abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 februari 2004 @ 12:35:09 #1
79747 S7en
Vector Oriented
pi_17281642
Hoi
Ik wil grag op de Tu in eindhoven Natuurkunde gaan studeren omdat ik zelf zeer geinteresseed ben ik natuurkunde. Maar later als baan wil ik meer dan alleen onderzoeken. Ik zou graag het managment in. Is er een masters opleiding die je na Natuurkunde kunt doen (masters) om een beetje economische kennis en managment vaardigheden bij te brengen. Al mijn vrienden in mijn omgeving die doen Economie en Maatschappij (als profiel) en ik NT. Ze zeggen dat je met NT nooit hoger op in een bedrijf komt. Zouden jullie me hier wat meer infomratie over kunnen geven, ervaringen, tips?

Mijn decaan is niet goed op de hoogte van beta studies en kan me dus niet adviseren

pi_17281806
ik zit tegenover de TU/e, zwaai maar ff als je me ziet
a dirty mind is a joy forever
Forum admin Jump: webicon weggehaald wegens veiligheidswaarschuwing.
pi_17281814
1: Je vrienden weten niet waar ze het over hebben, een goede onderzoeker verdient net zoveel als een goede manager

2: Je dacaan moet zich eens wat meer met zijn taken bezig gaan houden

3: Technische Natuurkunde is niet een studie die economisch gericht is, de meeste afgestudeerden komen in het onderzoek terecht. Als je een technisch-economische studie wil gaan doen, kies dan voor TBK

4: Loop een paar voorlichtingsdagen af, of neem contact op met de studieadviseur van de Tu/e, daar kan je alles vragen wat je er maar over wilt weten.

pi_17281892
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 12:35 schreef S7en het volgende:
Hoi
Ik wil grag op de Tu in eindhoven Natuurkunde gaan studeren omdat ik zelf zeer geinteresseed ben ik natuurkunde. Maar later als baan wil ik meer dan alleen onderzoeken. Ik zou graag het managment in. Is er een masters opleiding die je na Natuurkunde kunt doen (masters) om een beetje economische kennis en managment vaardigheden bij te brengen. Al mijn vrienden in mijn omgeving die doen Economie en Maatschappij (als profiel) en ik NT. Ze zeggen dat je met NT nooit hoger op in een bedrijf komt. Zouden jullie me hier wat meer infomratie over kunnen geven, ervaringen, tips?

Mijn decaan is niet goed op de hoogte van beta studies en kan me dus niet adviseren

Natuurkunde zit geen werk in, te algemeen willen ze niet op dit moment.... Ken enkele mensen die dat hebben gedaan, allemaal geen werk...
En hoe voelt u zich nu?
pi_17282238
Overweeg werktuigbouwkunde! Krijg je voldoende natuurkunde om je op stuk te bijten, daarnaast kom je minder snel in fundamenteel onderzoek terecht (waar wel een groot deel van de natuurkundigen beland).
Daarnaast biedt de TU/e de mogelijkheid om een Technologie Management certificaat te halen, wat inhoudt dat je verschillende bedrijfskundige vakken krijgt. Qua studielast is dit ongeveer een half jaar extra, maar dit kan je gespreid over je gehele studie volgen.
Deze combinatie, Wtb aangevuld met een Bedrijfskunde certificaat, biedt je veel mogelijkheden in het bedrijfsleven. Je kan dan naar verloop van tijd doorstromen naar management functies. Grote firma's als Unilever/Shell/KPN etc. hebben ook interessante traineeships voor mensen met het door mij geschetste profiel.
Kortom, laat die vrienden van je niet lullen. Dat zullen ze in hun leven nog vaak doen, iets managen zonder verstand van zaken te hebben! Zorg jij gewoon eerst voor een mooie basis, dan zullen ze nog wel zien wie straks de baas is!
pi_17282352
Geen werk op dit moment misschien, maar dat komt ook wel weer. Er is sowieso weinig werk op dit moment.
Met natuurkunde kan je ook gewoon in management terechtkomen, maar je zal er wat meer moeite voor moeten doen. Het is handig om te beginnen bij een IT bedrijf o.i.d. en je daar hogerop te werken. Daar kan je ook de kans krijgen in het management, als je daar aanleg voor blijkt te hebben natuurlijk. Mijn vader heeft ook natuurkunde gedaan en is ook in het management terechtgekomen, dus het kan prima.
Never argue with idiots. They drag you down to their level and then beat you with experience.
  woensdag 18 februari 2004 @ 13:12:18 #7
79747 S7en
Vector Oriented
pi_17282540
Technologisch Managment, kan dat ook na een Natuurkunde studie. Ik was zelf een keer langs werktuigbouw geweest maar op een of andere manier sprak het mij niet aan.
En wat bedoel je met een combinatie van bedrijfskunde. Waar hebben bedrijven intresse in, ik weet dat Ingieurs zoiezo wel gewilt zijn maar ik wil doorstromen naar het managment . Ik zie het niet zitten om te blijven onderzoeken.
pi_17283073
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:12 schreef S7en het volgende:
Technologisch Managment, kan dat ook na een Natuurkunde studie. Ik was zelf een keer langs werktuigbouw geweest maar op een of andere manier sprak het mij niet aan.
En wat bedoel je met een combinatie van bedrijfskunde. Waar hebben bedrijven intresse in, ik weet dat Ingieurs zoiezo wel gewilt zijn maar ik wil doorstromen naar het managment . Ik zie het niet zitten om te blijven onderzoeken.
Je kan ook het certificaat Technologisch Management (ofwel in de volksmond op de TUE Bedrijfskunde certificaat genoemd) volgen terwijl je Natuurkunde studeert, dat zeker.
Omdat je zelf al aangeeft dat je uiteindelijk richting "het management" wil gaan, is misschien een fundamentele studie als Natuurkunde niet helemaal jouw ding. Het is zeker wel een goede basis, maar zoals iemand anders ook al aandroeg, je zal dan wel meer moeite moeten doen om de massa te ontstijgen en niet in een bepaalde hoek terecht te komen. Ze plaatsen nu eenmaal net afgestudeerde Natuurkundigen toch in andere carrieretrajecten dan bijv. werktuigbouwers of technisch bedrijfskundigen.
Maar goed, jouw plan van aanpak:

Nu:
- kies een inhoudelijk goede studie, die bij jouw interesses past. Als dat Natuurkunde is, dan is het Natuurkunde. Het succesvol voltooid hebben van een moeilijke studie boezemt ook weer ontzag in. Daarmee toon je alleen maar aan dat je een heel slimme jongen bent.

Later:
- wordt goed en ontwikkel jezelf naast je studie zeer breed.
(d.w.z. wordt actief en organiseer eens iets, vervul bestuursfuncties)
- ga allerlei business courses bijwonen, volg carrieredagen nauwgezet.
- maak heldere keuzes omtrent stages, buitenlandervaring, afstuderen.
- ga solliciteren bij de grote jongens naar een traineeship (bij de Shells/Essos/DSM/Unilever/KPN/ABN/Philipsen etc.)

Dan kom je er wel en laat je je vriendjes lekker prutsen in het MKB-management!

pi_17284899
Doe een minor met iets economisch?!
En dat er in de natuurkunde geen werk is lijkt me een grote grap.
pi_17285270
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 12:35 schreef S7en het volgende:
Al mijn vrienden in mijn omgeving die doen Economie en Maatschappij (als profiel) en ik NT. Ze zeggen dat je met NT nooit hoger op in een bedrijf komt.
Wat een enorme onzin. Zelfs als je economie gaat studeren, kan je beter het NT vakkenpakket hebben dan dat van EM, daar je aan wiskunde-B veel meer hebt dan aan economie 1. Maar waarom geen Technische bedrijfskunde studeren of gewoon iets als technische natuurkunde aangevuld met extra economie/ (technische)bedrijfskunde vakken?
  woensdag 18 februari 2004 @ 15:23:15 #11
79747 S7en
Vector Oriented
pi_17286060
is dat mogelijk

technische naturkunde met bedrijfskunde vakken bijvullen. Dat is natuurlijk wel mooi mocht dat kunnen

woensdag 18 februari 2004 @ 15:29:36 #12
76500 Spyder
onweerstaanbaar onuitstaanbaar
pi_17286249
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 15:23 schreef S7en het volgende:
is dat mogelijk

technische naturkunde met bedrijfskunde vakken bijvullen. Dat is natuurlijk wel mooi mocht dat kunnen

http://www.tm.tue.nl/framesets/frame_student.htm?http://www.tm.tue.nl/doelgroep/student/ctm/home.htm
Deze post wordt U aangeboden door: Audi, Bosch, Corel, Davilex, Eneco, Friki, G-Star, Hak, Intertoys, Johma, Kia, Lada, McDonalds, Nike, Ohra, Pepsi, Quantum, Radio 3FM, Sony, Toyota, Uncle Ben's, V&D, Wasa, Xerox, Yokohama, Zeeman
pi_17289625
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 15:23 schreef S7en het volgende:
is dat mogelijk

Ik ken ook wel iemand die zonder economie op de middelbare school en veel economische vakken op de universiteit nu eigen baas is op het gebied van de techniek.
Laat je niets wijsmaken door EM'ertjes, ga ze maar eens uitlachen met hun wiskunde.
pi_17293446
Is onzin dat je met Natuurkunde niet hoger op komt in een bedrijf. Dat hangt helemaal van je zelf af. Zoals Spyder al aangaf in zijn link kan je een Certificaat Technisch Management erbij doen. Als je daar in het begin van je studie meteen mee begint is de extra studielast minimaal.

Nadat je Natuurkunde hebt gedaan hoef je helemaal niet terecht te komen in het onderzoek. Dat de meeste dat wel doen is logisch. Ze kiezen immers de studie omdat ze onderzoeken leuk vinden. Je kan na je studie ook bewust erop aansturen in het management te terecht te komen. Al zal je waarschijnlijk wel beginnen in het onderzoek.

Je moet niet vergeten dat goede managers met technische kennis van zaken veel geld waard zijn. En als je Technische Natuurkunde hebt gestudeerd dan zit het met de technische kant wel goed. Het is dan wel aan jou zelf om de andere kant te ontwikkelen.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')