Aars_Koek | woensdag 25 februari 2004 @ 18:46 |
In dit Toppic zullen we het niet over de wedstrijden van het wielrennen hebben maar over het materiaal, het onderhoud ervan en advies bij een aankoop/verkoop. | |
Furby | woensdag 25 februari 2004 @ 19:31 |
Mijn advies is dat je het materiaal dat je gekocht hebt moet onderhouden ![]() ![]() | |
Scighera | woensdag 25 februari 2004 @ 20:17 |
Tips over de houding op de fiets: ![]() http://www.sportweb.nl/in(...)=5&p_webpage_id=1500 belangrijke aandachtspunten: -knieen nooit overstrekken -houd de hakken naar beneden tijden het fietsen (voet horizontaal), dit om kramp te voorkomen (de kans bestaat dat de kuit zijn eigen bloedtoevoer afsnijdt) -je armen mogen niet verder gebogen zijn dan 90 graden, minder mag natuurlijk wel -schouders moet je ontspannen kunnen houden anders kans op irritatie van schoudergewricht -natuurlijke holling in de rug handhaven; wordt vaak vergeten, veel mensen rijden met een bolle rug wat anatomisch gezien onnatuurlijk is en klachten kan veroorzaken -polsen recht houden (hand op een lijn met de onderarm) om overbelasting van het polsgewricht te voorkomen) -net als bij de knieen; ellebogen nooit overstrekken maar altijd licht gebogen houden. -zorg voor een open houding; "borst open" hierdoor kunnen de longen makkelijker zuurstof opnemen (bovenarmen niet binnen de lijn schouders, hoofd in het verlenge van het lichaam) | |
okee6 | donderdag 26 februari 2004 @ 14:31 |
Bij een lange tijd van niet fietsen banden niet op spanning laten, ventiel er uit, anders doen ze dat overigens vanzelf Jaarlijks ketting schoonmaken (meer gebruiken, keer vaker doen) Regelmatig onderhoud plegen; controleren van de spaken, olien en/of remmen | |
Scighera | donderdag 26 februari 2004 @ 16:29 |
quote:wat betreft de banden: nergens last van. De ketting na elke rit even reinigen en olieen (met doekje, en voor het rijden even droog maken) Zal zo even een verhaaltje posten over onderhoud bij dit soort weer | |
okee6 | donderdag 26 februari 2004 @ 22:58 |
Prima Scighera, maar over die banden, als die lang ongebruikt op spanning staan gaan ze eerder uitscheuren. Gebruik je je fiets veel dan zal je ze tijdig alweer vervangen als gevolg van het afgesleten profiel. | |
Scighera | vrijdag 27 februari 2004 @ 07:36 |
dat hangt denk ik ook van de omgeving af. mijn fietsen staan nl gewoon in de kamer, en niet in de schuur/garage | |
ultra_ivo | vrijdag 27 februari 2004 @ 15:36 |
quote:Dat met de hakken ben ik totaal niet eens. Ik rij altijd met de tenen naar beneden. Geeft op de lange duur een veel beter effect, spaart de knieën. Van bloedtoevoer afsnijden heb ik nooit iets gemerkt, ook niet bij <1000km tochten. Bij slecht wegdek (kasseien) de bovenarmen vertikaal, de onderarmen horizontaal. Zo kun je makkelijker de schokken opvangen. Ivo | |
pAin | woensdag 11 augustus 2004 @ 20:55 |
Eerste post hier over wielrennen, dus brand me niet af Ik wil dus misschien volgend jaar beginnen met wielrennen. Vind het een mooie sport om naar te kijken en heb al meegedaan aan een aantal spinning sessies (niet te vergelijken, maar je moet wat ) en ik vond het best leuk. Dus daarom een paar vragen: Hoeveel kost een goede fiets waar een beginner redelijk mee door kan gaan?? Ik wil gewoon een fiets waar ik nog plezier aan heb wanneer ik wat meer ervaren ben; niet een fiets waar ik lang op uit gekeken ben. Ik ben vooral iemand die veel stukken rechtuit zal knallen, aangezien het hier in de omgeving niet echt heuvelachtig is, dus een "klimfiets" (als die term uberhaupt bestaat) is niet nodig. Naar het buitenland / een bergland gaan met de fiets zal ik dus niet zo snel doen. Kleding en schoenen zijn wel noodzakelijk natuurlijk. Zijn dat dingen waar je van zou kunnen zeggen "dat maak ik wat goedkoper" of moet je daar ook echt in investeren?? Ik ben zelf een fanatiek wintersporter (snowboarder) en de kleding (inclusief schoenen) die ik aan heb is duurder dan het snowboard waar ik op sta, dus ik zou zeggen investeer wat meer in je kleding en houd wat in op je fiets, maar ik wil graag de kenners horen. Is het naast conditietraining (dus veel fietsen) ook nog noodzakelijk om aan wat krachttraining te doen als wielrenner?? Ik ben altijd van mening geweest dat fietsen puur conditioneel is en in principe de spiergroepen die je gebruikt puur te trainen zijn met fietsen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 13 augustus 2004 @ 20:51 |
Kijk een hier: Racefiets kopen | |
#ANONIEM | vrijdag 13 augustus 2004 @ 23:01 |
quote:Hangt er van af wat je wilt: puur recreatief fietsen of ook wedstrijden rijden. Als je wedstrijden wilt rijden, dan is het wel een goed idee om in de winter wat krachttraining te doen. Als je recreatief wilt fietsen, dan kun je met fietsen volstaan. | |
Scighera | zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:05 |
Krachttraining is zeker geen overbodige luxe; zowel bij klimmen als bij sprinten. belangrijk is wel dat je oefeningen doet gericht op wielrennen; leg extension heb je weinig aan; kies bijvoorbeeld voor lunges of single leg press. en niet alleen je benen trainen; je hebt ook een flinke belasting op je rug, schouders, armen en polsen staan. over de post van Ultra Ivo (beetje erg laat; maar op een een of andere manier over heen gelezen ![]() | |
pietje.puk | zondag 15 augustus 2004 @ 16:59 |
quote:[offtopic] Triathlon! Triathlon is gaaf ![]() de ultimate body workout ![]() [/offtopic] Maar wat pAin zei over kleding versus materiaal: dat gaat bij wielrennen niet helemaal op.. je moet gewoon wielerkleding hebben (o.a. een broekje met een zeem --> fietsbroekje), je kunt bijvoorbeeld ook fietsshirts met lange en korte mouwen hebben, maar verder is kleding niet zo belangrijk. Het enige wat wel echt aandacht nodig heeft is een goeie helm, voor je eigen veiligheid... daar weten ze bij de gemiddelde racefietsenwinkel wel wat over te vertellen. Goed materiaal om op te fietsen heeft IMO voorrang boven kleding. De belangrijkste onderdelen zijn je versnellingsgroep en je wielen. Wat betreft frame kun je niet zo snel iets 'slechts' uitzoeken, er is veel kwaliteitsverschil maar nog meer prijsverschil, dus gewoon een aluminiumframe lijkt me voldoende. verder hecht ik persoonlijk veel waarde aan goeie kwaliteit binnen- en buitenbanden, ik heb er een t*f*shekel aan als ik met een lekke band 20 km van huis sta en terug moet lopen (en nee, ik woon niet in de randstad ![]() Ik kan nog wel wat andere dingen opnoemen die belangrijk zijn, maar je kunt t beste eens naar een professionele wielerzaak gaan, zeggen dat je van plan bent om een keer een fiets te kopen, en vooral informatie wil over hoe en wat en wat belangrijk is. Daarna kun je er of 1tje kopen ![]() succes. |