Interseksuelen zijn mensen (vrouwen) die genetisch een man zijn, ze hebben XY-chromosomen. Zij zijn alleen ongevoelig voor de dosis testosteron die ze in de baarmoeder krijgen om zich te ontwikkelen tot een mens met ook de mannelijke geslachtskenmerken. Dus blijven ze vrouwelijke kenmerken hebben en ontwikkelen ze zich tot volwaardige -zij het steriele- vrouwen. Inderdaad hebben zij testes in de onderbuik, maar die worden voor zover ik weet niet verwijderd omdat er anders een penis aangroeit, maar omdat die in de puberteit (weer) een flinke testosterondosis gaan afgeven. De kans is dan wel groot dat er een groter strottenhoofd, baardgroei en andere mannelijke ontwikkelingskenmerken bijkomen, waardoor het dan vrouwen zouden worden met een zware stem en overmatige baardgroei.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:28 schreef Aventura het volgende:
. Als je die testes er voor de puberteit uithaalt, wordt het een meisje, doe je het niet dan maken die testes testosteron aan, en groeit er ook een penis.

Fijn voor je. Voor die 'foutjes' zelf is het nogal ingrijpend.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:48 schreef Skimmer het volgende:
'Foutjes' van de natuur... ik kan het niet echt boeiend vinden...

waarom zou je alleen de successen van de natuur boeiend vinden? juist die foutjes zijn boeiend om dat het aangeeft dat het proces niet altijd even makkelijk isquote:Op donderdag 4 maart 2004 10:48 schreef Skimmer het volgende:
'Foutjes' van de natuur... ik kan het niet echt boeiend vinden...

geloof maar wel want ik heb het ook gezien!quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:32 schreef addie84 het volgende:
heb je misschien meer bronnen dan? niet omdat ik je niet geloof, maar omdat ik het onderwerp eigenlijk wel boeiend vind

Had ik gezien, één er van was best een mooie meid om te zien.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:40 schreef Verbal het volgende:
[..]
Vinger aan de Pols had er drie maanden geleden ook al een hele uitzending aan gewijd. Erg interessant inderdaad.
V.

Op zijn zachtst gezegd. Maar ze had het er heel moeilijk mee. Zo was ze ongelooflijk bang dat haar beste vriendin haar niet meer zou willen kennen als ze het wist...quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:56 schreef Drinkemaatje het volgende:
[..]
Had ik gezien, één er van was best een mooie meid om te zien.

ik zeg ook dat ik het wel geloofquote:Op donderdag 4 maart 2004 10:54 schreef Tiempie het volgende:
[..]
geloof maar wel want ik heb het ook gezien!

Inderdaad, het knulletje is nu levenslang een eunuch, terwijl als ze die ene bal hadden laten zitten hij in de puberteit testosteron was gaan aanmaken, waardoor hij zich uiteindelijk toch meer tot een man zou worden. Iets waarvan dat jochie zelf (en de ouders) nu al konden zien dat hij dat ook was. (Ondanks dat de artsen zeiden dat het volgens het chromosomenpatroon een vrouw was; zo zie je maar weer, de natuur geeft de wetenschap soms het nakijken).quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:59 schreef texelonia het volgende:
Ik heb ook zeer geïnteresseerd naar die documentaire zitten kijken.
Vooral om het verhaal van dat jongetje kon ik zo kwaad worden! De moeder zegt duidelijk dat ze niet wil dat haar kind geopereerd wordt. Die dokters doen er alles aan, liegen haar zelfs voor, om dat kind te kunnen opereren! Ze zeiden dat ze een biopsie wilden doen om te kijken of er kankercellen in de testikel aanwezig waren. de moeder had uitdrukkelijk gezegd dat ze alleen daarmee akkoord ging, en niet om alles te laten verwijderen. Komen ze terug uit de operatiekamer, zeggen ze dat het kwaadaardige kankercellen waren, en dus hebben ze het hele zaakje weg gehaald. De moeder eist om zo'n rapport in te zien, en daarin staat dan doodleuk dat er niks aan de hand was, dat het een gewone gezonde testikel was.
Heb daar dus echt geen woorden voor gewoon. Kutdokters.

Volgens mij zouden ze die dokters zelfs kunnen aanklagen, omdat die moeder alleen had getekend voor een biopsie, en niet om alles weg te halen. Maar jah daarmee wordt de operatie natuurlijk niet ongedaan gemaakt.quote:Op donderdag 4 maart 2004 12:02 schreef Aventura het volgende:
Inderdaad, het knulletje is nu levenslang een eunuch, terwijl als ze die ene bal hadden laten zitten hij in de puberteit testosteron was gaan aanmaken, waardoor hij zich uiteindelijk toch meer tot een man zou worden. Iets waarvan dat jochie zelf (en de ouders) nu al konden zien dat hij dat ook was. (Ondanks dat de artsen zeiden dat het volgens het chromosomenpatroon een vrouw was; zo zie je maar weer, de natuur geeft de wetenschap soms het nakijken).

Het is min of meer hetzelfde. Hermafrodieten komen bij mensen niet voor (Mensen die 2 geslachten hebben die volledig ontwikkeld zijn), vandaar dat tegenwoordig de term Interseksueel wordt gebruikt.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:28 schreef Aventura het volgende:
Ik keek gisteravond een docu op Net 5 over zgn ' interseksuelen'.
Je zou denken, er zijn twee seksen, mannen of vrouwen. Maar dat gaat niet altijd op. Iedereen heeft weleens van de term ' hermafrodiet' gehoord, maar, er zijn ook andere interseksuelen.
Het blijft erg moeilijk. In het westen wordt je in een hokje "man" of "vrouw" gestopt. Als dat niet lukt, moet dat zo snel mogelijk aangepast worden. Vaak wordt een verkeerde keuze gemaakt door de artsen en/of ouders, en blijkt iemand later transseksueel.quote:Zo was er een vrouw die er pas op haar 26ste achterkwam dat men bij haar de interne testikels hadden verwijderd en haar oestrogenen hadden gegeven om haar een meisje te maken. zonder ingrijpen zou zij een man zijn geworden. Ze had en heeft het er enorm moeilijk mee.
Met een hormonenkuur is dat prima mogelijk, de mannelijke ontwikkeling zal dan precies zo verlopen als bij een man die wel alles heeft. vm-transseksuelen krijgen ook testosteron-gel, en hoewel ze er niet groter van worden, worden ze er meestal wel beresterk van.quote:De moeder is verbitterd omdat hij nu een eunuch is die nooit zelf testosteron zal aanmaken en dus nooit een grote sterke man zal worden.

Ik had geloof ik al gezegd dat het erg westers is, die indeling. Wat ik vergeten ben er bij te vertellen is dat de bevolking in bijv. Thailand 14 verschillende vormen van geslacht kent.quote:Op donderdag 4 maart 2004 10:28 schreef Aventura het volgende:
Ik keek gisteravond een docu op Net 5 over zgn ' interseksuelen'.
Je zou denken, er zijn twee seksen, mannen of vrouwen.

Ik heb ook weleens een artikel gelezen over zogenaamde supermannetjes: XXX als geslachtschromosomen. Volgens de normale celdeling onmogelijk, maar een enkele keer komt het toch voor.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:12 schreef BetaWolf het volgende:
Er bestaan ook subtielere vormen van interseksualiteit, zoals Klinefelter (XXY als ik me niet vergis).

Superman is dacht ik XYY. XXX weet ik zo even niet meer wat dat is (of het uberhaupt een eigen naam heeft). XXX is volgens normale celdeling wel mogelijk, het kan gebeuren wanneer bij een van de partners beide chromosomen meekomen in plaats van een enkele (Hetgeen dus uitzonderlijk is). Vrouwen hebben XX en mannen XY. XYY is wel een combinatie die een stuk lastiger is, ik weet ook eigenlijk hoe die ontstaat. Anyone?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:38 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik heb ook weleens een artikel gelezen over zogenaamde supermannetjes: XXX als geslachtschromosomen. Volgens de normale celdeling onmogelijk, maar een enkele keer komt het toch voor.

quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:46 schreef BetaWolf het volgende:
[..]
Superman is dacht ik XYY. XXX weet ik zo even niet meer wat dat is (of het uberhaupt een eigen naam heeft). XXX is volgens normale celdeling wel mogelijk, het kan gebeuren wanneer bij een van de partners beide chromosomen meekomen in plaats van een enkele (Hetgeen dus uitzonderlijk is). Vrouwen hebben XX en mannen XY. XYY is wel een combinatie die een stuk lastiger is, ik weet ook eigenlijk hoe die ontstaat. Anyone?
Bron: http://www.hhmi.org/news/page5.htmlquote:HIer een artikel erover, waarin uiterst globaal wordt besproken waarom YY ontstaat.
Er zjin vast betere artikelen over te hebben, en over de gevolgen die YY heeft.
Finished Y-Chromosome Sequence Reveals a Genomic "Crystal Palace"
A team of 40 researchers has finished sequencing the Y chromosome, the male sex chromosome once belittled as “the Rodney Dangerfield of the human genome” because researchers believed it contained no genes of interest.
The Y may gain a measure of respect now that researchers have discovered that it is actually a genomic “crystal palace,” containing genes that impact male fertility, vast stretches of mirror-image DNA, and an assortment of functional and vestigial genes.
“I have been told for years that the Y chromosome was full of junky repeats, a genetic wasteland.”
David C. Page
Most significantly, the new studies have unearthed a startling mechanism that the Y chromosome uses to maintain its functionality. It appears that the Y protects its genetic integrity by swapping multiple copies of the same gene within its own structure.
“I have been told for years that the Y chromosome was full of junky repeats, a genetic wasteland,” said senior author David C. Page, a Howard Hughes Medical Institute investigator at MIT's Whitehead Institute for Biomedical Research. “People would ask why we would consider wasting our time mapping and sequencing it. But, in fact, what we see is that it's a crystal palace.”
The researchers published their findings in two articles in the June 19, 2003, issue of the journal Nature. Page collaborated with colleagues from the Whitehead Institute, Washington University School of Medicine and the Academic Medical Center in Amsterdam.
According to Page, the team's detailed genomic sequence of the human Y chromosome will contribute to a better understanding of male infertility, as well as certain sex-linked genetic disorders in women. He also speculated that their findings could lead to genomic explanations for differences in disease susceptibility between men and women.
Sex chromosomes in animals and humans include the X chromosome and the much smaller Y chromosome. Females have a pair of X chromosomes and males have both an X and Y chromosome.
Although the sequences of several organisms with Y chromosomes — including fruit flies and mice — have been declared “complete,” said Page, those genome sequences did not include the Y chromosome. In the case of the human Y chromosome — and likely those of other animals — standard sequencing techniques have been confounded by the long stretches of nearly identical DNA that lack the landmarks needed to guide the assembly of sequences from smaller segments, said Page.
The Y is unique among chromosomes in that it bears long stretches of mirror-image, or “palindromic,” DNA sequences that nearly thwarted sequencing efforts. “Nobody has seen palindromes of this scale and degree of precision anywhere in the genome,” said Page. “Before we began this project, when asked why it would be so hard to map and sequence the Y chromosome, I used to say it feels like a hall of mirrors. I had no idea how accurate that analogy was, because the Y literally is a hall of mirrors. Trying to sequence the Y chromosome is, indeed, like entering a hall of mirrors, spinning around, and after coming outside, being asked to draw the hall's floor plan. You're disoriented.”
To overcome the disorienting duplications in DNA sequence, Page and his colleagues employed an iterative method to get an overall picture of the Y map. They later refined the technique to do more precise sequencing of the individual segments of the Y chromosome. By sequencing the Y chromosome in segments, they were able to detect minute differences among the near-identical palindromes. They then folded that sequence data back into their mapping to improve it.
In order to minimize complications due to normal genetic variability among males, the sequencing was performed on the Y chromosome of one male, whose identity remains anonymous.
Page said much of the credit for the high-precision sequencing goes to the Washington University Genome Sequencing Center, whose researchers achieved an overall accuracy in the Y-chromosome sequence of one error in 100,000 to 1,000,000 DNA base pairs. This feat is even more impressive when one considers that in order to deduce the approximately 24-million-base-pair sequence of the Y chromosome, the team had to sequence well over 50 million base pairs of DNA, according to Page's estimates.
The final sequence reveals that the Y chromosome is a mosaic of two kinds of genomic sequences: euchromatic sequences that represent active genes, and heterochromatic sequences that are nonfunctional.
The functional euchromatic sequences included three classes, said Page. “These three classes really shout out messages about the evolution of the Y chromosome and sex chromosomes in general, and about the function of the Y chromosome today,” he said.
The three classes are called “X-degenerate,” “X-transposed” and “ampliconic” sequences. X-degenerate sequences are relics from an ancient time when the X and Y chromosomes first evolved from an ordinary, or autosomal, chromosome. Genes within these sequences — which resemble genes on the X chromosome — show evidence of steady decay due to mutation, and many are non-functional. “We can see evidence that, whereas the gene on the X is a functional working copy, in many cases the corresponding gene on the Y is a rotted-out hulk that no longer does any business,” said Page. “And that provides us a glimpse into one aspect of the Y chromosome as a rotted-out X chromosome.”
The X-transposed sequences are genes that were swapped as a group from the X chromosome roughly three to four million years ago, after the ancestors of humans and chimpanzees diverged into separate lines. There are few functional genes in this region, said Page.
Finally, the ampliconic sequences are those that exist within multiple, repeated palindromic segments. “The ampliconic genes are the big surprise,” said Page. “While the X-degenerate genes tend to be expressed throughout the body and in many different tissues and cell types, the genes in the ampliconic sequences are very restricted to the testis in their expression. And to the extent that we've studied them in detail, it looks like they're actually expressed in only in the spermatogenic cells themselves.” Thus, said Page, these genes are likely to play an extremely important role in generating sperm. This role has been confirmed by earlier work showing that mutations in the Y chromosome are the most common known genetic causes of male infertility.
Perhaps the most fundamental insight arising from the sequencing of the Y chromosome, said Page, is how ampliconic genes avoid degradation due to mutation. Unlike the two X chromosomes in females, the Y chromosome does not have a partner with which to swap genes during cell division in order to replace genes that have suffered deleterious mutations, said Page.
“This was the theoretical underpinning for the traditional notion that the Y was a genetic wasteland — the Rodney Dangerfield of the genome,” said Page. “But we believe we have found that many of the genes on the Y, and virtually all the ampliconic genes, occur in pairs. And so, pairs of genes on the Y can swap, not with genes on another chromosome, but with a partner on the corresponding identical palindrome. This Y-Y gene conversion is, I think, the most important finding of our work.” However, he added, that same internal recombination underlies the chromosomal aberrations that lead to male infertility.
To confirm that the ampliconic genes on the Y chromosome palindromes have been recombining over time, Page and his colleagues also performed a comparative analysis of Y chromosomes of humans and chimpanzee sequences in those regions. As reported in the second Nature paper, that comparison, indeed, revealed that such recombination exists in both species.
“The sex chromosomes represent a grand experiment of nature,” added Page. “And in our work, every few years we've caught a glimpse of some unexpected aspect of this experiment. And of all these aspects, this Y-Y gene conversion is one of the wildest.”
Page emphasized that the scientific and clinical implications of the sequencing of the Y chromosome are profound. For example, comparative sequencing of the Y chromosome among various human populations will reveal much about its variation and functions.
More broadly, he said, “While the sequencing of the human genome has been extraordinarily valuable, I think our work illustrates that those hardest parts of the genome that remain to be sequenced might house particular gems worth finding.” And further digging in especially frustrating heterochromatic regions of DNA, which also contain massively duplicated blocks of genetic material, might also yield new genomic insights.
Clinicians are already using data from the Y-chromosome sequencing to understand the genetic origins of male infertility, said Page. That genomic data will aid in understanding Turner syndrome, one of the most common chromosomal disorders in females. The disorder arises from the lack of one sex chromosome, and the absent gene might well be an X-degenerate gene or its counterpart on the X chromosome, said Page.
On a more speculative note, Page said that genes on the Y chromosome might play a role in influencing gender-specific differences in disease susceptibility. Evidence has developed that the Y chromosome plays a role in gonadal sex determination, skeletal growth, germ-cell tumorigenesis and graft rejection, he said.
“We know that there are many diseases for which men or women are at higher risk,” said Page. “It has been conventionally assumed that these differences in disease susceptibility reflect the action of sex hormones, and not the action of the sex chromosomes directly.” But that assumption was set in place when some people thought the Y didn't have any genes on it, said Page.
At one time, researchers believed that during development of females, all genes on one X chromosome were inactivated, leaving only one full complement of genes on the other X chromosome. And since the Y supposedly harbored no genes other than reproductively related ones, men and women were supposedly genetically equivalent.
“But now we know there are many genes on the X that escape inactivation, so they are present in two copies in females and in one copy in males. So, maybe we should rethink the roles of the second sex chromosomes in these often dramatic differences in disease susceptibility between males and females.”

Hoe moet ik me dat voorstellen dan?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:18 schreef BetaWolf het volgende:
[..]
Ik had geloof ik al gezegd dat het erg westers is, die indeling. Wat ik vergeten ben er bij te vertellen is dat de bevolking in bijv. Thailand 14 verschillende vormen van geslacht kent.

Geen flauw idee, maar ik vermoed dat ze overeen komen met die in Nepal, die ik ook niet begrijp:quote:
Bron: http://www.bds.org.np/quote:Blue Diamond Society (BDS), Nepal's only organization for sexual minorities, is transforming the lives of of sexual minorities including Meta, Dohori, Ta, Gay, Bisexual, lesbian, Hijra, Singaru, Fulumulu, Kothi, Kotha, Strian, Maugia, Panthi and manymore in Nepal.

Interessant artikel.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 01:01 schreef Tarak het volgende:
[..]Je hebt helemaal gelijk....... ik bedoel YY.
![]()
![]()
![]()
[..]
Bron: http://www.hhmi.org/news/page5.html

De Thai kennen verschillende geslachten voor verschillende vormen van homoseksualiteit, travestie, transseksualiteit, transgenderisme en combinaties daar tussen.quote:

Bron: http://web2.uwindsor.ca/courses/biology/weis/55-101/lec2.pptquote:There can be problems with this determination.
A few rare females (XX) carry, by translocation,
the male determining gene from the Y on at least
one of the X chromosomes. They would appear to
be males, have approximately male muscle develop-
ment, and apparently even have an enlarged, penis-like
clitoris.
And some males (XY) may, by missing a burst of
testosterone normally produced by the embryo in
utero, develop as females externally, and even to
the point of having a (non-functional) uterus.
How should society deal with these individuals?
These last questions remain unresolved, but modern
molecular testing at least tells us how the tested
individuals function.

Toch wordt helaas in de meeste gevallen kort na de geboorte beslist, en het gaat dan ook heel vaak verkeerd (Het kind is genderdysfoor).quote:Op zaterdag 7 mei 2005 09:58 schreef Mikkie het volgende:
Van tevoren beslissen wat je doet herbergt een té groot risico dat je iemand doodongelukkig maakt.

Qua gezicht zien de meesten er van hetzelfde geslacht uit als hun lichaamsbouw. Interseksualiteit heeft meestal invloed op de hormoonproductie, en de hormoonproductie bepaalt uiteindelijk welke secundaire geslachtskenmerken iemand krijgt (Waaronder dus ook het gezicht).quote:Op zaterdag 7 mei 2005 23:54 schreef Hanneke1983 het volgende:
en hoe zien ze er qua gezicht uit dan? óf "gewoon" mannelijk óf vrouwelijk?

Is er speciale gel waar je sterk van wordtquote:Op vrijdag 6 mei 2005 23:09 schreef BetaWolf het volgende:
krijgen ook testosteron-gel, en hoewel ze er niet groter van worden, worden ze er meestal wel beresterk van.

Ik zeg het inderdaad een beetje misleidend. Degenen die echt beresterk worden doen ook spiertraining. Degenen die dat niet doen krijgen echter door de testosteron een mannelijke spierbouw, en ook zonder training scheelt dat al bijzonder met vrouwelijke spierbouw.quote:Op zondag 8 mei 2005 03:00 schreef FallenAngel666 het volgende:
[..]
Is er speciale gel waar je sterk van wordt
En ik mezelf al die tijd van top tot teen insmeren met Calve pindakaas...

Sowieso is het erg moeilijk. Het is namelijk ook zo dat hoe eerder de operaties worden uitgevoerd hoe beter. Het meest ideale zou zijn wanneer de tweedeling van geslacht wat minder aanwezig zou zijn, en er geaccepteerd zou worden dat er meer dan twee vormen zijn. Dat is echter iets cultureels, en dat krijg je er niet zomaar uit.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:44 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat is helaas waar ja, van die keuze. Maar de vraag die ik dan weer stel is van: wat is belangrijker? Juridische nasleep maar wel een goed gevoel bij een goed lichaam tijdens de rest van je leven... of geen juridische nasleep...maar wel je hele leven doodongelukkig zijn door een verkeerde keuze?
Het is inderdaad iets heel vreemds, het is nog steeds niet bekend waar de geslachtsbeleving precies door veroorzaakt wordt. Ik weet ook niet of de medische wetenschap daar ooit achter zal komen.. Of de omgeving niet meespeelt weet ik trouwens niet, in mijn eigen geval zou ik wel omgevingsfactoren kunnen bedenken die van invloed zijn geweest bij mij, maar ik denk ook dat als je gaat zoeken dat je altijd wel iets zult vinden, dus ik weet niet of er veel waarde aan te hechten is. Het geeft soms best een vreemd idee dat de wetenschap het simpelweg niet weet, en er ook geen uitspraken over doet.quote:Natuurlijk is het geen simpele keuze en heb ik makkelijk praten van achter m'n toetsenbord, maar na bijvoorbeeld het wereldberoemde verhaal van Bruce die Brenda die Bruce werd (voor degenen die niet bekend zijn met dit verhaal: jongetje wordt opgevoed als meisje, is doodongelukkig, krijgt de waarheid te horen, laat zich weer man maken, maar is psychisch niet in orde, pleegt uiteindelijk zelfmoord), is maar eens duidelijk geworden dat gender niet bepaald word door de omgeving, maar dat het grotendeels in de natuur van het beestje zit. Dus laat dan die natuur tot ontwikkeling komen, ook al kan dat een flinke tijd duren.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |