eerste strookt niet meer met het tijdsbeeld (gaat meer over huurlingen dan over de huidige militaire verhoudingen) en de basisregels van de tweede staan aan de voet van vrijwel elk legerquote:Op maandag 8 maart 2004 12:51 schreef Megumi het volgende:
Lees dit boeken eens. Geeft een mooi beeld van de oosterse sq chineze kijk op oorlog voeren.
http://www.samurai.com/5rings/ Book of five rings
http://www.kimsoft.com/polwar.htm Sun Tzu The art of war.
mij best hoor maar begin dan niet te jammeren dat het een domme discussie wordtquote:Op maandag 8 maart 2004 12:57 schreef Megumi het volgende:
Maak ik zelf wel uit.
Behalve dat van Amerika. Vandaar dat ze in Vietnam en Irak op hun bek zijn gegaan. Een van de belangrijkste onderdelen van het denken van Sun Tzu is dat oorlog voeren duur is. En de staat op langer termijn een grote schade oplevert. Dit is de ware onderliggende principe van Sun Tzu. En geen enkel modern westersland wat deze eeuw oorlog hefft gevoerd. Houd zich een deze principe. Met Amerika nu en de USSR vroeger als mooiste voorbeeld.quote:Op maandag 8 maart 2004 12:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
eerste strookt niet meer met het tijdsbeeld (gaat meer over huurlingen dan over de huidige militaire verhoudingen) en de basisregels van de tweede staan aan de voet van vrijwel elk leger
Sun Tzu zegt ook dat je je terug dient te trekken als overwinning niet meer mogelijk is, dat hebben de Amerikanen in Vietnam wel degenlijk gedaan.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Behalve dat van Amerika. Vandaar dat ze in Vietnam en Irak op hun bek zijn gegaan. Een van de belangrijkste onderdelen van het denken van Sun Tzu is dat oorlog voeren duur is. En de staat op langer termijn een grote schade oplevert.
leg dat voorbeeld is uit want mij ontgaat het 1 en ander.quote:Dit is de ware onderliggende principe van Sun Tzu. En geen enkel modern westersland wat deze eeuw oorlog hefft gevoerd. Houd zich een deze principe. Met Amerika nu en de USSR vroeger als mooiste voorbeeld.
Sun Tzu zegt ook dat je pas moet vechten als je de vijand en je zelf 100 procent kent. Hadden de Amerikanen zich aan dit principe gehouden dan waren ze niet eens aan de Vietnam oorlog begonnen. Omdat ze dan hadden geweten dat ze gingen verliezen.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
Sun Tzu zegt ook dat je je terug dient te trekken als overwinning niet meer mogelijk is, dat hebben de Amerikanen in Vietnam wel degenlijk gedaan.
Sun Tzu zegt ook dat je je vijand aan dient te vallen op het moment dat jij sterker bent dan hem dat doen ze in Irak ook.
Dat de vijand het uiteindelijk beter doet dan de Amerikanen (en dat is in beide kwesties up for debate) wil niet zeggen dat de grondbeginselen niet worden gevolgd.
bovendien hebben de Chinezen het tijdens de Korea oorlog er ook niet bijster goed vanaf gebracht.
[..]
leg dat voorbeeld is uit want mij ontgaat het 1 en ander.
en je kan niet beweren dat bv de Falklands oorlog is gevoerd om de winst
nogmaals of ze verloren hebben staat nogal ter discussie dus wat dat betreft komt het nog wel overeen met sun tzu's shit.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Sun Tzu zegt ook dat je pas moet vechten als je de vijand en je zelf 100 procent kent. Hadden de Amerikanen zich aan dit principe gehouden dan waren ze niet eens aan de Vietnam oorlog begonnen. Omdat ze dan hadden geweten dat ze gingen verliezen.
Helemaal mee eens. Echter verloren hebben ze niet. Want er is een Noord-Korea. Dus in dit conflict zijn er geen overwinnaars..quote:Op maandag 8 maart 2004 13:16 schreef sp3c het volgende:
[en dan nog, als de Chinezen zo goed bij meneer Tsu in de leer waren geweest dan hadden ze zich nooit van zijn lang zal ze leven in de korea oorlog gemengd
dat zie je verkeerdquote:Op maandag 8 maart 2004 13:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Echter verloren hebben ze niet. Want er is een Noord-Korea. Dus in dit conflict zijn er geen overwinnaars..
Het doel van de Chinezen was in eerste instantie het in stand houden van een bufferstaat tussen hun en Zuid-Korea en dat is ze gelukt. Hun pogingen de VN de zee in te drijven liepen uit op jammerlijke mislukkingen maar hebben ze wel een hoop opgeleverd aan de onderhandelingstafel. Dat ze daarbij een paar honderdduizend man verloren zullen ze niet echt wakker van gelegen hebben.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:20 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat zie je verkeerd
Het doel van de chinezen was de verovering van Zuid Korea, het doel van de VS en VN detachementen was de herovering van Zuid Korea, als de VN niet zo'n halve zachte organisatie was er in 1954 een grandprix voor 40 tonners op het rode plein
Dat denk ik ook niet. Mensen zat.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:47 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dat ze daarbij een paar honderdduizend man verloren zullen ze niet echt wakker van gelegen hebben.
ik durf dat wel te betwistenquote:Op maandag 8 maart 2004 13:47 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het doel van de Chinezen was in eerste instantie het in stand houden van een bufferstaat tussen hun en Zuid-Korea en dat is ze gelukt. Hun pogingen de VN de zee in te drijven liepen uit op jammerlijke mislukkingen maar hebben ze wel een hoop opgeleverd aan de onderhandelingstafel. Dat ze daarbij een paar honderdduizend man verloren zullen ze niet echt wakker van gelegen hebben.
Het Noord-Koreaanse leger was na de landing bij Inchon en de herovering van Seoul volkomen verslagen. De oorlog werd tot dan toe voor ze gevoerd door een harde kern van NK veteranen die aan de zijde van Mao in China haden gevochten en hun T34 tanks. Wat er daar nog van over was zat bij Pusan, heel ver bij Noord-Korea vandaan. In Noord-Korea zelf was er nauwelijks een georganiseerd leger aanwezig dat iets met Chinees materiaal wat zou kunnen doen tegen de invasie.quote:Op maandag 8 maart 2004 13:56 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik durf dat wel te betwisten
Noord Korea had manschappen zat, die zaten echt niet te wachten op die paar Chinezen ... als de Chinezen daadwerkelijk enkel het voortbestaan van Noord Korea voor ogen hadden dan hadden ze het met materiele steun ook voor elkaar kunnen krijgen.
allicht, maar het was bekend dat de VN op de 38ste breedtegraad zouden stoppen en de Amerikanen het er in hun eentje niet nog is op wilden wagen.quote:Op maandag 8 maart 2004 15:09 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Het Noord-Koreaanse leger was na de landing bij Inchon en de herovering van Seoul volkomen verslagen. De oorlog werd tot dan toe voor ze gevoerd door een harde kern van NK veteranen die aan de zijde van Mao in China haden gevochten en hun T34 tanks. Wat er daar nog van over was zat bij Pusan, heel ver bij Noord-Korea vandaan. In Noord-Korea zelf was er nauwelijks een georganiseerd leger aanwezig dat iets met Chinees materiaal wat zou kunnen doen tegen de invasie.
ik was het aan het lezen maar ik kan het niet meer vindenquote:Leestip: This Kind Of War van L.E. Fehrenbach, erg goed boek over de Koreaanse oorlog.
Ziet er een beetje uit als een kruising tussen de Eurofighter, Gripen en de Rafale...quote:Op maandag 8 maart 2004 17:10 schreef sp3c het volgende:
anyways terug ontopic
[afbeelding]
nieuwste jachtvliegtuig, nog prototype maar schijnt vrij aardig te vliegen
http://www.aeronautics.ru/news/news002/news095.htm
volgens mij was het project origineel gebaseerd op de Lavi (Mirage 2000?) maar hebben ze het 1 en ander van de Eurofighter en de F16 in het airframe verwerktquote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:43 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Ziet er een beetje uit als een kruising tussen de Eurofighter, Gripen en de Rafale...
Al wordt er volgens die site meer vergeleken met de minder bekende Israëlische Lavi.
Tja, was mijn eerste indruk, want ik ken(de) die Lavi niet eens.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:04 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij was het project origineel gebaseerd op de Lavi (Mirage 2000?) maar hebben ze het 1 en ander van de Eurofighter en de F16 in het airframe verwerkt
voor zover ik weet lijkt hij van binnen vooral nog erg veel op de Lavi
ja bestaat ook niet meer, project was te duur geloof ik maar volgens mij is het gebaseerd op de mirage 2000quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:08 schreef Dr_Crouton het volgende:
[..]
Tja, was mijn eerste indruk, want ik ken(de) die Lavi niet eens.
De Lavi was gebaseerd op de F-16. Het grote zichtbare verschillen zijn de delta-wing en de canards. De Lavi had veel problemen, zowel van financieel als technische aard. De VS voerde ook druk uit op de Israelische regering omdat de export van Amerikaanse toestellen in gevaar kwam.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 13:53 schreef sp3c het volgende:
[..]
ja bestaat ook niet meer, project was te duur geloof ik maar volgens mij is het gebaseerd op de mirage 2000
En China gaat de komende jaren steeds meer zijn plaats als reus opeisen op het wereldtoneel.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:21 schreef sp3c het volgende:
ah hij weet het
zo onwaarschijnlijk is een VS/China conflict overigens niet, Taiwan zal zich 1 dezer dagen officieel afscheiden van China en China heeft al laten weten dat ze hier met militair geweld op zal reageren, de Amerikanen hebben op hun beurt laten weten dat ze zullen helpen
Hahahaha ik ben ook een C&C Generals speler en ik merk et ookquote:Op maandag 8 maart 2004 12:17 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Ik merk hier toch dat sommige C&C spelers denken dat ze heel wat kennis van zaken hebben
en 500 comanchesquote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:36 schreef Crazykill het volgende:
[..]
Hahahaha ik ben ook een C&C Generals speler en ik merk et ook![]()
ff nuke afvuren en dan 6 minuten w88 en dan weer eentje .... wil je er nog 1 ?? nou bouw nog een paar power plants en 5000$ en je hebt na een paar minuten nog 1tje![]()
De Chinezen zijn nooit onze kant op gekomen. Dat waren de Mongolen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:56 schreef b_polite het volgende:
Godsklere, dat wordt mooi wel de grootste oorlog ooit. Met zulke getallen tegenover elkaar. Een oorlog om Taiwan is eigenlijk te zot voor worden, want als beiden (VS én China) daar om gaan knokken, dan vallen er ongetwijfeld meer doden dan Taiwan inwoners heeft. Puur utilistisch gezien, is zo'n hele oorlog het niet eens waard om te vechten. Dan nog maar afwachten of wij in Europa ook ooit nog chinezen zullen zien (op de bekende immigrant na natuurlijk...). Gelukkig is het taaiste volk op aarde (de Russen) er gelukkig nog om ze ff tegen te houden.
En laten we hopen dat beide partijen het verstand hebben daar dus niet aan te beginnen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:16 schreef sp3c het volgende:
22 miljoen doden lijkt me wat aan de forse kant, dan moet er idd echt met kernbommen heen en weer geslingerd gaan worden
Vandaar dat de V.S. start wars weer heeft opgestart.quote:Op maandag 8 maart 2004 08:51 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Die bestaan inmiddels al sinds de tweede wereldoorlog.
Het moment voor een aanval zou nu zijn, die onderzeeboten (het zijn er nog maar een paar) liggen voornamelijk in de havens omdat de onervaren crew er steeds een potje van maakt.
Als de Russen meedoen is het nog mooier want die hebben vast wel een trucje achter de hand om ze onschadelijk te maken.
En je zal inderdaad mogelijk een paar steden (deels)verliezen, maar de meeste landen kunnen dat wel aan op de langere termijn.
dat denk ik ook, als ze denken te verliezen dan zullen ze gebruiken. Want de atoombom blijft een vergeldingswapen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 16:33 schreef Jebus het volgende:
Vertel me dan eens een reden waarom china, als het wordt aangevallen door de VS geen nukes zou gebruiken???? Aangezien de VS sterker is (betwijfel ik maargoed) zou het hun laatste redding zijn.
liever een bezet land dan een radioactief landquote:Op woensdag 10 maart 2004 16:33 schreef Jebus het volgende:
Vertel me dan eens een reden waarom china, als het wordt aangevallen door de VS geen nukes zou gebruiken???? Aangezien de VS sterker is (betwijfel ik maargoed) zou het hun laatste redding zijn.
Binnenvallen betekent over het algemeen óók dat je landoverwicht moet halen.quote:Op woensdag 10 maart 2004 16:25 schreef the_Napster het volgende:
ook al heb je een leger van 20 miljoen man ofzo, wat wil je daarmee doen zondertechnologie??
ik geloof wel dat de chinese vliegtuigen al worden platgegooig als ze niet eens zijn opgestegen...
de vs hebben de technologie gewoon terwijl china nog aan het ontwikkelen is.
de vs gooien alles plat vanuit 10 km hoogte ofzo terwijl de chinezen met ak's naar boven schieten ofzo? tegenwoordig gaat het om luchtoverwicht...
als het gelijk een landoorlog wordt, dan zullen de chinezen wel zeker winnen, maar oorlog is zee en lucht en land! en als de vs china binnenvallen zullen toch al een paar maanden zijn verstreken nadat ze de luchtcampagne zijn begonnen...
china de vs verslaan???? denk t niet
maar ik weet wel zeker dat het over 15 jaar wel gaat lukken, china gaat vooruit, maar is er ngo niet
Haha, dit zal echt niet gebeuren.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 15:21 schreef sp3c het volgende:
Taiwan zal zich 1 dezer dagen officieel afscheiden van China
Zou Nederlands onderwijs hier onderdeel van zijn?quote:Op zondag 14 maart 2004 21:39 schreef Kondros het volgende:
alleeee, ik geloff echt dat china heel veel geheime militaire projecte hebben
lolquote:Op zondag 14 maart 2004 03:48 schreef U.F.O het volgende:
[..]
Haha, dit zal echt niet gebeuren.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |