abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17511749
Als jij al zo keihard zegt dat brandwondjes ook spontaan kunnen verdwijnen binnen een paar minuten (en dan praat ik nirt over alleen maar rode plekjes maar echt dat de huid kapot is) en dat er bij mij geen Reiki aan te pas kwam en dat homeopatische middelen nooit schadelijk zijn en nooit bloedvaten wijder maken en alternatieve geneeskunde niks helpt, zul je ook nooit open staan voor tegenbewijs. Als echt alleen maar de reguliere geneeskunde volgens jou alle wijsheid in pacht heeft en alles daaromheen boerenbedrog en bijgeloof is, heeft verdere diskussie totaal geen zin.

Vooral dat er bij mij geen Reiki aan te pas kwam vind ik ronduit bullshit. Ik zie toch zelf wel wat ik voel en zie en meemaak? Ik merk de energie duidelijk door mij heen stromen sinds de inwijdingen en nee: dat is niet psychisch. Ik was er eerst ook ZEER skeptisch over en verklaarde iedereen voor gek die het deed.

Nog even een gewone vraag tussendoor: ikzelf geloof er ook niet in dat iets sterker wordt als je het verdunt, maar die middeltjes van Dr. Vogel zijn toch ook homeopatisch en daarbij gaat het volgens mij gewoon wel om de stoffen die er in zitten. Die middeltjes hebben wel een aantoonbare werking. Kruiden hebben zeer zeker wel effekt op het menselijk lichaam. Veel moderne chemische geneesmiddelen zijn gebaseerd op werkzame stoffen die in kruiden zitten.
Daarbij heb je tegenwoordig heel veel cosmetishe middeltjes met allerlei kruiden en zooi er in zoals Aloë Vera enzo, wil je zeggen dat dat allemaal om een placebo effect draait?

Ik neem aan dat men met de homeopatie zoals jij het omschrijft het volgende bedoelt: als je een bepaalde plantenextract in water oplost, krijgt het wat er de eigenschappen van dat stofje. Het krijgt de trilling er van mee. Bachbloesemremedie werkt daar ook mee. Kleuren schijnen ook een werking op de menselijke psyche (en dat is bewezen) en lichaam te hebben, en volgens sommigen krijgt water die werking ook als je het met een lamp met die kleur instraalt. Persoonlijk geloof ik dus niet in die dingen, maar dat wil niet zeggen dat ik denk dat het onmogelijk is. Ik sta er alleen een vrij skeptisch tegenover, maar blijf open-minded genoeg om het een keer uit te proberen als niets anders helpt.

[ Bericht 18% gewijzigd door ToT op 05-03-2004 12:06:34 ]
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:03:56 #102
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_17511889
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 11:56 schreef ToT het volgende:
Nog even een gewone vraag tussendoor: ikzelf geloof er ook niet in dat iets sterker wordt als je het verdunt, maar die middeltjes van Dr. Vogel zijn toch ook homeopatisch en daarbij gaat het volgens mij gewoon wel om de stoffen die er in zitten. Die middeltjes hebben wel een aantoonbare werking. Kruiden hebben zeer zeker wel effekt op het menselijk lichaam. Veel moderne chemische geneesmiddelen zijn gebaseerd op werkzame stoffen die in kruiden zitten.
Daarbij heb je tegenwoordig heel veel cosmetishe middeltjes met allerlei kruiden en zooi er in zoals Aloë Vera enzo, wil je zeggen dat dat allemaal om een placebo effect draait?
Dat is ook geen homeopathie, maar fytotherapie. Die stoffen zijn niet zo tot in het belachelijke verdund, dus kunnen ze inderdaad best een werking hebben.

Waarom er 'homeopathisch' staat op middeltjes die dat niet zijn, begrijp ik niet. Het klinkt goed ofzo, ze hoeven toch niet aan voorschriften te voldoen.
quote:
Als jij al zo keihard zegt dat brandwondjes ook spontaan kunnen verdwijnen binnen een paar minuten (en dan praat ik niet over alleen maar rode plekjes maar echt dat de huid kapot is) en dat er bij mij geen Reiki aan te pas kwam en dat homeopatische middelen nooit schadelijk zijn en nooit bloedvaten wijder maken en alternatieve geneeskunde niks helpt, zul je ook nooit open staan voor tegenbewijs. Als echt alleen maar de reguliere geneeskunde volgens jou alle wijsheid in pacht heeft en alles daaromheen boerenbedrog en bijgeloof is, heeft verdere diskussie totaal geen zin.

Vooral dat er bij mij geen Reiki aan te pas kwam vind ik ronduit bullshit. Ik zie toch zelf wel wat ik voel en zie en meemaak? Ik merk de energie duidelijk door mij heen stromen sinds de inwijdingen en nee: dat is niet psychisch. Ik was er eerst ook ZEER skeptisch over en verklaarde iedereen voor gek die het deed.
Discussie heeft niet zo'n zin, maar wat heeft dat wel? Ik vind dat ik gelijk heb, jij vindt dat jij gelijk hebt. Het verschil is dat ik echt gelijk heb (geniaal argument). Geloof wat je wilt, gebruik Reiki als je een brandwondje hebt, maar ik hoop dat als er eens iets ergers gebeurt, dat je dan niet op kwakzalvers vertrouwt.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_17511982
Ik vind de benaming "kwakzalvers"echt ongelooflijjk denergerend, maar zoals ik al eerder zei, ga ik sowieso wel naar de huisarts toe als ik iets ernstigs heb of een klacht te lang blijft doorgaan.
Als ik het zelf niet kan oplossen is de huisarts sowieso de eerste stap, OF ik vraag wat vrienden of zij mij wat Reiki willen geven (bij dingetjes die niet spoedeisend zijn.) Ik ga niet meteen geld itgeven in de alternatieve circuit voordat ik naar de huisarts ga. Ik ga eerst door de reguliere mallemolen en kijk daarna pas verder. Gewoon omdat het ziekenfonds het vergoedt en omdat ik in bepaalde gevallen gegarandeerd snel van een kwaal af wil of gewoon zeker wil weten dat het niets ernstigs is. Hoewel de alternatieve circuit echt geen oplichterij is, kan het ook geen keiharde garanties geven en ik vind het soms wel zo prettig als ik die wel krijg.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:15:51 #104
42202 sniker
ouwe lurker
pi_17512049
[quote]Op zaterdag 28 februari 2004 00:03 schreef mike_another het volgende:

[..]

"
tekst..

[..]

Het werkt ongetwijfeld bij sommige mensen, maar dat kan dus gewoon komen door hun eigen geloof erin en de positieve werking die de hersens op het lichaam hebben. Aangetoonde chemische processen. Ook veel reguliere middelen zijn geen wondermiddelen en hoeven niet voor iedereen te werken. Van belang is of werking aangetoond kan worden in onderzoeken op grote groepen mensen met gebruik van een controlegroep. Bij de meeste reguliere middelen is de werking overigens ook aan te tonen onder de microscoop, zonder dat er placebo effecten bij betrokken kunnen zijn. Dat kun je van GEEN EEN alternatief geneesmiddel zeggen.
[..]

tekst

dit is dus wel bewezen.
er kan idd niet bewezen worden dat alternatieve geneeswijzen altijd helpen maar dat doen regulieren ook niet altijd.
en dat magnetisme en andersoortige enrgien chemische processen bevorderen is een bewezen feit. ook in laberatoria deelden cellen zich sneller als ze blootstaan aan bepaalde energieën.
dus dat het effect heeft staat vast. alleen het twistpunt is of dit als genezend of als ondersteunend moet worden gezien. zou iets met alleen reiki genezen en niet genezen zonder reiki.

reiki hier slechts als voorbeeld genoemd.
meditatie bv is ook heel erg energetisch als je er bedreven in bent.

