abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17358776
In dit Toppic zullen we het niet over de wedstrijden van het wielrennen hebben maar over het materiaal, het onderhoud ervan en advies bij een aankoop/verkoop.

  woensdag 25 februari 2004 @ 19:31:31 #2
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_17359645
Mijn advies is dat je het materiaal dat je gekocht hebt moet onderhouden

Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
  woensdag 25 februari 2004 @ 20:17:02 #3
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_17360683
Tips over de houding op de fiets:

http://www.sportweb.nl/in(...)=5&p_webpage_id=1500

belangrijke aandachtspunten:
-knieen nooit overstrekken
-houd de hakken naar beneden tijden het fietsen (voet horizontaal), dit om kramp te voorkomen (de kans bestaat dat de kuit zijn eigen bloedtoevoer afsnijdt)
-je armen mogen niet verder gebogen zijn dan 90 graden, minder mag natuurlijk wel
-schouders moet je ontspannen kunnen houden anders kans op irritatie van schoudergewricht
-natuurlijke holling in de rug handhaven; wordt vaak vergeten, veel mensen rijden met een bolle rug wat anatomisch gezien onnatuurlijk is en klachten kan veroorzaken
-polsen recht houden (hand op een lijn met de onderarm) om overbelasting van het polsgewricht te voorkomen)
-net als bij de knieen; ellebogen nooit overstrekken maar altijd licht gebogen houden.
-zorg voor een open houding; "borst open" hierdoor kunnen de longen makkelijker zuurstof opnemen (bovenarmen niet binnen de lijn schouders, hoofd in het verlenge van het lichaam)
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_17374124
Bij een lange tijd van niet fietsen banden niet op spanning laten, ventiel er uit, anders doen ze dat overigens vanzelf
Jaarlijks ketting schoonmaken (meer gebruiken, keer vaker doen)
Regelmatig onderhoud plegen; controleren van de spaken, olien en/of remmen
  donderdag 26 februari 2004 @ 16:29:23 #5
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_17376313
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 14:31 schreef okee6 het volgende:
Bij een lange tijd van niet fietsen banden niet op spanning laten, ventiel er uit, anders doen ze dat overigens vanzelf
Jaarlijks ketting schoonmaken (meer gebruiken, keer vaker doen)
Regelmatig onderhoud plegen; controleren van de spaken, olien en/of remmen
wat betreft de banden: nergens last van.

De ketting na elke rit even reinigen en olieen (met doekje, en voor het rijden even droog maken)

Zal zo even een verhaaltje posten over onderhoud bij dit soort weer
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_17384172
Prima Scighera, maar over die banden, als die lang ongebruikt op spanning staan gaan ze eerder uitscheuren. Gebruik je je fiets veel dan zal je ze tijdig alweer vervangen als gevolg van het afgesleten profiel.
  vrijdag 27 februari 2004 @ 07:36:01 #7
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_17387781
dat hangt denk ik ook van de omgeving af. mijn fietsen staan nl gewoon in de kamer, en niet in de schuur/garage
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_17394590
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:17 schreef Scighera het volgende:
Tips over de houding op de fiets:

http://www.sportweb.nl/in(...)=5&p_webpage_id=1500

belangrijke aandachtspunten:
-houd de hakken naar beneden tijden het fietsen (voet horizontaal), dit om kramp te voorkomen (de kans bestaat dat de kuit zijn eigen bloedtoevoer afsnijdt)
-net als bij de knieen; ellebogen nooit overstrekken maar altijd licht gebogen houden.
Dat met de hakken ben ik totaal niet eens. Ik rij altijd met de tenen naar beneden. Geeft op de lange duur een veel beter effect, spaart de knieën. Van bloedtoevoer afsnijden heb ik nooit iets gemerkt, ook niet bij <1000km tochten.
Bij slecht wegdek (kasseien) de bovenarmen vertikaal, de onderarmen horizontaal. Zo kun je makkelijker de schokken opvangen.

Ivo
pi_21216561
Eerste post hier over wielrennen, dus brand me niet af

Ik wil dus misschien volgend jaar beginnen met wielrennen. Vind het een mooie sport om naar te kijken en heb al meegedaan aan een aantal spinning sessies (niet te vergelijken, maar je moet wat ) en ik vond het best leuk. Dus daarom een paar vragen:

Hoeveel kost een goede fiets waar een beginner redelijk mee door kan gaan?? Ik wil gewoon een fiets waar ik nog plezier aan heb wanneer ik wat meer ervaren ben; niet een fiets waar ik lang op uit gekeken ben. Ik ben vooral iemand die veel stukken rechtuit zal knallen, aangezien het hier in de omgeving niet echt heuvelachtig is, dus een "klimfiets" (als die term uberhaupt bestaat) is niet nodig. Naar het buitenland / een bergland gaan met de fiets zal ik dus niet zo snel doen.

