Ik denk dat Doffy zou vinden dat als je eenmaal toch aan de Famous Grouse (Famous Gross) begint, dat je dan naar hartelust mag spelen met water/ijs.quote:Op woensdag 19 mei 2004 22:25 schreef wonderer het volgende:
Wanneer doe je nou ijs/water in je whisky? Ik zie zo vaak whisky "on the rocks" en hier krijg ik het idee dat het een doodzonde is... Nou snap ik het niet meer
Ha, nu snap ik het. Ik vond het inderdaad erg jammer, vooral op het eind, dat was meer water dan whisky. Thanksquote:Op woensdag 19 mei 2004 22:31 schreef Againzender het volgende:
[..]
Eigenlijk doe je geen "on the rocks". Dit verdunt de whisky, en het koelt ook nog eens af, hetgeen de geur en smaak niet ten goede komt.
Je kan wel een klein beetje (paar druppels) water toevoegen aan whisky om de geur 'los' te krijgen.
Maar meestal gooi je geen toevoegingen in je whisky, punt (lekker makkelijk)
Ach, ik proef toch nog niet of ze precies hetzelfde zijn. Zo verfijnd is mijn smaak niet. Maar ik mag toch hopen dat 'ie iig ONGEVEER gelijk smaakt.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 16:58 schreef W1ZZ het volgende:
hoop voor je dat de Cadenhead's Highland Park 12yo tzelfde is als de OB dan! Ga mezelf vanavond tegoed doen aan een fles Ardbeg (mag scheutig doen nu ie toch zo goedkoop was)
In elke niet-vatsterkte whisky zit automatisch al een enorme plons water, dus ik zie niet in wat er nog meer afgebroken moet worden. Vaak zijn de drinksterktes al zo uitgekiend dat ze niet nog slapper moeten worden - slechts zelden is dat wel het geval.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 12:38 schreef W1ZZ het volgende:
Doffy: dat drupje water breekt de alcoholsmaak af... maargoed, als jij liever alcohol dan andere aroma's proeft, fine
Aan de Highland Park 12 kan je je geen buil vallen - goeie keus, ben trots op je!quote:Op vrijdag 21 mei 2004 16:19 schreef Twoflower het volgende:
Zo, vandaag maar eens naar een van de twee slijterijen hier in Enschede geweest die volgens http://www.classicmalts.nl een whisky-assortiment hebben. 4 glazen gehaald, met een fles Highland Park 12yr. aangezien ik die vorige week vrijdag zo lekker vond. Nog geen idee wanneer ik 'm ga aanbreken, maar dan heb ik 'm vast.
De tip van W1zz, om eens op Malt Madness te kijken, is inderdaad een hele goeie. Lees de rest van dit topic, evenals deel #1, eens door voor meer (beginners-)tips. Nogmaals, de Classic Malts serie is een goed uitgangspunt. Vooral de doos met alle 6 'classic malt' whiskies is een goed startpunt - een 'rondje schotland', zoals de liefhebbers het noemen.quote:Op zaterdag 22 mei 2004 19:34 schreef Calayuga het volgende:
wat zou je een beginner als ik aanraden?
ik heb tot nu toe alleen glenmorangie 12yo burgundy finish en Bowmore 12yo gedronken
en kan iemand het verschil uitleggen tussen een highland, islay, lowland en speyside
Tja, dat zal er dan wel aan liggen dat deze slijter bij lange na niet het assortiment van Ton Overmars heeft.quote:Op zondag 23 mei 2004 22:13 schreef Doffy het volgende:
[..]
Aan de Highland Park 12 kan je je geen buil vallen - goeie keus, ben trots op je!![]()
![]()
Het is echter wel de vraag (of liever, het is helemaal geen vraag) of die Highland Park gaat lijken op de versie die je in de Still had. Het antwoord is: ja en nee. Ja, het is een zachte, hele mooie, complexe whisky met wat zee'igs erin. Maar nee, hij is zeker niet zo turfig als die van Cadenhead's. Maar niettemin heb je een hele fijne fles gekocht!
Oh. Ik las juist ergens dat je het niet in een cognacglas moest doen, want dat was niet goed (waarom precies weet ik niet meer...). Ik vond het in ieder geval knap irritant, met je hoofd in je nek het laatste beetje te pakken zien te krijgen.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 11:23 schreef W1ZZ het volgende:
@Wonderer: Als de persoon die jou die whisky inschonk het uit zichzelf in een cognacglas schonk had ie er kennelijk meer verstand van dan jij! Voor het drinken van een single malt (vooral voor het ruiken eigenlijk) is niets funester dan een tumbler...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |