Ja, ik was toen 11 jaar oud of zo.... jammer dat ik toen zo stom ben geweestquote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:46 schreef MaTriCX het volgende:
Ja da's schadelijk. Teveel licht op je netvlies zorgt voor een versnelling van het verouderingsproces. Hetzelfde geldt voor dat 'leuke' schijn-met-een-laser-in-je-oog-spelletje.
Op zich zal je het misscihen nu nog niet merken, en als je jong bent is je netvlies nog gedeeltelijk in ontwikkeling, dus zal het wel meevallen. Maar misschien dat je het later wel merkt, eerder een leesbril e.d.
quote:Op woensdag 3 maart 2004 10:41 schreef jaap393 het volgende:
When I was little, my mother told me not to look at the sun. So, once when I was six, I did.
Kijk maar uit, dalijk krijg je nog heftige migraine aanvallen en ga je overal wiskundige verbanden in zien
En voor dat je t weet moet je een gaatje in je hoofd boren
Niet naar beneden kijken!!!quote:Op woensdag 3 maart 2004 12:18 schreef TheDon18 het volgende:
[..]
[afbeelding]
En als mensen zeggen dat je iets niet moet doen, dan wordt het juist interessant he
Ik ging toen smiddags skieen. Daarna nog nergens last van. Snachts werd ik plotseling wakker mijn pijn in de ogen, een erg brandering gevoel. Verder kon ik toen tijdelijk niet meer in een lichte omgeving kijken.quote:[b]sneeuwblindheid? nooit van gehoord ff googlen:D
quote:Exposure to ultraviolet radiation (UVR) from the sun can lead to a “sunburn” of the cornea (clear surface of the eye). This occurs when proper precautions are not used at high altitudes, where a greater amount of unfiltered (by the atmosphere) ultraviolet radiation is present; the exposure may be compounded by reflection from the snow. The intensity of ultraviolet energy increases by a factor of 4% to 6% for every 1,000 foot (305 meter) increase in altitude above sea level. Snow reflects 85% of ultraviolet B (UVB, the culprit wavelengths that cause snow blindness); dry sand reflects 17%, while grass or sandy turf reflects 2.5%. Water may reflect 10% to 30% of ultraviolet B, depending upon the time of day and location.
The cornea absorbs ultraviolet radiation below 300 nanometers, which includes a fair portion of UVB. Radiation of wavelengths longer than 300 nanometers is transmitted to the lens and, over time, can cause cataracts.
High exposure to UVB can cause a corneal burn within one hour, although symptoms may not become apparent for six to 12 hours. Symptoms include excessive tearing, pain, redness, swollen eyelids, pain when looking at light, headache, a gritty sensation in the eyes, and decreased (hazy) vision. Similar symptoms occur when the surface of the eye is physically scratched (corneal abrasion). Treatment consists of patching the eye closed after instilling a few drops of ophthalmic antibiotic solution (such as sodium sulamyd 10%, or gentamicin), because the surface of the cornea will regenerate spontaneously in 24 to 48 hours. It is important to check the eye first for a foreign body. After patching, the eye must be rechecked in 24 hours. If the eye appears infected with pus, then it should be left unpatched; administer a topical antibiotic solution three to four times a day, and have the victim wear sunglasses. Pain medicine should be used as appropriate. If both eyes are involved, then only the more severely affected eye should be patched, so that the victim can continue to make his way.
Dat heeft daar absoluut niets mee te maken. Of je wel of niet een bril moet dragen ligt vast in de structuur van je ogen. Dat wordt daardoor niet beïnvloedt. Je beschadigt daarmee je netvlies, op de vorm van het oog heeft dat totaal geen invloed.quote:Op woensdag 3 maart 2004 20:31 schreef Cassii het volgende:
Ik raad het je niet aan, ik deed het vroeger heel veel en heb nu -1 glazen in m'n brillen montuur, weet niet of het daardoor komt maar denk het wel.
Hmm, weet iemand die het verhaal over die fotonen een beetje gesnapt heeft het misschien? Of mijn ogen nu misschien toch iets opgelopen kunnen hebben? (zie quote)quote:Op maandag 31 mei 2004 19:55 schreef tulpje6 het volgende:
Over bovenstaand verhaal: ik ben dus zo iemand die zo dom was urenlang naar een zonsverduistering te lopen turen (ik wist toen nog niks af van veiligheidsmaatregelen, dit was 8 jaar geleden). Inderdaad merkte ik in het begin nog niks, maar merkte ik s'avonds ineens op dat ik allemaal gaten in de ondertiteling van de TV zag, en als ik naar mensen of dingen keek, zat er op het 'brandpunt' van mijn ogen zeg maar, een zwarte vlek, waardoor ik het gezicht/ de ogen van mensen niet kon zien of happen uit stukken tekst zag.
Dit is in de loop van een aantal weken/ maanden (weet ik niet precies meer) bijgetrokken. Ik heb echter wel sinds die dag dat ik in de zon heb lopen kijken, last van sneeuwbeeld (zoals testbeeld op TV) en van veel mouches volantes. Of dit iets met die zonsverduistering te maken heeft weet ik niet.
5 jaar geleden maakte iemand een foto van me met flits in een donkere ruimte op heel korte afstand...heb toen een paar uur lang vlekken gezien en toen dit over was hield ik er oogklachten aan over als: niet meer tegen licht kunnen want alles lijkt 10 keer zo fel, dubbelzien soms etc.
Heel vreemd, maar misschien heeft dit iets te maken met die zonsverduistering dat ik minder cellen overheb om fel licht op te vangen en dat het dan sneller beschadigd bij mij of zo...ik weet niet ik vond dat verhaal over die fotonen nogal moeilijk te volgen, maar misschien dat iemand die het wel snapt het me kan uitleggen??
Sinds 2,5 maand loop ik weer rond met NOG ergere oogklachten (die klachten van 5 jaar geleden en dat sneeuwgordijn van 8 jaar geleden heb ik ook gewoon nog steeds): nu mis ik stukken uit mijn gezichtsveld.
Doktoren kunnen helemaal niks vinden aan mijn netvlies, zelfs bij gezichtsveldonderzoek komt er niet eens uit dat ik stukken mis uit mijn beeld, heel vreemd.
Ik vraag me zelf toch af of het iets te maken kan hebben allemaal met het kijken in de zonsverduistering....dat het UV-licht rare dingen doet......
Al met al: kijk maar niet te lang in de zon, je weet maar nooit.
Dat zijn samengeklonterde eiwitten die op je netvlies rondzweven heb ik me onlangs laten vertellen.quote:Op woensdag 3 maart 2004 20:03 schreef markii het volgende:
lol at jaap:D film pas gezien.. wel een vage, maja ik kan me ook wel herinneren dat ik de zon in gekeken heb. nog geen last van maar wel van zwevende stofdeel achtige dingen.
Met de laatste echte zonverduistering heb ik door twee cd's gekeken. Het verspringt een beetje en je kunt geen 10 minuten staren, maar je kunt wél naar de zon kijken. Ik zie nog perfect.quote:Op maandag 7 juni 2004 22:34 schreef tulpje6 het volgende:
Morgenvroeg vanaf 07.15 tot 13.30 of zo ergens schuift de planeet venus voor de zon (je gaat geloof ik niet zo'n groot 'gat' zien zoals bij een zonsverduistering, je ziet maar een klein stipje in/ uit de zon geloof ik).
Op het nieuws zeiden ze volgens mijn vriend dat je gewoon door een CDtje veilig naar de zon kunt kijken.......ik heb hier toch sterk mijn twijfels over, zeker na artikelen over de zonsverduistering waar in staat dat echt alleen een eclipsbril veilig is en de rest van de hulpmiddlen zoals CD's wel een gedeelte van de straling tegenhoudt, maar niet genoeg.
Nou ben benieuwd of er veel mensen gaan kijken en hoeveel oog-slachtoffers er zullen vallen (mede doordat de media zegt dat een CD-schijfje gewoon veilig is wat volgens mij dus niet zo is)....
Dan heeft die kerel van de Provo ook te lang in de zon gekeken, die boorde nl. ook een gaatje in z'n hoofd met als doel z'n geest te verruimen.quote:Op woensdag 3 maart 2004 10:41 schreef jaap393 het volgende:
When I was little, my mother told me not to look at the sun. So, once when I was six, I did.
Kijk maar uit, dalijk krijg je nog heftige migraine aanvallen en ga je overal wiskundige verbanden in zien
Ehm de oogartsen zullen dit al wel gechekt hebben: maar is het geen aantasting van je netvlies?quote:Op dinsdag 8 juni 2004 20:38 schreef tulpje6 het volgende:
Ik heb wel hele vage klachten overgehouden aan het kijken in die zon, klachten die eigenlijk 'theoretisch gezien niet zouden moeten kunnen'....oogartsen staan voor een raadsel...ik voor een depressie :-((
Ze denken nu misschien aan oogmigraine, maar dat lijkt mij sterk want dan zie je geen 3 maanden lang aan een stuk door blinde vlekken maar alleen zo nu en dan. Bovendien zijn mijn ogen echt veranderd van uiterlijk en komt mijn neus/oogronding steeds meer in beeld. Best eng, hij zit nu al op de helft ongeveer....straks zie ik alleen nog maar neus. Ik kan niet eens meer achterom kijken.
En oogartsen maar zeggen dat het normaal is dat je je neus in beeld ziet. Ja dat weet ik ook wel, maar toch niet zo extreem als dat ik het heb..
Ehm, nog lotgenoten trouwens hehe ;-o ?
Piquote:Op woensdag 3 maart 2004 10:41 schreef jaap393 het volgende:
Nou, als je nooit een zonnebril op doet is dat eigenlijk beter voor je, althans, volgens een vriend van mequote:Op dinsdag 8 juni 2004 07:57 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Ik heb dus ook echt nooit een zonnebril op. Misschien moet ik dat toch eens gaan doen..
klopt, maar hoe het precies zit weet ik ook niet...quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:48 schreef rooierooie het volgende:
Ik heb weleens gehoord dat mensen met lichte ogen veel meer last hebben van fel licht of felle zon dan mensen met donkere ogen, weet iemand of dat echt zo is? Ik heb lichtblauwe ogen en soms kom ik buiten en dan doet het felle licht gewoon pijn aan mijn ogen terwijl de zon dan niet eens hoeft te schijnen en terwijl iemand die naast mij loopt daar geen last van heeft.
echt?quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:56 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
klopt, maar hoe het precies zit weet ik ook niet...
dat is ook de reden waarom American football-spelers van die donkere strepen onder hun ogen maken. Dan hebben ze minder last van de stadionlichten.
Volgens mij hebben mensen met lichte ogen minder pigment in hun ogen (iris), daardoor kan er meer zonlicht doorheen en heb je dus eerder last van licht.quote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:48 schreef rooierooie het volgende:
Ik heb weleens gehoord dat mensen met lichte ogen veel meer last hebben van fel licht of felle zon dan mensen met donkere ogen, weet iemand of dat echt zo is? Ik heb lichtblauwe ogen en soms kom ik buiten en dan doet het felle licht gewoon pijn aan mijn ogen terwijl de zon dan niet eens hoeft te schijnen en terwijl iemand die naast mij loopt daar geen last van heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |