abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17482429
Over een paar weekjes heb ik een afspraak om een allergie-test te laten doen (een a-selectieve test dus), en ik ben zo slim geweest om vergeten te vragen hoe zoiets in zijn werk gaat ... Wie kan me er dus iets meer over vertellen (ik heb al diverse methodes te horen gekregen, maar wat zijn jullie ervaringen)??

Tis trouwens niet eens zeker dat ik ergens voor allergisch ben, tis alleen zo dat ik heel onverwacht (dan 2 maanden geen last ervan, en dan 2x in een week) ongelooflijk veel last van loopneus heb en tranende ogen, en dit is dan vooral mijn rechteroog en rechterkant van mij neus. Ik heb al diverse medicijnen geprobeerd, maar niks werkt... Dokter dacht eerst dat het misschien een vorm van migraine zou kunnen zijn, daar ook medicijnen voor gehad, maar werkte dus ook niet..
Half jaartje geleden heb ik al een allergie-test gehad, maar dat was maar voor een paar dingetjes (honden, katten, huisstofmijt, gevogelte en pollen), en dat was, op de pollen na, allemaal negatief...
pi_17482884
Ik heb een paar jaar geleden ook een allergietest gedaan. Het was eigenlijk een 2-delige test. Eerst kreeg ik allemaal hele kleine prikjes (deed geen pijn) in m'n arm, met allerlei verschillende stoffen erin. Na een half uur konden ze dan zien op welke stoffen je positief en op welke negatief reageerde. De 2e test vond plaats op de rug. Er werden allemaal hele kleine sneetjes in m'n rug gemaakt, vervolgens werd er een plastic geval met daarin allemaal vakjes waarin verschillende stoffen zaten over al die sneetjes heen geplakt met een zooi pleisters. Dat moest, geloof ik, 3 dagen blijven zitten (je kan dus niet douchen). Als je in die 3 dagen op een bepaald plekje helemaal gek wordt van de jeuk of uitslag krijgt, kan je dus niet tegen de stof die op dat sneetje in je rug zit .
amokaapjeeh O+
pi_17483118
ik heb twee weken geleden ook een allergietest gedaan. Ik kreeg 27 plakkertjes op mn rug, met elk een metaal (ligt aan waar je allergisch voor kan zijn, bij mij metalen dus) erop. Deze plakkertjes mochten niet nat worden, dus of niet douchen of gewoon geen water in de buurt van m'n rug. En jeuken dat het deed! Twee dagen later moest ik terug komen, werden ze eraf gehaald en op de plekjes waar de stoffen hadden gezeten, werd een middeltje gesmeerd om de reactie te versnellen. Mocht nog steeds niet nat worden. De volgende dag weer terug om te kijken of het nog erger geworden was (het nut hiervan snap ik nog steeds niet echt..) en hoorde ik waar ik allergisch voor ben -iets wat me de dag ervoor ook al bekend was dus-.

Ik vond het zelf dus best pijnlijk, vooral de plekjes waar de metalen zaten waar ik dus niet tegen kan, het jeukt enorm en je mag er niet aan komen, ik ging echt door een hel. Maar dit is natuurlijk verschillend in welke mate je echt allergisch bent of dat je er ook wel een beetje tegen kan.
Op maandag 28 februari 2005 22:35 schreef MUUS het volgende:
Incrowd is slecht.
  woensdag 3 maart 2004 @ 16:33:37 #4
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_17483334
Ik heb een voedselallergie en volgens mijn huisarts was daar dus geen test voor en daar baal ik behoorlijk van
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_17483968
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 16:09 schreef Coconut het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden ook een allergietest gedaan. Het was eigenlijk een 2-delige test. Eerst kreeg ik allemaal hele kleine prikjes (deed geen pijn) in m'n arm, met allerlei verschillende stoffen erin. Na een half uur konden ze dan zien op welke stoffen je positief en op welke negatief reageerde. De 2e test vond plaats op de rug. Er werden allemaal hele kleine sneetjes in m'n rug gemaakt, vervolgens werd er een plastic geval met daarin allemaal vakjes waarin verschillende stoffen zaten over al die sneetjes heen geplakt met een zooi pleisters. Dat moest, geloof ik, 3 dagen blijven zitten (je kan dus niet douchen). Als je in die 3 dagen op een bepaald plekje helemaal gek wordt van de jeuk of uitslag krijgt, kan je dus niet tegen de stof die op dat sneetje in je rug zit .
Enne.. die 2e test.. was die pijnlijker dan?? Vast wel.. Ik hoop dat ik alleen die 1e krijg.. Ik zie het niet echt zitten om 3 dagen niet te douchen/bad in te gaan.... Maar moest je die 3 dagen dus gewoon afwachten of kon je als je na 2 dagen niks merkte of juist wel iets merkte weer terug??
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 16:22 schreef PeterRabbit het volgende:
ik heb twee weken geleden ook een allergietest gedaan. Ik kreeg 27 plakkertjes op mn rug, met elk een metaal (ligt aan waar je allergisch voor kan zijn, bij mij metalen dus) erop. Deze plakkertjes mochten niet nat worden, dus of niet douchen of gewoon geen water in de buurt van m'n rug. En jeuken dat het deed! Twee dagen later moest ik terug komen, werden ze eraf gehaald en op de plekjes waar de stoffen hadden gezeten, werd een middeltje gesmeerd om de reactie te versnellen. Mocht nog steeds niet nat worden. De volgende dag weer terug om te kijken of het nog erger geworden was (het nut hiervan snap ik nog steeds niet echt..) en hoorde ik waar ik allergisch voor ben -iets wat me de dag ervoor ook al bekend was dus-.

