Allemaal leuk en aardig, maar even dit:quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:46 schreef Schorpioen het volgende:Wetenschap en religie sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan
Vaak lopen discussies over God uit op een enorme polarisatie tussen aan de ene kant de "wetenschappelijken" en aan de andere kant de "gelovigen". Er wordt gedaan alsof wetenschap per definitie geloof uitsluit, en andersom. Terwijl in de kern wetenschap en religie hetzelfde doel hebben, nl het zoeken naar waarheid. Wetenschap is op een zo objectief mogelijke manier de wereld buiten beschrijven, religie richt zich (als het goed is) op het doorgronden en ontdekken van de innerlijke wereld. Wetenschap heeft niks over deze innerlijke wereld te zeggen (die houdt zich nl niet aan de logica) en religie heeft weinig over de objectief kenbare uiterlijke werkelijkheid te zeggen (want religie is per definitie individueel). Voor een compleet begrip van de werkelijkheid kun je je niet alleen maar met de wereld buiten je bezighouden of alleen bezig zijn met subjectieve, innerlijke waarheid, maar ze zijn beiden nodig. Einstein zei het als volgt: "wetenschap zonder religie is blind, religie zonder wetenschap is kreupel."
klopt...daarom ben ik op een gegeven moment ook gestopt met religieuze discussies op dit forum...rationeel gezien kan ik niets zeggen over het al dan niet bestaan van God, maar dat geld dan net zo goed voor de andere partij. Als die niet bereid is dat toe te geven en te stellen dat geloof iets persoonlijks is, is elke vorm van discussie zinloos, simpelweg omdat één partij niet in staat is/niet bereid is te luisteren naar de andere...quote:Op dinsdag 2 maart 2004 20:09 schreef Raketman het volgende:
Ik geloof dat het vuur van één kant komt
Mee eensquote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:49 schreef Abbadon het volgende:
discussieren over het bestaan van God is vermakelijk, en dus zinvol...
Einstein zat fout, zoals bij wel meer van zijn theorieen...quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:46 schreef Schorpioen het volgende:
Wetenschap en religie sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan
Vaak lopen discussies over God uit op een enorme polarisatie tussen aan de ene kant de "wetenschappelijken" en aan de andere kant de "gelovigen". Er wordt gedaan alsof wetenschap per definitie geloof uitsluit, en andersom. Terwijl in de kern wetenschap en religie hetzelfde doel hebben, nl het zoeken naar waarheid. Wetenschap is op een zo objectief mogelijke manier de wereld buiten beschrijven, religie richt zich (als het goed is) op het doorgronden en ontdekken van de innerlijke wereld. Wetenschap heeft niks over deze innerlijke wereld te zeggen (die houdt zich nl niet aan de logica) en religie heeft weinig over de objectief kenbare uiterlijke werkelijkheid te zeggen (want religie is per definitie individueel). Voor een compleet begrip van de werkelijkheid kun je je niet alleen maar met de wereld buiten je bezighouden of alleen bezig zijn met subjectieve, innerlijke waarheid, maar ze zijn beiden nodig. Einstein zei het als volgt: "wetenschap zonder religie is blind, religie zonder wetenschap is kreupel."
Je zult wel naar mijn post verwijzen, maar ik reageer enkel op je stelling dat religie en wetenschap elkaar aanvullen... Daar ben ik het absoluut niet mee eens... Ik stel dus enkel de relatie tussen religie en wetenschap ter discussie, maar neit de religie of de wetenschap zelf... Toch?!?quote:Op woensdag 3 maart 2004 00:31 schreef Schorpioen het volgende:
Dit topic was dus uitdrukkelijk *niet* bedoeld om religie of wetenschap ter discussie te stellen. Dat was toch wel duidelijk, of niet?
Maar goed, zal wel pavlof reactie zijn ofzo.
ik ben zelf gelovig, maar ook zeer wetenschappelijk ingesteld...quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:46 schreef Schorpioen het volgende:De beide partijen accepteren elkaars argumenten niet
Wetenschappelijk ingestelde mensen zien de wetenschap als enige objectieve waarheid, en de bijbel (of andere heilige boeken) is een onbetrouwbare bron. De bijbel is geschreven door weinig objectieve mensen, die erbij gebaat (kunnen) zijn om anderen van het bestaan van God te overtuigen. Verder zijn er in de bijbel dingen te vinden die niet stroken met het wetenschappelijke wereldbeeld. Voor een wetenschappelijk ingesteld persoon is de bijbel dus nooit een relevant argument.
Gelovigen zien de bijbel vaak wel als absolute waarheid, want die is "het woord van God". Als er wetenschappelijke aanwijzingen of zelfs bewijzen zijn die tegen het woord van God ingaan, zullen veel gelovigen eerder de wetenschap betwijfelen dan de bijbel. Wetenschappelijk bewijs is voor hen ondergeschikt aan geloof, en vaak dus geen argument.
Na het nog een aantal keren nagelezen te hebben, en mezelf te verplaatsen in anderen, kom ik inderdaad tot de conclusie dat de 2e alinea inderdaad het geloof aanvalt. De derde alinea doet dit ook, maar generaliseert het direct naar de rest van de wereld.quote:Op woensdag 3 maart 2004 10:12 schreef Bensel het volgende:
euh, PatrickO, jij ging wel in discussie over de nadelen van religie... dus in feite stel je wel religie en wetenschap ter discussie.
maar goed. Ik vind het zelf wel altijd leuk om iemand anders te proberen te overtuigen van hun ongelijk (door goede argumenten te geven) Ik kijk echter wel uit dat ik geen dingen zeg, die de discussie op een oneerlijke manier beslechten (zoals sommige gelovigen doen met: het staat geschreven in de bijbel enz enz) dat smoort de discussie, en is meestal aanleiding tot flames, en bashen
Mijn verhaal was natuurlijk wat gechargeerd. Natuurlijk zijn er genoeg gelovigen die ook wetenschap aanvaarden, en genoeg wetenschappers die met een open blik naar religie kijken. Alleen in discussies zie je dat niet zo vaak, het is vaak een polarisatie tussen 2 extremen omdat de mensen die het wat minder zwart wit zien vaak al geen behoefte hebben om zich in de welles/nietes discussie te mengen.quote:Op woensdag 3 maart 2004 10:08 schreef Simple_Mind het volgende:
ik ben zelf gelovig, maar ook zeer wetenschappelijk ingesteld...
Ik neem alles binnen het geloof dus altijd ook met een korreltje zout, en ik luister ook altijd naar de wetenschappelijke argumenten
volgens mij beschouw jij die mogelijkheid niet in jouw verhaal, klopt dat?
en hoe verklaar je dat dan?
De meeste discussies wel. Maar bij Godsdienst discussies zijn beide partijen vaak zo koppig cq overtuigd van hun gelijk, dat het niets anders is dan opsommen van argumenten die al honderden keren zijn genoemd.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:00 schreef ScienceFriction het volgende:
Een discussie kan immers leiden tot nieuwe inzichten.
En vanuit andere topics was juist duidelijk geworden dat keuze een illussie is...quote:Op woensdag 3 maart 2004 13:25 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Maar wat ik vooral wilde zeggen: geloven in God is iets dat je zelf doet (of niet), een individuele keuze.
Niet perse, maar je hebt wel zendelingen, en die zul je altijd houden. Ik denk ook niet dat een zendeling werkt uit het oogpunt van het zoeken naar bevestiging, maar meer dat hij "het woord" wil verspreiden, opdat uiteindelijk iedereen zich bekeerd tot "het" geloof.quote:Het is niet iets waar je anderen perse van moet overtuigen. Als je die behoefte wel voelt dan ben je misschien op zoek naar bevestiging en weet je het zelf ook niet zo heel zeker.
Wetenschap en geloof kunnen prima samen. Wetenschap is wat dat betreft gelukkig wel breed genoeg. Je kunt ook wetenschap bedrijven die de mens helpt zich te ontwikkelen. Je hebt wetenschap die mensen gezonder wil maken. De wetenschap die leven op andere planeten onderzoekt is imo ook prima. De wetenschap die probeert te achterhalen waar de mens vandaan komt en dergelijke vind ik meer passen in de categorie nutteloos. Inderdaad is in deze hoek een samengaan welhaast onmogelijk. De Islam gebied ons ook uitdrukkelijk om ons zelf te ontplooiien en te ontwikkelen. Om de mensheid te dienen.quote:Op woensdag 3 maart 2004 14:02 schreef ScienceFriction het volgende:
Je kunt niet wetenschappelijk ingesteld zijn én in God geloven. Wetenschap ondermijnt het geloof in god als fundamenteel beginsel. Als je gelooft dat alles is geschapen is door god, dan heb je geen wetenschappelijk bewijs meer nodig, omdat alles onder de noemer "wonder" kan vallen.
Als ongelovige vind ik persoonlijk de mormonen en aanverwante vormen wel aardig... Back to basics... En als God (of welke entiteit dan ook) wil dat een ziek kind geneest, dan zorgt die daar wel voor... Medicijnen zijn hierbij uit den boze... Dan is dus een wetenschap om mensen gezonder te maken toch ook overbodig?!?quote:Op woensdag 3 maart 2004 14:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Wetenschap en geloof kunnen prima samen. Wetenschap is wat dat betreft gelukkig wel breed genoeg. Je kunt ook wetenschap bedrijven die de mens helpt zich te ontwikkelen. Je hebt wetenschap die mensen gezonder wil maken. De wetenschap die leven op andere planeten onderzoekt is imo ook prima.
Waarom is het achterhalen van de waarheid nutteloos?!? En waarom zou je mensheid niet kunnen dienen door de waarheid te achterhalen over de verschillende Goden? Ik denk juist dat je de mensheid daar juist bijzonder mee dient! Eindelijk duidelijkheid wie we moeten dienen. Allah, God, Boedah, Jaweh, een buitenaards wezentje, of toch gewoon onszelf...quote:De wetenschap die probeert te achterhalen waar de mens vandaan komt en dergelijke vind ik meer passen in de categorie nutteloos. Inderdaad is in deze hoek een samengaan welhaast onmogelijk. De Islam gebied ons ook uitdrukkelijk om ons zelf te ontplooiien en te ontwikkelen. Om de mensheid te dienen.
Kortom, het kan prima.
ok daar ben ik het mee eens...quote:Op woensdag 3 maart 2004 13:25 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Mijn verhaal was natuurlijk wat gechargeerd. Natuurlijk zijn er genoeg gelovigen die ook wetenschap aanvaarden, en genoeg wetenschappers die met een open blik naar religie kijken. Alleen in discussies zie je dat niet zo vaak, het is vaak een polarisatie tussen 2 extremen omdat de mensen die het wat minder zwart wit zien vaak al geen behoefte hebben om zich in de welles/nietes discussie te mengen.
Maar wat ik vooral wilde zeggen: geloven in God is iets dat je zelf doet (of niet), een individuele keuze. Het is niet iets waar je anderen perse van moet overtuigen. Als je die behoefte wel voelt dan ben je misschien op zoek naar bevestiging en weet je het zelf ook niet zo heel zeker.
Euh, waarom noem je jezelf in andere topics dan atheist?quote:Op woensdag 3 maart 2004 17:59 schreef Akkersloot het volgende:
Waarom mag de vraag niet gesteld worden wie God geschapen heeft ?
Ik ben gelovig, natuurlijk niet in die onzin van de bijbel en koran. Ik ben dus niet geindoctrineerd dat ik er niet over mag nadenken. God heeft mij immers hersens gegeven. De gedachte dat God zelf ook geschapen moet zijn is mij desondanks vrij laat binnen gevallen. Ik kan daar als gelovige geen antwoord opgeven. Maar de definitie van geloven is natuurlijk niet na willen denken.
A. -isme staat voor 1. zijn, of geloven in of 2. streven naar. Een christen, moslim of wat dan ook die in de duivel gelooft is immers nog een satanist omdat hij in de duivel gelooft.quote:Op woensdag 3 maart 2004 18:06 schreef Jimmy het volgende:
Euh, waarom noem je jezelf in andere topics dan atheist?
Ik bedoel. Iemand (net als Schorpioen) gebruikt in een topic het argument dat God zou bestaan ("natuurlijk gaat alleen gelovigen naar de hemel") maar als je dan het fundament van zijn argument ter sprake brengt is het ineens offtopic en wordt de topic gesloten.quote:Op woensdag 3 maart 2004 18:09 schreef Bensel het volgende:
uh, akkersloot, niet persoonlijk opvatten, maar ik denk dat je stelling dat als je het bestaan van god ontkent, daar een topic overmaakt, dat Schorpioen hem dan onmiddelijk sluit een beetje overdreven is.
A. atheisme staat voor het ontkennen van het bestaan van een god. Het staat niet voor het wel geloven dat er een god bestaat, maar hem niet aanbiddenquote:Op woensdag 3 maart 2004 18:16 schreef Akkersloot het volgende:
A. -isme staat voor 1. zijn, of geloven in of 2. streven naar. Een christen, moslim of wat dan ook die in de duivel gelooft is immers nog een satanist omdat hij in de duivel gelooft.
B. Aangezien ik in geen ene profeet geloof ben ik dus van mening dat God graag heeft dat wij niet in hem geloven.
C. Het interesseert God als oppermachtig wezen geen ene donder of dat wij mietige wezentjes wel of niet in hem geloven.
D. Als gevolg van taalvervuiling door onze christelijke/islamitische cultuur staat het woord "God" direkt voor "God" van dat verzonnen boek de bijbel c.q. koran.
Dat beweren juist de moslims en de christenen. Dat mensen die niet in God geloven toch wel in God zouden geloven maar "alleen niet voor God kiezen". Die vlieger gaat echt niet op. Iemand die niet in God gelooft, gelooft gewoon niet in God. Simpel, voor de niet gehersenspoelden althans.quote:Op woensdag 3 maart 2004 18:43 schreef Jimmy het volgende:
[quote]A. atheisme staat voor het ontkennen van het bestaan van een god. Het staat niet voor het wel geloven dat er een god bestaat, maar hem niet aanbidden
Dank voor de tip.quote:Je lijkt me eerder toch een theist, of anders een deist (zoek die termen eens op zou ik zeggen).
Juistem.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 00:05 schreef dirtymagic het volgende:
over het bestaan van een god kun je weinig zinnigs zeggen, maar de eigenschappen die aan een god worden toegekend kun je wel degelijk bediscussieren.
als een christen zegt dat god perfect is, mag ik toch vragen waarom hij deze wereld dan geschapen heeft?
in de wetenschap is het zo dat een stelling moet worden onderbouwd, als dat niet lukt, wordt de stelling weer verworpen. waarom zou het geloof daar een uitzondering op moeten zijn? de bewijslast ligt bij de gelovigen, geef ze de kans hun ideeen te onderbouwen, het liefst met betere argumenten dan 'het is zijn wil' of 'dat weet alleen god'.
1 Niets bestaat, totdat het tegendeel bewezen is.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:46 schreef Schorpioen het volgende:
Deze keer geen discussie over het bestaan van God, maar eentje over de discussie over het bestaan van God.
1Er is geen bewijs voor het bestaan, en ook geen bewijs tegen het bestaan van God
2Het bestaan van God is geen objectieve waarheid, maar een individuele waarheid.
3De beide partijen accepteren elkaars argumenten niet
4Wetenschap en religie sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan
Jij lijkt ook alleen maar te kunnen praten in vetgedrukte loze oneliners he. Mijn god zeg. Lees je de telegraaf ofzo? Bush zou jaloers op je zijn.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 14:33 schreef Oversight het volgende:
1 Niets bestaat, totdat het tegendeel bewezen is.
2 individuele waarheden bestaan niet.we noemen dat gebrek aan realiteitsbesef
3 er is maar 1 partij !....en er is geen argument !
4 wetenschap en religie hebben geen raakvlak. Net als Ranja en Poep
Oh gij zijt een schelm namelijk, door iets aan te zwengelen, wat gij zelf voor zinloos verklaart!quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:46 schreef Schorpioen het volgende:
De grote vraag waar iedere geloofsdiscussie uiteindelijk in verzandt: bestaat God? Elke keer komt hij weer terug, enorme topicreeksen zijn er over gevuld, en menig discussie is er door verziekt omdat het oorspronkelijke onderwerp er volkomen door werd ondergesneeuwd.
Deze keer geen discussie over het bestaan van God, maar eentje over de discussie over het bestaan van God.
Hoe, of aan de hand waarvan denkt gij deze bewering te kunnen staven?quote:
Mijn stelling is dat deze discussie totaal en volkomen zinloos is, en dat er per definitie niet uit te komen is, maar alleen maar tot wigvorming zal leiden. 2 groepen zullen tegenover elkaar blijven staan en niet tot elkaar komen, eerder verder van elkaar af komen staan. O.a. om de volgende redenen:Er is geen bewijs voor het bestaan, en ook geen bewijs tegen het bestaan van God
Wat wil Schorpioen met deze uitspraak anders zeggen dan dat God bestaat - ook al is 'Het' niet waarneembaar...quote:Nog nooit is God objectief waargenomen, dwz onafhankelijk van de waarnemer bewezen. Heel vaak is God subjectief waargenomen, dus onbewijsbaar voor anderen. Echter afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid.
Als we aanvaarden dat (het bestaan van) God noch langs empirische weg noch langs wetenschappelijke weg kan worden aangetoond, dan kan de zin - m.b.t. de discussie van het al dan niet bestaan van God - er in gelegen zijn een gemeenschappelijke referentiekader te scheppen waarlangs wij onze eigen standpunten over het bestaan naar de ander toe, uit kunnen wisselen. Als mensen niet doordraven met hun eigen overtuigingen kunnen de verschillende zienswijzen en opvattingen best zinvol op zich zijn.quote:Andersgezegd: de (huidige) wetenschap kan simpelweg geen enkele uitspraak doen over het bestaan van God. Aanvoeren van wetenschappelijke argumenten tegen het bestaan van God, of wetenschap voor het karretje spannen om het bestaan van God te bewijzen, is dus onzin en zinloos.
Voor jou houdt blijkbaar het bestaan van God op, zogauw zijn "manifestatie" zich voltrekt buiten jouw zintuigelijke waarneming om! - dat is nog altijd een definitie van (het bestaan van) God. Beter gezegd van het niet bestaan van God...quote:Het bestaan van God is geen objectieve waarheid, maar een individuele waarheid.Als het bestaan van God - zo of zo om - niet te bewijzen valt, wat is dan de zin van deze 'eigen stelligheid'?...[quote]
Het bestaan van God is niet hetzelfde als het bestaan van rode auto's, pimpelpaars gevlekte olifanten. Over het bestaan van rode auto's bestaat geen misverstand, je hoeft er maar eentje aan te wijzen en je hebt onweerlegbaar bewijs geleverd. Ze bestaan. Voor het niet-bestaan van pimpelpaars gevlekte olifanten is er inductief bewijs: er bestaan wel grijze olifanten maar nog nooit is er een olifant met pimpelpaarse vlekken waargenomen. Verder is er geen reden om aan te nemen dat er pimpelpaars gevlekte olifanten bestaan. Er zijn geen getuigenverklaringen die bevestigen dat ze zijn waargenomen, niemand die goed bij zijn verstand is zal beweren dat pimpelpaarse olifanten daadwerkelijk bestaan.
Ik zie niet in waarom hier de wetenschap op voorhand als 'logische' tegenpool van de bijbel (of andere heilige boeken) wordt opgevoerd!... Daar waar de (onoverbrugbare) tegenstellingen tussen beiden wel aan het daglicht treden, kan op zich nog best sprake zijn van een zinvolle discussie. Pas wanneer je accepteert dat alles geen zin meer heeft mag je - voor jezelf - beweren dat alles zinloos is!quote:De beide partijen accepteren elkaars argumenten niet
Wetenschappelijk ingestelde mensen zien de wetenschap als enige objectieve waarheid, en de bijbel (of andere heilige boeken) is een onbetrouwbare bron. De bijbel is geschreven door weinig objectieve mensen, die erbij gebaat (kunnen) zijn om anderen van het bestaan van God te overtuigen. Verder zijn er in de bijbel dingen te vinden die niet stroken met het wetenschappelijke wereldbeeld. Voor een wetenschappelijk ingesteld persoon is de bijbel dus nooit een relevant argument.
Hier heb je wel een punt; graag verneem ik van jou welke wetenschappelijke bewijzen jij op het oog hebt waarvan je meent dat die tegen het woord van God in druisen.quote:Gelovigen zien de bijbel vaak wel als absolute waarheid, want die is "het woord van God". Als er wetenschappelijke aanwijzingen of zelfs bewijzen zijn die tegen het woord van God ingaan, zullen veel gelovigen eerder de wetenschap betwijfelen dan de bijbel. Wetenschappelijk bewijs is voor hen ondergeschikt aan geloof, en vaak dus geen argument.
Hier wordt, - hoe goed ook bedoeld - een onbewijsbare tegenstelling opgevoerd namelijk de wetenschap (als uiterlijk) en de religie (als innerlijk) element van uiteindelijk dezelfde waarheid...quote:Wetenschap en religie sluiten elkaar niet uit, maar vullen elkaar aan
Vaak lopen discussies over God uit op een enorme polarisatie tussen aan de ene kant de "wetenschappelijken" en aan de andere kant de "gelovigen". Er wordt gedaan alsof wetenschap per definitie geloof uitsluit, en andersom. Terwijl in de kern wetenschap en religie hetzelfde doel hebben, nl het zoeken naar waarheid. Wetenschap is op een zo objectief mogelijke manier de wereld buiten beschrijven, religie richt zich (als het goed is) op het doorgronden en ontdekken van de innerlijke wereld.
Dat was dan zijn perceptie van deze zogenaamde twee-eenheid... Misschien was Einstein wel te veel wetenschapper, en nam hij te zeer een loopje met de religie... Op een been kun je staan met twee kun je lopen; maar daarmee is nog niet de vraag: wat de beweging erin brengt beantwoord! Misschien had Einstein daar wel niet aan gedacht, en gaat zijn uitspraak daarom uiteindelijk alsnog mank!quote:Einstein zei het als volgt: "wetenschap zonder religie is blind, religie zonder wetenschap is kreupel."
quote:
Dat is slechts een uitgangspunt.quote:1 Niets bestaat, totdat het tegendeel bewezen is.
Als ik jou op je hoofd sla en je ziet sterretjes, dan zie je die dus eigelijk niet?quote:2 individuele waarheden bestaan niet.we noemen dat gebrek aan realiteitsbesef
quote:3 er is maar 1 partij !....en er is geen argument !
Beiden bestaan uit koolstofbindingen, en een vlieg lust ze allebei.quote:4 wetenschap en religie hebben geen raakvlak. Net als Ranja en Poep
Is achterhaald door quantum-mechanica.quote:Op zondag 7 maart 2004 00:07 schreef tbpot het volgende:
kijk ik ben altijd erg nuchter geweest, en heb altijd gezegd; "eerst zien dan geloven"
God was voor mij dan ook VER WEG.
totdat ook ik met mensen heb gesproken die mij simpel iets voorlegde wat ik niet kon weerleggen.
De wetenschap zegt; uit NIETS komt NIETS voort.
deze stelling staat nog steeds en is nog steeds,
Met een eenvoudige wiskundige formule kun je ook dingen tevoorschijn toveren die heel complex in elkaar zitten, en ontworpen lijken.quote:zo zijn er nog vele andere dingen te noemen waardoor het bestaan van een God WEL is aan te tonen, maar dan het volgende;
Oh, fijn. Waarom is er dan eigelijk leven, als het toch al vast staat hoe we dat moeten invullen?quote:Net zoals een vader of moeder zijn kind wil vertellen wat juist is in het leven, zo wil God ons ook de dingen vertellen en leren die goed voor ons zouden zijn.
God heeft zijn naam gegeven. God IS. Zelfs in de bijbel doet-ie dat..quote:God is echter een titel, net zo als koning keizer of admiraal, maar god laat in de bijbel zien dat hij een naam heeft, en daar begint het ALLERGROOTSTE dilemma.
om achter die naam te komen moeten we onderzoek plegen, DE BIJBEL LEZEN en eerlijk zijn tegen onszelf, dit betekend dat wanneer we ons bewust worden van het bestaan van een schepper, we ons tegelijk ook bewust worden van een verantwoordelijkheid tegenover hem.
Je reinste kolder. Leven is er juist om te kiezen. Als God zo nodig per se zelf wil kiezen, waarom dan een eigen willetje geven?quote:Hier vallen veel mensen al buiten de boot omdat zij nooit toe zouden laten dat iets of iemand anders voor hen de eindbeslissing zou mogen nemen, en dat is nu mede een van de oorzaken waarom er nog steeds lijden is.
quote:God laat de mensheid op dit moment in zijn waarde om aan te tonen dat het niet aan de mens is om over zichzelf te regeren,
quote:maar dat daar iemand voor nodig is die de juiste beslissingen, en ons de juiste middelen aan kan reiken om dingen goed uit te voeren.
quote:kortom hij laat ons nu kennis maken met onze kortzichtigheid en eigen menselijke tekortkomingen, en wel op een manier zoals ze NOOIT meer zal voorkomen.
Ik mis het verband.quote:Het feit dat mensen NU bij machte zijn de aarde en alles wat daarop leeft te kunnen vernietigen, toont aan dat het ingrijpen van God nooit lang meer op zich kan laten wachten.
Wie zegt dat dat 65 miljoen jaar geleden niet gebeurd is?quote:Voor het eerst in de menselijke geschiedenis staan wij als mensheid op het punt onszelf volledig te vernietigen.
Fijn hoor, hij wacht totdat het niet meer te herstellen is, zit de hele tijd op zijn krent, en gaat op het laatst een beetje met de eer lopen strijken.quote:Daar God zeer betrokken is met zijn schepping wacht hij dan ook af om op het allerlaatste moment in te kunnen grijpen en ons met onze neus op de feiten te drukken.
quote:Eenieder die nuchter van verstand is, zal MOETEN concluderen dat er een God bestaat, zelfs diverse wetenschappers geven dat toe.
quote:Daarom is er nu op aarde een groot werk gaande dat de mensen verteld van zijn Naam en van zijn plannen met de aarde.
Die mensen komen hier al jaren niet meer. De bijbel is zeker machtig interessant, en wat er later allemaal is bijverzonnen is ook briljant en zeer zeker interessant. Als kennis is het echter nutteloos. Ervaring is denk ik belangrijker. Iedereen heeft bovendien een andere perceptie, dus zelfs hetzelfde kan door iedereen anders ervaren worden. Is dat dan niet wonderbaarlijk?quote:vaak staan deze mensen s'morgens bij je op de stoep, maar luister eens naar wat ze te zeggen hebben, je zult versteld staan wat je allemaal te weten komt.
Je lijkt de topic niet begrepen te hebbenquote:dan zijn er meer antwoorden om te BEVESTIGEN dat er wel een god bestaat, dan om te onderbouwen DAT ER GEEN GOD BESTAAT.
aha !quote:Op zondag 7 maart 2004 01:34 schreef alstar het volgende:
Het leuke van godsdienst is, is dat het niet te bewijzen is dat het er wel is maar ook niet te bewijzen dat het er wel is.
zeker, maar het zij je vergeven. het is laat en wiet is je levenquote:Op zondag 7 maart 2004 01:37 schreef alstar het volgende:
zo beter ???
Uit verveling kan het toch erg leuk zijn om over roze olifantjes op de bodem van de grote oceaan op de achterkant van de maan te praten.quote:Op zondag 7 maart 2004 05:14 schreef P-Style het volgende:
Zo kan ik bijv. beweren dat er allerlei fantasyfiguren bestaan, iemand anders laten bewijzen dat ze niet bestaan en hier vervolgens eindeloos over blijven discussiëren.
Een ieder die nuchter van verstand is, zal moeten concluderen dat als er een God bestaat mensen gewoon een boek zoals de bijbel en koran kunnen schrijven, ook zonder God. Daarom vind ik het ook zo'n zinloze discussie of er wel of geen God zou bestaan.quote:Op zondag 7 maart 2004 00:03 schreef tbpot het volgende:
[quote]Eenieder die nuchter van verstand is, zal MOETEN concluderen dat er een God bestaat, zelfs diverse wetenschappers geven dat toe.
Inderdaad. Je zou dan je dergelijke christenen kunnen vragen waarom God alleen maar mensen op de proef stelt die nu in de Moderne Tijd leven. In de Middeleeuwen hadden ze nog nooit van fossielen van dinosauriers gehoord. Wat is dus de rechtvaardiging dat alleen mensen in de Moderne Tijd op de proef worden gesteld en mensen uit de Middeleeuwen niet.quote:Op zondag 7 maart 2004 12:22 schreef Oud_student het volgende:
En de fossielen dan, die gevonden worden van Dinosauriers?
Antw: Die zijn door god geschapen, om ons geloof op de proef te stellen !![]()
In de Middeleeuwen werden mensen ook op de proef gesteld:quote:Op zondag 7 maart 2004 13:02 schreef Akkersloot het volgende:
In de Middeleeuwen hadden ze nog nooit van fossielen van dinosauriers gehoord. Wat is dus de rechtvaardiging dat alleen mensen in de Moderne Tijd op de proef worden gesteld en mensen uit de Middeleeuwen niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |