Zo blijkt maar weer: ook de wetenschap kent zijn oplichters. Ik ken de hele situatie uiteraard niet, ik weet wel dat Erodome nogal breed geinformeerd is over een hoop onderwerpen. Dat ze dan daarbij automatisch ook een grotere kans loopt dingen tegen het lijf te lopen die niet kloppen, is logisch. Zij moest dit soort bewijzen min of meer door sceptici gedwongen aandragen.quote:Op zondag 7 maart 2004 15:14 schreef Theriac het volgende:
Iteejer schreef dat Truth een forum is voor mensen die over hun eigen ervaringen willen praten. Die indruk kreeg ik niet toen ik toevallig las hoe Erodome meermaals verwees naar een hele reeks wetenschappelijke experimenten die volgens haar hebben bewezen dat Reiki werkt. In zo’n geval mag er wel even op worden gewezen dat hier niks van klopt.
Ik in ieder geval niet. Ik ben hier mod omdat ik zowel op dit vlak, als op het vlak van het regulier-curatieve de nodige dingen heb meegemaakt en ervaring heb. En de mensen die het ondergaan hebben, zoals een ToT, ook niet.quote:Volgens iteejer verschuilen ongelovigen zich achter “wetenschappelijke napraterijen”. Maar wie is hier nu eigenlijk anderen aan het napraten zonder de feiten te kennen (en waarschijnlijk ook zonder er enige belangstelling voor te hebben)?
Huilliequote:Op zondag 7 maart 2004 17:13 schreef Theriac het volgende:
Huil, huil, huil....
Ik heb nergens gezegd dat je iets niet mocht vertellen. Als dat zo was, was je post al lang verwijderd en/of had je geen toegang meer.quote:Op zondag 7 maart 2004 17:13 schreef Theriac het volgende:
Sorry, dan heb ik me vergist. Ik wist niet dat je in dit forum over het onderwerp “alternatieve geneeswijzen” alleen verhalen mag vertellen die het geloof van de mod ondersteunen.
Tja, die onderzoeken heb ik verder niets over kunnen vinden, jij blijkbaar wel...quote:Op zondag 7 maart 2004 15:14 schreef Theriac het volgende:
lap tekst
Het doet me genoegen dat jij geen bezwaar hebt tegen feitelijke informatie. Het is niet mijn bedoeling om Reiki af te kraken. Ik reageerde alleen op beweringen die volgens mij aantoonbaar onjuist waren.quote:Op zondag 7 maart 2004 21:29 schreef erodome het volgende:
Tja, die onderzoeken heb ik verder niets over kunnen vinden, jij blijkbaar wel...
En aangezien wat jij gevonden hebt de onderzoeken die ik gaf tegen spraken is het goed dat je dat gemeld hebt...
Het Dagblad De Limburger meldde op 10 september 2003 het volgende: "Verpleegkundigen die in het Amsterdamse AMC 'Therapeutic Touch' en reiki toepasten, werden teruggefloten door de directie."quote:Ook hier in nederland is reiki geen onbekent fenomeen in ziekenhuizen, het is zelfs zeer welkom omdat de artsen zien dat mensen er baat bij hebben, neem bv eens contact op met de kanker afdeling van het ac in amsterdam..
Verpleegkundigen mogen zch er idd niet mee bezig houden, ik stond hier versteld van, maar het is echt waar.quote:Op maandag 8 maart 2004 02:08 schreef Theriac het volgende:
[..]
Het doet me genoegen dat jij geen bezwaar hebt tegen feitelijke informatie. Het is niet mijn bedoeling om Reiki af te kraken. Ik reageerde alleen op beweringen die volgens mij aantoonbaar onjuist waren.
[..]
Het Dagblad De Limburger meldde op 10 september 2003 het volgende: "Verpleegkundigen die in het Amsterdamse AMC 'Therapeutic Touch' en reiki toepasten, werden teruggefloten door de directie."
De allergrootste oorzaak ligt in de alternatieve geneeskunst zelf: namelijk dat het geen aantoonbare intrinsieke werking heeft. Dat is niet eens zo'n heel bijzondere eis, maar daar voldoet het al niet aan.quote:Op maandag 8 maart 2004 07:17 schreef ToT het volgende:
...1 van de grote oorzaken is dat de alternatieve geneeswijzen nog in een verdomhoekje zitten en er niet veel serieus onderzoek naar gedaan wordt, behalve door mensen in de alternatieve kringen zelf.
Laat dat woord eigenlijk maar, meer interessantdoenerigheid dan wat andersquote:Op maandag 8 maart 2004 10:28 schreef ToT het volgende:
Intrinsieke?
Sorry mijn nederlands is wel vrij goed, maar dat woord ken ik ff niet.
Ik heb wel respect voor ervaringen van mensen, ze zijn echter geen bewijs dat het werkt. Ervaringen zijn een mooi uitgangspunt om een onderzoek te beginnen, maar als je als uitkomst alleen maar een lijstje met positieve ervaringen hebt, bewijst dat niks. Het is zeker niet genoeg om gezondheidsbeleid mee te voeren.quote:Anyway, als je bedoelt dat alternatieve geneeswijzen geen duidelijke werking hebben, ben je wel HEEL erg kortzichtig en scheer je echt alles over één kam. Kijk om je heen, praat met mensen om hun ervarigen en bijt je eens niet zo vast in wetenschappelijk bewezen feitjes. Sommige dingen bestaan nu eenmaal terwijl er geen logische nuchtere wetenschappelijke verklaring voor is.
Als we nu afspreken dat we geen kleinerende uitspraken meer doen tegenover elkaar kan dat alleen werken als je hier discussieert terwijl je wel gehinderd wordt door kennis van zaken.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 19:36 schreef ToT het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo skeptisch tegenover homeopatie zijn; vroeger gebruikte men toch ook kruiden om kwalen te genezen?
Willen jullie dan ECHT zeggen dat plantjs slechts plantjes zijn en helemaal geen werking op het menselijk lichaam kunnen hebben behalve hooguit een giftige?
Idd, de essentie van de homeopathie is het enorm verdunnen van een ziekte-verwekkend agens.quote:Op maandag 8 maart 2004 16:24 schreef averty het volgende:
Als we nu afspreken dat we geen kleinerende uitspraken meer doen tegenover elkaar kan dat alleen werken als je hier discussieert terwijl je wel gehinderd wordt door kennis van zaken.
Homeopathie is geen ander woord voor geneesmiddelen op basis van natuurlijke produkten maar is gebaseerd op het idee dat (in sommige gevallen) extreme verdunningen van stoffen die dezelfde symptomen opwekken als de kwaal zelf genezend werken.
Gedegen wetenschappelijk onderzoek heeft dit nog nooit kunnen aantonen, bewijs hiervoor bestaat louter uit anekdotes.
Dat is het hele probleem van de homeopathie. Dat niemand echt weet waar het voor staat en denkt dat het gaat om natuurgeneeswijzen oid.
Vergeet niet tussentijds te schudden! Dat is volgens homeopaten essentieel. Je kunt beginnen met een flesje oertinctuur, bijvoorbeeld 1 deel plantensap en 1 deel alcohol. Daar neem je 10 procent van en je vult de rest aan met alcohol. Vervolgens moet je het middel 100 keer goed schudden op de voorgeschreven wijze. Dan heb je een flesje met de potentie D1. Daar neem je weer 10 procent van, je vult de rest aan met alcohol en schudt opnieuw. Dan heb je de potentie D2. Zo kun je verder doorgaan en bij elke stap wordt de geneeskracht sterker. Een flesje van 100 ml D12 bevat nog een tienmiljardste ml van de oorspronkelijke oertinctuur.quote:Op maandag 8 maart 2004 18:03 schreef iteejer het volgende:
[..]
Idd, de essentie van de homeopathie is het enorm verdunnen van een ziekte-verwekkend agens.
Het hoeft niet altijd te werken hoor! Dat is ook zeker niet het geval bij alle reguliere geneesmiddelen. Het gaat er alleen om dat het vaker of beter werkt dan een placebo waar niks inzit.quote:[
De werking is niet aantoonbaar. Dit betekent: er is geen hard causaal verband te leggen. Een causaal verband, voor degenen die hier 'huh' bij denken, is een samenhang waarbij een oorzaak onlosmakelijk verbonden is met een gevolg. Bijvoorbeeld, je zet iemand in de zon, en zijn huid wordt bruin.
Bij homeopathie is het moeilijk om zo'n hard verband te vinden. Puur omdat bij sommigen er wel sprake is van een aanslaan van de therapie, terwijl dat bij anderen weer niet zo is. Dus kan men niet zeggen dat een bepaald stofje een zeker effect heeft: dan weer wel, dan weer niet.
Als je werkelijk zo aandachtig al mijn reactie's gelezen had, dan zou je weten dat ik ALTIJD met alle respect iedereen benader. Ik scheld niet, ik noem niemand dom, maak niemand belachelijk. Ik beargumenteer uitsluitend feitelijk en mijn drijfveer is niet "plezier" maar altijd mijn oprechte nieuwsgierigheid waarom veel mensen voorkeur geven aan geloof boven logica. Met nooit de illusie dat ik iemand zal overtuigen of andersom, enkel dat zolang er een discussie loopt het waardevol is om voor beide "partijen" hun eigen meningen te toetsen aan de hand van kritiek.quote:Op zondag 7 maart 2004 10:14 schreef Syl68 het volgende:
Mike, ik wil niet veel zeggen maar de reactie's die je geeft in verschillende topic's getuigen van een desinteresse m.b.t. forum "Truth". Het is alsof je er op uit bent om gewoon eens alle verhalen lekker onderuit te trappen. Prima dat je daar plezier aan beleeft maar laat ons gewoon in onze waarde en ga lekker ergens anders lopen klieren.
Dat zeg ik absoluut nergens. Ik zeg enkel dat zolang je werking niet kan aantonen, je je kritisch moet afvragen of het werkt?quote:Op zondag 7 maart 2004 10:49 schreef iteejer het volgende:Je stelt dat de werking van 'het alternatieve' niet aangetoond is, en dus niet bestaat.
Gek genoeg geef je zelf al aan wat er niet klopt aan je argument, als ik slechts "sites en boekjes" zou citeren dan kan ik net zo goed roepen dat het wel bestaat, immers er zijn genoeg alternatieve sites en boeken die dat beweren. Ik spam geen gecopieerde mening rond (wat net zo goed gezegd zou kunnen worden van alle andere posts, die dingen roepen als "het is allang bewezen dat reiki werkt"), ik geef argumenten en feitelijk onderzochte dingen weer, weerleg ze liever dan roepen dat je het niet wil horen. Het is uitermate opportunitisch om te zeggen dat mijn mening en de onderzoeken waar ik naar verwijs "onzin" zijn en dat alle andere aangehaalde ervaringen/onderzoeken wel het daglicht kunnen verdragen. Het criterium lijkt de uitkomst te zijn ipv de kwalitiet van het onderzoek.quote:Waarom zeg je dat? Omdat je allerlei prachtige sites leest, boekjes leest, etc. Je geeft dus een soort samenvatting van wat anderen lopen te roepen.
Stel nou es, dat ineens bewijs gevonden zou worden voor een bepaalde (nu nog alternatief genoemde) geneeswijze. Dan staat er dus in al je boekjes en sites dat het wél zo is - want het is bewezen. Dan zul je ongetwijfeld dat weer gaan na-jammeren: 'het is waar, het is bewezen'.
Wat is dan de waarde van jouw opvattingen? Zuiver reproducerend hetgeen al zo vaak verteld is?
Waarmee ik maar wil zeggen dat jouw mening zoals je die hier rondspamt niet erg interessant is: het is een copie van die van anderen, geen eigen inbreng, geen eigen ervaring.
Wat jij zegt, weten we al. Wordt al door zoveel mensen gewoon nagepraat.
Vreemd dat ik een moderator de FAQ van dit forum moet citeren:quote:Truth is een ervarings-forum, we hebben het hier over onze ervaringen. Heb jij ervaringen op dit terrein? Prima, welkom. Heb je die niet? Kan, je kunt een topic openen waar je ons vraagt hoe wij dit zien, hoe we dit kunnen integreren met ons leven van alledag, etc.
Maar om nou in meerdere topics eigenlijk steeds te gaan galmen dat het niet kan etc, is niet de bedoeling. Ik heb het al es eerder gezegd: ga es in dat maffe auto-forum in ieder topic dat over auto's gaat lopen zeveren dat je beter met de fiets kunt gaan. Dat is net zo iets.
Ik laat iedereen in z'n waarde, zoals je in m'n posts kunt zien: ik reageer feitelijk, nooit op de persoon, zoals jij wel doet. Maar voor mijn posts geldt blijkbaar niet dat ze in hun waarde gelaten moeten worden?quote:Juist voor een forum als dit geldt: laat iedereen in de eigen waarde en respecteer andermans posts.
De meest boeiende discussies, ben ik het helemaal mee eens, zolang je maar respectvol tegenover elkaar blijft. Blijkbaar ben jij het daar niet mee eens en zie jij liever geen vervelende kritiek die je ideeën op de proef stelt.quote:Hier komen niet alleen gelijkgestemde zielen, maar ook mensen die her er volledig mee oneens zullen zijn. Hier komen juist de meest boeiende discussies uit voort! Maar laat het inderdaad bij discussies blijven:
Je hebt mijn posts niet of slecht gelezen, ik heb nergens gezegd dat dingen onbestaanbaar zijn, enkel dat als in kinderlijk simpele experimenten met alternatieve genezers, werkzaamheid niet aangetoond kan worden je je moet afvragen of ze geen misbruik van hun patienten maken. Nogmaals HOE iets werkt hoeft niet bewezen te worden! Je kan nog zo'n alternatieve geneeswijze bedenken, werking in controle-groepen en de statistieken zullen dan nog steeds moeten kunnen aantonen dat het werkzaam is toch? Anders is per defnitie het middel waardeloos toch?quote:Je beroept je op het rationele denken, wetenschappelijke methodieken, etc. Weet ik alles van, ik ben ook academisch opgeleid. Jij ook, neem ik aan. We hebben het hier over niet-causaal verklaarbare verschijnselen. Twee feiten, waartussen het verband (volgens jou) ontbreekt: iemand krijgt een homeopatisch drankje met een D12 verdunning, en die persoon komt van zijn klachten af.
Het feit dat die samenhang niet bekend is, of dat die wellicht nooit causaal kan zijn, betekent dan nog niet dat je dus kunt zeggen dat het onbestaanbaar is!
Wetenschappelijk gezien kun je slechts stellen dat de wetenschappelijke methodologie over dat gebied geen uitspraken kan doen. En dus niet en nooit kan zeggen dat dit onmogelijk is, of niet bestaat! Dit gaat echter te ver voor TRU, als je hieorp door wil gaan verwijs ik je naar de diverse discussies in WFL die hierover lopen.
Als je dus toegeeft dat het niet aan te tonen is, dan bedoel je dus dat ik het maar moet geloven omdat je het zegt maar er je geen enkel bewijs voor hebt.quote:Op maandag 8 maart 2004 11:30 schreef ToT het volgende:
Bullshit.
Er bestaan heus wel heel veel dingen die je niet aan kunt tonen, althans niet met de huidige wetenschappelijke middelen.
De werking van genezende middelen kan je gewoon aantonen met dubbelblind onderzoek, leg maar eens uit waarom de wetenschappelijke methode tekortschiet om aan te tonen dat allerlei soorten zweefteverij al dan niet werktquote:En dan praat ik niet alleen over paranormale dingen, maar ook over dingen waarvoor we nu nog niet de techniek hebben om het te onderzoeken. Denk maar eens aan leven op andere planeten of dingen op onze eigen aarde die we nog niet kunnen onderzoeken omdat de techniek nog niet ver genoeg is ontwikkeld.
Gek genoeg is dat vaak NIET het geval, maar dat wil jij niet weten.quote:Heel veel dingen kun je gewoon nog niet aantonen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat. De wetenschap is nog steeds in ontwikkeling. Moet je eens kijken hoe kort we pas kunnen aantonen dat bacteriën bestaan enzo. Of denk eens aan radioactiviteit. De GEVOLGEN van deze dingen zie je wel, en dat is ook zo met alternatieve geneeswijzen...
Dat wordt ook niet beweert door mensen die er verstand van hebben. Asperine is boombast extract gebaseerd, opiaten als morfine en codiene op Opium, zo is ook Vingerhoedskruid een hartmedicijn, en schimmels worden gebruikt om antibiotica te maken. DIerlijke organen gebruikt(e) men voor de pil, insuline en interferon.quote:zowel Reiki als met geneeskrachtige kruiden. (Ik kan nog steeds niet snappen hoe iemand kan blijven ontkennen dat er kruiden of planten zijn die wel degelijk een positieve invloed op het menselijke lichaam of de menselijke geest kunnen hebben. En dat terwijl de wetenschap de werkzame stoffen van sommige planten op een chemische manier namaakt juist omdat de werking ervan aangetoond is.)
Is die eis dan vreemd?quote:Maar we gaan in een kringetje. Het komt er op neer dat jij keihard bewijs wil hebben, anders is het voor jou niet relevant.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |