abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17536397
We zijn allemaal op reis. We bewandelen allemaal een weg, sommigen bewust, anderen meer onbewust en sommigen zelfs helemaal onbewust.

Het leven om ons heen is een fantastische omgeving om herinneringen op te halen, ervaringen op te doen en te delen, om uiteindelijk ons te herinneren wie we eigenlijk zijn. We ervaren warm en koud, laag en hoog, verdriet en blijdschap, liefde en afgeleiden daarvan.

Onder invloed van verschillende overtuigingen, stromen van niet-bewustzijn en bijvoorbeeld kapitalisme verkeren wij momenteel in een wereld die zichzelf aan het uitroeien is. We consumeren meer dan nodig, we hebben meer geld dan nodig en doen daarmee vaak, laat ik het zo zeggen, minder constructieve dingen. We laten ons leiden door zorgen, angsten, schijnbare zekerheden, het gevoel van onveiligheid.

Een aantal mensen onder ons heeft de afgelopen jaren ontdekt hoe deze dingen werkelijk in elkaar zitten. Ontdekt dat angst niet bestaat, dat het voortkomt uit niet-weten. Ontdekt dat je zorgen maken een laag-constructieve handeling is die geen resultaat oplevert en slecht is voor je fysieke gesteldheid. Ontdekt dat het leven geen hel hoeft te zijn, en dat de hemel, waar zovelen naar streven, gewoon hier kan zijn.

Ook ik ben momenteel deze weg van ontdekking aan het bewandelen. De afgelopen jaren hebben boeken, ervaringen en discussies hebben een wereld geopend waarvan ik het bestaan eerst niet bewust doorhad. Want ik wist eerst (min of meer) niet beter dan dat de maatschappij het levensdoel was: goede opleiding = leuk werk = veel geld = succes = dus geluk. Nu weet ik dat deze dingen illusies zijn. Door ons geschapen en voor velen fanatiek in stand gehouden. Geluk heeft geen donder met geld en succes te maken. Geluk is in jou, in iedereen.

En nu mijn punt: is het mogelijk dat mensen zoals ik, die meer bewust en spiritueel door het leven gaan (vergeef me mijn "hokjes", da's ter verduidelijking), kunnen blijven participeren in de maatschappij zoals hij nu is? Of kunnen meer bewuste mensen een aanzienlijk deel van de totale herinnering nìet ervaring wanneer zij ìn de maatschappij zitten?

Sluiten deze twee elkaar uit, is herinnering alleen te bewerkstelligen door op een berg te gaan zitten en je te laten leiden door het zonlicht, of kùn je de maatschappij als instrument gebruiken jezelf te ontdekken en je te herinneren wie je nou eigenlijk bent?

TS begint: ik heb een niet al te slechte baan en heb financieel behoorlijk wat vrijheid. Hoewel ik het als een fantastische ervaring ervaar de gesprekken die ik heb op mijn werk in mijn "meer bewuste" daglicht te plaatsen en er lering uit te trekken, merk ik dat ik in een aantal gevallen tòch verval in een toneelspel, mee doe met de mensen, meelachen, meedenken, doen alsof ik niet weet. Hoe dat komt? Ik heb geen idee. Het lijkt wel niet wenselijk de maatschappij er doorlopend op te wijzen dat het veel "minder-constructieve" handelingen verricht. Dan irriteer je mensen, want je tast hun "wereldje" aan. En dat wil ik òòk niet, ik gun die mensen graag de vrijheid van hun eigen creatie. Mij valt het bij tijd en wijle zwaar hier een weg in te vinden. Ben zeer benieuwd naar de ervaring van anderen die òòk bezig zijn met het zoeken naar bewustzijn.

ha, ik heb een nieuwe hobby: topics openen
pi_17548644
Ik merk bij mezelf dat ik een beetje ontmoedigd raak door de maatschappij, al die onwetende mensen en hun voorspelbare groepsgedrag, het motiveert me allemaal niet erg om bijvoorbeeld aan mijn studie te werken... Misschien zou ik inderdaad ook liever op een berg gaan zitten, maar ik besef me ook dat ik niet voor niets in de maatschappij geboren ben en dat de hele dag niets zitten doen niet hetgene is dat mijn ontwikkeling nodig heeft... Zo af en toe heb ik natuurlijk ook met de maatschappij te maken maar ik merk dat ik mijzelf eigenlijk vrijwel nooit hierin verlies, ik ben altijd mezelf en heb mijn eigen gedachten en niet de gedachten die de maatschappij van mij verlangt
pi_17555659
Hoi RC!
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 16:41 schreef ReCreative het volgende:
Een aantal mensen onder ons heeft de afgelopen jaren ontdekt hoe deze dingen werkelijk in elkaar zitten. Ontdekt dat angst niet bestaat, dat het voortkomt uit niet-weten. Ontdekt dat je zorgen maken een laag-constructieve handeling is die geen resultaat oplevert en slecht is voor je fysieke gesteldheid. Ontdekt dat het leven geen hel hoeft te zijn, en dat de hemel, waar zovelen naar streven, gewoon hier kan zijn.
Weten of beter gezegd, denken te weten is iets anders als er naar handelen. Handel jij naar deze wetenschap, RC?
quote:
Want ik wist eerst (min of meer) niet beter dan dat de maatschappij het levensdoel was: goede opleiding = leuk werk = veel geld = succes = dus geluk. Nu weet ik dat deze dingen illusies zijn. Door ons geschapen en voor velen fanatiek in stand gehouden. Geluk heeft geen donder met geld en succes te maken. Geluk is in jou, in iedereen.
Toch lees ik even verderop dat je wél een doorsnee baan hebt... Leg uit!
quote:
En nu mijn punt: is het mogelijk dat mensen zoals ik, die meer bewust en spiritueel door het leven gaan (vergeef me mijn "hokjes", da's ter verduidelijking), kunnen blijven participeren in de maatschappij zoals hij nu is? Of kunnen meer bewuste mensen een aanzienlijk deel van de totale herinnering nìet ervaren wanneer zij ìn de maatschappij zitten?
Het hele punt van die bewustwording is dat je verandert. Zodra je je bewust wordt van de toestand van de natuur, zul je niet meer achteloos papier in de vuinisbak gooien, of boodschappen doen zonder je eigen stoffen tas mee te nemen (om maar een paar simpele voorbeeldjes te noemen). Maar wanneer jij verandert, móet je omgeving wel meeveranderen. Zo zat ik bij een werkgever waar ik dagelijks enorm veel papierafval had, maar waar ik dus geen andere plaats had om het weg te werpen, behalve de gewone vuilnisbak. Dit en meer van dit soort dingetjes, frustreerden mij zo erg dat ik mijn baan daar heb opgezegd. Als iedereen dit zou doen of van hogerhand verandering zou eisen, kan een hoop veranderen. Als je vanuit angst beredeneert dat je door in opstand te komen je baan zou kunnen verliezen, heb je oftewel je eigen les niet door oftewel je bent niet bewust.
quote:
Sluiten deze twee elkaar uit, is herinnering alleen te bewerkstelligen door op een berg te gaan zitten en je te laten leiden door het zonlicht, of kùn je de maatschappij als instrument gebruiken jezelf te ontdekken en je te herinneren wie je nou eigenlijk bent?
Alles om je heen is een spiegel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanuit reïncarnatie gezien heb jij zelf mede deze wereld geschapen. Je mag nu dus ook wel je verantwoordelijkheid nemen om hem weer in originele, liefdevolle staat terug te brengen. Enne, zoals ik gister al in #TRU zei, jij bent gekozen voor dit werk omdat je er klaar voor bent, omdat je het kunt Laat twijfel dus niet toeslaan
quote:
TS begint: ik heb een niet al te slechte baan en heb financieel behoorlijk wat vrijheid. Hoewel ik het als een fantastische ervaring ervaar de gesprekken die ik heb op mijn werk in mijn "meer bewuste" daglicht te plaatsen en er lering uit te trekken, merk ik dat ik in een aantal gevallen tòch verval in een toneelspel, mee doe met de mensen, meelachen, meedenken, doen alsof ik niet weet. Hoe dat komt? Ik heb geen idee. Het lijkt wel niet wenselijk de maatschappij er doorlopend op te wijzen dat het veel "minder-constructieve" handelingen verricht. Dan irriteer je mensen, want je tast hun "wereldje" aan. En dat wil ik òòk niet, ik gun die mensen graag de vrijheid van hun eigen creatie. Mij valt het bij tijd en wijle zwaar hier een weg in te vinden.
Er is maar een weg, ik denk dat je wel weet hoe die loopt. Je hebt het in je derde en vierde alinea al uitstekend verwoord. Nu de uitvoering nog, hè
quote:
Ben zeer benieuwd naar de ervaring van anderen die òòk bezig zijn met het proces van bewustwording.
Ik heb het even verbeterformuleerd, als je het niet erg vindt Mijn ervaringen... daar moet ik nog even op douchen
pi_17556242
quote:
Op zondag 7 maart 2004 16:04 schreef Barbamama het volgende:
Hoi RC!

Weten of beter gezegd, denken te weten is iets anders als er naar handelen. Handel jij naar deze wetenschap, RC?
Nee. Althans niet voor de volle 100 procent. Zoals ik gisteren al heb uitgelegd ben ik in staat geweest veel kennis te verzamelen over de afgelopen jaren. Maar kennis is de wijsheid van anderen. Waar ik nù mee bezig ben, is deze kennis toe te passen in mijn eigen bestaan in mijn eigen situatie. Wijsheid is toegepaste kennis, je bent pas wijs als je de kennis die je hebt hebt toegepast. En dat is een weg die ik nu bewandel. Er is een verschil tussen weten en handelen. Er is een verschil tussen weten en ervaren.
quote:
Toch lees ik even verderop dat je wél een doorsnee baan hebt... Leg uit!
Soms lopen twee sporen in je leven parallel aan elkaar. Mijn keuze voor de baan die ik heb is een bewuste, met de kennis die ik toen had. Dat je eventueel later meer kennis op doet en daarom mogelijk een ander keuze zou maken, dat is wat anders. Ik ben in heroverweging, momenteel.
quote:
Het hele punt van die bewustwording is dat je verandert. Zodra je je bewust wordt van de toestand van de natuur, zul je niet meer achteloos papier in de vuinisbak gooien, of boodschappen doen zonder je eigen stoffen tas mee te nemen (om maar een paar simpele voorbeeldjes te noemen). Maar wanneer jij verandert, móet je omgeving wel meeveranderen. Zo zat ik bij een werkgever waar ik dagelijks enorm veel papierafval had, maar waar ik dus geen andere plaats had om het weg te werpen, behalve de gewone vuilnisbak. Dit en meer van dit soort dingetjes, frustreerden mij zo erg dat ik mijn baan daar heb opgezegd. Als iedereen dit zou doen of van hogerhand verandering zou eisen, kan een hoop veranderen. Als je vanuit angst beredeneert dat je door in opstand te komen je baan zou kunnen verliezen, heb je oftewel je eigen les niet door oftewel je bent niet bewust.
Zoals ik hierboven uitgelegd heb, is dit het resultaat van een eerdere keuze. Ik ben niet bang een baan te verliezen, ik ben geïnteresseerd of ik mijn bewustwording kan voortzetten door juist in deze maatschappij te functioneren.
quote:
Alles om je heen is een spiegel.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vanuit reïncarnatie gezien heb jij zelf mede deze wereld geschapen. Je mag nu dus ook wel je verantwoordelijkheid nemen om hem weer in originele, liefdevolle staat terug te brengen. Enne, zoals ik gister al in #TRU zei, jij bent gekozen voor dit werk omdat je er klaar voor bent, omdat je het kunt Laat twijfel dus niet toeslaan
Heej, een spoiler . We creeëren onze eigen werkelijkheid, bewust of onbewust. Jùist omdat ik deze wereld mede geschapen heb, wìl ik deze ervaren, als maatschappij, hoe het werkt. Het is geen toeval dat ik nu hier ben, dat ik dit ervaar en dat ik deze keuzes heb. Ik weet ook dat ik op elk moment een àndere keuze kan maken. Het resultaat uiteindelijk is hetzelfde. Het gaat mij om die constructieve weg.
quote:
Er is maar een weg, ik denk dat je wel weet hoe die loopt. Je hebt het in je derde en vierde alinea al uitstekend verwoord. Nu de uitvoering nog, hè
Wat ik zeg idd: toepassen van kennis.
quote:
Ik heb het even verbeterformuleerd, als je het niet erg vindt Mijn ervaringen... daar moet ik nog even op douchen
Je aanvullingen zijn waardevol, Barbamama. Weet dat je het niet alleen tegen mij hebt, maar tegen iedereen die herkenning vindt in mijn verhaal. En ik vermoed dat dat er best wel wat zijn .
pi_17556408
quote:
Op zondag 7 maart 2004 02:14 schreef gna het volgende:
Ik merk bij mezelf dat ik een beetje ontmoedigd raak door de maatschappij, al die onwetende mensen en hun voorspelbare groepsgedrag, het motiveert me allemaal niet erg om bijvoorbeeld aan mijn studie te werken... Misschien zou ik inderdaad ook liever op een berg gaan zitten, maar ik besef me ook dat ik niet voor niets in de maatschappij geboren ben en dat de hele dag niets zitten doen niet hetgene is dat mijn ontwikkeling nodig heeft... Zo af en toe heb ik natuurlijk ook met de maatschappij te maken maar ik merk dat ik mijzelf eigenlijk vrijwel nooit hierin verlies, ik ben altijd mezelf en heb mijn eigen gedachten en niet de gedachten die de maatschappij van mij verlangt
Oh, ik ben ook zeker zo veel mogelijk mijzelf. Ik heb mijn eigen gedachten, probeer afstand te nemen van zaken die mij niet of minder constructief lijken.

Het is alleen een soort spel. Ik weet wel, maar ik doe alsof ik niet weet. Als iemand het wil weten, sure, dan vertel ik het. Discussie? Cool, liever nu dan morgen. Maar ik ben geen profeet die mensen wel es ff vertelt wat ze verkeerd doen. Mensen doen niets verkeerd, iedereen bewandelt een andere weg. Ik zeg ook niet dat die kennis die ik heb opgedaan de juiste is, of de meest constructieve, het is mìjn wetenschap, mìjn weg, en hij verschilt nu eenmaal behoorlijk van die van de meeste anderen .

Maar juist door te functioneren in de maatschappij kun je zo veel te weten komen òver die maatschappij, die je, zoals ik hierboven al vertelde, zelf hebt medegeschapen vanwege het feit dat je hier bent. Ik ga niet iets scheppen en er dan meteen afstand van doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ReCreative op 07-03-2004 16:51:13 ]
pi_17845672
quote:
Op zondag 7 maart 2004 16:36 schreef ReCreative het volgende:
Nee. Althans niet voor de volle 100 procent. Zoals ik gisteren al heb uitgelegd ben ik in staat geweest veel kennis te verzamelen over de afgelopen jaren. Maar kennis is de wijsheid van anderen. Waar ik nù mee bezig ben, is deze kennis toe te passen in mijn eigen bestaan in mijn eigen situatie. Wijsheid is toegepaste kennis, je bent pas wijs als je de kennis die je hebt hebt toegepast. En dat is een weg die ik nu bewandel. Er is een verschil tussen weten en handelen. Er is een verschil tussen weten en ervaren.
Waarom streef jy zo naar wysheid, RC? Denk jy dat het belangryk is? Dat je daardoor meer waard bent? Laat ik je een ding zeggen Ik heb je leren kennen als een wys mens, waar het fyn mee "praten" is Zoals ik al zei, je bent misschien eigenwys maar niet koppig... Als iemand anders een beter idee heeft, geef je dat ook toe, daar heb je veel kracht voor nodig! Kracht om boven je ego uit te stygen Weet je wat het is, Koen? Des te meer je weet, des te meer er van je verwacht wordt... En wysheid zit niet altyd in thoeriën in boeken, zoals je gemerkt hebt. Dus leef, ervaar en besef dat je alle wysheid al bezit... Je bent in deze mensvorm deels afgesloten van die bron om wat ervaringen op te doen.. dat heb je 25 jaar geleden gekozen Ga d'rvoor
quote:
Soms lopen twee sporen in je leven parallel aan elkaar. Mijn keuze voor de baan die ik heb is een bewuste, met de kennis die ik toen had. Dat je eventueel later meer kennis op doet en daarom mogelijk een ander keuze zou maken, dat is wat anders. Ik ben in heroverweging, momenteel.
Ik snap het... Al verder gekomen in je heroverweging?
quote:
Zoals ik hierboven uitgelegd heb, is dit het resultaat van een eerdere keuze. Ik ben niet bang een baan te verliezen, ik ben geïnteresseerd of ik mijn bewustwording kan voortzetten door juist in deze maatschappij te functioneren.Jùist omdat ik deze wereld mede geschapen heb, wìl ik deze ervaren, als maatschappij, hoe het werkt. Het is geen toeval dat ik nu hier ben, dat ik dit ervaar en dat ik deze keuzes heb. Ik weet ook dat ik op elk moment een àndere keuze kan maken. Het resultaat uiteindelijk is hetzelfde. Het gaat mij om die constructieve weg.
Nou je bent al heel goed op weg Je overweegt tenminste alternatieven. En os012 zegt het prachtig: {Ideas are nouns that are the potential of verbs}

Wat ik een beetje proef, RC, is dat je nu liever op het eindstation had gezeten... (als dit niet op jou slaat, lees er dan overheen natuurlyk ) Waarom? Om de zekerheid die dat jou biedt? Waarom ben je niet zeker dat wat je nu doet, goed is? Alles is goed, RC, twyfel niet aan de goedheid van het universum... Elke stap die je zet leert je weer wat meer. En het eindstation is er, dat bestaat, maar het ziet er iets anders uit dan jy denkt Het eindstation is in myn opinie die trein waar je inzit... Die trein waarvan je zelf hebt bepaald waar die heengaat en wiens bestemming je leuk vindt. Want als je het leven niet leuk vindt, dan is er inderdaad niets aan Dus zorg dat je weet in welke trein je zit, maar weet ook dat die trein zyn eindstop niet jouw eindstop is... jouw reis gaat door en weet er zyn mensen die in dezelfde trein zitten. Het enige wat je hoeft te doen is even een stoel opschuiven om een praatje te maken

Liefs,

BM7
  zaterdag 20 maart 2004 @ 15:27:25 #7
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_17845713
RC, ik snap wat je bedoelt, om het heel simpel te zeggen:

Je wilt niet alleen de waarheid weten, maar ook de waarheid leven.
Geld ook voor mij.
pi_17846536
Het weten is niet zozeer belangrijk in het leven, maar het handelen.
kWilde het maar effe kwijt

Verder wat betreft spiritualiteit en maatschappij.................... ik denk zelf dat wanneer je een job hebt waarbij je met mensen omgaat je zeker een deel van je spirituele denk en gevoelswijze kunt "gebruiken", soms echter zijn er zaken waarin je dit nu eenmaal niet kwijt kunt. Ik denk soms weleens dat ik in 2 werelden leef daardoor. Maar probeer toch zoveel mogelijk te zijn zoals ik ben.
Wat ik zeker niet doe is mijn gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maken, mits ze hiernaar vragen. Dan ben ik een "open boek" wat betreft mijn geloofsovertuiging. Mensen zien en voelen aan me wie ik ben en wat ik uitstraal en dat vind ik veel en veel belangrijker.
  zaterdag 20 maart 2004 @ 16:38:51 #9
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_17847250
Wat ik doe, ik kijk hoeveel ik kan vertellen bij verschillende personen. Verwoording is ook erg belangrijk, je kunt het 'spiritueel populair' verwoorden, of 'down to earth' welke beide toch hetzelfde kunnen betekenen.
Doordat ik ook door een paar bewustzijns staten ben gegaan, vind ik het ook niet erg om raar aangekeken te worden. Want daardoor ben ik mijzelf van de onmetelijke schoonheid bewust, en ik voel de aanwezigheid van mijn pure zelf. Zo krachtig, en voelt zich niemands meerdere, en niemands mindere.

Tegenwoordig probeer ik zo openlijk te zijn als het onderwerp bijvoorbeeld naar boven komt. zowel in mijn vrije tijd, als op mijn werk, als op mijn school.

"verbergen" wie je bent, is een ego-trekje, en dat is niet erg, maar ik ben juist op weg om volledig mezelf te zijn. Ik begrijp, dat je bij je eigen carriëre het niet zo gemakkelijk kunt behandelen als dat ik dat doe, omdat ze daar een zekere verwachting van je hebben qua gedrag, en nuchterheid. En omdat er daar meer op het spel staat is het niet verwonderlijk dat men tracht zichzelf te verbergen.

Hoe ik mijn toekomst zie, is vrij simpel, een saddhu's achtig bestaan leiden, lijkt mij prachtig. En eens in de tijd men leren/vertellen, over allerlei zaken welke ik 'te weten' ben gekomen, of wat men op weg kan helpen. Totale overgave, is de meest prachtige gewaarwording voor mij persoonlijk tot nu toe.
pi_17847566
[quote]Op zaterdag 20 maart 2004 16:38 schreef Choices het volgende:
Wat ik doe, ik kijk hoeveel ik kan vertellen bij verschillende personen. Verwoording is ook erg belangrijk, je kunt het 'spiritueel populair' verwoorden, of 'down to earth' welke beide toch hetzelfde kunnen betekenen.[quote]

[...] Het is ook belangrijk om gewoon lekker down to earth te blijven, mijn spreuk is dan ook "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" [....]

[quote]Doordat ik ook door een paar bewustzijns staten ben gegaan, vind ik het ook niet erg om raar aangekeken te worden. Want daardoor ben ik mijzelf van de onmetelijke schoonheid bewust, en ik voel de aanwezigheid van mijn pure zelf. Zo krachtig, en voelt zich niemands meerdere, en niemands mindere. .[quote]

[...] Niks (n)iemands meerdere of mindere......... bah........ Juist door jezelf te zijn, beseffende en in verwondering over deze onmetelijke schoonheid ben je krachtig!! Dan maar zo nu en dan "gek" aangekeken worden............ pffffff, jammer dan .......... this is me [...]

