Er bestonden vage, niet realistische plannen om Nederlanders massaal naar de nieuwe landbouwgronden in het oosten (voormalige Sovjet-Unie) te verplaatsen.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:48 schreef Robert_Jensen het volgende:
Toch ben ik er nog steeds niet achter WAT nu precies de landkaart van Europa moest worden als Duitsland gewonnen had. Wat zou precies erbij gevoegd worden? De Baltische staten, Polen, Slowakije, Tjechie, Wit-Rusland, West-Rusland en de Oekraine moesten Duitsland worden, maar wat nu bv de bedoeling was met NL, Denemarken, Scandinavie, Frankrijk en de rest van Rusland is mij nooit duidelijk geworden.
Waarom is dat niet realistisch dan?quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:52 schreef Darth-Vader het volgende:
Er bestonden vage, niet realistische plannen om Nederlanders massaal naar de nieuwe landbouwgronden in het oosten (voormalige Sovjet-Unie) te verplaatsen.
Verder ben ik ook een leek op dat gebied, een gebied dat wel zéér interessant is.
En de paar gebouwen die de Nazi's wel gerealiseerd hebben, zijn dan ook over het algemeen prutswerk. Maar het grootste deel van die ideeen bestaan alleen als maquette, en hadden in werkelijkheid nooit gefinancierd kunnen worden door Duitsland. Lege propaganda.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 19:02 schreef zakjapannertje het volgende:
volgens mij was het architetonisch prutswerk, omdat zij Parijs probeerden na te apen op een slechte manier: de Nazi Champs Elysees was veels te lang, voor hun breedte, om elk gebouw tot zijn recht te laten komen: die van Parijs is qua breedte en lengte bijna perfect,
yep: ik heb het boek "Visions of Power" van Adrian Tinniswood met een (klein, ongeveer 4p. maar wel met een paaar mooie foto's ) stuk erin over Hitler en Berlijn. (In het algemeen is dit wel een super interessant boek over de relatie macht-architectuur van de oudheid tot nu, uitgegeven bij Mitchell Beazley, UK, 1998)quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:41 schreef Darth-Vader het volgende:
Kan iemand mij een site aanraden? Of een boek, CD-rom, DVD?
Zou kunnen, ik heb op school een aantal interessante fragmenten gezien. Nu de gehele DVD nog...quote:Op dinsdag 23 maart 2004 01:43 schreef Boomrups het volgende:
Niet specifiek over Germania, maar "Triumph des Willens" vertelt toch wel wat over Nazi-inzichten in vormgeving en ruimtelijke ordening.
Joachim Fest, Speer daar staan wel wat krabbels in..quote:Op zaterdag 28 februari 2004 15:41 schreef Darth-Vader het volgende:
Zijn er ook nog handgetekende schetsen van Speer en bijv. ook Hitler m.b.t. Germania? Ik ben nog nergens een site tegengekomen waar deze schetsen, voorstudies, maar ook uitgewerkte tekeningen te bezichtigen zijn. Hooguit kom je hier en daar een klein krabbeltje tegen.
Kan iemand mij een site aanraden? Of een boek, CD-rom, DVD?
Deze bouwwerken zijn dan ook een perfecte afspiegeling van het nazi-gedachtegoed: hol, pompeus, grotesk, zielloos.quote:Op zondag 29 februari 2004 22:57 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Ik vind de "cultuur" van het derde rijk een zielloze cultuur. Heel veel jatwerk, alles in opdracht, alles met grote snelheid. Interessant, maar voor mij meer ook niet. Echte bewondering heb ik er niet voor.
En de post-WOII bouwwerken die vandaag de dag in Berlijn te vinden zijn zijn dit niet?quote:Op zaterdag 27 maart 2004 16:32 schreef Meneer_Aart het volgende:
[..]
Deze bouwwerken zijn dan ook een perfecte afspiegeling van het nazi-gedachtegoed: hol, pompeus, grotesk, zielloos.
Geen idee, je plaatje werkt nietquote:Op zaterdag 27 maart 2004 16:44 schreef Darth-Vader het volgende:
[..]
En de post-WOII bouwwerken die vandaag de dag in Berlijn te vinden zijn zijn dit niet?![]()
Dit gebouw in Moskou vindt ik toch wel zeer mooi eruitzienquote:Op zaterdag 27 maart 2004 16:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Sorry, maar ik vind speer een waardeloze beton architect, die bombastische gebouwen ontwierp in een stijl die vooral bedoelt is de waardeloosheid van het individu te benadrukken, en niets maar dan ook niets met schoonheid te maken heeft. Het is een soort Don Lawrence stedenbouw. Totalitaire regiemens hebben een zwak hiervoor, in de SU staat het ook vol met dit soort in de stalin variatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |