quote:Op zich wel lachuh (
Jeugd ontwikkelt eigen taal (audio)Uitgegeven: 17 februari 2004 08:56
Laatst gewijzigd: 17 februari 2004 16:54
AMSTERDAM - Door de komst van e-mail, SMS en instant messaging (zoals ICQ en MSN) is er onder de jeugd een nieuw taalgebruik ontstaan. In de chatboxen waar de jeugd graag vertoeft vinden discussies plaats die voor volwassenen bijna niet meer te volgen zijn. Kaboem, een internetsite voor de jeugd tussen 9 en 15 jaar, deed een onderzoek wat de veelgebruikte veranderingen in het taalgebruik onder de jeugd zijn.Beluister audio:
Modem/ BreedbandSMS, instant messaging en de chatbox hebben er voor gezorgd dat er de afgelopen jaren vele afkortingen zijn ontstaan en dat er een afgekorte schrijfstijl is ontwikkeld. Inmiddels worden deze afkortingen ook gebruikt in e-mails en brieven. Voorbeelden zijn Lkkr (lekker), hoest (hoe is het), LOL (grappig, Laughing out loud), KSTP (ik stop), n8xje (nachtkusje), Xjuh (ik zie je), J/M? (ben jij een jongen of een meisje) of GLW? (geslacht/leeftijd/woonplaats), w8ff (wacht even), ru (are you), plz (please), kben fliefd (ik ben verliefd), lu (love you).
Klik hier voor nog meer afkortingen http://www.eu-gsm.nl/afkortingen.html
Schrijfstijl en taalgebruik zijn voor de hedendaagse jeugd zaken die iets bijdragen aan het gewenste imago in de chat of in een forum. In het algemeen kiezen meisjes voor lievere en grappige woorden en jongens voor stoer taalgebruik (o.a. het gebruik van hoofdletters midden in woorden en het weglaten van klinkers is zeer populair bij de jeugd). Daarbij neemt men veel van elkaar over. Aldus ontstaan nieuwe of nieuw geschreven woorden en een nieuwe schrijfstijl.
Zo wordt de 's' vaak vervangen door een 'z' en bepaalde letters worden herhaald om kracht bij te zetten (bijvoorbeeld kuzziezz = kusjes, zupperr = super, greetz = groeten). Bij woorden die eindigen op 'en' wordt de laatste lettergreep vervangen door 'uh' (bijvoorbeeld mensuh, lachuh, zoenuh). Klanken worden veelvuldig vervangen door cijfers of leestekens (bijvoorbeeld w8, suc6, sl@ of l@er). Vaak wordt een woord geschreven zoals je het uitspreekt (bijvoorbeeld Bjoeite, soek, knuffowl, sjoppen, sgatjuh etc.).
Filters
Ook wordt code gebruikt binnen het taalgebruik, juist om te voorkomen dat volwassenen het herkennen of om scheldfilters te omzeilen. De '3' wordt daarbij vaak gebruikt als een 'e' (g3il3, of bijvoorbeeld sh*t). Ook zijn er codewoorden die worden gebruikt als ouders staan mee te kijken zodat degene met wie ze aan het chatten zijn weet dat het taalgebruik even aangepast moet worden (bijvoorbeeld MOS = Mond op slot).
Sommige afkortingen zijn wel handig, maar ik ken ze lang niet allemaal. En ik vind ze ook lang niet allemaal handig. Wat wel interessant is, is dus dat taal afgestemd wordt op met wie je communiceert. En dat het voor een buitenstaander, helemaal van voor het digitale tijdperk, helemaal niet meer te volgen is.
Kijk voor de lol ff (damn alweer) eens hier voor een lijst met alle afkortingen, zitten de meest gekke/rare afkortingen bij: http://www.eu-gsm.nl/afkortingen.html
[Dit bericht is gewijzigd door nikky op 17-02-2004 23:38]
Wat nu.nl en andere nieuwsberichten bedoelen, is dus dat alle jongeren een taal ontwikkelen die van hun is.
En zo denken ze dat dat bij iedereen zo is
quote:
AG
ACHT UUR VANAVOND? - > 8UV?
ABD -> ALLES BIOLOGISCHDYNAMISCH
AO -> ALLES ONBESPOTEN
1337 ®¤£7££®+
(1337 Roeleert)
Dat kunnen die breezahs nooit lezen die beginnen nu ook al met die rare tekens maar dat is kinderspel.
quote:Wow man, jij heerst!
Op dinsdag 17 februari 2004 23:32 schreef DaDemoMan het volgende:
WTF? Hier ga ik helemaal van ROFLPIMP van doen. En dat BrEeZaH heeft dus weer eens niets met de 1337 te maken.1337 ®¤£7££®+
(1337 Roeleert)
Dat kunnen die breezahs nooit lezen die beginnen nu ook al met die rare tekens maar dat is kinderspel.
quote:Moet dat niet zijn:
Op dinsdag 17 februari 2004 23:36 schreef JeroenMeloen het volgende:[..]
Wow man, jij heerst!
\/\/0\/\/ /\/\4/\/, u |-|33r$©|-|T
quote:Dude, you're giving me a headache!!!
Op dinsdag 17 februari 2004 23:46 schreef Dr_Flash het volgende:[..]
Moet dat niet zijn:
\/\/0\/\/ /\/\4/\/, u |-|33r$©|-|T
quote:OMFG, dit kan ik lezen.............................
Op dinsdag 17 februari 2004 23:50 schreef The_Shining het volgende:
0k d4N 4|S juh /\/\44R \/\/33t d4t |k d3 3c|-|T3 |_33t t44|_ spR33K |_33t
|-|4x0r enzo
quote:ja ik ook
Op dinsdag 17 februari 2004 23:52 schreef Herkauwer het volgende:
OMFG, dit kan ik lezen.............................
quote:nu ben jij de tofste user in dit topic WIE BIED HOGER !!!
Op dinsdag 17 februari 2004 23:59 schreef The_Shining het volgende:[..]
ja ik ook
en dan te bedenken dat ik dit vroeger moeiteloos op irc kon tikken en nog snel ook
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Flash op 18-02-2004 08:17]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |