abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 mei 2004 @ 23:38:19 #176
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_19257790
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 22:25 schreef wonderer het volgende:
Wanneer doe je nou ijs/water in je whisky? Ik zie zo vaak whisky "on the rocks" en hier krijg ik het idee dat het een doodzonde is... Nou snap ik het niet meer
Ik denk dat Doffy zou vinden dat als je eenmaal toch aan de Famous Grouse (Famous Gross) begint, dat je dan naar hartelust mag spelen met water/ijs. (Ik heb het spul nog nooit gehad, of ge-experimenteerd met water/ijs, dus ik kan er niet over oordelen.)
  donderdag 20 mei 2004 @ 00:10:53 #177
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_19258692
quote:
Op woensdag 19 mei 2004 22:31 schreef Againzender het volgende:

[..]

Eigenlijk doe je geen "on the rocks". Dit verdunt de whisky, en het koelt ook nog eens af, hetgeen de geur en smaak niet ten goede komt.

Je kan wel een klein beetje (paar druppels) water toevoegen aan whisky om de geur 'los' te krijgen.

Maar meestal gooi je geen toevoegingen in je whisky, punt (lekker makkelijk )
Ha, nu snap ik het. Ik vond het inderdaad erg jammer, vooral op het eind, dat was meer water dan whisky. Thanks
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
pi_19290176
Doffy: dat drupje water breekt de alcoholsmaak af... maargoed, als jij liever alcohol dan andere aroma's proeft, fine
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  vrijdag 21 mei 2004 @ 16:19:04 #179
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_19295111
Zo, vandaag maar eens naar een van de twee slijterijen hier in Enschede geweest die volgens http://www.classicmalts.nl een whisky-assortiment hebben. 4 glazen gehaald, met een fles Highland Park 12yr. aangezien ik die vorige week vrijdag zo lekker vond. Nog geen idee wanneer ik 'm ga aanbreken, maar dan heb ik 'm vast.
pi_19296082
hoop voor je dat de Cadenhead's Highland Park 12yo tzelfde is als de OB dan! Ga mezelf vanavond tegoed doen aan een fles Ardbeg (mag scheutig doen nu ie toch zo goedkoop was )
  vrijdag 21 mei 2004 @ 18:10:42 #181
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_19297834
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 16:58 schreef W1ZZ het volgende:
hoop voor je dat de Cadenhead's Highland Park 12yo tzelfde is als de OB dan! Ga mezelf vanavond tegoed doen aan een fles Ardbeg (mag scheutig doen nu ie toch zo goedkoop was )
Ach, ik proef toch nog niet of ze precies hetzelfde zijn. Zo verfijnd is mijn smaak niet. Maar ik mag toch hopen dat 'ie iig ONGEVEER gelijk smaakt.
pi_19299885
Tis nu tijd voor een Lagavulin, heb ik wel verdiend na een weekie werken

*proost* heren!
Muay-Thai...
Mixed Martial Arts!
pi_19320137
iemand ervaring met de Bowmore 12yo ?
pi_19320450
mja standaard bowmore... hij's lekker hoor, maar wel uhhm... sja, tis een Islay maar net niet zeg maar..
pi_19321496
wat zou je een beginner als ik aanraden?
ik heb tot nu toe alleen glenmorangie 12yo burgundy finish en Bowmore 12yo gedronken

en kan iemand het verschil uitleggen tussen een highland, islay, lowland en speyside
pi_19321765
Dat zijn de gebieden (ook nog Islands en Campbeltown) waar whisky wordt gestookt. Voor een complete uitleg kun je beter de beginner's guide op http://www.maltmadness.com lezen...
  zondag 23 mei 2004 @ 22:10:22 #187
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_19347942
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 12:38 schreef W1ZZ het volgende:
Doffy: dat drupje water breekt de alcoholsmaak af... maargoed, als jij liever alcohol dan andere aroma's proeft, fine
In elke niet-vatsterkte whisky zit automatisch al een enorme plons water, dus ik zie niet in wat er nog meer afgebroken moet worden. Vaak zijn de drinksterktes al zo uitgekiend dat ze niet nog slapper moeten worden - slechts zelden is dat wel het geval.

Bij vatsterktes ligt dat mi. wel anders - hoewel ook hier niet vaak. Ik had vanmiddag een Mannochmore 19yr CS, die inderdaad een drupje of 4 kon gebruiken om 'los' te komen - maar dat had niets te maken met het 'afbreken van een alcoholsmaak', want op 64.1% helpt 1 drupje niet veel!

De overige 4 vatsterktes die ik gehad heb (MacAllan 14 ( ), Laphroaig 13, Bruichladdich 16 en een Lagavulin/Springbank vatting / rum finish) hadden alle 4 absoluut geen water nodig - ze waren perfect in balans. Laat staan dat ze een 'alcoholsmaak' hadden - bij een goeie whisky is de alcohol een integraal onderdeel van de drank, en geen hinderlijk aanwezige substantie.

Ik probeer je hier overigens niet terecht te wijzen of af te zeiken, ik probeer slechts te begrijpen waarom jij graag water in je whisky doet en je uit te leggen waarom ik dat maar heel af en toe doe. Dus als jij water in je whisky wil doen: hey, whatever rings your bell!
'Nuff said
  zondag 23 mei 2004 @ 22:13:36 #188
27698 Doffy
pi_19348057
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 16:19 schreef Twoflower het volgende:
Zo, vandaag maar eens naar een van de twee slijterijen hier in Enschede geweest die volgens http://www.classicmalts.nl een whisky-assortiment hebben. 4 glazen gehaald, met een fles Highland Park 12yr. aangezien ik die vorige week vrijdag zo lekker vond. Nog geen idee wanneer ik 'm ga aanbreken, maar dan heb ik 'm vast.
Aan de Highland Park 12 kan je je geen buil vallen - goeie keus, ben trots op je!

Het is echter wel de vraag (of liever, het is helemaal geen vraag) of die Highland Park gaat lijken op de versie die je in de Still had. Het antwoord is: ja en nee . Ja, het is een zachte, hele mooie, complexe whisky met wat zee'igs erin. Maar nee, hij is zeker niet zo turfig als die van Cadenhead's. Maar niettemin heb je een hele fijne fles gekocht!
'Nuff said
  zondag 23 mei 2004 @ 22:17:59 #189
27698 Doffy
pi_19348191
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 19:34 schreef Calayuga het volgende:
wat zou je een beginner als ik aanraden?
ik heb tot nu toe alleen glenmorangie 12yo burgundy finish en Bowmore 12yo gedronken

en kan iemand het verschil uitleggen tussen een highland, islay, lowland en speyside
De tip van W1zz, om eens op Malt Madness te kijken, is inderdaad een hele goeie. Lees de rest van dit topic, evenals deel #1, eens door voor meer (beginners-)tips. Nogmaals, de Classic Malts serie is een goed uitgangspunt. Vooral de doos met alle 6 'classic malt' whiskies is een goed startpunt - een 'rondje schotland', zoals de liefhebbers het noemen.

Ook voor nuttige info kan je vinden op de site van Whisky Magazine. Veel over alles wat met whisky te maken heeft - ook de user forums zijn bijzonder nuttig.
'Nuff said
pi_19349530
cheers mate!
pi_19349767
@Doffy: het ligt er bij mij vaak maar net aan wanneer ik aan 't drinken ben... Als ik een malt aan 't 'onderzoeken' ben neem ik er altijd eerst een paar slokken van zonder, daarna een paar drupjes, dan wat meer, etc... Daarmee bepaal ik dan hoe ik m 't lekkerst vind...

Maar als ik na een dag werken/studie thuiskom en er nog eentje neem, dan doe ik daar meestal wat water bij om het randje ervan af te halen... Om te zorgen dattie wat makkelijker drinkbaar is (en dat doe ik dan vaak bij bottlings die ik toch al heel goed ken.. die ik toch het vaakst drink)...
  maandag 24 mei 2004 @ 06:22:45 #192
33726 Twoflower
Qualititionist
pi_19355213
quote:
Op zondag 23 mei 2004 22:13 schreef Doffy het volgende:

[..]

Aan de Highland Park 12 kan je je geen buil vallen - goeie keus, ben trots op je!

Het is echter wel de vraag (of liever, het is helemaal geen vraag) of die Highland Park gaat lijken op de versie die je in de Still had. Het antwoord is: ja en nee . Ja, het is een zachte, hele mooie, complexe whisky met wat zee'igs erin. Maar nee, hij is zeker niet zo turfig als die van Cadenhead's. Maar niettemin heb je een hele fijne fles gekocht!
Tja, dat zal er dan wel aan liggen dat deze slijter bij lange na niet het assortiment van Ton Overmars heeft. Een volgende keer fiets ik even wat verder door, en probeer ik de andere slijter die nog genoemd werd. Mocht die ook maar zo'n beperkt assortiment hebben, dan plaats ik gewoon bij jou wel een keer een bestelling.
pi_19355236
Laatst deze geprobeerd, 26 jaartjes oud en

een goddelijke wiskey! Alleen wel iets te duur om elke avond te drinken...

zie ook:

http://groups.msn.com/Hen(...)howPhoto&PhotoID=256
http://groups.msn.com/Hen(...)howPhoto&PhotoID=255
http://groups.msn.com/Hen(...)howPhoto&PhotoID=253

[ Bericht 33% gewijzigd door El_Nino op 24-05-2004 06:53:04 (even wat links toegevoegd) ]
黑 ¦ Links tot en met...
豹 ¦ Overtuigd carnivoor...
也 ¦ Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
pi_19355244
Hé bah, nooit zo rijk geweest, maar had zo wel mijn idee over wat beter en minder is. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik een liter zag staan voor 9 euro bij de dutyfree in Beirut. Nu had ik net zin in een fles maar heb me het toch serieus beklaagd. Goekoop was duurkoop - nou ja wel een mooie avond gehad met goede gesprekken en dito gezelschap, maar buurman en ik vinden die grant`s Glennfiddich blend toch niet echt alles. Al veel beter gedronken voor amper het dubbel van de prijs (de gewoonlijke voor onze dieptrieste avonden).

Dus volgende keer ga ik toch eerst topicje lezen
for the music lover
who can sit and enjoy
the evolving sound
of someones elses nightmare
pi_19355248
Idd hier zijn ze ook stukken goedkoper dan in Nederland, anders had ik het ook niet op kunnen brengen! Nog intresse in de manier hoe ze de heiligheid van wiskey hier schennen?
黑 ¦ Links tot en met...
pi_19365457
@ EL_Nino Vertel, ik hou wel van geinige tragedies!
for the music lover
who can sit and enjoy
the evolving sound
of someones elses nightmare
  vrijdag 28 mei 2004 @ 00:06:42 #197
71919 wonderer
pi_19461610
Vandaag na een theatervoorstelling Glenfiddich gehad. In een COGNACGLAS Maar goed. Nog een beetje te hoog gegrepen voor mij, deze whisky. Te scherp, ik moest er bijna van hoesten. Geen ijs erin in ieder geval, dat heb ik wel geleerd Hij ruikt trouwens wel lekker.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_19464767
Oh, dat is waar ook... Ik zou jullie iets vertellen over wiskey drinken in taiwan!

Natuurlijk kopen de drinkers de duurste wiskey, patsen is immers iets wat moet! Zo kun het gebeuren dat we in een zakendiner 2 flessen Johnnie Walker Blue Label voor onze neuzen hadden staan...

De gastheer zorgt ervoor dat iedereen een borrelglaasje krijgt. De wiskey wordt overgegoten in glazen karaffen met een bende ijs en soms wat water...
Nadat iedereen een borrelglaasje heeft wordt er getoost. Nadat de spreuk "Gambei" is weggeklonken slaat iedereen het borrelglaasje in een keer achterover... gambei is overigens oud-Japans voor "Leeg uw glas".
Omdat glazen niet lang leeg mogen blijven word het borrelglaasje gelijk bijgevuld. nadat er met de gastheer getoost is mag iedereen onderling ook nog een keer toosten. Dit spel herhaalt zich totdat de 2 flessen goede wiskey geleegd zijn!

Voorzover ik het geproefd heb was Blue label verdomde lekker! Omdat ik een van de weinige buitenlanders ben in deze omgeving wilde iedereen proosten, was flink zat.

En ja, ik vind het zelf ook heiligschennis...
黑 ¦ Links tot en met...
pi_19467467
@Wonderer: Als de persoon die jou die whisky inschonk het uit zichzelf in een cognacglas schonk had ie er kennelijk meer verstand van dan jij! Voor het drinken van een single malt (vooral voor het ruiken eigenlijk) is niets funester dan een tumbler...
  vrijdag 28 mei 2004 @ 16:18:33 #200
71919 wonderer
pi_19475250
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 11:23 schreef W1ZZ het volgende:
@Wonderer: Als de persoon die jou die whisky inschonk het uit zichzelf in een cognacglas schonk had ie er kennelijk meer verstand van dan jij! Voor het drinken van een single malt (vooral voor het ruiken eigenlijk) is niets funester dan een tumbler...
Oh. Ik las juist ergens dat je het niet in een cognacglas moest doen, want dat was niet goed (waarom precies weet ik niet meer...). Ik vond het in ieder geval knap irritant, met je hoofd in je nek het laatste beetje te pakken zien te krijgen.

En ik begin net, dus dat kan best kloppen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')