Johannes Lambertus de Harder, alias de goddelijke kale of de Braziliaan van de Schilderswijk.
Veel mensen hebben wel eens gehoord van Bertus de Harder, maar weinigen weten maar werkelijk over welk soort speler het gaat. Bertus de Harder beleefde zijn glorietijd in een tijd van zwart-witte polygoonbeelden, in een tijd waarin omkoopschandalen nog gingen om zakken aardappels en spelers verkocht werden voor een bos wortels en een knaak.
Bertus de Harder was een razendsnelle linksbuiten, met passeerbewegingen die de beste backs doldraaiden. De Harder had bovendien een afgemeten voorzet, een keihard schot in beide benen. Bertus de Harder valt misschien een beetje te vergelijken met Garrincha, al nam hij voetbal serieuzer als Garrincha. Beide konden hun directe tegenstander voor schut zetten. Een van De Harders bekende streken was het aannemen van de bal, keihard wegsprinten met zijn mandekker aan zijn zijde, waarna deze pas vele tellen later ontdekte dat de bal was blijven liggen nadat de harder deze had aangenomen. Tegen die tijd was een van De Harders medespelers er natuurlijk allang mee weggerend..
De Harder begon zijn carriére bij Transvaal, ging daarna voetballen bij Wilsonmeters en verdiende bij die ploeg een plaats bij een club uit de hoogste divisie, VUC, waar hij overigens eerder was geweigerd, omdat zijn vader te weinig 'centjes' had. Hij maakte snel furore bij VUC. Het publiek verplaatste zich massaal naar de kant van het veld waar Bertus speelde, om maar niks te missen van die fabelachtige passeerbewegingen. De Harder dwong bij VUC een profcontract af en speelde sindsdien bij Bordeaux in Frankrijk, waar hij de bijnaam 'de goddelijke kale' ontving. In Frankrijk steeg de ster van de Harder naar veel grotere hoogten als in Nederland, wat misschien verklaard waarom De Harder in Frankrijk misschien wel beter herinnerd wordt als in Nederland.
Er is nog veel meer te vertellen over De Harder, maar helaas denkt de gemiddelde mens tegenwoordig dat hij nog maar weinig tijd heeft om informatie op te nemen, daarom wou ik het hier maar bij laten. Afsluitend wil ik mededelen dat ik helaas veel te laat geboren ben, waardoor dit hele stukje is gebaseerd op uitlatingen van anderen, met name op die van Piet van der Eijk, schrijver van het boek 'Het levensverhaal van de Goddelijke Kale"