Tja, precies wat ik zei in een van de Guusje topics, maar ja, dan trap je al die "rouwenden" op hun tere zieltje dus dat mag je niet zeggenquote:Onderzoek: publieke rouw uiting van egocentrisme
LONDEN (ANP) - Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet of met veel vertoon hun steun betuigen aan goede doelen, willen daar zelf een goed gevoel aan overhouden en zijn uit op amusement. Dat is de conclusie van een Britse studie.
Volgens het onafhankelijk Britse onderzoeksinstituut Civitas zijn massale uitingen van rouw, zoals bijvoorbeeld bij de dood van prinses Diana of in Nederland na de moord op Pim Fortuyn, geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme.
,,Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent'', aldus een van de auteurs in een toelichting op de maandag gepubliceerde studie.
Volgens Civitas heeft de ,,recreatieve smart'' de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen en is het in de plaats gekomen van oude waarden en kaders zoals familie en kerk. ,,Ziekelijke rouw is een religie geworden voor de eenzame menigte. De bloemen en teddyberen zijn de rites, de minuten stilte de liturgie en de mis. Wij leven in een post-emotionele tijd van krokodillentranen en geconstrueerde emotie.''
In plaats van het ,,opstapelen van natte knuffels en rottende bloemen'', zouden mensen iets echt goeds moeten doen, minder zichtbaar voor het publiek, aldus een van de opstellers van het onderzoek.
SP!TS Actueel, maandag 23 februari 2004, 16:35.
http://spitsnet.nl/anp.php?id=319726
dat was ook erg overdreven jahquote:Op dinsdag 24 februari 2004 08:54 schreef Re het volgende:
Inderdaad was de hysterie rondom de dood van Fortuyn een uitstekend voer voor de psychologen
Tering! Zo jong al en dan al dood....quote:Op woensdag 25 februari 2004 20:19 schreef MikeyMo het volgende:
jammer dat deze discussie is doodgevallen....
Zal ik het topic dan maar eens nieuw leven inblazen dan?quote:Op woensdag 25 februari 2004 20:19 schreef MikeyMo het volgende:
jammer dat deze discussie is doodgevallen....
er om rouwen zou enkel egocentrisch zijnquote:Op woensdag 25 februari 2004 20:44 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
Tering! Zo jong al en dan al dood....
R.I.P. Onderzoek: publieke rouw uiting van egocentrisme
Jouw mening heeft kennelijk buiten de dood van Prins Claus gerekendquote:Op woensdag 25 februari 2004 21:34 schreef Fence het volgende:
Stel dat een van de bovenstaande personen was overleden aan een ziekte, dan zou het aantal "publiek rouwenden" veel minder zijn, omdat je het overlijden van die personen vantevoren aan ziet komen. Maar goed dat is mijn mening.
quote:Op donderdag 26 februari 2004 17:43 schreef deepthroat het volgende:
ik vind het echt een onzin conclusie die gepresenteerd wordt als zijnde waarheid. als er in een islamitisch land een dode valt rukt het hele dorp uit en zie je iedereen tranen met tuiten janken. dan wordt er gezegd dat dit komt door de cultuur die die mensen hebben. maar als je in nederland steun/medeleven betuigd is dat volgens een paar "wetenschappers" meteen een uiting van egocentrisme.
sorry hoor, als ik van allochtonen hoor dat de nederlanders een koud volkje zijn kan ik ze niet echt ongelijk geven. publiekelijk meeleven met iemand die je niet kent past blijkbaar niet in dat 'koude' plaatje van de zogenaamd 'nuchtere' hollander maar wat mij betreft mogen we met zijn allen best wat ontdooien en vaker van dit soort acties ondernemen.
lekker generaliserendquote:Op donderdag 26 februari 2004 19:20 schreef MikeyMo het volgende:
ja, en tegelijkertijd likken die mensen hun vingers af bij het aanschouwen vane en Pim Fortuyn opgraving of de foto's van een rrouwende dinand in de Story
Meelevend my ass...
Daar heb jij gelukkig geen last vanquote:Op donderdag 26 februari 2004 19:34 schreef deepthroat het volgende:
[..]
lekker generaliserend
ach je ziet het hier toch ook op het forum: eerst is het alleen maar axch ende wee voor dinand en Guusje en op een gegeven moment begion het er op te lijken alsof men nonstop op kane.nl zat te f5en om zo snel mogelijk nieuwe dingetjes te kunnen zien/lezen.quote:Op donderdag 26 februari 2004 19:34 schreef deepthroat het volgende:
[..]
lekker generaliserend
kijk je hebt altijd sensatiezoekers. hetzelfde zie je als iemand op straat een beroertje krijgt en geholpen wordt door ambulance personeel. die voorbijgangers die stoppen staan daar natuurlijk ook niet om interesse te tonen aan de mede mens maar gewoon voor de sensatie.quote:Op vrijdag 27 februari 2004 06:07 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ach je ziet het hier toch ook op het forum: eerst is het alleen maar axch ende wee voor dinand en Guusje en op een gegeven moment begion het er op te lijken alsof men nonstop op kane.nl zat te f5en om zo snel mogelijk nieuwe dingetjes te kunnen zien/lezen.
Guusje lag nog niet onder de grond of men zat al met z'n allen daar de foto's te bespreken van Dinand, die vlak na de plechtigheden gemaakt waren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |