Mezelf heeft o.a. Novecento (Bertolucci), Il Vangelo Secondo Matteo (Pasolini) en veel van Fellini gezien, maar nog niets van Antonioni, Visconti, De Sica of Rossellinni.
De door mij opgenoemde films zijn trouwens de moeite waard, evenals het meeste van Fellini, zoals La Dolce Vita en La Strada.
Maar het kan zijn dat iemand eens tegen L'Avventura of een film van andere grootmeesters is gestuit. Iemand ideeen over films nog te kijken, of iemand die zijn ervaringen met de Italiaanse filmklassieker uit de doeken wil doen?
quote:Felinni
Op woensdag 18 februari 2004 09:42 schreef dolle_hond het volgende:
als je een andere regisseur dan fellini de grootste noemt, zorgt Gorro persoonlijk voor een ban op FTR
Van Michelangelo Antonioni heb inderdaad L'avventura gezien, maar om eerlijk te zijn vond ik die tegenvallen. Mooie beelden, dat zeker, maar ik vond hem saai en dat is me bij niet veel van de klassiekers tot nu toe gebeurd.
Van Vittorio de Sica heb ik Ladri di biciclette (misschien wel de bekendste film uit het Italiaanse neorealisme) en Umberto D. gezien. Beide sterke films, maar een echte liefhebber van het neorealisme zal ik nooit worden. La Strada en Notti di Cabiria vond ik ook de minste van de 5 Fellini's die ik gezien heb.
Van Robert Rossellini heb ik Roma, città aperta mogen aanschouwen. Die vond ik wat traag op gang komen, maar de tweede helft is erg sterk en zal ik niet gauw vergeten.
Van Bernardo Bertolucci heb ik nog Ultimo Tango a Parigi gezien, met Marlon Brando. Veel mooie scenes, maar een slechte samenhang in mijn ogen.
Op het gebied van Visconti en Pasolini ben ik helaas nog een maagd.
Van de meeste regisseurs heb ik hun grootste werken wel gezien. Deze zijn me allemaal goed bevallen, maar ik prefereer tog de Japanse cinema (Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Kobayashi) en de Franse cinema (Godard, Truffaut, Melville, Resnais, Clouzot) uit die tijd.
[Dit bericht is gewijzigd door De_Schaduw op 18-02-2004 10:17]
Hele interessante films gemaakt. Vooral Brutti, sporchi e cattivi vond ik geweldig. en una giornata particolare is ook veel gelauwerd (vind ik persoonlijk niet veel aan).
quote:Ja, heeft ook een paar klassiekers gemaakt. Kaos lijkt me inderdaad ook erg mooi, en je hebt nog een recentere "moderne klassieker" met Il Ladro di Bambini uit begin jaren negentig. Erg mooi, in de stijl van de oude neorealisten.
Op woensdag 18 februari 2004 10:22 schreef dolle_hond het volgende:
waarom hebben we nog niet Ettore Scola genoemd.
quote:Wat prefereer je dan aan de Franse cinema, welke films?
Op woensdag 18 februari 2004 09:59 schreef Gorro het volgende:Van de meeste regisseurs heb ik hun grootste werken wel gezien. Deze zijn me allemaal goed bevallen, maar ik prefereer tog de Japanse cinema (Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Kobayashi) en de Franse cinema (Godard, Truffaut, Melville, Resnais, Clouzot) uit die tijd.
Alleen Bresson en Cocteau zijn vooralsnog de moeite waard voor mij (maar het is maar wat je zoekt verder).
quote:Ik vind de Nouvelle Vague stroming leuker/interessanter dan het Italiaans neorealisme, maar dat is maar net wat je zoekt in een film. Het neorealisme (begin periode van Fellini, De Sica, Rossellini) zijn, zoals de naam al zegt, realistische, vaak sentimentele verhalen. Nouvelle Vague daarentegen is veel uitdagender. Men speelt daarmee met "de wetten" en de mogelijkheden van het medium film. Achronologische vertellingen, verschillende genres in één film gooien en kijken wat eruit komt en dat soort dingen. Dat vind ik persoonlijk veel leuker om te kijken en blijft me ook beter bij over het algemeen, dan het zoveelste (realistische) verhaal, hoe mooi ook. Elke keer is het weer een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt. Van Godard vind ik Vivre sa vie: Film en douze tableaux en A Bout de souffle het best wat ik ervan gezien heb. Hiroshima mon amour van Resnair en Les quatre cents coups van Truffaut zijn ook erg goed, maar net als bij de Italianen heb ik bijna alleen nog maar de films die als het belangrijkste aangegeven zijn gezien.
Op woensdag 18 februari 2004 11:58 schreef Sanvean het volgende:[..]
Wat prefereer je dan aan de Franse cinema, welke films?
Die films van Godard zijn denk ik eerder "interesant" als "erg goed", als ik de meningen zo eens overzie bij de betere filmfan.
Wat me wel interessant lijkt, is zijn "essayistische" manier van filmen: laten zien wat er gebeurd in een stad, met bepaalde mensen, etcetera. Godard wordt vooral genoemd als een essayistisch filmer, op zoek naar sociologische, antropologische verschijnselen.
Twee tips trouwens:
Chris Marker - wordt een van de belangrijkste Franse filmmakers van afg. eeuw genoemd. Niet bekend bij het grote publiek, omdat hij vooral korte films en documentaires heeft gemaakt. Ook zo'n pure essayist/ intellectueel. Erg interessant, hij houdt zich bezig met filosofische vraagstukken, tijd en ruimte, science fiction en veel andere zaken.
Bekendste/ beste werken: La jetee & Sans Soleil Het eerste is een kort cult-sf-filmpje en het tweede een wervelend filmessay over van alles en heel veel nog wat. Zeker te proberen. Hij heeft trouwens ook een uitstekende docu gemaakt over Tarkovsky:
Une Journee d'Andrei Arsenevich
Andere tip:
de Belgische regisseuse Chantal Akerman wordt vaak genoemd als een soort "essayistische filmmaakster". Minder bekend, en waarsch. ook geen echte topregisseur, maar haar films lijken me ook wel het proberen waard. Erg scherp, uitdagend, schijnt. Maar haar films zijn moeilijk te vinden.
[Dit bericht is gewijzigd door Sanvean op 18-02-2004 13:27]
Federico Fellini
Amarcord (1973)
Le Notti di Cabiria (1957) (erg goed filmjaar trouwens)
Otto e Mezzo (8 1/2) (1963)
La Dolca Vita (1960)
La Strada (1954)
Satyricon (1969)
Roma (1972)
Giulietta Degli Spiriti (1965)
E la Nave Va (1983)
I Vitelloni (1953)
Ook zag ik nog.....
Boccaccio '70 (1962)
Samenwerking van 4 regisseurs, elke met een eigen episode.
(Federico Fellini, Luchino Visconti, Vittorio De Sica en de vrij onbekende Mario Monicelli)
Vrouwelijke cast is ook om van te watertanden (Sophia Loren, Anita Ekberg en Romy Schneider).
Pier Paolo Pasolini
Il Vangelo Secondo Matteo (1964)
Salo O Le 120 Giornate Di Sodoma (1975)
Uccellacci e Uccellini (1966)
Edipo Re (1967)
Teorema (1968)
Mamma Roma (1962)
Accattone (1961)
Il Decameron (1970)
Luchino Visconti
Rocco e i Suoi Fratelli (1960)
La Terra Trema: Episodio del Mare (1948)
La Caduta degli Dei (1969)
Ossessione (1943)
Vittorio De Sica
Ladri di Biciclette (1948)
Marco Ferreri
Dillinger e Morto (1969)
Roberto Rossellini
Roma, Citta Aperta (1945)
Ettore Scola
Una Giornata Particolare (1977)
Brutti, Sporchi e Cattivi (1976)
Michelangelo Antonioni
L' Avventura (1960) (inderdaad een tegenvaller)
Bernardo Bertolucci
Ultimo Tango a Parigi (1972) (ook niet best eigenlijk)
Verder heb ik ook nog werk van Leone gezien en de Don Camillo reeks met Fernandel.........
Fellini blijft mijn favoriete Italiaanse regisseur......
Absolute meesterwerken:
Amarcord
Le Notti Di Cabiria
Rocco e i Suoi Fratelli
Il Vangelo Secondo Matteo
Aanstormende meesterwerken:
Otto e Mezzo
La Dolca Vita
( ik heb het idee dat ik dubbelop aan het posten ben..... ik vermoed dat ik de topicstarter van een andere site ken, maar weet 't niet zeker)
[Dit bericht is gewijzigd door Fabulousbakerboy op 18-02-2004 13:48]
quote:Jezusmina, zijn ze al veertig jaar bezig aan te stormen?
Op woensdag 18 februari 2004 13:24 schreef Fabulousbakerboy het volgende:Aanstormende meesterwerken:
Otto e Mezzo
La Dolca Vita
quote:Ik moet ze gewoon nog een keer herzien.
Op woensdag 18 februari 2004 13:31 schreef Sanvean het volgende:[..]
Jezusmina, zijn ze al veertig jaar bezig aan te stormen?
Dan zal het er wel nooit meer van komen, denk ik.
quote:
Op woensdag 18 februari 2004 13:24 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
( ik heb het idee dat ik dubbelop aan het posten ben..... ik vermoed dat ik de topicstarter van een andere site ken, maar weet 't niet zeker)
Ontopic:
Naast de voor de hand liggende Fellini's, Visconti's, Antonioni's, Pasolini's en Rosselini's zou je kunnen kijken naar Elio Petri, Pietro Germi, Scola inderdaad, Ermanno Olmi, Dino Risi, De Sica.
quote:Hee, interessant. Als ik eens de hand kon leggen op een Olmi... (wat er niet in zit)
Op woensdag 18 februari 2004 13:37 schreef Posdnous het volgende:
Ermanno Olmi
quote:Hee, een wat?, ben altijd mezelf hoor.
Op woensdag 18 februari 2004 13:36 schreef Fabulousbakerboy het volgende:
Ik moet ze gewoon nog een keer herzien.
(ik heb ze op dvd)
Maar jij bent elders niet vernoemd naar een dwerg of zo?
[Dit bericht is gewijzigd door Sanvean op 18-02-2004 16:31]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |