abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17460562
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goed recept voor muntijs. Ik heb wel al een klein beetje gesurft op Internet maar kan niet echt superveel vinden.

Misschien is er een handig basisrecept waar ik dan verse munt of essence aan toe kan voegen?

Maar alle ijsrecepten die je met de hand kunt maken zijn meer dan welkom!!!!

Even voor de duidelijkheid: ik heb dus geen ijsmachine.
pi_17460710
hier een receptje van een munt-citrussorbet

nodig:
375 gr basterdsuiker
2 koppen groene-muntblaadjes
2 dl citroen of grapefruitsap
315 gr sinaasappelsap
1.25 dl droge witte wijn
15 gr fijngehakte groene-muntblaadjes

1 roer de suiker, muntblaadjes en 3 koppen water in een pan op laag vuur tot de suiker is opgelost. breng het mengsel aan de kook zet het vuur laag en laat het 30 min suddren. zeef het mengsel en gooi de blaadjes weg
2 voeg het sap en de wijn ote. schenk het mengsel in een metalen bak en roer als het koud is de fijngehakte blaadjes erdoor. vries het in tot het net steving is
3 pureer of klop het ijsmengsel in een keukenmachine of met de mixer glad. vries het mengsel weer in. herhaal het kloppen en invriezen nog 2 keer. zet het afgedekt met vetvrij papier een nacht in de vriezer tot het stevig is. laat het voor het schepen iets zachter wordn.

je vroeg naar munt, vandaar dit recept. maar heb ook nog wel andere recepten. alleen even geen zin om ze allemaal te gaan overtikken
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:21:25 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_17460723
Voor rozenijs:

Benodigdheden voor driekwart liter:

6 dl water,
250 g suiker,
1 citroen,
1 kopje rozenblaadjes,
halve eetlepel rozensiroop (te koop bij toko),
1 eetlepel fijngesneden rozenblaadjes

Breng het water met de suiker aan de kook. Laat koken tot alle suiker is opgelost. Was de citroen, snij doormidden, rasp één helft en pers beide uit. Voeg zodra de suikerstroop bolletjes vormt, citroenschil en rozenblaadjes toe. Laat 10 minuten koken, zeef en laat afkoelen. Roer citroensap, rozensiroop rozensiroop en rozenblaadjes erdoor. Giet in diepvriesdoos en zet in de vriezer. Klop de massa elk half uur door. Lekker met krokante wafels.

METHODE 2:
Alleen kleine hoeveelheden: doe je ijsmengsel in een stevig diepvrieszakje en knoop het goed dicht. Doe in een grotere stevige plastic zak ijsblokjes en een schep zout. Doe het ijsmengsel-zakje erin, knoop de grote zak stevig dicht en rol hem een half uurtje heen en weer. IJs is dan klaar. Behalve dat dit nogal kliederwerk is kun je bijna alleen kleine hoeveelheden ijs maken.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_17461243
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:20 schreef Fio het volgende:
hier een receptje van een munt-citrussorbet
Bedankt!! Deze ga ik zeker een keer proberen!!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 14:23:14 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_17461743
Ik kan je alleen maar aanraden een goeie ijsmachine te kopen, Philips heeft een hele goeie, die ook niet duur is. Het is het model waarmee je ook softijs kan maken.
Ik ben er ooit eens mee begonnen omdat ik tabak had van fabrieksijs en belabberde ijssalons met hun Peroxide in het ijs.
Ik wil nooit meer wat anders, en mensen die het mij hebben gegeten worden lyrisch over mijn aardbeien sorbet, vanilleroom of chocodade ijs.
Je hebt wel een goeie vriezer nodig en maak niet grote hoeveelheden opeens.
Geen enkele italiaan in Nederland kan op tegen aardbeien sorbet gemaakt van verse rijpe aardbeien en wat suiker..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_17463035
Maar post eens wat recepten dan, des noods waar je een machine voor nodig hebt

Wat versta je trouwens onder een goeie vriezer. We hebben maar een klein ding.
Mijn moeder heeft wel een ijsmachine die ik ongetwijfeld zou mogen lenen, maar die bak van de machine moet in de vriezer voor je hem kunt gebruiken en ik neem aan dat dat bij elke machine het geval is? Om die reden zou ik eigenlijk even willen wachten met de aanschaf van een ijsmachine; ik zou die bak voor de machine standaard in de vriezer willen hebben liggen zodat je altijd ijs kunt maken en niet eerst hoeft te wachten tot die bak koud genoeg is.

Maar iig bedankt voor de tip!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:20:25 #7
45206 Pietverdriet
pi_17466262
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 15:33 schreef Tedda het volgende:
Maar post eens wat recepten dan, des noods waar je een machine voor nodig hebt

Wat versta je trouwens onder een goeie vriezer. We hebben maar een klein ding.
Mijn moeder heeft wel een ijsmachine die ik ongetwijfeld zou mogen lenen, maar die bak van de machine moet in de vriezer voor je hem kunt gebruiken en ik neem aan dat dat bij elke machine het geval is? Om die reden zou ik eigenlijk even willen wachten met de aanschaf van een ijsmachine; ik zou die bak voor de machine standaard in de vriezer willen hebben liggen zodat je altijd ijs kunt maken en niet eerst hoeft te wachten tot die bak koud genoeg is.

