Zoals gebruikelijk geef ik alleen hints.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 00:45 schreef powerbass.nl het volgende:
Wie kan mij helpen de volgende stellingen te bewijzen? Kan ook onjuist zijn trouwens, dan moet ik een tegenvoorbeeld hebben dus
- Voor alle natuurlijke getallen n>0 geldt: (n over 4) + (n over 2) + (n over 0) = 2^n
(x over Y) is een combinatie, maar ik kan die mooie haken niet maken, die je daarvoor nodig hebt.
- Voor elk natuurlijk getal n geldt: (1+2+3+4+...+n)^2 = 1^3 + 2^3 + 3^3 + 4^3 + ... + n^3
- En dan de laatste. Deze lijkt heel simpel, maar ik kom er niet uit: Er bestaan geen 2 gehele getallen m en n zodat m^2 = 10 x n^2 . Volgens mij klopt hij wel... maar nu het bewijs nog.
Alvast ontzettend bedankt iedereen![]()
Das eigenlijk het beste ja! Ik ga er nog eens mee aan de slagquote:Op vrijdag 7 mei 2004 01:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Zoals gebruikelijk geef ik alleen hints.
Als je dit heel formeel en correct wilt doen gaat het erom hoe een reeel getal gedefinieerd is. Daartoe hanteren we Cauchy-rijtjes. Een rijtje x1,x2,... van rationale getallen heet een Cauchy-rijtje als voor elke rationale e>0 er een N bestaat zo dat voor alle m,n>N geldt dat |xn-xm|<e. We definieren een equivalentierelatie op deze rijtjes, als volgt: twee Cauchy-rijtjes x1,x2,... en y1,y2,... beschouwen we als equivalent als voor elke rationale e>0 er een N bestaat zo dat voor alle n>N geldt dat |xn-yn|<e. Een reeel getal is gedefinieerd als een equivalentieklasse van zulke Cauchy-rijtjes.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 01:34 schreef powerbass.nl het volgende:
Als je me nog hints kan geven voor deze twee stellingen, heb ik morgen in de trein echt wat te doen
- Het repeterende decimale getal 0,9999... is gelijk aan 1. Ik denk van wel, maar ik weet niet of dat wel te bewijzen valt. Is hier niet gewoon een afspraak over binnen de wiskunde?
Schrijf nu n=Ck*10k+Ck-1*10k-1+...+C0 en gebruik dat 10 een 3-voud+1 is.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 01:34 schreef powerbass.nl het volgende:
- Een natuurlijk getal n = (Ck|Ck-1|...|C1|C0) is deelbaar door 3 dan en slechts dan als Ck + Ck-1 + ... + C4 + C3 + C2 + C1 + C0 deelbaar is door 3. Ck , C3 en Ck-1 is gewoon de notitie van de locatie van een cijfer binnen een getal.
Ja.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 13:12 schreef Pietjuh het volgende:
Is het zo dat als je een oneindige groep hebt en je hebt een ondergroep van eindige index, dat die ondergroep dan ook oneindig is?
Ok dan was mijn vermoeden juistquote:Op vrijdag 7 mei 2004 13:25 schreef thabit het volgende:
Ja.
Als G een groep is, en H een ondergroep, dan kun je G schrijven als vereniging van cosets. Als H eindig is, dan heeft elke coset precies #H elementen, en er zijn precies [G:H] van die cosets.quote:Op vrijdag 7 mei 2004 13:31 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Ok dan was mijn vermoeden juist
Alleen ik heb echt geen flauw idee hoe ik zoiets moet bewijzen, kan je mischien een idee geven?
Verwachting: E(xpected value) ?quote:Op vrijdag 7 mei 2004 23:16 schreef Pietjuh het volgende:
Wat is E(x) voor functie?
Dat was ook mijn 4 havo stof......maar wel wat complexer als dit trouwensquote:Op donderdag 12 februari 2004 19:33 schreef Binas het volgende:
[..]
dat lijkt me meer havo4 stof..
Hint: wat is het quotient?quote:Op zaterdag 8 mei 2004 13:38 schreef powerbass.nl het volgende:
Ik heb nu alle stelling die ik moest bewijzen, bewezen. Nu rest me nog 1 stelling waar ik echt niet uitkom. Wie kan me helpen?
- voor elk tweetal natuurlijke getallen n en k met k is kleiner dan n is het getal n*(n-1)*(n-2)*,,,*(n-k+1) deelbaar door k! = k*(k-1)....*2*1.
Als het de verwachtingswaarde is, moet hij wel de verdeling er bij geven anders is het een beetje onzinnig om erover te pratenquote:Op zaterdag 8 mei 2004 12:32 schreef Bijsmaak het volgende:
Verwachting: E(xpected value) ?
Ik heb bewezen dat (1+2+3+4+...+n)^2 = (n(n+1)/2)^2 .Alleen als ik probeer te bewijzen dat ook : 1^3 + 2^3 + 3^3 + 4^3 + ... + n^3 = (n(n+1)/2)^2 krijg ik hele rare dingen :'(quote:Voor elk natuurlijk getal n geldt: (1+2+3+4+...+n)^2 = 1^3 + 2^3 + 3^3 + 4^3 + ... + n^3
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |