abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17472183
Hey,

Ik had iets raars vanavond. Toen ik met mijn linkerduim het stromende water voelde, ging er een klein (elektrisch) schokje door mijn duim heen! Dit heb ik de afgelopen dagen al 2x eerder gehad. Ik ben weleens benieuwd of meer mensen dit hebben, of wie er hiervoor een verklaring kan noemen.
pi_17472211
statische electriciteit...
pi_17472352
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 23:25 schreef HeyFreak het volgende:
statische electriciteit...
Kan je dat wat uitgebreider uitleggen aub?
pi_17472378
Dat is mij zeker niet vreemd nee. kHeb het altijd eigenlijk, ben de hele dag electrisch geladen op de 1 of andere manier.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 23:36:47 #5
67575 Nut
Nuttig bezig
pi_17472393
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 23:34 schreef Greetings het volgende:

[..]

Kan je dat wat uitgebreider uitleggen aub?
in het ene voorwerp zitten dan meer elektronen dan normaal, dus wordt dat voorwerp negatief, en in het andere voorwerp zitten minder elektronen, dus wordt dat voorwerp positief. dit kan door verschillende oorzaken komen, waaronder wrijving en magnetisme.
als de 2 voorwerpen elkaar dan aanraken, of bijna aanraken, kunnen de elektronen van het positief geladen voorwerp naar het negatief geladen voorwerp, totdat deze weer 'neutraal' zijn.
no really, I'm a V.I.P*
*very important peanut
  dinsdag 2 maart 2004 @ 23:39:23 #6
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_17472423
Dan ben je inderdaad statisch.
Komt waarschijnlijk door het weer, of door de centrale verwarming, of door een broek van het verkeerde materiaal, of door nylon vloerbedekking etc. etc.
Het enige dat daar goed tegen helpt, is verschillende keren per dag je gezicht en onderarmen nat te maken met stromend water.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_17472441
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 23:36 schreef Nut het volgende:

[..]

in het ene voorwerp zitten dan meer elektronen dan normaal, dus wordt dat voorwerp negatief, en in het andere voorwerp zitten minder elektronen, dus wordt dat voorwerp positief. dit kan door verschillende oorzaken komen, waaronder wrijving en magnetisme.
als de 2 voorwerpen elkaar dan aanraken, of bijna aanraken, kunnen de elektronen van het positief geladen voorwerp naar het negatief geladen voorwerp, totdat deze weer 'neutraal' zijn.
Volgens mij ging het erom waarom hij dan een schok krijgt van het water... Hoe het precies werkt is eigenlijk niet van belang.
pi_17472463
mja..statische electriciteit ja..de laatste week sta ik constant onder stroom. HEeeel irritant. Volgens mij slof ik te veel ofzo, want door die wrijving laad ik mezelf eigenlijk op..en zodra je dan iets aanraakt dat geleidt..dan krijg je een schokje. Dus: mensen, metaal, water...etc...
(:
  dinsdag 2 maart 2004 @ 23:46:32 #9
77676 The_vice
alweer 'n idee?
pi_17472527
Da's altijd in de winter, droge lucht. Mijn kat is nu echt niet blij met me als ik een wollen trui draag en 'm aai
Hendrik de Heette heette Hendrik de Heette omdat zijn vader ook Hendrik heette.
-vandaag was 't ook mooi-
Excel; zet het eens in een pivot table
pi_17473394
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 23:46 schreef The_vice het volgende:
Mijn kat is nu echt niet blij met me als ik een wollen trui draag en 'm aai
Arme kattie! Mijn katties krijgen soms ook een stroombehandeling ipv aai

Maar wat ik me afvroeg... Hoe komt het nou precies dat dit verschijnsel vooral in de winter voorkomt? Het heeft iets met cv te maken, droge lucht. Maar wat heeft die droge lucht dan voor consequentie, natuurkundig gezien?
  vrijdag 5 maart 2004 @ 13:59:02 #11
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_17514160
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 00:40 schreef Barbamama het volgende:

[..]

[afbeelding] Arme kattie! Mijn katties krijgen soms ook een stroombehandeling ipv aai

Maar wat ik me afvroeg... Hoe komt het nou precies dat dit verschijnsel vooral in de winter voorkomt? Het heeft iets met cv te maken, droge lucht. Maar wat heeft die droge lucht dan voor consequentie, natuurkundig gezien?
Twee oorzaken: vochtige lucht geleidt beter - de lucht dient constant als een soort ontlader van elektriciteit - vergelijkbaar met de rubber band die je vaak onder auto's ziet hangen. Als de lucht droger is wordt elektriciteit minder goed afgevoerd en ontlaadt zich als een merkbaar schokje.

Bovendien dragen mensen in de winter vaak kleren die wrijvingselektriciteit opwekken - (synthetische) wol bijvoorbeeld.

Die twee samen zorgen ervoor dat je het vaker in de winter ervaart dan in de zomer.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_17514516
Ik snap het! (Aaargh, dit had ik zelf ook kunnen bedenken )

Bedankt
pi_17518058
Ik schok mij overal aan en mn vriend nooit aan iets.
Waarom hebben sommige mensen dit wel en andere niet? Ik dacht dat het bij mij kwam omdat ik heel erg fijn haar heb. Het staat ook altijd recht als ik mn trui afdoe en het ligt plat tegen mn hoofd als ik em aandoe.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
  vrijdag 5 maart 2004 @ 17:10:29 #14
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_17519228
Heb ik ook gehad maar toen was er een 220 V lek naar aarde...doet wel pijn aan je lippen als je mond aan de kraan zet ! ouw
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')