Kleding en schoenen zijn wel noodzakelijk natuurlijk. Zijn dat dingen waar je van zou kunnen zeggen "dat maak ik wat goedkoper" of moet je daar ook echt in investeren?? Ik ben zelf een fanatiek wintersporter (snowboarder) en de kleding (inclusief schoenen) die ik aan heb is duurder dan het snowboard waar ik op sta, dus ik zou zeggen investeer wat meer in je kleding en houd wat in op je fiets, maar ik wil graag de kenners horen.

Is het naast conditietraining (dus veel fietsen) ook nog noodzakelijk om aan wat krachttraining te doen als wielrenner?? Ik ben altijd van mening geweest dat fietsen puur conditioneel is en in principe de spiergroepen die je gebruikt puur te trainen zijn met fietsen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van de vragen
pi_21267793
Kijk een hier: Racefiets kopen
pi_21272349
quote:
Op woensdag 11 augustus 2004 20:55 schreef pAin het volgende:
Is het naast conditietraining (dus veel fietsen) ook nog noodzakelijk om aan wat krachttraining te doen als wielrenner?? Ik ben altijd van mening geweest dat fietsen puur conditioneel is en in principe de spiergroepen die je gebruikt puur te trainen zijn met fietsen, maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Hangt er van af wat je wilt: puur recreatief fietsen of ook wedstrijden rijden. Als je wedstrijden wilt rijden, dan is het wel een goed idee om in de winter wat krachttraining te doen. Als je recreatief wilt fietsen, dan kun je met fietsen volstaan.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:05:46 #12
43276 Scighera
Ironman: Anything is possibl
pi_21279401
Krachttraining is zeker geen overbodige luxe; zowel bij klimmen als bij sprinten.

belangrijk is wel dat je oefeningen doet gericht op wielrennen; leg extension heb je weinig aan; kies bijvoorbeeld voor lunges of single leg press.

en niet alleen je benen trainen; je hebt ook een flinke belasting op je rug, schouders, armen en polsen staan.

over de post van Ultra Ivo (beetje erg laat; maar op een een of andere manier over heen gelezen ): dit is geen onzin; door je kuiten lang te houden bevorder je de toe- en afvoer van bloed (en dus toevoer van brandstof en afvoer van afvalstoffen), ook heb je minder spanning/druk op de kuiten staan waardoor deze minder snel verzuren verkrampen
In training for a 3.8k swim, 180k bike and a 42.195k run
- The marathon is 20 miles of hope, and 6.2 miles of reality - Cameron Brown
pi_21304834
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 11:05 schreef Scighera het volgende:
Hoofddoel: Ironman Triathlon Frankfurt: Swim 3.8km - Bike 180km - Run 42.2km
[offtopic]
Triathlon! Triathlon is gaaf En, in tegenstelling tot de abshaper, abtronic, musclepro etc etc. WEL
de ultimate body workout
[/offtopic]

Maar wat pAin zei over kleding versus materiaal: dat gaat bij wielrennen niet helemaal op.. je moet gewoon wielerkleding hebben (o.a. een broekje met een zeem --> fietsbroekje), je kunt bijvoorbeeld ook fietsshirts met lange en korte mouwen hebben, maar verder is kleding niet zo belangrijk. Het enige wat wel echt aandacht nodig heeft is een goeie helm, voor je eigen veiligheid... daar weten ze bij de gemiddelde racefietsenwinkel wel wat over te vertellen.

Goed materiaal om op te fietsen heeft IMO voorrang boven kleding. De belangrijkste onderdelen zijn je versnellingsgroep en je wielen. Wat betreft frame kun je niet zo snel iets 'slechts' uitzoeken, er is veel kwaliteitsverschil maar nog meer prijsverschil, dus gewoon een aluminiumframe lijkt me voldoende.

verder hecht ik persoonlijk veel waarde aan goeie kwaliteit binnen- en buitenbanden, ik heb er een t*f*shekel aan als ik met een lekke band 20 km van huis sta en terug moet lopen (en nee, ik woon niet in de randstad )

Ik kan nog wel wat andere dingen opnoemen die belangrijk zijn, maar je kunt t beste eens naar een professionele wielerzaak gaan, zeggen dat je van plan bent om een keer een fiets te kopen, en vooral informatie wil over hoe en wat en wat belangrijk is. Daarna kun je er of 1tje kopen of vervolgens met de opgedane kennis een 2ehands op de kop tikken.

succes.
Too tight? You can land a jumbo-f**king-jet in there?!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')