ik heb ooit in de winter hier een goed voorbeeld van meegemaakt .
de verwarming werkte niet en het was 16 graden in huis.
wij waren met 4 mensen en we zijn gaan mediteren zoals we dat altijd deden op die donderdagen
toen we 4 uur later weggingen was het er 21 graden.
dat kan niet met alleen maar gewoon de uitgestraalde lichaamswarmte van ons 4e.

en met meditatie kun je dinegn doen die volgens de medische wetenschap onmogenlijk zijn.
bloedstroom in een specifiek deel van je lichaam stopzetten bv
of je hart volledig stilleggen.

dit is ook al eerder aangetoond bij fakirs en bloedstroom kun je wel meten dus.
als je dus dat soort dingen kunt puur door het sturen/manipuleren van energie(velden)
is het dan niet enigszins aannemelijk dat er andere dingen ook wle mogenlijk zijn.

ow en btw ik studeer "MBRT"oftewel medische beeldvormende en radiotherapeutische technieken" ik ben dus niet iemand die maar klakkeloos gelooft wat er gezegd wordt maar als ik zelf de dingen ervaar dan sta ik er wel voor open.
dit laatste is een van de belangrijkste dingen zowel in de reguliere als de alternatieve. want vroeger wist men ook zeker dat bloed aftappen genezend werkte. en dat ratten zomaar ontstonden als je vuiligheid laat liggen.

[ Bericht 9% gewijzigd door sniker op 05-03-2004 12:23:29 ]
please don't show any ass, tits or other female body parts. it wil drive annimal inside crazy.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:22:40 #105
41051 Rasing
pi_17512149
Als je voor echte kwalen naar de reguliere huisarts gaat, waar ligt dan de grens? Is alternatief alleen maar geschikt vooor huis- tuin- en keukenkwaaltjes? Waarom zuijn er dan geen alternatieve therapieën die helpen tegen serieuze dingen?

Omdat je dan duidelijk kunt zien dat het niet werkt. Als het gaat om pijntjes hier en daar en anderszins vage klachten, kun je vertrouwen op het placebo-effect en het feit dat bijna alles vanzelf ook wel overgaat. Maar een ernstige ziekte kan beginnen als vaag pijntje die de kwakzalvende homeopaat niet herkent als hele kwaadaardige kanker, terwijl een huisarts die er jaren en jaren hard voor heeft gestudeerd, het niet vertrouwt, een testje laat doen of doorstuurt naar het ziekenhuis en zo (wellicht) een leven redt.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:30:49 #106
42202 sniker
ouwe lurker
pi_17512277
het een sluit het andere niet uit.
ik betwist niet dat de reguliere methoden werken
maar ook die werken niet altijd. terwijl het wel bewezen is dta het werkt.

alternatieve geneeswijzen werken ook. maar id niet altijd en dat si waar de reguliere wereld haar vooroordeel op baseert. zo van zie kijk bij die en die werkt het niet dus de rest is ook onzin...

vroeger werden huidige geneesmiddelen afgedaan als kwakzalver methodes en nu is dat ineens de enige manier???

blijf op zn minst open voor verandering
je hoeft hjet niet aan te nemen omdat ik of wie dan ook het zegt.
maar als iets aannemelijk gemaakt kan worden geef het dan de voordeel van de twijfel.
zo denk ik

please don't show any ass, tits or other female body parts. it wil drive annimal inside crazy.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 12:36:46 #107
41051 Rasing
pi_17512389
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 12:30 schreef sniker het volgende:
blijf op zn minst open voor verandering
je hoeft hjet niet aan te nemen omdat ik of wie dan ook het zegt.
maar als iets aannemelijk gemaakt kan worden geef het dan de voordeel van de twijfel.
Ik blijf open voor verandering. We weten nog lang niet alles, en als er nieuwe dingen bekend worden, zal ik die heus willen accepteren.

Dan moet het wel aannemelijk gemaakt worden. Verdunningen van 10^200, genezing door je handen ergens boven te houden, naalden in je voet, kristallen om je nek, dat is allemaal niet aannemelijk, en bovendien gemakkelijk te testen, maar nog nooit ondubbelzinnig aangetoond.
pi_17513204
Alternatieve geneeswijzen werken zeer zeker ook wel voor ernstigere kwalen. Dat je "duidelijk kunt zien dat het niet werkt" vind ik weer zo'n heerlijk minachtende opmerking.

Er zijn genoeg alternatieve geneeswijzen die echt wel werken, maar in sommige gevallen wil ik gewoon zekerheid. De ene keer kan een alternatieve geneeswijze beter aanslaan dan de andere keer. Verder heb ik duidelijk uitgelegd waarom ik voor de reguliere geneeswije kies in sommige momenten. Dat jij daar jouw eigen extreme conclusies uit trekt is jouw probleem, niet de mijne.

Alternatieve geneeswijzen hebben vaak genoeg ernstige kwalen verholpen die de reguliere geneeskunde niet kon verhelpen. Het voorval van mijn voet / onderbeen is slechts één van de vele voorbeelden. Het feit dat het niet te bewijzen of te verklaren valt, betekent nog niet dat het niet bestaat.

Je haalt er kristallen bij in je voorbeeld. Mja, persoonlijk heb ik ook een beetje moeite met geloven in de genezende werking van stenen, maar wederom wil ik niet zeggen dat het onmogelijk is. De wetenschap heeft met een bepaalde foto-methode aangetoond dat elke steensoort zijn eigen uitstraling heeft, alleen weten ze niet of die straling een werking op het menselijk lichaam heeft. Ik ben helaas de naam van die foto-methode en de soort straling die er van af komt vergeten. Je kunt in ieder geval genoeg foto's er van vinden op het Internet. Anyway, dat sommige mensen stenen als een entiteit zien, gaat mij weer wat te ver, maar ik respecteer hun geloof en mening.
Respect voor andermans geloof vind ik heel erg belangrijk.
pi_17513244
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 12:36 schreef Rasing het volgende:
Ik blijf open voor verandering. We weten nog lang niet alles, en als er nieuwe dingen bekend worden, zal ik die heus willen accepteren.
Tja openstaan voor verandering is 1, daadwerkelijk veranderen is een 2e. Als jij ervoor kiest jezelf leuke dingen te onthouden door te wachten op de bevindingen van een ander en dat kopieëren moet je zelf weten natuurlijk. Of je de massa volgt of jezelf, jouw keuze.
"We" ? Ben je stiekem een koning ofzo jij bent diegene die "jij" ervaart, niemand anders. Waarom zou "jij" niet zelf op zoek gaan naar nieuwe dingen? Dan ontdek "jij" die zelf, maakt het ook makkelijker te accepteren.
quote:
Dan moet het wel aannemelijk gemaakt worden.
Alleen "jij" kan iets aannemen. Om datgene wat je wordt aangeboden werkelijk te zien zal je eerst andere dingen moeten aannemen voor je in staat bent iets anders aan te nemen
Als jij kiest om niet mee te gaan in verandering of te wachten op een ander moet je zelf weten. Kom dan niet hier vertellen dat iets niet bestaat alleen maar omdat "jij" dat niet hebt ervaren.
quote:
Verdunningen van 10^200, genezing door je handen ergens boven te houden, naalden in je voet, kristallen om je nek, dat is allemaal niet aannemelijk, en bovendien gemakkelijk te testen, maar nog nooit ondubbelzinnig aangetoond.
Ergens heb je gelijk. Het maakt inderdaad niet uit op wat voor manier je die "energie" of dat onzichtbare doorgeeft, alles wat je ziet bestaat daar namelijk uit. Je kan net zo goed reiki doorgeven uit je ogen als je handen, maakt niet uit. Die chakra's zijn opstapjes om je een nieuw concept te leren. Vandaaruit ga je verder. Die bergkristallen om je nek zijn er om je elke dag te herinneren aan schoonheid. Maar schoonheid zit in het oog van de aanschouwer en we weten allemaal dat de ogen de spiegels van de ziel zijn
Alleen als jij zelf die schoonheid al eens hebt ervaren kan je die waarnemen bij iets anders. Na open staan voor schoonheid, wil je die zien, dat kijken naar schoonheid is een actie, daaruit komt ervaring en al doende komt de inhoud in je ziel en die groeit daardoor zodat je steeds meer schoonheid om je heen ziet. En opeens heb je "het".
pi_17513340
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 13:17 schreef ToT het volgende:
De wetenschap heeft met een bepaalde foto-methode aangetoond dat elke steensoort zijn eigen uitstraling heeft, alleen weten ze niet of die straling een werking op het menselijk lichaam heeft. Ik ben helaas de naam van die foto-methode en de soort straling die er van af komt vergeten.
Kirlian fotografie.
geen stenen maar McDonalds frietjes:

