abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 22 september 2004 @ 23:02:41 #201
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22141062
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 20:21 schreef dawg het volgende:
Ik denk toch dat de 1Ds mark2 geen betere kwaliteit kan leveren dan een middenformaat.
De scherpte en kleurtoning is toch kenmerkend bij middenformaat.
En daarom kan het ook nog altijd een maatje gekker. Bij Jenoptik bijvoorbeeld die voor de Photokina een aanslag op de speekselklieren doet met alles behalve een Praktica . Ik verraad vast 22MP

De gouden plak voor het oplichten van tipjes van de sluier dreigde even naar Olympus te gaan met de nieuwe E. Daarvan weten we echter al dat het een nieuwe E is, waardoor Olympus niet meer in aanmerking komt voor het hoogste stekje.
De leiding in het klassement wordt overgenomen door Carl Zeiss Oberkochen die een wel heel klein tipje van de sluier oplichten:

'Back with passion' staat erboven en ik ben nu al benieuwd waar dat draagoog aan vast zit
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
23 september schijnt er meer onthuld te gaan worden.

Nog 5 dagen later schijnt de glazenslijper uit Oberkochen met belangwekkend middenformaatnieuws te komen. Tijd genoeg dus om even een nieuwe doos Kleenex te scoren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_22143986
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 18:32 schreef Xilantof het volgende:

[..]

netjes
16,7 miljoenstipjes...

maar dat zeker echt een studio cam denk ik zo?
Als het weleens regent in je studio wel...ook deze heeft de befaamde Canon environmental sealing.
Er zijn vast mensen (zoals Michael Reichmann en de shooters van Sports Illustrated) die deze camera net zoals z'n voorganger, de 1Ds, 'in het wild' gaan gebruiken.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 24 september 2004 @ 22:58:21 #203
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22185399
Het regent scanners bij Canon We nemen ze even snel door:

CanoScan 4200F
Scant 3200 dpi (optisch) Geschikt voor het normale flatbedwerk plus het scannen van kleinbeeldtransparanten. Snel met 12 seconden voor een A4 op 400dpi
De 3200 is er alleen voor PC/Windows en wordt over een USB2 aan je computer geknoopt. Bij de oosterburen ligt ie per November in de schappen voor pakweg 130 Eur

CanoScan 8400F
Ook al 3200 dpi, alleen lust deze meer kleinbeeld negatieven of een strook rolfilm. Hij kost ongeveer het dubbele van de 4200F

CanoScan 9950F
Het paradepaard van deze serie en de concurrent van de Epson 4870. Ongeveer alle specificaties zijn gelijk aan de 4870, dus 4800dpi, geschikt voor flatbed, een bakplaat vol kleinbeeld, rolfilm én vlakfilm.
Hij gaat qua prijs ook de 4870 achterna met een slordige 450 Eur.

Canon doet overigens niet aan ICE, Canon heeft een voorziening onder de naam QARE dat op de bovengenoemde scanners garant moet staan voor het verwijderen van stof en het 'smoothen' van korrel.

* kwijlt
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 september 2004 @ 19:02:32 #204
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22199445
Zeiss laat ons nog steeds in het ongewisse en blijft tipjes van de sluier oplichten.

en

Om maar even duidelijk te zijn, die onderste is niet datgene waarmee men tijdens de Photokina de speekselklieren wil gaan bestoken. Ik durf echter al wel 'Meetzoeker' te zeggen gaat de goeie kant op, ik kan vast gaan sparen
  zaterdag 25 september 2004 @ 21:04:20 #205
67128 capibar
Ondertitels zijn overschat.
pi_22201860
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 19:02 schreef Ouwesok het volgende:
Zeiss laat ons nog steeds in het ongewisse en blijft tipjes van de sluier oplichten.
[afbeelding]

en

[afbeelding]

Om maar even duidelijk te zijn, die onderste is niet datgene waarmee men tijdens de Photokina de speekselklieren wil gaan bestoken. Ik durf echter al wel 'Meetzoeker' te zeggen gaat de goeie kant op, ik kan vast gaan sparen
ik denk dat dat bovenste plaatje de lens-release knop is, hij heeft dus verwisselbare lenzen
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 september 2004 @ 22:07:36 #206
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22203746
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 21:04 schreef capibar het volgende:

[..]

ik denk dat dat bovenste plaatje de lens-release knop is, hij heeft dus verwisselbare lenzen
Daar heeft het inderdaad alle schijn van, al is een bajonet-release niet iets om van ondersteboven te raken.

Nou heeft Cosina(Voigtlander) een Bessa-variant met een klassieke Contax-vatting in de levering zitten. Kijk maar:

Misschien is men in Oberkochen wakker geworden en probeert een hapje mee te pakken van de meetzoekerrevival die ze zelf min of meer hebben aangetrapt met de Contax G1 en G2.
Alle benodigde optieken hebben ze vanuit die G-serie min of meer al in huis (weliswaar voor AF maar dat is snel aangepast). Alleen nog een nieuwe klassieker erachter zien te breien en een succesconcept is geboren herboren, de jaren50-Contax in een nieuwe jas.
Zo ziet dus die klassieke Contax eruit (Contax IIIa )

Iets anders dat ik min of meer verwacht is een digitale Contax G . Ook daarvoor heeft Zeiss/Kyocera in principe alle technologie in huis, het moet alleen nog maar in elkaar geschroefd te wordenen verkocht, maar da's een heel ander verhaal

Ook nog maar even een plaatje van de G2 om het plaatje compleet te krijgen:

Ik vind ze eigenlijk alledrie wel fraai
  zaterdag 25 september 2004 @ 22:09:30 #207
67128 capibar
pi_22203812
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:07 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Daar heeft het inderdaad alle schijn van, al is een bajonet-release niet iets om van ondersteboven te raken.
als je schroefdraad wilt kan je er toch gewoon een adaptertje opzetten lijkt mij?
pi_22203950
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:09 schreef capibar het volgende:

[..]

als je schroefdraad wilt kan je er toch gewoon een adaptertje opzetten lijkt mij?
Dat hangt nu nog van het type baljonet af. Op een Leica M-baljonet kun je al lang via een adaptor M39 lenzen gebruiken. Bij een Contax/Kiev mount is dat dacht ik nu niet mogelijk.
Leuk dat het instelwieltje van de originele Contax/Kiev gehandhaafd wordt.

Ivo
  zaterdag 25 september 2004 @ 22:15:46 #209
67128 capibar
pi_22204008
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:13 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat hangt nu nog van het type baljonet af. Op een Leica M-baljonet kun je al lang via een adaptor M39 lenzen gebruiken. Bij een Contax/Kiev mount is dat dacht ik nu niet mogelijk.
Leuk dat het instelwieltje van de originele Contax/Kiev gehandhaafd wordt.

Ivo
mja, dat zal dan wel, ik weet niet zoveel van meetzoeker camera's af...
waarom eigenlijk een meetzoeker, wat is daar nou precies het voordeel van?
pi_22204376
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:15 schreef capibar het volgende:

[..]

Het belangrijkste verschil tussen een meetzoeker en een SLR is dat er geen spiegel aanzit. Je kijkt via een aparte zoeker, het scherpstellen gebeurt door een driehoeksmeting tussen je zoeker, het onderwerp en de kleine meetopening. Hoe groter de basis van de driehoek, dus hoe groter de afstand tussen de zoeker en de meetopening, hoe preciezer je kunt scherpstellen. De Bessa heeft een vrij kleine basis, de originele Contax/Kiev een grote.
Een meetzoeker heeft voordelen voor een aantal gebruiksdoelen. Door het ontbreken van een spiegel reageert een meetzoeker sneller en is fluisterstil. Vooral als er een centraalsluiter is gebruikt. Dit is ideaal voor ongemerkt fotograferen in groepen mensen. Het zoekerbeeld is veel helderder dan bij een SLR. Bij weinig licht kun je veel beter scherpstellen/compositie bepalen. Door het ontbreken van de spiegel zit er minder onrust in je kamera bij het fotograferen. Je kunt bij een lagere sluitersnelheid fotograferen, dit kan makkelijk een stop schelen.
De oude meetzoekers (bijv. de Ricoh 500 G of de Canonet) zijn een stuk kleiner dan een SLR.

Ivo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 25 september 2004 @ 22:34:54 #211
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22204576
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 22:15 schreef capibar het volgende:

[..]

Wat ultra_ivo zegt, plus het verschijnsel dat je een meetzoeker met een groothoek in het halfdonker nog pijnlijk nauwkeurig scherpstelt.

Een meetzoeker is wel enigszins beperkt in zijn toepassingen. De twee belangrijkste zijn:
Reportagewerk. Omdat je er snel en onopvallend mee kunt fotograferen. Handig is bij de meetzoeker dat je een stukje om je zoekerbeeld heen kunt kijken en je dus ook ziet wanneer er iets je beeld dreigt in te lopen.

Architectuur
Door de afwezigheid van een spiegel kun je op een meetzoeker echte groothoeken gebruiken die volledig vertekeningsvrij zijn, zoals bijvoorbeeld de Heliar 15mm of de Russar 5,6/20mm.

We hebben voor de meetzoekers zelfs hier een apart topicje lopen dat ik ga aanvullen zodra ik wat meer verse beelden heb(uit onder andere een Olympus 35SP en een batterij Yashica's )
  FOK!fotograaf zondag 26 september 2004 @ 08:45:01 #212
73911 ultra_ivo
pi_22210414
Voigtländer maakt zelfs een speciale versie van de Bessa voor groothoekobjektieven. Dit met een opsteekzoeker, het scherpstellen is losgekoppeld van de zoeker. Nu kun je extreme groothoeken monteren (een zoeker bouwen die daar genoeg beeld voor geeft is vrij lastig). Het geheel komt dan zo uit te zien:

Ivo
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 september 2004 @ 18:31:10 #213
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22241421
En weer een nieuwe digiflex aan slag. Een totaal ander uiterlijk dat een beetje aan de Minolta Vectis doet denken.

Verdere details waaronder de prijs zijn nog niet bekend. De eerste indruk is dat de E300 niet over het meest indrukwekkende uiterlijk beschikt. Olympus kennende zal het met de ingewanden allemaal echter wel goed komen
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 september 2004 @ 18:35:02 #214
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22241482
Laatste tipje van de sluier van Carl Zeiss.

Ik weet niet wat het is, al is het het eerste prul van Zeiss, dan vind ik het nog een mooi prul

Morgen vanaf tien uur weten we meer, dan wordt het onthuld op de Photokina
  FOK!fotograaf maandag 27 september 2004 @ 19:10:25 #215
73911 ultra_ivo
pi_22242319
Onthullen ze dan ook gelijk de prijs?
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 27 september 2004 @ 22:41:54 #216
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22248035
quote:
Op maandag 27 september 2004 19:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Onthullen ze dan ook gelijk de prijs?
Voor zover ik de glasslijpers van Oberkochen ken naderen we momenteel het punt waarop het prijskaartje breder is dan de camera.

Eerst maar eens kijken wat het is. Ik durf op grond van de tipjes van de sluier wel te stellen dat het een meetzoekercamera betreft met een vertekeningsvrije (super)groothoek (ze hebben een hele mooie Hologon) en een griezelig brede meetbasis. Vraag blijft of ie op film of op nullen en enen loopt. Van dat laatste zou ik ook nog niet eens raar opkijken, zeker omdat de wereld nogal hebberig reageerde op de digitale meetzoeker van Epson(Cosina/Voigtlander)

Morgen weten we meer
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 september 2004 @ 12:48:55 #217
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22256729
Er is inmiddels zoveel onthuld dat ik al een Biogon heb zien zitten, mijn aanname van die supergroothoek was dus de juiste.

Nou nog zien wat het opnamemedium is(chip of film)
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 september 2004 @ 15:46:25 #218
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22260972
Et voila

Is ie mooi of is ie mooi

Hij loopt op film(gemiste kans) en is voorzien van een M-bajonet waardoor ook alle glas van Leica, Voigtlander en Konica er probleemloos mee koppelt.

Over de prijs weet ik nog niks en ik begin me onderhand af te vragen of ik dat wel weten wil, voor huldiging van het 'Rangefinder for fun'principe zal ie verreweg te prijzig worden.maar daar wordt de camera niet minder mooi van.

Mocht je nog wat speeksel hebben, bezoek dan Zeiss Ikon. Weer een oud merk uit de as herrezen.
  FOK!fotograaf dinsdag 28 september 2004 @ 18:08:47 #219
73911 ultra_ivo
pi_22264683
De meetbasis is inderdaad wel erg breed. Hier past zeker een 135mm op (kan niet met een Voigtländer). Via een adaptor kun je trouwens alle M39 lenzen gebruiken op een M-baljonet. De vraag is alleen hoe ver de lens in de camera mag steken. De Jupiter 35mm lenzen steken erg ver naar achteren, die passen niet op een Voigtländer.

Ivo
  FOK!fotograaf dinsdag 28 september 2004 @ 18:20:02 #220
73911 ultra_ivo
pi_22264964
Even de website aan het bekijken.
Ze blaken wel van het zelfvertrouwen bij Zeiss Ikon: Een paar citaten:
quote:
Wir haben uns entschlossen, unsere eigene Kamera zu entwickeln, weil andere Kameras nicht dem Leistungsstand unserer Objektive entsprechen.
quote:
Da die Kamera mit M-Bajonett ausgestattet ist, können Sie Ihre vielleicht schon vorhandenen Objektive mit M-Bajonett verwenden und nach und nach zu Carl Zeiss Objektiven aufsteigen.
Ze beweren dus tussen de regels door dat hun lenzen beter zullen zijn dan Leica lenzen.....

Ouwesok,
quote:
Sonnar T* 2/85
is dat niet gewoon de vooroorlogse Contax lens die door KMZ als Jupiter J9 geleverd wordt?

En nog iets interesants uit de FAQ:
quote:
F: Wer hat die ZI-Kamera entwickelt?
A: Carl Zeiss in Kooperation mit dem Industriedesign-Büro Henssler & Schultheiss, Schwäbisch Gmünd, und mit dem Kamerahersteller Cosina, Japan.

F: Wer baut die ZI-Kamera?
A: Prototyp-Prüfung und Qualifizierung macht Carl Zeiss in Oberkochen, Serienproduktion macht Cosina in Japan.

F: Warum ausgerechnet Cosina?
A: Cosina ist heute einer der erfahrendsten Hersteller von Messsucher-Kameras.

F: Wer baut die ZI-Objektive?
A: 2 Typen baut Carl Zeiss in Oberkochen, 5 Typen baut Cosina in Japan.

F: Warum diese Aufteilung: 2 Typen von Carl Zeiss, 5 von Cosina?
A: Um die ZI-Objektive preislich erschwinglich zu machen, und sie somit einem breiteren Publikum zugänglich zu machen.

Cosina = Voigtländer

Ivo
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 september 2004 @ 20:12:15 #221
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22267933
Het achterelement mag bij de Zeiss Ikon tot op 15mm van de sluiter komen.

Het lag voor de hand dat Zeiss naar Japan uit zou wijken voor de produktie van deze meetzoeker. Minder voor de hand lijkt de combinatie met Cosina, je zou hier Kyocera(Yashica) verwachten.
Van de andere kant valt op dat de laatste Yashica SLR'ren vermoedelijk ook door Cosina werden gebouwd. De MP107 van Jongesok bijvoorbeeld voelt helemaal niet aan als een Yashica(en een AF300 ook niet)

Overigens wil je niet weten voor wie Cosina allemaal al camera's heeft gebouwd........

Het verschil tussen de Jupiter en de Sonnar is dat de Jupiter op het oorspronkelijke ontwerp gebouwd is en de Sonnar steeds doorontwikkeld is. De ouwerwetse Sonnar was echter al een beregoeie lens wat doorwerkt in de Jupiter. Nog een verschil is dat de nieuwe Sonnar met hele nauwe toleranties wordt gemaakt, een onderdeel waar de Russen nog wel eens een steekje laten vallen. Vandaar dat het bij KMZ ook misgaat wanneer ze iets anders bouwen dan een traditioneel topontwerp.(Carl Zeiss Jena heeft tot in lengte van jaren een beregoeie Olympia Sonnar 2,8/180 gebouwd, een ontwerp uit 1929 )

Zeiss heeft overigens wel een goeie zet gedaan door de M-vatting te adopteren wat het voor mensen met een Leica heel aantrekkelijk maakt om over te stappen.
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 28 september 2004 @ 20:14:27 #222
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22267992
Contax lanceert een tweetal nieuwe digitale compacten (waar blijft toch die DSLR )

Beide camera's bieden op de Tessar en de R-Tune processor niet veel spannends alleen breekt Contax wel met een traditie door er niet zo'n 16MB kaartje bij te doen maar een iets groter exemplaar van 256MB
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 september 2004 @ 21:51:23 #223
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22295188
Na de Zeiss Ikon nog een klappert op de Kina en deze keer digitaal en een SLR, maar dan niet aan de onderkant van het prijsgebouw.

Full-size sensor nog te klein
Op zoek naar een camera uit de -klasse

Hier is ie dan:

22 trotse megapixels op een sensor van 36*48mm .
Lust alle lenzen van de 645AF
Kortom, een geweldenaar van Mamiya. Zou wat mij betreft de sensatie van de Photokina mogen heten want bovenal is de ZD een ontzettend mooie camera. Het prijskaartje is nog even de grote onbekende, hoewel het me pas echt zou verbazen wanneer de prijs maar vier cijfers voor de komma kent.

binnenkort eens een briefje naar meneer Mamiya sturen dat ze nou eindelijk wel eens een D330 Pro-F mogen uitbrengen
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 september 2004 @ 22:05:40 #224
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22295648
Dat de edelsmid uit Braunschweig nog al eens buiten de deur shopte voor digitale camera's was al bekend. Dat Rollei het tegenwoordig samen met Kyocera doet is helemaal nieuw .

De Rollei dk4010 kenden we dus al als Kyocera Finecam M410R, een hele brave superzoomkamera die weliswaar geen stabilisator heeft, maar door de Rtune processor van Kyocera razendsnel is.

