quote:Vraag eens aan de eerste de beste christen of hij soms ook liever ziet of zijn dochter met een christen thuiskomt.
Op zondag 15 februari 2004 02:31 schreef Saleheim het volgende:
Ik heb best vertrouwen in Aboutaleb als wethouder. Het lijkt me een capabel man. Daarnaast vind ik wel dat je vraagtekens mag zetten bij die opmerking over dat hij zijn dochter liever niet met een niet-moslim (lees autochtoon) thuis ziet komen. Dat bevreemdt me.
Of is het dan opeens heel iets anders?
Als Balkenende bijv. zoiets zou zeggen.
Als je de discussie zuiver wilt houden moet je geen dubbele standaards aanleggen.
Een Christen zal ms ook liever een geloofsgenoot hebben maar waar die vandaan komt zal niets uitmaken.
Verder zie je onder Christenen meer gemengde huwelijken, of wel 2 geloven op 1 kussen of 1 geloof, dan bij moslims.
Bij hen wordt simpelweg niet getrouwd als de bruid of de gom zich niet eerst bekeerd heeft.
Meiden die toch een ongelovige aan de haak slaan hoeven veelal of niet meer thuis te komen, of hun partner is niet welkom.
Dat zie je in Nederland niet bij de doorsnee Christen (bij zeer streng gelovigen enkel), wel bij de doorsnee moslim.
quote:Als Balkenende dat zou zeggen vind ik dat net zo debiel.
Op zondag 15 februari 2004 02:38 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Vraag eens aan de eerste de beste christen of hij soms ook liever ziet of zijn dochter met een christen thuiskomt.
Of is het dan opeens heel iets anders?
![]()
Als je de discussie zuiver wilt houden moet je geen dubbele standaards aanleggen.
quote:Ik persoonlijk ook, maar dat recht heeft hij, net zoals deze vent dat heeft. Of wanneer iemand zegt dat hij zijn dochter liever niet met een hippie thuis ziet komen, of een geldwolf, of een automonteur, whatever.
Op zondag 15 februari 2004 04:32 schreef Saleheim het volgende:[..]
Als Balkenende dat zou zeggen vind ik dat net zo debiel.
Sowieso worden we natuurlijk steeds meer geconfronteerd met het feit dat we het christendom eigenlijk meer rechten toekennen dan de islam. En dat we alle rechten die we christenen in de wet toekennen liever niet aan overige godsdiensten toekennen. Dan kom je dus voor keuze's te staan als in Frankrijk; gaan we alleen de hoofddoek verbieden of gaat de wet voor iedereen gelden?
quote:Is de doodsdreiging door moslims dan niet genoeg persoonlijke reden om je tegen de Islam te verzetten?
Op zaterdag 14 februari 2004 12:56 schreef gelly het volgende:Precies, een persoonlijke reden die dus niet voor iedereen geldt. Dat Ali vroeger in Somalië is besneden en dat haar vader een tiran was probeert ze te projecteren op de Islam, terwijl het eigenlijk een heel persoonlijk probleem is.
Is Paul Scheffer dan misschien ook besneden?
Het in de openingspost van Kozzmic zeer cultuur-relativistisch onder het kleed geveegde en weggelaten gedeelte over de Islam van Scheffer is duidelijk:
quote:
Waar het vooral om gaat, is dat de scheiding van staat en kerk niet werkelijk is aanvaard in islamitische kring. Af en toe wordt iets zichtbaar van wat door imams wordt gepreekt en hoort men voorbeelden van haatdragenheid tegenover de samenleving waarvan ze geacht worden deel te zijn. Zo kon in de tijd dat Ed Van Thijn burgemeester van Amsterdam was, de opvatting worden vernomen dat moslims zich niet zouden hoeven te houden aan de wetten van een stad die door een joodse burgemeester werd bestuurd.Het verschil kan ook anders worden omschreven. De islamitische wet verbindt aan afvalligheid rechtsgevolgen die in ons land onaanvaardbaar zijn: zoals ontbinding van huwelijk, ontzegging uit de ouderlijke macht en verval van erfrechtaanspraken. Of die wetten nu worden nageleefd of niet, vooral in de gezinscultuur kan een aanmerkelijke afstand worden vastgesteld tussen de gangbare omgangsvormen in Nederland en het normbesef binnen de islamitische gemeenschappen. Men leeft nu goeddeels langs elkaar heen en kijkt veel de andere kant op, maar er zijn culturele verschillen die niet vatbaar zijn voor plooien, schikken en afkopen.
Uit: "Het Multiculturele Drama" van Paul Scheffer
quote:En waarom zou een ex-moslima niet "gewoon gelukkig" mogen zijn. Dus niet met de dood bedreigd en verbaal en fysiek bespuuwd worden. Of gaat dat jouw cultuur-relativisme te boven? "Allahu Akbar!"
Ali kan niet begrijpen dat veel moslims gewoon gelukkig zijn, ook vrouwen met hoofddoekjes. Dat is haar grote manco. En eigenlijk ook het grote manco van veel anti-Islam mensen. Bepaalde groeperingen binnen de Islam zijn achterlijk, net zoals wij genoeg achterlijke groeperingen kennen.
[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 15-02-2004 06:53]
quote:Niet in Frankrijk geldt het voor alle "opvallende" godsdienstige symbolen zoals islamitische hoofddoekjes, joodse keppeltjes en kruisjes en dan alleen in overheidsinstellingen / openbare scholen .
Op zondag 15 februari 2004 04:40 schreef NorthernStar het volgende:
Dan kom je dus voor keuze's te staan als in Frankrijk; gaan we alleen de hoofddoek verbieden of gaat de wet voor iedereen gelden?
quote:Ik denk dat ook heel veel niet-christelijke ouders uit zo maken ofdat hun dochter met een christen/atheist thuiskomt óf met een moslim. Dat je je ergert aan een moslim als schoonzoon hoeft dus niet persé met religie te maken te hebben. Ik zou ook niet graag willen dat mijn dochter thuis zou komen met een aanhanger van de "profeet" fascist Hitler. Dus waarom dan wel met een aanhanger van de "profeet" fascist Mohammed bin Abdoellah.
Op zondag 15 februari 2004 02:38 schreef NorthernStar het volgende:
Vraag eens aan de eerste de beste christen of hij soms ook liever ziet of zijn dochter met een christen thuiskomt.Of is het dan opeens heel iets anders?
![]()
Islam wordt nog te veel gezien als "godsdienst".
quote:Om op iemand een karaktermoord te kunnen plegen moet zo iemand wel eerst over 'karakter' beschikken... Ik vrees echter, na alles wat ik tot nu toe over deze en gene heb gelezen, dat zo'n karakter ver te zoeken is...
Op zaterdag 14 februari 2004 11:54 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Het probleem met Hirsi Ali is dat ze iedereen die niet voor de volle 100 procent haar totale afwijzing van de Islam steunt beschouwt als moslimknuffelaar of moslimfundamentalist, helemaal als de persoon in kwestie zelf uit 'moslimkringen' afkomstig is. Maar het geeft naar mijn mening geen pas om al op voorhand deze karaktermoord op Ahmed Aboutaleb te plegen.
De enige - al ben ik het inhoudelijk niet met haar eens - die over zoiets als karakter beschikt, is Hirsi Ali... Het probleem met Marokkanen die etnisch en cultureel nog met hun moederland zijn verbonden is hun dubbele inborst ('n ander 'beeld' voor de zo gekoesterde dubbele nationaliteit)...
Ook Aboutaleb is hier nogal 'dubbel' over; immers gevraagd of hij bereid is zijn dubbele nationaliteit op te geven, beroept hij zich opeens op de Marokkaanse grondwet die dit nu eenmaal verbiedt...
Wanneer het als Marokkaan al zo moeilijk is van je dubbele nationaliteit afstand te doen, hoeveel moeilijker is het dan niet als Marokkaan de navelstreng die hem verbindt met zijn religieuze en culturele achtergrond eigenhandig door te snijden!... Toch lijkt me dit een absolute noodzaak om de nu al mislukte integratie in de nabije toekomst niet nog verder te laten mislukken...
Het is blijkbaar (nog) niet mogelijk voor de welingeburgerde, modern denkende en goedopgeleide Marokkaan een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een (persoonlijke) religie of levensovertuiging enerzijds en het (Nederlands) staatsbelang anderzijds - laat staan voor de grote groep Marokkanen die amper hun eigen naam kunnen spellen...
Het is jammer dat de grote problemen waarmee Amsterdam op het gebied van zorg, onderwijs en werkgelegenheid kampt, nauwelijks binnen deze discussie ter sprake worden gebracht. Uiteindelijk gaat het om de vraag of de nieuwe (PvdA) wethouder sociale zaken te Amsterdam genoeg in z'n mars heeft om deze grote vraagstukken op adequate wijze aan te pakken, en liever nog op te lossen.
Hier heb ik zo mijn gerede twijfels over; niet zozeer omdat het een Marokkaanse Nederlander is die daarvoor door de Amsterdamse PvdA is aangezocht, maar veelmeer vanwege de 'inteeltcultuur' die binnen deze partij wordt bedreven, maar ook vanwege de dubbelhartige politiek - in zake positieve discriminatie, integratie en terugkeerbeleid - die deze hoodstedelijke zwabberpartij aanhangt.
De nieuwe wethouder liet al weten zeker ook 'soortgenoten' binnen zijn bestuursdienst naar belangrijke posities in of door te laten stromen - eigen volk eerst of zijn het de vertrouwde sporen van (een zo herkenbare!) vriendjespolitiek?...
Dit fenomeen doet trouwens binnen alle politieke stromingen die ons land rijk is opgeld, namelijk; hoe krijg ik (juist niet) de juiste man/vrouw op de juiste plek... Vaak hebben leden zich zo 'verdienstelijk' (lees ondergeschikt aan de partijbelangen) gemaakt, dat ze alleen al omwille van deze onvoorwaardelijke trouw en steun aan de partij met een lucratieve positie worden 'beloond' (lees aan de leidraad worden gehouden)...
Ik wil nog niet zo ver gaan om Aboutaleb op voorhand ongeschikt voor zijn functie te verklaren, maar als ik afga op de eerste 'tekenen' voorspellen deze niet veel goeds... Veel zal afhangen of hij in staat is de verfoeilijke 'dubbele agenda's' uit zijn (bestuurlijk) denken en doen te bannen, en of hij bovendien bestand zal zijn tegen de druk vanuit zijn eigen geloofsgemeeschap en de grote, dagelijks terugkerende problemen die dit in onze stad te zien geeft.
Zal hij het aandurven zijn vele, veelal jeugdige 'soortgenoten' - en indien nodig met harde hand - in het gareel te brengen. Weet hij de vele thuiszittende Marokkaanse vrouwen, en hun half of geheel afgekeurde mannen zonder pardon te betrekken bij het arbeidsproces - overigens dé manier om te integreren!... Of zal hij - geheel in de traditie van zijn partij - de kool en de geit trachten te sparen, en aansturen op het stokpaardje van de PvdA pur sang de "dialoog"?...
Als dat laatste het geval is zijn we nog verder van huis - of moet ik thans zeggen moskee... want als een ding is aangetoond is het dat het aangaan van de dialoog, met deze 'broeders' geen sikkepit heeft opgeleverd en dat - alle fermen woorden ten spijt - dit krampachtig vasthouden aan de dialoog als zogenaamde Haarlemmer olie voor alle grote maatschappelijke problemen, tot nu toe alleen maar een verharding van elkaars standpunten te zien heeft gegeven, zonder uitzicht op een echte verbetering...[quote]
quote:Ik kan me vinden in je betekenisverlening van de term karakter. Ayaan H.A. kiest in ieder geval voor een helder standpunt en van Ahmet A. is dat nog niet erg duidelijk. Gun hem echter de tijd zich als wethouder van Amsterdam te profileren.
Op zondag 15 februari 2004 09:39 schreef skip007 het volgende:[..]
Om op iemand een karaktermoord te kunnen plegen moet zo iemand wel eerst over 'karakter' beschikken... Ik vrees echter, na alles wat ik tot nu toe over deze en gene heb gelezen, dat zo'n karakter ver te zoeken is...
De enige - al ben ik het inhoudelijk niet met haar eens - die over zoiets als karakter beschikt, is Hirsi Ali... Het probleem met Marokkanen die etnisch en cultureel nog met hun moederland zijn verbonden is hun dubbele inborst ('n ander 'beeld' voor de zo gekoesterde dubbele nationaliteit)...
Overigens geeft de aanstelling van A. wel weer voor aan het gerucht dat de lokale afdeling van de PvdA te Amsterdam gegijzeld zou zijn door allochtonen... We zullen echter in de praktijk van alledag vanzelf gaan zien of Aboutaleb meer is dan een knuffelallochtoon en welke standpunten deze gaat verkondigen om serieus werk tegaan maken van onderwijs, sociale zaken en niet te vergeten de reorganisatie of omvorming van de sociale dienst in Amsterdam tot de Dienst Werk en Inkomen. verder zullen we gaan zien of deze eigen volk bij de gemeente Amsterdam gaat binnenhalen...
quote:Zo bezien leg je direct al een vinger op de wonde al ga ik niet met je mee een proces dat gaande is maar direct van het etiket mislukt te voorzien. Er zijn wat verwachtingen nog niet ingelost. Er kan eventueel een doel gesteld worden om via voldoenxde geleverde randvoorwaarden tot een bepaalde en meetbare integratie te komen binnen een bepaalde termijn. Zoalng één en ander niet ondubbelzinnig is vast gelegd betaamt het m.i. niet om van een mislukking te spreken. Spreek dan over oningeloste verwachtingen en benoem wie waarom welke verwachtingen koesterde en hoe reëel je die verwachtingen op basis waarvan vindt.
Ook Aboutaleb is hier nogal 'dubbel' over; immers gevraagd of hij bereid is zijn dubbele nationaliteit op te geven, beroept hij zich opeens op de Marokkaanse grondwet die dit nu eenmaal verbiedt...Wanneer het als Marokkaan al zo moeilijk is van je dubbele nationaliteit afstand te doen, hoeveel moeilijker is het dan niet als Marokkaan de navelstreng die hem verbindt met zijn religieuze en culturele achtergrond eigenhandig door te snijden!... Toch lijkt me dit een absolute noodzaak om de nu al mislukte integratie in de nabije toekomst niet nog verder te laten mislukken...
quote:Dit riekt evenzeer naar stigmatisering als het te pas en te onpas gebruiken van de kreet discriminatie.
Het is blijkbaar (nog) niet mogelijk voor de welingeburgerde, modern denkende en goedopgeleide Marokkaan een duidelijke scheiding aan te brengen tussen een (persoonlijke) religie of levensovertuiging enerzijds en het (Nederlands) staatsbelang anderzijds - laat staan voor de grote groep Marokkanen die amper hun eigen naam kunnen spellen...
quote:Hiermee ben ik het volledig eens.
Het is jammer dat de grote problemen waarmee Amsterdam op het gebied van zorg, onderwijs en werkgelegenheid kampt, nauwelijks binnen deze discussie ter sprake worden gebracht. Uiteindelijk gaat het om de vraag of de nieuwe (PvdA) wethouder sociale zaken te Amsterdam genoeg in z'n mars heeft om deze grote vraagstukken op adequate wijze aan te pakken, en liever nog op te lossen.
quote:Ik deel je analyse die nog eens werd bevestigd door het carnaval binnen die club dat zich de afgelopen drie weken afspeelde. De weinig capabel gebleken voorzitter lijkt aan haar stoel te zijn vastgeplakt, de penningmeester die in ieder geval zaken aan de leden wenste voor te leggen is vanwege een domme streek (die verder geen schade deed) opgestapt (mogelijk zag hij het niet zitten met deze bestuurdersclub door te gaan). De vicevoorzitter en bvriend van de intrigant en splijtzwam Bouwe Olij is weggestuurd door de ledenvergadering. Ja deze bewoordingen zijn al eerder bij de duiding van Bouwe Olij gebruikt dan dat Bouwe Olij ze door zijn voorvechter liet gebruiken om Rob Oudkerk zwart te maken.
Hier heb ik zo mijn gerede twijfels over; niet zozeer omdat het een Marokkaanse Nederlander is die daarvoor door de Amsterdamse PvdA is aangezocht, maar veelmeer vanwege de 'inteeltcultuur' die binnen deze partij wordt bedreven, maar ook vanwege de dubbelhartige politiek - in zake positieve discriminatie, integratie en terugkeerbeleid - die deze hoodstedelijke zwabberpartij aanhangt.
Verder straalt van deze politieke club een cultuur af van taboes en volgzaamheid terwijl waarneembaar de geslepen messen nog niet opgeborgen zijn.
quote:Ik zal er eens op gaan letten...
De nieuwe wethouder liet al weten zeker ook 'soortgenoten' binnen zijn bestuursdienst naar belangrijke posities in of door te laten stromen - eigen volk eerst of zijn het de vertrouwde sporen van (een zo herkenbare!) vriendjespolitiek?...
quote:
Dit fenomeen doet trouwens binnen alle politieke stromingen die ons land rijk is opgeld, namelijk; hoe krijg ik (juist niet) de juiste man/vrouw op de juiste plek... Vaak hebben leden zich zo 'verdienstelijk' (lees ondergeschikt aan de partijbelangen) gemaakt, dat ze alleen al omwille van deze onvoorwaardelijke trouw en steun aan de partij met een lucratieve positie worden 'beloond' (lees aan de leidraad worden gehouden)...
quote:Ik vind ook zeker dat de man een kans verdient.
Ik wil nog niet zo ver gaan om Aboutaleb op voorhand ongeschikt voor zijn functie te verklaren, maar als ik afga op de eerste 'tekenen' voorspellen deze niet veel goeds... Veel zal afhangen of hij in staat is de verfoeilijke 'dubbele agenda's' uit zijn (bestuurlijk) denken en doen te bannen, en of hij bovendien bestand zal zijn tegen de druk vanuit zijn eigen geloofsgemeeschap en de grote, dagelijks terugkerende problemen die dit in onze stad te zien geeft.
quote:Complimenten voor de scherpe verwoording van je vraagstelling
Zal hij het aandurven zijn vele, veelal jeugdige 'soortgenoten' - en indien nodig met harde hand - in het gareel te brengen. Weet hij de vele thuiszittende Marokkaanse vrouwen, en hun half of geheel afgekeurde mannen zonder pardon te betrekken bij het arbeidsproces - overigens dé manier om te integreren!... Of zal hij - geheel in de traditie van zijn partij - de kool en de geit trachten te sparen, en aansturen op het stokpaardje van de PvdA pur sang de "dialoog"?...
quote:Je stelt het wel erg scherp. Zonder kansen op een daadwerkelijke dialoog kweek je mijns inziens geen draagkracht voor genomen besluiten. Hoe wil jij die draagkracht waarborgen? Stel je een dictatuur van de wethouder voor of beoog je een indoctrinatie van beleidsvoornemens ter integratie middels voorlichting, subsidiëring of anderszins? (Vergeet daarbij niet de de portefeuille integratie bij een andere PvdA-wethouder zit).
Als dat laatste het geval is zijn we nog verder van huis - of moet ik thans zeggen moskee... want als een ding is aangetoond is het dat het aangaan van de dialoog, met deze 'broeders' geen sikkepit heeft opgeleverd en dat - alle fermen woorden ten spijt - dit krampachtig vasthouden aan de dialoog als zogenaamde Haarlemmer olie voor alle grote maatschappelijke problemen, tot nu toe alleen maar een verharding van elkaars standpunten te zien heeft gegeven, zonder uitzicht op een echte verbetering...
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 15-02-2004 14:14]
quote:Uiteraard heeft hij dat recht, maar het komt onnoemlijk ouwerwets over en de vraag is of je dat uit moet willen stralen in een moderne stad als Amsterdam.
Op zondag 15 februari 2004 04:40 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ik persoonlijk ook, maar dat recht heeft hij, net zoals deze vent dat heeft. Of wanneer iemand zegt dat hij zijn dochter liever niet met een hippie thuis ziet komen, of een geldwolf, of een automonteur, whatever.
Sowieso worden we natuurlijk steeds meer geconfronteerd met het feit dat we het christendom eigenlijk meer rechten toekennen dan de islam. En dat we alle rechten die we christenen in de wet toekennen liever niet aan overige godsdiensten toekennen. Dan kom je dus voor keuze's te staan als in Frankrijk; gaan we alleen de hoofddoek verbieden of gaat de wet voor iedereen gelden?
quote:Hoe kan iemand met dergelijke dictatoriale trekjes dan nog wethouder worden.
Op zaterdag 14 februari 2004 12:03 schreef milagro het volgende:
Aboutaleb noemt iemand als Hafid Bouazza al een nestbevuiler.
Blijkbaar mag je als Marokkaan en voormalig moslim geen kritiek uiten op de Islam, de manier waarop men het praktiseert.
Je hebt de Islam de rug toegekeerd en dan moet je je mond houden.
quote:Ik zou zeggen, vraag het de mannen en vrouwen van de Raad in Amsterdam. E-mail adres is te vinden op www.pvdaamsterdam.nl.
Op zondag 15 februari 2004 16:00 schreef Akkersloot het volgende: Hoe kan iemand met dergelijke dictatoriale trekjes dan nog wethouder worden.
quote:Heeft volgens mij weinig zin. De neo-nazi Jaques Wallage die kritiek op de islam gelijk stelde met de holocaust hebben ze ook er niet uit getrapt.
Op zondag 15 februari 2004 17:05 schreef rroloff het volgende:
Ik zou zeggen, vraag het de mannen en vrouwen van de Raad in Amsterdam. E-mail adres is te vinden op www.pvdaamsterdam.nl.
Maar andere partijen kunnen daar natuurlijk ook raadsvragen over stellen.
quote:Als je de keuze hebt tussen Bouwe Olij, machiavellistisch PvdA-politicus en adviseur met dictatoriale trekjes een of andere Amsterdamse wijkburgemeester en een allochtoon die aardig is geïntegreerd (al dan niet met dictatoriale trekjes) dan probeer je bij je electoraat te scoren. In Amsterdam is dat laatste voor de PvdA zo onderhand broodnodig geworden want de lokale almacht van deze club komt ter discussie.
Op zondag 15 februari 2004 16:00 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Hoe kan iemand met dergelijke dictatoriale trekjes dan nog wethouder worden.
Als je als lokale VVD jouw wat lichtere financiële man Frits Huffnagel geaccepteerd wilt krijgen ga je natuurlijk niet al te moeilijk doen als je coalitiegenoot een vervanging voor Oudkerk naar voren schuift. Ik vermoed dat de andere coalitiegenoot door bij geen van beide partijen moeilijk te doen wat politiek krediet heeft opgebouwd.
Zo is het dan mogelijk dat Aboutaleb zijn eigen politieke baas opvolgde en wethouder werd. We zullen zien hoe deze gemeente-ambtenaar het er vanaf gaat brengen in de twee jaar die hem, zoals het er nu naar uitziet, ter beschikking staan.
De rest van de raad mag best vragen stellen maar zij hebben niet het politieke gewicht om een door de coalitie voorgedragen kandidaat wethouder het politieke leven als wethouder te benemen.
[Dit bericht is gewijzigd door hoppe op 15-02-2004 17:20]
quote:Waar wordt volgens jou die electorale extra winst door geboekt?...
Op zondag 15 februari 2004 17:15 schreef hoppe het volgende:[..]
Als je de keuze hebt tussen Bouwe Olij, machiavellistisch PvdA-politicus en adviseur met dictatoriale trekjes een of andere Amsterdamse wijkburgemeester en een allochtoon die aardig is geïntegreerd (al dan niet met dictatoriale trekjes) dan probeer je bij je electoraat te scoren. In Amsterdam is dat laatste voor de PvdA zo onderhand broodnodig geworden want de lokale almacht van deze club komt ter discussie.
quote:Een soort van ideologische "uitruil-politiek" waar het niet meer op bestuurlijke talenten aankomt, maar hoe de machtsverhoudingen binnen het college het best kunnen worden verdeeld. Deze partijpolitieke stoelendans is illustratief voor de ideologische bloedarmoede binnen het huidige vaderlandse politieke bedrijf. Zolang echter iemand als Bram Peper - belichaming van het sallon-socialisme, en tevens meester in het wetmatig frauderen - bij elk bestuurlijk ethisch vraagstuk waar beroering over bestaat of is ontstaan als moraalridder wordt opgevoerd, zolang blijft de aangewakkerde belofte van een 'echt inhoudelijk herstel' een ware utopie...
Als je als lokale VVD jouw wat lichtere financiële man Frits Huffnagel geaccepteerd wilt krijgen ga je natuurlijk niet al te moeilijk doen als je coalitiegenoot een vervanging voor Oudkerk naar voren schuift. Ik vermoed dat de andere coalitiegenoot door bij geen van beide partijen moeilijk te doen wat politiek krediet heeft opgebouwd.
quote:Het zal weinig opzienbarends te zien geven, daarentegen zal na 2 jaar veel te voorspellen zijn geweest. Voor daadwerkelijk schokkende koerswisselingen lijkt mijn Aboutaleb reeds te veel binnen de PvdA ideologie te zijn ingekapseld...
Zo is het dan mogelijk dat Aboutaleb zijn eigen politieke baas opvolgde en wethouder werd. We zullen zien hoe deze gemeente-ambtenaar het er vanaf gaat brengen in de twee jaar die hem, zoals het er nu naar uitziet, ter beschikking staan.
Bovendien krijgt ook hij te maken - benevens de hete adem van de pers, die hem zal volgen en achtervolgen, omdat ze altijd iets te schrijven moeten (blijven) hebben - met een ambtelijk en hoogst burocratische apparaat dat de kneepjes van het bestuurlijk spel tot in de puntjes beheerst. Zal hij genoeg ruggraat hebben om aan dit machtig bolwerk weerstand te bieden, en tevens genoeg tact (over)houden om deze 5de kolonne niet tegen zich en zijn partij in het harnas te jagen - ik moet het nog allemaal maar zien!...
Voorlopig - zo mag duidelijk zijn - heb ik geen al te hoge dunk van het politieke gekonkel, en de waarlijk uitgekookte manier waarop zaken op uiterst onsmakelijke wijze zijn en zullen worden bekokstoofd...[quote]
quote:Uit de benoeming van een tweede allochtone wethouder. Het groeiende allochtone electoraat kan hieruit afleiden dat de PvdA hen kansen biedt.
Op zondag 15 februari 2004 20:53 schreef skip007 het volgende:[..]
Waar wordt volgens jou die electorale extra winst door geboekt?...
quote:Voor het Amsterdamse politieke bedrijf kan ik wel met je meegaan
Een soort van ideologische "uitruil-politiek" waar het niet meer op bestuurlijke talenten aankomt, maar hoe de machtsverhoudingen binnen het college het best kunnen worden verdeeld. Deze partijpolitieke stoelendans is illustratief voor de ideologische bloedarmoede binnen het huidige vaderlandse politieke bedrijf.
quote:Een vermakelijke stellingname ware het niet dat je volledig voorbij gaat aan de eigen intiatieven van het Groningse orakel des PvdA's: Jaques Wallage.
Zolang echter iemand als Bram Peper - belichaming van het salon-socialisme, en tevens meester in het wetmatig frauderen - bij elk bestuurlijk ethisch vraagstuk waar beroering over bestaat of is ontstaan als moraalridder wordt opgevoerd, zolang blijft de aangewakkerde belofte van een 'echt inhoudelijk herstel' een ware utopie...
quote:Voor een dergelijke uitspraak ken ik te weinig van de man. Ik verwacht echter dat na profilering van het Parool als lokaal promotieblaadje van de PvdA ook meer verschijnt over Aboutaleb in andere kranten zodat mijn omissie in deze vlot rechtgetrokken kan worden.
Het zal weinig opzienbarends te zien geven, daarentegen zal na 2 jaar veel te voorspellen zijn geweest. Voor daadwerkelijk schokkende koerswisselingen lijkt mijn Aboutaleb reeds te veel binnen de PvdA ideologie te zijn ingekapseld...
quote:Hij maakte zelf al deel uit van dit ambtelijke apparaat doch zal nu als hoogste baas en dus als bedreiging nu op een andere wijze met dezelfde mensen te maken krijgen dan voorheen.
Bovendien krijgt ook hij te maken - benevens de hete adem van de pers, die hem zal volgen en achtervolgen, omdat ze altijd iets te schrijven moeten (blijven) hebben - met een ambtelijk en hoogst burocratische apparaat dat de kneepjes van het bestuurlijk spel tot in de puntjes beheerst.
quote:Ik vermoed dat een groot deel van deze ambtenaren de PvdA goed gezind zijn. Onder andere vanwege politieke benoemingen... Als Aboutaleb nu geen ruzie maakt met mensen als Bouwe Olij zal hij weinig van deze mensen te duchten hebben.
Zal hij genoeg ruggraat hebben om aan dit machtig bolwerk weerstand te bieden, en tevens genoeg tact (over)houden om deze 5de kolonne niet tegen zich en zijn partij in het harnas te jagen - ik moet het nog allemaal maar zien!...
quote:Mogelijk weet Aboutaleb zich daar boven te stellen...
