ID&T. Voor iedereen van ongeveer 14 tot 25 jaar oud zal die naam wel bekend zijn. ID&T en 'Dance' staan al vanaf hun oprichting onlosmakelijk verbonden. Iedereen die van Dance houd kent ID&T, heeft wel eens een CD van hun hand gekocht (of gebrandt), is wellicht wel eens op een van hun evenementen geweest, luistert wel es naar 'ID&T Radio', kent misschien ook wel hun website en heeft wellicht wel eens een exemplaar gekocht van hun blad 'ID&T Magazine'.
ID&T is in de laatste decenium van de vorige eeuw een de grootste verspreiders en makers geweest van het hele genre 'Dance'. Begonnen in 1992 met het organiseren een eindexamenfeest in Hardcore-style, groeit het bedrijf binnen 2-jaar al naar een winstgevend bedrijf, met vele evementen en CD-releases. Vooral Thunderdome, het feest na het succesvolle eerste eindexamenfeest blijkt een groot succes, en voor het eerst wordt er een CD gemaakt die de naam draagt van een evenement. Het jaarlijks terugkerende Thunderdome is een groot succes, maar de CD's worden pas echt veel verkocht. ID&T, toen nog met alleen het Thunderdome logo van 'de wizard', wordt een popicon. Er vormt zich een nieuwe grote groep in de samenleving, de gevreesde en geafschuwde Gabbers.
Natuurlijk is ID&T niet de enigste reden van het succes. Geen muziekstyle zonder een Underground Scene, die natuurlijk altijd de basis is voor een muziekgenre. En die is vooral actief in de grote steden, en dan voornamlijk in Rotterdam.
Niet veel later dan Thunderdome komt ID&T met een nieuw evenement: Mystery Land. Het eerste meerdaagse Hardcore festival blijkt wederom van een ongekend succes, en van heinde en verre komt men naar dit enorme evenement.
Dan wordt het stil. Akelig stil. Hardcore raakt tijdelijk alleen Underground, en verliest in 1994 het grote publiek. Maar het zou niet lang duren of Hardcore kwam weer terug. 1996 is het weer hoogtij voor de Gabbers, dit keer niet meer in skinhead uniform, maar in Ausies, trainingpakken en bomberjacks. Overal zijn er vele kleinschalige Hardcore feesten, waaruit later weer grotere evenement organisaties zouden onstaan als UDC en Q-Dance. Na de 2e Hardcore rage valt op dat na deze keer de vele substrommingen van Hardcore zich populair hebben weten te maken in het grote publiek. Het Dance publiek is een feit. Vanaf 1997 neemt 'Trance' een ongekende vaart in Nederland, vooral onder veel uitgaanspubliek. Trance wordt dé muziek van bijna alle discotheeks en grote feesten. Hardcore blijft aanwezig, maar verhuist weer naar de Underground. ID&T heeft ondertussen ook niet stil gezeten en naast Thunderdome en Mystery land lanceren ze Trance Energy, Innercity en in 1999 het bijzondere en populaire Sensation.
En nu mijn mening:
En eigenlijk gaat het na het concept van Sensation, in mijn ogen het perfecte dance feest, goed fout. ID&T verliest stoere karakter als pionier van de Dance, en al vanaf toen vaart het ID&T-schip een andere richting op:
ID&T Radio: die dj's praten echt nichterig, draaien echt waardeloze dance muziek van labels en DJ's met ingewikkelde namen, waarvan nog geen mens ooit van gehoord heeft. Op zich is dat laatste niet zo erg, als het dan lekkere muziek was. maar dat is het niet! Bovendien gaat men op "Dancestation" ID&T Radio ook nog eens Urban(zie hieronder) draaien!
![]()
Urban: ID&T wil Urban gaan verkopen. Urban is eigenlijk gewoon het zelfde als R&B en HipHop. Op Innercity was al een stage met 'Urban' muziek, en nu komen er ook al 2 nieuwe evenementen met Urban: '4n' met alleen maar Urban en NJOY, en 2daags festival met oa ook een Urban stage. Het zal waarschijnlijk ook niet lang duren voordat ID&T Urban CD's gaat verkopen.:(
Establisments: Mme Jeanette en Cineac zijn 2 restaurants in Amsterdam die onder de naam van ID&T hun deuren openen. Ook Bloomingdale aan Zee, een super luxe strandpavilioen in Bloemendaal, is van ID&T. Ik heb geen idee of het successen zijn, maar ook daar worden de zelfde waardeloze Dance muziek gedraait. Ze zijn trouwens niet voor het grote publiek: het zijn super chique tenten met een prijslijst waar je U tegen zegt. Voor Cineac moet je trouwens minstens 25 wezen, weer zo iets belachelijks.
![]()
In dit alles herken ik niet het ID&T van eind 20e eeuw. Met het nieuwe Milenium, is het voor mij met ID&T bergafwaarts gegaan. En volgens mij wordt dat Urban echt het ultieme dieptepunt.
Mijn vraag is: Zijn jullie het hier mee eens? Wat is jouw mening van ID&T? (Graag alleen dance-liefhebbers reageren en niet van die reply's zoals "ik houd niet van dance" en " Dance is kut muziek" of zow...