wat zielig dat je deze vergelijking maakt. het topic is volgens mij helemaal niet gemaakt om de verschillen tussen een nederlander en een allochtoon aan te halen.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 20:28 schreef calvobbes het volgende:
Altijd leuk om te zien hoeveel ophef dit soort berichten veroorzaakt!!!
Een Nederlandse man maakt creatief misbruik van regeltjes en veroorzaakt daarmee miljoenen euro's schade bij verschillende bedrijven, gemeentes e.d. en bijna niemand die dat erg vind.
Of iedereen is natuurlijk druk bezig om te klagen op gemeentes die bijzondere bijstand geven aan een paar Marokkanen
idd....... hij kreeg zijn gelijk niet..........quote:Op zondag 29 februari 2004 07:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
wat zielig dat je deze vergelijking maakt. het topic is volgens mij helemaal niet gemaakt om de verschillen tussen een nederlander en een allochtoon aan te halen.
Ja dus? Er zijn ook zoveel topics niet bedoeld om Marokkanen te gaan bashen.quote:Op zondag 29 februari 2004 07:27 schreef zoalshetis het volgende:
wat zielig dat je deze vergelijking maakt. het topic is volgens mij helemaal niet gemaakt om de verschillen tussen een nederlander en een allochtoon aan te halen.
omdat ik nu ineens hier ben en niet alle topics van iedereen uit mijn hoofd ken...quote:Op zondag 29 februari 2004 09:56 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Ja dus? Er zijn ook zoveel topics niet bedoeld om Marokkanen te gaan bashen.
Daarbij weet je toch nooit wat de TS van dit topic van plan is. Zo heeft die ook een topic over de aardbeving in Marokko geopend en eindigde zijn openingspost met de vraag of de migratieproblematiek wel goed genoeg aangepakt werd.
Dus waarom heb jij er nu ineens een probleem mee dat je met de neus op de feiten word gedrukt?
Die vergelijking slaat nergens op natuurlijk. Deze fraudezaak heeft niets te maken met het gratis weggeven van tickets op kosten van de belastingbetaler.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 20:28 schreef calvobbes het volgende:
Altijd leuk om te zien hoeveel ophef dit soort berichten veroorzaakt!!!
Een Nederlandse man maakt creatief misbruik van regeltjes en veroorzaakt daarmee miljoenen euro's schade bij verschillende bedrijven, gemeentes e.d. en bijna niemand die dat erg vind.
Of iedereen is natuurlijk druk bezig om te klagen op gemeentes die bijzondere bijstand geven aan een paar Marokkanen
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:50 schreef useroid het volgende:
Ik moet even zeggen dat ik heel ontzet ben over het gegraai van die man.
Oh wat ben des duivels.
Zo mijn ongenoegen ook weer kenbaar gemaakt, en nu weer terug naar het Marokkanen topic.
quote:Op vrijdag 5 maart 2004 15:50 schreef useroid het volgende:
Ik moet even zeggen dat ik heel ontzet ben over het gegraai van die man.
Oh wat ben des duivels.
Zo mijn ongenoegen ook weer kenbaar gemaakt, en nu weer terug naar het Marokkanen topic.
Ja idd. 30% klinkt niet veel in eerste instantie. En als je graag een eigen cafe wilt hebben sta je er misschien niet zo snel bij stil dat dat een belachelijk hoog percentage is. Maar uiteindelijk zit je wel met de gebakken peren. Nieuwe enthousiaste kroegbazen zijn dan ook een makkelijke prooi voor Kooistra.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 22:33 schreef FreedonNadd het volgende:
Elk biertje dat je verkoopt voor 2 euro gaat zestig cent naar Kooistra gooi daar de inkoop van .47 cent en de .40 cent belasting overheen en je weet dat je binnen de korste keren failliet bent.
Juich niet te vroeg. Arie Olivier is ook wel bekend, maar toch stonden er nog altijd mensen te dringen om zaken met hem te doen. Je houdt het toch van die mensen die ondanks alle publiciteit denken dat ze er wijzer van worden door zaken te doen met dit soort oplichters.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 00:02 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Hopelijk word zijn naam steeds bekender en zullen er steeds minder mensen zaken met die Kooistra gaan doen.
quote:Personeel Oesterbar doet aangifte tegen Kooistra
AMSTERDAM - Tien personeelsleden van de failliet gegane Oesterbar in Amsterdam hebben vrijdagmiddag aangifte gedaan bij justitie in Amsterdam tegen horecaondernemer Sjoerd Kooistra. Volgens het personeel heeft Kooistra zich schuldig gemaakt aan faillissementsfraude en zou hij een criminele organisatie hebben gevormd. Dit verklaarde vrijdag fiscalist L. Lancée, die het Oesterbar-personeel bijstaat.
"Kooistra maakt zich schuldig aan winstbejag ten nadele van schuldeisers en met schade voor derden", aldus Lancée. " Werknemers, de fiscus en leveranciers hebben het nakijken." De aangifte is ook gericht tegen pachters P. Lammertink en M. Nijdam en advocaat G. de Jong van Kooistra. De horecatycoon is eigenaar van circa tachtig kroegen in Nederland, waarvan bijna twintig in Amsterdam.
Bron: BDquote:Zaterdag 6 maart 2004 - Horecatycoon Sjoerd Kooistra, eigenaar van ruim tachtig zaken in Nederland, waaronder De Drie Gezusters in Den Bosch en Tilburg, heeft niet alleen in Nijmegen maar ook in Amsterdam zakenrelaties gechanteerd. Dat deed hij met het dreigement belastende informatie door te spelen naar de belastingdienst.
In Amsterdam heeft hij, in tegenstelling tot in Nijmegen, ook succes gehad met dergelijke chantage. Dat zeggen Rob Leistikow en Tjalle Kymmell, voormalige eigenaren van de trendy Amsterdamse etablissementen Oblomow en Richter, die zij beide aan Kooistra hebben verkocht. "Dat kunstje, informatie doorspelen naar de fiscus of daarmee dreigen, vertoont hij voortdurend", zegt Kymmell. "Het is niets anders dan chantage."
Tilburg
Bij De Drie Gezusters op de hoek van het Piusplein in Tilburg is, anders dan bij diverse andere zaken van Kooistra, geen onvertogen woord te horen over de eigenaar.
De opening van de vestiging van De Drie Gezusters aan de Karrenstraat in Den Bosch (voorheen Galaxy) laat nog minstens enkele maanden op zich wachten, zegt een woordvoerder van pandeigenaar brouwerij Interbrew. Volgens de woordvoerder is de verbouwing van het pand vrijwel gereed maar is nog niet duidelijk wanneer de opening plaats vindt. Dat hangt af van huurder Kooistra. Volgens Interbrew is nog niet duidelijk wanneer deze horecatycoon gaat beginnen met de inrichting van het horecabedrijf. De inrichting wordt hetzelfde als die van de andere Drie Gezusters-cafés in het land.
De bedrijfsleider van de zaak zei in december vorig jaar dat het bedrijf in april zou worden geopend. Kooistra was deze week niet bereikbaar voor nader commentaar. Volgens de gemeente Den Bosch is nog geen horecavergunning aangevraagd voor De Drie Gezusters.
Maar hij heeft inmiddels zijn hand overspeeld; Hoogmoed komt voor de val.quote:Op zaterdag 6 maart 2004 18:20 schreef Chris_Redfield het volgende:
Sjoerd Kooistra is een erg slim mannetje.![]()
Thanks! Ik ga kijken!quote:Op maandag 8 maart 2004 21:50 schreef gtotep het volgende:
NAARBOVENGEHAALD VANWEGE NOVA-UITZENDING VANAVOND
Wie zou dat moeten doen dan?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:42 schreef Re het volgende:
ik denk dat meneer Kooistra binnenkort tegen 1 of meer kogels aanloopt
heb je interesse?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Wie zou dat moeten doen dan?
Heb jij er belang bij dan?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:44 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
heb je interesse?
persoonlijk niet. maar ik ken er wel een paarquote:Op maandag 8 maart 2004 22:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Heb jij er belang bij dan?
Zoals?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:48 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
persoonlijk niet. maar ik ken er wel een paar
grapjasquote:Op maandag 8 maart 2004 22:49 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zoals?
Nee ff serieus. Veel van die pachters zijn gewoon vriendjes van hem. Zo komt het op mij over in elk geval.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
grapjas
ik heb hem ook net gehoord. maar ik ken schrijnende gevallen.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:51 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Nee ff serieus. Veel van die pachters zijn gewoon vriendjes van hem. Zo komt het op mij over in elk geval.
Maar zouden schrijnende gevallen het aandurven geld af te tikken voor een hitman?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik heb hem ook net gehoord. maar ik ken schrijnende gevallen.
Eerst zien, dan geloven.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:55 schreef zoalshetis het volgende:
jahoor@cherrymoon
dat vroeg ik in de eerste post al aan jequote:Op maandag 8 maart 2004 22:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Eerst zien, dan geloven.
Het lijkt me klaar dat we hem zeker een louche zakenmannetje kunnen noemen, ook al zouden zijn activiteiten net binnen de wet vallen.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:55 schreef calvobbes het volgende:
tjatja.... Het is een gladde prater.
het lijkt wel of die op alles is voorbereid, cijfertjes die aan zouden tonen hoe goed hij is had die snel en goed paraat.
Intervieuw had misschien iets beter gekund, blijven nog wel een paar vragen over. Zoals waar die korting van de bierbrouwers blijft.
Je vroeg of ik interesse had.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:57 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat vroeg ik in de eerste post al aan je
laat maar moppie.quote:Op maandag 8 maart 2004 22:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Je vroeg of ik interesse had.
Vroeg je dat niet dan?quote:Op maandag 8 maart 2004 22:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
laat maar moppie.
ja, en nu zeg ik laat maar. dus dan bedoel ik dat ik zeg laat maarquote:Op maandag 8 maart 2004 23:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Vroeg je dat niet dan?
Duh. Ik denk niet dat hij voor de zomer omligt.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:05 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja, en nu zeg ik laat maar. dus dan bedoel ik dat ik zeg laat maar
Hij zegt ook zelf dat er veel zwart word gewerkt in de horeca. Lijkt me sterk dat hij daar nooit mee in aanraking is gekomen.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:02 schreef Posdnous het volgende:
En hij zegt dat hij niet meer in cash betaalt en zeker niet zwart, terwijl de meeste werknemers gewoon cash uitbetaald krijgen.
iemand die vind dat Kooistra teveel aandacht op zich trekt, zullen vast mensen nerveus van worden hoorquote:Op maandag 8 maart 2004 22:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Wie zou dat moeten doen dan?
Als iemand echt goed uitgezogen is heeft hij vast geen geld meer voor een hitman.quote:Op maandag 8 maart 2004 23:14 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Of iemand die vind dat Kooistra hem uitgezogen heeft en die zich opgelicht voelt
iet swat je gehoord hebt is niet per definitie infoquote:Op zaterdag 28 februari 2004 19:30 schreef Ype het volgende:
Wat ik allemaal niet over hem heb gehoord, maar dat is geheime info
Ik heb voor hem gewerkt
Ja, hij is ook wel gewend zich te verdedigen. Dit speelt al veel langer in Groningen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 10:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Gisteren was het verhaal van Kooistra sterk inderdaad, maar ik had ook niet anders verwacht eigenlijk. Er werd niet doorgevraagd en de vragen die werden gesteld waren te slap om er echt wat zinnigs over te zeggen. Ik had ook niet verwacht dat Kooistra bij Nova door de mand zou vallen. Hij is niet dom en heeft z'n woordje klaar natuurlijk.
Ik betwijfel of het aan de VVD ligt, hoewel zij zich wel belachelijk hebben gemaakt inzakde de bouwfraude. Het is wel DE partij voor dit soort bonzen.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 20:07 schreef DaveM het volgende:
Als je eenmaal een hoop geld hebt, kun je in dit land doen wat je wilt om nog rijker te worden.
Of je nu bouwfraude pleegt, een vleeszwendelaar bent, een directeur met voorkennis, of dit soort spelletjes speelt, echt aangepakt word je toch nooit. Dat krijg je als de VVD te lang in de regering zit, de kleine boeven worden wel aangepakt maar de grote niet of nauwelijks.
Ik heb jarenlang in de Horeca vertoefd en weet heel erg goed dat het een keiharde wereld is en dat netjes zakendoen automatisch je failiissement betekent. Niet dat je iemand een leor moet draaien, maar je moet bikkelhard zijn en iedere horeca-ondernemer doet wel een paar dingen waar de fiscus of andere instellingen niet zo blij mee zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 12:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Snap niet helemaal wat het probleem is, verwachten jullie van Kooistra dat hij een charitative instelling is?
Hij is zakenman in de horeca, en dat is een harde bedrijfstak waar veel sukkels denken dat ze wat kunnen. Die gaan nu eenmaal op hun bek, en dat is hun fout, niet die van kooistra.
Mijn vader is samen met al zijn collega's via een "Kooistra-procedure"op straat komen te staan, zij het dat niet Kooistra maar een soortgelijke zakenman het hen heeft geflikt. Resultaat was wel dat mijn vader na 17 jaar op straat kwam te staan zonder dat ie een stuiver meekreeg: 52 jaar, 2 keer kanker gehad en via een smerig truukje eruit gewerkt zonder dat ze hem er iets voor hoefden te betalen. Gelukkig heeft ie tegen alle odds in snel een nieuwe baan gekregen bij mensen die zijn ervaring juist heel erg waarderen, maar ik kots echt op dergelijke proceduresquote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang in de Horeca vertoefd en weet heel erg goed dat het een keiharde wereld is en dat netjes zakendoen automatisch je failiissement betekent. Niet dat je iemand een leor moet draaien, maar je moet bikkelhard zijn en iedere horeca-ondernemer doet wel een paar dingen waar de fiscus of andere instellingen niet zo blij mee zijn.
Kooistra heeft het overdreven en heeft bewust zijn zaken failliet laten gaan omdat dat in Nederland gewoon mag.
Wat dat betreft zouden ze franse regels moeten aanhouden..
Welkom in de echte wereld. Zo gaat dat nu eenmaal, mensen worden ontslagen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:14 schreef Ripley het volgende:
[..]
Mijn vader is samen met al zijn collega's via een "Kooistra-procedure"op straat komen te staan, zij het dat niet Kooistra maar een soortgelijke zakenman het hen heeft geflikt. Resultaat was wel dat mijn vader na 17 jaar op straat kwam te staan zonder dat ie een stuiver meekreeg: 52 jaar, 2 keer kanker gehad en via een smerig truukje eruit gewerkt zonder dat ze hem er iets voor hoefden te betalen. Gelukkig heeft ie tegen alle odds in snel een nieuwe baan gekregen bij mensen die zijn ervaring juist heel erg waarderen, maar ik kots echt op dergelijke procedures
Leg eens uit wat je bedoeld?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:10 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang in de Horeca vertoefd en weet heel erg goed dat het een keiharde wereld is en dat netjes zakendoen automatisch je failiissement betekent. Niet dat je iemand een leor moet draaien, maar je moet bikkelhard zijn en iedere horeca-ondernemer doet wel een paar dingen waar de fiscus of andere instellingen niet zo blij mee zijn.