onbewerkte verse aardappel:

pi_17513470
Hmmm ik weet niet zeker of dit het was hoor. Op die foto's zag je echt allerlei kleuren. Beetje zoals een aura
pi_17513559
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 13:28 schreef ToT het volgende:
Hmmm ik weet niet zeker of dit het was hoor. Op die foto's zag je echt allerlei kleuren. Beetje zoals een aura
dit is de fotografie die je bedoelt. Ik post nu aardappelen die hun specifieke kleur uitstralen maar als je op de site kijkt of even met google zoekt zie je dat er ook andere kleuren zijn.
pi_17513861
Ah okee!

Anyway wat ik WEL weet van Kirlian fotografie is dat je daarmee WEL kunt aantonen dat Reiki bestaat. Sterker nog: elke vorm van Reiki ziet er anders uit op zo'n foto.
pi_17514095
Erodome verwees naar enkele experimenten om haar geloof in Reiki te ondersteunen. Slechts 1 daarvan heeft betrekking op Reiki: een experiment dat Wendy Wetzel in 1989 publiceerde in een tijdschrift voor holistische verpleegkunde. Zij onderzocht of het hemoglobine- en hematocrietgehalte in het bloed toeneemt als mensen een Reiki-cursus volgen. En wat bleek? Bij 72% daalde het gehalte! Moeten we daaruit concluderen dat je maar beter niet zo’n cursus kunt volgen? Vermoedelijk niet, want ik krijg de indruk dat het experiment veel gebreken vertoonde. Wetzel veronderstelde dat de verlaging juist goed was, waarschijnlijk omdat ze bij voorbaat aannam dat Reiki altijd heilzaam is. Als er iemand is die het artikel daadwerkelijk gelezen heeft, hoor ik er graag meer over.

Erodome noemt ook een experiment van Janet Quinn (1984) met TT (Therapeutic Touch).. Een groep hartpatiënten werd door Quinn met TT behandeld terwijl de controlegroep werd behandeld door een verpleegster die de strijkende bewegingen van TT zo goed mogelijk imiteerde terwijl ze ondertussen hoofdrekensommen maakte. De eerste groep voelde zich na afloop rustiger dan de tweede. Een paar jaar later herhaalde Quinn (1989) haar onderzoek. Dit maal behandelde ze beide groepen (met echte TT of nep TT) zonder dat de patiënten haar tijdens de behandeling zagen (ze zat achter hun rug). Toen waren er geen verschillen in angstniveau meer te vinden.

Een ander onderzoek dat Erodome noemde werd uitgevoerd door Daniel Wirth (1993). Hij onderzocht het effect van TT op de genezing van wonden. Dit succesvolle experiment was dubbelblind, placebogecontroleerd en gerandomiseerd. Wirth publiceerde echter ook een herhaling van het experiment waarbij de controlegroep significant sneller genas dan de TT-groep. Wirth was directeur van het Healing Sciences Research International, maar niemand kon vertellen waar dit instituut was gevestigd. Wirth vermeldde alleen het nummer van een postbus in Orinda, Californië. Brieven werden niet beantwoord.

Wirth werkte samen met een zekere Joseph Horvath, die evenals hijzelf een opleiding in de parapsychologie had gevolgd. Horvath hield zich bezig met allerlei frauduleuze activiteiten: hij kreeg een gevangenisstraf omdat hij ten onrechte beweerde dat rovers $30.000 van hem hadden gestolen, hij gaf zich uit voor arts, hij stak zijn huis in brand om het geld voor de verzekering op te strijken en hij had zichzelf een valse identiteit aangemeten van een jongen die op vierjarige leeftijd was overleden. In 2002 werd hij gearresteerd omdat hij als systems manager van het bedrijf Adelphia Communications heimelijk ruim 2 miljoen dollar had doorgesluisd naar zijn vriend Daniel Wirth. Ook Wirth zit inmiddels vast.

Ten slotte nog een echt experiment met Reiki: “Effect of Reiki treatments on functional recovery in patients in poststroke rehabilitation: a pilot study” (Shifflett et al. 2002). Conclusie: Reiki did not have any clinically useful effect on stroke recovery in patients receiving appropriate rehabilitation therapy.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 14:50:44 #115
41051 Rasing
pi_17515451
Mag ik weten waar je dat vandaan hebt, Theriac? Ik kon over Reiki niet zo bijzonder veel over vinden van sceptische zijde...
  vrijdag 5 maart 2004 @ 14:54:30 #116
41051 Rasing
pi_17515555
Kirlian-fotografie is niks paranormaals, en bewijst niks over Reiki of aura's, maar levert alleen mooie foto's op.

http://www.skepdic.com/kirlian.html
pi_17516795
Nou het is misschien niks paranormaals, maar mensen met Reiki schijnen heel andere kleuren uit de vingertoppen te hebben dan mensen zonder Reiki.

Verder heb ik me er niet zo in verdiept.
pi_17517420
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 14:50 schreef Rasing het volgende:
Mag ik weten waar je dat vandaan hebt, Theriac? Ik kon over Reiki niet zo bijzonder veel over vinden van sceptische zijde...
Je bedoelt dat recente Reiki-experiment van Shiflett? Ik heb gezocht op PubMed naar: Reiki Controlled Trial.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 16:17:51 #119
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_17517897
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 15:38 schreef ToT het volgende:
Nou het is misschien niks paranormaals, maar mensen met Reiki schijnen heel andere kleuren uit de vingertoppen te hebben dan mensen zonder Reiki.

Verder heb ik me er niet zo in verdiept.
Niet persoonlijk ToT - maar jij zegt hier dat "het schijnt dat mensen met Reiki heel andere kleuren..."; een volgend persoon zal - gebaseerd op jouw post hier - zeggen "mensen met Reiki hebben...." - en dat is het gevaar van anekdotes.

Er werd hier al een paar gewezen op het lange bestaan van alternatieve "genees"wijzen - terwijl de reguliere geneeskunde slechts enkele honderden jaren bestaat. Maar het is toch echt geen toeval dat - met name in de Westerse wereld waar de reguliere geneeskunde de meeste opgang heeft gevonden - de gemiddelde levensverwachting van mensen is toegenomen van rond de 45 in de Middeleeuwen tot ruimschoots in de 80 jaar nu; en dat de gemiddelde gezondheid zelfs zo hoog is dat zich welvaartsziekten hebben kunnen ontwikkelen. In die landen waar veel alternatieve geneeswijzen vandaan komen - Japan, China, India - loopt die levensverwachting nog ver achter op de Europese en noord-Amerikaanse. Japan doet het van die drie nog het beste - en dat is net (van die drie) degene die ook de Westerse levenshouding het meest navolgt. Een veel beter voorbeeld van dat de reguliere geneeskunde wel werkt bestaat toch niet.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_17518319
Nou mijn anekdote is gebaseerd op foto's die ik online heb gezien.

Ik val de effektiviteit van de reguliere geneeskunde niet aan of zo hoor, dat staat hier absoluut niet ter discussie. Ik zeg alleen dat er ook heel veel alternatieve geneeswijzen zijn die óók werken, en in SOMMIGE gevallen werken ze beter dan reguliere geneeswijzen. Daarbij komt dat je met veel alternatieve therapieën geen nare bijwerkingen hebt. (Tjah met Reiki ga je door een reinigingsperiode, dat zou je misschien een "nare bijwerking" kunnen noemen; het reinigen is goed, maar de emoties en oude kwalen die daardoor weer tijdelijk opduiken zijn natuurlijk niet zo prettig.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 16:49:53 #121
41051 Rasing
pi_17518742
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:33 schreef ToT het volgende:
Daarbij komt dat je met veel alternatieve therapieën geen nare bijwerkingen hebt.
Geen bijwerking, want überhaupt geen werking.

Het is erg gemakkelijk om maar met chemotherapie op te houden, omdat je er hondsberoerd van wordt. Van homeopathische dingen word je idd niet ziek, maar je wordt er ook niet beter van. Bijwerkingen horen er nu eenmaal bij, je moet ze zo veel mogelijk zien te voorkomen, maar helemaal uitbannen kan niet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
pi_17519729
Ik heb het nu niet over homeopatische middelen maar over alternatieve geneeswijzen in het algemeen. Je kunt onmogelijk beweren dat NIETS wat niet door "de grote geneesheren" geaccepteerd is werkt.

En tja, als jij denkt dat overal bijwerkingen bij horen te zijn; veel plezier dan, zou ik zeggen.
  vrijdag 5 maart 2004 @ 18:11:41 #123
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_17520560
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 17:32 schreef ToT het volgende:
Ik heb het nu niet over homeopatische middelen maar over alternatieve geneeswijzen in het algemeen. Je kunt onmogelijk beweren dat NIETS wat niet door "de grote geneesheren" geaccepteerd is werkt.

En tja, als jij denkt dat overal bijwerkingen bij horen te zijn; veel plezier dan, zou ik zeggen.
Er wordt ook niet beweerd dat wat "de grote geneesheren" - erg denigrerende term overigens - niet accepteren, ook niet werkt. Maar er wordt wel beweerd dat dat voor homeopathische middelen geldt. Niet voor fytotherapeutische dus.

Overigens helpen homeopathische middelen uitstekend tegen de dorst, mits in voldoende hoeveelheid ingenomen (en het liefst gemengd met hop en gerst)

En ja, bij definitie zitten overal bijwerkingen bij. Juist omdat 't werkt, kan het ook averechts werken. Een middel dat bacteriën doodt bijvoorbeeld, zoals penicilline; bacteriën zijn, net als mensen, organismen die voornamelijk uit koolwaterstofverbindingen bestaan. Ze hebben zuurstof, water en koolstof nodig om te overleven. (Er bestaan inderdaad bacteriën die geen zuurstof nodig hebben - "anaërobe organismen" - maar die komen niet natuurlijk in het menselijk lichaam voor.) Daaruit volgt dus dat wat gebruikt wordt om bacteriën te doden ook invloed moet hebben op het menselijk lichaam - maar omdat dat lichaam nu eenmaal vrij veel kan hebben merkt men daar (meestal) niets van. Ander voorbeeld: Pijnstillers kunnen zo goed werken dat je in een euforische toestand terecht komt - en dat werkt enorm verslavend.

De kunst is alleen die bijwerkingen tot het minimum te beperken. Moeilijk in gevallen zoals chemotherapie, redelijk gemakkelijk bij medicijnen als aspirientjes.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_17520661
quote:
Op vrijdag 5 maart 2004 16:49 schreef Rasing het volgende:
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Bewijs? Bron?
pi_17522812
tja ach *zuchtje*

anywee, mijn vader klaagde net over hoofdpijn... even 5 min handen erop et voila. Dat ik mijn handen gebruik is omdat mensen er meestal niet zo goed tegenkunnen als ik mijn "doordringende blik" geef handen is wat makkelijker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')