abonnement Unibet Coolblue
pi_17440924
Vloeibaar water zou niet echt schokkend zijn denk / vind ik. Dat er water aanwezig wat is al eerder bekend gemaakt. Het is dan wel in ijsvorm, maar dat het aanwezig is, is zeker.
  maandag 1 maart 2004 @ 12:10:24 #27
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17441852
quote:
Op maandag 1 maart 2004 10:33 schreef _Flea_ het volgende:
Vloeibaar water zou niet echt schokkend zijn denk / vind ik. Dat er water aanwezig wat is al eerder bekend gemaakt. Het is dan wel in ijsvorm, maar dat het aanwezig is, is zeker.
Er zijn indirecte metingen die aangeven dat er vrijwel zeker water onder het oppervlak ligt, in ijs-vorm. Deze nieuwe gegevens lijken erop te duiden dat er zelfs vloeibaar water aan, of vlak onder, het oppervlak ligt - zij het zeer zout. Met ijs is er weinig kans op leven (denken we), met vloeibaar water echter des te meer - om maar te zwijgen van het nut ervan voor eventuele bemande vluchten naar Mars.

Nogmaals, hoewel het onbeschijfelijk geweldig zou zijn, durf ik gewoon niet eens te hopen op de aankondiging van gevonden leven op Mars. Het zou één van de meest fundamentele ontdekkingen zijn die de mensheid ooit gedaan heeft! - Misschien wel dé meest fundamentele ontdekking.
'Nuff said
pi_17455719
Ben ik helemaal met je eens Doffy. Het zou een ontdekking zijn in de orde van 'een ronde wereld' en 'de wereld is niet het middelpunt van het heelal'.
Wat ik me echter wel afvraag is waarom ze er zo geheimzinnig over doen. Het bericht op de frontpage had het al over verstrekkende politieke gevolgen. Maar waarom? Waarom zou het bericht over leven buiten de Aarde zo geleidelijk moeten worden gebracht? Tuurlijk zouden alle godsdiensten het bij het verkeerde eind hebben, maar betekend dat automatisch chaos? Persoonlijk zou ik de volgende dag gewoon gaan werken, or is that just me?
Fuck you Jane Austen!
  † In Memoriam † dinsdag 2 maart 2004 @ 02:41:09 #29
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17456004
quote:
PASADENA, California -- Evidence that suggests Mars was once a water-rich world is mounting as scientists scrutinize data from the Mars Exploration rover, Opportunity, busily at work in a small crater at Meridiani Planum. That information may well be leading to a biological bombshell of a finding that the red planet has been, and could well be now, an extraterrestrial home for life.
Space.com


even snel vertaald:

De aanwijzingen die erop wijzen dat Mars ooit een waterrijke planeet was stapelen zich op terwijl wetenschappers de data van Opportunity, druk bezig in de krater in Meridiani Planum, nauwlettend onderzoeken. Die informatie zou best eens kunnen leiden tot het sensationele biowetenschappelijke gegeven dat de rode planeet ooit, en wellicht nu nog, een woonplaats voor buitenaards leven was.

------------

De aanwezigheid van water en of de bevestiging dat de Rover idd in een opgedroogde oceaan staat is hier het sensationele gerucht. Water, vroeger of nu, vergroot de kans op leven aanzienlijk, dus met 100% zekerheid kunnen zeggen dat de Opportunity op de bodem van een ex-zee staat of dat de grond nat is, is al heel wat.
quote:
There is a palpable buzz here at the Jet Propulsion Laboratory (JPL) in Pasadena, California that something wonderful is about to happen in the exploration of Mars.
"Er gaat een gerucht rond in het Jet Propulsion Laboratory (JPL) dat er iets prachtigs staat te gebeuren met betrekking tot het onderzoek op Mars."

Sporen van leven of bevestiging van oceanen en water op Mars?

Hoewel de woordkeuze "something wonderful" wel weer suggestief is.




Dr. Heywood Floyd: What? What's going to happen?
Dave Bowman: Something wonderful.

  dinsdag 2 maart 2004 @ 02:41:59 #30
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_17456008
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 01:44 schreef Boondock_Saint het volgende:
Ben ik helemaal met je eens Doffy. Het zou een ontdekking zijn in de orde van 'een ronde wereld' en 'de wereld is niet het middelpunt van het heelal'.
Wat ik me echter wel afvraag is waarom ze er zo geheimzinnig over doen. Het bericht op de frontpage had het al over verstrekkende politieke gevolgen. Maar waarom? Waarom zou het bericht over leven buiten de Aarde zo geleidelijk moeten worden gebracht? Tuurlijk zouden alle godsdiensten het bij het verkeerde eind hebben, maar betekend dat automatisch chaos? Persoonlijk zou ik de volgende dag gewoon gaan werken, or is that just me?
Ik denk dat het allemaal wel meevalt met die chaos. Natuurlijk zijn de div. autoriteiten extra voorzichtig. Een evt. weerlegging van religieuze bases kan natuurlijk de grootste brandhaardveroorzaker zijn. Waar ook ter wereld.
Bij een mondiale bekendmaking zal een eerste groep het geheel ontkennen en afdoen als duivelverzinsels of westerse propaganda. De tweede groep zal de verklaring zoeken in de religie. "God is de schepper van het universum". Een derde groep vindt het allemaal wel interessant en hoopt op de volgende ontdekking. De groep die gaat wanhopen en twijfelt aan het geloof is volgens mij te verwaarlozen.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  † In Memoriam † dinsdag 2 maart 2004 @ 02:46:52 #31
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_17456029
Niet vergeten dat godsdienst nog steeds een middel is om de massa in check te houden.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 02:49:35 #32
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_17456036
Zal deze aanstaande ontdekking de verkenning van de ruimte nog sneller doen versnellen? Of versnelling van een bemande vlucht naar Mars met een permanente kolonie op de maan als lanceerbasis?

Stay tuned...
The Internets, I needs it..
pi_17458011
quote:
Op maandag 1 maart 2004 12:10 schreef Doffy het volgende:

[..]

Er zijn indirecte metingen die aangeven dat er vrijwel zeker water onder het oppervlak ligt, in ijs-vorm. Deze nieuwe gegevens lijken erop te duiden dat er zelfs vloeibaar water aan, of vlak onder, het oppervlak ligt - zij het zeer zout. Met ijs is er weinig kans op leven (denken we), met vloeibaar water echter des te meer - om maar te zwijgen van het nut ervan voor eventuele bemande vluchten naar Mars.

Nogmaals, hoewel het onbeschijfelijk geweldig zou zijn, durf ik gewoon niet eens te hopen op de aankondiging van gevonden leven op Mars. Het zou één van de meest fundamentele ontdekkingen zijn die de mensheid ooit gedaan heeft! - Misschien wel dé meest fundamentele ontdekking.
De vondst van vloeibaar water zou voor mij niet schokkend zijn. Wel erg belangrijk i.v.m. toekomstige (bemande) missies. Het zou een grotere schok zijn als er een levenvorm of skeletten o.i.d. aangetroffen zijn. Maar aangezien de Amerikanen een blote tiet al een schok vinden zal het denk ik niet zo zijn dat er leven is aangetroffen.
pi_17458287
-Paniek-Angst-Chaos-

Ik denk het niet... en als mensen hiermee hun geloof onderuit zien gaan (best wel narrow minded) dan geloven ze het toch niet... Net als de maanlandingen waarvan sommige beweren dat ze nooit plaats hebben gevonden.
Ps best wel grappig:

"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 2 maart 2004 @ 11:02:46 #35
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17458375
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 10:38 schreef _Flea_ het volgende:
De vondst van vloeibaar water zou voor mij niet schokkend zijn. Wel erg belangrijk i.v.m. toekomstige (bemande) missies. Het zou een grotere schok zijn als er een levenvorm of skeletten o.i.d. aangetroffen zijn. Maar aangezien de Amerikanen een blote tiet al een schok vinden zal het denk ik niet zo zijn dat er leven is aangetroffen.
Vergeet niet dat wetenschap zelden zo hard loopt. Vondst van leven zou de kroon op het hele ruimtevaart programma zetten, en mogelijk zelfs een soort Star Trek-achtige ontwikkeling kunnen kickstarten. Natuurlijk zou dat fantastisch zijn, maar enig realisme kan ook geen kwaad. Vondst van vloeibaar water op de eerste planeet naast de aarde (!!!) zou op zich al fantastisch zijn - als het al op Mars kan, dan bevindt zich op zeer veel planeten in het universum water! En dat zou de kansen op leven op andere planeten enorm vergroten.

