quote:
Op maandag 1 maart 2004 05:43 schreef kranenbr het volgende:
Ik vind dat paul zijn beatle nummers niet meer zo goed zingt als met de beatles
en straks gaat die misschien nog helter skelter zingen
je weet maar nooit helter skelter zie ik hem niet zo gauw doen
want mayby amazed gaat al moeilijk
en vorig jaar was die ook al eens zijn stem kwijt tijdens een optreden in paris
Nou ja, zoals je misschien gelezen hebt zijn de meeste mensen die in dit topic gepost hebben het daar niet mee eens. Maar ik vind dat je ook de vergelijking 'niet zo goed als met de Beatles' een beetje vreemd en krom. Ten eerste zoals gezegd omdat zijn stem dan wel iets minder is geworden, maar toch verbazingwekkend weinig (zeker vergeleken met de meeste generatiegenoten), maar ook omdat je zijn optredens nu eigenlijk in niks kunt vergelijken met de live optredens van de Beatles! Ik ben natuurlijk veel te jong om de Beatles zelf ooit live gezien te hebben, maar uit alle verhalen blijkt dat die concerten muzikaal gezien vaak helemaal niet zo goed waren. Door de gebrekkige techniek en het lawaai van het publiek konden ze zichzelf nauwelijks horen en ze gaven zelf later ook toe dat ze soms maar wat deden. Als ze maar alle vier tegelijk klaar waren met een nummer was het al goed. Dat was ook een belangrijke reden waarom ze in 1966 zijn gestopt met concerten geven, waardoor veel van de latere nummers eigenlijk nooit live zijn uitgevoerd. Hoe kun je dat dan vergelijken met zo'n geweldig concert als hij vorig jaar gegeven heeft en waar hij een aantal van die latere nummers wel deed? Ben je eigenlijk zelf geweest?
Als je dan toch concerten wilt vergelijken, dan zou ik het dan nog altijd vergelijken met zijn Wings-periode. En als je het aan mij vraagt was dat inderdaad zijn absolute hoogtepunt wat live optredens betreft. Nog niet eens zozeer wat stem betreft, maar gewoon alles. Zijn energie, de hele band, de echte blazers, alles. Luister naar 'Wings Over America' en je hoort wat ik bedoel. Maar echt vergelijken kan ik ook niet, simpelweg omdat ik helaas ook te jong ben om Wings ooit live te hebben zien spelen.
Het enige dat ik kan zeggen is dat ik hem in 1989, 1992 en vorig jaar live heb gezien. Dat waren alledrie hele goede concerten, die allemaal heel bijzonder voor me waren. De eerste alleen al omdat ik mijn 'idool' eindelijk eens in levende lijve kon zien. Bij de tweede stond ik zo vooraan dat ik hem bijna aan kon raken, maar uiteindelijk heeft het laatste concert toch de meeste indruk op me gemaakt. Zijn stem is dan misschien ietsje minder dan 30 of 40 jaar geleden, maar niet veel, en nog steeds beter dan sommige mensen die 30 jaar jonger zijn. McCartney was altijd een goede zanger - ook van de vier Beatles was hij degene met grootste vocale capaciteiten - en dat het nu misschien een tikkie minder is maakt hem nog niet gelijk slecht!
quote:
en hij vergeet teksten tijdens nummers als you never give me your money
de beginselen van alzeimer ziekte denk ik
LOL! Toen ik dat las moest ik gelijk denken dat John Lennon dan wel al heel jong licht dement moet zijn geweest.
![]()
De hele geschiedenis van de Beatles begint al met het verhaal van de ontmoeting tussen John en Paul, waarbij het Paul opviel dat die leadzanger van de band geen enkele tekst leek te kennen en er zelf maar wat van maakte.
quote:
het is toch een beetje zielig dat er nog 1 beatle op het podium staat te zingen
die mooie beatle nummers die die met de beatles deed. dat kan toch niet
M.a.w., hij had maar gewoon in 1970 moeten stoppen? Wat een merkwaardige redenering....
![]()
En hoeveel wereldberoemde nummers hadden we dan wel niet moeten missen?! Kijk eens op
http://www.everyhit.com en zoek eens op 'Paul McCartney' en 'Wings'. Meneer heeft na de Beatles maar liefst 40 hits in de Britse Top 40 gehad, waarvan 3 nummer 1 hits en daarnaast nog 18 top 10 noteringen. Dat kun je toch niet alleen maar verklaren door zijn Beatlesverleden zou ik denken, want dan zou bijvoorbeeld Ringo Starr net zo succesvol moeten zijn geweest.
En, for your information, alleen naar het aantal noteringen gekeken heeft hij dus nadien méér hits gehad dan met de Beatles (dat waren er 38). Dat is 78 in totaal! Probeer maar een andere artiest te vinden die hem dat nadoet. De Roling Stones komen op 41 (45 als je de solohits van Jagger erbij optelt), Cliff Richard - de koning van de lange carriere - en Elvis Presley beiden op 50.
De man is een muzikaal genie, of je er nu van houdt of niet, alleen heeft hij de 'pech' gehad dat zijn eerste carriere zo fenomenaal en bijzonder was dat het alles wat hij daarna heeft gedaan blijft overschaduwen. Dat en de heiligverklaring van Lennon is ook wat maakt dat hij nog steeds het gevoel heeft dat hij zich moet bewijzen als soloartiest.
quote:
ik zie mick jagger niet alleen met de stones verder gaan als keith richards dood is en ik zie keith toch echt eerder dan mick het hoekje omgaan
Ik ook niet... alhoewel je maar nooit weet. Bovendien heeft Keith bewezen kennelijk een ijzeren gestel te hebben, dus ik weet nog niet zo zeker of hij de 100 niet haalt.
![]()
Zonder de Stones ook maar op enige wijze tekort te willen doen moet ik zeggen dat ze wat dat betreft op geen enkele manier te vergelijken zijn met The Beatles. Hoewel John Lennon de geschiedenis ingaat als oprichter en 'leider' van de band was er eigenlijk geen sprake van een frontman. Lennon, McCartney en in feite ook Harrison hadden alledrie makkelijk de belangrijkste man van een eigen bandje of soloartiest kunnen zijn. Maar daar kozen ze niet voor en de concurrentie en inspiratie die dat opleverde maakten The Beatles ook tot het unieke fenomeen dat ze nog altijd zijn in de popgeschiedenis.
Vergeet ook niet dat The Beatles maar een platencarriere van minder dan 8 jaar hebben gehad. Als je alles wat ze daarna nog gedaan hebben afdoet als 'teren op het verleden' doe je die solocarrieres enorm tekort, zeker die van McCartney.
quote:
precies het wordt nu zielig mee eens of niet?
Neuh, niet mee eens.
[ Bericht 0% gewijzigd door Jane op 01-03-2004 11:44:03 ]