Bijna, je vermenigvuldigt een aantal termen (inderdaad een aparte term voor iedere deler van d) met elkaar. Bijvoorbeeld n=4, de verzameling delers van n is dan {1,2,4}. Phi[sub]4[sub](x) is dus het volgende product van 3 termen:quote:Op woensdag 10 maart 2004 09:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik kan het *bijna* volgen. Snappen is nog een ander verhaal, maar ik denk dat ik het tenminste kan VOLGEN als ik weet wat je met " waarbij we d laten lopen over alle delers van n" bedoelt. Neem je dan voor iedere deler d van n een aparte term op in je berekening? Of sommeer je alle d's of zo?
de kleine stelling van fermat geld volgens mij alleen maar voor a en p waarbij a > pquote:Op dinsdag 9 maart 2004 21:16 schreef thabit het volgende:
Het volgende geldt in elk geval:
de kleine stelling van Fermat zegt dat als a een geheel getal is en p geen deler van a, dan is
ap-1=1 mod p.
Een hele handige stelling! De stelling zegt echter niet dat p-1 ook de kleinste positieve waarde van k is waarvoor
ak=1 mod p.
Deze kleinste waarde van a noemen we de multiplicatieve orde van a modulo p en kunnen we noteren met
k=ordpa.
Er zal altijd gelden dat ordpa een deler is van p-1.
Nee, het geldt voor alle a die niet deelbaar zijn door p.quote:Op woensdag 10 maart 2004 12:47 schreef Simple_Mind het volgende:
[..]
de kleine stelling van fermat geld volgens mij alleen maar voor a en p waarbij a > p
(tenminste, dat concludeer ik als ik ga uitproberen)
Ja, dat moet k zijn, stond erboven ook al.quote:daarnaast schrijf je: "Deze kleinste waarde van a noemen we de multiplicatieve orde van a modulo p"
bedoel je niet: "de kleinste waarde van k" ?? (ipv a)
6 is geen priemgetal.quote:Op woensdag 10 maart 2004 16:48 schreef Simple_Mind het volgende:
maar als je a = 5 kiest, en p = 6, dan komt het volgens mij niet uit hoor..
56-1 = 55 = 5 mod 6 (en dus NIET 1 mod 6)
of doe ik weer iets fout?
oja.. DOH ik was vergeten dat p voor "priem" stond..quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:02 schreef thabit het volgende:
[..]
6 is geen priemgetal.
Ik snap niet eens wat er met de term mod bedoeld wordtquote:Op woensdag 10 maart 2004 16:48 schreef Simple_Mind het volgende:
maar als je a = 5 kiest, en p = 6, dan komt het volgens mij niet uit hoor..
56-1 = 55 = 5 mod 6 (en dus NIET 1 mod 6)
of doe ik weer iets fout?
quote:Op woensdag 10 maart 2004 19:08 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik snap niet eens wat er met de term mod bedoeld wordt
Jaaaa laat maar komen die woordspelingen
Ik hoor het al, je hebt al mijn posts gelezenquote:Op woensdag 10 maart 2004 21:40 schreef Simple_Mind het volgende:
[..]
dat betekent dus modder, andere term voor bagger.. dat moet jou toch wel wat zeggen - baggeren??![]()
(ga hier maar eens kijken)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |