quote:Is vergeving niet de grootste bevrijding van het dilemma dat je hebt bij zo een voorval? Dat je de mogelijkheid hebt om het van je af te zetten middels vergeving? Dat je niet de rest van je leven in dubio zit omdat de dader nog leeft en je moeder niet? Dat je verder kunt zonder constant het irritante idee dat je moeder is doodgereden? Dat je sowieso verder kunt? Vergeving is toch het optimale haalbare wat de mens kan doen?
Op zaterdag 14 februari 2004 18:30 schreef kLowJow het volgende:
nee
quote:
nee
quote:Hoe kan ik iemand iets vergeven als hij helemaal kapotgeslagen onder de grond ligt
Op zaterdag 14 februari 2004 18:30 schreef Ype het volgende:
Stel je nou gewoon een extreem erg voorval voor; bijvoorbeeld dat je moeder wordt doodgereden door een dronken bestuurder bijvoorbeeld. Alle schuld ligt bij de bestuurder. Zou je in staat zijn in zo een geval die persoon te vergeven?
quote:
nee
quote:neen, nooit, bloedwraak... denk ik zo...
Stel je nou gewoon een extreem erg voorval voor; bijvoorbeeld dat je moeder wordt doodgereden door een dronken bestuurder bijvoorbeeld. Alle schuld ligt bij de bestuurder. Zou je in staat zijn in zo een geval die persoon te vergeven?
quote:Moeilijk om me zo'n situatie voor te stellen... We zijn allemaal mensen, met alle gebreken en tekortkomingen van dien... Daarom zou het heel goed kunnen dat ik zoiemand het inderdaad nooit zou vergeven...
Zelfs als ik het zou kunnen vergeten, dan zou het in elk geval eerst heel lang duren en dan moet ik er nog van overtuigd worden dat de dader zijn leven gebeterd heeft...
Maar ik hoop dus dat die situatie zich nooit bij mij of jullie zal voordoen...
quote:Jawel
Op zaterdag 14 februari 2004 18:48 schreef Ype het volgende:
Niemand dus?
quote:In zo'n geval zou ik eerder in staat zijn tot vergiftiging dan vergeving.
quote:Ik zou niet weten wat hier bevrijdend aan is.
Op zaterdag 14 februari 2004 18:32 schreef Ype het volgende:
Is vergeving niet de grootste bevrijding van het dilemma dat je hebt bij zo een voorval?
quote:Wat verandert hieraan als ik deze persoon zou vergeven?
Dat je de mogelijkheid hebt om het van je af te zetten middels vergeving? Dat je niet de rest van je leven in dubio zit omdat de dader nog leeft en je moeder niet?
quote:Dan is ze toch nog steeds doodgereden? Of vergeet je dit dan ineens?
Dat je verder kunt zonder constant het irritante idee dat je moeder is doodgereden?
quote:Verder kun je toch wel, vergeving staat hier voor mij iig geheel los van.
Dat je sowieso verder kunt?
quote:Vind je?
Vergeving is toch het optimale haalbare wat de mens kan doen?
Ik wil het wel uitleggen wat erin gebeurt, maar het is een spoiler voor als je hem nog niet gezien hebt en wel wilt zien...dus doe ik het maar niet. (als je nieuwsgierig bent moet je de film maar bekijken, is zowieso toch wel de moeite waard )
Ik weet niet of ik het zou kunnen hoor... maar in de fim werd het heel mooi en ook wel een beetje logisch gebracht. Maar ik een geval van een verkeersongeval...ik denk het niet.
quote:Zet het anders even in een spoiler neer, want ik heb het idee dat het iets toe kan voegen aan deze discussie.
Op zaterdag 14 februari 2004 20:45 schreef Blinky het volgende:
Wie heeft 'The Last Samourai' gezien? Daar komt een heel mooi stuk in over 'vergeven'.Ik wil het wel uitleggen wat erin gebeurt, maar het is een spoiler voor als je hem nog niet gezien hebt en wel wilt zien...dus doe ik het maar niet. (als je nieuwsgierig bent moet je de film maar bekijken, is zowieso toch wel de moeite waard
)
Ik weet niet of ik het zou kunnen hoor... maar in de fim werd het heel mooi en ook wel een beetje logisch gebracht. Maar ik een geval van een verkeersongeval...ik denk het niet.
quote:Nee, reken maar dat die persoon geen seconde meer veilig is als 'ie eenmaal (na een jaartje ofzo in Nederland) vrij is...
quote:Bevrijdend omdat het concept wraak een enorme last op je legt.
Op zaterdag 14 februari 2004 20:15 schreef kLowJow het volgende:[..]
Ik zou niet weten wat hier bevrijdend aan is.
quote:Je persoonlijke levenslast dus.
[..]Wat verandert hieraan als ik deze persoon zou vergeven?
quote:Er is niets meer aan te doen. Probeer het concept tijd maar eens te veranderen.
[..]Dan is ze toch nog steeds doodgereden? Of vergeet je dit dan ineens?
quote:Veel mensen blijven hun hele leven gebukt onder hun wraakzucht. Het willen van wraak is ook een thema dat je vaak terug ziet keren in onze 'beschaafde' cultuur. Iemand doet je iets aan, daartegenover hoort te staan dat je iets terug doet. Oog om oog, tand om tand. Het concept: keer je vijand de andere wang toe zal nooit kunnen worden ingevoerd, aangezien mensen zo ontzettend graag gerechtigheid willen krijgen bij iets waar dit nooit zal kunnen.
[..]Verder kun je toch wel, vergeving staat hier voor mij iig geheel los van.
quote:Ik vind persoonlijk dat vergeving het hoogst haalbare is wat je als mens kunt bereiken. Als je in staat bent iemand te vergeven dan ben je ook in staat om voor jezelf het juiste pad te kiezen als het ware. Dan creėer je een goede levensrichting imo.
[..]Vind je?
quote:Jij gaat ervan uit dat wanneer ik iemand iets niet vergeef, ik uit ben op wraak. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik vergeef die persoon gewoon niet. Dat betekent toch niet dat ik hem dood wil zien?
Op zaterdag 14 februari 2004 21:12 schreef Ype het volgende:
[reactie op mijn reactie]
Ik zou deze persoon gewoon niet vergeven, omdat dit voor mij de situatie totaal niet zou veranderen. Wat is vergeven nou helemaal?
quote:spoiler:
Op zaterdag 14 februari 2004 20:46 schreef Ype het volgende:[..]
Zet het anders even in een spoiler neer, want ik heb het idee dat het iets toe kan voegen aan deze discussie.
[Dit bericht is gewijzigd door Pinobot op 15-02-2004 00:00]
Vergeten sowiezo nooit!!!!!
Vergeven???? Heb echt geen idee.
Misschien na een aantal jaren en het ligt er ook aan hoe die persoon zelf reageert op het feit dat hij iemand[ in dit geval mijn moeder] dood heeft gereden.Ik denk dat hij/zij dat zijn/haar hele leven met zich mee blijft dragen.
Vergeven is idd de enige manier om verder te kunnen met je leven,maar of dat haalbaar is..?? Moeilijk.....heel moeilijk..
Ik lees wel eens van die verhalen,en lees dan ook dat de nabestaanden het na jaren wel kunnen vergeven,het een plaats hebben kunnen geven.
Ik kan daar toch niet echt een antwoord op geven,omdat ik die ervaring gelukkig [!!!!!!!!!!!!!] niet heb.
Moeilijke vraag,maar wel een goede vraag! [weer eens wat anders als dat 'puberale' gedoe!] Iets om over na te denken.......................
Groetjes
hiermee, dus
die persoon en ik zullen nooit beste vrienden kunnen zijn....
maar das denk wel logisch..
quote:Nee nooit, waarschijnlijk wraak nemen en wel op zo'n manier dat ie daar z'n hele leven last van blijft houden.
quote:Ho ho ho rustig.... Het is hypothetisch. Sjongejonge. Begint er een met ziektes te smijten zonder enige noodzaak.
Op zondag 15 februari 2004 00:23 schreef Piro het volgende:
Als een dronken bestuurder mijn moeder doodrijdt pak ik hem tot in zijn verste familie, dan gaan er echt dooien vallen, dronken bestuurders mogen wat mij betreft sowieso een nekschot bij aanhouding krijgen.
Leg je dan ook nog mijn moeder om dan pak ik hem en zijn hele kankerfamilie.
quote:Ja, in die tweestrijd zit ik ook een beetje vast. Aan de ene kant gun ik hem het licht in z'n ogen niet meer tot in de eeuwigheid. Maar aan de andere kant... wordt mijn leven daar nou beter van?
Op zaterdag 14 februari 2004 18:32 schreef Qarinx het volgende:
Ik weet het niet. Ik zou nu wel stellig nee kunnen zeggen... maar aan de andere kant denk ik dat het totaal geen zin heeft om de rest van je leven wrok te koesteren.
quote:Amen
Op zondag 15 februari 2004 02:05 schreef BareFoot het volgende:[..]
Nee nooit, waarschijnlijk wraak nemen en wel op zo'n manier dat ie daar z'n hele leven last van blijft houden.
Uiteindelijk ben ik een mild persoon denk ik. Maar dan wel als ik niet al veel eerder wraak heb genomen
quote:lees je verhaaltje effe en kijk eens hoe simpel je bezig bent.
Op zondag 15 februari 2004 00:23 schreef Piro het volgende:
Als een dronken bestuurder mijn moeder doodrijdt pak ik hem tot in zijn verste familie, dan gaan er echt dooien vallen, dronken bestuurders mogen wat mij betreft sowieso een nekschot bij aanhouding krijgen.
Leg je dan ook nog mijn moeder om dan pak ik hem en zijn hele kankerfamilie.
quote:Wat zit daar tussen dan?
Op zondag 15 februari 2004 02:09 schreef milagro het volgende:
nee.
en niet kunnen vergeven betekent niet dat je verteerd wordt door wrok.
quote:verteerd worden door wrok houdt in dat je er de hele dag mee bezig bent, je verbitterd raakt, het je leven beheerst, je niet verder kan.
Op zondag 15 februari 2004 02:10 schreef Tijn het volgende:[..]
Wat zit daar tussen dan?
er zijn bepaalde iemanden die ik nooit zal vergeven, maar ik denk nauwelijks nog aan hen of wat er gebeurd is, ze laten me kompleet koud.
maar zouden ze om vergeving vragen, dan krijgen ze dat niet.
quote:heb jij soms iemand hartstikke dood gereden?
Op zaterdag 14 februari 2004 18:32 schreef Ype het volgende:[..]
Is vergeving niet de grootste bevrijding van het dilemma dat je hebt bij zo een voorval? Dat je de mogelijkheid hebt om het van je af te zetten middels vergeving? Dat je niet de rest van je leven in dubio zit omdat de dader nog leeft en je moeder niet? Dat je verder kunt zonder constant het irritante idee dat je moeder is doodgereden? Dat je sowieso verder kunt? Vergeving is toch het optimale haalbare wat de mens kan doen?
quote:Mooi gezegd, ik zocht de woorden maar 't wordt me zo wel makkelijk gemaakt.
Op zondag 15 februari 2004 02:14 schreef milagro het volgende:[..]
verteerd worden door wrok houdt in dat je er de hele dag mee bezig bent, je verbitterd raakt, het je leven beheerst, je niet verder kan.
er zijn bepaalde iemanden die ik nooit zal vergeven, maar ik denk nauwelijks nog aan hen of wat er gebeurd is, ze laten me kompleet koud.
Vraagje voor de nee stemmers: ooit zodanig dronken geweest dat je jezelf niet goed in controle had?
quote:Ja, je moeder.
Op zondag 15 februari 2004 02:16 schreef onlogisch het volgende:[..]
heb jij soms iemand hartstikke dood gereden?
quote:Jij hebt alcohol op hč?
Op zondag 15 februari 2004 05:08 schreef Ype het volgende:[..]
Ja, je moeder.
"Mijn moeder, wat doe je?".
Ja, maar ik heb haar toch doodgereden![]()
![]()
quote:Mijn alcohol, wat doe je?
Op zondag 15 februari 2004 05:09 schreef Ype het volgende:[..]
Jij hebt alcohol op hč?
quote:idem
Op zondag 15 februari 2004 02:14 schreef milagro het volgende:[..]
quote:Doe normaal
Op zondag 15 februari 2004 05:10 schreef Ype het volgende:[..]
Mijn alcohol, wat doe je?
"Ja, maar ik heb het toch op?"![]()
![]()
Mijn alcohol![]()
![]()
quote:inderdaad, eerder kan een mens gewoon niet aan het rouwproces beginnen.
Op zaterdag 14 februari 2004 18:40 schreef AciD_Nightmare het volgende:
Ik zou het hem vergeven nadat ik hem in zijn graf gelegd heb
quote:Aangenomen dat er iets te rouwen valt....
Op zondag 15 februari 2004 12:36 schreef JohnDope het volgende:[..]
inderdaad, eerder kan een mens gewoon niet aan het rouwproces beginnen.
quote:Wat jij noemt is idd wel een extreem voorval en wat mij betreft onvergeeflijk. Dronken rijden, moord, verkrachting, wat mij betreft zijn dat misdrijven die niet vergeven kunnen worden.
Als iedereen er zo over denkt, zal de wereld er een stuk aangenamer uitzienquote:Op zondag 15 februari 2004 00:11 schreef Bonnie_R het volgende:
........
Zou het niet fantastisch zijn en voelen om al die negatieve gevoelens los te kunnen laten en je concentreren op geluk en liefde?
En wanneer krijgt iemand jou over de zeik?quote:Op zaterdag 14 februari 2004 19:11 schreef ElisaB het volgende:
Ik ben niet zo vergevensgezind. Ben niet snel kwaad, maar als iemand me over de zeik krijgt, dan zijn de rapen gaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |