SQUID(super conducting quantum interference device) noemt, om de magnetische velden van verschillende delen van het lichaam te meten....quote:Ik weet niet wat een SQUID doet, jij ook niet
quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, jij hebt een lekkere nick,
Uit de selectie van de verzekeraar ja.quote:Wat en hoe ziektenkostenverzekeraars vergoeden heeft geen reet te maken met of geneeswijzen werken of niet. Als jij je particulier verzekerd kan je je eigen pretpaket samenstellen.
Zo zei Pietverdriet die wou dat ie iets anders wasquote:Dit gaat echter volledig over wat anders huilie.
Vraag is waarom jij dat niet zelf gaat proberen ipv anderen hun mening/bevindingen aan te nemen. Snap je dan niet dat een skeptisch persoon niet het intuitieve kan bevatten? Dat zijn nl. meestal rationeel ingestelde personen die een rationele proef bedenken voor het verklaren van iets gevoelsmatigs.quote:Als die Pendelzwendel werkt, waarom wordt dat dan in objectief dubbelblind en herhaalbaar onderzoek niet aangetoont, dat is de vraag.
Tja ach soms hoop ik toch nog een beetje dat een ziektekosten verzekeraar toch stiekem wel om de mensen geeft... of dat ze willen dat patienten zo snel mogelijk beter worden, of het nou om kostenbesparing (winst) is of niet.quote:Ziektekostenverzekeraars verzekeren kosten, dat heeft weinig te maken met wat je wilt doen aan esotherisch oerdansen, holbewonen of duivepoepslingeren.
Het gaat er hun om dat premie VS risico een winst opleverd.
Lees de site's dan eens door die ik heb gegeven, daar word al lullend aangetoondquote:Op donderdag 4 maart 2004 20:05 schreef Pietverdriet het volgende:
ToT
Niet lullen, aantonen.
Pffft, ja ben wel even zoet. Komt zo een reactie.quote:Op donderdag 4 maart 2004 21:09 schreef ToT het volgende:
Stond-ie niet al de hele tijd hier?
Anyway, happy reading; er is genoeg te lezen bij gekomen!
Ik heb me verdiept en durf te zeggen dat het nooit bewezen is, ik daag je uit het tegendeel te bewijzen, als het zo duidelijk is moet dat een peuleschil zijn toch?quote:Wie weet moet je je eens verdiepen in de materie, dan zou je 't weten
Aderlatingen en bloedzuigers zijn historisch gezien 500 jaar langer gebruikt dan reguliere geneeskunde EN homeopathie bij elkaar betekent dat dat het wel werkzaam moet zijn? Het feit dat het zo vaak onderzocht is ZONDER dat een onderzoek ooit positief was moet je ook te denken geven, ook daar daag ik je uit onderzoeken te noemen, je kent ze blijkbaar je noemt toch niet alleen maar iets van horen zeggen op een verjaardag? Anders baseer je je "van horen zeggen". De enige onderzoeken die een licht positieve uitslag hadden zijn weerlegd door meerdere onderzoeken met hetzelfde middel in vergelijkbare gevallen waaruit het tegendeel blijkt. Hoe vaak iets onderzocht is geeft het geen geloofwaardigheid dat doet de uitkomst.quote:Homeopathie word al zolang gebrukt en is zovaak onderzocht.
Het wordt bij de meeste verzekeraars alleen vergoed als je aanvullende verzekeringen hebt. Denk jij werkelijk dat ziektekostenverzekeraars alleen dingen verzekeren die aantoonbaar werkzaam zijn? Het gaat hen enkel om een financieel belang: leveren de opgetelde premies meer op dan de daadwerkelijke vergoedingen die we moeten geven voor behandelingen. Homeopathen hebben net zo goed een financieel bealng als reguliere behandelaars.quote:Waarom denk je dat 't vergoed wordt? Omdat 't niet werkt?
Sure.
"Gevallen" wel, aantoonbare werking in grote groepen die het placebo-effect ontstijgen bestaan pertinent NIET.quote:Op zondag 29 februari 2004 11:13 schreef Natalie het volgende:
Nee, niet alles werkt.
Maar er zijn genoeg gevallen bekend van homeopathie die juist prima werkt.
Geef maar, maar je begrijpt zelf toch wel dat als je wilt bepalen of iets werkt voorbeelden niets betekenen. Het gaat om onderzoeken op grote groepen. Met op zichzelf staande voorbeelden kun je ongeveer alles wel en niet "bewijzen". Als ik een keer hoofdpijn krijg bij volle maan dan bewijst dat toch niet dat de maan daar werkelijk invloed op heeft?quote:Als je een voorbeeldje wilt, dan moet je 't even zeggen
Nonsens, als 95% werkzaam is dan kan geen serieus onderzoek daar uiteindelijk omheen. Je argument is wel interessant: vertel mij maar eens waarom onderzoek van de niet-reguliere kant WEL objectief zou zijn? Dezelfde financiele belangen spelen mee, dat besef je toch wel?quote:Op zondag 29 februari 2004 12:29 schreef erodome het volgende:
Onderzoek vanuit de reguliere kant is gercht op het bewijzen dat het nonses is, het is niet objectief...
Ook al word het voor 95% aangetoont dan nog kijken ze alleen naar de 5% die overblijft...
De eis is dat de onderzoeken ook door onafhankelijke onderzoekers herhaald kunnen worden, niet door direct belang hebbenden, daar kan je toch geen bezwaar tegen hebben?quote:Er word bar weinig echt onderzoek naar gedaan buiten het alternatieve circuit zelf en die onderzoeken worden onmiddelijk als nonses afgedaan omdat het vanuit de alternateve sector zelf is gedaan...
Verwijs naar de onderzoeken, blijkbaar makkelijk om te doen als het zo duidelijk is. Ik neem aan dat je bedoelt dat kant-en-klare onderzoeken met positieve resultaten niet geaccepteerd worden en dat er geeist wordt de onderzoeken te herhalen onder van te voren gecontroleerde omstandigheden. Vertel mij dan eens waarom dat nog nooit gelukt is?quote:Er IS bewezen dat de handen van healers sterker stralen als die van niet healers, er zijn testen gedaan met groepen met reiki behandeling en zonder reiki behandeling, de resultaten liegen er niet om, maar worden wel genegeerd....
Welja, stap schaamteloos heen over een 200 jaar lang bekend en erkend placebo-effect. Een echt onderzoek vertelt geen van de groepen of ze de echte behandeling krijgen. Dat mensen baat kunnen hebben bij het vertellen dat iets werkt zonder dat het waar is is dus het AANGETOONDE bestaande placebo effect. Dat ga je toch niet ontkennen?quote:Dan word er gezegd, dat teld niet, het is geen dubbelblind onderzoek, de resultaten word gewoon overheen gekeken.
Als je toch 2 groepen mensen hebt, de ene groep krijgt geen reiki, de andere groep wel en er blijkt dat bij 100% van de reiki groep genezing sneller en soepeler gaat dan is dat bewijs....
Nee, niet in de echte wereld. Alleen in een onderzoek waarin je de helft de nep reiki behandleing geeft en de andere helft de echte (zonder te vertellen wie wat krijgt) kun je beoordelen of het echt meer dan een placebo-effect heeft.quote:Als mensen die reiki krijgen bij een chemo kuur vele malen minder last hebben van bijwerkingen, dit vertaald zich in minder medicatie om bijwerkingen tegen te gaan te hoeven gebruiken dan is dat bewijs...
Natuurlijk niet? 1000-den mensen (uit de lucht gegrepen door jou) betekenen NIETS als je niet vertelt hoeveel mensen er totaal de behandeling gehad hebben, en vooral dus hoeveel mensen een placebo-nep-behandeling gekregen hebben die er OOK baat bij gehad hebben.quote:Als 1000-den mensen er aantoonbaar baat bij hebben, artsen die zien dat het beter gaat met iemand die hun niet konden helpen dan is dat bewijs...
Je ontkent de bestaande onderzoeken, of je bent er niet van op de hoogte. Er zijn talloze onderzoeken die niet "klinisch" zijn. Het gaat er niet om dat het in een reageerbuis gebeurd moet zijn, maar om of het in een groep ECHTE patienten meer werkzaam is dan de andere groep die een placebo behandeling kreeg.quote:Iets waar je niet omheen kan, maar het teld allemaal niet, want het was geen dubbelblind onderzoek, het s geen onderzoek in een klinische omgeving...
Waarom, heb jij het dan niet wereldwijd kunnen aantonen? Simpel toch als je het nooit hebt zien falen? Als het niet werkt ligt het aan de persoon, enig idee hoe vaak dat argument wordt aangehaald als een bepaalde niet bewezen theorie niet aanslaat? Staat op nummer 1, de persoon gelooft er niet genoeg in...quote:Op maandag 1 maart 2004 12:08 schreef erodome het volgende:
Ik heb reiki, als het goed gedaan word, nog nooit zien falen, als het faalt ligt dat meestal aan het persoon zelf, niet genoeg behandelingen, geen consequentie daarin....
Niet te vergelijken, antibiotica heeft een aantoonbare chemische/biologische werking, EXACT reproduceerbaar onder de microscoop. Alsmede de reden waarom het voortijdig stoppen kan zorgen voor een terugval. Je vergelijkt melk met een volle maan: het is inderdaad allebei wit, maar het heeft niets met elkaar te maken.quote:Je ziet vaak dat mensen de eerste serie van 4 behandelingen wel doen, daar ontzettend veel baat bij hebben en dan stoppen omdat ze zich beter voelen, dat kan je vergelijken met een antibiotica kuur van 10 dagen waarvan je er maar 3 dagen afmaakt, dat werkt ook niet...
Hey, here's a concept that works... als het de patient geneest dan is het bewijst dat de filosofie klopt, maar als het niet werkt dan ligt het aan de patient die zich niet aan de regels gehouden heeft, we negeren het placebo-effect en de statistieken en de toevalsfactor volkomen..quote:Of iemand begint met een curcus maar verwaarloost de zelfbehandelingen....
Is niet iontensief genoeg ermee bezig, want oefening baart kunst, zeker met reiki, hoe vaker je het doet, hoe beter je de zelfbehandelingen in het oog houdt, hoe beter het werkt....
Ze worden niet genegeerd, er word gevraagd de resultaten te reprodceren onder een grote groep patienten inclusief een controlegroep. Dat is vaak genoeg gebeurt. WAAROM is daar nooit werkzaamheid uit gebleken? Is de Reiki beledigd als het getest wordt?quote:Er zijn van dit soort onderzoeken geweest, ik heb het vb van dat ziekenhuis genoemd.....
De resultaten worden genegeerd door de reguliere kant, zeker hier in nederland waar een aantal mensen in de commissie die nieuwe genezingsmethode's zou moeten accepteren erg hoog zitten bij de organisate tegen kwakzalverij en dus erg wars tegenover alternatief staan, echt heel wars....
Bewezen? Je spreekt over onderzoeken, noem ze.quote:Dat het werkt is echt al dubbel en dwars bewezen, het word alleen niet geaccepteerd....
Het is een hardnekkige mythe dat de wetenschap enkel en alleen zoekt naar logische verklaringen terwijl eerste stap altijd is: aantoonbaar resultaat. Kijk naar quantum mechanica en zwarte gaten, beide geaccpeteerd omdat het meetbaar aanwezig is, maar niemand begrijpt de werking.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 22:30 schreef ToT het volgende:
Ach ja, ik merk meer en meer dat het volledig zinloos is om echt skeptische mensen te proberen te overtuigen. Het lukt niet; het is inderdaad zo dat ze alleen maar zien wat ze willen zien. Het is inderdaad zo dat welk onderzoek meteen onbetrouwbaar is tenzij het in een steriele kliniek gebeurt waar er 500 machines op iemand aangesloten zijn. Eigen ervaringen tellen inderdaad nooit mee; dat is niet meetbaar of repliceerbaar en DUS is het onzin.
[quote]
Het is geen onzin, maar het is ook geen bewijs. De onderzoeken die geëist worden mogen met gewone patienten gedaan worden niet verblijvend in een steriele ruimte zonder aangesloten te zijn op een machine. Zo zijn vrijwel alle reguliere middelelen geaccepteerd hoor...
[quote]
Echt bizar; vaak blijf je spitten naar logische verklaringen; ze zijn er gewoon niet! Soms moet je gewoon accepteren dat niet alles verklaarbaar is en dat het spirituele wel bestaat.
Wederom zo'n valse mythe. Er zijn zat geneesmiddelen die niet te verklaren zijn, maar wel geaccpeteerd worden. Wat is dan wel het criterium? Of het antoonbaar werkzaam is. Ook bij reguliere geneesmiddlenen is het zo dat de ene behandeling bij de een beter aanslaat dan bij de andere, dus dat dat een belemering tot acceptatie zou zijn is ook onzin. Paranormale geneeskunde heeft net zo goed een (financieel) belang bij het volhouden dat zij het ware antwoord hebben.quote:Op donderdag 4 maart 2004 19:53 schreef ToT het volgende:
Er zijn al vaak zat onderzoeken geweest waarbij paranormale mensen zichzelf heel duidelijk hebben bewezen. Het valt alleen heel moeilijk te catagoriseren en te verklaren, daarom wordt er weinig op uit gedaan door de reguliere geneeskunde. Ook het feit dat bepaalde paranormale behandelingen bij de één beter aanslaan dan bij de ander zorgt er ook voor dat men er niet te veel op uit doet. Daarbij nemen reguliere genezers zichzelf heel erg serieus en zijn ze bang dat hun geloofwaardigheid een flinke deuk krijgt als ze zich inlaten met paranormale geneeswijzen.
Je bent nu echt in de war, acupunctuur is nog geenzins reguliere geneeskunde, maar nog steeds alternatieve -dus onbewezen- geneeskunde. Geloof mij niet, maar vraag het aan je ziektekostenverzekeraar. Als je nu zegt dat naalden prikken in je lijf je gezondheid kan vebeteren zegt nog steeds 99% van de artsen dat je gek bent.quote:Maarre; acupunctuur en acupressuur zijn ook begonnen als iets alternatiefs, en diverse zeer skeptische artsen doen daar nu ook aan, omdat het zichzelf ook bewezen heeft. Als je jaren geleden gezegd zou hebben dat naalden in iemands lijf prikken iemands gezondheid kan verbeteren, zou je ook voor gek verklaard worden.
Er is een voormalig acupunctuurarts die op een gegeven moment een klein experimentje deed: in plaats van de naalden precies op de voorgeschreven punten te prikken, prikte hij ze zomaar ergens, waarbij hij deed of hij precies wist wat hij deed. En de patiënt was net zo tevreden als met 'echte' acupunctuur.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 09:44 schreef ToT het volgende:
Er zijn echt HEEL erg veel reguliere artsen die zelf wel aan acupunctuur doen en die vinden het ook hartstikke logisch; alles staat met elkaar in contact. Kijk alleen maar naar je hoofd: als je kiespijn hebt, trekt het vaak naar je oor toe en soms je hals. Toen ik een tattoo heb laten zetten op mijn bovenarm, schoot er ook een pijnscheut naar mijn nek toe toen er blijkbaar een grote zenuw geraakt werd of zo.
Denk ook maar eens aan fantoompijn; doordat een stel zenuwen op een bepaalde plaats afgesneden zijn en ze soms daar geprikkeld worden, voel je echt pijn in je niet meer bestaande been. Is het dan zo moeilijk voor te stellen dat het dan ook andersom werkt? Als er ergens een kwaal is, dat je dan een paar zenuwen zo gaat prikkellen dat de pijn over gaat?
OK, je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik heb toch nog wat te zeiken: deze alfa- en thetagolven worden in de hersenen gezien, niet in de handen. Daar lopen nl maar een paar zenuwen, geen grote hoeveelheden als in de hersenen. En zo die golven al te zien zijn in de handen, waarom denk je dat dat genezende werking heeft? Hou dan je hoofd bij een patiënt, in plaats van je handen: daar is de electrische (en dus magnetische) werking een stuk sterker. Maar dat ziet er weer zo gek uit.quote:Op donderdag 4 maart 2004 20:13 schreef erodome het volgende:
[EEG-uitleg]
Zoals je ziet hebben die velden idd een frequentie, die redelijk vlot wisselt....
Het kost een hoop geld, maar zgn police psychics hebben nog nooit een bruikbare bijdrage geleverd die samenhing met hun vermeende paranormale gaven. Misschien dat ze met logisch nadenken wel iets zouden hebben kunnen doen, maar over het algemeen moet je politiewerk aan politiemensen overlaten.quote:Op donderdag 4 maart 2004 20:50 schreef ToT het volgende:
Ik kan het niet aantonen; ik ben ook geen vergaarbak van oneindige kennis. Ik weet wel dat ik heel erg vaak gehoord heb dat er dingen onderzocht en aangetoond zijn. Vaak hebben helderzienden ook een cruciale rol gespeeld bij opsporingen voor de politie. De Nederlandse helderziende Gerard Croiset heeft ook aan veel beroemde opsporingen meegedaan.
Natuurlijk hoef ik niet overal bewijs voor te hebben, dat is helemaal niet nodig in het dagelijks leven. Gaat het echter om iets belangrijks, zoals gezondheid, dan kun je niet varen op anecdotes en slechtuitgevoerd onderzoek. Dan moet er keihard bewijs zijn.quote:Op donderdag 4 maart 2004 17:39 schreef ToT het volgende:
Wie zegt dat dat toveren is?
Maar wat ik me afvraag; je loopt de hele tijd te roepen dat je wetenschappelijk bewijs wil hebben van een officieel erkende bron. Ben jij zelf een wetenschapper? Eis je dit bij alles wat je tegenkomt? Ben je niet gewoon een normaal mens die gewoon naar resultaten van dingen kijkt? In dat geval zou je tevreden moeten zijn met onze ervaringen. Wij zijn geen randdebielen die allerlei belachelijke dingen verzinnen of meteen gan zweven als er een toevalligheidje gebeurt. Bij veel van ons is het zo dat we er ook zeer skeptisch tegenover hebben gestaan maar door heel erg veel ervaringen zijn we toch overtuigd geraakt. Wat maakt jou zo anders dat jij keihard bewijs nodig hebt?
Je maakt het jezelf wel ontzettend moeilijk in dit leven als je je zo extreem stug opstelt en alleen maar zulke keiharde bewijzen accepteert die aan jouw hoge eisen voldoen. We zijn hier met genoeg bewijzen en ervaringen naar voren gekomen. Mocht dat niet genoeg zijn voor jou: jammer dan.
Aspirine (acetylsalicylzuur) heeft één vrij ernstige bijwerking: het verdunt je bloed. Dat kan goed zijn (het voorkomt hartinfarcten) maar je loopt kans op een hersenbloeding. Ook is het slecht voor je maagwand. Daarom wordt het eigenlijk niet meer gebruikt wanneer je een keertje hoofdpijn hebt, daar is nu paracetamol voor. Het wordt vooral nog gebruikt om hartinfarcten te behandelen of te voorkomen.quote:Op donderdag 4 maart 2004 18:45 schreef The_Shining het volgende:
Daarnaast is regulier echt niet altijd beter, behalve aspirine is er geen geneesmiddel wat 100% zonder bijwerkingen werkt.
Het was ook meer een voorbeeld, bewijst niks uiteraard. Maar het geeft wel stof tot nadenken. En het feit dat het van een acupuncturist afkomstig was, vond ik wel grappig.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 11:12 schreef ToT het volgende:
Jij zou beter moeten weten om op één experimentje van één acupuncturist af te gaan. DAT kan WEL een placebo effekt zijn.
Ik heb ook wel eens een brandwondje gehad dat later verdwenen is. Daar kwam geen reiki aan te pas. Bij jou ook niet, er zat toevallig een reikibehandeling tussen. Die heeft echter geen effect gehad.quote:Ik vind dat er te veel gehamerd wordt op placebo effekten; die zijn slechts marginaal. Misschien dat het bij lichte kwaaltjes als even een hoofdpijntje of zo veel meer effekt heeft, maar bij ernstigere kwalen is het nagenoeg te verwaarlozen, ZEKER bij zichtbare dingen als brandwonden of huidziektes of wat dan ook. Reiki werkt wel bij dat soort zaken. Ikzelf heb een brandwondje gehad die na een behandeling nagenoeg helemaal verdwenen was, maar ik ken ook mensen die veel indrukwekkende ervaringen hebben. Maar ja; dat valt natuurlijk weer niet keihard te bewijzen zo en jij zult natuurlijk weer zeggen dat ik verkeerd gekeken had of dat het brandwondje in mijn herinnering groter was dan dat hij in werkelijkheid was enzo.
Homeopathische middelen zijn nooit schadelijk. Ze maken ook nooit bloedvaten wijder.quote:En over dat acupunctuur: het is een prikkel die aan een zenuw gegeven wordt zodat er iets gebeurt. Zo heb je ook homeopatische (maar ook reguliere) medicijnen die in grote doses zeer schadelijk zijn, maar bij lagere doses bijvoorbeeld je bloedvaten wijder maken.
Ik neem graag iets van iemand aan, als het aannemelijk klinkt. Dat het dan niet helemaal bewezen is, neem ik voor lief. Als het werkingsmechanisme niet logisch is, dan moet het zich eerst bewijzen.quote:Op vrijdag 5 maart 2004 11:12 schreef ToT het volgende:
Maar even een serieuze vraag, en deze is voor alle skeptici: is er echt absoluut niets in het alternatieve circuit of niets wat niet officieel erkend is waar jullie WEL in geloven? Geloven jullie allemaal pas iets als het zich 100% onomstotelijk heeft bewezen? Jij zegt al dat je voorzichtig bent als het om je gezondheid gaat, maar sta je werkelijk nergens voor open? En wat als de reguliere medische wereld zegt dat aan jouw kwaal niets meer te doen is, weiger je dan pertinent naar de alternatieve circuit te gaan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |