Traumahelikopter mag jongen niet redden
MEPPEL/ASSEN - Een Duitse traumahelikopter uit Rheine heeft zaterdagmiddag het leven gered van een Nederlands jongetje. De Nederlandse traumahelikopter mocht de lucht niet in, omdat het dagelijks toegestane aantal vluchten al was bereikt.
Om het kind te vervoeren vanuit het ziekenhuis in Meppel naar een gespecialiseerd ziekenhuis buiten de regio, wilde de ambulancedienst Drenthe de traumahelikopter inschakelen die is gestationeerd bij het Radboudziekenhuis in Nijmegen. De milieuvergunning laat echter slechts een beperkt aantal vluchten toe, waardoor de helikopter in Nijmegen aan de grond bleef.
Dit schoot W. de Vrij, directeur van de Regionale Ambulance Voorziening Drenthe in het verkeerde keelgat: "De Duitse collega's waren bereid het kind op te halen en door te vliegen naar Wilhemshafen in Duitsland. De milieuvergunningen in Nederland zijn te beperkt. Als het Duitse traumateam niet zo accuraat had gereageerd, dan was het voor dit jongetje slecht afgelopen. Nu leeft het tenminste nog", aldus De Vrij.
-------
Welke idioot verzint het dat zo'n milieurregel boven een mensenleven gaat?
Dit is echt zo'n voorbeeld van volstrekt doorgeslagen wetgeving in Nederland.
quote:Blijkbaar niet.
Op zondag 15 juli 2001 21:57 schreef waspman het volgende:
gelden die milieu-eisen dan niet voor Duitse helicopters die boven Nederland vliegen??????
wat ik mij nou zat af te vragen: stel dat het fout gegaan was met dat jongetje, kun je dan als ouders degenen die ervoor gezorgd hebben qua milieuregels dat de heli niet mocht vliegen, die personen aanklagen?
quote:?????????????
MEPPEL/ASSEN - Een Duitse traumahelikopter uit Rheine heeft zaterdagmiddag het leven gered van een Nederlands jongetje. De Nederlandse traumahelikopter mocht de lucht niet in, omdat het dagelijks toegestane aantal vluchten al was bereikt.
quote:jeeez... in dit dat wordt het inderdaad wel te erg met de regeltjes hoor.
Om het kind te vervoeren vanuit het ziekenhuis in Meppel naar een gespecialiseerd ziekenhuis buiten de regio, wilde de ambulancedienst Drenthe de traumahelikopter inschakelen die is gestationeerd bij het Radboudziekenhuis in Nijmegen. De milieuvergunning laat echter slechts een beperkt aantal vluchten toe, waardoor de helikopter in Nijmegen aan de grond bleef.
AAAHHHHHRRGGGHHH. wat mogen we toch blij zijn dat we in 'regeltjesland' wonen, waar alles teminste netjes met regeltjes is geregeld.
Ben benieuwd wanneer in een vergunning moet gaan aanvragen om een potje uit m'n neus te halen.
quote:Tssss, nee, dat is mileutechnisch gezien juist. Een helikopter in nijmegen hebben staan, en dan een 1 uit duitsland laten komen.
Dit schoot W. de Vrij, directeur van de Regionale Ambulance Voorziening Drenthe in het verkeerde keelgat: "De Duitse collega's waren bereid het kind op te halen en door te vliegen naar Wilhemshafen in Duitsland. De milieuvergunningen in Nederland zijn te beperkt. Als het Duitse traumateam niet zo accuraat had gereageerd, dan was het voor dit jongetje slecht afgelopen. Nu leeft het tenminste nog", aldus De Vrij.
pffff, 'k word maar eens tijd om naar Jamaica ofzo te verhuizen.
quote:Duidelijk mensen die geen weet van de maatschappij hebben.
Welke idioot verzint het dat zo'n milieurregel boven een mensenleven gaat?
quote:helemaal mee eens.
Dit is echt zo'n voorbeeld van volstrekt doorgeslagen wetgeving in Nederland.
Als je zo gaat beginnen kun je net zo goed zeggen dat er per etmaal maximaal 5 ambulances met kabaal naar het ziekenhuis mogen rijden.
Dit land gaat zo echt nog eens kapot
Maar als er levens GERED moeten worden dan moeten de regeltjes worden opgevolgd. Sorry maar hier raak ik de draad even kwijt, toch best wel een k**land als we dit laten gebeuren...
quote:Ik kan me niet voorstellen dat ik bij zo'n ziekenhuis zou wonen en zou klagen als er te vaak een traumahelicopter overkomt terwijl ik weet dat die mensenlevens kan redden.
Op zondag 15 juli 2001 22:03 schreef koekie.net het volgende:
Klote vergunningen. Waarvoor hebben ze die dingen nu aangeschaft... De milieu-eisen zullen wel slaan op de geluidshinder van die dingen.
Situatie nu: In Nijmegen een heli, maar zit aan de toegestane vlieguren qua milieu, dus niet vliegen. In groningen staat er een maar die is nog niet operationeel. MAW was deze wel operationeel ging die vliegen. Dat mag wel. Ook mogen er meer heli's komen, maar dat duurt nog ff.
Graag hier antwoord op. Wat is er tegen om 1 heli de vlieguren van 3 heli's te laten maken. Ik vind het weer echt iets voor nederland, voorbeeld 1 heli mag 3 keer uitvliegen, daarna grounded. Maar als je 3 heli's hebt mag er 9 keer gevlogen worden, ja dat helpt wel he, meer heli's meer milieu belasting (materialen waarvan ze gemaakt moeten worden), meer mensen nodig (er is al een tekort), ik volg het niet meer
Nog ff iets wat ik afvraag, als het iemand van het koninklijk huis of van de regering was, vloog dat ding dan ook niet?????
die k** regering met hun k** regels
Vraag me af als iemand van het Koningshuis daar had gelegen of die regel dan ook nog van kracht was.
Dit is werkelijk te zot voor worden. Er wordt een dure heli aangeschaft maar er mag niet mee gevlogen worden. Wat kost het wel niet om dat ding werkeloos aan de grond te laten staan??
Ik zeg niet dat ik achter de beslissing sta, maar zoals de grote filosoof Johan ooit zei "elk voordeel hep zijn nadeel" en "De bal ken twee kanten uit"
[Dit bericht is gewijzigd door Da hopman op 16-07-2001 09:50]
Milieu-eisen
Wie wil nou nog in vredesnaam kinderen groot brengen in dit land.
(meer woorden heb ik voor zo'n idiote regelgeving niet over, het spijt me)
Greetz,
Joe Kurr
quote:Zeikerd
Op maandag 16 juli 2001 09:38 schreef Da hopman het volgende:
Ik zal even advocaat van de duivel spelen:
Die milieuregels zijn afgesproken om de overlast in Nijmegen te beperken. De heli zou van Assen naar een anderel locatie gaan (niet zijnde Nijmegen). Om overlast met de buurt te beperken zijn er een aantal vluchten per dag afgesproken. Op dit moment is er in Nijmegen een groot evenement gaande(vierdaagse(-feesten)) waar tienduizende mensen op afkomen. Op het moment dat daar wat gebeurd en de helicopter zou onderweg zijn om iemand van A naar B te vervoeren terwijl er daar in de (eu)regio een heli beschikbaar was, was ook een hoop geklaag op gang gekomen. En denk eens aan Schiphol/hoofddorp hoe de mensen daar klagen over het aantal overkomende vliegtuigen. En dan kun je ook nog zeggen dat de mensen die daar wonen er voor gekozen hebben om daar te wonen terwijl bekend is dat er een vliegveld is, terwijl in Nijmegen pas sinds een paar jaar de heli aanwezig is.Ik zeg niet dat ik achter de beslissing sta, maar zoals de grote filosoof Johan ooit zei "elk voordeel hep zijn nadeel" en "De bal ken twee kanten uit"
stel nou dat het jou kind was !
Uiteraard maakt die boom die 10 meter verderop omgehakt wordt niets uit, want die is om papier van te maken voor die papierstapel onnodige troep formuliertjes in onze burocratische maatschappij. En laat daar nou net één of ander uitzonderings regeltje voor gemaakt zijn door de mensen die daar er baat bij hebben.
(lees voor boom één of ander mileu-gedoe wat op een gelijksoortige schijnheilige manier zo afgehandeld wordt.)
Logisch toch
&
[Dit bericht is gewijzigd door HighPriority op 16-07-2001 11:07]
Ik bedoel, vele industrien vervuilen het milieu en Nederland doet er weinig aan, initiatieven om het milieu te ontlasten worden afgekocht omdat de economie belangrijker is dan het milieu en nu blijkt zelfs een mensenleven minder waard te zijn dan milieu dat al minder waard is dan geld.....over devaluatie gesproken!
Nederland kennende gaat dit in de doofpot, maar ik wil dit laten escaleren. Laat hen bloeden en lijden die dit veroorzaakt hebben!!!
Wat kunnen we er tegen doen? Zijn er mensen die iets kunnen organiseren? Misschien kan iemand Willibrort inschakelen? Of een Breekijzer er tegen aan gooien?
je klaagt toch ook niet dat een ambulance 's nachts de sirene gebruikt?
Rheine - Meppel is trouwens hemelsbreed ongeveer net zo ver als Nijmegen - Meppel. Maar het blijft onzinnig dat er geen heli in NL beschikbaar is om die jongen te vervoeren, al was het maar omdat die jongen nu in Duitsland ligt en z'n ouders waarschijnlijk veel verder moeten reizen dan wanneer hij in NL (Groningen??) zou liggen.
Met de ramp in Volendam werd de trauma heli niet gebruikt omdat deze alleen overdag mocht vliegen. De heli mocht iig niet na 19:00 uitvliegen als ik het me goed herinner.
Erg handig, al die regeltjes... Met speciale dank aan de ministers. Vraag me toch af hoe ze zouden reageren als het een keer een van hun familieleden betreft.
quote:Ik kan me voorstellen dat er in de regeltjes voor de trauma heli iets staat dat ze niet zomaar voor een gebroken been mogen gaan vliegen. En als zo'n ding dag en nacht in de lucht is kun je je ook gaan afvragen waar ze mee bezig zijn.
Op maandag 16 juli 2001 11:19 schreef links234 het volgende:
in Buitenveldert (Amsterdam) waar de Amsterdamse Traumaheli opsteeg, begonnen mensen te klagen over het geluid en spanden rechtzaken aan. Daarom mocht dat ding niet 's nachts vliegen. Typisch geval van NIMBY gedrag dus. Er zal in nijmegen ook wel zoiets spelen.je klaagt toch ook niet dat een ambulance 's nachts de sirene gebruikt?
En zo'n sirene van een ambulance zal me niet echt boeien. Meestal is die toch snel weer weg, en volgens mij wordt die sirene alleen aangezet als het echt nodig is. De zwaailampen hoor je sowieso niet en zijn voor mensen buiten (zeker als het donker is) wel goed te zien.
Die sirene zetten ze wel aan op gevaarlijke punten. Ik heb eens gelezen dat een ambulance (/brandweerauto/politieauto) met zwaailicht maar zonder sirene nog steeds geen voorrangsvoertuig is, dat ze zich dus nog steeds net zo aan de regeltjes moeten houden als ieder ander.)
quote:
Op maandag 16 juli 2001 11:54 schreef mob_boss het volgende:
HEB JE VAN FOK.NL GECOPIED EN GEPAST
quote:Zelf wonen wij tegenover de landingsplek van een trauma-helicopter en zelfs snachts hebben we er minder lawaai (en last) van dan een opgevoerde scooter. Dus dat valt wel mee.
Op zondag 15 juli 2001 22:10 schreef evert het volgende:Ik kan me niet voorstellen dat ik bij zo'n ziekenhuis zou wonen en zou klagen als er te vaak een traumahelicopter overkomt terwijl ik weet dat die mensenlevens kan redden.
Moet ik dan ook klagen tegen het gebruik van sirenes door brandweer of ambulance?
Als het mijn kleine was geweest die daar lag had ik nog wel eens mee willen maken of die heli niet op zou stijgen. Ik denk dat ik de verantwoordelijke een mes op zijn strot zou zetten, letterlijk. Good for him. ligt de verantwoordelijkheid tenminste bij mij.
quote:Een ambulance rijdt niet veel harder dan de rest van het verkeer (ongeveer 70km/h in de stad), dus hoor je die nog redelijk lang, ook omdat het geluid ervan weerkaatst tegen gebouwen. Een helikopter vliegt rond de 2 a 300 km/h en heeft geen sirene. Die hoor je dus veel korter dan een ambulance.
Op maandag 16 juli 2001 11:32 schreef Light het volgende:[..]
Ik kan me voorstellen dat er in de regeltjes voor de trauma heli iets staat dat ze niet zomaar voor een gebroken been mogen gaan vliegen. En als zo'n ding dag en nacht in de lucht is kun je je ook gaan afvragen waar ze mee bezig zijn.
En zo'n sirene van een ambulance zal me niet echt boeien. Meestal is die toch snel weer weg, en volgens mij wordt die sirene alleen aangezet als het echt nodig is. De zwaailampen hoor je sowieso niet en zijn voor mensen buiten (zeker als het donker is) wel goed te zien.
Greetz,
Joe Kurr
Uitgegeven: 16-7-2001 14:00
Laatst gewijzigd: 16-7-2001 14:43
MEPPEL - Het jongetje dat zaterdagmiddag halsoverkop door een Duitse traumahelikopter vanuit Meppel naar Wilhelmshaven is vervoerd, verkeerde niet in levensgevaar. Dit zei maandag W. van Ittersum, directeur algemene zaken van het Diaconessenhuis in Meppel.
Zijn uitlating staat haaks op die van directeur W. de Vrij van de Regionale Ambulance Voorziening Drenthe (RAV), die afgelopen zaterdag een vergeefs beroep deed op een Nederlandse traumahelikopter. De Vrij was woedend dat de traumaheli de lucht niet in mocht en zei dat het jongetje zijn leven dankte aan het accurate optreden van het Duitse traumateam.
Het jongetje lag volgens Van Ittersum van het Diaconessenhuis aan de beademingsapparatuur en had door het ziekenhuis in Meppel voorlopig nog kunnen worden behandeld. "Het kind is afkomstig uit Duitsland en zijn situatie was daar in een ziekenhuis bekend. Daarom kozen wij ervoor het kind naar Duitsland te brengen. Hiervoor hebben wij de ambulancedienst ingeschakeld. Waarom zij voor een traumahelikopter hebben gekozen, is ons niet bekend. Dat gaat buiten ons om", aldus Van Ittersum.
De Vrij laat maandag in een reactie weten dat op verzoek van de hoofdarts van de kinderafdeling van het ziekenhuis in Meppel een helikopter is geregeld. "Volgens de behandelend kinderarts was de toestand van het kind dermate slecht dat helikoptervervoer noodzakelijk was."
Juridisch geharrewer
De Vrij klaagde zaterdag zijn nood over de inzet van traumaheli's in Nederland, nadat het Radboudziekenhuis in Nijmegen had geweigerd een heli naar Meppel te sturen. "Het is frustrerend dat de heli's door juridisch geharrewar maar zeer beperkt gebruikt mogen worden", zei hij. Daarbij doelde hij op de milieuvergunning die slechts een beperkt aantal vluchten per dag toelaat.
Directeur B. Berden van het Radboutziekenhuis liet daarop weten dat zijn weigering niets met de milieuvergunning te maken had. In zijn ogen was het geval in Meppel niet spoedeisend genoeg. Bovendien mogen de Nederlandse traumaheli's de grens niet passeren.
Het ministerie van Volksgezondheid werkt aan uitbreiding van het aantal traumahelikopters en dus ook vluchten. Zo is er inmiddels voor het noorden van het land een traumahelikopter in Groningen gestationeerd. Deze kan echter door capaciteitsproblemen nog niet de lucht in
Ga a.u.b. niet zitten zaniken over geluids-overlast.
Ik vind het geluid van een helicopter niet hinderlijk, en de meeste kinderen vinden het gaaaaf, als er een helicopter over komt.
Degene die dit verzonnen heeft mogen ze van mij uit een vliegende helicopter smijten.
Als die dan tenminste wel mag opstijgen.
quote:Als ze een leven moeten redden moeten ze uit de lucht blijven.
Op maandag 16 juli 2001 15:43 schreef Schorpioen het volgende:
Als die dan tenminste wel mag opstijgen.
V.
quote:Je zegt het zelf al, geld is in nld belangrijker dan mensenlevens.
Op maandag 16 juli 2001 15:43 schreef Schorpioen het volgende:
Belachelijk. Als het om schiphol gaat komt men elke keer met economische groei dit en dat, nee we kunnen niet minder vliegen, schiphol moet kunnen blijven groeien,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |