Ik vind het eerder belachelijk hoe er hier mee gespeeld wordt alszijnde 'het is voor de kenniseconomie'.
Wederom het machiavellisme wat het sloopt.
Laat ik een voorbeeld noemen, halverwege november (dacht ik) schreef Plasterk een column in de volkskrant. Hij klaagde over het feit dat er geen geld voor onderzoek was, maar dat niemand er wat van durft te zeggen, omdat anders deze nooit meer wat krijgt.
Let wel, heel het jaar niks. Dus een beetje doorteren als het ware (welke sector weet ik even niet meer).
Vervolgens werd er met het 'distributiecentrum' contact opgenomen door de regering.
Het distributiecentrum welke normaal gesproken met peer-reviews werkt, reviews door buitenlandse wetenschappers, allemaal voordat er geld gegeven wordt voor onderzoek kreeg de opdracht wat te zoeken om over een paar weken flink geld in te pompen onder het credo 'kenniseconomie'.
Daarmee dus het hele peer-review systeem onderuitschoffelend.
Vervolgens voorspelde Plasterk dat er rond 7-9 december balkenende goed in het nieuws zou gaan komen ómdat hij die miljoenen dus geeft (die normaal gesproken beter verdeeld werden).
En ja hoor, 10 december staat ie me daar toch positief in het nieuws.
Moet het die kant op gaan? Eerst alles wegslopen maar geen haan die durft te kraaien omdat ie anders een werkloze professor is, en dan maar wat blij zijn als alles in 1 keer gegeven wordt zodat ook nog eens het hele peer-review systeem onderuit gehaald wordt?
Met dat soort gefröbel snap ik wel waarom wetenschappers best wel in andere landen willen onderzoeken.
Het is niet het geld, het is het beleid wat aan alle kanten schort.
Maar tegenwoordig speelt men daar dus ook weer op in, door zelfstandig een iets op te richten, dit probleem aan te wijzen, en geld vragen om het op te lossen. En dat wordt dan ook nog eens gegeven ook, in plaats van dat men eens achter de oren gaat krabben.
Op die manier gaat het wel slecht ja. 'Uitbesteden' kan hier niet.
Edit: nu ik het zo doorlees, men valt nu al over elkaar door te wijzen naar procentuele uitgaven, aantal miljoenen of miljarden en weet ik veel wat. Maar over beleid zie ik nog niet zoveel, terwijl het dáár juist aan schort.
Maar daar mag je dan vast weer geen kritiek op hebben, want dan ben je ineens een balkenende-basher.
Men moet nog steeds wel beseffen dat Nederland geen technische wereldleider is. We zijn een 'professionele dozenschuiver'. Echter neemt dat niet weg dat we geen onderzoek mogen doen. Ook is dat geen excuus om minder uit te geven dan bijvoorbeeld Zweden.
Het is net als huilen bij het hele soft-drugs gebeuren. Allemaal bléren dat het zo vrij is, en dat die kinderen het vast wel allemaal weten door voorlichting, alleen, die voorlichting is er helemaal niet. Er is niet één (!!!) fatsoenlijke objectieve Nederlandse website te vinden gebaseerd op medisch onderzoek betreffende gevolgen voor soft- en harddrugs.
Niet één!
Ik hoorde gister op de radio dat kinderen op middelbare scholen denken dat cocaďne ook een soort partydrug is, en daarmee niet zoveel kwaad kan.
1% gebruikt, hallo, 1%!
En waar is de goede voorlichting? Nergens!
(
www.drugsinfo.nl is daar een schrijnend voorbeeld van,
de site doet het niet eens goed, er zit geluid in wat het al fout maakt, en het staat vol met ''jantje vroeg op het schoolplein aan kees of hij wel eens blabla'http://www.drugsinfo.nl/html/vrij_alcohol.html het is om te huilen zo erg
![]()
en
http://www.cads.org.nz/Sorted/amphetamines.asp is een voorbeeld hoe het wél kan.)
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:10 schreef LXIV het volgende:[..]
Laat overigens onverlet dat het investeren in onderwijs en het binnenhouden van hoog-opgeleiden in mijn ogen de beste manier is om Nederlands positie als kenniseconomie te behouden en te verbeteren.

dat bedoel ik.
Het staat verdulle in de OpeningsPost! We missen echt beleid, niet het geld.
En daarin ben ik het volledig mee eens.
Maar om dan weer gelijk te stellen dat die miljard indiers best wat slimme mensen kunnen missen omdat wij ze hier meer geld bieden is dan ook weer zo krom. Niet het probleem zelf aanpakken.
Ohja, ik zei het al, 'professioneel dozenschuiver'.
quote:
Ik kwak er in 1 keer wat miljoenen tegen aan, dus dan moet je niet gaan zeggen dat het mijn fout is!
![]()
[ Bericht 2% gewijzigd door Yildiz op 23-12-2005 15:30:37 ]