Om de verwarring compleet te maken: van de 10* zoomtoeter wordt beweerd dat ie bij Canon van de band loopt en dus overeenkomt met de bril van de S1IS

[ Bericht 3% gewijzigd door Ouwesok op 29-09-2004 22:21:26 ]
pi_22295880
Ik ben vooral benieuwd hoe die Mamiya zich houdt tegenover 'chemisch' middenformaat als het gaat om resolutie, dynamisch bereik, etcetera.
Waarschijnlijk zal het voor de 99% van de fotografieliefhebbers ook alleen bij plaatjes kijken blijven; ik wed dat het ding een prijskaartje met vijf cijfers zal hebben aangezien ik mij meen te herinneren dat een losse 22-megapixelsensor van een andere fabrikant omgerekend al zo'n €1000 per megapixel over de toonbank doet rollen.

Ps: het plaatje van de Rollei hierboven mag blijkbaar niet met iedereen gedeeld worden...
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 29 september 2004 @ 22:26:59 #226
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22296316
quote:
Op woensdag 29 september 2004 22:14 schreef MaartenGrendel het volgende:
Ik ben vooral benieuwd hoe die Mamiya zich houdt tegenover 'chemisch' middenformaat als het gaat om resolutie, dynamisch bereik, etcetera.
Waarschijnlijk zal het voor de 99% van de fotografieliefhebbers ook alleen bij plaatjes kijken blijven; ik wed dat het ding een prijskaartje met vijf cijfers zal hebben aangezien ik mij meen te herinneren dat een losse 22-megapixelsensor van een andere fabrikant omgerekend al zo'n €1000 per megapixel over de toonbank doet rollen.
Hoogstwaarschijnlijk maakt het waanzinnig goeie beelden waarmee het grootste stuk middenformaatwerk kan worden afgedekt.

Wat de ZD niet gaat redden is de formaatindruk die je met chemisch middenformaat realiseert, daarvoor zou je een sensor moeten hebben die exact dezelfde afmetingen heeft als het filmformaat, en zeg nou zelf, dit wordt al duur genoeg.

Overigens verbleekt die 22MP bij hetgeen je met een middenformaatdia en een goeie transparantenscanner bij elkaar veegt. Kost alles bij elkaar nog altijd een stukkie minder dan digitaal middenformaat
quote:
Ps: het plaatje van de Rollei hierboven mag blijkbaar niet met iedereen gedeeld worden...
  woensdag 29 september 2004 @ 23:03:08 #227
67128 capibar
pi_22297348
quote:
Op woensdag 29 september 2004 22:05 schreef Ouwesok het volgende:
Dat de edelsmid uit Braunschweig nog al eens buiten de deur shopte voor digitale camera's was al bekend. Dat Rollei het tegenwoordig samen met Kyocera doet is helemaal nieuw .
[afbeelding]
De Rollei dk4010 kenden we dus al als Kyocera Finecam M410R, een hele brave superzoomkamera die weliswaar geen stabilisator heeft, maar door de Rtune processor van Kyocera razendsnel is.

Om de verwarring compleet te maken: van de 10* zoomtoeter wordt beweerd dat ie bij Canon van de band loopt en dus overeenkomt met de bril van de S1IS
hij doet me een beetje denken aan de hp photosmart 850....
pi_22298497
Op de.rec.fotografie nog wat berichten over Zeiss Ikon:
quote:
Ralf R. Radermacher schrieb in rec.photo.equipment.35mm:

> Prices are around 2000 Euros for the body and about 2/3 of the Leitz
> price level for the lenses.
en
quote:
Auf der Kina hab ich begrabbelt. Dort gab es zwei Bodys. Eins
vitriniert, SN #2, eines zum Antatschen, SN#1. Beide aber ohne richtige
Funktion, Meßsucher nebst entsprechendem Objektiv funktionsfähig, aber
Verschlußaufzug und Filmtransport noch ohne Funktion.

Fazit: 1800 Euro Body. Schönes Teil, gegenüber den Voigtländern erkennt
man die Cosian-Herkunft nicht mehr, solides Metall, butterweiche
Objektiv-Schneckengänge, Blendenring in Drittelstufen rastend, Meßbasis
75mm, Zeitautomatik bis 1/2000 sek. Welt-Vertrieb Hasselblad (!).
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 september 2004 @ 00:08:37 #229
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22299106
1800 Eur voor de body..... Valt me reuze mee eigenlijk, alleen moet er dan nog wel optiek op. Het werkcomfort zal met de Zeiss Ikon vele malen groter zijn dan dat van een Leica M.

In absolute zin blijft het natuurlijk een enorme klap geld voor een camera

* Maar eens een Russische meetzoeker met grote meetbasis gaat zoeken en daar tzt een Russar 20mm op monteert, houden we nog poen over voor het filmpje
pi_22301298
quote:
Op donderdag 30 september 2004 00:08 schreef Ouwesok het volgende:
* Maar eens een Russische meetzoeker met grote meetbasis gaat zoeken en daar tzt een Russar 20mm op monteert, houden we nog poen over voor het filmpje
Een Kiev heeft een enorme meetbasis, minstends zo groot als de Zeiss Ikon.

