abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17251259
als je de drie zijden van een driehoek hebt
maar geen hoeken

Hoe bereken je die hoeken dan ook alweer?

kom er met cos en sin regel niet uit

Imperare sibi maximum imperium est
pi_17251330
tangens, sinus en cosinus zijn gebaseerd op een 3hoek waar in elk geval een rechte hoek in zit. Je kan hiervoor een hoogtelijn vanuit 1 punt bepalen, maar dan moet je wel enige informatie daarbij hebben.

Ezelsbruggetje bij de 3 was:

toa, cas en sos ->
tan alfa = overstaand/ aanliggend (lengte van de zijden)
cos alfa = aanliggend/ schuin
sin alfa = overstaand/ schuin

Dan 2nd tan, cos of sin en je hebt de hoek desbetreffende hoek.

-edit-
Tis lang geleden zeg maar

[Dit bericht is gewijzigd door apophis4u op 17-02-2004 12:26]

het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
pi_17251340
Overstaande zijde / schuine zijde = sin [hoek]
(ook wel bekend als SOS)

Aanliggende zijde / schuine zijde = cos [hoek]
(ook wel bekend als CAS)

pi_17251343
Teken hem is uit en voer de regel soscastoa daarop uit.
Wij doen, wij doen wat zij niet zien..
pi_17251371
bij een driehoek van 90 graden kun je de stelling van Pythagoras toepassen. Weet je niet hoe deze werkt ? dan heb je echt nooit opgelet
Cuore Sportivo
pi_17251387
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:23 schreef alki het volgende:
bij een driehoek van 90 graden kun je de stelling van Pythagoras toepassen. Weet je niet hoe deze werkt ? dan heb je echt nooit opgelet
Dat heeft niks met hoeken te maken.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:24:36 #7
20762 MetalBat
fiat 127 driver
pi_17251393
SOS CAS TOA
m.a.w.
om de hoek te berekenen heb je de lengte van de 2 zijden nodig.
Sinus: verhouding tussen overliggende en schuine zijde
Cosinus: verhouding tussen aanliggende en schuine zijde
Tangens: verhouding tussen overliggende en aanliggende zijde.

Heb je hier iets aan?

pi_17251400
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:22 schreef DaFan het volgende:
Overstaande zijde / schuine zijde = sin [hoek]
(ook wel bekend als SOS)

Aanliggende zijde / schuine zijde = cos [hoek]
(ook wel bekend als CAS)


ohja, is alweer ff geleden... was idd SOS -> zal m ff corrigeren
het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
pi_17251403
ja hij heb dus geen rechte hoek.
das dus makkelijk.

hij is zeg maar net niet gelijkbenig.
dus 200 x 715 x 735
en nou wilde ik dus die hoeken weten maar weet niet hoe

Imperare sibi maximum imperium est
pi_17251428
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:24 schreef MetalBat het volgende:
SOS CAS TOA
m.a.w.
om de hoek te berekenen heb je de lengte van de 2 zijden nodig.
Sinus: verhouding tussen overliggende en schuine zijde
Cosinus: verhouding tussen aanliggende en schuine zijde
Tangens: verhouding tussen overliggende en aanliggende zijde.

Heb je hier iets aan?


Volgens mij heb je 2 gegevens nodig. Deze hoeven niet persee een zijde te zijn.
Wij doen, wij doen wat zij niet zien..
pi_17251435
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:25 schreef de_priester het volgende:
ja hij heb dus geen rechte hoek.
das dus makkelijk.

hij is zeg maar net niet gelijkbenig.
dus 200 x 715 x 735
en nou wilde ik dus die hoeken weten maar weet niet hoe


Het staat al 3x aangegeven.
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:28:15 #12
68162 NYJETS147
J..E..T..S, JETS,JETS, JETS!!!
pi_17251464
Maar je kunt er vast wel een rechte hoek inprutsen en daarmee de rest berekenen.
Don't believe everything you hear........not even in your own mind!
pi_17251466
quote:
Geplaatst door alki op dinsdag 17 februari 2004 12:23
bij een driehoek van 90 graden kun je de stelling van Pythagoras toepassen. Weet je niet hoe deze werkt ? dan heb je echt nooit opgelet
Wie heeft er nou niet opgelet? Pythagoras is er om de schuine zijde de berekenen.....
- ..mux.. -
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:30:03 #14
74052 Ender_W
veni, vidi, vici
pi_17251498
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:28 schreef whizzer2250 het volgende:

[..]

Wie heeft er nou niet opgelet? Pythagoras is er om de schuine zijde de berekenen.....


onzin, als je de schuine en een rechte zijde weet kan je hem ook gebruiken.....
Live life to the Ender :D
pi_17251506
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:25 schreef de_priester het volgende:
ja hij heb dus geen rechte hoek.
das dus makkelijk.

hij is zeg maar net niet gelijkbenig.
dus 200 x 715 x 735
en nou wilde ik dus die hoeken weten maar weet niet hoe


Een hoogtelijn trekken.

Je hebt de 3 zijden, en volgens mij is het dan wel mogelijk.

Voor de verhouding van de basislijn waar de hoogtelijn de basis deelt, moet je 2 functies opstellen (denk ik), omdat je dus met 2 variabelen werkt.

a12 + b2 = schuine zijde 12
a22 + b2 = schuine zijde 22
a1 + a2 = 1 schuine zijde, dus kun je daarmee de hoogtelijn bepalen. Daarna kan je de rest wel uitrekenen.

volgens mij kan ik het nog een beetje

het is als een vierkante cirkel. Je kunt het wel zeggen, maar niet tekenen
pi_17251513
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:28 schreef whizzer2250 het volgende:

[..]

Wie heeft er nou niet opgelet? Pythagoras is er om de schuine zijde de berekenen.....


Jij dus. Met de pythagoras kan je namelijk mee dan alleen de schuine zeide te berekenen. En deze stelling gaat alleen op als er in de 3hoek een hoek van 90 graden tussen zit.
Wij doen, wij doen wat zij niet zien..
pi_17251537
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:18 schreef de_priester het volgende:
als je de drie zijden van een driehoek hebt
maar geen hoeken

Hoe bereken je die hoeken dan ook alweer?

kom er met cos en sin regel niet uit


Dit is meer dan 10 jaar geleden, maar volgens mij moet het de cosinusregel zijn. Uit mijn hoofd:
a2 = b2 + c2 -2*b*c*cos(alfa)
Vroeger kostte een speedy nog 2 kwartjes...
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:33:39 #18
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_17251571
lukt wel zo denk ik
Imperare sibi maximum imperium est
  dinsdag 17 februari 2004 @ 12:34:38 #19
36521 a3aan
kan gebeuren
pi_17251593
Tsja je kan idd wel een lijn trekken en daarmee gaan rekenen, maar die moet je dan eerst opmeten en das niet zo netjes.

In een driehoek zonder rechte hoek moet je gebruik maken van de sinus-regel of de cosinus-regel

Maar deze zijn uit mijn geheugen weggevaagd, moet je ff op googlen.

edit: dankzij sufferdt begint ie weer terug te komen

[Dit bericht is gewijzigd door a3aan op 17-02-2004 12:35]

a ( 1.5 x 2 ) a a n
pi_17251614
Volgens mij moet je deze regel gebruiken, want dat SOSCASTOA verhaal gaat ook niet op:

a^2 = b^2 + c^2 - 2bc cos A
A is de hoek tussen b en c

b^2 = a^2 + c^2 - 2ac cos B
B is de hoek tussen a en c

c2 = a^2 + b2 - 2abcos C
C is de hoek tussen a en b

SOSCASTOA is alleen voor driehoeken met rechte hoeken.

pi_17251869
quote:
Op dinsdag 17 februari 2004 12:35 schreef DaFan het volgende:
Volgens mij moet je deze regel gebruiken, want dat SOSCASTOA verhaal gaat ook niet op:

a^2 = b^2 + c^2 - 2bc cos A
A is de hoek tussen b en c

b^2 = a^2 + c^2 - 2ac cos B
B is de hoek tussen a en c

c2 = a^2 + b2 - 2abcos C
C is de hoek tussen a en b

SOSCASTOA is alleen voor driehoeken met rechte hoeken.


Dank dat wou ik ook even weten.

Gr

Wij doen, wij doen wat zij niet zien..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')