abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17410197
Ik, als studentje binnen de wereld van het vormgeven, heb altijd al een enorme hekel gehad aan alles wat modern en niet voldoende cultuur gebonden vormgegeven is. Dus ook de lelijke architectuur welke de laatste eeuw domineert.

Ik val doorom als een blok voor de visualisaties van Germania, hét nieuwe Berlijn, de hoofdstad van het Dritte Reich! Deze visualisaties zijn voornamelijk in de vorm van maquettes op internet te bewonderen.

(Moeten die 'korrelige' vlakken toevallig groen voorstellen? Zo ja: )

Voor mij is bijna alles perfect aan de ontwerpen. Het enige wat ik mis aan al dit groots is sfeer. Het komt allemaal iets te koel en afstandelijk op mij over. Ik ben namelijk ook dol op Pieck's knusse gezelligheid. Tegenstrijdig?

Maar wat ik me nu afvraag:

Zijn er ook nog handgetekende schetsen van Speer en bijv. ook Hitler m.b.t. Germania? Ik ben nog nergens een site tegengekomen waar deze schetsen, voorstudies, maar ook uitgewerkte tekeningen te bezichtigen zijn. Hooguit kom je hier en daar een klein krabbeltje tegen.

Kan iemand mij een site aanraden? Of een boek, CD-rom, DVD?

[ Bericht 0% gewijzigd door Darth-Vader op 28-02-2004 15:47:38 ]
Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
  zaterdag 28 februari 2004 @ 15:48:13 #2
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17410333
Ja gevoel voor stijl hadden ze wel, dat valt moeilijk te ontkennen.

Toch ben ik er nog steeds niet achter WAT nu precies de landkaart van Europa moest worden als Duitsland gewonnen had. Wat zou precies erbij gevoegd worden? De Baltische staten, Polen, Slowakije, Tjechie, Wit-Rusland, West-Rusland en de Oekraine moesten Duitsland worden, maar wat nu bv de bedoeling was met NL, Denemarken, Scandinavie, Frankrijk en de rest van Rusland is mij nooit duidelijk geworden.

Van Germania liggen bouwplannen te bezichtigen, van de naoorlogse landkaart niet.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17410407
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 15:48 schreef Robert_Jensen het volgende:

Toch ben ik er nog steeds niet achter WAT nu precies de landkaart van Europa moest worden als Duitsland gewonnen had. Wat zou precies erbij gevoegd worden? De Baltische staten, Polen, Slowakije, Tjechie, Wit-Rusland, West-Rusland en de Oekraine moesten Duitsland worden, maar wat nu bv de bedoeling was met NL, Denemarken, Scandinavie, Frankrijk en de rest van Rusland is mij nooit duidelijk geworden.
Er bestonden vage, niet realistische plannen om Nederlanders massaal naar de nieuwe landbouwgronden in het oosten (voormalige Sovjet-Unie) te verplaatsen.

Verder ben ik ook een leek op dat gebied, een gebied dat wel zéér interessant is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Darth-Vader op 28-02-2004 15:53:43 (spelling) ]
pi_17412060
Volksduitsers konden zich opgeven om verhuist te worden, ook duizende nederlanders zijn boerderijen gestart in veroverde oosterse staten,
  zaterdag 28 februari 2004 @ 18:20:50 #5
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_17412520
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 15:52 schreef Darth-Vader het volgende:

Er bestonden vage, niet realistische plannen om Nederlanders massaal naar de nieuwe landbouwgronden in het oosten (voormalige Sovjet-Unie) te verplaatsen.

Verder ben ik ook een leek op dat gebied, een gebied dat wel zéér interessant is.
Waarom is dat niet realistisch dan?
De Nederlanders hebben dat met redelijk succes gedaan tot in Kazachstan tijdens de tijd van de Tsaren en zelfs tijdens het bewind van Stalin.

