abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17351702
De Nachtmerrie van de christen

Op een nacht viel de christen na alweer een vermoeiende dag van strijd tegen de satan waarin hij slechts ten dele de overwinning op behaald had in een diepe slaap en werd hij voor de troon van God gezet. Hij stond natuurlijk even te knipperen in zo'n verblindend licht, maar hoorde al gauw de stem:
-Ja, ik dacht dat jij toch wel de meest geschikte persoon bent om eens een paar vragen aan te stellen, want je moet weten dat ik me stierlijk verveel hier in de hemel. Af en toe kan ik wel eens wat converseren met m'n zoon, maar die weet alles al. Er is natuurlijk ook nog mijn geest, maar aangezien ikzelf niet kan praten zonder diezelfde geest, hoef ik ook niet tegen hem te praten en op een antwoord te wachten. We kunnen ook nooit schaken, want ons spel is het toppunt van saaiheid. Telkens doen we de perfecte zet en er komt dus nooit een eind aan. De schepping is ook al iets wat maar een paar dagen in beslag nam, en vanaf die tijd loopt alles op rolletjes, eeh, op mijn geschapen natuurwetten dus.
Er zijn hier natuurlijk wel een hoop engelen om me heen, maar dat zijn allemaal onderworpen geesten, ze hebben geen vrije wil, de saaie pieten doen nooit wat fout en alles wat ze doen is waarvoor ze zijn voorgeprogrammeerd. Ze zijn een beetje als jullie honden die af en toe de krant voor jullie ophalen of een stokje dat ik naar de aarde gooi weer terugbrengen. En de engelen die zo intelligent waren niet te geloven dat ze geen vrije wil hadden maar in opstand kwamen zijn allemaal al lang geleden door Michael de hemel uitgegooid. Aangezien satan slechts af en toe verslag komt uitbrengen van hoe zijn zaken lopen, en ik bovendien ook dát al van te voren weet, blijft er voor mij niet veel anders over dan eindeloze saaiheid.

Om wat lol te hebben heb ik je hier naar boven gehaald. Ik wil je om te beginnen een antwoord laten geven op de vraag Waar kom Ik vandaan? Ik las eens een verhaal over een tiener die die vraag aan zijn vrome vader vroeg en daar een klap om z'n oren voor kreeg, omdat hij zo brutaal was. Maar echt, de tiener vroeg een vraag waar ik ook nog altijd mee zit. Ik begrijp wel dat je uit het bestaan de conclusie trekt dat het alles een schepper moet hebben, maar wie heeft mij dan geschapen? Door wie ben ik dan ontworpen?

-Gij zijt van alle eeuwigheid en hebt geen begin noch einde, antwoordde de christen.
-Ja, dat is juist mijn probleem, ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Mijn herinnering kan zich niet uitstrekken tot de eeuwigheid achter mij omdat het eeuwig verder gaat. Ik zou er ook een eeuwigheid voor moeten uittrekken om te weten te komen of ik eeuwig ben. Ik weet het, ik kan wel denken natuurlijk dat ik geen schepper heb boven mij, maar wie zegt mij dat dit niet even arrogant is als uw arrogante buren op aarde die zeggen atheïst te zijn en geen schepper te hebben?

Aangezien de christen het zweet uitbrak en hij met rode oortjes maar wat begon te stamelen ging God maar meteen over op een andere vraag:
-Waarom ben ik? Het is allemaal best leuk en aardig voor jullie mensen dat Ik jullie doel en inhoud van het leven ben, maar wat is het doel en de inhoud van mijn bestaan? Ik verveel me rot met al die aanbidding van lui die geen idee hebben van mijn ellende. Jullie hebben tenminste iets te doen. Jullie voelen je zwak en onvolmaakt. Jullie hebben iets om naartoe te streven. Maar ik, wat moet ik nu deze godganse eeuwigheid? 't Is natuurlijk een leuk gevoel om perfect te zijn, maar het geeft me niets meer om te doen. Zoals gezegd, van kwarken tot sterrennevels loopt alles op rolletjes. Scheppen is voor mij net zoiets als even gapen voor jullie. Ik zou net als Vivaldi natuurlijk duizend keer opnieuw hetzelfde kunnen scheppen, maar omdat ik God ben weet ik dat zoiets beneden mijn peil is. Ik heb alles wat perfect is al in één keer gemaakt. Er valt voor iemand zo perfect als ik nooit iets bij te schaven of opnieuw te doen. Geloof me, ik heb geen redenen om te bestaan, het is allemaal zinloos!

Op dit moment zag de christen een traan van verdriet in Gods ogen en wist hij niets anders dan Zijn hand maar in zijn eigen handen te klemmen. De christen vermande zich en sprak nu met ferme woorden:
-Ja, maar de kern van alles is de Liefde (met een grote L).
-Ik weet het, zei God triest zijn hoofd schuddend, ik heb hier lang over nagedacht, maar het is allemaal een hopeloze zaak. Voor liefde is er namelijk een onafhankelijke entiteit buiten mij noodzakelijk. Een die op gelijkwaardige voet met mij staat. Maar buiten mij is er niets en het is boovendien onmogelijk voor mij om iets te scheppen wat niet een deel van mezelf is. Ik heb het wel geprobeerd natuurlijk. Jullie christenen denken dat alle mensen vrije wil hebben om voor of tegen God te kiezen, maar dat is juist het probleem waar jullie mij nu mee hebben opgezadeld. Er zijn miljarden die geen christen willen zijn en miljoenen die niets van mij willen weten, geen liefde voelen voor mij. En nu zit ik met het probleem met die schepsels ook iets te doen. Ik kan ze niet meer ontscheppen, ze zijn er nu eenmaal. Ik heb ze ook wel eens allemaal verdronken, dat leek eerst een goede oplossing, maar na een paar duizend jaar kreeg ik daar een kater van, klaagde mijn geweten mij aan. Ik had in mijn alwetendheid natuurlijk alles van tevoren geweten en ze dus beter in de eerste plaats niet hebben moeten scheppen. Het allerergste is nog wel dat ik jullie ook nog als eeuwige wezens geschapen heb. Ik kom nooit meer van jullie af. Sorry hoor, niet persoonlijk tegen u bedoeld natuurlijk, zei God met een glimlach tegen de christen.
Nu moeten al die godloochenaars naar de hel, een plaats waar ik niet ben. En ik probeer al een eeuwigheid te bedenken hoe ik zoiets voor elkaar krijg: een plaats te creëren waar ik afwezig ben, en bovendien nog een plaats dat in alles het omgekeerde van mijzelf is, alsof zoiets mogelijk zou zijn...Bovendien ben ik zo dom geweest om in de heilige geschriften de mensen van tevoren te laten weten dat er een hemel en een hel is. Hoe kan ik nu weten of mensen die aan mijn evangelie geloof schenken echt oprecht zijn en niet slechts maar kiezen om de enge hel te ontlopen?
-Dat gaat te ver, Gij weet alles, gij kendet mij al in de moederschoot, antwoordde de christen.
-Ja, ik weet alles, zei God er meteen achteraan, dat is ook wat het zo moeilijk maakt, het belet me ooit echte liefde te ervaren. De meeste liefde heb ik trouwens ervaren van de godmoordenaar Nietzsche, dat was nou de enige onder jullie met karakter, voor zoiets kan ik nu echt respect opbrengen.

Maar om weer even op mijn ellendig bestaan terug te komen, het probleem met mij is dat ik geen liefde nodig heb. Ik ben perfect en heb dus helemaal niets nodig. Als iemand mij zou kunnen beledigen zou ik niet perfect zijn. Maar indien niemand mij kan beledigen kan ik ook geen liefde voelen. God keek naar beneden, legde zijn handen om zijn gelaat en sprak met innerlijke kwelling en ontzetting: Ik moet de hele eeuwigheid maar in onoplosbare dilemma’s leven; wie kan mij verlossen van dit lichaam des doods?

-Nee, God, het is allemaal niet Uw schuld, het is de schuld van ons mensen. Kop op, de satan heeft alles verpest, de mensen zelf willen niet luisteren. Gij zijt echt perfect, geloof mij nu maar, zei de christen om God wat op te fleuren. Maar niets hielp. God keek hem aan en zei:
-Ja, maar wie heeft satan geschapen, wie heeft de mens zijn natuur gegeven? Mijn eigen zoon heeft notabene gezegd dat je de boom herkennen kunt aan zijn vrucht. Wat zegt dit dan over mij? Zelfs de eerste vrouw had al een programmeringsfout. Bij deze gedachte barstte God in snikken uit. Hij was nog wel zo in zijn schik geweest met Eva.

Opeens richtte God zijn hoofd op en keek de christen recht in zijn ogen. Weet je wanneer ik nu echt gelukkig zou zijn? Als ik slechts het produkt van ’s mensen denken zou zijn. In dat geval zou ik gewoon God zijn en me niet meer hoeven te pijnigen met talloze zaken.
pi_17351946
Filosoferen in verhaalvorm is ok

Wil je hier verder nog een discussie mee beginnen over een specifiek onderwerp of ben je gewoon benieuwd wie dit verhaal van begin tot einde leest?
pi_17352063
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:29 schreef kLowJow het volgende:
Filosoferen in verhaalvorm is ok

Wil je hier verder nog een discussie mee beginnen over een specifiek onderwerp of ben je gewoon benieuwd wie dit verhaal van begin tot einde leest?
Het leukste zou zijn wanneer mensen het vervolg zouden schrijven en ik het niet zelf hoef te doen. God is namelijk nog lang niet uitgepraat.

Een christen die in het gesprek iets meer dan eenzinnige opmerkingen kan maken is ook altijd welkom. Zoals uit het verhaal blijkt is hij zelfs een zeer gewaardeerde gast.
pi_17353102
Erg mooi geschreven! Wou dat ik die kwaliteiten bezat, dan had ik graag een vervolg geschreven, maar ik kan nu eenmaal mijn gedachten nooit goed onder woorden brengen, en al helemaal niet in zo'n verhaal-vorm.
pi_17353794
Op dit moment werd het gesprek onderbroken en kreeg God een telefoontje. Er werd hem gevraagd of hij verder nog een discussie wilde of het hem alleen te doen was om slaapverwekkend lange preken te houden. Hoewel filosoferen wel mag natuuurlijk.

-Daar had je weer zo'n ongelovige, zei de christen. Beschouwt zichzelf als supervlieg; opgegroeid in een wereld van stripverhalen en geweldfilms. Geen enkel respect voor de grond van zijn bestaan, voor de hoogten, breedten en diepten van de dilemma's waar we hier mee bezig zijn. Dit bedoelde ik met de verdorvenheid van de mens. Geen respect voor God. Eigen gang gaan, puur kwaadmoedigheid. Hij verdient straf.

- Of gewoon een programmeringsfoutje (te weinig denkvermogen, te weinig geduld)? Wel belangrijk natuurlijk voor mijn uiteindelijke oordeel over dit schepsel..., zei God er mijmerend achteraan. Ik heb miljoenen mensen geboren doen worden die zelfs geen denkvermogen hebben om maar een zin uit te spreken. Wat ik daar mee moet doen is me nog steeds niet helemaal duidelijk.

-O jawel, dat zijn absoluut onschuldige mensen, zei de christen, die mogen de hemel in.

-Nee, zei God, volgens de christelijke logica zijn ze in zonde geboren, zelfs als ze maar drie keer ademen voordat ze sterven. God ziet het hart aan. Op aarde is er niet één die goed doet, zelfs al hebben ze er nog niet de kans voor gekregen om iets te doen is hun dispositie voor het verkeerde al aanwezig.
Maar om op die hemel te komen, ook daar ben ik nog niet uit (reden waarom ik de wereld eerst nog maar oneindig door zal laten bestaan). Stel je voor dat ik alle oprechte en goede christenen moet ontvangen in de hemel, en ze voor één keer eens ophouden met redetwisten onder elkaar. Wat zullen ze van de hemel maken? Hoe kunnen we het ons bijvoorbeeld voorstellen dat mensen in de hemel niet meer kunnen zondigen? Een mens is alleen maar mens als hij de keuze tussen goed en kwaad altijd behoudt.
Hoe moeten de gelovigen dus hun eeuwigheid doorbrengen zonder het ooit oneens te zijn met elkaar, zonder ooit iets te kunnen doen wat niet mag? Zonder ooit te hoeven eten, te hoeven verlangen naar elkaar, te hoeven werken, wedstrijden te hoeven houden, zichzelf te hoeven overwinnen, strijd te leveren, te hoeven hopen. Hoe zullen deze mensen ooit nog mens kunnen zijn?
Dat brengt me trouwens op het probleem van de hel. Hoe in vredesnaam zal ik de hel zo kunnen inrichten dat het de mensen die eronder moeten lijden ervan weerhoudt mensen te zijn. Want als ze mensen blijven zullen ze het zich zo gerieflijk mogelijk voor zichzelf maken. Indien het ‘slechts’ de afwezigheid van God inhoudt, hoe moeten we ons dit voorstellen indien het blijkbaar mogelijk is eeuwig als mens zonder God te leven?
-Nou zo'n leven is werkelijk mensonterend en immer lijden, sprak de christen meteen verontwaardigd uit.
-Een mens zal ook mens in de hel moeten zijn, zei God hierop. Dwz dat het leven in de hel niet mensonterender kan zijn dan het leven op aarde. En dat is toch het leven wat ik jullie allemaal gegeven heb, en waar jij toch ook dankbaar voor bent.
-Ja, natuurlijk, ik bedoelde geenszins dit prachtige leven op aarde vies te maken. Maar ik prefereer de hemel.

-Je weet niet wat je zegt, zei God hierop. Afgezien van de vreselijke saaiheid die je dan met mij moet delen zul je alles moeten missen wat de christenen voor zonde hebben uitgemaakt...Ik moet dan helaas opmerken dat er weinig overblijft...heel wat dingen die de mens uitgevonden heeft zijn bovendien door de godsdienst als ‘mensonterend’ of ‘zondig’ bestempeld, terwijl de mensen die eraan deden er niets anders dan plezier van ondervonden, en daar mee door mogen gaan in de hel. Te denken valt aan duizenden dingen die met genot te maken hebben...om je op weg te helpen.

-Eeh, ja, maar, ik...eeh,

-En als ik de hel echt tot een hel maak dan zullen jullie het tot in eeuwigheid moeten aanzien hoe ik maar een prutser geweest ben, en al dat gepraat over mijn perfektheid maar onzin was. Hoe kunnen jullie trouwens een hemels bestaan van zaligheid doormaken met tegelijkertijd het besef en aanzien van de hel? Daar zou je als je straks weer naar de aarde gaat toch maaar eens over moeten nadenken, want ik kan je de oplossing ervoor niet geven, zei God onverwacht resoluut.

[ Bericht 5% gewijzigd door Rereformed op 25-02-2004 14:36:49 ]
pi_17355228
Zonde ( ) dat er waarschijnlijk weinig mensen zijn die de moeite zullen nemen om het te lezen.
pi_17355690
je schildert God wel af als een depresieve man moet ik zeggen, is het niet mogelijk dat Hij toch ergens vreugde in vindt??
Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
pi_17355786
Daarnaast schilder je God helemaal in je eigen straatje af, waarbij je alle (stompzinnige) vooroordelen en menselijke logica in de strijd gooit. Ik zie wel iets bemoedigends in een God die meelijdt met de onvolmaakte wereld.
God put a smile upon your face
pi_17357360
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 16:08 schreef Speher het volgende:
je schildert God wel af als een depresieve man moet ik zeggen,
Excentriek zal hij in ieder geval wel zijn, wie weet wel een soort machts-fetish ofzo
pi_17357480
Is het wel een man? In de bijbel en de traditie duidt men God wel met een mannelijk woord aan, maar geeft verder geen mannelijke kenmerken. jezus spreekt over God de Vader, maar de liefde van God wordt als moederliefde omschreven...
pi_17357851
Met bovenstaand gesprek was de christen nogal depressief geworden. Hij had alle ellende van de wereld dapper doorstaan en altijd met moeite in de goede richting gezwommen en dagelijks gesteund op het perfekte Anker, God, en nu werd hij opeens geconfronteerd met een onverwacht gezichtspunt: de zaak bekeken vanuit het gezichtspunt van God.

-Wel God, nu u het erover heeft, ik zou best graag een vrijzinnig christen willen worden als U daar toestemming voor geeft en alle mensen naar de hemel laat gaan. Ik zou me eerlijk gezegd een stuk opgeluchter voelen. Billy Graham zei met betrekking tot de leerstelling van de hel ook: ‘Ik geef toe dat het de moeilijkst te aanvaarden leer van alle leerstellingen van het christendom is.’ En C.S Lewis zei dat hij het liefst deze lering van het christendom uit de bijbel wilde gooien.
Maar Billy Graham voegde eraan toe: 'De leerstelling van een letterlijke hel vindt men in de geloofsbelijdenissen van alle belangrijke kerken. . . . God achtte de hel reëel genoeg om Zijn enige Zoon naar de wereld te zenden ten einde mensen van de hel te redden.’ U zit dus wel vast aan die hel, want anders is het offer van Uw Zoon voor niets geweest. U had dit toch wel wat eerder moeten bedenken als U ermee in uw maag zit. Ik moet zeggen dat ik nu wel een beetje wat U betreft aan het twijfelen raak. Spreek ik eigenlijk wel met de enige echte God? Sorry, als ik even te ver ga nu. Dit is toch niet een valse streek van de duivel of zo?

-Ja beste christen, zoals je ziet praat ik met je en zie ik eruit als God. Daaruit moet je opmaken dat ik niet precies overeenkom met de werkelijkheid, want die gaat je te boven. Je praat slechts met je eigen bedenksels. Moet ik je dat nu echt uitleggen?

-Hoezo, eigen bedenksels? U hebt ons toch de bijbel gegeven? Daar staat toch de waarheid in?

-Dat is maar net hoe je het allemaal leest.

-Bent U, God, nu ook al een modern theoloog? Ik heb wel eens gehoord dat het leven van Uw zoon op aarde in feite gewoon maar een staaltje solidariteit van U was. Zo van, God lijdt met de wereld mee, is er ook de dupe van, komt naar de aarde, krijgt dezelfde ellende als de mens op zich en gaat eraan ten onder met pijn en moeite. Zo heeft U ons een mooi verhaal gestuurd van solidariteit en medelijden, zo van, 'Ik kan jullie begrijpen'. Daar kunnen wij mooi bemoediging uit putten.

-Ja, ik weet het, er zijn mensen die zo over mij spreken. Zij vereren natuurlijk niet meer de christelijke God, maar aanbidden de pijnlijdende mens.

-Nee, ik heb ze echt horen zeggen: ‘Uiteindelijk heeft God zelf het lijden van de mens op zich genomen om zo de wereld van de zonde te bevrijden’. Het gaat om bevrijding.

-En, waar zijn die mensen van bevrijd, als ik het vragen mag in vergelijking met die mensen die niets van mijn boodschap willen hebben?

-Nou, ze geloven dat het voor het merendeel na dit leven ervaren wordt, maar toch ook een beetje hier in dit leven al. De gedachte fleurt hen op.

-Kijk, christen, mijn probleem is dit: medelijden van God in een onvolmaakte wereld is leuk voor de christenen natuurlijk, maar niet voor God. Hij hoort namelijk dat woordje 'onvolmaakt' meteen als een klacht aan zijn adres. Ik zie daar niet zoveel bemoedigends in voor mij, maar meer iets om me voor te schamen. De kern van jullie christenen is toch dit: deze wereld waarin je geboren bent zien jullie als mislukt en onvolmaakt. Ik weet wel dat jullie jezelf daarvan de schuld geven, dat is erg aardig van jullie, maar omdat ik God ben, zie ik natuurlijk wel dat dit een wel zeer goedkope oplossing is om mij van het dilemma te redden. Die aardbeving van gisteren hebben jullie echt niet op jullie geweten, het is meer mijn werk, zo beroerd ben ik niet om dat toe te geven.
Maar om nog eens op die moderne theologen te komen, kijk maar uit met hun theologie, die is maar zozo. Men neemt bijvoorbeeld in die mooie volzin van hierboven het woordje ‘wereld’ in de mond, maar in werkelijkheid bedoelt het christendom altijd te zeggen ‘de uitverkorenen’. En men heeft het over ‘bevrijding’, maar het christendom geeft de mens veelal juist zijn zondelast. Moderne theologie is niets anders dan met mooie woorden mij proberen te redden en de denkende mens om de tuin te lijden en in een gezapige roes van 'bemoediging' te laten verkeren. Ik wil als God wel wat gedegener antwoorden krijgen.
pi_17358391
Zozo, Rereformed die zich in God verplaatst... hoogmoed komt voor de val amice...

"Ik wil als God wel eens gedegener antwoorden krijgen", dan zou mijn vraag zijn: stelt u dan eens een goede vraag God? En ook eentje die binnen mijn taalveld valt, want anders snapt u mijn antwoorden niet.
Waarom praat u niet verder met uw vriend Nietschze in plaats van mij te vermoeien?
Niet uw woorden zijn de nachtmerrie, de nachtmerrie is dat ik het gevoel krijg dat u niet de God bent waartoe ik mij richt als ik bid, u bent niet de God waarin ik geloof, waardoor ik mij geïnspireerd weet. U bent niet de God die mensen uit mijn omgeving zo merkbaar gesteund hebt toen zij ziek waren.

Ik accepteer dat ik een heleboel niet van u weet, maar één ding weet ik wel: als u God was geweest dan had u niet zo gezwamd.
pi_17358570
Ik vraag me af waarom zo veel filosofen de moeite nemen om het christendom aan te vallen. Een ieder filosoof die ook nog gestudeerd heeft kan dan snel bedenken dat er dan toch iets is wat ze niet lekker zit ..
pi_17358621
quote:
je schildert God wel af als een depresieve man moet ik zeggen, is het niet mogelijk dat Hij toch ergens vreugde in vindt??
Idd! MIjn God, wat doe je?!?!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 25 februari 2004 @ 19:55:30 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_17360184
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 18:36 schreef jaccoh het volgende:
Ik vraag me af waarom zo veel filosofen de moeite nemen om het christendom aan te vallen. Een ieder filosoof die ook nog gestudeerd heeft kan dan snel bedenken dat er dan toch iets is wat ze niet lekker zit ..
Juistem, namelijk het Christendom.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_17361749
-God, iemand wil een gedegen vraag van U. Kunt U alstublieft een goede vraag bedenken? Het moet een goeie zijn, en mag niets met logica te maken hebben, omdat U en hij daarboven staat en bovendien mag het niets te maken hebben met stompzinnige vooroordelen, maar deze gelover gelooft wel in moederliefde en uw medelijden met een onvolmaakte wereld, bemoediging en steun voor zieken. Hij wil christen zijn, maar niet in een zwamgod geloven.

-Een gedegen vraag? Welnu, laat hem als christen eens een antwoord hierop geven: Jezus zegt dat hij moet sterven als losprijs voor velen.
Wat betekent dat?
pi_17365374
quote:
Jezus zegt dat hij moet sterven als losprijs voor velen.
Een citaat uit Marcus 10:45 (overgenomen door Mattheüs in 20:28 als we de gangbare oplossing voor het synoptische probleem accepteren).
Het gehele vers luidt: " Want ook de zoon des mensen is niet gekomen om zich te laten dienen maar om te dienen en zijn leven te geven als losprijs voor velen."

Jezus zegt hier niets meer en niets minder, dat de zoon des mensen gekomen is om zijn leven te geven als losprijs voor velen. Spreekt hij over zichzelf als hij het over de mensenzoon heeft? Wat heeft hij in gedachten bij het geven van een leven als losprijs? Uit dit vers valt dat niet af te leiden. Je kunt je zelfs de vraag stellen of Jezus deze woorden wel gesproken heeft. Maakt dat uit voor de uitleg hoe de historische Jezus zichzelf verstond? Dikwijls wordt iemand na zijn dood anders bekeken dan zij/hij tijdens zijn/haar leven naar zichzelf keek. -dit over de formele kant van de vraag, aan de formulering kleven nogal wat vooronderstellingen-

Traditioneel wordt dit vers zo uitgelegd dat Jezus als de mensenzoon verstaan wordt, en zijn leven gaf als losprijs voor velen duidt op zijn kruisdood en opstanding. Die losprijs wordt ook wel geduid als verlossing, en geplaatst in een schema van zonde/verlossing. In Jezus gaat God de weg voor de mens om de mens te verlossen van het kwaad. De mens is verwijderd geraakt van God, is de achterliggende gedachte, verwijderd geraakt van zijn oorspronkelijke bedoeling, een moment dat in Genesis verteld wordt als het verhaal van Adam, Eva en de appel. De mens is zo ver verwijderd geraakt van God, dat de mens de afstand op eigen kracht niet kan overbruggen. God is rechtvaardig (je zou het kunnen uitleggen als dat hij geen opdrachten wil geven die de mens niet kan vervullen, dat zou namelijk onrechtvaardig zijn) en daarom overbrugt hij vóór de mensheid (de "velen") de kloof tussen mensen en zichzelf.

Hieruit vloeien natuurlijk bepaalde vragen voort zoals: de wereld geeft niet bepaald het beeld verlost te zijn, om Martin Buber te citeren:" ik zou niet graag met een verloste ziel rondlopen in een onverloste wereld." En toch is dat het "lot" van de christen. Deel krijgen aan de verlossing die God in Jezus tot stand bracht vraagt nogal wat van je. Niet het wegcijferen van jezelf onder wetten als regels, maar jezelf uit de gevangenschap van je eigen negativiteit, je eigen kwaad laten halen... en er steeds weer in terugvallen. Alleen God kan de eenheid van de mens met hem bewerken, zijn eenworden met Jezus is de belofte dat hij dat ook echt wil. Als verloste ziel in een onverloste wereld leven is dus leven vanuit een belofte, en hopen en vertrouwen dat af en toe stukjes van die belofte zichtbaar worden. Wie er een "verloste ziel" bezitten? In Jezus is de mensheid verlost, iedereen bezit dus een verloste ziel. Bestrijd het kwade en doe het goede, veronderstelt dat je je rekenschap geeft van je slechte kanten zonder erin te zwelgen.
pi_17368409
Zozo, de antropofiel, legt uit:
"Jezus zegt hier niets meer en niets minder, dat de zoon des mensen gekomen is om zijn leven te geven als losprijs voor velen."
Zeer heldere uitleg.

"Spreekt hij over zichzelf als hij het over de mensenzoon heeft?"
Goed opgemerkt, je zou ook meteen aan iemand anders denken als je het leest...

"Wat heeft hij in gedachten bij het geven van een leven als losprijs?"
Wat doet het er nog toe aangezien hij het volgens de vorige opmerking best over jou en ik kan hebben.

"Uit dit vers valt dat niet af te leiden. Je kunt je zelfs de vraag stellen of Jezus deze woorden wel gesproken heeft."
De moderne theologie in een optimale belichting: Wat er ook staat, het is niet te begrijpen, oftewel (in andere woorden) net zo te begrijpen als je het maar wilt. Christendom = De taart die je zelf het lekkerst vindt. Veel plezier verder met het bakken ervan!

"Maakt het uit voor de uitleg hoe de historische Jezus zichzelf verstond?"
Rethorische vraag die je al beantwoord hebt; voor jou en alle andere moderne schilders van het christelijk geloof is het antwoord nee, dus de volledige omkering van wat tevoren zo ongeveer 1900 jaar gepredikt is...

Volgt een theologische boodschap in verpakking anno 21ste eeuw, waarin wordt uitgelegd dat men 'traditioneel' losprijs als op 'overbrugging van afstand tussen God en mens' laat duiden.
Valselijk wordt hier de goegemeente volledig in het duister gelaten over de traditie.
Losprijs heeft namelijk altijd in de vorm gestaan zoals ieder mens het kan begrijpen: de prijs die betaald moet worden. Betaald moet worden aan wie? Traditioneel heeft men erover getwist of het aan de duivel zou moeten worden betaald, of aan God zelf. Het eerste geeft teveel waarde aan de duivel, het tweede laat het werkelijke karakter zien van de God van de christenheid: hij is onderworpen aan een soort 'moraalwet' boven hem die het hem verplicht bloed te laten vloeien vanwege overtreding. ‘Het lijden’ gebeurt in het leven van Christus helemaal niet uit solidariteit van God met de mensheid (zoals moderne theologie ons mooi voorhoudt) maar eenvoudig in de betekenis van ‘losprijs’ als ‘afrekening van schuld’. 'Zonder bloedvloeien is er geen vergeving van zonden' is de bijbelse leer.

Welke traditionele voorstelling is naiever? Bloedvloeien met of zonder duivel?

Maar in alles overtreft de moderne theologie deze naieviteit, door te vervolgen met een mooi verhaal van 'verlost zijn', terwijl je er niets van merkt. Een verhaal dat vervolgt met 'tot stand gebrachte verlossing' die je dan weer zelf tot stand moet brengen! De enige parallel die bestaat is de kwakzalver die op de markt Medicijn aanbiedt met de bijgevoegde sluiter: 'Driemaal daags innemen, Gelieve wel zichzelf te genezen van alle kwalen'.

"Deel krijgen aan de verlossing die God in Jezus tot stand bracht vraagt nogal wat van je."
Om precies te zijn: het vraagt van je dat je jezelf op een uiterst verfijnde vorm van gegoochel met taal op de meest naieve manier voor de gek kan houden.
Het vraagt van je 'door Christus tot stand gebrachte verlossing' (=niets, nul) zelf om te turnen tot 'jezelf uit de gevangenschap van je eigen negativiteit, je eigen kwaad laten halen' (=tenminste iets, niet nul).

Ten slotte: losprijs voor velen (begin van verhaal) kan na lange flarden van mistbanken mooi worden omgeturnd in de woorden:

"iedereen bezit dus een verloste ziel."

Zoals gezegd mensen: houd je ver van moderne theologie, het is erger dan fundamentalisme. Met fundamentalisme krijg je tenminste iets aangeboden. In moderne theologie kom je na lange preken uit op dat wat je al had voordat je ooit over godsdienst nagedacht had:

"Bestrijd het kwade en doe het goede".

't Is wel kostelijk dit alles hier mooi op een rijtje te hebben. Het wordt zo ook voor minder scherpe waarnemers dan Speknek goed duidelijk.

Het is de moderne theologen nooit opgevallen dat ze best goede recenties zouden kunnen schrijven op Hollywood films. Moderne christelijk theologie zou je ook kunnen prediken met bijvoorbeeld de film Titanic in je hand als bijbel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Rereformed op 26-02-2004 09:42:55 ]
pi_17368905
quote:
Het gaat erom in te zien dat de christelijke God als uitgangspunt heeft dat het aardse leven verdorven is. Het uitgangspunt van christelijke religie is dat het bestaan een lijden is, een strijd tegen de machten van het kwaad. De mensheid is in de banden van de satan en moet verlossing van God ontvangen en ervaren.
God moet daarom in de bijbel optreden als allergrootste boeman (om te laten zien dat we wormen der aarde zijn) als wel als allerliefste trooster (onze enige hulp en troost).

De rode draad, de overbeklemtoonde zijde, die in al de boeken van de bijbel te zien is: God is vertoornd van bladzijde 3 tot aan het laatste woord van het Oude Testament: ‘...opdat Ik niet kome en het land treffe met de vervloeking’ en tot aan het laatste boek van het Nieuwe Testament, waarin Hij zeven schalen der gramschap en zeven plagen voor de toekomstige mensheid in petto heeft. En de mens staat voortdurend te beven van angst. De mens krijgt straf op straf, en het wordt altijd uitgelegd als ‘eigen schuld’.
Christelijke godsdienst is de negatie van de mens en het leven, zelfs de negatie van God.
Nietzsche legde het zo uit:
'Christendom wil heer en meester worden van roofdieren. Het middel daartoe is ze ziek te maken. Verzwakking is het christelijke recept tot temmen, tot 'civiliseren'.
Om mensen het gevoel te geven dat ze lijden en verlossing nodig hebben heeft men een machtige vijand -de duivel- nodig, slechts een streepje minder machtig dan God. Op die manier is het geen schande dat je lijdt.

Boven dit basisgegeven wordt dan een 'mooie boodschap' (evangelie) gelegd die de mensen dat geeft wat ze na de eerdere hersenspoeling hard nodig hebben: verlichting, troost, verlossing, vergeving. In verhouding tot het voorgaande is dit slechts een vernisje.

Christendom is ahw de godsdienst die de positie laat zien van een kind dat opgroeit met een vader die telkens rood aanloopt van woede, heftig reageert, een pak slaag geeft...om je even later weer op schoot te trekken en te zeggen dat hij zo van je houdt en het allemaal voor je bestwil is.

Met betrekking tot hoongelach dat men kan lezen in Zozo's commentaar, de reaktie van een verlichte moderne gelovige, over bovenstaand verhaaltje waarin de argeloze christen wat dingen in zijn geloof logisch probeert te begrijpen zegt Nietzsche:

'Eerst en vooral weet het geloof dat het op zichzelf volkomen onverschillig is of iets waar is, maar dat het van het grootste belang is in hoeverre geloofd wordt dat het waar is. De waarheid en het geloof dat iets waar is: twee volkomen uiteenlopende belangen, haast tegenovergestelde werelden- men komt tot het een of het andere langs fundamenteel verschillende wegen. Als het bijvoorbeeld gelukkig stemt te geloven dat je van de zonde verlost bent, dan is het daarvoor als voorwaarde niet nodig dat de mens zondig is, maar alleen dat hij zich zondig voelt. Maar als er allereerst behoefte aan geloof is, moeten rede, kennis en onderzoek in diskrediet worden gebracht: de weg naar wat de waarheid is wordt de verboden weg. Vurige hoop is een veel grotere stimulans van het leven dan welk incidenteel werkelijk voorkomend geluk ook. Lijdende mensen moeten overeind gehouden worden door middel van een hoop die door geen werkelijkheid weerlegd kan worden -die nooit in vervulling gaat en dus nooit afgedaan wordt: hoop op het hiernamaals.
Om liefde mogelijk te maken moet God een persoon zijn. om de laagste instincten gelegenheid te geven hun woordje mee te spreken, moet God een knappe heilige jongeman als zoon hebben. Ten behoeve van de mannen komt een Maria opdraven.. Het gebod van de kuisheid versterkt de felheid en innerlijkheid van het religieuze instinct. Het maakt de cultus warmer, dweperiger, bezielder. De liefde is de toestand waarin de mens de dingen het meest ziet zoals ze niet zijn. Hier bereikt de kracht van de illusie haar hoogtepunt, evenals de kracht van verzoetelijking, van de verheerlijking. in liefde verdraagt men meer dan anders, men duldt alles. Het was zaak een religie uit te denken waarin bemind kan worden: daarmee is men over het ergste van het leven heen - men ziet het niet eens meer.
Tot zover de drie deugden van het christelijke geloof: liefde, hoop en geloof. Ik noem ze de drie christelijke slimmigheden.'

De 'moderne christelijke gelovige' heeft zijn kinderlijk geloof achter zich gelaten en zoekt naar een nieuwe relatie tot God, maar ziet niet in dat dit niet kan zonder de bijbel volledig achter zich te laten. Voor hem is nog steeds de waarheid niet van belang. Bij hem gaat het er slechts om het geluk te voelen, en hij kan dit op elke gewenste manier doen. Wat de waarheid uiteindelijk is lapt hij aan z'n laars.

[ Bericht 26% gewijzigd door Rereformed op 26-02-2004 10:50:37 ]
pi_17369776
Ik vraag me af wat voor relatie jij hebt met God of met de Bijbel dat jij dit allemaal weet over God. Dat jij kan vertellen dat Gods hele uitgangspunt de verdorven aarde is en dat alles hier op gebasseerd is, dat God in het OT alleen maar tijd had om vertoornd te zijn.

Volgens mij lees jij alleen maar de dingen die je wilt lezen, want het oude testament is niet alleen maar toorn van God, absoluut niet. Lees de verhalen eens over Abraham en over het volk Israel, hoe God voor zijn volk zorg en ja als het volk ongehoorzaam is geweest dan straft Hij het volk, maar zou een goede vader zijn kind niet straffen als hij iets doet wat niet correct is.

Mensen willen God zien als een sinterklaas, die alles geeft en waarin alles makkelijk is. Maar als God dat had gewilt dan had Hij in de eerste plaats geen boom in het paradijs neer gezet.

ja, ik geloof dat deze wereld verdorven is, dat de banden van satan reeel zijn en dat deze banden gebroken moeten worden. Maar dat wil toch niet meteen zeggen dat dit meteen het hele fundament is van het christelijke geloof, of wel soms?

Ik geloof dat het fundament van mijn geloof liefde is, dat God intimiteit met mij wil hebben, dat Hij wil dat ik naar Hem luister, dat Hij wil dat ik mijn eigen verlangens aan de kant zet en ja voor mij als mens is het niet leuk, absoluut niet, het is niet leuk om door de meeste mensen niet begrepen te worden het is niet leuk om dingen te moeten laten die opzich best wel leuk zijn.

Maar als ik mezelf verneder voor God, dan zal Hij mij verhogen en daar verlang ik naar, om in zijn ogen gunst te vinden en het is niet alleen maar geven, absoluut niet, ik ben gelukkig en ik verlang er naar om nog minder te leven voor mij zelf en meer te leven voor God, te doen wat God van me vraagt en ja dat vraagt om offers en ik vind het geweldig
Tolerantie is een onvolmaakte deugd, omdat één van de centrale kenmerken van tolerantie is het toelaten van iets dat je in feite afkeurt. Omdat hetgeen je afkeurt toch plaatsvindt, kan je over het resultaat niet erg enthousiast worden. Kees Schuit
pi_17370205
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 10:52 schreef Speher het volgende:
Ik vraag me af wat voor relatie jij hebt met God of met de Bijbel dat jij dit allemaal weet over God. Dat jij kan vertellen dat Gods hele uitgangspunt de verdorven aarde is en dat alles hier op gebasseerd is, dat God in het OT alleen maar tijd had om vertoornd te zijn.

Volgens mij lees jij alleen maar de dingen die je wilt lezen, want het oude testament is niet alleen maar toorn van God, absoluut niet. Lees de verhalen eens over Abraham en over het volk Israel, hoe God voor zijn volk zorg en ja als het volk ongehoorzaam is geweest dan straft Hij het volk, maar zou een goede vader zijn kind niet straffen als hij iets doet wat niet correct is.

Mensen willen God zien als een sinterklaas, die alles geeft en waarin alles makkelijk is. Maar als God dat had gewilt dan had Hij in de eerste plaats geen boom in het paradijs neer gezet.

ja, ik geloof dat deze wereld verdorven is, dat de banden van satan reeel zijn en dat deze banden gebroken moeten worden. Maar dat wil toch niet meteen zeggen dat dit meteen het hele fundament is van het christelijke geloof, of wel soms?

Ik geloof dat het fundament van mijn geloof liefde is, dat God intimiteit met mij wil hebben, dat Hij wil dat ik naar Hem luister, dat Hij wil dat ik mijn eigen verlangens aan de kant zet en ja voor mij als mens is het niet leuk, absoluut niet, het is niet leuk om door de meeste mensen niet begrepen te worden het is niet leuk om dingen te moeten laten die opzich best wel leuk zijn.

Maar als ik mezelf verneder voor God, dan zal Hij mij verhogen en daar verlang ik naar, om in zijn ogen gunst te vinden en het is niet alleen maar geven, absoluut niet, ik ben gelukkig en ik verlang er naar om nog minder te leven voor mij zelf en meer te leven voor God, te doen wat God van me vraagt en ja dat vraagt om offers en ik vind het geweldig
Het punt waar het om gaat is dat jij pertinent je ogen dicht wilt doen voor de opvliegende (naijverige) God die we overal in de bijbel tegenkomen. Je beschuldigt mij van aansterken. Voor hetzelfde geld kan ik jouw beschuldigen van afzwakken. Probeer de bijbel objektief te bekijken. Tel op hoeveel keren er over liefde gesproken wordt en hoeveel keren over Gods toorn, wraak, straf. Deze statistieken die je daaruit krijgt zeggen boekdelen. Deze statistieken kun je ook meten uit bovenstaande reaktie die je schrijft. Hoeveel van bovenstaand schrijven laat de geweldige liefde zien die je ervaart, en kijk eens in welke kleuren jij die liefde schildert! Hoeveel laat zien hoe je onder het christelijk geloof lijdt in je leven? Wees eerlijk en lees je eigen woorden alsof het over een ander gaat.

"Maar zou een goede vader zijn kind niet straffen als hij iets doet wat niet correct is?" is precies waar ik het hierboven over heb: precies omdat jij nog steeds in dit primitieve denkstelsel leeft, klinkt het bijbelse geloof jou allemaal logisch en rechtvaardig en zoals het hoort in je oren. Het is nog niet in je opgekomen dat je hierbovenuit kan groeien, wel degelijk een vader voor je eigen kinderen te kunnen zijn die NOOIT hoeft te straffen en juist daardoor kinderen opvoedt die later op een veel hoger en gezonder menszijn uitkomen dan kinderen die op 'de traditionele manier' worden opgevoed. "ja, ik geloof dat deze wereld verdorven is." Je hebt je nooit afgevraagd dat de ware God dit leven zoals het is wel eens precies zo geschapen zou kunnen hebben zoals jij het kent, en het dus NIET verdorven is, maar integendeel, het verdorven te noemen juist een belediging aan het adres van God is.

Intimiteit, liefde tussen God en mens is in het christendom slechts een holle kreet. Dit laat je zelf uitstekend zien door er op te laten volgen: 'Als ik mezelf verneder voor God, dan zal hij mij verhogen en daar verlang ik naar'. In de sexuologie noemen ze zoiets een sado-masochistische relatie, waarin jij de masochist bent (=hij die het geweldig vindt om 'offers' te brengen, zichzelf uit te schakelen en zich te vernederen), en God de sadist (hij die ons kastijdt voor ons bestwil).

Je verwrongen menszijn komt heel pijnlijk tot uiting in je zin: "en ja voor mij als mens is het niet leuk, absoluut niet, het is niet leuk om door de meeste mensen niet begrepen te worden het is niet leuk om dingen te moeten laten die opzich best wel leuk zijn".
Wat jij nodig hebt is een totale breuk met het christendom. Het zou een ervaring voor je zijn alsof je voor het eerst de heerlijke zeelucht of bosgeur in je leven zou opsnuiven. Ik weet het zo goed omdat dit de ervaring van mijn eigen leven is. Jezelf mogen zijn is het grootste geschenk dat je jezelf maar zou kunnen geven. Pas dan leef je geheel voor God en doet je leven Hem eer aan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rereformed op 26-02-2004 11:23:40 ]
pi_17370409
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 09:20 schreef Rereformed het volgende:
Zozo, de antropofiel, legt uit:
"Jezus zegt hier niets meer en niets minder, dat de zoon des mensen gekomen is om zijn leven te geven als losprijs voor velen."
Zeer heldere uitleg.

"Spreekt hij over zichzelf als hij het over de mensenzoon heeft?"
Goed opgemerkt, je zou ook meteen aan iemand anders denken als je het leest...

"Wat heeft hij in gedachten bij het geven van een leven als losprijs?"
Wat doet het er nog toe aangezien hij het volgens de vorige opmerking best over jou en ik kan hebben.

"Uit dit vers valt dat niet af te leiden. Je kunt je zelfs de vraag stellen of Jezus deze woorden wel gesproken heeft."
De moderne theologie in een optimale belichting: Wat er ook staat, het is niet te begrijpen, oftewel (in andere woorden) net zo te begrijpen als je het maar wilt. Christendom = De taart die je zelf het lekkerst vindt. Veel plezier verder met het bakken ervan!
Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt wat ik schreef, ik ging in op de manier waarop jij je vraag stelde, met als achtergrond:
quote:
ZozoVII zei-dit over de formele kant van de vraag, aan de formulering kleven nogal wat vooronderstellingen-
Je kunt als er geschreven wordt dat Jezus spreekt, niet zonder meer ervan uitgaan dat Jezus zelf die woorden gesproken heeft (das punt 1), ten tweede kun je er niet zonder meer van uitgaan dat je die woorden kunt uitleggen volgens de betekenis die ze NU hebben, je weet nooit zeker wat de schrijver (of, zo je wilt, Jezus) ermee bedoelde. (das punt 2). Punt 1 en punt 2 verwerpen leidt tot bijbelisme, iets waaraan jij je dikwijls "bezondigt", waarschijnlijk omdat je nooit anders met de bijbel hebt leren omgaan.
quote:
"Maakt het uit voor de uitleg hoe de historische Jezus zichzelf verstond?"
Rethorische vraag die je al beantwoord hebt; voor jou en alle andere moderne schilders van het christelijk geloof is het antwoord nee, dus de volledige omkering van wat tevoren zo ongeveer 1900 jaar gepredikt is...
Dat het een "omkering" is, weerspreek ik ten zeerste! Het is in het christendom namelijk maar ten dele van belang hoe de historische Jezus zichzelf verstaan heeft. Het gaat erom hoe zijn volgelingen, Paulus, de kerkvaders, theologen door alle eeuwen heen hem verstaan hebben. Ik geloof namelijk dat het verstaan van Gods boodschap in Jezus zich ontwikkelt, en niet star, rigide, dogmatisch is. Uitleggers van vandaag de dag moeten zich rekenschap geven van de traditie waarin zij staan, en de ontwikkelingen in die traditie kritisch bekijken, maar ook met respect; de kernboodschap, dat God in Jezus heeft gehandeld tot heil van mensen, is namelijk fier overeind gebleven tot op de huidige dag. Het gaat dus om het handelen van God in Jezus Christus, en niet in de eerste plaats om het handelen van de historische Jezus. Het merendeel van de theologen uit de afgelopen 1900 jaren zullen dit met mij eens zijn.
quote:
Volgt een theologische boodschap in verpakking anno 21ste eeuw, waarin wordt uitgelegd dat men 'traditioneel' losprijs als op 'overbrugging van afstand tussen God en mens' laat duiden.
Valselijk wordt hier de goegemeente volledig in het duister gelaten over de traditie.
Traditie heeft twee kanten; enerzijds het tradere, het doorgeven, anderzijds ook het traditum, hetgeen doorgegeven wordt. Het is goed Reformatorisch om het traditum kritisch te bekijken in het licht van het tradere. In het doorgeven kleven aan het doorgegevene altijd tijdsgebonden elementen aan. Relativeert dat het doorgegevene? Geenzins, zoals hierboven al opgemerkt: het centrale element van Gods handelen door Jezus Christus blijft fier overeind staan. De goegemeente wordt niet altijd om de oren geslagen met wat men er vroeger over dacht. Het overgeleverde blijkt niet dermate statisch te zijn dat we ons vandaag de dag verkrampt moeten opstellen rond onze waarheid tegenover onze tijd. (Jij bent in jouw kring wellicht anders gewend geweest.) Mensen zijn geïnteresseerd in de geschiedenis, maar willen vooral horen hoe zij zich vandaag de dag de boodschap van de Schrift eigen kunnen maken. De centrale boodschap van het heil in Christus in deze tijd verteld, in de 21e eeuwse theologie stel ik mij dus op de weg van de traditie die in de 1900 eeuwen voor mij gegaan is.
quote:
Losprijs heeft namelijk altijd in de vorm gestaan zoals ieder mens het kan begrijpen: de prijs die betaald moet worden. Betaald moet worden aan wie? Traditioneel heeft men erover getwist of het aan de duivel zou moeten worden betaald, of aan God zelf. Het eerste geeft teveel waarde aan de duivel, het tweede laat het werkelijke karakter zien van de God van de christenheid: hij is onderworpen aan een soort 'moraalwet' boven hem die het hem verplicht bloed te laten vloeien vanwege overtreding. �Het lijden� gebeurt in het leven van Christus helemaal niet uit solidariteit van God met de mensheid (zoals moderne theologie ons mooi voorhoudt) maar eenvoudig in de betekenis van �losprijs� als �afrekening van schuld�. 'Zonder bloedvloeien is er geen vergeving van zonden' is de bijbelse leer.
Bedankt voor dit lesje "geschiedenis". Jij doet alsof theologie, als of geloven stilstand is. Stilstaan rond een schrift als Woord van God. Ik heb je hierboven al gezegd dat traditie niets met stilstand te maken heeft. Het traditum vertolken in deze tijd, daar gaat het om, en niet om de aanklevingen die in het doorgeven zijn ontstaan tot vaststaand geloofsfeit te verheffen. Je gaat er dan vanuit dat de gelovige geen subject is, maar slechts een object. God is voor de gelovige dan ook een object. Je gaat dan voorbij aan de subject-subjectrelatie die met iedere communicatie gegeven is, en die intrinsiek is aan geloven.
In je uitleg van "losprijs voor velen" pak je een mixer en mixt een eigen versie van 'de betekenis' ervan (met de vooronderstelling dat die woorden toen door de historische Jezus gesproken zijn en dat je ook nog precies weet wat hij ermee bedoelde... een nogal onwetenschappelijk standpunt amice!) met scholastiek gesteggel over 'hoe het nu werkelijk in zijn werk gegaan is' en 'aan wie die losprijs betaald moet worden'. Wake up to a new millennium man!. Je schakelt over van de traditionele twisten naar een "dus betekent het dit". Een uiterst onverantwoorde move, waarbij je je eigen verstaan ondergeschikt maakt aan hoe men het vroeger begrepen heeft, en dat laatste ook nog eens tot waarheid verheft. Tenslotte vat je dit alles onder "de bijbelse leer".

Je doet alsof je precies weet hoe "de christelijke god" werkt, een beetje meer bescheidenheid zou ik van jou als voormalig christen toch wel verwachten, maargoed in de traditie waaruit jij afkomstig bent is het heel normaal dat uitleggers claimen de enige ware uitleg te brengen, waarmee ze zichzelf dus even naast God opgesteld hebben om over zijn schouder mee te kijken.
Zonder bloedvloeien is er geen vergeving mogelijk vind ik nogal een kort-door-de-bocht formulering. Je blijft dan namelijk staan bij het lijden, terwijl het lijden iets van voorbijgaande aard was. Niet minder heftig, maar het ging voorbij. Het bijzondere, paradoxale, van de kruisdood, wat jij niet laat zien, is dat God mens is geworden, de weg van een mens is gegaan, om de mens met zichzelf te verzoenen.
Er is geen verschil tussen een God die lijdt uit solidariteit, en een God die uit solidariteit zichzelf verzoent met de mens. Die solidariteit van God met de mens blijft raadselachtig, maar geweldig.
quote:
Welke traditionele voorstelling is naiever? Bloedvloeien met of zonder duivel?
Je ontpopt je hier als een echte "traditionalist". Een naïeve traditionalist die zo naïef is te denken dat hij de Waarheid gevonden heeft dat alles wat hem steekt, alles wat een andere kant uit wijst, dom en kinderachtig moet zijn. (Dat zo iemand dan ook nog eens de Liefde zegt te prediken slaat dan ook alles!). Je sluit je ogen voor het geschenk van Gods genade omdat het je steekt, en verwart genade met oordeel.
quote:
Maar in alles overtreft de moderne theologie deze naieviteit, door te vervolgen met een mooi verhaal van 'verlost zijn', terwijl je er niets van merkt. Een verhaal dat vervolgt met 'tot stand gebrachte verlossing' die je dan weer zelf tot stand moet brengen! De enige parallel die bestaat is de kwakzalver die op de markt Medicijn aanbiedt met de bijgevoegde sluiter: 'Driemaal daags innemen, Gelieve wel zichzelf te genezen van alle kwalen'.
"De moderne theologie", ben ik dat? Mijn woorden komen enkel voor mijn rekening, niet voor die van eigentijdse collega-theologen. Ik maak geen gebruik van autoriteitsargumenten als "Nietschze zei", en Nietschze kon het zo mooi zeggen dat hij wel gelijk moet hebben, ik gebruik Nietschze dus ik heb gelijk. Laat jezelf horen denk ik dan, Hitler verwees ook naar Nietschze en had Hitler gelijk (ik neem aan dat je dit niet uit zijn verband gaat trekken tot een vergelijking van reref. met H!)? -Ik maak bovendien geen impliciet gebruik van argumenten als: "ik zoek al 40 jaar en heb dit antwoord gevonden, en dat ik dit antwoord na 40 jaar gevonden heb betekent dat dat het juiste antwoord is dat iedereen zal vinden als hij maar goed genoeg zoekt."-
Mijn woorden komen voor mijn eigen rekening.
Je ziet volgens mij niet dat het wederom om een paradox gaat; we leven verlost in een onverloste wereld, en kunnen dus niet lui achterover gaan zitten, maar moeten er hard aan trekken om als verlosten te leven en ons niet naar beneden te laten halen door onze schaduwkanten. We hopen dat het waar is, dat onze schaduwkant van ons weggenomen zal worden zoals in het verhaal van Genesis al staat in de "moederbelofte", dat de ''mens' de 'slang' de kop zal vermorzelen en de slang de mens de hiel zal vermorzelen. De kop van de slang, het kwaad is vermorzeld, maar de hiel van de mens ook. De sprong naar God kan ondanks de verlossing niet door de mens worden gemaakt. Daarin is de mens van God afhankelijk, maar zij mag geloven dat God in Christus beloofd heeft dat hij er zal zijn.
quote:
"Deel krijgen aan de verlossing die God in Jezus tot stand bracht vraagt nogal wat van je."
Om precies te zijn: het vraagt van je dat je jezelf op een uiterst verfijnde vorm van gegoochel met taal op de meest naieve manier voor de gek kan houden.
Het vraagt van je 'door Christus tot stand gebrachte verlossing' (=niets, nul) zelf om te turnen tot 'jezelf uit de gevangenschap van je eigen negativiteit, je eigen kwaad laten halen' (=tenminste iets, niet nul).

Ten slotte: losprijs voor velen (begin van verhaal) kan na lange flarden van mistbanken mooi worden omgeturnd in de woorden:

"iedereen bezit dus een verloste ziel."
Iedereen bezit een verloste ziel, maar kan zich daarop niet laten voorstaan, en is zijn schaduwkanten niet kwijt, maar mag weten dat in Christus de belofte, de genade van een helpende God zijn deel is. Daarom mag je bidden om hulp, daarom mag je jezelf aanvaarden ondanks je schaduwkant. Daardoor realiseer je je dat de wereld niet is wat zij zou moeten zijn, en zet je je in voor een verbetering van de relaties tussen mensen onderling, tussen mens en dier, tussen mens en natuur, alles vanuit de gedachte dat God een relatie met jou als mens is aangegaan, die steeds weer vernieuwd wordt, en dat de wereld van diezelfde God in bruikleen gegeven is.
quote:
Zoals gezegd mensen: houd je ver van moderne theologie, het is erger dan fundamentalisme. Met fundamentalisme krijg je tenminste iets aangeboden. In moderne theologie kom je na lange preken uit op dat wat je al had voordat je ooit over godsdienst nagedacht had:
"Bestrijd het kwade en doe het goede".
Je doet het, in de vergelijking met het fundamentalisme, voorkomen alsof deze laatste boodschap niets voorstelt. Ten tweede doe je het voorkomen alsof deze "open deur" makkelijk binnen te gaan is. Het kwade bestrijden met woorden is makkelijk. Maar het kwade bestrijden door goed te doen is een stuk moeilijker. Hoe weet je namelijk of datgene waarmee je het kwaad bestrijdt niet zelf ook een kwaad is, zoals zo vaak?
Het is veelbetekenend dat je het citaat afdoet als een plattitude, amice!
quote:
't Is wel kostelijk dit alles hier mooi op een rijtje te hebben. Het wordt zo ook voor minder scherpe waarnemers dan Speknek goed duidelijk.
Hebben we alles op een rijtje? Volgens mij niet. We hebben een meningsverschil op een rijtje, maar als jij denkt onomstotelijk bewezen te hebben dat jouw bezwaren tegen het christendom geldig zijn, kan ik alleen maar mijn hoofd schudden om de plank voor je kop en de hoogmoed in je boze bolletje, die jou jezelf tot "scherpe waarnemer" doet bombarderen in vergelijking met een andere forumgebruiker.
quote:
Het is de moderne theologen nooit opgevallen dat ze best goede recenties zouden kunnen schrijven op Hollywood films. Moderne christelijk theologie zou je ook kunnen prediken met bijvoorbeeld de film Titanic in je hand als bijbel.
"Moderne theologie"? De theologie waarop jij blijkt te reageren is allesbehalve moderne theologie. Het is de theologie van 40 jaar geleden, ik raad de lieve lezertjes dan ook aan om jouw woorden niet te snel voor waarheid te nemen (ook al komt de sluimerende afkerigheid die er achter lijkt te zitten overeen met eigen gevoelens van afkeer- wees kritisch, ook op jezelf!), en jouw levensgeschiedenis en "wijsheden" niet te snel voor waar en voorbeeldig. Je hebt namelijk een bord voor je kop, waarvan ik vrees dat je het verwart met een uitzicht op een fins bos.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZozoVII op 26-02-2004 11:34:13 ]
pi_17370633
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 09:59 schreef Rereformed het volgende:

[..]

Met betrekking tot hoongelach dat men kan lezen in Zozo's commentaar, de reaktie van een verlichte moderne gelovige, over bovenstaand verhaaltje waarin de argeloze christen wat dingen in zijn geloof logisch probeert te begrijpen zegt Nietzsche:

'Eerst en vooral weet het geloof dat het op zichzelf volkomen onverschillig is of iets waar is, maar dat het van het grootste belang is in hoeverre geloofd wordt dat het waar is. De waarheid en het geloof dat iets waar is: twee volkomen uiteenlopende belangen, haast tegenovergestelde werelden- men komt tot het een of het andere langs fundamenteel verschillende wegen. Als het bijvoorbeeld gelukkig stemt te geloven dat je van de zonde verlost bent, dan is het daarvoor als voorwaarde niet nodig dat de mens zondig is, maar alleen dat hij zich zondig voelt. Maar als er allereerst behoefte aan geloof is, moeten rede, kennis en onderzoek in diskrediet worden gebracht: de weg naar wat de waarheid is wordt de verboden weg. Vurige hoop is een veel grotere stimulans van het leven dan welk incidenteel werkelijk voorkomend geluk ook. Lijdende mensen moeten overeind gehouden worden door middel van een hoop die door geen werkelijkheid weerlegd kan worden -die nooit in vervulling gaat en dus nooit afgedaan wordt: hoop op het hiernamaals.
Om liefde mogelijk te maken moet God een persoon zijn. om de laagste instincten gelegenheid te geven hun woordje mee te spreken, moet God een knappe heilige jongeman als zoon hebben. Ten behoeve van de mannen komt een Maria opdraven.. Het gebod van de kuisheid versterkt de felheid en innerlijkheid van het religieuze instinct. Het maakt de cultus warmer, dweperiger, bezielder. De liefde is de toestand waarin de mens de dingen het meest ziet zoals ze niet zijn. Hier bereikt de kracht van de illusie haar hoogtepunt, evenals de kracht van verzoetelijking, van de verheerlijking. in liefde verdraagt men meer dan anders, men duldt alles. Het was zaak een religie uit te denken waarin bemind kan worden: daarmee is men over het ergste van het leven heen - men ziet het niet eens meer.
Tot zover de drie deugden van het christelijke geloof: liefde, hoop en geloof. Ik noem ze de drie christelijke slimmigheden.'
Bronvermelding Nietzsche's "de anti-christ"; overigens wat zegt Rereformed zelf over deze drie kardinale (christelijke) deugden - blijft dat ook zoals zijn bronnen onvermeld?...
quote:
Wat de waarheid uiteindelijk is lapt hij aan z'n laars.
Getuige menige bijdrage hoef je daar niet per se een (verstokte) christen voor te zijn...[quote]e

[ Bericht 0% gewijzigd door lucida op 26-02-2004 12:10:31 ]
het is zoals het is
freedom from want and fear
non-conforming link
pi_17370685
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 11:41 schreef lucida het volgende:

Bronvermelding Nietzsche's "de anti-christ"; overigens wat zegt Rereformed zelf over deze drie kardinale (christelijke) deugden - blijft dat onvermeld?...
Zie ons Nietzsche topic.
pi_17370746
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 11:28 schreef ZozoVII het volgende:
Punt 1 en punt 2 verwerpen leidt tot bijbelisme, iets waaraan jij je dikwijls "bezondigt", waarschijnlijk omdat je nooit anders met de bijbel hebt leren omgaan.
God beware me ooit te denken dat ik zoiets zou moeten leren. Ik ga liever op zoek naar andere boeken en laat de taak om van vuilnis kunststukken te maken aan jou over.

PS Ik ben dus niet de traditionalist, uiteindelijk ben jij dat, dat zul je moeten toegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')