Ik vond het zelf dus best pijnlijk, vooral de plekjes waar de metalen zaten waar ik dus niet tegen kan, het jeukt enorm en je mag er niet aan komen, ik ging echt door een hel. Maar dit is natuurlijk verschillend in welke mate je echt allergisch bent of dat je er ook wel een beetje tegen kan.
Is dit zo'n zelfde test dan als die van Coconut?? Dus ook eerst sneetjes maken (kheb der nu al geen zin meer in...) en dan iets erover heen?
pi_17484006
ik heb ook zo'n test gehad, moet je in de wachtkamer 20 minuten wachten en iedereen zit naar je arm te kijken of er al wat komt. en mijn arm zwol helemaal op dus iedereen erover discussieren. en dan daarna nog die pleister op je rug, hele tijd jeuk en je kan amper krabben. die krasjes op je arm doen geen pijn hoor. valt allemaal reuze mee!
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
pi_17484226
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 17:12 schreef ioor het volgende:
ik heb ook zo'n test gehad, moet je in de wachtkamer 20 minuten wachten en iedereen zit naar je arm te kijken of er al wat komt. en mijn arm zwol helemaal op dus iedereen erover discussieren. en dan daarna nog die pleister op je rug, hele tijd jeuk en je kan amper krabben. die krasjes op je arm doen geen pijn hoor. valt allemaal reuze mee!
Pleister op je rug?? Ook zoals Coconut beschrijft, of weer iets anders?
pi_17484261
ja zoiets ja die is erger dan die krasjes op je arm want dan zit je 3 dagen met de jeuk en die krasjes een ochtendje. succes!
hooooi postbode siemen wij vervelen ons dus jij moet iets verzinnen. maar ik heb geen tijd want ik moet werken daarom!
pi_17484971
Hmm.. k*t... Ik heb die afspraak woensdagochtend om 8.30u
Met die 3 dagen, wordt dan bedoeld woensdag, donderdag en vrijdag dat ding/die dingen laten zitten op mijn rug en dus op maandag pas terug, of kan het zo zijn dat ik op vrijdag al terug kan ermee?? Kheb namelijk geen zin om dan ook hele weekend me te zitten ergeren aan die kl*ote allergie-test....

@Semtex: Hoe weet je eigenlijk dat je een voedselallergie hebt?? Had je dan gewoon last van de allergie als je iets specifieks had gegeten of zo?? Tis in ieder geval niet te hopen dat je allergisch bent voor iets wat je juist erg lekker vind...
pi_17485605
met voedsel allergie kan je altijd nog een Nul-dieet doen, dan begin je dus met water, (de 1e dag) en dan schrijf je dat op, en dan bouw je gewoon langzaam steeds een ander product op.. :S zeg maar, heel vaag.. moet je aan je dokter vragen hoe het precies zit...
pi_17485687
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 18:14 schreef Psycho_Flip het volgende:
Hmm.. k*t... Ik heb die afspraak woensdagochtend om 8.30u
Met die 3 dagen, wordt dan bedoeld woensdag, donderdag en vrijdag dat ding/die dingen laten zitten op mijn rug en dus op maandag pas terug, of kan het zo zijn dat ik op vrijdag al terug kan ermee?? Kheb namelijk geen zin om dan ook hele weekend me te zitten ergeren aan die kl*ote allergie-test....
Ik neem aan dat je dan vrijdagmiddag terug mag komen. Een heel weekend lijkt me een beetje te veel van het goede...

Over die 2e test van mij: die sneetjes maken in je rug doet echt geen pijn hoor! Het enige vervelende is gewoon dat de kans redelijk groot is dat je gek van de jeuk wordt omdat je dus allergisch blijkt te zijn voor die stofjes. En je mag dan absoluut niet krabben omdat dan je hele rug rood kan worden en dus niet gezien kan worden voor welke stof je precies allergisch bent. En tja, over dat niet douchen valt ook heen te komen toch? Je kan je tenslotte wel gewoon wassen natuurlijk...
amokaapjeeh O+
  woensdag 3 maart 2004 @ 19:21:39 #12
53359 PeterRabbit
moraalridster
pi_17485993
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 17:10 schreef Psycho_Flip het volgende:
Is dit zo'n zelfde test dan als die van Coconut?? Dus ook eerst sneetjes maken (kheb der nu al geen zin meer in...) en dan iets erover heen?
Wel dezelfde test volgens mij, maar ik had zonder de sneetjes vooraf. Het zijn plakkertjes van een plastic-achtig materiaal, daar doen ze dan weer materie op en dan plakken ze dat op je rug d.m.v een plakverbandje zodat het stevig vastzit en je d'r ook niet bij kan, mocht het gaan jeuken
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 17:10 schreef Psycho_Flip het volgende:
Enne.. die 2e test.. was die pijnlijker dan?? Vast wel.. Ik hoop dat ik alleen die 1e krijg.. Ik zie het niet echt zitten om 3 dagen niet te douchen/bad in te gaan.... Maar moest je die 3 dagen dus gewoon afwachten of kon je als je na 2 dagen niks merkte of juist wel iets merkte weer terug??
Je moet dus wel die 2 of 3 dagen helemaal uitzitten. het kan nl ook zijn dat de reactie(s) niet meteen op gang komt (komen)
Incrowd is slecht.
pi_17486121
'Sneetjes' is toch wel een groot woord hoor, 'krasjes' lijkt me een betere omschrijving

Test op je rug is meestal voor contactallergie (eczeem en zo) en op je armen voor omgevingsallergieën (zo is het mij toch verteld).
Allergietest op je armen:
Je krijgt een sticker op het midden van je onderarm met cijfertjes erop, naast elk cijfertje een drubbeltje vloeistof en dan in dat druppeltje een klein prikje, of je krijgt kleine injecties, ziet er misschien wat enger uit maar voelt hetzelfde (bijna niks dus).
Dan een kwartiertje wachten en laten 'aflezen', hoe groter het bobbeltje/de rode vlek, hoe erger de allergie. Als de reactie echt heel erg is krijg je een pilletje en/of creme zodat het sneller wegtrekt.

Succes ermee
pi_17486257
En die test met die plakkertjes op je rug, is die altijd voor metalen, of kan dat ook voor andere dingen zijn??
Bij mij is het dus zo supervaag... De ene dag voel ik me gewoon supergoed en doe ik geen rare dingen en de volgende dag merk is 's morgen nog niks, en na een paar uur begin ik te snotteren en mijn oog te tranen en dat gaat dan de hele dag door (is best fijn om de hele dag je neus te moeten snuiten .. dagen erna dus flink rood en superdroog en dus pijnlijk).. Is dus gewoon niet te zeggen of het een allergie is of toch iets anders...
pi_17486444
Denk niet dat ze plakkertjes gaan gebruiken, is meer voor huiduitslag en eczeem.
Als ze veel in een keer willen testen kunnen ze ook de test van op je armen op je rug doen, is dan dus precies hetzelfde alleen kunnen ze meer stoffen tegelijk testen.

En niet zo snotteren, zo loop ik al 13 jaar lang 8 maanden per jaar rond
  woensdag 3 maart 2004 @ 19:52:15 #16
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_17486547
Ik heb hem op mijn arm gehad. Het was niet echt vervelend, maar wel grappig om te zien dat ik ineens tig rode vlekjes had op mn arm. Het jeukt wat en that's it.

En SEMTEX dat is iid flink balen. Ik heb hetzelfde. Enige manier om achter te komen waar je allergisch voor bent met eten, is door het te eten en dan vervolgens onder de uitslag of welke reacte dan ook komen te zitten. ALthans dat heeft mijn huisarts aangeraden omdar die nul test nogal lang kan duren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Silmarwen op 03-03-2004 19:52:56 (vautje) ]
  woensdag 3 maart 2004 @ 19:53:01 #17
53359 PeterRabbit
moraalridster
pi_17486562
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 19:36 schreef Psycho_Flip het volgende:
En die test met die plakkertjes op je rug, is die altijd voor metalen, of kan dat ook voor andere dingen zijn??
Zijn ook voor andere dingen, ik heb destijds plakkertjes voor andere patiënten gezien en daar zaten geneesmiddelen en cosmetica-bestanddelen op (werd mij verteld). Zoals al eerder gezegd, zijn deze testen voor contactallergenen, de officiële benaming is: plakproeven. Heb je geen folder of iets dergelijks meegekregen, toen je verteld werd dat je een test moet ondergaan? Vraag anders meer info aan je huisarts of dermatoloog.

Maybe kan deze je verder op weg helpen. Anders moet je maar weer even een gil geven
Incrowd is slecht.
  woensdag 3 maart 2004 @ 19:56:29 #18
53359 PeterRabbit
moraalridster
pi_17486639
't kan trouwens ook zijn dat je een vorm van hooikoorts hebt. Al ben je er eerder op getest, 't komt voor dat je er later ineens wel last van kan krijgen.
Incrowd is slecht.
pi_17487304
Ik heb sowieso ook hooikoorts, hier heb ik ook medicijnen voor die wel helpen in de zomer enzo, maar voor dat wat ik zo af en toe eens heb helpen die dus niet (en ik heb al behoorlijk zware medicijnen ervoor gehad, mocht niet eens meer autorijden daarna ... maar die hielpen dus ook niet)...
Test heb ik zelf aangevraagd bij de huisarts omdat ik van dat gek*t af wil.. Ik ben tijdens het werken al een aantal keren naar huis gegaan omdat ik gewoon niet goed meer kon zien (en dan toch nog 15km naar huis rijden ).
Toen ik in de zomer die "kleine" test heb gedaan zei de huisarts wel dat het een contactallergie was waarschijnlijk... Maar wat ik ook merk is dat als ik bij een zaak als Douglas of Ici Paris XL binnenloop dat ik last van mijn neus krijg (nies-neigingen enzo)... Dikke kans dus dat het een allergie voor een of andere geurstof of zo is...
  woensdag 3 maart 2004 @ 20:40:41 #20
53359 PeterRabbit
moraalridster
pi_17487439
Denk dan toch dat je plakproeven moet doen, nu nog hopen dat je zonder die enge krasjes mag
Incrowd is slecht.
pi_17489702
Hooikoortsseizoen is al begonnen hoor, dus kan net zo goed hooikoorts zijn!

Of draag je misschien lenzen? Je kan ook overgevoelig zijn geworden voor je lezen/lenzenvloeistof!
Dat je last hebt van parfum is waarschijnlijk gewoon omdat je neusslijmvlies door de allergie wat gevoeliger is en eerder op dingen reageert dan normaal.
pi_17490209
Tis geen hooikoorts (of ik moet er het hele jaar door last van hebben, ik heb der namelijk ook in december last van....)
Lenzen draag ik ook niet, of ja.. wel lenzen maar geen contactlenzen

Maar ja.. tis te hopen dat als ik die plakproef (of hoe het ook mag heten) krijg dat ik dan op zijn laatst vrijdagmiddag weer terugkan... Geen zin om een heel weekend met die zooi op mijn rug rond te moeten crossen...
pi_17490246
Zal wel niet, de uitslag en jeuk verdwijnen normaal wel vanzelf na een tijdje dus als ze je er te lang mee laten rondwandelen is de uitslag niet meer goed af te lezen
pi_17493525
Dus eigenlijk heb je na die test ook al de uitslag waar je allergisch voor bent? Of krijg je dit pas een paar dagen erna te horen (omdat je toch wel merkt of iets begint te jeuken enzo)??
pi_17500363
Niet direct, meestal duurt het wel een tijdje voor je reactie krijgt met zo'n plaktest, vandaar dat je er drie dagen mee moet rondlopen.
Maar als een plekje begint te jeuken weet je meestal nog niet waarvoor je nou allergisch bent, staan normaal alleen nummertjes bij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')