Kooistra heeft het overdreven en heeft bewust zijn zaken failliet laten gaan omdat dat in Nederland gewoon mag.
Wat dat betreft zouden ze franse regels moeten aanhouden..
Dit leek me zo,n figuur dat net binnen de wet opereert en dat daarom nova ook zo mild was met kritische vragenquote:Op maandag 8 maart 2004 22:57 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het lijkt me klaar dat we hem zeker een louche zakenmannetje kunnen noemen, ook al zouden zijn activiteiten net binnen de wet vallen.
Ik vond het interview slap en weinig kritisch. Een kenmerk van dit soort louche figuren is vaak dat ze gladde praatjes hebben. Dan moet je gewoon kritisch en stevig doorvragen. Nu was het meer een Kooistra-reclamespot.
Dat is impliceren dat er een complot is, Denk persoonlijk eerder dat Jeroen "stoppen met persen" Pauw niet in staat is om maar in de buurt te komen van mensen als Peter Snow. (dat is de ankerman van BBC Nieuws, die regelmatig keihard wereldleiders de oren wast)quote:Op dinsdag 9 maart 2004 17:24 schreef gtotep het volgende:
[..]
Dit leek me zo,n figuur dat net binnen de wet opereert en dat daarom nova ook zo mild was met kritische vragen
Je weet maar nooit, er kan maarzo een smaad klacht worden ingediend door zo,n gladde
Nova wilde geen vingers branden , maar toch dit type aan de kaak stellen.
Het is aan de controle-diensten van ons land om dit goed door te spitten, en voor justitie als er hem wat te verwijten valt.
"vaak"quote:Op dinsdag 9 maart 2004 22:53 schreef du_ke het volgende:
Tja het is toch op z'n minst apart dat heel vaak de zelfde personen bij de faillisementen betrokken zijn (vaak huren failliet gegane pachters hetzelfde bedrijf opnieuw). Het lijkt er sterk op dat de faillisementen gebruikt worden om overtollig personeel te dumpen. Bij dit soort procedures houden de pachter en de verpachter er weinig problemen aan over maar de diverse sociale voorzieningen en leveranciers des te meer.
Als ik alles er over lees (en er is al veel over gepubliceerd) dan komt de handelswijze van kooistra me niet over als zuiver.
Zeker het klinkt wat vaag, het is ook al weer even geleden dat ik er over gelezen heb (o.a. Volkskrant en Zembla).quote:Op dinsdag 9 maart 2004 23:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
"vaak"
"Lijkt"
Beetje vaag niet? Hoeveel fallisementen, Welke mensen, was kooistra daar verhuurder, verpachter, wat was zijn rol.
concreet blijven, ander is het vrijblijvend geroddel,
Concreet, feiten, bronnen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 23:37 schreef doemaardrie het volgende:
Ik heb gister ook ff gekeken en die meneer Kooistra zat gewoon te liegen. Vooral zijn verhaaltje met betrekking tot die meneer die geld terug moest betalen was van a tot z gelogen. Is er iemand die hier denkt dat derdebescherming zover gaat dit de normale onderzoeksplicht te boven gaat?
Ik doel hier op het feit dat deze meneer beweerde dat hem een pand met een verkeerde bestemming en een bv met schuld ed werd verkocht. Dit soort informatie is allemaal op te vragen bij het kadaster en de kamer van koophandel. En is zelfs je plicht om als koper uit te zoeken of er niets mis mee is en dat weet meneer Kooistra ook heus wel.
Hij zit gewoon de zaak te flessen over de rug van hardwerkende Nederlanders en mag wat mij betreft best een paar jaar de bak in draaien. Plus een leuke naheffing van de belastingdienst.
Nu maar hopen dat er werk van gemaakt wordt en dat ze een beetje slimme mensen op zon zaak zetten.
quote:In Zembla wordt het schimmige imperium van horecatycoon Sjoerd Kooistra blootgelegd. Hij verhuurt/verpacht ongeveer zestig cafés in Groningen, Amsterdam, Nijmegen en Breda. Zijn imperium is omstreden omdat vele BV's waarin zijn cafés geëxploiteerd worden na verloop van tijd failliet gaan. Vorig jaar gingen negen BV's failliet met een totale schuld van bijna 5 miljoen euro. Kooistra ondervindt hiervan geen nadeel. Een voormalig bedrijfsleider van Kooistra zegt in Zembla: "Ook al gaat er een café failliet, Kooistra krijgt altijd zijn pacht. De schuldeisers kunnen naar hun centen fluiten."
Curator J. van de Molen, die enkele van deze faillissementen moet afhandelen, heeft aangifte gedaan tegen twee pachters van Kooistra omdat hij ze verdenkt van faillissementsfraude. Verschillende pachters van Kooistra zijn in het verleden al ooit voor faillissementsfraude veroordeeld.
Met franse regels bedoel ik: Iedereen die verantwoordelijk is voor een bedrijf (eigenaar BV, oprichter, danwel vennoot of iets dergelijs) mag na een faillisement nooit meer een eigen zaak beginnen.quote:Op dinsdag 9 maart 2004 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Leg eens uit wat je bedoeld?
Volgens mij was kooistra alleen verhuurder.
Het falliet gaan van een BV kan nu eensmaal, dat is de echte wereld.
Wat wil je dan? Dat mensen als kooistra maar moeten schokken voor sukkels die geen zaak kunnen bedrijven?
Zakendoen is geld verdienen, niet leuk bezig zijn.
Toch zie ik nog steeds niet wat dat kooistra aangaat. Verder zal zo een beleid er toe leiden dat men met katvangers en stromannen gaat werken. Als je dat zo aanpakt neem ik toch gewoon een Ltd op het eiland Man of de kaaiman eilanden?quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:33 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Met franse regels bedoel ik: Iedereen die verantwoordelijk is voor een bedrijf (eigenaar BV, oprichter, danwel vennoot of iets dergelijs) mag na een faillisement nooit meer een eigen zaak beginnen.
Hoewel je veel mensen in de vingers snijdt, die niet met opzet failliet zijn gegaan haal je de rotte appels er zo uit.
Misschien dat de KvK eens wat beter zijn werk moet doen en de wet moet hier gewoon op aangepast zijn. In Nederland is er blijkbaar te weinig knowhow om louche zakenmannen legaal dwars te zitten.
Dus als een compagnon van jou in een BV er een zootje van maakt als jij op vakantie bent mag jij nooit meer een eigen zaak beginnen of participeren in een zaak?quote:Op woensdag 10 maart 2004 17:33 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Met franse regels bedoel ik: Iedereen die verantwoordelijk is voor een bedrijf (eigenaar BV, oprichter, danwel vennoot of iets dergelijs) mag na een faillisement nooit meer een eigen zaak beginnen.
Hoewel je veel mensen in de vingers snijdt, die niet met opzet failliet zijn gegaan haal je de rotte appels er zo uit.
Misschien dat de KvK eens wat beter zijn werk moet doen en de wet moet hier gewoon op aangepast zijn. In Nederland is er blijkbaar te weinig knowhow om louche zakenmannen legaal dwars te zitten.
Of een huurder van je, als ik de poster zijn intrepretatie van deze regels mag geloven.quote:Op woensdag 10 maart 2004 20:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dus als een compagnon van jou in een BV er een zootje van maakt als jij op vakantie bent mag jij nooit meer een eigen zaak beginnen of participeren in een zaak?
kooistra is een beetje luci de b van de horecaquote:Op vrijdag 12 maart 2004 21:31 schreef gtotep het volgende:
Kooistra in Drenthe aangepakt
ASSEN - Advocatenkantoor Sluyter in Assen probeert horeca-magnaat Kooistra uit Groningen aan te pakken.
Kooistra wordt verdacht van faillissementsfraude, omdat bedrijven die hij verpacht opvallend vaak failliet gaan in korte tijd. Advocaat Pol van het kantoor Sluyter treedt als curator op in een faillissement van een Drentse BV. Die huurde een pizzeria van Kooistra in Groningen. Pol heeft ontdekt dat de bestuurder achter deze BV, een man uit Assen, vaker optrad als pachter van bedrijven van Kooistra. Volgens Kooistra heeft hij geen geheimen voor de fiscus en het GAK en wordt er niet gesjoemeld. Het ziet het als een probleem van de pachters als ze de rekeningen en de vaak hoge pacht niet kunnen betalen. Horeca-magnaat Kooistra is in Drenthe op bescheiden schaal actief. Kooistra verhuurt onder andere de snackbar "Snackpoint" in Emmen. Eind februari ging de huurder, Fast Food Services Zuidoost-Drenthe, failliet. Kooistra is niet de eigenaar van de snackbar. Hij huurt het pand op zijn beurt weer van vishandelaar Schrik uit Valthe. Inmiddels heeft de snackbar weer een nieuwe pachter.
Inderdaad. Dat zou betekenen dat jij geen zaak maar mag beginnen omdat iemand anders er een zootje van heeft gemaakt. Lijken me niet echt rechtvaardige wetten.quote:Op woensdag 10 maart 2004 21:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of een huurder van je, als ik de poster zijn intrepretatie van deze regels mag geloven.
Vraag me af waar al die miljoenen dan blijvenquote:Sjoerd Kooistra tot zijn nek in de schulden
BART MIDDELBURG en HANNELOES PEN
AMSTERDAM - De onderneming van horecatycoon Sjoerd Kooistra, Plassania Beheer BV, draait financieel een stuk slechter dan Kooistra doet voorkomen. Het balanstotaal van Plassania (ofwel het bezit van de besloten vennootschap) bedraagt niet 135 miljoen, zoals Kooistra zelf beweert, maar 86 miljoen. De totale schuldenlast is bovendien veel groter dan werd aangenomen: niet 57 miljoen, zoals Kooistra het doet voorkomen, maar 84 miljoen. Het eigen vermogen van de bv is dus iets meer dan twee miljoen.
De werkelijke cijfers blijken uit de jaarrekening van Plassania over 2002, die Kooistra onlangs bij de kamer van koophandel in Groningen heeft gedeponeerd. Deskundigen achten de toestand van het concern (dat 84 horeca-
zaken in heel Nederland omvat) zorgwekkend. ''Bij zijn banken slaapt een aantal mensen wellicht minder goed,'' zegt belastingdeskundige Jan Schipper, gepensioneerd vennoot van KPMG Meijburg. Overigens staan de twee brouwerijen die Kooistra al jaren door dik en dun steunen - Heineken en Interbrew - bij de banken voor een groot deel borg voor de schulden.
Zorgwekkend is ook dat de inkomsten (pacht van cafés) achteruit hollen: in 2002 hield de bv (na aftrek van bedrijfskosten) 3,4 miljoen over, in 2001 was dat nog 5,9 miljoen.
Tegenover het zakenblad Quote zei Kooistra vorig jaar dat hij privé grote hoeveelheden geld leent aan zijn eigen bv. In werkelijkheid, blijkt uit de jaarrekening, gebeurt het omgekeerde: Kooistra leent op grote schaal geld van Plassania aan zichzelf. Hij staat bij de bv voor ruim acht miljoen in het krijt. ''Ik begrijp niet dat de banken niet tegen hem zeggen: hallo, wij zitten je bv hier voor tientallen miljoenen te financieren, en intussen haal jij privé op grote schaal geld uit je onderneming,'' aldus Schipper.
De vraag of er bij Kooistra dan wel Plassania wat te halen valt, is actueel nu curatoren in Groningen en Amsterdam en ook het Amsterdamse stadhuis onderzoeken of de tycoon financieel aansprakelijk kan worden gesteld voor de talloze faillissementen binnen zijn conglomeraat. Tal van zijn pachters gaan failliet, waarbij de belastingdienst en uitkeringenverstrekker UWV voor grote bedragen het schip in gaan.
Dat is wel een heel belangrijke 'overwinning' dat Kooistra de schuld krijgt van faillisementen.quote:Horeca-baas Kooistra moet opdraaien voor schuld pachter
AMSTERDAM - Horeca-ondernemer Sjoerd Kooistra, met meer dan 75 cafés op toplocaties de grootste café-eigenaar van Nederland, is aansprakelijk voor de schuld van een van zijn pachters in Groningen. Dit heeft de rechtbank in Assen bepaald. De uitspraak is een doorbraak in de reeks rechtszaken tegen pachters van Kooistra die failliet gingen.
Pachters van de Groningse ondernemer gaan opmerkelijk vaak bankroet. Vooral de fiscus en de uitkeringsinstanties blijven daarbij zitten met schulden. Kooistra heeft zijn pacht, die in horecakringen bekendstaat als zeer hoog, dan al binnen.
In Amsterdam is aangifte tegen Kooistra gedaan op verdenking van fraude bij het faillissement van restaurant De Oesterbar. De gemeente in de hoofdstad is bezig met een onderzoek. Critici stellen dat de pachters de pachtsom alleen kunnen betalen als zij anderen tekortdoen.
Kooistra zegt dat hij als verpachter niets met de faillisementen van doen heeft, dat hij zich niet direct bemoeit met de bedrijfsvoering en dat hij dan ook niet aansprakelijk is voor schulden
quote:'Kooistra brein achter gesjoemel met café's'
AMSTERDAM (ANP) - De gemeente Amsterdam verdenkt horecaondernemer Sjoerd Kooistra ervan te sjoemelen met failliete cafés in de hoofdstad. Dat is een van de conclusies van het onderzoek dat de gemeente Amsterdam startte naar de bekende horecaondernemer.
Aanleiding voor het onderzoek waren verhalen rond de sluiting van visrestaurant de Oesterbar op het Leidseplein. Personeel zei dat de ondernemer cafés en restaurants doelbewust op de fles liet gaan.
Plassania B.V., het bedrijf van Kooistra, heeft vijftien horecazaken in de hoofdstad. Het merendeel van deze zaken ging de afgelopen jaren failliet. Het onderzoek onder leiding van het Van Traa-team laat zien dat er een patroon zit in de manier waarop de zaken van Kooistra failliet gaan.
Profiteren
Plassania, en daarmee Kooistra, profiteert het meest van deze handelwijze en derhalve concludeert het onderzoeksteam dat hij de regie over dit alles voert. De gemeente draagt het onderzoek over aan het Openbaar Ministerie, de fiscale opsporingsdienst FIOD-ECD en uitkeringsinstantie UWV.
Verschillende horecagelegenheden gaan vaak als bundel over van de ene BV in de andere. Soms blijft een van de horecazaken, zoals bij de Oesterbar, in de leeggehaalde BV achter. De leeggehaalde BV's gaan op een gegeven moment failliet, de nieuwe BV gaat met een schone lei verder.
Het is vooral de belastingdienst die centen misloopt door deze handelwijze. Uit de verslagen van curatoren in vier van de faillissementen blijkt dat het om een kleine 3 miljoen euro gaat.
quote:22.15-22.55 uur MACHT
Vijfdelige portrettenserie over mensen
met macht in verschillende segmenten
van onze maatschappij.Presentatie:Fons
de Poel.
Vandaag:Kroegbaas op krijgstocht.
Portret van Sjoerd Kooistra,de grootste
horecatycoon van Nederland.Omstreden
eigenaar van tientallen etablissementen
in vrijwel alle grote steden.
|
Forum Opties | |