.[quote]Tegenwoordig probeer ik zo openlijk te zijn als het onderwerp bijvoorbeeld naar boven komt. zowel in mijn vrije tijd, als op mijn werk, als op mijn school. .[quote]

[...] Met openheid is niets mis mee, alleen zal ik zelf niet zo gauw het "onderwerp" in spreekwoordelijke zin aankaarten, maar juist door mijn levenshouding..... Het doen is hierin belangrijker dan het spreken over........... als je begrijpt wat ik bedoel [...]

.[quote]"verbergen" wie je bent, is een ego-trekje, en dat is niet erg, maar ik ben juist op weg om volledig mezelf te zijn. Ik begrijp, dat je bij je eigen carriëre het niet zo gemakkelijk kunt behandelen als dat ik dat doe, omdat ze daar een zekere verwachting van je hebben qua gedrag, en nuchterheid. En omdat er daar meer op het spel staat is het niet verwonderlijk dat men tracht zichzelf te verbergen..[quote]

[...] In mijn dagelijks leven verberg ik mezelf JUIST niet, maar goed als je bovenstaande reactie gelezen hebt begrijp je wel wat ik daarmee wil zeggen. [...]

.[quote]Hoe ik mijn toekomst zie, is vrij simpel, een saddhu's achtig bestaan leiden, lijkt mij prachtig. En eens in de tijd men leren/vertellen, over allerlei zaken welke ik 'te weten' ben gekomen, of wat men op weg kan helpen. Totale overgave, is de meest prachtige gewaarwording voor mij persoonlijk tot nu toe..[quote]

[...] Totale overgave waaraan?? Het leven? Je spirituele groei??? Ikzelf zie, voel en ervaar dit als 1 geheel. Ik ben wat ik ben, rijk aan ervaringen, strevende naar het allerhoogste in verbinding met het Al!!! [...]
  zaterdag 20 maart 2004 @ 17:26:30 #11
73940 Choices
Woordeloze lurker
pi_17848296
@ syl;
totale overgave aan alles dat is. , de rest van je post is duidelijk . ik probeerde niet op jouw post te reageren hoor syl, ik probeerde gewoon algemeen te praten. Maargoed .
pi_17848541
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 17:26 schreef Choices het volgende:
@ syl;
totale overgave aan alles dat is. , de rest van je post is duidelijk . ik probeerde niet op jouw post te reageren hoor syl, ik probeerde gewoon algemeen te praten. Maargoed .
Hahaha, ja Choices dat had ik wel begrepen....... Maar ik dus ook he, algemene reactie.... Kon alleen heel mooi reageren op jouw post..... (ter verduidelijking van mijn eigen gedachten en gevoelens)
pi_17849151
quote:
Op zaterdag 6 maart 2004 16:41 schreef ReCreative het volgende:
En nu mijn punt: is het mogelijk dat mensen zoals ik, die meer bewust en spiritueel door het leven gaan (vergeef me mijn "hokjes", da's ter verduidelijking), kunnen blijven participeren in de maatschappij zoals hij nu is? Of kunnen meer bewuste mensen een aanzienlijk deel van de totale herinnering nìet ervaring wanneer zij ìn de maatschappij zitten?
alles kan, waarom niet?
Voor mijzelf vind ik mensen om me heen nog altijd interessant, ieder mens. De beweegredenen begrijpen van andere mensen begrijpen kan best een dagtaak zijn. Zo snap ik beter hoe de wereld in elkaar zit door naar anderen te kijken en me afvragen waarom ze dat doen en dan een antwoord beredeneren.
quote:
alles kan, het is maar net wat jij wil doen. De zon die je vanaf de berg ziet is dezelfde als de zon die hier naar Nederland straalt. Een voordeel van in een maatschappij bewuster worden (alhoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb) is dat je een uitdaging hebt om na te denken. Op een berg is er niet echt veel uitdaging tenzij je lastig wordt gevallen door een muskiet ofzo. Hier wordt je elke dag geconfronteerd met leed (bv. junkies op straat) en dat is voor mij een drive om over échte problemen na te denken. Zo begrijp ik meer van deze maatschappij en dus de wereld. Een uitdaging maakt dat een mens verder gaat zoeken naar mogelijkheden wat een eye-opener is.

Aan de andere kant ga ik het andere uiterste wel uitproberen, van een drukbevolkt, weinig natuur land als Nederland naar een dunbevolkt, natuurrijk land als bv. Nieuw Zeeland of Australië.
quote:
TS begint: ik heb een niet al te slechte baan en heb financieel behoorlijk wat vrijheid. Hoewel ik het als een fantastische ervaring ervaar de gesprekken die ik heb op mijn werk in mijn "meer bewuste" daglicht te plaatsen en er lering uit te trekken, merk ik dat ik in een aantal gevallen tòch verval in een toneelspel, mee doe met de mensen, meelachen, meedenken, doen alsof ik niet weet. Hoe dat komt? Ik heb geen idee. Het lijkt wel niet wenselijk de maatschappij er doorlopend op te wijzen dat het veel "minder-constructieve" handelingen verricht. Dan irriteer je mensen, want je tast hun "wereldje" aan. En dat wil ik òòk niet, ik gun die mensen graag de vrijheid van hun eigen creatie. Mij valt het bij tijd en wijle zwaar hier een weg in te vinden. Ben zeer benieuwd naar de ervaring van anderen die òòk bezig zijn met het zoeken naar bewustzijn.
Herkenbaar probleem
Ik heb het opgelost door begrip te kweken voor mensen die niet zo bewust zijn, door me in te leven in hun situatie. Ik tast mensen stukje voor stukje aan in hun "wereldje" laagje na laagje (oogklep na oogklep) secuur oplossen...
Eigenlijk heb ik veel geleerd over verschillende vormen van communicatie omdat ik hetzelfde dilemma had als bovenstaand. Ik werd "gedwongen" min of meer om een andere manier mensen bewust te maken... want gewoon met je vinger op een slechte eigenschap wijzen van een ander wordt idd als "niet-gewenst" ervaren. Dan maar met soort onzichtbare vinger

We leven met z'n allen op deze wereld, als een ander mens besluit om zichzelf niet te ontwikkelen en met een soort wegwerp-verspil instelling te functioneren dan zal die gehele wereld eronder lijden, want alles is met elkaar verbonden. Dus
quote:
ik gun die mensen graag de vrijheid van hun eigen creatie.
"hun" creatie beinvloedt deze maatschappij en daar leef ik ook in, dus ben ik ook onderdeel van hun "eigen" creatie of iemand dat nu wil of niet. Als die persoon het volgens zijn wereldje niet erg vind een bananeschil op straat te gooien en die handelt daarnaar kan het gebeuren dat iemand anders uitglijd op die bananeschil. En die iemand anders komt in het ziekenhuis, en de verpleegsters daar moeten die persoon helpen waardoor een andere patient die het misschien meer nodig had even niet geholpen kan worden en die geneest daardoor pas later of minder goed, en hey, het ziekenfonds betaalt en dat zijn jij en ik en nog tig anderen.
Als je verder redeneerd zie je dat alles en iedereen met elkaar verbanden heeft of je dat nu wil of niet.

Die les leerde ik toen ik op mijn 11e in Zeeland op vakantie was. Heerlijk groot meer, ik was jong dus ik dacht dat het meer zo groot was dat het vast helemaal helder zou zijn en schoon, soort vrijheidsgevoel etc. Dus ik lekker zwemmen en duiken, opeens drijft er een drol voor mijn neus
omdat iemand anders het naliet om niet naar de wc te gaan maar gewoon in het meer "want ach die is toch zó groot, who cares" ik heb daarna nooit echt meer met plezier in dat meer kunnen zwemmen (de vrijheid was eraf), soort drol-trauma ontwikkeld en daardoor kwam ik iedere vakantie (naar diezelfde camping) wat minder uitgerust thuis van vakantie, besloot niet daar te gaan zwemmen, deed niet de dingen die ik daarvoor altijd leuk vond enz enz.
pi_17851460
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 15:25 schreef Barbamama het volgende:
Waarom streef jy zo naar wysheid, RC? Denk jy dat het belangryk is? Dat je daardoor meer waard bent?
Ik streef naar wijsheid omdat je de kennis die je hebt dan pas goed hebt geïmplementeerd. Nu vertel ik vaak aan mensen iets wat ik zelf nog niet toepas. Ik zeg bijvoorbeeld vaak dat verwachtingen niet constructief zijn. Dat is kennis. Het is geen wijsheid, ik pas het zelf niet toe. Ik heb bijvoorbeeld nog erg veel verwachtingen (zelfs verlangens! ). En dat geldt voor meer zaken. Ik wil graag mensen helpen en dan tegen ze zeggen dat wat ik "verkondig" ook zelf heb toegepast en dat het goed werkt.
quote:
Laat ik je een ding zeggen Ik heb je leren kennen als een wys mens, waar het fyn mee "praten" is Zoals ik al zei, je bent misschien eigenwys maar niet koppig... Als iemand anders een beter idee heeft, geef je dat ook toe, daar heb je veel kracht voor nodig! Kracht om boven je ego uit te stygen
Ik ben ook erg blij dat in staat ben gebleken dit zo te doen . Vroeger was mijn wetenschap de waarheid, want ik had het toch ontdekt? Nu overdenk ik bijna alles wat mij tegemoet komt, de kritiek zowel posi als nega. Alleen de som van alle waarheden is waarheid, niet één enkele, en alle subwaarheden van de waarheid zijn essentieel .
quote:
Weet je wat het is, Koen? Des te meer je weet, des te meer er van je verwacht wordt... En wysheid zit niet altyd in thoeriën in boeken, zoals je gemerkt hebt. Dus leef, ervaar en besef dat je alle wysheid al bezit... Je bent in deze mensvorm deels afgesloten van die bron om wat ervaringen op te doen.. dat heb je 25 jaar geleden gekozen Ga d'rvoor
Ja, ik weet . Maar ik herinner me het niet zo goed. Daar ben ik nu mee bezig .
quote:
Ik snap het... Al verder gekomen in je heroverweging?
Nee, eerst even wat andere zaken oplossen. Niet alles tegelijk. Prioriteitenlijstje . Maar het speelt nog altijd door mijn hoofd .
quote:
Nou je bent al heel goed op weg Je overweegt tenminste alternatieven. En os012 zegt het prachtig: {Ideas are nouns that are the potential of verbs}

Wat ik een beetje proef, RC, is dat je nu liever op het eindstation had gezeten... (als dit niet op jou slaat, lees er dan overheen natuurlyk ) Waarom? Om de zekerheid die dat jou biedt? Waarom ben je niet zeker dat wat je nu doet, goed is? Alles is goed, RC, twyfel niet aan de goedheid van het universum... Elke stap die je zet leert je weer wat meer. En het eindstation is er, dat bestaat, maar het ziet er iets anders uit dan jy denkt Het eindstation is in myn opinie die trein waar je inzit... Die trein waarvan je zelf hebt bepaald waar die heengaat en wiens bestemming je leuk vindt. Want als je het leven niet leuk vindt, dan is er inderdaad niets aan :'( Dus zorg dat je weet in welke trein je zit, maar weet ook dat die trein zyn eindstop niet jouw eindstop is... jouw reis gaat door en weet er zyn mensen die in dezelfde trein zitten. Het enige wat je hoeft te doen is even een stoel opschuiven om een praatje te maken
Trein is wel een mooie metafoor . Ik gebruik altijd het pad of de weg, maar die zijn zo afgezaagd. Trein is een mooie .

En ik ben me ook heel goed bewust van deze trein, de weg, en alle stappen die ik hier in zet. Ik weet dat mijn vraagstelling, de reacties en deze discussie niet gebaseerd is op toeval. Maar als ik de vraag NIET had gesteld in mijn leven, was dat OOK geen toeval geweest. Maar via deze herinnering gaat het misschien wel een stukje constructiever, of zoals anderen zeggen "je leert er van".

Ik ben me bewust van het eindstation en ik weet ook dat ik er nog niet ben, als ik het einddoel voorstel als totale herinnering, waarvan de reis erheen idd belangrijker is dan het einddoel. Dat ik het einddoel nastreef, is mi wel een mooi streven. Het is niet zo dat ik er liever al ben, de reis boeit me zo. Maar ik reis liever met wijsheid dan met een boek .
pi_17851695
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 16:01 schreef Syl68 het volgende:
Het weten is niet zozeer belangrijk in het leven, maar het handelen.
kWilde het maar effe kwijt
Vandaar mijn onderscheid tussen kennis en wijsheid, weten en toepassen .
quote:
Verder wat betreft spiritualiteit en maatschappij.................... ik denk zelf dat wanneer je een job hebt waarbij je met mensen omgaat je zeker een deel van je spirituele denk en gevoelswijze kunt "gebruiken", soms echter zijn er zaken waarin je dit nu eenmaal niet kwijt kunt. Ik denk soms weleens dat ik in 2 werelden leef daardoor. Maar probeer toch zoveel mogelijk te zijn zoals ik ben.
Nou da's ook ongeveer mijn verhaal idd. Maar kun je die twee werelden allebei gebruiken voor je ontwikkeling? Of frustreert die ene je ontwikkeling een beetje?
quote:
Wat ik zeker niet doe is mijn gedachten en gevoelens aan anderen kenbaar maken, mits ze hiernaar vragen. Dan ben ik een "open boek" wat betreft mijn geloofsovertuiging. Mensen zien en voelen aan me wie ik ben en wat ik uitstraal en dat vind ik veel en veel belangrijker.
Nou, ik kan het soms niet laten er wèl iets van te zeggen, maar idd, meestal doe ik mee met het "spel" (wat voor mij een spel is en voor anderen de harde werkelijkheid) en ga ik niet lopen vertellen wat iedereen allemaal verkeerd doet. Ze doen niet iets verkeerd, niemand doet iets verkeerd. Alleen ik zie sommige mensen echt lijden onder hun zelf gekozen weg, terwijl er zo'n mooie weg te bewandelen is. En dat raakt me toch wel.

Maar als mensen er naar vragen, dan vertel ik wel wat . En vaak volgt dan een mooie discussie en gaan we allemaal blij naar huis (om 8 uur ). Ze noemen me trouwens de filosoof .
pi_17852081
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 16:38 schreef Choices het volgende:
Wat ik doe, ik kijk hoeveel ik kan vertellen bij verschillende personen. Verwoording is ook erg belangrijk, je kunt het 'spiritueel populair' verwoorden, of 'down to earth' welke beide toch hetzelfde kunnen betekenen.
Doordat ik ook door een paar bewustzijns staten ben gegaan, vind ik het ook niet erg om raar aangekeken te worden. Want daardoor ben ik mijzelf van de onmetelijke schoonheid bewust, en ik voel de aanwezigheid van mijn pure zelf. Zo krachtig, en voelt zich niemands meerdere, en niemands mindere.
Als ik het er over heb, verpak ik het altijd in taal die aansluit bij diegene met wie ik het er over heb. Zweverigheid hou ik niet van omdat dat dat suggereert dat je het over een hele andere wereld hebt dan waar iedereen in leeft.

Gelukkig ben ik behoorlijk nuchter en zelfs erg rationeel. Ik sluit alleen niets uit.
quote:
Tegenwoordig probeer ik zo openlijk te zijn als het onderwerp bijvoorbeeld naar boven komt. zowel in mijn vrije tijd, als op mijn werk, als op mijn school.
Ja ik ook. Als mensen er naar vragen of het komt ter sprake vertel ik hoe ik er over denk. Zeg ik er altijd bij dat IK er zo over denk, dat het mijn idee is, en dat zij vast andere ideeën hebben, waar ik ook zeer geïnteresseerd in ben.
quote:
"verbergen" wie je bent, is een ego-trekje, en dat is niet erg, maar ik ben juist op weg om volledig mezelf te zijn. Ik begrijp, dat je bij je eigen carriëre het niet zo gemakkelijk kunt behandelen als dat ik dat doe, omdat ze daar een zekere verwachting van je hebben qua gedrag, en nuchterheid. En omdat er daar meer op het spel staat is het niet verwonderlijk dat men tracht zichzelf te verbergen.
Tja. Een toneelstukje bij volledig bewustzijn. Dat probeer ik nou juist uit te zoeken, werkt dat? Dat toneelstukje lukt me wel, ik heb jarenlang niets anders gedaan dan (onbewust) toneelspelen .
quote:

Hoe ik mijn toekomst zie, is vrij simpel, een saddhu's achtig bestaan leiden, lijkt mij prachtig. En eens in de tijd men leren/vertellen, over allerlei zaken welke ik 'te weten' ben gekomen, of wat men op weg kan helpen. Totale overgave, is de meest prachtige gewaarwording voor mij persoonlijk tot nu toe.
Je hebt zo'n mooi streven, zo helder, fantastisch . Nou ik wil best IN deze maatschappij zijn, maar er niet van afhankelijk zijn. JUIST HIER zijn mensen nodig die anderen helpen, op elk vlak. Mensen zoeken naar bewustwording, en anderen kunnen daarmee helpen.
pi_17854805
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 18:06 schreef The_Shining het volgende:
alles kan, waarom niet?
Voor mijzelf vind ik mensen om me heen nog altijd interessant, ieder mens. De beweegredenen begrijpen van andere mensen begrijpen kan best een dagtaak zijn. Zo snap ik beter hoe de wereld in elkaar zit door naar anderen te kijken en me afvragen waarom ze dat doen en dan een antwoord beredeneren.
Ja, precies zoals ik het ook doe. Observeren, determineren, concluderen. Enorm interessant. Alles kan, idd, maar blokkeert je omgang in de maatschappij tot op een zekere hoogte je groei niet?
quote:
alles kan, het is maar net wat jij wil doen. De zon die je vanaf de berg ziet is dezelfde als de zon die hier naar Nederland straalt. Een voordeel van in een maatschappij bewuster worden (alhoewel ik geen vergelijkingsmateriaal heb) is dat je een uitdaging hebt om na te denken. Op een berg is er niet echt veel uitdaging tenzij je lastig wordt gevallen door een muskiet ofzo. Hier wordt je elke dag geconfronteerd met leed (bv. junkies op straat) en dat is voor mij een drive om over échte problemen na te denken. Zo begrijp ik meer van deze maatschappij en dus de wereld. Een uitdaging maakt dat een mens verder gaat zoeken naar mogelijkheden wat een eye-opener is.

Aan de andere kant ga ik het andere uiterste wel uitproberen, van een drukbevolkt, weinig natuur land als Nederland naar een dunbevolkt, natuurrijk land als bv. Nieuw Zeeland of Australië.
Ja, idd, de maatschappij als middel is een fantastische ervaringsbasis, en een mogelijkheid mensen te helpen waar ze dat nodig hebben. Ik wil het niet zozeer afdoen, of er geheel uit weggaan, ik wil het blijven gebruiken als middel mijzelf te realiseren en anderen te helpen daarmee.

Maar nu ben ik financieel afhankelijk van en in die maatschappij. Het is mijn huidige omstandigheid noodzaak hier in te ... nu ik dit tik, zeg, jee . Ik weet ineens dat het niet zo is... Andere keuzes, nieuwe informatie, andere weg... Geen afhankelijkheid, wow! and suddenly, his conscience comes into play
quote:
Herkenbaar probleem
Ik heb het opgelost door begrip te kweken voor mensen die niet zo bewust zijn, door me in te leven in hun situatie. Ik tast mensen stukje voor stukje aan in hun "wereldje" laagje na laagje (oogklep na oogklep) secuur oplossen...
Eigenlijk heb ik veel geleerd over verschillende vormen van communicatie omdat ik hetzelfde dilemma had als bovenstaand. Ik werd "gedwongen" min of meer om een andere manier mensen bewust te maken... want gewoon met je vinger op een slechte eigenschap wijzen van een ander wordt idd als "niet-gewenst" ervaren. Dan maar met soort onzichtbare vinger

We leven met z'n allen op deze wereld, als een ander mens besluit om zichzelf niet te ontwikkelen en met een soort wegwerp-verspil instelling te functioneren dan zal die gehele wereld eronder lijden, want alles is met elkaar verbonden. Dus
[..]

"hun" creatie beinvloedt deze maatschappij en daar leef ik ook in, dus ben ik ook onderdeel van hun "eigen" creatie of iemand dat nu wil of niet. Als die persoon het volgens zijn wereldje niet erg vind een bananeschil op straat te gooien en die handelt daarnaar kan het gebeuren dat iemand anders uitglijd op die bananeschil. En die iemand anders komt in het ziekenhuis, en de verpleegsters daar moeten die persoon helpen waardoor een andere patient die het misschien meer nodig had even niet geholpen kan worden en die geneest daardoor pas later of minder goed, en hey, het ziekenfonds betaalt en dat zijn jij en ik en nog tig anderen.
Als je verder redeneerd zie je dat alles en iedereen met elkaar verbanden heeft of je dat nu wil of niet.
Weer verbanden. Komen die even vaak langs de laatste tijd . Jawel, de maatschappij is eigenlijk een grote massacreatie, maar daarin kan een andere perceptie van iemand wel een totaal andere sub-schijncreatie opleveren. Iemand kan het net ff anders zien en daardoor de maatschappij zien als "heilig" of als "lastig", zonder dat dat afbreuk doet aan de creatie zelf.
quote:
Die les leerde ik toen ik op mijn 11e in Zeeland op vakantie was. Heerlijk groot meer, ik was jong dus ik dacht dat het meer zo groot was dat het vast helemaal helder zou zijn en schoon, soort vrijheidsgevoel etc. Dus ik lekker zwemmen en duiken, opeens drijft er een drol voor mijn neus
omdat iemand anders het naliet om niet naar de wc te gaan maar gewoon in het meer "want ach die is toch zó groot, who cares" ik heb daarna nooit echt meer met plezier in dat meer kunnen zwemmen (de vrijheid was eraf), soort drol-trauma ontwikkeld en daardoor kwam ik iedere vakantie (naar diezelfde camping) wat minder uitgerust thuis van vakantie, besloot niet daar te gaan zwemmen, deed niet de dingen die ik daarvoor altijd leuk vond enz enz.
Beeldend verhaal . Een vlinderslag he... Door één ogenschijnlijk simpele keuze van iemand anders sla je zelf een andere weg in op de CD-ROM waardoor je hele leven "anders" lijkt te verlopen. Tell me about it . Roept bij mij meteen de vraag op of al je keuzes in het leven niet door een ander bepaald worden, omdat je iets hebt gehoord/gelezen/ervaren van iemand anders wat jouw keuze beïnvloed, en daardoor niet sec jouw keuze is maar toch weer wel, en we zijn 1 en er is geen toeval en daar kan ik nog uren over doorpraten maar daar gaat dit topic niet over .
pi_17859494
Dat "herinneren wie we waren", daar hebben ik en jij moeite mee. In de maatschappij leer je dingen die er eerst niet waren, hierdoor vergeet je jezelf nogal eens, deze is dan ook niet zo belangrijk hier.

We kunnen zien dat mensen vaak het bedrijfsleven napraten en zo efficient als mogelijk hun leven indelen met behulp van tips en hints van anderen die al ervaren zijn in de algmene bedrijvigheid. Opzich zeer bewust en zinnelijk maar het kan ook anders. Dit is een kwestie van zelf doen. Erover praten betekent vanuit onzekerheid andermans meningen over jouw 'levensovertuiging' vragen. Je doet in principe het zelfde als de mensen die het bedrijfleven najagen als levensovertuiging, alleen sta jij alleen met jouw levensovertuiging.

Gespreken op kantoren en bedrijfs -en openbareruimte horen luchtig en lichtzinnig te zijn, want anders wek je inderdaad irritaties bij elkaar op. Deze irritaties komen door de stellige overtuiging over de diepe onderwerpen waarmee sommige mensen komen aandraven op momenten waarin daar gewoon geen tijd en ruimte voor is... Geen tijd voor contemplatie op het werk, en ook wanneer je je in een groep mensen begeeft, in je vrije tijd of op je werk.

Zelfontwikkeling hoort bij jezelf. Je ontwikkeld bovendien alleen met de mensen die jij interessant vind, niet met anderen (hou daar dan ook geen diepzinnige gesprekken mee! ;-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Colour op 21-03-2004 00:54:05 ]
pi_17859651
quote:
Op zondag 21 maart 2004 00:47 schreef Colour het volgende:
Erover praten betekent vanuit onzekerheid andermans meningen over jouw 'levensovertuiging' vragen. Je doet in principe het zelfde als de mensen die het bedrijfleven najagen als levensovertuiging, alleen sta jij alleen met jouw levensovertuiging.
of het betekend dat je je visie wil delen en benieuwd bent hoe anderen daar op reageren, misschien geeft iemand je input die jij weer kan integreren in je visie.

Je doet misschien in principe hetzelfde als het bedrijfsleven (als je je geest als "bedrijf" beschouwt) maar het doel is heel anders; geld & winst tegenover niets & een tevreden gevoel.
quote:
Gespreken op kantoren en bedrijfs -en openbareruimte horen luchtig en lichtzinnig te zijn, want anders wek je inderdaad irritaties bij elkaar op. Deze irritaties komen door de stellige overtuiging over de diepe onderwerpen waarmee sommige mensen komen aandraven, op momenten waarin daar gewoon geen tijd en ruimte voor is... Geen tijd voor contemplatie op het werk, en ook wanneer je je in een groep mensen begeeft, in je vrije tijd of op je werk.
tja dat ligt toch aan de bedrijfscultuur? Als je alleen maar werkt worden mensen juist chagarijnig (stress) en als je dan even de geest op iets heel anders concentreert kan dat juist ontspannend werken... voor de een is koetjes en klafjes ontspannend, voor de ander het ontstaan van een ster of het leven van de Boeddha.

zo lul ik best vaak met een collega over allerlei "diepe" dingen en we hebben daar beiden plezier in en gaan daarna met een smile weer aan het werk.
quote:
Zelfontwikkeling hoort bij jezelf. Je ontwikkeld bovendien alleen met de mensen die jij interessant vind, niet met anderen (hou daar dan ook geen diepzinnige gesprekken mee! ;-)
maar je leeft met z'n allen in dezelfde wereld... tuurlijk het is ieders keus om visies te delen en met wie maar eigenlijk kan je alleen zeggen dat zelfontwikkeling bij jezelf hoort als je op een onbewoond eiland woont. Zelfs anderen met wie je je niet bewust ontwikkeld beinvloeden je wel onbewust.
pi_17859779
quote:
Op zondag 21 maart 2004 00:58 schreef The_Shining het volgende:

[..]

tja dat ligt toch aan de bedrijfscultuur? Als je alleen maar werkt worden mensen juist chagarijnig (stress) en als je dan even de geest op iets heel anders concentreert kan dat juist ontspannend werken... voor de een is koetjes en klafjes ontspannend, voor de ander het ontstaan van een ster of het leven van de Boeddha.
Als er een collega is die helemaal niet gediend is van Boeddha, dan loop je het risico iets door tijdgebrek niet goed uit te praten. Dan lopen jullie niet met een smile naar huis... Waarom over het leven hebben op je werk? Het is een te groot onderwerp om te behandelen tijdens het werk.

Je bent in wezen asociaal bezig als je in een kort tijdbestek iets groots probeerd te doorgronden met je collega's. Je ontneemt een ander zijn of haar beurt om te reageren en eveneens met iets groots te komen. Hierdoor ontstaan irritaties, ook al is de bedrijfscultuur in principe gezond.
pi_17859867
quote:
Op zondag 21 maart 2004 00:58 schreef The_Shining het volgende:

maar je leeft met z'n allen in dezelfde wereld... tuurlijk het is ieders keus om visies te delen en met wie maar eigenlijk kan je alleen zeggen dat zelfontwikkeling bij jezelf hoort als je op een onbewoond eiland woont. Zelfs anderen met wie je je niet bewust ontwikkeld beinvloeden je wel onbewust.
Verkoop mij aub geen complexen, wil je? Met dat 'onbewoond eiland'...

Anderen beinvloeden je onbewust op een manier welke je tegenhoudt. Ik raad je aan om wat meer een eigen weg te volgen. Hij is gratis...
pi_17861945
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 18:06 schreef The_Shining het volgende:
Besef je dat je díe situaties om je heen aantrekt die jou laten zien waar je by jezelf nog werkt te verrichten hebt? Ik heb gemerkt dat je niet echt de diepte in wil gaan, als het om contacten gaat. Ook op Fok merk ik dat je wegblyft zodra het te confronterend wordt
Het gaat niet om de ander Shinning, het gaat om jou. De wereld om jou heen is een weerspiegeling van jouw innerlyke wereld...
pi_17862064
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 20:09 schreef ReCreative het volgende:
Ik streef naar wijsheid omdat je de kennis die je hebt dan pas goed hebt geïmplementeerd. ... Ik wil graag mensen helpen en dan tegen ze zeggen dat wat ik "verkondig" ook zelf heb toegepast en dat het goed werkt.
Dan zou je heel veel ervaringen moeten opdoen in 1 leven.... Bovendien reageert iedereen weer anders in een situatie en reageert de situatie weer anders afhankelyk van het persoon... Wysheid is al doende leert men.. Wysheid is dat elke stap in je ontwikkeling mooi is... Wysheid is dat je jezelf, het leven niet serieus neemt, het blyft zien als een groot spel waarvan velen de spelregels zyn vergeten.
quote:
Ik ben ook erg blij dat ik in staat ben gebleken dit zo te doen ...
quote:
Ja, ik weet . Maar ik herinner me het niet zo goed. Daar ben ik nu mee bezig .
En dan ontmoet je weer mensen en situaties die je helpen herinneren... Blyf gewoon vragen of weet het...
quote:
Trein is wel een mooie metafoor . Ik gebruik altijd het pad of de weg, maar die zijn zo afgezaagd. Trein is een mooie .
Ik ga verschrikkelyk offtopic nu.. Treinen en ik hebben wat met elkaar. Ik ben altyd gek op treinen en reizen met treinen geweest... en ben dat nog steeds Ik was ook heel bly toen ik een modelspoorbaan kreeg... Een jaartje terug droomde ik nog met regelmaat dat ik steeds op stations ronddoolde, in verkeerde treinen zat... te laat was enz enzzz Nu heb ik daar geen last meer van. ZIt ik toch op het goede spoor, denk ik dan
quote:
En ik ben me ook heel goed bewust van deze trein, de weg, en alle stappen die ik hier in zet. Ik weet dat mijn vraagstelling, de reacties en deze discussie niet gebaseerd is op toeval. Maar als ik de vraag NIET had gesteld in mijn leven, was dat OOK geen toeval geweest.
Euhm... dan had je hier ook niet by stil gestaan... Ontken alsjeblieft niet waar je nu bent en hoe bewust je al bent... Bepaalde fases moet je nu eenmaal doorlopen om tot een nieuw inzicht te komen. Anders gezegd... Ik denk niet dat er een andere manier is om jouw leven te leiden dan zoals je dat nu doet, omdat jy de keuzes maakt en duidelyk ook bewust keuzes maakt.
quote:
Ik ben me bewust van het eindstation en ik weet ook dat ik er nog niet ben, als ik het einddoel voorstel als totale herinnering, waarvan de reis erheen idd belangrijker is dan het einddoel. Dat ik het einddoel nastreef, is mi wel een mooi streven. Het is niet zo dat ik er liever al ben, de reis boeit me zo. Maar ik reis liever met wijsheid dan met een boek .
Hmmm... Verlangen naar iets wat je denkt niet te hebben? Een wysheid voor jou: vertrouw op jezelf, weet dat je nu goed bent zoals je bent, je hoeft niets meer te weten, meer te kunnen. Alles wat je "toevallig" op je pad tegenkomt neem je tot je, maar ga er niet naar op zoek, dat wordt een geforceerd iets afdwingen dat geen afdwingen nodig heeft
pi_17862207
quote:
Op zaterdag 20 maart 2004 20:20 schreef ReCreative het volgende:
Nou da's ook ongeveer mijn verhaal idd. Maar kun je die twee werelden allebei gebruiken voor je ontwikkeling? Of frustreert die ene je ontwikkeling een beetje?
Ik denk dat jouw ontwikkeling gelegen is in het wryvingspunt tussen die twee werelden... Om myzelf als voorbeeld te nemen, ik schryf muziek, iets wat de maatschappy nou niet bepaald als productief ziet (althans niet zolang ik niet in limo's rondryd maar nog van een uitkering rond probeer te komen.. ) Maar dat is nu net waar ik over schryf, waar myn muziek over gaat: dat onbegrip by de vele mensen, de onmogelykheid voor my om hierin gelukkig te zyn, dat soort dingen...
quote:
Nou, ik kan het soms niet laten er wèl iets van te zeggen, maar idd, meestal doe ik mee met het "spel" (wat voor mij een spel is en voor anderen de harde werkelijkheid) en ga ik niet lopen vertellen wat iedereen allemaal verkeerd doet. Ze doen niet iets verkeerd, niemand doet iets verkeerd. Alleen ik zie sommige mensen echt lijden onder hun zelf gekozen weg, terwijl er zo'n mooie weg te bewandelen is. En dat raakt me toch wel.
Hmm... Bewust een rol spelen vind ik toch minder. Het doet my verdriet te horen dat mensen bewust een masker opzetten... Ik zelf weet niet eens wat myn echte ik is, ik ben zo gevormd door myn "lieve" ouders dat ik by god niet zou weten wat van my is en wat aangeleerd is of als zelfverdedigingsmechanisme dient... En in een wereld vol mensen die bewust een rol spelen, wordt het voor my niet makkelyker om te zien wat puur gedrag zou kunnen zyn... Als jullie hart nog wel tot jullie spreekt, hoorbaar is voor jullie, waarom zou je er dan niet naar luisteren? Het enige argument dat ik keer op keer hoor is dat wanneer mensen stoppen met hun rol, ze niet langer zouden kunnen functioneren zoals ze doen. Dus hebben we met zyn allen een schynwereld gecreëerd waarin een ieder een rol dient te spelen teneinde overleving te garanderen. De rol van het chique restaurant dat niet zou overleven zonder het op de kaart zetten van "foie gras", de rol van de ziekenverzorgster die niets meer extra's durft te doen voor de oudjes omdat ze daardoor scheef aan gekeken wordt door haar collega's, de rol van de jongen die merkkleding draagt omdat ooit op school door de een of andere wazige idioot bedacht is dat je er alleen dan toe doet... en de rol van die vele werknemers die niets doen aan misstanden in hun werkomgeving omdat ze bang zyn voor de consequenties van het zyn van klokkeluider... En omdat niemand de eerste stap zet, zal het altyd zo blyven... Besef allen alsjeblieft dat dit een situatie is die je niet alleen voor je eigen "overleving" in stand hioudt, maar ook het toekomstbeeld maakt voor je kinderen en andermans kinderen... De jeugd heeft de toekomst, maar wy bepalen NU hoe die toekomst eruit ziet. <-- verband
quote:
Maar als mensen er naar vragen, dan vertel ik wel wat . En vaak volgt dan een mooie discussie en gaan we allemaal blij naar huis (om 8 uur ). Ze noemen me trouwens de filosoof .
Hehehe, ook al zo'n plakker
pi_17862359
quote:
Op zondag 21 maart 2004 00:47 schreef Colour het volgende:
Dat "herinneren wie we waren", daar hebben ik en jij moeite mee. In de maatschappij leer je dingen die er eerst niet waren, hierdoor vergeet je jezelf nogal eens, deze is dan ook niet zo belangrijk hier.
Wat denk je van de maatschappy helpen herinneren wie het is?
quote:
... een kwestie van zelf doen. Erover praten betekent vanuit onzekerheid andermans meningen over jouw 'levensovertuiging' vragen. Je doet in principe het zelfde als de mensen die het bedrijfleven najagen als levensovertuiging, alleen sta jij alleen met jouw levensovertuiging.
Ik ben het met je eens dat men kan doorschieten in het rationaliseren van spiritualiteit, soms moet je gewoon doen en zien waar je terechtkomt.. Desalniettemin kan erover praten ook een manier zyn om dingen voor jezelf helder te krygen. Een erg hedonistische insteek, dat wel, dat een ander jouw relaas moet aanhoren, zodat je zelf de chaos een beetje geordend kan krygen, maar heck als iedereen bly naar huis gaat, was zou daar dan mis mee zyn?
quote:
Gespreken op kantoren en bedrijfs -en openbareruimte horen luchtig en lichtzinnig te zijn, want anders wek je inderdaad irritaties bij elkaar op. Deze irritaties komen door de stellige overtuiging over de diepe onderwerpen waarmee sommige mensen komen aandraven op momenten waarin daar gewoon geen tijd en ruimte voor is... Geen tijd voor contemplatie op het werk, en ook wanneer je je in een groep mensen begeeft, in je vrije tijd of op je werk.
Yeah Laten we allen een robot worden Zonder maatschappykritisch denken dat wel eens van grote invloed zou kunnen zyn op die zelfde maatschappelyke instelling die ons nu zo benauwt...
quote:
Zoals ik jou hoor, werk je enkel uit noodzaak en zie je geen diepere lagen in jouw (werk)omgeving. Jammer... Erg jammer! ......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')