abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17524777
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, dat kan dus niet. Daarvoor is veel geld nodig.
ja en voor geld is arbeid nodig

en arbeid is in elke maatschappij nodig
pi_17524845
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:50 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

ja en voor geld is arbeid nodig

en arbeid is in elke maatschappij nodig
Dus word je alsnog gedwongen tot marktgerichte arbeid om je eigen voedsel te kunnen verbouwen.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 21:56:18 #103
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_17524873
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:54 schreef thabit het volgende:

[..]

Dus word je alsnog gedwongen tot marktgerichte arbeid om je eigen voedsel te kunnen verbouwen.
Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid? Anders wordt ik verplicht tot het verbouwen van mijn eigen voedsel. Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.
"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
pi_17524888
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:54 schreef thabit het volgende:

nee wat niemand dwingt je om voedsel te verbouwen
pi_17524918
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:56 schreef Kennyman het volgende:

[..]

Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.
Dat kan ook als de samenleving minder/niet gekapitaliseerd zou zijn.
pi_17524976
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:57 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

nee wat niemand dwingt je om voedsel te verbouwen
Even een elementair feit uit de biologie waar jij niet van op de hoogte schijnt te zijn: als je niet eet ga je binnen zeer korte tijd dood. Dat wil je niet, dus MOET je eten. Een kapitalistische samenleving dwingt je tot marktgerichte arbeid om in deze behoefte te kunnen voorzien, of je het nu zelf wilt verbouwen of wilt kopen.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:02:35 #107
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_17524989
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:59 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat kan ook als de samenleving minder/niet gekapitaliseerd zou zijn.
de discussie: dan kan je nog steeds niet zomaar je eigen eten gaan verbouwen, daar is het communistisch regime echt niet blij mee.

En nee, dat zou trouwens niet kunnen, omdat een niet-gekapitaliseerde samenleving geen vraag heeft, alleen een centrale planning. Die niet werkt.
pi_17525178
quote:

[..]

Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid?
Er is niets mis met marktgerichte arbeid maar wel met de dwang daartoe als enige manier om te overleven.
pi_17525202
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 22:01 schreef thabit het volgende:

Even een elementair feit uit de biologie waar jij niet van op de hoogte schijnt te zijn: als je niet eet ga je binnen zeer korte tijd dood. Dat wil je niet, dus MOET je eten. Een kapitalistische samenleving dwingt je tot marktgerichte arbeid om in deze behoefte te kunnen voorzien, of je het nu zelf wilt verbouwen of wilt kopen.
dat is in elke samenleving zo, als niemand zou werken heeft niemand wat te eten

met andere woorden, je wordt dus door je lichaam gedwongen arbeid te verrichten, niet door anderen

bij kapitalisme heb je de vrijheid om zelf te bepalen op welke manier je voor je eten wil zorgen, in tegenstelling tot communisme
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:19:50 #110
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_17525301
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 22:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Er is niets mis met marktgerichte arbeid maar wel met de dwang daartoe als enige manier om te overleven.
Arbeid is altijd nodig om te overleven. Ik zie het probleem met marktgerichte arbeid niet.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:21:20 #111
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_17525323
quote:

[..]

Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid? Anders wordt ik verplicht tot het verbouwen van mijn eigen voedsel. Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.
Zeker waar.

Zo, dat is langgeleden dat ik je hier heb gespot. Welcome back.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 5 maart 2004 @ 22:25:09 #112
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_17525390
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 22:21 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zeker waar.

Zo, dat is langgeleden dat ik je hier heb gespot. Welcome back.
Thank you. Ik was ook niet van plan om snel weer weg te gaan, tenzij het teveel verslavend werkt en ik weer uren zit te typen
  zondag 7 maart 2004 @ 22:01:45 #113
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17563332
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 12:30 schreef thabit het volgende:
. Paul Erdös. .
Bobby Fisher
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  zondag 7 maart 2004 @ 22:04:39 #114
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_17563403
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 21:42 schreef Kennyman het volgende:
Overigens zou ik over Marx willen zeggen dat een marxistisch systeem per definitie een mogelijkheid is, omdat Marx van decreasing returns to scale uitging. Met andere woorden, als we de productiefactoren met twee vergroten, nemen de opbrengsten met minder dan twee toe. Ik meen dat Marx hier economische argumenten voor aanbracht als 'de werkgevers zullen de werknemers nog meer uitbuiten door lonen omlaag te schroeven om te kunnen concurreren met elkaar'. Of het nou toen van toepassing was of niet (wat ik sowieso in twijfel trek), nu is het iig niet van toepassing. Marx is dus exit.
Bijzonder interessante visie.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_17564009
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 22:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar communisme kan geenszins voedsel voor iedereen verzorgen, dat heeft de geschiedenis wel geleerd.

Het is natuurlijk belachelijk om te stellen dat ik iemand ergens toe dwing als ik weiger mijn lunchpakket aan hem te geven. Kapitalisme laat mij vrij dat te doen voor mijn medemens wat nodig is, communisme verplicht mij alles te delen.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
  zondag 7 maart 2004 @ 22:32:21 #116
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_17564021
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 22:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Heb jij ze wel allemaal op de rij? Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan. Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?
Say your prayers
  dinsdag 9 maart 2004 @ 12:51:20 #117
23322 Kennyman
Rasliberaal
pi_17595254
quote:
Op zondag 7 maart 2004 22:32 schreef Sickie het volgende:

[..]

Heb jij ze wel allemaal op de rij? Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan. Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?
Thabit, ik zou je reactie hier graag op zien.
pi_17598480
quote:

[..]

dit had ik ook al opgemerkt
pi_17600575
quote:

[..]

Heb jij ze wel allemaal op de rij?
Ja.
quote:
Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan.
Mee eens. Het soort inspanning is echter verschillend.
quote:
Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?
Nee.
pi_17620700
Mss als de mens niet was opgegroeid met het idee van kapitalisme, maar wel met dat van communisme... dan waren we nu een omgekeerde discussie bezig.
pi_17620833
quote:
Op dinsdag 9 maart 2004 16:18 schreef thabit het volgende:
[..]

Mee eens. Het soort inspanning is echter verschillend.
In beide systemen wordt je verplicht om dan wel arbeid voor jezelf of anderen te leveren. De noodzaak om te werken is bij een communistisch systeem net zo groot als bij een kapitalistisch systeem.

De opmerking dat je bij kapitalisme wordt gedwongen te werken en bij het communisme niet, is dus niet correct.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_17622331
quote:
In beide systemen wordt je verplicht om dan wel arbeid voor jezelf of anderen te leveren. De noodzaak om te werken is bij een communistisch systeem net zo groot als bij een kapitalistisch systeem.
Verschil is dat in het communisme de samenleving zorg draagt voor de eerste levensbehoeften van het individu. De grap is natuurlijk dat hoe je zonder dwang deze hele operatie gaat coordineren want de markt is immers afgeschaft.
Ideas are far more powerful than guns. We don't allow our enemies to have guns, why should we allow them to have ideas? -J. Stalin
pi_17622539
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:28 schreef TheGreatDictator het volgende:

[..]

Verschil is dat in het communisme de samenleving zorg draagt voor de eerste levensbehoeften van het individu. De grap is natuurlijk dat hoe je zonder dwang deze hele operatie gaat coordineren want de markt is immers afgeschaft.
Dat is in theorie. In de praktijk komt het er op neer dat iedereen arbeid moet verrichten om de maatschappij te laten draaien. In een communistisch systeem is de noodzaak tot arbeid dus net zo hoog als in een communistisch systeem.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_17628330
quote:
Op woensdag 10 maart 2004 14:37 schreef UnderWorld_ het volgende:
In een communistisch systeem is de noodzaak tot arbeid dus net zo hoog als in een communistisch systeem.
Amen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')