ja en voor geld is arbeid nodigquote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:44 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, dat kan dus niet. Daarvoor is veel geld nodig.

Dus word je alsnog gedwongen tot marktgerichte arbeid om je eigen voedsel te kunnen verbouwen.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:50 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
ja en voor geld is arbeid nodig
en arbeid is in elke maatschappij nodig

Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid? Anders wordt ik verplicht tot het verbouwen van mijn eigen voedsel. Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:54 schreef thabit het volgende:
[..]
Dus word je alsnog gedwongen tot marktgerichte arbeid om je eigen voedsel te kunnen verbouwen.

nee wat niemand dwingt je om voedsel te verbouwenquote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:54 schreef thabit het volgende:
Dus word je alsnog gedwongen tot marktgerichte arbeid om je eigen voedsel te kunnen verbouwen.

Dat kan ook als de samenleving minder/niet gekapitaliseerd zou zijn.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:56 schreef Kennyman het volgende:
[..]
Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.

Even een elementair feit uit de biologie waar jij niet van op de hoogte schijnt te zijn: als je niet eet ga je binnen zeer korte tijd dood. Dat wil je niet, dus MOET je eten. Een kapitalistische samenleving dwingt je tot marktgerichte arbeid om in deze behoefte te kunnen voorzien, of je het nu zelf wilt verbouwen of wilt kopen.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:57 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
nee wat niemand dwingt je om voedsel te verbouwen

de discussie: dan kan je nog steeds niet zomaar je eigen eten gaan verbouwen, daar is het communistisch regime echt niet blij mee.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:59 schreef thabit het volgende:
[..]
Dat kan ook als de samenleving minder/niet gekapitaliseerd zou zijn.

Er is niets mis met marktgerichte arbeid maar wel met de dwang daartoe als enige manier om te overleven.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:56 schreef Kennyman het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid?

dat is in elke samenleving zo, als niemand zou werken heeft niemand wat te etenquote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:01 schreef thabit het volgende:
Even een elementair feit uit de biologie waar jij niet van op de hoogte schijnt te zijn: als je niet eet ga je binnen zeer korte tijd dood. Dat wil je niet, dus MOET je eten. Een kapitalistische samenleving dwingt je tot marktgerichte arbeid om in deze behoefte te kunnen voorzien, of je het nu zelf wilt verbouwen of wilt kopen.

Arbeid is altijd nodig om te overleven. Ik zie het probleem met marktgerichte arbeid niet.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Er is niets mis met marktgerichte arbeid maar wel met de dwang daartoe als enige manier om te overleven.

Zeker waar.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:56 schreef Kennyman het volgende:
[..]
Wat is jouw probleem met marktgerichte arbeid? Anders wordt ik verplicht tot het verbouwen van mijn eigen voedsel. Nu kan je ook advocaat/timmerman/dokter etc. worden.

Thank you. Ik was ook niet van plan om snel weer weg te gaan, tenzij het teveel verslavend werkt en ik weer uren zit te typenquote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:21 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zeker waar.
Zo, dat is langgeleden dat ik je hier heb gespot. Welcome back.![]()

Bobby Fisherquote:Op donderdag 4 maart 2004 12:30 schreef thabit het volgende:. Paul Erdös.
.

Bijzonder interessante visie.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 21:42 schreef Kennyman het volgende:
Overigens zou ik over Marx willen zeggen dat een marxistisch systeem per definitie een mogelijkheid is, omdat Marx van decreasing returns to scale uitging. Met andere woorden, als we de productiefactoren met twee vergroten, nemen de opbrengsten met minder dan twee toe. Ik meen dat Marx hier economische argumenten voor aanbracht als 'de werkgevers zullen de werknemers nog meer uitbuiten door lonen omlaag te schroeven om te kunnen concurreren met elkaar'. Of het nou toen van toepassing was of niet (wat ik sowieso in twijfel trek), nu is het iig niet van toepassing. Marx is dus exit.

Maar communisme kan geenszins voedsel voor iedereen verzorgen, dat heeft de geschiedenis wel geleerd.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:01 schreef thabit het volgende:
[..]
Even een elementair feit uit de biologie waar jij niet van op de hoogte schijnt te zijn: als je niet eet ga je binnen zeer korte tijd dood. Dat wil je niet, dus MOET je eten. Een kapitalistische samenleving dwingt je tot marktgerichte arbeid om in deze behoefte te kunnen voorzien, of je het nu zelf wilt verbouwen of wilt kopen.

Heb jij ze wel allemaal op de rij? Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan. Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Er is niets mis met marktgerichte arbeid maar wel met de dwang daartoe als enige manier om te overleven.

Thabit, ik zou je reactie hier graag op zien.quote:Op zondag 7 maart 2004 22:32 schreef Sickie het volgende:
[..]
Heb jij ze wel allemaal op de rij? Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan. Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?![]()

dit had ik ook al opgemerktquote:Op zondag 7 maart 2004 22:32 schreef Sickie het volgende:
[..]
Heb jij ze wel allemaal op de rij? Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan. Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?![]()

Ja.quote:Op zondag 7 maart 2004 22:32 schreef Sickie het volgende:
[..]
Heb jij ze wel allemaal op de rij?
Mee eens. Het soort inspanning is echter verschillend.quote:Het feit dat een mens inspanning moet leveren om te overleven is niet inherent aan onze vrije markteconomie maar simpelweg aan ons bestaan.
Nee.quote:Of komt in een communistisch stelsel elke morgen een kabouter het vreten brengen?![]()

In beide systemen wordt je verplicht om dan wel arbeid voor jezelf of anderen te leveren. De noodzaak om te werken is bij een communistisch systeem net zo groot als bij een kapitalistisch systeem.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:18 schreef thabit het volgende:
[..]
Mee eens. Het soort inspanning is echter verschillend.

Verschil is dat in het communisme de samenleving zorg draagt voor de eerste levensbehoeften van het individu. De grap is natuurlijk dat hoe je zonder dwang deze hele operatie gaat coordineren want de markt is immers afgeschaft.quote:In beide systemen wordt je verplicht om dan wel arbeid voor jezelf of anderen te leveren. De noodzaak om te werken is bij een communistisch systeem net zo groot als bij een kapitalistisch systeem.

Dat is in theorie. In de praktijk komt het er op neer dat iedereen arbeid moet verrichten om de maatschappij te laten draaien. In een communistisch systeem is de noodzaak tot arbeid dus net zo hoog als in een communistisch systeem.quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:28 schreef TheGreatDictator het volgende:
[..]
Verschil is dat in het communisme de samenleving zorg draagt voor de eerste levensbehoeften van het individu. De grap is natuurlijk dat hoe je zonder dwang deze hele operatie gaat coordineren want de markt is immers afgeschaft.

Amen!quote:Op woensdag 10 maart 2004 14:37 schreef UnderWorld_ het volgende:
In een communistisch systeem is de noodzaak tot arbeid dus net zo hoog als in een communistisch systeem.
| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |