Mensen met zwart geld en de Oost-Europese maffia zoeken hun heil in de dollar. Hierdoor wordt de koers van de euro verlaagd. Dat heeft de directeur van het toonaangevende instituut voor economisch onderzoek Ifo gisteren bekendgemaakt.
Volgens het Ifo is er zo'n 100 miljard mark aan zwart geld in omloop. Daarnaast circuleert er in Oost-Europa en Turkije ook nog eens net zoveel aan contant Duits geld.
Uit een onderzoek van zakenbank UBS Warburg komt er in Nederland zo'n 40 miljard gulden aan zwart geld vrij met de invoering van de euro. In alle eurolanden loopt dit bedrag op tot 2400 miljard gulden.
Alle 300 miljoen burgers van de eurolanden moeten begin volgend jaar hun contante geld omwisselen voor euro's. Dat geldt ook voor zwart geld. De zakenbank voorspelt dat voor het einde van dit jaar mensen hun zwarte geld gaan uitgeven bij juweliers, aan dure wijnen, kunst, antiek, klassieke auto's en andere waardevaste goederen.
Het omwisselen van grote sommen zwart geld geeft risico's voor de eigenaar. Alle financiële instellingen in Nederland zijn verplicht om ongebruikelijke transacties te melden. Als een wisseltransactie de 25.000 gulden overschrijdt, wordt deze zelfs altijd gemeld. Juweliers, notarissen, makelaars, kunst- en antiekhandelaren hoeven hun ongebruikelijke transacties nog niet te melden.
Bron: Internieuws.nl
---
Hmmm, de kerstuitgaven kunnen dit jaar wel eens iets hoger uitvallen dan in andere jaren.
Van het totaal in Europa aanwezige zwarte geld zou een land als Nederland ongeveer 8 jaar kunnen draaien...
Op zich een winstpunt van de invoering van de Euro dat de ouwe sokken leeggeschud gaan worden, al hebben de slimmerikken inmiddels natuurlijk allang dollars aangeschaft.
-- Wat ik ervan denk ? Ik zou mijn zwart geld nu al beginnen uitgeven en niet wachten tot op het einde van het jaar als de moeilijkheden met de Euro beginnen.
Maar on-topic:
Ik heb niet de illusie dat het zwarte geld door de invoering van de euro boven tafel komt. Met name degenen die zo 'slim' zijn een behoorlijke som zwart geld op te bouwen, zullen ook vast slim genoeg zijn dit tijdig te witten.
En over het verplicht melden van 'ongebruikelijke transacties' door banken: zou dit eigenlijk wel ooit gedaan worden? Er zijn toch inmiddels veel handiger constructies dan met een koffer met een paar ton cash naar een bank te gaan?
quote:Tuurlijk
Op zaterdag 14 juli 2001 14:37 schreef Cynix ® het volgende:
Ik heb amper wit geld.Maar on-topic:
Ik heb niet de illusie dat het zwarte geld door de invoering van de euro boven tafel komt. Met name degenen die zo 'slim' zijn een behoorlijke som zwart geld op te bouwen, zullen ook vast slim genoeg zijn dit tijdig te witten.En over het verplicht melden van 'ongebruikelijke transacties' door banken: zou dit eigenlijk wel ooit gedaan worden? Er zijn toch inmiddels veel handiger constructies dan met een koffer met een paar ton cash naar een bank te gaan?
(En vul daar maar veel verhuurbedrijfen voor in. Verhuur is de ultieme witwas branche. Simpelweg 2 keer aanslaan, klaar )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |