abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 juli 2001 @ 10:54:23 #1
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1199835
Beledigen wordt een dure grap

door Sjuul Paradijs

DEN HAAG - Degene die iemand beledigt wegens zijn
lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap loopt
het risico op een celstraf van een jaar of een geldboete van
ƒ10.000. Minister Korthals (Justitie) wil korte metten met
dit soort beledigende uitingen maken. De
VVD-bewindsman stelt vandaag tijdens de laatste
ministerraad voor het zomerreces voor om dit soort lieden
hard aan te pakken.

Diezelfde hoge straf kan door de rechter worden opgelegd als
iemand zich schuldig heeft gemaakt aan het aanzetten tot
belediging. Ook het verspreiden of ondersteunen van de
beledigende uitlatingen wordt strafbaar gesteld met
respectievelijk zes maanden cel of ƒ10.000 boete en drie
maanden cel of ƒ5000 boete.

Korthals komt hiermee tegemoet aan een wens van de Tweede
Kamer, die een voorstel hierover van de Kamerleden Rouvoet
(ChristenUnie) en Van der Staaij (SGP) aannam. De
antidiscriminatie-bepalingen worden in het Wetboek van
Strafrecht opgenomen.

-----------------------------------------------------

Goh, dat wordt aardig wat brommen voor mij

Maar dit is natuurlijk weer een regel die nergens over gaat. Hoe wil men dit aanpakken? Agenten die komen controleren of je scheldt? Of ala Demolition Man met de straten die volgehangen zijn met sensors?

En kan je nu iemand aanklagen? Hoe bewijs je dat?

Bron: http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.soort.maanden.korthals.html

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  vrijdag 13 juli 2001 @ 10:57:22 #2
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_1199850
* kasper kijkt naar Verbal en ziet hem wit wegtrekken
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_1199902
* Vampier neemt maar zijn honkbal knuppel mee om de eerste de beste gast in elkaar te rossen... 240 uur dienst verlenen

Vampier

Free people own guns! Slaves do not!
  vrijdag 13 juli 2001 @ 11:38:33 #4
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1200092
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 11:05 schreef Vampier het volgende:
* Vampier neemt maar zijn honkbal knuppel mee om de eerste de beste gast in elkaar te rossen... 240 uur dienst verlenen

Vampier

Da's inderdaad een stuk mildere straf dan iemand uitschelden

Tja, onverwachts neveneffect zeker

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_1200160
hmmm...He X-Ray, zou Gellarboy nu een zaak tegen ons aan het voorbereiden zijn?
ja, dat doen we dus niet!
  vrijdag 13 juli 2001 @ 11:53:42 #6
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1200200
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 11:47 schreef MC_White_Sheep het volgende:
hmmm...He X-Ray, zou Gellarboy nu een zaak tegen ons aan het voorbereiden zijn?
Hehe, dat zou best kunnen ja
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 12:10:13 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1200316
Zieke maatregel. Je zou bijna als provocatief protest de eerste kreupele de huid volschelden.
Ik word echt -misselijk van dit soort overheidsmacht. Kan een gehandicapte tegenwoordig niet meer voor zichzelf opkomen als hij/zij voor smerige mankepoot wordt uitgemaakt? Waarom moet Grote Papa Overheid zich met ALLES bemoeien?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 12:13:08 #8
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1200334
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 12:10 schreef Ringo het volgende:
Zieke maatregel. Je zou bijna als provocatief protest de eerste kreupele de huid volschelden.
Ik word echt -misselijk van dit soort overheidsmacht. Kan een gehandicapte tegenwoordig niet meer voor zichzelf opkomen als hij/zij voor smerige mankepoot wordt uitgemaakt? Waarom moet Grote Papa Overheid zich met ALLES bemoeien?
Tja...het begint inderdaad een beetje eng te worden in Nederland ja...

Gister dat gepraat over het door overheidswege invoeren van controle of je wel een kind mag nemen etc.

Voordat je het weet moet ik straks een bonnetje in gaan leveren als ik een scheet wil laten

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 12:27:35 #9
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_1200429
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 12:10 schreef Ringo het volgende:
Mee eens.

Ik op deze maatregel.

Down[br]Under
pi_1200468
Ik ken iemand die jarenlang door mensen is getreiterd vernederd en uiteindelijk heeft ze allemaal geestelijke dwangneuroses gekregen waar ze vervolgens mee werd gepest. Deze mensen zochten haar jarenlang op, ze waren een plaag. Overal waar ze uit ging, haar leven opbouwde waren deze zieke vruchten er. Ik zelf had deze mensen de grond in willen knuppelen, misschien dat dit soort maatregelen voor dat soort lieden gebruikt zal worden. Zo ja dan steun ik het voorstel.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 12:33:29 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1200470
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 12:13 schreef X-Ray het volgende:
Voordat je het weet moet ik straks een bonnetje in gaan leveren als ik een scheet wil laten
Maar het geeft wel aan waar de schoen knelt: een overheid die (uit frustratie? uit machtswellust?) steeds meer controle over haar burgers wil. Een gevaarlijke ontwikkeling. De Overheid-met-de-Superieure-Moraal vertelt u-kinderen wel even hoe het moet en hoe vooral niet.

Vind je het gek dat op allerlei vlakken in de samenleving mensen beginnen te morren?

pi_1200660
Hmmmm, dus krijgen de 'recht voor je raap' stand-up comedians een vergunning om grappen te mogen maken over mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Anders zitten ze straks zonder werk omdat ze die boetes niet kunnen betalen of constant in de bak zitten...
.______________________.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 13:04:17 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1200678
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 13:00 schreef mux het volgende:
Hmmmm, dus krijgen de 'recht voor je raap' stand-up comedians een vergunning om grappen te mogen maken over mensen met een lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Anders zitten ze straks zonder werk omdat ze die boetes niet kunnen betalen of constant in de bak zitten...
Dat soort excessen zouden inderdaad werkelijkheid kunnen worden. Een of andere geflipte poliopatiënt die Theo Maassen aanklaagt omdat-ie een rolstoeler onbetamelijk heeft zitten parodiëren. En nog gelijk krijgt ook.

O o o wat zijn we toch een verdraagzaam kutlandje.

pi_1200722
I know of one person who that will be rich soon
Ben benieuwd wat er komt te staan op gerelateerde uitlokking.
Jusqu'ici tout va bien...
  vrijdag 13 juli 2001 @ 13:36:04 #15
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_1200894
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 10:57 schreef kasper het volgende:
* kasper kijkt naar Verbal en ziet hem wit wegtrekken
quote:
Degene die iemand beledigt wegens zijn lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap loopt het risico op een celstraf van een jaar of een geldboete van ƒ10.000.
Hoewel ik over het algemeen geen hoge pet opheb van de intelligentie van de mensen die ik beledig, vind ik het weer ver gaan om ze te betitelen als geestelijk gehandicapten.

* Verbal trekt in het geheel niet wit weg... integendeel, er is nog veel werk te doen...

V.

Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 14:20:11 #16
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1201139
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 12:33 schreef Aneurism het volgende:
Ik ken iemand die jarenlang door mensen is getreiterd vernederd en uiteindelijk heeft ze allemaal geestelijke dwangneuroses gekregen waar ze vervolgens mee werd gepest. Deze mensen zochten haar jarenlang op, ze waren een plaag. Overal waar ze uit ging, haar leven opbouwde waren deze zieke vruchten er. Ik zelf had deze mensen de grond in willen knuppelen, misschien dat dit soort maatregelen voor dat soort lieden gebruikt zal worden. Zo ja dan steun ik het voorstel.
Dat is iets geheel anders: dat is stalking

Daar was al een wet voor

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 14:23:23 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_1201150
Maar jongens toch, nu kunnen we die geesteszieke imam in een jurk de gevangenis ingooien
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_1201176
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 14:20 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Dat is iets geheel anders: dat is stalking

Daar was al een wet voor

Het was niet stalking, ze kwamen er gewoon achter waar ze was en gingen daar dan ook uit en haar de hele tijd aankijken of kutopmerkingen maken als ze langs liep : zeg jurkje van de wibra? Dit is bij haar van haar 7de tot haar 14 gebeurt, daarna werd het minder. Ouders konden niets doen, de ouders van de andere kinderen wouden niets doen. Heel gedoe.

Ik denk niet dat het hier gaat om een eenmalige opmerking die je maakt, maar dat het voor mensen is die continu blijven beledigen van mensen.

vrijdag 13 juli 2001 @ 14:37:27 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1201217
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 14:29 schreef Aneurism het volgende:

[..]

Het was niet stalking, ze kwamen er gewoon achter waar ze was en gingen daar dan ook uit en haar de hele tijd aankijken of kutopmerkingen maken als ze langs liep : zeg jurkje van de wibra? Dit is bij haar van haar 7de tot haar 14 gebeurt, daarna werd het minder. Ouders konden niets doen, de ouders van de andere kinderen wouden niets doen. Heel gedoe.

Ik denk niet dat het hier gaat om een eenmalige opmerking die je maakt, maar dat het voor mensen is die continu blijven beledigen van mensen.

Dat is toch echt stalking
De wet die dit verbiedt, bestaat ook pas 1 jaar
Toen konden ze er dus niks aan doen, nu wel
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 14:38:45 #20
272 R@b
No-nonsens
pi_1201223
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 10:54 schreef X-Ray het volgende:
Beledigen wordt een dure grap

Als je iemand beledigt wegens zijn lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap loop je het risico op een celstraf van een jaar of een geldboete van ƒ10.000. Minister Korthals (Justitie) wil korte metten met dit soort beledigende uitingen maken. De VVD-bewindsman stelt vandaag tijdens de laatste ministerraad voor het zomerreces voor om dit soort lieden hard aan te pakken.

Diezelfde hoge straf kan door de rechter worden opgelegd als iemand zich schuldig heeft gemaakt aan het aanzetten tot belediging. Ook het verspreiden of ondersteunen van de beledigende uitlatingen wordt strafbaar gesteld met respectievelijk zes maanden cel of ƒ10.000 boete en drie maanden cel of ƒ5000 boete.

Dan wordt het de hoogste tijd dat iemand duidelijk maakt wat onder belediging valt en wat onder vrijheid van meningsuiting.

Is de opmerking: ''Vuile christenhond'' nu strafbaar, of mag het in en column wel gebruikt worden, maar niet gezegd worden tegen bijvoorbeeld een CDA politicus ???

En mogen vanuit de bijbel Homo's gewoon uitgemaakt worden voor; ''net zo erg als dieven en moordenaars'', maar krijg ik op straat een flinke boete voor zo'n uitlating?.

Het hoe staat het met ''kopvod'' voor hoofddoekje, ''geitenneuker'' voor moslim, ''kanker fascist'' voor een NVU aanhanger etc. etc. ???

quote:
Korthals komt hiermee tegemoet aan een wens van de Tweede Kamer, die een voorstel hierover van de Kamerleden Rouvoet (ChristenUnie) en Van der Staaij (SGP) aannam. De antidiscriminatie-bepalingen worden in het Wetboek van Strafrecht opgenomen.
Laat ze gelijk de bijbel eens onderwerpen aan discriminerende uitaltingen.

De kerk kon er ook wat van vroeger trouwens, de Joden kunnen nog heel wat bij de kerk claimen;

In 1140 beweerde Petrus Venerabilis dat joden geen mensen zijn, maar dieren. In 1278 legde Raymond Martini uit dat joden afstammen van de duivel, met wie zij een complot hebben gesmeed om het christendom te vernietigen. Volgens talloze kerkvaders verspreidt de joodse levenswijze niets dan stank. In de christelijk kunst werd de jood eeuwenlang op weerzinwekkende wijze voorgesteld als de "Judensau": de jood 'rijdt' op een zwijn, joden zuigen aan zijn tepels, houden zijn staart omhoog en eten zijn uitwerpselen; een joodse vrouw baart geen kinderen maar biggetjes, die vervolgens door een smerig varken in leven worden gehouden en grootgebracht. Beeldhouw- en houtsnijwerken met deze "Judensau" versieren nog altijd het interieur van vooral Duitse kerken.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 15:25:37 #21
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_1201474
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 14:38 schreef R@b het volgende:
Dan wordt het de hoogste tijd dat iemand duidelijk maakt wat onder belediging valt en wat onder vrijheid van meningsuiting.
Wat mij betreft mag de term 'belediging' sowieso uit onze wetten geschrapt worden. Geen enkele belediging is mij grof genoeg om ervoor bestraft te worden. Of althans: wettelijk bestraft te worden.

Ik ben voor de meest radicale vrijheid van meningsuiting.

pi_1201482
Hahaha!
Que cera et cetera
  vrijdag 13 juli 2001 @ 15:35:29 #23
11785 Jethro
Right back @ ya
pi_1201532
Leuk betoog R@b, maar je slaat de plank jammerlijk mis:
quote:
lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap
Dus homo's, gelovigen en sociaal gestoorden beledigen mag nog net zo hard hoor... zolang ze maar niet gehandicapt zijn.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 16:03:13 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1201692
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 15:35 schreef Jethro het volgende:
[..]

Dus homo's, gelovigen en sociaal gestoorden beledigen mag nog net zo hard hoor... zolang ze maar niet gehandicapt zijn.

Was al even bang dat ik Gellarboy niet meer mocht pesten.....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_1201710
quote:
[..]

En een blinde homo die in een rolstoel zit, mag ik die nog wel voor homo of flikker ofzo uitschelden?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 16:07:57 #26
272 R@b
No-nonsens
pi_1201718
quote:
[..]

Welnee man, dat was allang strafbaar, maar wordt nu zwaarder bestraft.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 16:10:53 #27
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_1201731
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 16:06 schreef Light het volgende:

[..]

En een blinde homo die in een rolstoel zit, mag ik die nog wel voor homo of flikker ofzo uitschelden?

Dat kost je 10 rooien
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  vrijdag 13 juli 2001 @ 16:16:36 #28
13036 Frenkyboy
Medium Pimping Unfortunately
pi_1201753
Nee hoor want "homo" en "flikker" vallen niet onder lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap. Toch? Is wat anders als je hem 'manke flikker' noemt ofzo...:?
aka. SickMyDuck // ii typpes tjis wiiiyhh ,myyu diiivk.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 16:20:21 #29
3719 risk one
Hypothecaire zekerheid.
pi_1201771
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 16:06 schreef Light het volgende:

[..]

quote:
Degene die iemand beledigt wegens zijn
lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap loopt...
Je krijgt wel een boete, maar niet een volgens deze wet. Daar zijn weer andere wetten voor.
  vrijdag 13 juli 2001 @ 17:26:56 #30
10090 waspman
life is sweet
pi_1202063
een zeer belangrijke wet... dit is een mijlpaal voor de Nederlandse geschiedenis
  vrijdag 13 juli 2001 @ 17:44:41 #31
13591 Bizarre
Don't call me Bizarre....
pi_1202126
quote:
Op vrijdag 13 juli 2001 17:26 schreef waspman het volgende:
een zeer belangrijke wet... dit is een mijlpaal voor de Nederlandse geschiedenis
Drop outta school, Take drugs and molest sluts. Got your girlfriend sucking on my left nut , Your parents don't like me, but guess what (what) , Cuz Bizarre don't give a fuck!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')