Die Slaven konden natuurlijk de gaskamer in of mochten als een soort buffer functioneren tussen de Germaanse volkeren en de kaukasiers en Aziaten...
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_17413155
volgens mij was het architetonisch prutswerk, omdat zij Parijs probeerden na te apen op een slechte manier: de Nazi Champs Elysees was veels te lang, voor hun breedte, om elk gebouw tot zijn recht te laten komen: die van Parijs is qua breedte en lengte bijna perfect,

Berlijn: breed 120m, lang 5000 meter
Parijs: breed 80m, lang 2000 meter

volgens gerenommeerde architecten laat 19e eeuw lag de ideale verhouding tussen 1:5 en 1:25, minder dan 1:5= straat lijkt dan te kort, bij meer dan 1:25, dan ''zou de wandelaar zich al snel nietig voelen, en verloren de gevelwanden hun effect als dwingende, blikbepalende coulissen'' (M Wagenaar Stedebouw en Burgerlijke Vrijheid )

uiteraard was het Hilter te doen Parijs te overtrefffen, maar wat hij voorzag voor de allee, het ging wel ten koste van de ruimtelijke ideale verdeling, uiteindelijk '' Een breedte-lengteverhouding van 1:41 leidde ertoe dat met de nieuwe Prachtstrasse '[...] eine Dimension erreicht wird, die nicht mehr ueberschaubar ist: Eine Asche von mehr dan 5000m Lange kann man nicht mehr als Einheit empfinden [...]'' (M. Wagenaar Stedebouw... )

[ Bericht 0% gewijzigd door zakjapannertje op 28-02-2004 19:16:40 (opmaak verbeterd) ]
pi_17415373
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 19:02 schreef zakjapannertje het volgende:
volgens mij was het architetonisch prutswerk, omdat zij Parijs probeerden na te apen op een slechte manier: de Nazi Champs Elysees was veels te lang, voor hun breedte, om elk gebouw tot zijn recht te laten komen: die van Parijs is qua breedte en lengte bijna perfect,
En de paar gebouwen die de Nazi's wel gerealiseerd hebben, zijn dan ook over het algemeen prutswerk. Maar het grootste deel van die ideeen bestaan alleen als maquette, en hadden in werkelijkheid nooit gefinancierd kunnen worden door Duitsland. Lege propaganda.
Write a wise saying and your name will live forever
pi_17426348
Het zal zonder meer indrukwekkend geweest zijn, als het ooit gebouwd zou worden, maar wat mij betrefd is het veel te veel gericht op alleen het naar de troon steken van andere landen/beschavingen. Parijs zoals eerder werd genoemd, maaar ook de romeinse architektuur.

Het komt op mij kitscherig over, net als kunst uit het 3e rijk. Amerikanen zijn daar ook goed in, denk aan het witte huis bijvoorbeeld, allemaal een beetje TE gejat.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 29 februari 2004 @ 19:04:15 #9
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_17430544
Je kan kijken op sites als deze

Of op zoek gaan naar Leon Krier's Albert Speer Architecture, maar die wordt niet meer gedrukt.

Maar ik niet zo heel veel over Speer vinden eigenlijk, vreemd.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 29 februari 2004 @ 22:18:22 #10
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_17434167
In de film 'Fatherland' (over een alternatief einde van de oorlog met alle gevolgen van dien, waaronder de realisering van Germania) wordt Germania in beeld gebracht, waar ze Speer's ontwerpen volgen. Zag er prachtig uit.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_17435001
Ik vind de "cultuur" van het derde rijk een zielloze cultuur. Heel veel jatwerk, alles in opdracht, alles met grote snelheid. Interessant, maar voor mij meer ook niet. Echte bewondering heb ik er niet voor.
  dinsdag 23 maart 2004 @ 01:40:14 #12
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_17904012
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 15:41 schreef Darth-Vader het volgende:

yep: ik heb het boek "Visions of Power" van Adrian Tinniswood met een (klein, ongeveer 4p. maar wel met een paaar mooie foto's ) stuk erin over Hitler en Berlijn. (In het algemeen is dit wel een super interessant boek over de relatie macht-architectuur van de oudheid tot nu, uitgegeven bij Mitchell Beazley, UK, 1998)