Niet dat we dat, wat mij betreft, al niet wisten, maar toch, het zou empirisch bewijs zijn.
'Nuff said
pi_17458847
NASA poised to solve Mars mysteries

12:20 27 February 04

NewScientist.com news service

NASA scientists believe they are days away from concluding whether or not Mars once had water using data from the Mars rover Opportunity, they revealed on Thursday.

Opportunity, which has been roaming inside a 20-metre crater on a plateau called Meridiani Planum for nearly five weeks, has been focusing its attention for the past three on a 30-metre outcrop of bedrock and its immediate environs. It has taken microscopic images and spectroscope data and ground portions of the rock surface to peer beneath its coating of dust.

The site was chosen for its rich deposits of haematite, suggestive of a watery formation, and for its location within a region that some scientists say shows signs of once having been an ocean basin.

The craft is now in the midst of grinding and examining several spots on the outcrop, to gather information about the details of the finely layered structure of the rock, says deputy principal investigator Ray Arvidson.

Together with the chemical and mineralogical data already collected, this should provide the information needed to decide between the various theories - volcanic or sedimentary - about how the rock and soil in this region were formed, Arvidson says.

Curly macaroni

It should take a few "sols," or Martian days, to finish this grinding and data taking, perhaps a few more to finish sending all the data to Earth, and a few more to complete the analysis, he said at a news conference on Thursday.

Already colour images of the rock and soil there - taken through 14 different colour filters - are showing a rich variety of colours and textures. These include some signs of bends and curves in the layers that could be indicative of formation in a water environment. And close-up images reveal intriguing shapes, including spheres, threadlike features, and one shape resembling a piece of curly macaroni. The variety of colours suggests several different rock types.

One small patch that was photographed this week shows "more variety than we've ever seen in any other data set on Mars," says science team member Jim Bell of Cornell University. Some of the pebbles in that image - "dark, angular particles" -show colour characteristics suggesting they may be carrying the long-sought hematite, he says.

Firm conclusions about the origin of these rocks and soil may be "right around the corner," Arvidson says. The team feels as though it were Christmas Eve, with exciting gifts just on the verge of having their contents revealed, he adds.


Ik denk dus dat ze vanavond bekend maken dat ze het bewijs hebben gevonden dat er vroeger vloeibaar water op Mars is geweest. Ik geloof niet dat er nu nog vloeibaar water op of onder het oppervlak van Mars is. Wel in ijs vorm, maar niet vloeibaar.

pi_17459081
hoelaat word dat nederlandse tijd bekend gemaakt ?


[edit] 8 uur dus op nasa tv

[ Bericht 31% gewijzigd door Mighty_Mike op 02-03-2004 11:58:19 ]
Not that we needed all that for the trip, but once you get into a serious drug collection, the tendency is to push it as far as you can.
pi_17459388
Ben benieuwd hoor. Waarschijnlijk maken ze bekend dat ze vloeibaar water hebben gevonden, althans daar hoop ik op

En stiekem hoop ik toch een beetje dat ze een organisme hebben gevonden Wat zou dat gaaf zijn.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_17459427
weet het Parool al meer ?

Mars was vroeger erg nat en warm
(Van onze redactie buitenland)

AMSTERDAM - De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa heeft belangrijke ontdekkingen gedaan op Mars. Functionarissen van de Nasa hebben bevestigd dat zij bewijs hebben gevonden dat de rode planeet lang geleden een warme, natte planeet was, waar microscopisch kleine levensvormen mogelijk waren.

Een woordvoerder van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie wilde vanochtend niet nader ingaan op de ontdekkingen. De afgelopen maanden zijn verscheidene ruimtemissisies gearriveerd op Mars. De nieuwste ontdekkingen zou zijn gedaan door de Marsrover Opportunity ('Mogelijkheid') tijdens onderzoek op de zogenoemde Meridiani-vlakte.

De Opportunity kwam eind januari aan op Mars. Enkele uren na de landing stuurde de Opportunity al de eerste beelden van de Rode Planeet naar de aarde. De taken van de robot zijn dezelfde als die van tweelingbroer Spirit, die drie weken eerder op de rode planeet aankwam: zoeken naar aanwijzingen dat eens leven mogelijk was op de buurplaneet van de aarde. De Spirit bevindt zich nu in de Gustav Krater, die vroeger mogelijk een groot meer was.

De droge woestijnvlakte Meridiani, in de buurt van de evenaar, is vooral uitgekozen wegens de aanwezigheid van het ijzerrijke mineraal hematiet. De Opportunity moet uitvinden waarom het materiaal, dat op aarde vooral wordt gevonden op plaatsen met stromend water, ook in deze dorre streek voorkomt.

Op de zuidpool van Mars bevindt zich in elk geval bevroren water. De meetapparatuur van het Europese ruimteschip Mars Express heeft dat aangetoond.

bron: http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1078208715051.html
fokschaap
pi_17459516
-dubbel-

[ Bericht 99% gewijzigd door Viola_Holt op 02-03-2004 12:44:27 ]
fokschaap
pi_17460425
Kan iemand mij vertellen wat wellicht die witte streep boven die rand is (linksboven)? Stof dat over een glooiing waait, “waterdamp” of is het gewoon optisch bedrog door de lichtval???


Op andere foto’s is het lastig te zien omdat dat specifieke stukje blijkbaar nog verzonden moet worden…

link naar raw images nasa/opportunity sol36
"Mijn" fotoalbum...
--> creationisme _O- --> http://en.wikipedia.org/wiki/Panspermia *O* evolutie & Darwin O+
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:07:41 #42
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_17460494
Het lijkt wel op een enorme golf van water
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
pi_17460615
Zou Mars aardtemperaturen hebben gekend?

En zou de Aarde dan vroeger ook warmer zijn geweest?
  dinsdag 2 maart 2004 @ 13:24:40 #44
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17460778
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 13:14 schreef _Flea_ het volgende:
Zou Mars aardtemperaturen hebben gekend?

En zou de Aarde dan vroeger ook warmer zijn geweest?
Als Mars vroeger een waterhoudende atmosfeer heeft gehad, dan is het er ook warmer geweest - en ja, dan zouden de omstandigheden daar vergelijkbaar zijn geweest met die hier op aarde.
'Nuff said
pi_17460941
Ik ben nu nog benieuwder naar het nieuws.
pi_17463888
Vanavond 8 uur, allemaal NASA-TV kijken
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:36:37 #47
82944 landmark_tower
Portal do Vale Tudo Brasileiro
pi_17464296
Face it,
Het zal niet zo schokkend zijn, zoals sommige reacties hier op FOK!
Men zal gewoon met een of andere doorbraak komen, die de wereld echt niet op zijn kop gaat zetten.
Denk je nu werkelijk echt, dat wanneer ze sporen van leven zouden gevonden hebben, ze dat maar es ff openbaar zouden gaan maken?
Sjonge jonge, ten eerste wordt NASA van alle kanten gefilterd op nieuws.
NASA zal nooit en te nimmer 'bewijzen' naar buiten brengen die deze hele aardkloot op stelten zou kunnen gaan zetten.
Dat kan simpelweg gewoon niet....
Não julgues as pessoas pela aparência!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:39:43 #48
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17464370
En waarom zou dat niet kunnen?
'Nuff said
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:43:30 #49
82944 landmark_tower
Portal do Vale Tudo Brasileiro
pi_17464446
Iedereen hoopt, dat NASA bv met een bewijs van ander leven op tafel komt.
Forget it, dat zou nooit gebeuren, (ook al hebben ze het)..omdat dat onderwerp de hele wereld op zijn kop kan zetten.
Plus o.a. de regering van de VS heeft een te dikke vinger in de NASA pap. maw filter, filter en nog eens filter.. get it??
Não julgues as pessoas pela aparência!
  dinsdag 2 maart 2004 @ 16:47:40 #50
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_17464528
Heb je ook zinnige argumenten? Of alleen paranoia?
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')