Maar iig bedankt voor de tip!
als je niet minstens een 3 sterren vriezer hebt, als apart vriesvak met eigen deur dat minstens tot min18 vriest dan moet je niet aan een ijsmachine beginnen. In die ijsmachines die ik bedoel zit onderin een vrieselement, een rond ding, 20 cm doorsnee en 4-5 cm dik ongeveer,
Er zijn ook ijsmachines waar je het hele bakje in de vriezer legt, die zijn een stuk minder

Ik bedoel de Philips HR2305-6
of de Philips HR2304
http://www.h-e.nl/?SG=120 heeft ze.
deze hebben een goed vrieselement, maar de 1,2 liter is ietwat overdreven,

de Philips HR2303-1 kan je vergeten.
Je kan, als je een ijsmachine koopt beter wat meer uitgeven want anders is het een teleurstelling en weggegooit geld.

Belangrijk is het een goeie vriezer te hebben, moet echt flink koud zijn (minstens min 18, liefst meer) anders krijg je het koude element niet koud genoeg, kleine porties maken, en je ijsbeslag goed koelen.
Je koelelement moet minstens 24 uur in de vriezer liggen, de mijne ligt er standaart in.
Als je geen goede vriezer hebt, of een compromis ijsmachine met een klein koelelementje, dan is het ijsmaken een teleurstelling, dan doe je het een paar keer, en het apparaat verdwijnt met de joghurt machine achterin een keukenkastje.
Echter, als je een hardvriezende vriezer hebt, en een redelijk goeie ijsmachine, dan is zelf ijs maken heel leuk, en omdat je dan (natuurlijk) s zomers met lekkere verse aardbeien, of kersen, vruchtenijs maakt, of sinaasappel ijs, of vanille ijs, of chocolade ijs, dan kom je er achter hoe slecht de meeste kant en klaarijzen en ijssalons eigenlijk zijn.
Je wil dan alleen nog maar je eigen ijs.
Ik heb geen recepten bij de hand maar zal er eens een paar uitwerken, en dan posten, ik werk meestal op gevoel als ik ijs maak.
Het belangrijste bij ijs maken is dat je schoon werkt,
Om een goed cremig ijs te krijgen moet je de verhouding tussen vaste stof (vet, suikers, eiwit etc) en water goed hebben.
Teveel water en je ijs geeft kristallen, teveel vaste stof en het wordt pasta, teveel suiker en het bevriest slecht of slechts gedeeltelijk.
Zeldzaam lekker is aardbeien door de blender halen, suiker erbij, eventueel een stijfgeslagen eiwit voor de luchtigheid, en dat in de machine, dan heb je een aardbeienijs, daar doe je een moord voor.
vooral als je aarbeien uit eigen tuin hebt, die zo lekker smaken,
Alles direct opeten, nooit invriezen, altijd vers maken, dan zit de hygiene ook okay.
IJs is namelijk heel bederfelijk, de warenwet is niet voor niets daar zo streng op.
Ook heerlijk is wat slagroom stijf slaan, van die turkse yoghurt (uit die emmertjes) er door, wat honing, en dat in de ijsmachine. daar kan geen enkel yoghurt ijs tegenop!!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 18:22:39 #8
45206 Pietverdriet
pi_17466318
PS, je kan natuurlijk echt geld uitgeven en een ijsmachine met compressor kopen, daar zit ik nog steeds tegen aan te hikken, nooit meer met een vrieselement werken en gewoon onbeperkt vriezen uit het stopkontact....
pi_17475458
Bedankt voor je uitleg! Ik denk dat wij dan nog niet toe zijn aan een ijsmachine, aangezien we een gewone, klein vriezer hebben die bij de koelkast zit. Ik wil ooit wel echt een goeie maar daar hebben we op het moment de ruimte niet voor.
pi_17477157
ik heb thuis nog een lekker recept voor mango-ijs liggen (kan gewoon in een klein vriesvak gemaakt worden), mail me eind van de dag even op morgauth1 op hotmail.com om me eraan te herinneren, dan post ik het hier wel....
Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet... -- Multatuli
pi_17479208
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 18:22 schreef Pietverdriet het volgende:
PS, je kan natuurlijk echt geld uitgeven en een ijsmachine met compressor kopen, daar zit ik nog steeds tegen aan te hikken, nooit meer met een vrieselement werken en gewoon onbeperkt vriezen uit het stopkontact....
Vers ijs is zoooo lekker. Als ik er geld voor had kocht ik onmiddelijk een zelfvriezende ijsmachine.
Probeer eens echte vanille-roomijs. Klinkt saai met een laffe smaak en dat klopt wanneer je die hertog bakken koopt, maar vers met echte vannille in plaats van kruidnagelolie is werkelijk super.

Andere favorieten:
Double Chocolate (chocoladeijs met stukjes chocolade).
Rode wijn (met alcohol) is gecompliceerd om te bereiden: te koud en het gaat schiften te warm en de alcohol vervliegt en je houd iets over wat die ene kick mist.

Als basis voor experimenten is sorbet een goed idee. Je maakt een siroop en voegt daar vruchtenpuree en eventueel vers fruit aan toe.

De siroop: (Even terug gerekend ik maakte op mijn stage 20 liter per keer)
3.5 dl water
160 gram suiker
Suiker in water (even roeren tot alles oplost)
Aan de kook brengen en twee minutjes laten doorkoken
Siroop af laten koelen, puree erbij (1 deel puree op 1-2 delen siroop) en in de machine of de vriezer en regelmatig roeren.
pi_17479447
Heb je dan ook een recept voor vanille-roomijs? Of moet je daar toch echt een machine voor hebben? ZO ja: geef toch maar, want ik kan hem wel van iemand lenen (ook al is dat waarschijnlijk niet zo'n beste )
pi_17480703
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:21 schreef Flurry het volgende:
voor rozenijs:
1 kopje rozenblaadjes,
Uit de tuin van de buren?
  woensdag 3 maart 2004 @ 14:19:47 #14
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_17480936
Pietverdriet,

Ik meen inderdaad wel eens peroxide geproefd te hebben in ijs, maar ik dacht toen dat ik me aanstelde. Waarom doet 'met' dit? Wat bereik je hiermee?
  donderdag 4 maart 2004 @ 11:10:49 #15
45206 Pietverdriet
pi_17491669
quote:
Op woensdag 3 maart 2004 14:19 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Pietverdriet,

Ik meen inderdaad wel eens peroxide geproefd te hebben in ijs, maar ik dacht toen dat ik me aanstelde. Waarom doet 'met' dit? Wat bereik je hiermee?
Zoals ik al eerder poste, ijs is een heel besmettelijk product en de warenwet en controlediensten zijn hier heel streng op. Als je zelfgemaakt ijs verkoopt heb je zelfs een speciaal diploma nodig, en je moet je "keuken" ook volgens strenge regels hebben ingericht.
Als je nu waterstofperoxide aan je ijstoevoegt dan onderdrukt dit de bacterie groei enorm, immers peroxide is H2O2 en valt bij contact met organische stoffen uit elkaar in water (H2O) en vrije zuurstof die niets anders wil als reageren, en het breng zo dus het kiemgetal sterk omlaag.
Echt ongezond wordt dit natuurlijk niet zolang je het niet in grote hoeveelheden gebruikt, maaar het hoort niet, het is een teken ervoor dat je loopt te kloten. En het mag ook niet van de warenwet.
Wel is het zo dat het heel moeilijk is aan te tonen dat het er door gedraait wordt, maar het gebeurt. Je kan het proeven, als je weet welk tonggevoel het geeft.
pi_17495046
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder poste, ijs is een heel besmettelijk product en de warenwet en controlediensten zijn hier heel streng op. Als je zelfgemaakt ijs verkoopt heb je zelfs een speciaal diploma nodig, en je moet je "keuken" ook volgens strenge regels hebben ingericht.
Als je nu waterstofperoxide aan je ijstoevoegt dan onderdrukt dit de bacterie groei enorm, immers peroxide is H2O2 en valt bij contact met organische stoffen uit elkaar in water (H2O) en vrije zuurstof die niets anders wil als reageren, en het breng zo dus het kiemgetal sterk omlaag.
Echt ongezond wordt dit natuurlijk niet zolang je het niet in grote hoeveelheden gebruikt, maaar het hoort niet, het is een teken ervoor dat je loopt te kloten. En het mag ook niet van de warenwet.
Wel is het zo dat het heel moeilijk is aan te tonen dat het er door gedraait wordt, maar het gebeurt. Je kan het proeven, als je weet welk tonggevoel het geeft.
Beschrijf eens!! Met oog op de komende zomer.
  donderdag 4 maart 2004 @ 14:34:12 #17
45206 Pietverdriet
pi_17495211
quote:
Op donderdag 4 maart 2004 14:25 schreef Fixers het volgende:

[..]

Beschrijf eens!! Met oog op de komende zomer.
koop bij de apotheek een flesje peroxide oplossing om te spoelen. Spoel daar je mond mee, dan weet je het.
Tis niet lekker
pi_18933050
Piet,

Een stukje terug heb je het over allemaal lekkere ijscreaties, ik ben wel benieuwd naar wat recepten eigenlijk. Mijn lief heeft een ijsmachine (zo'n philips ding wat je een stuk terug noemt) en hij maakt goddelijk aardbeienijs. Maar ik wil ook wel eens iets anders dan aardbeienijs .
Dus mijn vraag: heb je misschien wat lekkere recepten???
Bijvoorbeeld dat met die slagroom, turkse yoghurt en honing, lijkt me lekker, maar ik zou graag wat hoeveelheden weten...
Recepten van anderen zijn natuurlijk ook altijd welkom!!!
Fake it till you make it...
pi_36105394
Je kan het ook lekker ouderwets doen zonder moderne ijsmachine...
Met flink wat ijsblokken en heel veel zout.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')