jah mijn moeder heeft een rits onder haar tietenquote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:47 schreef jaspah het volgende:
siliconen rotzooi?
nope, het kleeft nergens aan.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:51 schreef Pakspul het volgende:
klei?
heej ik heb een echte!!!quote:Op dinsdag 2 maart 2004 18:42 schreef Jordy-B het volgende:
ah.. net even opgezocht... wat ik bedoel heet "Thinking Putty"...
Je kan testen of het the real thing is door te kijken of je het kan scheuren... Normaalgesproken zou je het gewoon uitrekken, maar als je maar snel genoeg beweegt, scheurt 't.
http://www.puttyworld.com/index.html
waar kan ik dat maizena kopen!!!quote:Op dinsdag 2 maart 2004 18:56 schreef SpongeDion het volgende:
Het materiaal is een dilatant.
Dit is een stof dat bij een langzame beweging vrij vloeibaar is, maar bij een snelle beweging hard wordt.. Dus als je hem ergens neerlegt, zorgt de zwaartekracht voor een langzame beweging van het balletje, het wordt dan plat. Op het moment dat je er hard tegen aan slaat, sla je met een snelle beweging tegen het balletje aan, en dan wordt het heel vormvast.
Een dilatant bevat een heleboel vezels, vaak van polymeren. Op het moment dat het langzaam vervormt, schuiven die vezels makkelijk in een andere positie. Maar op het moment dat het heel snel van vorm moet veranderen, moeten de vezels heel hard langs elkaar schuiven. Alleen dat lukt niet, door de grote wrijving tussen de vezels, dus veranderd het nauwelijks van vorm.
Dit materiaal wordt toegepast in "silly putty", er zijn verder in de hedendaagse techniek geen andere toepassingen, behalve in het kinderspeelgoed "silly putty"
http://en.wikipedia.org/wiki/Silly_Putty
Overigens is water met een heleboel maïzena ook een dilatant. Als je je hand langzaam erin beweegt, is het net water. Maar sla je er tegen aan, dan is het zo hard als beton, en gaat het nogal pijn doen waarschijnlijk.
Nee dat klopt niet helemaal, in dit geval is het isotropiequote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:01 schreef Dr_Flash het volgende:
Jaa dat is het natuurlijk SpongeDion. En de bijzondere materiaaleigenschap die dat mogelijk maakt heet Thixotropie
In de supermarkt.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:07 schreef Manweth het volgende:
[..]
waar kan ik dat maizena kopen!!!vet met feestjes.
En als je dan keihard gaat spartelen zit je vast onder water?quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:14 schreef SpongeDion het volgende:
[..]
In de supermarkt.
Als je er een zwembad mee vult, kan je over de maizena/water mix heen lopen, mits je snel genoeg loopt. Loop je te langzaam, dan heb je zware pech, want dan zak je weg.![]()
Kijk maar even op die site... Er staan 'n boel filmpjes van allemaal toffe dingen die je ermee kan doen.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:06 schreef Manweth het volgende:
[..]
heej ik heb een echte!!!
als je zacht trekt gebeurt er nix, maar als je heel snel trekt scheurt t uit mekaar
Grappig dat je dat voorbeeld noemtquote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:12 schreef SpongeDion het volgende:
Een andere vorm van Thixotropie is bij drijfzand. Hoe sneller, en hoe meer je je beweegt, hoe verder je wegzakt. Als je stil blijft , zak je nauwelijk weg.
Aan eoa vaag bijbelverhaal denktquote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:14 schreef SpongeDion het volgende:
[..]
In de supermarkt.
Als je er een zwembad mee vult, kan je over de maizena/water mix heen lopen, mits je snel genoeg loopt. Loop je te langzaam, dan heb je zware pech, want dan zak je weg.![]()
Hars ..quote:Op dinsdag 2 maart 2004 18:03 schreef Brendovic het volgende:
Ja dat is toch wat je ook bij bijen houden overhoud, weet niet hoe het heet maar als het warm word word het zacht en smelt het zelfs
ik heb het gevonden in een la.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:54 schreef ParanoidEv het volgende:
Waar heb je dat balletje gekocht?
Maizena? Dat stoppen wij altijd in koekjes: Maizena koekjes. Erg lekker trouwens.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 19:07 schreef Manweth het volgende:
[..]
waar kan ik dat maizena kopen!!!vet met feestjes.
Hey W, zouden we morgen gewoon een badkuip vol halen van dat spul?quote:Op woensdag 3 maart 2004 16:25 schreef Manweth het volgende:
[..]
ik heb het gevonden in een la.
maar dat putty spul is het zelfde.
is op http://www.puttyworld.com/index.html (tnx jordy-b) ook te bestellen.
gister met zn vieren hele avond bezig met dat balletje en die maisana
Laat ik nou net connecties bij voornoemde speelgoedhandelaar hebben.....quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:28 schreef heaven7 het volgende:
http://www.bartsmit.com/s(...)tabbladid=0&whoami=#
Is dit het ook?
Mijn moeder vertelde dat het vroeger speelgoed was hier..
Als dat hetzelfde is, ga ik morgen ff naar de Bart Smitquote:Op donderdag 4 maart 2004 23:10 schreef heaven7 het volgende:
Maar is dat het dan?
Ow.. oops, ik dacht dat dat wat anders was. Excuseer.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 19:23 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja Bart Smit zoals al meerdere keren vermeld
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 19:25 schreef Fallen het volgende:
[..]
Ow.. oops, ik dacht dat dat wat anders was.
Al goed, al goedquote:Excuseer.![]()
Nieuwe oude ragequote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:08 schreef Brighteyes het volgende:
Het is binnen! Vorige week donderdag besteld en nu dus binnen!
Het is erg leuk spul moet ik zeggen. Collega'tje gaat nu ook meteen bestellen!
Ja, ik heb een collega van midden-achterin de 50 en die zei meteen: Hey Silly-Putty!quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:41 schreef Manweth het volgende:
[..]
Nieuwe oude rage
en nog nieuwe trucjes gevonden?
Zelf maken is natuurlijk leuker, maar het schijnt met Elmer®'s White Glue te moeten.quote:Silly putty
--------------------------------------------------------------------------------
Background:
The history of silly putty is quite amusing. In 1943 James Wright, an engineer, was attempting to create a synthetic rubber. He was unable to achieve the properties he was looking for and put his creation (later to be called silly putty) on the shelf as a failure. A few years later, a salesman for the Dow Corning Corporation was using the putty to entertain some customers. One of his customers became intrigued with the putty and saw that it had potential as a new toy. In 1957, after being endorsed on the "Howdy Doody Show", silly putty became a toy fad. Recently new uses such as a grip strengthener and as an art medium have been developed. Silly putt even went into space on the Apollo 8 mission.
The polymers in silly putty have covalent bonds within the molecules, but hydrogen bonds between the molecules. The hydrogen bonds are easily broken. When small amounts of stress are slowly applied to the putty, only a few bonds are broken and the putty "flows". When larger amounts of stress are applied quickly, there are many hydrogen bonds that break, causing the putty to break or tear.
Materials:
Large flask of 55% Elmer's glue solution in water
Large flask of 16% sodium borate
Small styrofoam or Dixie cups
Wooden stir sticks
Food coloring
Zip lock bags
Procedure:
The Elmer's glue solution and the sodium borate are mixed in a 4:1 ratio. The procedure can be followed from the slime procedure above.
quote:Op dinsdag 2 maart 2004 17:39 schreef Manweth het volgende:
het is heel vaag, als je er zacht op druk dan deukt t net zo makkelijk in als boter of zo, maar sla je er mee tegen je hoofd doet t pijn...
Bij de site van silly putty ?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 16:08 schreef Brighteyes het volgende:
Het is binnen! Vorige week donderdag besteld en nu dus binnen!
Het is erg leuk spul moet ik zeggen. Collega'tje gaat nu ook meteen bestellen!
Ik heb het besteld bij de site van Crazy Aaron's Thinking Putty: www.puttyworld.comquote:Op woensdag 10 maart 2004 13:47 schreef dapluiz het volgende:
[..]
Bij de site van silly putty ?
Daar heb ik namelijk ook gisteren besteld nadat ik dit had gelezen hier
ja? cool!quote:Op woensdag 10 maart 2004 12:47 schreef suikerzoet het volgende:
oh ja... te koop bij Blokker voor 1 euro per stuk
Dat van mij blijft ook wel zacht, maar als ik die hele bonk tegen mijn hoofd 'ram' dan doet het toch wel 'zeer'.quote:Op woensdag 10 maart 2004 15:27 schreef Rio het volgende:
Hmm, heb alleen maar een spulletje gevonden dat wel kneedbaar is, maar waar je je absoluut niet aan kunt bezeren, want het blijft zacht. Ook geinig, maar niet wat ik zoek. My search will continue...
En als je het hele topic had gelezen had je op de eerste pagina ongeveer al kunnen zien dat dit geopperd en getest is.quote:Op zondag 14 maart 2004 13:36 schreef squEEKer het volgende:
Moet je voor de lol een een bakje met maismeel en water maken
Als je dan een lekker dikkig wit drapje hebt gefixt moet je er eens met een stomp voorwerp
"in prikken" dat gaat, zodra je dat met geweld gaat doen zal je niet op de bodem komen.
Best grappig, heel zachtjes wel, heel hard wordt je tegen gehouden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |