abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 23 februari 2004 @ 06:06:00 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17332592

Now the Pentagon tells Bush: climate change will destroy us

· Secret report warns of rioting and nuclear war
· Britain will be 'Siberian' in less than 20 years
· Threat to the world is greater than terrorism

Climate change over the next 20 years could result in a global catastrophe costing millions of lives in wars and natural disasters..
A secret report, suppressed by US defence chiefs and obtained by The Observer, warns that major European cities will be sunk beneath rising seas as Britain is plunged into a 'Siberian' climate by 2020. Nuclear conflict, mega-droughts, famine and widespread rioting will erupt across the world.

The document predicts that abrupt climate change could bring the planet to the edge of anarchy as countries develop a nuclear threat to defend and secure dwindling food, water and energy supplies. The threat to global stability vastly eclipses that of terrorism, say the few experts privy to its contents.

'Disruption and conflict will be endemic features of life,' concludes the Pentagon analysis. 'Once again, warfare would define human life.'

The findings will prove humiliating to the Bush administration, which has repeatedly denied that climate change even exists.

bron: Guardian Unlimited

volledig artikel

-----------------------

Denk dat ik alvast maar in wollen sokken, erwtensoep en rookworst ga investeren

Het zou mooi zijn als we het nu ook echt als bedreiging zouden gaan beschouwen en al onze kennis en middelen inzetten om zo snel mogelijk van fossiele brandstof over te kunnen stappen op andere bronnen. In plaats van die schijnmaatregelen die niks wezenlijks betekenen. Anders hoeft het straks niet meer volgens mij.
pi_17332816
quote:
A secret report, suppressed by US defence chiefs and obtained by The Observer
Geheim ? Het stond ruim een maand geleden al op Internet:
quote:
The Pentagon's Weather Nightmare
The climate could change radically, and fast. That would be the mother of all national security issues.
FORTUNE
Monday, January 26, 2004
By David Stipp

Global warming may be bad news for future generations, but let's face it, most of us spend as little time worrying about it as we did about al Qaeda before 9/11. Like the terrorists, though, the seemingly remote climate risk may hit home sooner and harder than we ever imagined. In fact, the prospect has become so real that the Pentagon's strategic planners are grappling with it.

The threat that has riveted their attention is this: Global warming, rather than causing gradual, centuries-spanning change, may be pushing the climate to a tipping point. Growing evidence suggests the ocean-atmosphere system that controls the world's climate can lurch from one state to another in less than a decade—like a canoe that's gradually tilted until suddenly it flips over. Scientists don't know how close the system is to a critical threshold. But abrupt climate change may well occur in the not-too-distant future. If it does, the need to rapidly adapt may overwhelm many societies—thereby upsetting the geopolitical balance of power.

[...]
The result is an unclassified report, completed late last year, that the Pentagon has agreed to share with FORTUNE. It doesn't pretend to be a forecast. Rather, it sketches a dramatic but plausible scenario to help planners think about coping strategies.
http://www.fortune.com/fortune/print/0%2C15935%2C582584%2C00.html

Het is wat minder 'sexed up' om het lezersvolk angst aan te jagen (GEHEIM RAPPORT: WE GAAN ER ALLEMAAL AAN !), maar het gaat over precies hetzelfde. Een paar planners in het Pentagon zitten met een kratje bier erbij rampscenario's te bedenken en wat daarop een reactie zou moeten zijn.
  maandag 23 februari 2004 @ 07:46:19 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17332867
Tja. En de VS is de grootste veroorzaker van dit probleem. En doet niet mee aan het oplossen van dit probleem.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 23 februari 2004 @ 08:42:45 #4
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_17333262
Beter dat die "rapid global climate change" nog ff een jaar of 70 op zich laat wachten...
  maandag 23 februari 2004 @ 15:25:41 #5
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_17336449
quote:
by 2007 violent storms will make large parts of the Netherlands uninhabitable
http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=1521&e=1&u=/afp/britain_us_environment

"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_17336801
Hmm, belachelijk dat nucleaire oorlogen aan het klimaat worden toegeschreven. Maar dit is natuurlijk het zoveelste populistische artikel. Het zit vol met speculatieve aannames.
  maandag 23 februari 2004 @ 17:01:56 #7
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_17337008
Het weer in Nederland in 2007 hebben ze ook al voorspeld. Weten ze toevallig wat de zomer van DIT jaar gaat doen?

zie nPentagon gewaarschuwd voor een Eco-ramp
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_17344695
Eehhr Right. Hoorde het vanmorgen op Stenders vroeg. Maar de VS weet wel vaker dingen die de rest niet weet. Zoals dat gedoe over massavernietigingswapens. Maar zal de grootste energie verspiller ter wereld er ook een druppel olie minder om verbranden?
  dinsdag 24 februari 2004 @ 09:29:46 #9
56951 Najra
---------------
pi_17344860
Nog 3 jaartjes slapen.
This space is reserved for a very funny quote I stole to make me look half the dumbass I truly am.
pi_17344894
Het is natuurlijk niet vreemd dat het machtigste land ter wereld ook na de ramp wil heersen. Het vervelende is dat ze ook qua klimaatbeleid de middelvinger opsteken. Zo blijven ze in de positie om scenario's uit te rekenen.
pi_17344963
"The result is an unclassified report, completed late last year, that the Pentagon has agreed to share with FORTUNE. It doesn't pretend to be a forecast. Rather, it sketches a dramatic but plausible scenario to help planners think about coping strategies. "

Pfft allemaal paniek zaaien....
In nederland zouden we dit een "proefballonnetje "noemen
Op woensdag 21 januari 2009 01:53 schreef helldeskr de waarheid.
pi_17345241
Zijn ze er nu al achter? Dat de volgende ijstijd in 10 jaar een feit kan wezen is al veeeeel langer bekend. 1 van de redenen ook dat ik me om het broeikaseffect nooit zo heel erg druk heb gemaakt.
mensen vinden mij raar
pi_17345603
Zou John Titor (timetraveler uit 2036) toch gelijk krijgen? Dan begint dit jaar de ellende al...

http://www.johntitor.com/
tabula rasa
  dinsdag 24 februari 2004 @ 13:00:30 #14
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_17345677
Dat is dan ook niet zo mooi voor de huizenprijzen, en nou maar hopen dat de Oost-Europeanen ons toelaten als we op de vlucht zijn voor het natuurgeweld en zich niet alleen beperken tot de Nederlanders die al een baan hebben bij vertrek
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  woensdag 25 februari 2004 @ 02:58:27 #15
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_17347591
Elk jaar een Elfstedentocht? Ik heb er nu al geen zin in.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
pi_17348550
Weer een extra handvat om de energieprijzen op te drijven.

Mij lijkt het vrij normaal dat de natuur tijden kent van koude en hitte en dat dit zich ook in een extreem snel tempo kan manifesteren, dat is ook door archeolisch en paleontologisch onderzoek bewezen.
pi_17349513
quote:
Op dinsdag 24 februari 2004 12:31 schreef aphx het volgende:
Zou John Titor (timetraveler uit 2036) toch gelijk krijgen? Dan begint dit jaar de ellende al...

Hij heeft in ieder geval al gelijk gekregen over die Chinees in de ruimte
  woensdag 25 februari 2004 @ 10:06:45 #18
46275 Castor
Obey the rules, miss the fun
pi_17349591
quote:
Op dinsdag 24 februari 2004 09:58 schreef El_Dorko_Grande het volgende:
Zijn ze er nu al achter? Dat de volgende ijstijd in 10 jaar een feit kan wezen is al veeeeel langer bekend. 1 van de redenen ook dat ik me om het broeikaseffect nooit zo heel erg druk heb gemaakt.
Precies! Gáán met die koolzuurgassen en ontbossing!!!
pi_17349958
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 08:44 schreef Dr.Nikita het volgende:
Weer een extra handvat om de energieprijzen op te drijven.

Mij lijkt het vrij normaal dat de natuur tijden kent van koude en hitte en dat dit zich ook in een extreem snel tempo kan manifesteren, dat is ook door archeolisch en paleontologisch onderzoek bewezen.
Bron?

Ik weet wel dat het bewezen is dat er veranderingen hebben plaastgevonden, maar dat het zo snel gaat als in de afgelopen tijd daar heb ik nog nooit bewijzen van gezien.

Bijvorobeeld de toenamen van CO2 in onze atmosfeer is de afgelopen 400.000 jaar als een soort sinus beweging op en neer gegaan, en de afgelopen 200 jaar van deze beweging totaal afgeweken en als een e macht omhoog. bron NG laatste nummer.
pi_17358819
Uit de Haagsche Courant d.d. 25-02-04

'Verdronken stad' werk Spielberg-scenaristen
door Ruud Marneth

DEN HAAG | Het leest als een scenario voor een derderangs Hollywood-productie en bij nadere beschouwing blijkt die omschrijving nog aardig te kloppen ook. Het deze week 'uitgelekte en geheime' rapport van Pentagon-adviseur Peter Schwartz schetst oorlog, hel en verdoemenis als gevolg van bliksemsnelle klimaatverandering. En die ellende komt nog aardig dichtbij ook. In 2007 vernielen stormen onze zeeweringen, worden grote delen van Nederland onbewoonbaar en wordt Den Haag een spookstad doordat de bevolking op de vlucht slaat voor het wassende water.

Via een bericht deze week in de serieuze Britse krant The Observer won het hiervoor geschetste pandemonium nog eens aan geloofwaardigheid. Strekking: klimaatveranderingen bedreigen de internationale stabiliteit. Voedsel- en energieschaarste zullen leiden tot een gewapende strijd.

Den Haag, mooie stad achter de duinen, weggeslagen door een kolkende Noordzee. Het moet allemaal een groot misverstand zijn of toch niet?
Nee, het blijkt zelfs boze opzet, bedacht door Amerikaanse scenarioschrijvers. Dezelfde die Steven Spielberg hebben voorzien van materiaal voor zijn film 'Minority Report'. De schrijvers zijn Peter Schwartz en co-auteur Doug Randall van de Monitor Group's Global Business Network, een Californische denktank die op verzoek toekomstscenario's ontwikkelt. In dit geval in opdracht van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Opdracht: schets wat er gebeurt als de klimaatverandering zich sneller voltrekt dan gedacht.
Het Amerikaanse rijkeluisblad Fortune claimt dat het Pentagon ermee akkoord is gegaan dat het de inhoud van het 'niet-vertrouwelijke' rapport van Schwartz mocht publiceren. "Het rapport heeft niet de pretentie een voorspelling te zijn. Het schetst veel eerder een dramatisch, maar toch aannemelijk scenario dat beleidsmedewerkers in staat stelt na te denken over een goede strategie", luidt een deel van de tekst in Fortune.
Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat hecht eraan om hier onderscheid te maken tussen wilde fictie en werkelijkheid.
"Het gaat om een gedramatiseerd scenario. Het dient als stuk voor strategen om van gedachten te wisselen. Maar we nemen de langetermijnontwikkeling wel serieus: zeespiegelstijging, meer stormen en meer regenval. Het beleid is daarop aangepast. Het verhaal in Fortune is op zich wel plausibel, maar dat jaartal 2007 laten we voor rekening van de bedenkers."

Het Haagse Stadspartij-raadslid Wijsmuller is er niet gerust op. Hij wil van het college weten waarom het Pentagon uitgerekend Den Haag door de golven laat verzwelgen en of er al een evacuatieplan klaarligt. Bij zijn laatste vraag klinkt toch twijfel door: "Gelooft het college eigenlijk wel in klimaatverandering?"

..........................

Leuk om zo'n scenario als serieus bericht te plaatsen... Ik geloof dat er gerust wel het één en ander zal veranderen, maar ik zie het nog niet gebeuren dat Nederland in 2007 een stuk land kwijt is. Zo'n vaart zal het niet lopen lijkt me. Of ben ik nou iets te optimistisch?
Voetjes van de vloer en schud die heupen los!
pi_17364959
Steden zullen onder water verdwijnen maar op dat plaatje is de landmassa alleen maar toegenomen. Dus is het water juist gezakt. Dat moet ook wel omdat de poolkappen zich hebben uitgebreid. En ijs is water. Dus de zeespiegel moet WEL gedaald zijn en dus niet gestegen...
En weten die Amerikanen nu al wanneer ze een nucleaire oorloog gaan beginnen?
Learn the rules and break them.
pi_17366064
Apocalypse now!! En 50 jaar geleden zou er in 2000 geen stookolie meer geweest zijn. En de aarde zou zijn getroffen door een komeet, en de planeet zou door een kernoorlog verwoest zijn en een kaalkop zou Nederland geregeerd hebben etc etc etc etc
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
  † In Memoriam † donderdag 26 februari 2004 @ 02:02:49 #23
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17367066
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 23:20 schreef Elocyp het volgende:
Steden zullen onder water verdwijnen maar op dat plaatje is de landmassa alleen maar toegenomen. Dus is het water juist gezakt. Dat moet ook wel omdat de poolkappen zich hebben uitgebreid. En ijs is water. Dus de zeespiegel moet WEL gedaald zijn en dus niet gestegen...
En weten die Amerikanen nu al wanneer ze een nucleaire oorloog gaan beginnen?
Je hebt bij de opwarming van de aarde 2 effecten.

Eerst wordt het warmer (dúh) waardoor gletsjers, ijskappen etc. smelten, het weer extremer wordt (meer stormen, droogte en neerslag). Gevolg is onder andere dat de zeespiegel stigt, en snel ook.

Tweede effect, en dat is een gevolg van de snellere zoetwatercirculatie en de grote instroom van smeltwater op het noordelijk halfrond, is dat de warme golfstroom stopt. Vanaf de evenaar stroomt warm water naar onze kust waardoor we een redelijk gematigd klimaat hebben. Zodra die aanvoer stopt zakt de temp hier met enkele graden per jaar waardoor we binnen een decenium in een ijstijd zitten en de noordzee bijvoorbeeld 9 maanden per jaar bevroren is.

Dat de golfstroom al aan het afzwakken is, is een ding wat zeker is. Vooral de grote instroom van zoetwater bij Cananda is hier verantwoordelijk voor. Niemand weet waar het omslagpunt ligt. Misschien kan hij nog 20, 30 of 60% afzwakken voordat de stroom stopt, maar misschien is ook 10% genoeg.

En dat rapport van enkele wetenschappers van Harvard (door de oliemaatschappijen gesponserd mind you) dat we al vaker opwarmingen hebben gehad in het verleden, zoals een warme periode in de middeleeuwen, is niet correct.
Het vergeet er namelijk bij te vermelden dat voor zover we kunnen meten er wel op regionale schaal opwarmingen zijn geweest, maar nog nooit op globale schaal en nog nooit met de snelheid van nu.
pi_17367127
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:02 schreef NorthernStar het volgende:
Tweede effect, en dat is een gevolg van de snellere zoetwatercirculatie en de grote instroom van smeltwater op het noordelijk halfrond, is dat de warme golfstroom stopt. Vanaf de evenaar stroomt warm water naar onze kust waardoor we een redelijk gematigd klimaat hebben. Zodra die aanvoer stopt zakt de temp hier met enkele graden per jaar waardoor we binnen een decenium in een ijstijd zitten en de noordzee bijvoorbeeld 9 maanden per jaar bevroren is.

Dat de golfstroom al aan het afzwakken is, is een ding wat zeker is. Vooral de grote instroom van zoetwater bij Cananda is hier verantwoordelijk voor. Niemand weet waar het omslagpunt ligt. Misschien kan hij nog 20, 30 of 60% afzwakken voordat de stroom stopt, maar misschien is ook 10% genoeg.
Daar heb ik even een vraag over. Men doet net voor komen alsof de polen een onuitputtelijke bron van zoet water zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. De polen zijn op een gegeven moment ook volledig gesmolten, dus er komt een punt waarop de zoet water toevoer stopt. Dan moet de noordatlantische drift (de Golfstroom is niet de stroming die hier het klimaat bepaald!!!) toch weer toenemen in kracht?
pi_17367224
Hier wat meer info over klimaatverandering:

http://www.weer.nl/bijzon(...)agoninpaniek24022004
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
  † In Memoriam † donderdag 26 februari 2004 @ 02:41:44 #26
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17367249
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:11 schreef Steijn het volgende:

[..]

Daar heb ik even een vraag over. Men doet net voor komen alsof de polen een onuitputtelijke bron van zoet water zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. De polen zijn op een gegeven moment ook volledig gesmolten, dus er komt een punt waarop de zoet water toevoer stopt. Dan moet de noordatlantische drift (de Golfstroom is niet de stroming die hier het klimaat bepaald!!!) toch weer toenemen in kracht?
Voor zover ik weet bepaald de golfstroom in hoofdzaak ons klimaat. Zonde de toevoer van warm water en de hoge en lage drukgebieden die daar het gevolg van zijn zouden we hier een siberisch weertype, met bijbehorende temp, hebben.

Als de polen en ijsvlakten weg zijn valt er weinig meer te smelten idd. Alleen kun je er vrij zeker van zijn dat de stroom voor die tijd allang plat ligt. Ieder jaar een afname van een procent of wat, dan is het snel gedaan. De hele zoetwatercirculatie staat dan bovendien op zijn kop.

Jij bent volgns mij nogal klimaatsceptisch toch? Wat mij opvalt is dat de ontkenning en sussende 'het valt wel wat mee' geluiden voornamelijk vanuit de industrie de politici die hun belangen behartigen komen. Verdienen zij niet veel meer scepsis? Zij hebben er tenslotte een duidelijk belang ($$$) bij.
pi_17367976
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:41 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Voor zover ik weet bepaald de golfstroom in hoofdzaak ons klimaat. Zonde de toevoer van warm water en de hoge en lage drukgebieden die daar het gevolg van zijn zouden we hier een siberisch weertype, met bijbehorende temp, hebben.
Om even toch een goede vergelijking te maken met het effect vande warme golfstroom te maken.

New york licht op de dezelfde breedte of lengte (daarin vergis ik me wel eens) graad als barcelona, als je in NY naar de winters kijkt zijn deze sneeuwbuitjes peanuts. En in barcelona kun je bijna altijd met je korte broek rondlopen.
pi_17368360
Dat lijkt me wel iets, dat we hier winters zoals in Rusland zouden krijgen. Dat is voor mij wel een prettig vooruitzicht, iedere winter lekker koud, alles dichtgevroren en sneeuw à volonté.
De laatste vijftien jaar stellen de winters hier echter bijna niks voor.
Al zegt IEDEREEN dat iets zo of zo is, toch kan het fout zijn. Vóór Galileo Galilei zei iedereen: de zon draait rond de aarde. Tegenwoordig weten we wel beter. En iedereen verklaarde hem gek, oerdom, enz. Toch had hij gelijk.
  donderdag 26 februari 2004 @ 09:52:47 #29
7957 Chevalric
The things I do for love...
pi_17368813
quote:

Geweldige site !
Je hebt de neiging om het niet serieus te nemen, maar dan komt dat stemmetje achter in je hoofd: "Maar wat nu als..." Ik vermoed dat het een hoax is, maar dan is het wel de moeder aller hoaxes!
  donderdag 26 februari 2004 @ 09:54:54 #30
62182 Georges
That's the shit
pi_17368844
Het is al lange tijd bekend dat water een van de belangrijkste oorzaken van oorlogen zal worden in de toekomst. Niks nieuws dus.
Het zou pas nieuws zijn als er eens wat wezenlijks gedaan zou worden.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_17368951
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 09:54 schreef Georges het volgende:
Het is al lange tijd bekend dat water een van de belangrijkste oorzaken van oorlogen zal worden in de toekomst. Niks nieuws dus.
Het zou pas nieuws zijn als er eens wat wezenlijks gedaan zou worden.
Met de gesmolten poolkappen is er in ieder geval veel meer water voor iedereen.
pi_17370150
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 10:03 schreef CeeJee het volgende:

[..]

Met de gesmolten poolkappen is er in ieder geval veel meer water voor iedereen.
Ware het niet dat het meeste water zout is, en dus nog niet voor consumptie en bewatering bruikbaar is.

Maar gelukkig zijn er slimme mensen bezig met filtratie systemen, zodat er geen dure destilatie installatie nodig zijn om het te ontzouten.

pi_17372228
quote:

het is jammer dat het een Amerikaan is ... was het een Belg dan had ik hem geloofd
Danmark... more usefull every day!
pi_17373578
Tja...als ut zo was...dan zijn we wel van een bende ellende uit het westen van het land af
pi_17374660
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:41 schreef NorthernStar het volgende:
Voor zover ik weet bepaald de golfstroom in hoofdzaak ons klimaat. Zonder de toevoer van warm water en de hoge en lage drukgebieden die daar het gevolg van zijn zouden we hier een siberisch weertype, met bijbehorende temp, hebben.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De warme zeestroom in onze wateren zorgt er inderdaad voor dat de temperaturen aan de kust gematigd worden. Echter de mate van invloed op europa is daar niet mee verklaard. Wat veel belangrijker is is de west-oost stroming. Deze zorgt er voor dat het gematigde klimaat op de oceanen veel invloed krijgen op het land. Als er hier een oost-west stroming had geheerst zou het hier veel kouder zijn ook al zou de warme zeestroom nog voor onze kust liggen. Het zijn de overheersende winden die hier het klimaat bepalen en niet de zeestromingen.
quote:
Jij bent volgns mij nogal klimaatsceptisch toch?
Nee hoor, gewoon op zoek naar de waarheid ipv het paniekvoetbal van veel klimaatorganisaties.
quote:
Wat mij opvalt is dat de ontkenning en sussende 'het valt wel wat mee' geluiden voornamelijk vanuit de industrie de politici die hun belangen behartigen komen. Verdienen zij niet veel meer scepsis? Zij hebben er tenslotte een duidelijk belang ($$$) bij.
Ik heb geen banden met de industrie of een politieke partij, ik ben gewoon weer/klimaatfanaat. Ik kan me er over opwinden dat er zoveel onzin wordt uitgekraamd over het weer en het klimaat en dat men onzekerheden als zekerheden naar voren laat komen. Trouwens het IPCC heeft ook bedenkelijke banden met de VN en natuurorganisaties.
pi_17374740
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 11:14 schreef Basp1 het volgende:
Ware het niet dat het meeste water zout is, en dus nog niet voor consumptie en bewatering bruikbaar is.

Maar gelukkig zijn er slimme mensen bezig met filtratie systemen, zodat er geen dure destilatie installatie nodig zijn om het te ontzouten.
Maar natuurlijk niet, niemand haalt zijn drinkwater vanaf de poolkappen, dus als deze weg zijn maakt dat niets uit. Als ik de gangabare natuurkunde volg zou er door de opwarming van het klimaat juist meer wat moeten verdampen. Gevolg meer en zwaardere buien, en daat valt altijd nog gewoon zoet water uit.
pi_17375881
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 15:00 schreef Steijn het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De warme zeestroom in onze wateren zorgt er inderdaad voor dat de temperaturen aan de kust gematigd worden. Echter de mate van invloed op europa is daar niet mee verklaard. Wat veel belangrijker is is de west-oost stroming. Deze zorgt er voor dat het gematigde klimaat op de oceanen veel invloed krijgen op het land. Als er hier een oost-west stroming had geheerst zou het hier veel kouder zijn ook al zou de warme zeestroom nog voor onze kust liggen. Het zijn de overheersende winden die hier het klimaat bepalen en niet de zeestromingen.
[..]

Nee hoor, gewoon op zoek naar de waarheid ipv het paniekvoetbal van veel klimaatorganisaties.
[..]

Ik heb geen banden met de industrie of een politieke partij, ik ben gewoon weer/klimaatfanaat. Ik kan me er over opwinden dat er zoveel onzin wordt uitgekraamd over het weer en het klimaat en dat men onzekerheden als zekerheden naar voren laat komen. Trouwens het IPCC heeft ook bedenkelijke banden met de VN en natuurorganisaties.
de golfstroom heeft ook deels zijn invloed in Noord-Amerika, ondanks dat daar ook de west-oost winden zijn dat dus daar vnl landwind is dat grotere temperatuurschommelingen teweeg brengt waar het bij ons dus juist andersom is, een ernstige afzwakking vd Golfstroom heeft ook tot gevolg dat in N-Amerika het veel kouder wordt
pi_17376019
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 10:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Bron?

Ik weet wel dat het bewezen is dat er veranderingen hebben plaastgevonden, maar dat het zo snel gaat als in de afgelopen tijd daar heb ik nog nooit bewijzen van gezien.

Bijvorobeeld de toenamen van CO2 in onze atmosfeer is de afgelopen 400.000 jaar als een soort sinus beweging op en neer gegaan, en de afgelopen 200 jaar van deze beweging totaal afgeweken en als een e macht omhoog. bron NG laatste nummer.
Read the books: Aarde in beroering en Werelden in botsing van Velikovsky, gaat een wereld extra voor je open. (is niet sarcastisch bedoeld)
pi_17377940
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 16:15 schreef Dr.Nikita het volgende:
Read the books: Aarde in beroering en Werelden in botsing van Velikovsky, gaat een wereld extra voor je open. (is niet sarcastisch bedoeld)
Ik ben even aan het zoeken geweest maar is waar ik tot nu toe heb gezocht niet meer verkrijgbaar, hebben ze dit mischien bij de slechte of een ander ramsj handel?

Verder als ik zo de samenvattingen van zijn werken snel door lees heeft het nogal wat weg van daniken en hancock, maar don't shoot me als ik deze conclusie te snel getrokken heb.
pi_17378074
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 15:04 schreef Steijn het volgende:
Als ik de gangabare natuurkunde volg zou er door de opwarming van het klimaat juist meer wat moeten verdampen. Gevolg meer en zwaardere buien, en daat valt altijd nog gewoon zoet water uit.
Even verder met onze standaard natuurkunde, door de hogere tempraturen en de hogere verdamping kan ook de gemiddelde relatieve vochtigheid over de hele wereld verder toenomen waardoor er dus niet meer verdamping plaatsvind.

Dat is ook het gehele probleem met veel modeleringen van weersystemen dat er op dit moment nog teveel variabelen zijn waarmee we geen rekening houden
pi_17378629
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 17:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik ben even aan het zoeken geweest maar is waar ik tot nu toe heb gezocht niet meer verkrijgbaar, hebben ze dit mischien bij de slechte of een ander ramsj handel?

Verder als ik zo de samenvattingen van zijn werken snel door lees heeft het nogal wat weg van daniken en hancock, maar don't shoot me als ik deze conclusie te snel getrokken heb.
Ik heb geen flauw idee waar het nu (nog) verkrijgbaar is, ik heb ze al jaren in bezit en meen me te herinneren dat ik die destijds gekocht heb via zo'n boekenclub zoals ECI of i.d.

Daniken en Hancock, en niet te vergeten Darwin hebben totaal andere theoriën, waar deze in gebreke blijven met bewijzen heeft Velikovsky veelal antwoorden op met bijgevoegde bewijzen van oude geschriften, overleveringen en wetenschappelijk onderzoek. 'T zijn dikke pillen, maar als je eraan begint kun je niet meer loskomen, het moet natuurlijk je interesse zijn..........

Het klimaat over miljoenen jaren genomen wordt haarfijn in beeld gebracht en veelal in verband gebracht met enorme geologische rampen waardoor o.a. de dinosauriërs door zijn uitgestorven.
  donderdag 26 februari 2004 @ 18:41:23 #42
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_17378802
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 17:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hier in Enschede was hij wel te koop bij de slegte, waren 2 delen(Mars/Venus)
pi_17379127
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 18:41 schreef Darklight het volgende:

[..]

Hier in Enschede was hij wel te koop bij de slegte, waren 2 delen(Mars/Venus)
Dank je voor de tip ik heb maar eens bij de slegte online gekeken en ze daar maar meteen besteld
  Moderator vrijdag 27 februari 2004 @ 12:31:54 #44
8781 crew  Frutsel
pi_17391328
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 19:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dank je voor de tip ik heb maar eens bij de slegte online gekeken en ze daar maar meteen besteld
URL ?
de slegte is 5 minuten lopen, dus kan ik es ff kiekuh als ze niet zo duur zijn.
pi_17391601
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 12:31 schreef Frutsel het volgende:

[..]

URL ?
de slegte is 5 minuten lopen, dus kan ik es ff kiekuh als ze niet zo duur zijn.
http://www.deslegte.nl/zoekresultaat.asp?sid=323759453-818660&zoekveld=2&zoektekst=Velikovsky&zoekwinkel=

Beide boeken kosten online maar 2.99 Euro p/stuk dus kon ik ze niet voor laten liggen, ik had geen zin om zelf naar de winkel te gaan en daar weer te moeten zoeken.

Moderator vrijdag 27 februari 2004 @ 13:01:38 #46
8781 crew  Frutsel
  † In Memoriam † zondag 29 februari 2004 @ 03:22:05 #47
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17420631
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 16:15 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Ik heb het jaren geleden al eens gelezen en het komt redelijk overeen met Hancock, dwz wat de mythen vertellen zijn echo's van rampen uit een ver verleden. Beide hebben het geloof ik ook over een verschuiving of omkering van de polen of beter gezegd de aardkorst.

Hancock plaatst die in zo'n 10.000 v.c. toen de laatste ijstijd afliep en volgens Velikovsky was een astronomische gebeurtenis de oorzaak. (Venus, die eerst een maan van Jupiterzou zijn geweest, die langs de aarde scheerde met aardbevingen, vloedgolven, stormen etc. tot gevolg).
Hoewel ik van mening ben dat mythe's meer zijn dan zomaar verhalen geloof ik niet zo in het planeetverhaal van Velikovsky.

Natuurrampen kan niemand wat aan doen. Het enige wat we kunnen doen is enigzins voorbereid zijn en als het gebeurd proberen er het beste van te maken. We kunnen wel wat aan het giga gebruik van fossiele brandstoffen doen. Hoewel het m.i. geen 5 minuten voor is maar al 12 uur geweest.

De Hockey Stick Graph:

De temperatuur over de afgelopen 1000 jaar met 'de margin of error' in het rose aangegeven.

Zelfs al zouden ze de grootst mogelijke fout in de metingen hebben gemaakt, dan nog zijn we sinds de jaren '90 in de warmste periode beland.

Maar nu stijging van de temperatuur niet meer te ontkennen valt, komt het niet door fossiele brandstof verbruik en zullen de gevolgen wel meevallen.
pi_17421868
Bij mij is nog de grote vraag of de opwarming idd gebeurt door fossiele brandstoffen. Vulkanen stoten veel meer CO² uit dan wij kunnen produceren wat ik althans gelezen heb èn dat er de laatse deccenia de geologische activiteiten enorm zijn toegenomen. Komt dit door de invloed van een nog niet ondekte 10e planeet?
pi_17421977
quote:
Op zondag 29 februari 2004 08:42 schreef Dr.Nikita het volgende:
Bij mij is nog de grote vraag of de opwarming idd gebeurt door fossiele brandstoffen. Vulkanen stoten veel meer CO² uit dan wij kunnen produceren wat ik althans gelezen heb èn dat er de laatse deccenia de geologische activiteiten enorm zijn toegenomen. Komt dit door de invloed van een nog niet ondekte 10e planeet?
Een nog niet ontdekte 10 e planeet??Als die nog ontdekt moet worden wil dat zeggen dat die dan heel ver weg is en onmogelijk invloed op ons planeet kan hebben!Bovendien zal die dan klein zijn.
En die CO2 uit vulkanen is er altijd al geweest door de miljoenen jaren,sterker nog,vroeger waren er nog veel meer!En toch is er niet zo'n sterke stijging geweest als nu....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_17422006
quote:
Op zondag 29 februari 2004 09:24 schreef LowJoe het volgende:

[..]

Een nog niet ontdekte 10 e planeet??Als die nog ontdekt moet worden wil dat zeggen dat die dan heel ver weg is en onmogelijk invloed op ons planeet kan hebben!Bovendien zal die dan klein zijn.
En die CO2 uit vulkanen is er altijd al geweest door de miljoenen jaren,sterker nog,vroeger waren er nog veel meer!En toch is er niet zo'n sterke stijging geweest als nu....
Speculaties of niet? M.i. is het wel degelijk mogelijk.
http://users.skynet.be/paracon/planeet_x.htm
pi_17422049
Hier een uitgelicht stukje.
quote:
Russisch onderzoek

In Rusland is de terugkeer van planeet X en de Aardse veranderingen al jaren een belangrijk agendapunt.

De atmosferen van de planeten veranderen.Het werk van Dr. Dmitriev toont aan dat de planeten in ons Zonnestelsel een verandering ondergaan. Deze verandering is vooral meetbaar in de atmosfeer van deze planeten. De atmosfeer op Mars is aanzienlijk dikker aan het worden. De Mars observer probe verloor in 1997 hierdoor één van haar spiegels en dit veroorzaakte een crash. De atmosfeer van Mars bleek twee keer zo dik te zijn. Dit gegeven was niet ingecalculeerd. Daarbij, de wind op Mars was zo enorm, dat deze spiegel van de probe afgerukt werd.

Onze Maan begint ook een atmosfeer te krijgen, deze groeiende atmosfeer is voornamelijk samengesteld uit Natrium volgens Dr. Dmitriev. Hij verklaard; Rond de Maan bevindt zich een 6.000 kilometer dikke Natrium laag en deze laag is nog nooit eerder gemeten, de laag is nieuw!

Ook de atmosfeer van de Aarde ondergaat een soort van verandering. In de bovenste lagen van onze atmosfeer begint zich HO gas te vormen. Dit gas hoort hier in deze hoeveelheden helemaal niet voor te komen. Deze verandering wordt niet veroorzaakt door de globale opwarming van deze planeet, ook niet door de vele CFC's of fluorocarbon uitstoot. De gegevens spreken voor zich maar er lijkt simpelweg geen verklaring voor te zijn.

De magnetische velden en de lichtsterkte/helderheid van de planeten veranderen. Venus bijvoorbeeld vertoont een duidelijke stijging in lichtsterkte/helderheid. Jupiter heeft inmiddels zo'n grote energie uitstoot, dat we daadwerkelijk een geïoniseerde stralingsbuis kunnen waarnemen welke gevormd wordt tussen haar Maan Io. Deze oplichtende energiestraal is recentelijk ook al gefotografeerd.

Ook zijn er veranderingen gaande in het magnetische veld van de planeten in ons Zonnestelsel. Deze velden lijken sterker te worden. Het magnetische veld van Jupiter is meer dan verdubbeld. Het veld van Uranus is aan het veranderen. Het veld van Neptunus word groter. Deze planeten worden allemaal helderder. De sterkte van de magnetische velden is aan het toenemen. De atmosferische kwaliteiten zijn aan het veranderen.

Onderzoeken geven aan dat Uranus en Neptunus recentelijk een poolshift hebben ondergaan. Toen de Voyager 2 in 199? Uranus en Neptunus passeerde, bleek dat de noordelijke en zuidelijke magnetische polen verplaatst waren. Bij metingen kwam naar boven dat de polen 40 tot 50 graden verschoven waren t.o.v. de roterende pool waren en dit is een aanzienlijke verandering.

De totale veranderingen kunnen uiteindelijk onderverdeeld worden in drie categorieën;

- verandering in het Energieveld

- veranderingen in de helderheid

- veranderingen in de atmosfeer

Op Aarde zijn deze veranderingen nog duidelijker zichtbaar en vooral meetbaar.Vulkaan activiteiten op Aarde zijn sinds 1975 met 500% gestegen.

Aardbevingen op deze planeet zijn sinds 1973 gestegen met 400%.

Natuurrampen vertonen tussen 1963 en 1993 een toename van 410% . Deze natuurrampen vertegenwoordigen orkanen, tornado's, modderstromen, vloedgolven, overstromingen, droogte en alles wat een mens nog meer kan overkomen in deze natuurlijke wereld.

Het magnetische veld van onze Zon is sinds 1901 toegenomen met 230%. Het is duidelijk, planeet X beïnvloed inmiddels het gehele Zonnestelsel.

Een groep Russische wetenschappers hebben in 2000 een aantal bijeenkomsten gehouden, waar werd gediscussieerd over planeet X, deze was ontdekt door één van Rusland grootste observatorium. Dit leidde tot het "2003 probleem". De top officials riepen om een commissie, om het probleem, -waarvan gezegd werd dat het tot een kettingreactie van rampen en een massale inkrimping van de mensheid zou leiden-, te onderzoeken. Ze vroegen zich openlijk af, of Rusland als land na dit probleem nog wel zou bestaan.
pi_17422226
Ach, die klimaatsveranderingen zijn er altijd, al tienduizenden jaren, niet zoveel aan te doen door de mens volgens mij
  zondag 29 februari 2004 @ 13:03:19 #53
84512 JulesKebab
Plasma beeldbuis 2 euri-mille
pi_17424270
Ik zal God eeuwig dankbaar blijven als ik de ondergang van deze aardkloot live mag aanschouwen op m'n 80 cm plasma beeldbuis met ingebouwde bioscoop speakers.
pi_17424792
Gisteren toevallig hierover een docu gezien op Discovery.

Daar werd aangehaald dat de klimaatveranderingen komen doordat de maan zich verder verwijdert van de Aarde. Zo'n 3,75cm per jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')