Voorlopig - zo mag duidelijk zijn - heb ik geen al te hoge dunk van het politieke gekonkel, en de waarlijk uitgekookte manier waarop zaken op uiterst onsmakelijke wijze zijn en zullen worden bekokstoofd...[quote]
quote:Het zal het electoraat, op de keper beschouwd, worst wezen wat haar achterban hiervan denkt; het doet misschien wat gekunsteld aan maar de gang van zaken doet denken aan de Amerikaanse gang van zaken, immers ook daar dingt men al decennia lang - overigens zonder al te veel succes - naar de (sluimerende) kiezersgunst van de zwarte medeburger, terwijl de politieke agenda hoofdzakelijk "blank" is... Alleen enkele weken vooraf aan de verkiezingen wordt de indruk gewekt dat wij een heuse democratie hebben, welke zich om élke Nederlandse ingezetene bekommert - immers dan geldt de vuistregel dat elke stem telt - echter zogauw de stemmen zijn geteld en kruitdampen van verkiezingsrethoriek zijn opgetrokken blijft de kiezer (ongeacht de huidskleur of etnische afkomst) voor de komende vier jaar met een hoofd vol beloften, maar uiteindelijk wel met 'lege handen' achter... Ik zie aan dit proces van "ingeburgerd kiezersbedrog" - door de (tussentijdse) benoeming van een of meerdere allochtonen op belangrijke bestuurlijke posten - niets, maar dan ook helemaal niets, veranderen... Volksverlakkerij en kiezersbedrog liggen nou eenmaal in elkaars verlengde, achteraf blijkt maar al te vaak dat - de karrevrachten van mooie woorden en beloften ten spijt - om het even welke verkiezingspartij, dus zowel geheel links of uiterst rechts van het politieke "spectrum", daar zijn winst - maar niet per se zijn geloofwaardigheid en of het vertrouwen van de kiezer - aan te danken heeft !...
Op zondag 15 februari 2004 22:38 schreef hoppe het volgende:[..]
Uit de benoeming van een tweede allochtone wethouder. Het groeiende allochtone electoraat kan hieruit afleiden dat de PvdA hen kansen biedt.
quote:Kun je ook een gemeente noemen waar deze politieke 'these' van kiezersbedrog geen opgeld doet?
Voor het Amsterdamse politieke bedrijf kan ik wel met je meegaan![]()
quote:Voor een dergelijke uitspraak ken ik te weinig van de man; behalve dat hij een tijd lang de beoogde opvolger van Kok was heeft hij zich voortreffelijk weten te plooien binnen het pluche waarmee het PvdA electoraat het salonsocialisme nu al decennia lang belijdt en over het voetlicht brengt; dit haags inburgeringsgedrag schijnt zelfs zo aanstekelijk te werken dat zelfs de SP voorman er geregeld zijn licht bij opsteekt, en electoraal zelfs zover gaat het socialisme uit te bouwen tot een heuse polderreligie van je ik dien, hij dient wij allen dienen! ...hem ...
Een vermakelijke stellingname ware het niet dat je volledig voorbij gaat aan de eigen intiatieven van het Groningse orakel des PvdA's: Jaques Wallage.
quote:In wezen is de vraag; wie Aboutaleb is?, en wat hij kan?, binnen het politieke bedrijf niet echt van wezenlijk belang - dit bewijst de praktijk van alle dag dagelijks. Wat echter wel van 'doorslaggevend' belang is, is de vraag door wie en hoe er over je geschreven wordt! Aan die wetmatigheid ontkomt Aboutaleb ook niet, ook hij staat bloot aan de opiniezucht in de meest brede zin van het woord. Ben trouwens benieuwd welke morele maatstaven men jegens hem zal hanteren, immers hij komt van een andere kultuur en daar gelden nu eenmaal andere (onveranderlijke) normen en waarden...
Voor een dergelijke uitspraak ken ik te weinig van de man. Ik verwacht echter dat na profilering van het Parool als lokaal promotieblaadje van de PvdA ook meer verschijnt over Aboutaleb in andere kranten zodat mijn omissie in deze vlot rechtgetrokken kan worden.
quote:Het komt gewoonweg op zijn plooibaarheidsgehalte aan; nou dan is hij binnen de PvdA in goede handen...:)[quote]
Hij maakte zelf al deel uit van dit ambtelijke apparaat doch zal nu als hoogste baas en dus als bedreiging nu op een andere wijze met dezelfde mensen te maken krijgen dan voorheen.
[Dit bericht is gewijzigd door skip007 op 16-02-2004 16:26]
Aboutaleb is een toonbeeld van democratisch fatsoen en een goedgeintegreerde immigrant. Daarnaast is hij qua levensverhaal een overtuigende gematigd-linkse leider die zichzelf vanuit de onderklasse binnen de Marokkaanse maatschappij door eigen discipline en talent in Nederland heeft opgewerkt tot politicus met een CV dat tussen de autochtone collega's helemaal niet misstaat. Daarnaast wordt hij door rechts Nederland genadeloos afgezeken, dus een knuffelallochtoon kun je hem nauwelijks noemen.
Als je er een gewoonte van maakt zowel Wouter Bos als Aboutaleb af te zeiken vertelt mij dat twee dingen:
1) Aboutaleb past bij de PvdA
2) Jij stemt niet PvdA
quote:Ook dit lijkt mij een respectabel standpunt als sociaal-democraat. Hirsi Ali zal inderdaad weinig moslims van iets overtuigd hebben. Maar Hirsi Ali richt zich eigenlijk ook helemaal niet tot moslims.
,,Het is moeilijk om binnen de groep te blijven en de discussie aan te gaan. Het is makkelijker je uit de groep te trekken en vervolgens stevig te pissen in de groep en toch te willen meedebatteren'', zegt de 'beroepsallochtoon'.
quote:Vooral sinds hij een adviesfunctie bekleedde bij de Marokkaanse overheid wordt Aboutaleb door vele allochtonen uit diverse bevolkingsgroepen volledig vertrouwd...
Op maandag 16 februari 2004 16:53 schreef Chadi het volgende:
Abou Taleb is in mijn ogen geschikter dan Ayaan lik me reet Ali. Abou Taleb heeft crediet bij de allochtonen, A(rgw)yaan totaal niet.
quote:Wellicht ambieert zij de functie van klokkenluidster en niet die van bruggenbouwer. Van een kraai verwacht je geen zangerscapaciteiten en van een paard verwacht je geen melk...
Hoe kan zij een brug bouwen als zij totaal geen poot aan de grond heeft aan de andere kant. Haar kans heeft ze gehad. Jammer, had ze maar eerst moeten kijken voor ze haar bek opendeed en mee ging om carriere te maken en zich niet laten leiden door haar somalisch verleden.
quote:Ook Ayaan H.A. behoort gewoon tot het menselijke ras. Is deze kant op gekomen en is ook nog eens aardig geïntegreerd in de Nederlandse samenleving. Diverse migranten waren minder succesvol.
Abou Taleb weet beter dan Ayaan wat er leeft onder de mensen omdat hij deel uitmaakt van die mensen en kan ook daarom beter zijn kritiek plaatsen dan Ayaan die alles vanuit haar Somalische haat bril bekijkt en totaal de moslim gemeenschap niet kent.
Verder ben ik zeer benieuwd naar Aboutaleb's kennis van de diverse Moslimdetonaties en de detonatie waarmee Aboutaleb zichzelf vereenzelvigd. Wellicht zitten er nog botsingen in het verschiet als Aboutaleb al te opzichtig stelling zou nemen als culturele wensen van de Wahabitische Moslimvariant niet stroken met de Nederlandse grondwet.
quote:Waarschijnlijk kan ze meer dan dat.
Misschien dat ze zich in de toekomst nuttig kan maken voor somalische vrouwen.
Overigens zijn dit precies de 'kwaliteiten' die Hirsi Ali inderdaad ernstig ontbeert, waardoor ik haar des te meer waardeer
.
quote:GroenLinks? Noem dan eens een ook maar 1 "moslimfundamentalist" in die partij? Het was toch waarempel jijzelf die op de frontpage nog een artikel plaatste over een islamitische GroenLinks-raadslid (ik meen van de Rotterdamse gemeenteraad) die ondermeer ongezouten kritiek gaf op fundamentalistische imams en de gebrek aan veroordeling vanuit de Islamitische gemeenschap jegens die imams? En dan is er nog Naima Azough in de Tweede Kamer (sinds 10 februari), en zij is veel dingen, maar zeker geen fundamentaliste.
Op zaterdag 14 februari 2004 14:32 schreef R@b het volgende:[..]
Hirsi Ali zei toch al eens dat partijen als GroenLinks en de PvdA worden gegijzeld door moslimfundamentalisten. Wellicht bedoelde ze daar Aboutaleb ook mee indertijd. De leden van die partijen slikten alles maar voor zoete koek wat de allochtonen in hun partij over integratie zeiden. Hopen dat ze nu wat beter opletten....
Daarnaast is er ook nog Farah Karimi, die eveneens GroenLinks-kamerlid is en oorspronkelijk naar Nederland kwam als Iraanse vluchteling van, jawel, het fundamentalistische regime aldaar.
Dus Hirshi Ali kan misschien wel lekker zeiken over het PvdA waar zij oorspronkelijk de gelegenheid heeft gekregen om het politieke toneel te betreden, maar wat heeft ze tegen GroenLinks? Je zou denken dat ze wat vriendelijker zou zijn tegen Femke Halsema, die tenslotte ook bij de Wiardi Beckman stichting vandaan komt.
[Dit bericht is gewijzigd door motown op 17-02-2004 22:21]
quote:Ik zou niet weten waarom niet eigenlijk. Ik denk het wel.
Op woensdag 18 februari 2004 15:07 schreef sjun het volgende:
Ik zie Ahmet Aboutaleb nog niet een noodzakelijk debat entameren ter bestrijding van verminking van kinderen vanwege een of andere culturele overtuiging.
Ik heb dit draadje meegelezen tijdens mijn afwezigheid en heb me echt verbaasd over de manier waarop er over deze man wordt gesproken. Ik heb geen uitgesproken mening over hem als politicus, eenvoudig omdat hij nog moet beginnen maar veel anderen vellen al een oordeel over hem. En wat me zo verbaast is dat zijn achtergrond en afkomst als maatstaf der dingen wordt genomen. Kom op mensen - het is 2004.
En die opmerking over zijn dochter wordt wel erg uitvergroot - het gaat er namelijk om wat hij in de praktijk zou doen. Zou hij het zijn kinderen lastig maken of het uiteindelijk aanvaarden. Dat hij bepaalde wensen heeft, is toch zijn goed recht?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |