat wel hebben, lenen de auto van hun ouders en hoeven dus geen brandstof te betalen.

En ik rijdt zo 1 op 11, op Euro 95... dat tikt echt heel snel aan. Maar ik word ook continu gevraagd om mensen op en af te zetten, en als ik dan zeg hoeveel dat mij aan benzine kost dan is het ineens veel..

Soms denk ik bij mezelf, ach ja, kan toch wel voor een keertje (je kan ook zeuren..). Maar het blijft niet bij 1 keer dus vraag ik gewoon geld. Simpel zat, ik zit al erg krap bij kas tegenwoordig
pi_17549443
wat een zeur topic zeg! Als je een auto hebt heb je er ook geld voor en ben je sociaal voor je vrienden .. ophalen dus of anders auto laten staan en af en toe ook denken dat ze wat terug geven op de lange duur!

OF tegen ze zeggen dat, je niet komt , ze de bus maar pakken! krijg je gezeik? dan zijn het duffe vrienden en snappen ze het niet en kunnen ze ook echt oprotten!

OF je kaart het aan krijgt 2 euro en bent weer helemaal blij en de andere snap nog steeds niet waarom ze 2 euro moest betalen

.... anyway het is geven en delen waar het hier om gaat en dat snapt een normaal mens ook wel !

[ Bericht 62% gewijzigd door wouter100 op 07-03-2004 03:40:12 ]
  zondag 7 maart 2004 @ 03:38:45 #44
11029 WiSeGuY187
goodfella 4 life
pi_17549483
quote:
Op zondag 7 maart 2004 03:33 schreef wouter100 het volgende:
wat een zeur topic zeg! Als je een auto hebt heb je er ook geld voor en ben je sociaal voor je vrienden .. ophalen dus of anders auto laten staan!
ik zat eerst naar in het profiel van de ts te kijken wat voor leeftijd hij had, maar dat is hetzelfde als mij..... ik herken dit wel van vroeger toen er nog maar een paar mensen in de groep zaten die ne een rijbewijs en een auto hadden...

Het gaat er in mijn beleving niet om of je sociaal bent enz..... iemand oppikken is geen probleem, maar als het richting stappen gaat vindt ik het wat anders ..... ik vindt bier ook lekker ... dus bij ons is de regel meer als we gaan stappen alppen we een taxi ...... dat geeikel van wie rijdt is al lang verdwenen, of er rijd iemand die sowieso niet drinkt (ja die bestaan ook)
you know that film ? what's it called ... the oklahoma kid... well i'm the oklahoma kid
  zondag 7 maart 2004 @ 04:04:19 #45
24054 search64
Avec le grande
pi_17549680
Als dit de problemen zijn waarmee je zit, heb je volgens mij wel een relaxt leven. Kop dicht en niet zo zeiken.
"He who makes a beast of himself, gets rid of the pain of being a man."
  zondag 7 maart 2004 @ 04:11:52 #46
15864 Suncross
Stacheldrahtfloss
pi_17549735
quote:
Mening gevraagd...
doe niet zo kansloos en zeg er wat van. Als ze gaan zeiken erover zijn het je vrienden niet maar opvreters.
Harmless victims, left to die...
  zondag 7 maart 2004 @ 13:42:42 #47
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_17553320
Veel mensen zonder auto hebben ook echt he-le-maal geen idee wat een autokm kost, dat zou best mee kunnen spelen. En ze schrikken als ze het horen.
Vampire Romance O+
pi_17554123
Je kan de chauffeur ook vrij houden.. d.w.z. betaal alle drankjes die hij wil.. is een kleine moeite met een groepje toch? Ik merk wel dat als je eenmaal je rijbewijs heb dat er mensen zijn die al gauw zeggen van rij jij maar... maar ja je ben er zelf bij om 'nee' te zeggen.. maar goed ik ben ook al vaak zat met anderen meegereden toen ik nog geen rijbewijs had dus nu mag het andersom ook wel.. toch? van mijn huis heen en terug naar rotterdam is toch al gauw 70 km en dat kost toch al gauw een euro of negen.. best veel al denk ik er even aan.. :S
  zondag 7 maart 2004 @ 17:05:06 #49
59732 michelz
born to drink
pi_17556867
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 19:22 schreef Fliepke het volgende:
Zeg er eens gewoon wat over?
ipv hier een topic te openen?
als niemand een topic opend valt er ook weinig te doen hier
  zondag 7 maart 2004 @ 17:22:53 #50
62338 Maxster4th
...Are You Kiddin' Me...
pi_17557221
Ik heb zelf ook geen auto (en rijbewijs) en ben de enige van onze groep die dus nooit rijd. Je zal mij dan ook nooit snel iets horen voorstellen voor uitgaan met een "long-distance". Ik ben voor het "fiets-afstand" principe.

We gaan wel vaak met de auto en meestal betaal ik met mede inzittende parkeergeld (kan flink oplopen in QPark bij HC Amsterdam) of een rondje voor de chauffeur. Ik heb het nooit zover laten komen dat iemand zegt: hé, de auto rijdt niet op water.

Wat TS betreft: gewoon durven zeggen: het zijn toch vrienden en als ze dit zelfs niet kunnen hebben, wat zijn het dan voor vrienden??
--------
Tip voor mensen die niet weten wat ze moeten geven aan de chauffeur: geef veel te veel, hij/zij zegt dan wel: joh das veel te veel en corrigeert het bedrag dan tot het "juiste bedrag".
Soms zegt stilte meer dan 1000 woorden kunnen
  zondag 7 maart 2004 @ 17:56:22 #51
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_17557854
quote:
geef veel te veel, hij/zij zegt dan wel: joh das veel te veel en corrigeert het bedrag dan tot het "juiste bedrag".
Of niet natuurlijk

10 ct kostprijs per km is aan aardige vuistregel.
Vampire Romance O+
  zondag 7 maart 2004 @ 18:04:21 #52
53866 moniek
met i-e-k
pi_17558019
stuur ze de link van dit topic.
ben je ook klaar.
Odi et amo.
Quare id faciam, fortasse requiris.
Nescio, sed fieri sentio et excrucior.
pi_17558393
Ik snap zijn dillema wel. Bedoel, opzich het rijden is geen probleem maar het geld wel. En ondanks dat het je vrienden zijn je zegt niet zomaar "Jah het kost zo en zoveel", bedoel tenzij het aanbieden staat het nogal lullig geld te vragen.
pi_17559153
Het is ook lullig om zo te parasiteren op een vriend.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 10:09:18 #55
54520 MANI
arggg blub blub
pi_17662505
Ik ken het gevoel, ik ben jarenlang rijbewijsloos geweest en reed dus altijd mee, als we ergens naar een concert gingen. Drankjes betalen of aanbieden benzine te betalen werkt erg goed. Het kwam niet zo vaak voor dat we de stad uit gingen dus meestal kreeg ik dan "Nee joh hoeft niet te horen", maar ik voelde me er meestal toch een beetje lullig over.

Ik heb nu al een tijdje mijn rijbewijs en ik vind het dus geen probleem mensen te rijden, behalve als we in de stad uitgaan, ik bedoel dat stukie fietsen ga je echt niet dood aan. En zo vaak ga ik niet stappen, ik werk bij een pop-podium en de meeste weekenden dat ik vrij ben werk ik daar. Als ik dan al een keer met vrienden uitga wil ik ook een biertje drinken.

Op mijn werk is het prima geregeld, ga je smorgens vroeg naar huis als vrouw alleen, willen zij wel een taxi voor je betalen. Of ik drink gewoon niet en dan scheur ik om half 6 naar huis...HEERLIJK straten leeg lekker relaxt in de auto. muziek snoei hard aan......leuk. En dan wil ik ook nog wel omrijden om mijn collegas af te zetten...als ze mijn muziek kunnen harden
"Ik weet niets, en zelfs dat weet ik niet zeker" Socrates
pi_17662541
quote:
Mening gevraagd...
ze vragen het toch? als ze het vanzelfsprekend zouden vinden zouden ze gewoon zeggen dat je ze moet komen ophalen/wegbrengen. misschien gaan ze het vanzelfsprekend vinden als je nooit nee zegt.
  vrijdag 12 maart 2004 @ 12:09:08 #57
47365 Johnny_Cool
Yoji Powerrrr!!
pi_17664585
Aan de TS,

ik herken het probleem maar al te goed. Zelf heb ik er ook regelmatig mee te maken.
Dit met het uitgaan, maar ook bij mijn vriendin, zij woont 15 km verderop en heeft
haar rijbewijs nog niet.

Om haar in deze periode van het jaar te laten fietsen vind ik weer niet kunnen,
en om haar ouders ermee te belasten is ook zo wat.

Echter een bedankje kan er maar sporadisch af en hetzelfde geldt eigenlijk met uitgaan.
Kilometer vergoeding doen we in ons vriendenclubje expres niet aan, we hebben het zo
geregeld dat dan een keer de ene rijdt en dan weer eens de ander.

Er zitten echter een paar meisjes bij (lees: parasieten) die het heel normaal vinden
dat jij taxi speelt en ook nooit wat geven, ik heb ze er een keer op gewezen en ze vonden
me een zeikerd.

Ook goed: weet ik gelijk dat die lui het puur alleen doen om mee te rijden (ze gaan nu dus ook
niet meer mee)

Bij mijn vriendin heb ik het er ook nog wel een keer over, al vind ik het daarbij wel wat
anders liggen dan bij vrienden in het algemeen.

Ik zet echt niet te wachten op benzinegeld, maar meer op een stukje waardering dat ik dat
toch maar voor haar over heb.
pi_17665655
Ik heb sinds kort ook een rijbewijs en een auto (ok naja auto. Laten we het hierop houden. Het rijd)
Ik moet dus ook altijd rijden. Ik vind dat geen probleem als er maar wat terug gedaan word. Gaan we uit en ik ben de bob betalen mijn vrienden de brandstof en mijn cola.
Als we ergens heen gaan betalen hun mijn entree zodat alles toch eerlijk verdeeld word. Ze hoeven mij echt niet elke keer te gaat betalen als ze ook maar een keer wat terug doen.
pi_17665882
Ik vind het niet meer dan normaal dat ze de brandstof vergoeden. Ze mogen blij zijn dat er iemand gaat Bobben en er liters benzine doorheen jast. Dat vaak weken aan een stuk omdat het vaak dezelfde mensen zijn die willen en kunnen rijden.

Ik zelf heb er geen probleem mee om BOB te zijn, zolang de benzine maar wordt vergoed. Als het een half uurtje rijden is dan boeit het me niet eens, maar als we naar Gent ofzo gaan dan is het toch 360 km op en neer. Spreekt voor zich dat ze dan mee betalen.
pi_17667618
ik laat mijn fucking vrienden ook dit topic lezen de mongolen!
pi_17668826
Ik herken wel een deel... Sommige nemen het voor "granted" dat je ze even afzet en naar huisbrengt...
pi_17668870
ooit iemand overwogen om "Nee." te zeggen. Echte vrienden begrijpen dat
  vrijdag 12 maart 2004 @ 15:39:47 #63
43634 Koos_26
Chantal Janzen
pi_17669100
Zoals al eerder door iemand gezegd: ze realiseren zich waarschijnlijk niet wat een auto kost en dat jij ook wel eens wil drinken.

Gewoon met ze overleggen en degenen die moeilijk doen die rijden de volgende keer gewoon niet meer mee. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand hier moeilijk over doet. Dat is dan iig een echte profiteur en dus geen vriend.
Hamelen
pi_17670987
quote:
Op vrijdag 12 maart 2004 15:39 schreef Koos_26 het volgende:
Zoals al eerder door iemand gezegd: ze realiseren zich waarschijnlijk niet wat een auto kost en dat jij ook wel eens wil drinken.

Gewoon met ze overleggen en degenen die moeilijk doen die rijden de volgende keer gewoon niet meer mee. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand hier moeilijk over doet. Dat is dan iig een echte profiteur en dus geen vriend.
Precies. Wat ook weleens wil werken is die tank volgooien als die lui er bij zijn. "Goh, wat is die benzine toch duur tegenwoordig". En dan d'r op in haken....

Of gewoon het vertikken om te rijden. Dan gaan ze maar lekker met de taxi of fiets met z'n allen.
pi_17719128
Bij mij ligt het er net aan hoe dicht die persoon me aan het hart is. Voor de een maak ik er absoluut geen punt van om ze op te halen cq weg te brengen, bij de ander zeg ik makkerlijker nee. De gevalletjes uitgaan is een kwestie van vooraf afspraken maken over dingen als benzinegeld. Gewoon even over de duim uitrekenen wat het ongeveer kost, delen door het aantal mensen, en klaar is kees. Ik heb er nooit problemen mee op die manier
Overigens ben ik een behoorlijk vrijgevig en immaterialistisch figuur, en kan ik er dus ook niet mee zitten dat het me een paar euro voor de diesel kost. Mijn vrijgevigheid houdt echter op op het moment dat de ontvangende partij uitgaat ván mijn vrijgevigheid. Zo heb ik eens met iemand bij de frietboer gestaan, en bleek diegene geen geld bij te hebben, in de veronderstelling dat ik toch wel zou betalen omdat ik dat wel vaker doe. Ja dahag. Op dat moment heb ik wel voor 'm betaald, maar dat geld heb ik later mooi teruggekregen van 'm. Met de mededeling dat ik nogsteeds geen filantropische instelling ben.
En de volgende dag zat ik met een vriendin van me in een restaurant, uitgebreid gegeten, en ik heb fijn betaald voor zij er de kans toe had. Reden: ik ben al zo vaak bij haar blijven eten dat dit een goede tegemoedkoming zou zijn, en zij anders voor mij betaald zou hebben (wat dat betreft zitten we hetzelfde in elkaar...)
Ergo: het gaat er ff om wie het betreft en hoe de situatie is, als je er mee zit gewoon aankaarten idd
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_17719220
quote:
Mening gevraagd...
Zeg gewoon dat je geen taxi bedrijf bent. misschien gaat er dan een lampje branden bij ze.

Zolang jij je mond dichthoudt, zal het hen een worst wezen..
pi_17720147
Je hebt gewoon waardeloze vrienden die niet nadenken over benzine kosten en de moeite die t jou kost.

En jij laat gewoon over j heen lopen :/
pi_17721605
Wat ik me dan toch afvraag is hoe dit er zo ingeslopen is.
Was het niet zo in den beginne dat jij net een autootje had en iedereen wou ophalen en wegbrengen ?
Waarop hun zeiden: "Moet je niks voor de benzine ?"
Waarop jij zei: "Nee joh dat kleine beetje en ik vind het leuk."

Is opzich heel natuurlijk verloop waarbij sommige mensen gaan denken dat dat voor altijd is. (vrij kortzichtig)

Ik heb ook geen auto, ik ken wel mensen met een autó, maar ik ga liever op de fiets en blijf zelfstandig zodat ik kan gaan en staan wanneer ik dat wil en niet wanneer "mijn chauffeur" dat wil.

Voor de rest kan je gewoon 5 euro vragen voor 40km, maar als je niet wilt rijden moet je dat niet doen anders blijft je dat de hele dag/avond irriteren terwijl je eigenlijk plezier hoort te hebben.
  maandag 15 maart 2004 @ 10:02:40 #69
21210 Paladin82
In Black and White
pi_17724825
Hmz veel dingen die TS zegt heb ik gelukkig niet, maar ik weet wel dat als je zelf nog geen rijbewijs of auto hebt je je vaak niet realiseerd hoe veel het eigenlijk kost. Zeker wat betreft benzine dat vliegt er doorheen zonder dat je het zelf door hebt enz en als je dan regelmatig bobt is het idd wel fijn als men ook een beetje meedeelt in de kosten van jou.

Voorderest denk ik dat je het gewoon moet opperen, praten lost tenslotte de meeste dingen op, en zeg gewoon joh tis 10 minuten je kan toch ook wel ff lopen eer dat ik er ben ben je net zo lang bezig ofzo.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_17728006
ik ken het, ik ging een tijd geleden vaak met een meisje om dat 25km verderop woonde. ik kwam haar ophalen en bracht haar ook weer terug naar huis, maar dat kwam neer op 100 km per keer (2 keer heen en weer)

ze werkte bij mij in de buurt, dus op het gegeven moment kwamen we op het geweldige idee dat ze na het werk met mij mee naar huis reed, en de volgende dag ook weer mee naar het werk.....

ze gaan er inderdaad gauw vanuit dat je ze toch wel op komt halen. als ze in de buurt wonen en je komt er toch met de auto langs maakt t niet zo heel veel uit, maar wat ik erger vind is dat er ook mensen zijn die WEL zelf een auto hebben en er dan nog vanuit gaan dat jij ze wel op komt halen, omdat hun auto al oud en en omdat ze zelf student zijn en ik al werk. (terwijl studenten vaak heel hun salaris op kunnen brassen en werkende mensen maar moeten kijken of ze rondkomen)
pi_17732042
quote:
Op zondag 14 maart 2004 23:22 schreef Ingridh007 het volgende:
Je hebt gewoon waardeloze vrienden die niet nadenken over benzine kosten en de moeite die t jou kost.

En jij laat gewoon over j heen lopen :/
Idd, huillie...hier op het forum wordt je bijdrage gewaardeert, maar misschien helpt het als je het tegen je vrienden zegt. Of je vrienden moeten FoK!kers zijn, dan is dit topic wel ok.
pi_17812529
Daarom ga ik straks maar voor een motor
pi_17812721
Wel weer echt Nederlands om zo te zeiken over benzine...
  donderdag 18 maart 2004 @ 22:19:38 #74
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_17812770
Ik sta er eigenlijk nooit zo bij stil.

Ik ben een vriend of vriendin graag van dienst en herinner mij dan de dagen dat ik zelf geen rijbewijs had. Eén van mijn vrienden die altijd bereid was mij een lift te geven heeft vanwege zijn gezondheid het rijbewijs moeten inleveren. Als hij nú belt ben ik over een minuut weg.
Jawohl Herr Kaloin!
  donderdag 18 maart 2004 @ 22:31:31 #75
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_17813050
Ik merkte het ook hoor, tegenwoordig heb ik ze allemaal zo ver dat de benzinekosten vergoed worden. Kijk als het gaat om een klein stukje dan hoef ik echt niet perse op het dubbeltje precies het vergoed krijgen. Maar als we met z'n allen op stap gaan of een dagje ergens heen dan verwacht ik het wel.
Narcist
pi_17815434
Vroeger was ik ook nog wel eens zo gek. Tegenwoordig kijk ik gewoon even op de kilometerteller, deel het aantal kilometers door 10 en laat ze dat bedrag in eurii betalen. Simpel. natuurlijk wél alleen, wanneer het specifiek voor die andere persoon bedoeld is; dus iets ophalen, ergens heen of doen waar ik zelf geen belang bij heb.

Een vriend van me (zonder auto & rijbewijs) wilde graag zijn vriendin bezoeken op een camping; bijna 200 km rijden, dus heen en terug bijna een volle tank, 120 gulden toen nog. Zat hij met verbazing naar me te kijken toen ik zei: "ga jij het even afrekenen?"
Hij dacht dat ik de benzine wel zou betalen omdat "ik toch ook een leuk dagje uit was geweest"
Viel even zwaar tegen dus. Was gelijk de laatste keer.

Maarre: gewoon even zeggen tegen je vrienden dus; want al is die afstand maar 40 km, keer 2 is toch 80 en bij de huidige benzineprijs is dat bijna 10 euro, oftewel 22 gulden. Zo reken ik dat altijd even voor. Gewoon zeggen, erbij melden dat rijden op zich niet zo'n probleem is maar dat benzine duur is.

(en dan nog het probleem dat als je haar afgezet hebt, zij lekker is waar ze wezen wil en jij nog helemaal terug naar huis moet. maar daar denkt ze natuurlijk óók niet bij na.)

En tot slot: met het OV "is zo'n gedoe". Vraag haar eens of ze denkt dat jij de hele dat niets anders te doen hebt dan voor haar klaarstaan? Alsof chauffeur spelen geen "gedoe" is.. Voor JOU dan.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_17827699
Dude, wat een gezeik allemaal.
De mensen met wie ik optrek (allemaal arme studenten) kan ik gewoon met iedereen meerijden zonder gezeik. Idem dito met bier, ik kan bij 't uitgaan zo 5 biertjes bij elkaar schooien zonder er iets voor te betalen. Staat tegenover dat ik zelf ook regelmatig rondjes geef.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')