quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 14:24 schreef belsen het volgende:
Dit zou juist een reden zijn om te gaan stoppen...
![]()
Alleen als leeftijd op zich een reden zou zijn om te stoppen, maar anders vind ik het maar een rare redenering...
Ik ben het absoluut niet eens met de stelling natuurlijk. Sowieso kan iemand als McCartney nooit stoppen met muziek maken/componeren, zoals hij zelf ook wel eens heeft aangegeven. Hij kan hoogstens stoppen met uitbrengen of optreden, maar waarom zou hij als hij zelf en zijn publiek er nog zoveel plezier aan beleven?
En bovendien, wat de concerten betreft:
Je kunt een hoop zeggen van Paul McCartney, maar iig
nooit dat hij een artiest is die één keer in de zoveel jaar maar even een toerneetje doet om weer wat geld in het laatje te brengen. Iets waar je sommige andere acts wel eens van zou kunnen verdenken. Het feit dat hij in de jaren 1980 tot 1989 en 1992 tot 2003 0 (nul) keer op toernee is geweest zegt wat dat betreft genoeg. Hij was wel de Beatle die het meest van live optreden hield, maar geld is nooit zijn drijfveer geweest. Wel zijn ambitie en het gevoel zich nog steeds te willen of moeten bewijzen. En het plezier dat hij er zelf in heeft. Nooit zul je hem er op kunnen betrappen dat hij maar even snel wat bekende nummertjes afraffelt voor het publiek, daar heeft hij een veel te groot eergevoel voor.
Ik ben het er ook niet mee eens dat hij steeds maar weer dezelfde nummers herkauwt. Er zijn wel nummers die elke keer terugkomen, maar dat zijn ook de nummers die iedereen wil horen. McCartney zelf live Let It Be of Hey Jude hebben horen spelen is toch iets dat je later nog eens trots aan je kleinkinderen kunt vertellen, nietwaar? En de laatste show was dan misschien niet hoofdzakelijk opgebouwd uit nieuwe nummers, maar daarentegen deed hij wel weer een aantal nummers die nog nooit eerder live gedaan waren. En nog goed ook. Dat telt net zo hard.
Mensen die vinden dat hij er maar mee op moet houden kunnen volgens mij nooit naar zijn laatste concert geweest zijn, of misschien zelfs wel nooit naar een McCartney-concert. Ik geef eerlijk toe dat ik, omdat ik in '89 en '92 al eerder naar concerten van hem geweest was, best benieuwd was wat hij er nog van zou bakken. Maar die eventuele angst was totaal ongegrond, want het was geweldiger dan ooit. Ben er nog wekenlang nadien van onder de indruk geweest.
Van mij mag hij lekker net zo lang doorgaan als hij zelf wil en er zijn ook nog zoveel (voornamelijk Wings-)nummers die ik hem wel eens live zou willen horen uitvoeren. De man heeft zo'n enorm groot eigengeschreven repertoire, waarvan ook nog eens zo'n groot deel bekend is bij veel mensen, dat hij nog wel 40 jaar door zou kunnen gaan. Alleen ben ik bang dat zelfs hij dat niet trekt.