Voor de rest: ik moet zeggen dat Speers ontwerpen wel wat hebben, maar ik mis toch de elegantie en die perfecte afmetingen (niet te groot - niet te klein) die je in de échte klassieke bouwwerken dus wel had.
Scientific Progress Goes 'Boink'
  dinsdag 23 maart 2004 @ 01:43:59 #13
8185 Boomrups
Kabbelt rustig voort
pi_17904034
Niet specifiek over Germania, maar "Triumph des Willens" vertelt toch wel wat over Nazi-inzichten in vormgeving en ruimtelijke ordening.
Think of how stupid the average person is...and then realise that half of them is even more stupid than that!
pi_18003737
Tijdens mijn zoektochten op internet kwam ik deze foto tegen:

Dat doet toch wel eventjes pijn, na het zien van de maquettes uit mijn openingspost.
Echt verschrikkelijk hoe men Berlijn verkracht heeft met nietszeggende, niet-tijdloze rommel.

Alsof ze Speer's werk permanent willen wreken...
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 01:43 schreef Boomrups het volgende:
Niet specifiek over Germania, maar "Triumph des Willens" vertelt toch wel wat over Nazi-inzichten in vormgeving en ruimtelijke ordening.
Zou kunnen, ik heb op school een aantal interessante fragmenten gezien. Nu de gehele DVD nog...

zaterdag 27 maart 2004 @ 16:30:30 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18003768
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 15:41 schreef Darth-Vader het volgende:
Zijn er ook nog handgetekende schetsen van Speer en bijv. ook Hitler m.b.t. Germania? Ik ben nog nergens een site tegengekomen waar deze schetsen, voorstudies, maar ook uitgewerkte tekeningen te bezichtigen zijn. Hooguit kom je hier en daar een klein krabbeltje tegen.

Joachim Fest, Speer daar staan wel wat krabbels in..
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_18003776
Mensen die 'groot' gelijkstellen aan 'mooi' vinden dit stijl, ja.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_18003795
quote:
Op zondag 29 februari 2004 22:57 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik vind de "cultuur" van het derde rijk een zielloze cultuur. Heel veel jatwerk, alles in opdracht, alles met grote snelheid. Interessant, maar voor mij meer ook niet. Echte bewondering heb ik er niet voor.
Deze bouwwerken zijn dan ook een perfecte afspiegeling van het nazi-gedachtegoed: hol, pompeus, grotesk, zielloos.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_18004004
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 16:32 schreef Meneer_Aart het volgende:

[..]

Deze bouwwerken zijn dan ook een perfecte afspiegeling van het nazi-gedachtegoed: hol, pompeus, grotesk, zielloos.
En de post-WOII bouwwerken die vandaag de dag in Berlijn te vinden zijn zijn dit niet?
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:45:03 #19
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_18004014
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 16:44 schreef Darth-Vader het volgende:

[..]

En de post-WOII bouwwerken die vandaag de dag in Berlijn te vinden zijn zijn dit niet?
Geen idee, je plaatje werkt niet
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 27 maart 2004 @ 16:50:17 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_18004100
Sorry, maar ik vind speer een waardeloze beton architect, die bombastische gebouwen ontwierp in een stijl die vooral bedoelt is de waardeloosheid van het individu te benadrukken, en niets maar dan ook niets met schoonheid te maken heeft. Het is een soort Don Lawrence stedenbouw. Totalitaire regiemens hebben een zwak hiervoor, in de SU staat het ook vol met dit soort in de stalin variatie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 maart 2004 @ 01:56:50 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_18033456
quote:
Op zaterdag 27 maart 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Sorry, maar ik vind speer een waardeloze beton architect, die bombastische gebouwen ontwierp in een stijl die vooral bedoelt is de waardeloosheid van het individu te benadrukken, en niets maar dan ook niets met schoonheid te maken heeft. Het is een soort Don Lawrence stedenbouw. Totalitaire regiemens hebben een zwak hiervoor, in de SU staat het ook vol met dit soort in de stalin variatie.
Dit gebouw in Moskou vindt ik toch wel zeer mooi eruitzien

Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  maandag 29 maart 2004 @ 02:02:12 #22
80178 Zhukov
Za Rodinyu
pi_18033499
Ja dat in Moskou vind ik zeker niet lelijk. En ik denk dat ik Germania ook wel zou weten te waarderen, ook al is het bombastisch en van beton
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')