Ivo
pi_22316902
Lees ik toch net dat de opvolger van mijn klikapparaatje gelanceerd wordt:

De Fuji Finepix S5500.
grote verschillen (in hoeverre die aanwezig zijn): 4.0 MP ipv 3.2, en max. sluitertijd van 15 sec. ipv 2 sec.

1/2.7 inch Type CCD
4.2million pixels total
4.0 million effective pixels
tot 2272x1704
640x480 (30 fps) filmpjes
CCD-RAW/JPEG (EXIF 2.2)
37-370mm equiv. (10x zoom)
F2.8 - F3.1
ISO 64/100/200/400/auto
1/4 - 1/2000 sec auto
15 - 1/2000 sec manual
1/3 EV steps (10 steps)
At wide: F2.8 / F8.0
At tele: F2.8 / F9.0
64-zone TTL metering-multi
Pop-up flash/anti rode ogen
XD memory kaartjes
1.5" TFT LCD
Aluminium/plastic behuizing
Ongeveer 337 gr.

verder ook de opvolger van de S3000 aangekondigd, de S3500

edit: hmm... bleek al een tijdje aangekondigd op Fuji.nl te staan
  donderdag 30 september 2004 @ 21:43:50 #232
35325 shi
elegance in simplicity
pi_22317982
sja ik heb vandaag toch zeker weer een uur staan kwijlen bij de leica stand
idiots will be shot, survivors will be shot...again.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 oktober 2004 @ 22:20:23 #233
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22340973
Een accesoire even tussendoor, maar dan wel een vrij nuttig dingetje, dat even nieuw als retro is.

Dit zou dus het middel moeten zijn oim je LCD in de volle zon zichtbaar te houden, en het doet een beetje denken aan de lichtkap van een 6*6-camera of zelfs die van een 4*5" fieldcamera, zoals deze van een Busch Pressman

Het bovenste zoekerkapje(Kaiser digishield) ligt dit najaar in de schappen en heeft bij onze oosterburen een richtprijs van slechts 20 Euri. Het lijkt Ouwesok een regelrechte aanrader
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 1 oktober 2004 @ 23:03:39 #234
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22341894
De prijs van de Dynax D7 is bekend, inclusief een AF 2,8/28-75 mm gaat ie bij de oosterburen zo'n 1500 Eur kosten en posteert zich daarmee in de regio van de EOS D20 en de Nikon D100
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 2 oktober 2004 @ 23:29:17 #235
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22363541
Voor de liefhebbers nog even een plaatje van de achterkant van de Mamiya ZD

Mamiya wil hem in december op de markt hebben tegen het afbraaktarief van slechts 30.000 euro's :'(

Bij de komende vier meets heb ik hem dus niet bij me en de jaren daarna hoogstwaarschijnlijk ook niet
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 3 oktober 2004 @ 10:44:56 #236
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22368851
Correctie: de bronnen hebben weer eens onverstaanbaar gefluisterd, de ZD gaat geen „thirty thousand“ maar slechts „thirteen thousand“ kosten. Hoewel je niet elke dag een meevaller van 17.000 euri tegenkomt blijft ie al met al toch nog redelijk onbetaalbaar. Voor de pro kan die situatie echter een beetje anders liggen......

Als we even een vergelijk trekken met het prijskaartje dat hangt aan een Hasselblad, een Rolleiflex of een Contax645 met een digitaal achterend, dan zou je voor die 13.000 kunnen stellen dat Mamiya bepaald concurrerend bezig is.

Daarbij kun je stellen dat dit de eerste middenformaat DSLR is die als totaalconcept geleverd wordt en dus niet een camera A met een achterwand B is.
Daarbij is alles aan optiek al gewoon leverbaar.

Het lijkt erop dat Mamiya geschiedenis heeft geschreven .

nou nog een digitale tweeoog
pi_22389407
En dan te bedenken dat je eigenlijk twee body's zou moeten hebben
  maandag 4 oktober 2004 @ 10:51:22 #238
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_22391317
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:29 schreef Ouwesok het volgende:
Voor de liefhebbers nog even een plaatje van de achterkant van de Mamiya ZD
[afbeelding]

Mamiya wil hem in december op de markt hebben tegen het afbraaktarief van slechts 30.000 euro's

Bij de komende vier meets heb ik hem dus niet bij me en de jaren daarna hoogstwaarschijnlijk ook niet
Toch maar gaan voor een analoog 2e handsje van 'slechts' 800 euro
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_22408975
De ZD gaat ongeveer 10.000 euro kosten excl BTW dan. Het is een mooi apparaat, en voelt aan als een grote kleinbeeldreflex (a la Nikon F4). Van de ZD komt ook een achterwand voor op de 645AF en gaat dan ongeveer 8000 euro excl BTW kosten. Dat zijn voor dit soort camera's lage prijzen.
Ook Hasselblad komt met een relatief goedkope set uit. De H1D, kost een slordige 19.000 maar gezien de prijs van een losse H1 en een Imacon back valt het wel mee. Voor De V komt een achterwand met de 4x4cm sensor voor ongeveer 8000.
Fotografie, omdat het leuk is
Roodpetje
Bas Fotografie
pi_22409079
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 20:14 schreef Ouwesok het volgende:
Contax lanceert een tweetal nieuwe digitale compacten (waar blijft toch die DSLR )
Die komt niet. Ze hadden de N1D natuurlijk, maar die is te laat. Contax zal in de toekomst ook geen andere DSLR op de markt brengen. Contax gaat zelfs naar minder middenformaatmodellen toe. En zij zijn niet de enige.
Roodpetje
Bas Fotografie
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 5 oktober 2004 @ 10:37:01 #241
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22414964
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 23:16 schreef bagwan het volgende:
Contax gaat zelfs naar minder middenformaatmodellen toe. En zij zijn niet de enige.
Dat vind ik nog eens knap: Ze hadden er maar één(de 645)

De N1D was niet te laat, de N1D was te duur en had nog niet een compleet systeem achter zich zoals de EOS1D, vandaar dat Contax hem uit de vaart genomen heeft.

btw: U is medewerker van Zeiss of Kyocera Ik ben namelijk nog nergens iets tegengekomen over dat Contax geen DSLR'ren zou uitbrengen en de overige modellen zou verminderen. De stelligheid waarmee je het hier neerzet zou kunnen aangeven dat je over inside-info beschikt
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 6 oktober 2004 @ 23:51:35 #242
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22456489
En de verrassing van Rollei was nou eens niet een digitale camera, zelfs niet eens een camera, maar een film, en nog zwartwit ook:

De Rollei R3 is een zwartwitfilm die afhankelijk van de ontwikkeling een gevoeligheid heeft die varieert tussen de ISO 25 en 6400 . De film kent nog veel meer features die je kunt nalezen op photoscala
je moet maar durven
pi_22477764
quote:
btw: U is medewerker van Zeiss of Kyocera Ik ben namelijk nog nergens iets tegengekomen over dat Contax geen DSLR'ren zou uitbrengen en de overige modellen zou verminderen. De stelligheid waarmee je het hier neerzet zou kunnen aangeven dat je over inside-info beschikt
Nee, geen medewerker van Zeiss of Kyocera. Maar praat wel eens met mensen van dat bedrijf. Kheb het van meerdere gehoord.

Die film is prachtig. Kheb al resultaten gezien en krijg er nog meer thuis gestuurd. Erg interessante film. Maco maakt gebruik van het gat dat drijgt te ontstaan als grotere merken stoppen met film.
Roodpetje
Bas Fotografie
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 7 oktober 2004 @ 22:55:29 #244
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22478306
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 22:37 schreef bagwan het volgende:

[..]

Nee, geen medewerker van Zeiss of Kyocera. Maar praat wel eens met mensen van dat bedrijf. Kheb het van meerdere gehoord.

Die film is prachtig. Kheb al resultaten gezien en krijg er nog meer thuis gestuurd. Erg interessante film. Maco maakt gebruik van het gat dat drijgt te ontstaan als grotere merken stoppen met film.
Je ziet inderdaad een stevige polarisatie tussen traditioneel en digitaal. De Zeiss-Ikon meetzoeker en de Rollei R3-film zijn daar fraaie voorbeelden van. Echte edelspullen waarvan je tien jaar geleden niet durfde dromen.

Is Maco niet het bedrijf dat de complete zwartwitproductiefaciliteiten3x woordwaarde van Agfa heeft overgekocht een jaar of wat geleden Toen de Agfa zwartwitprodukten ineens wel erg op die van Ilford begonnen te lijken......
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 oktober 2004 @ 00:41:03 #245
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22481297
En weer een nieuwe Bessa, de R3A

Voor het grootste gedeelte gewoon het succesnummer waar Cosina hoge ogen mee gooit, de grootste verandering is de zoeker die niet 0.7 keer vergroot, maar 1.0 maal. Dit komt de nauwkeurigheid van de meetzoeker ten goede
En omdat ie zo ontzettend fraai is nog maar eens een plaatje geleend
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 oktober 2004 @ 09:01:26 #246
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22483948
Grote afwezige bij de Photokina was Bronica. Dit bericht op de site van Tamron (eigenaar van Bronica) verklaart waarom. Vanaf 15 oktober houden ze er op met het bouwen van de serie middenformaatreflexen, naar eigen zeggen wegens de afname van verkopen door de opmars van de digitale reflexen.

Aan de ene kant begrijpelijk, maar ook best wel een tikkie sneu. Het was namelijk best wel erg goed spul , waarvan ze in Zweden aardig jeuk konden krijgen . In tegenstelling tot bijvoorbeeld Hasselblad en Mamiya heeft Bronica nooit openlijk gelonkt naar dingen als digitale achterwanden of een totaal-digitaaloplossing, kennelijk met bovenstaand gevolgal moet je verrassingen nooit uitsluiten
Wel zijn er overigens een aantal 3th-party-oplossingen geweest om bijvoorbeeld een SQ-A van een digitale achterwand te voorzien:
Op de een of andere manier wilde het echter maar niet lekker van de grond komen.

Wel in produktie blijft de Bronica 645RF, een hele fraaie meetzoeker voor rolfilms:
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:21:45 #247
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22500108
Contax lijkt dus het stokje over te gaan nemen van Minox inzake edele, fraai vormgegeven microcamera's. Van binnen klopt de i4R ongetwijfeld helemaal(met een Tessar optiek en een RTune processor) en van buiten heeft ie meer van een sierdingetje dan van een camera

Na het afgeven van het stokje houdt Minox zich alleen nog bezig met uiterst ranzige miniatuurkopieën van klassieke camera's, met daarin een binnenwerkje dat qua specificaties griezelig veel lijkt op een Trust Spycam (met geinterpoleerde resolutie en zo). De echte fraaie miniatuurcamera's lijkt Minox nog wel te maken, alleen zijn ze helemaal naar de achtergrond verdrongen
pi_22503951
Bronica stond wel met haar modellen op de Kina. Bij Tamron. Ook de slr's stonden er nog. Kheb er zelfs nog een dasspeld van gekregen (maar ik draag nooit een das....). Maar daar werd al tegen me gezegd dat dit de allerlaatse kina was waarbij de slr's zouden staan. Toch wel een gemis, Bronica maakt(e) goed en betaalbaar spul.

De Rtune techniek is best wel interessant overigens. Gewoon doorschieten tot je kaartje vol is.
Roodpetje
Bas Fotografie
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 9 oktober 2004 @ 01:21:46 #249
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22504740
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 00:46 schreef bagwan het volgende:
De Rtune techniek is best wel interessant overigens. Gewoon doorschieten tot je kaartje vol is.
Techniek schijnt ontzettend goed te zijn, de Kyocera's komen daarom aan snelheid en responstijd niets tekort.

Alleen zo berejammer dat het in dit soort spielerei verwerkt wordt, ik zou het liever in een echte camera zien. Ik zou er dan absoluut geen moeite mee hebben als Cosina het geheel bouwt, Zeiss er lenzen voorop zet en Kyocera/Yashica de electronica erin priegelt.
Als er dan Contax op de voorkant staat en wat mij betreft G3D bovenop dan is het alweer bijna tijd dat de wekker gaat .

Bronica gaan we met die SLR'ren missen. De SQ-A was het beste alternatief voor de prijzige Zweed, en vooral in het portret- en reportagewerk deed de SQ-A in niets voor een Hasselblad of een Rolleiflex onder, maar kostte nieuw zoveel als een Hassy of een Rollei in zwaar gebruikte toestand.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 15 oktober 2004 @ 00:49:02 #250
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_22633988
Grootformaat wordt steeds kleiner. We maken even een klein rondje langs wat grotemensenspullen of waardige vervangers daarvoormet dank aan www.photoscala.com:

Voor gebruik met naar keuze rolfilm of een digitale achterwand heeft Linhof zijn M 679 up gegrade naar de M 679cs. Voor de liefhebber van de viewcamera: hij is net zo indrukwekkend als ie eruit ziet .

Opnameformaat maximaal 6*9cm.

Neerlands trots Cambo ziet in de full-frame DSLR een prima achterwand voor een technische camera. De Ultima35.

Grootglazeniers Rodenstock en Schneider maken inmiddels ook een hele lijn speciale optieken voor gebruik met digitale achterwanden.

Ook een keer alle geneugten van de technische camera uitproberen, maar slechts 800 eur te besteden
Novoflex biedt de oplossing in de vorm van de BALPRO T/S . Een balgapparaat voor opnameformaten van kleinbeeld tot 6*7. Geeft ongeveer dezelfde tilt&shift-faciliteiten als een echte TC, lijkt alleen iets minder fijnzinnig in de instellingen. Wordt geleverd met een Schneider Componon van (afhankelijk van het opnameformaat) 80, 100 of 150mm.
Met de 80mm is het goed macro'en, met deze combinatie ga je in één beweging van oneindig naar 1,8* vergroten.

Hij weegt ongeveer een kilo en is dus voor insectenjacht minder geschikt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')